munasarjojen poisto "varalta"

tintin

Olen saanut ajan kohdunpoistoleikkaukseen. Leikkaus tehdään alakautta eli tähystyksessä koska myoomat ovat vielä sen verran sopusuhtaisia.
Mutta, mutta... lääkäri haluaa leikata saman tien munasarjatkin ja perustelee kantaansa näin:
äidilläni oli rintasyöpä - hänen menopaussinsa alkoi 55-vuotiaana - olen 49v. ja munasarjani todennäköisesti tuottavat hormoneja vielä vuosia ja altistavat minut näin rintasyövälle.

Siten poiston jälkeen tapahtuvaa äkillistä menopaussia hoidettaisiin matalaestrogeenihoidolla (jonka riskit ovat pienempiä kuulemma kuin oman estrogeenini?).

Nyt surffailen netissä ja yritän löytää tietoa. Onko hänen väitteessään perää? kannattaako munasarjat poistaa "varmuuden vuoksi", voiko näin ehkäistä rintasyöpää?

Ja sitten olen tosi naiivi vaihdevuosien suhteen: onko totta että iho rutistuu munasarjojejn poiston jälkeen silmissä, ja onko myös mahdotonta enää laihduttaa?

Mutta tärkein kysymys on edelleen annanko leikata munasarjat (jotka muuten ovat kunnossa).
Mistä löytyisi todellista tietoa?

31

10736

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sinulta

      löydetty rintasyöpägeeni?
      Jos ei, lääkärisi perustelu ei oikein ole asiallista..

    • Tanja

      Minulta poistettiin kohtu n. 10 vuotta sitten. Silloin leikkausta suunniteltaessa lääkäri totesi ikään kuin sivulauseessa, että munasarjathan napsastaan varmaan sitten siinä samalla. No minä totesin, että eipäs napsastakaan, jos ovat terveet vai onko hänellä jotain näkemyksiä, minkä vuoksi ne pitäisi poistaa. Lääkäri tuumasi, että ne ovat kuin tarjolla saman tien, ei tule ainakaan munasarjasyöpää ja nehän kuitenkin jossain vaiheessa kutistuvat kuin rusinat, mitäs niitä säästelet.

      Koska tiesin, että hormoonitoimintani lakkaa siihen veitsen viiltoon, en antanut niitä leikata. Suvussani ei ole syöpää. Hormoonitoimintani jatkuin n. 3 1/2 v. leikkauksen jälkeen ja vasta sitten tarvitsin estrogeenilisää.

      Jälkeen päin luin lehdestä laajahkon artikkelin, jossa arvosteltiin sen aikaista tapaa poistaa terveet munasarjat kohdunpoiston yhteydessä. Mulla on sellainen mielikuva, että leikkaus on lääkärille haastavampi, jos munasarjat säilytetään kuin jos koko paketti tempastaan pois. Ainakin minulla vaihtui leikkauksen suorittava lääkäri, kun en antanut toimia siten kuin he olivat etukäteen suunnitelleet, soittain jopa päättäneet. Asian esitystapa kun oli sellainen.

      Tämän halusin sinulle taustatiedoksi kertoa, vaikka minun leikkauksesta onkin hyvin pitkä aika enkä osaa antaa sinulle nykyfaktaa. Tuossa syöpäasiassa ottaisin sinuna yhteyttä syöpäjärjestöihin. En tiedä vaikka heillä olisi keskustelupalstakin netissä. Ja jos on mahdollista, kysy myös jonkun toisen lääkärin mielipidettä.

      Kyllähän vanhemmiten iho rypistyy, söi hormoneja tai ei. Laihuttaminen vaatii jumppaa kaikilla, muuten iho ei palaudu takaisin tai tekee sen hitaasti.

      Ne pari henkilöä, jotka tiedän ja jotka eivät taatusti syö hormoneja, koska heillä on ollut hormonirintasyöpä, eivät ole rypistyneet silmissäni. Käsitykseni mukaan tähän vaikuttaa merkittävästi perimä eli on melko yksilöllistä. Tosin olen lukenut ja itsekin käytännössä havainnut, etten ole mummoutunut samalla tapaa kuten äitini ja isoäitini minun iässäni. Sitä, johtuuko se vain hormooneista, en osaa kyllä sanoa.

      • Arja

        Minutkin peloteltiin, niin hyväksi, että annoin poistaa kohdunpoiston yhteydessä viimeisen toimivan munasarjan. En tiedä miksi ne haluavat miellään viedä kaikki. Kysyin asiaa kolmelta eri lääkäriltä ja kaikki olivat sitä mieltä, että pois vain. Ei minullakaan, eikä lähisuvussa ole esiintynyt rintasyöpää. Paksusuolensyöpää ja eturauhassyöpää kyllä. Sekä meillä molemmilla sisaruksilla toisessa munasarjassa borelinekasvain. Nyt olen hormonilaastareiden varassa. Iho ainakin on alkanut kuivaa ja limakalvot kuivuvat ja kutistuvat, paino on noussut kilon verran. En olisi minäkään mielelläni niitä antanut, ehkä vähän kaduttaa, mutta ei niitä takaisin saa.


