"44 suomalaiskuntaa joutui synkälle listalle – Tutkija varoittaa kierteestä, jota ei voi pysäyttää
Korkean vanhushuoltosuhteen kunnat ovat ajautuneet krooniseen kierteeseen, jota ne eivät pysty omin keinoin pysäyttämään.
SUOMESSA voi vuonna 2040 olla peräti 44 kuntaa, joissa yli 65-vuotiaita eläkeikäisiä on enemmän kuin työikäistä väestöä. Vuonna 2018 tällaisia kuntia ei ollut vielä yhtään.
Synkimpiä lukuja aluekehittämiseen erikoistuneen MDI-konsulttitoimiston ennuste näyttää maan koilliskulmaan. Ongelmissa ovat myös pienet paikkakunnat Suomen pohjois-, itä- ja keskiosissa. Yhdelläkään paikkakunnalla ei ennusteen mukaan vuonna 2040 ole nykyistä parempaa tilannetta."
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006404486.html
"Viitasaari joutui synkälle listalle"
4
172
Vastaukset
- Anonyymi
Voisko joku viisas kertoa minulle ja luulisin että samalla monille muillekin epätietoisille, että missä mielessä Viitasaari on pikkasen parempi periferia, kun sitä jatkuvasti ja kyllästymiseen asti Järviradiossa hoetaan?
Itseppähän olemme valinneet asioista päättäjät ja tässä on lopputulos. Kannattaisko hieman miettiä ennen kuin valitsemme henkilöitä asioistamme päättämään.- Anonyymi
Joutaa hävittää kartalta koko tuppukylä
- Anonyymi
...sitä mihinkään hävitetä...
Minun reseptini ratkaista tuo huoltosuhdekysymys noissa kunnissa:
...ai et ole kiinnostunut?
No, okei, -en sitten kerro.
Mutta sen verran voin kertoa, että se ongelma voidaan ratkaista varsin yksikertaisilla keinoilla koko Suomessa. Eikä se ole verojen korotus ja jakopolitiikkaa ilman vastiketta.
Vaan erittäinkin mahdollinen ja siihen osallistuvia tahoja myötäkarvaan silittävä. "Samaan synergiseen pussiin kun laitetaan muutamia ongelmia ja ratkaisukeskeistä ajattelua ja pussia ravistellan ja motivoidaan, niin syntyy tulosta."
Kysy lisää jos tahdot tietää. Mutta ne eivät ole hokkus-pokkus tai siltarumpupolitiikkaa. Vaan täysin realistisia ja muissa yhteyksissä koeteltuja ratkaisuja.
...mutta kukapa niistä ratkaisuista olisi kiinnostunut?!)) - Anonyymi
Mitä on nämä muut 43 kuntaa. voitko laittaa listaa näkösälle. Taidat lämpimiseksi kirjoitella soopaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400006171021124h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?102468Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy2161958Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja231743- 721080
Sun ulkonäkö on
Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.491054Oletko koskaan
Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?75895Olen niin haaveillut
Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo57872En voi ottaa
Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.43852Tuo yksi tampio vielä ilmeisesti kuvittelee
Että joku itkee peräänsä täällä vinkuen jotain utopistista kadonnutta rakkauttaan kaksoisliekit silmissä leiskuen. Pyhä88823