    • pois

      Itseltäni leikattiin nimen omaan ennaltaehkäisynä kun täytin 50. Äitini kuoli munasarjasyöpään ja itseäni stressasi kun vähän väliä oli kystiä munasarjoissa.
      Sen jälkeen olen syönyt estrogeeniä. Olen lukenut että pelkkä estrogeni ei olisi niin vaarallista kuin estrogeeni-keltarauhas yhdistelmä.

      Mitään negatiivista en ole huomannut

      • anja

        Jonossa olen minäkin. Mies vain estelee kun on lukenut että sitten lähtee halut, ja jos kohdunkaula poistetaan (niin kuin mulla on tarkoitus) niin sitten on vaikeampi saada niitä orgameja.

        Tuntuuko omat paikat sitte jotenkin erilaisilta? Kertokaa, pliis!


    • hermoraunio

      Kohdunpoistoleikkaus perjantaina, mutta tapaan leikkaavan lääkärin vasta silloin. Kukaan lääkäri ei ole kertonut minulle kuinka mitä kautta leikataan jne. Olen etsinyt tietoa täältä netistä ja olen suurin piirtein sekaisin mitä kannattaisi tehdä leikata munasarjat vai ei ja mitä lääkitystä sen jälkeen. Olen ollut typerä kun en ole vaatinut mistään tietoa itse. Aattelin kuitenkin,ettei munasarjoja leikata.

      • Tanja

        Mulla ainakin oli neuvottelu sen leikkaavan lääkärin kanssa ennen leikkausta ihan eri päivänä siitä, mitä tehdään ja millä tavalla.

        Sitten mulla oli leikkauspäviänäkin sellainen läpikäyntitilaisuus anestialääkärin kanssa ja siinäkin tilanteessa kerrottiin toistamiseen, mitä on aikomus tehdä. Siinä tilanteessa tuli esille, että meinasivat ottaa munasarjat vaikka jo ensimmäisellä istunnolla sovittiin toisin. (Ei ollut kirjattu ylös, kait.)

        Sun kannattaa tehdä periaatepäätös ennen leikkaukseen menoa siitä, mitä haluaisit. Keskustele lääkärin kanssa ja kuuntele lääkärin esittämiä perusteita, kysy niitä. Minusta tuntuu, että se keskustelu kuuluu automaattsiesti ohjelmaankin. Eikä ne vie sulta munasarjoja väkisin.

        Minulla leikattiin alakautta, koska oli kohdun laskeuma. Käsittääkseni ne eivät käytä perinteistä "puukolla maha halki" -leikkausmenetelmää enää kuin vain siinä tapauksessa, että muu tapa on mahdoton. Niistä toisista toipuu nopeammin.

        Haitko sä tietoa googlella esim. laittamalla hakusanaksi: kohdun poisto? Sieltähän tuli valtavasti linkkejä. Sielläkö ei muka ollut mitään valaisevaa? Tässä oli eräs linkki näytteeksi

        http://www.lshp.fi/6b/kohdunpoistoleikkauksista.html

        Kaiken on tapana järjestyä. Älä hermoile, vaan rentoudu!½ Ei ole kamala asia, minä ainakin toivuin hyvin joskin hitaasti. Väsymys oli suurin vaiva, mutta siitäkin pääsin sairasloman aikana.


      • tehty

        Olin tasan kaksi viikkoa sitten kohdunpoistoleikkauksessa, kolmen laskeuman takia (kohdun,virtsarakon ja peräsuolen). Leikattiin alakautta epiduraalipuudutuksessa ja kaikki meni hyvin. Munasarjat jätettiin, koska olivat täysin terveet, eikä minun näin ollen tarvitse ainakaan vielä syödä hormooneja. Minulle leikkaava lääkäri sanoi, että munasarjoja ei poisteta missään tapauksessa, jos ne ovat täysin terveet. Kolmen sentin kysta oli oikeassa munasarjassa, mutta sekin puhkesi itsellään leikkauksen yhteydessä. Eikä senkään takia olisi tarvinnut poistaa munasarjaa, vaan se olisi vain tyhjennetty. Hermoilin myös jonkin verran ennen leikkausta, mutta lääkärini oli aivan ihana ja keskustelun aikana poistui kyllä jännitykset täysin. Nyt sitten on neljän viikon sairasloma ja parannellaan itseään. Ei kannata hermoilla, kaikki menee ihan hyvin.


      • Eilinen hermoraunio
        tehty kirjoitti:

        Olin tasan kaksi viikkoa sitten kohdunpoistoleikkauksessa, kolmen laskeuman takia (kohdun,virtsarakon ja peräsuolen). Leikattiin alakautta epiduraalipuudutuksessa ja kaikki meni hyvin. Munasarjat jätettiin, koska olivat täysin terveet, eikä minun näin ollen tarvitse ainakaan vielä syödä hormooneja. Minulle leikkaava lääkäri sanoi, että munasarjoja ei poisteta missään tapauksessa, jos ne ovat täysin terveet. Kolmen sentin kysta oli oikeassa munasarjassa, mutta sekin puhkesi itsellään leikkauksen yhteydessä. Eikä senkään takia olisi tarvinnut poistaa munasarjaa, vaan se olisi vain tyhjennetty. Hermoilin myös jonkin verran ennen leikkausta, mutta lääkärini oli aivan ihana ja keskustelun aikana poistui kyllä jännitykset täysin. Nyt sitten on neljän viikon sairasloma ja parannellaan itseään. Ei kannata hermoilla, kaikki menee ihan hyvin.

        Olen nyt tullut siihen päätökseen, että munasarjat saa jäädä, jos ne ovat kunnossa. Jos ja kun niin pystyy taas menemään eteenpäin vaikka parikin vuotta ilman että tarvitsisi ruveta käyttämään hormoonilääkitystä. Juuri se kun olen netistä lukenut monenlaisista kokemuksista leikkauksen jälkioireista, vaihdevuosioireista yms. on saanut minut epävarmaksi, mikä olisi parasta. Kai kaikki on niin yksilöllistä. Etenkin estrogeenin ja keltarauhashormoonin mahdollinen käyttö leikkauksen jälkeen askarruttaa, samoin limakalvojen kuivuminen ja psyykkiset oireilut/mahdollinen masennus, lihominen ja yleinen hyvinvointi, kuinka olotila muuttuu jne.
        Kiitos siskot tsemppauksesta, olen jo aika paljon rauhoittunut.


      • Tanja
        Eilinen hermoraunio kirjoitti:

        Olen nyt tullut siihen päätökseen, että munasarjat saa jäädä, jos ne ovat kunnossa. Jos ja kun niin pystyy taas menemään eteenpäin vaikka parikin vuotta ilman että tarvitsisi ruveta käyttämään hormoonilääkitystä. Juuri se kun olen netistä lukenut monenlaisista kokemuksista leikkauksen jälkioireista, vaihdevuosioireista yms. on saanut minut epävarmaksi, mikä olisi parasta. Kai kaikki on niin yksilöllistä. Etenkin estrogeenin ja keltarauhashormoonin mahdollinen käyttö leikkauksen jälkeen askarruttaa, samoin limakalvojen kuivuminen ja psyykkiset oireilut/mahdollinen masennus, lihominen ja yleinen hyvinvointi, kuinka olotila muuttuu jne.
        Kiitos siskot tsemppauksesta, olen jo aika paljon rauhoittunut.

        Tosi vaikea kysymys on. Jos sinulta kohtu tempastaan nyt pois, et tarvitse keltarauhashormonia vaan mahdollisesti pelkkää estrogeeniä. Kuukautiset loppuu tietenkin heti.

        Estrogeeniakin tarvitset vasta sitten kun omat muansarjasi lopettavat toimintansa. Sitten tiedät tuleeko sinulle edes vaikeita vaihdevuosia. Limakalvoihin taas on paikallista estrogeenihoitoa. Päätöstä ei tarvitse vielä tehdä. Tsemppiä leikkaukseen!


      • Rauhoittunut
        Tanja kirjoitti:

        Tosi vaikea kysymys on. Jos sinulta kohtu tempastaan nyt pois, et tarvitse keltarauhashormonia vaan mahdollisesti pelkkää estrogeeniä. Kuukautiset loppuu tietenkin heti.

        Estrogeeniakin tarvitset vasta sitten kun omat muansarjasi lopettavat toimintansa. Sitten tiedät tuleeko sinulle edes vaikeita vaihdevuosia. Limakalvoihin taas on paikallista estrogeenihoitoa. Päätöstä ei tarvitse vielä tehdä. Tsemppiä leikkaukseen!

        Kiitos vielä asioiden selventämisestä. Palaan asiaan leikkauksen jälkeen ja kerron lisää, heti kun kykenen.


      • tintin
        tehty kirjoitti:

        Olin tasan kaksi viikkoa sitten kohdunpoistoleikkauksessa, kolmen laskeuman takia (kohdun,virtsarakon ja peräsuolen). Leikattiin alakautta epiduraalipuudutuksessa ja kaikki meni hyvin. Munasarjat jätettiin, koska olivat täysin terveet, eikä minun näin ollen tarvitse ainakaan vielä syödä hormooneja. Minulle leikkaava lääkäri sanoi, että munasarjoja ei poisteta missään tapauksessa, jos ne ovat täysin terveet. Kolmen sentin kysta oli oikeassa munasarjassa, mutta sekin puhkesi itsellään leikkauksen yhteydessä. Eikä senkään takia olisi tarvinnut poistaa munasarjaa, vaan se olisi vain tyhjennetty. Hermoilin myös jonkin verran ennen leikkausta, mutta lääkärini oli aivan ihana ja keskustelun aikana poistui kyllä jännitykset täysin. Nyt sitten on neljän viikon sairasloma ja parannellaan itseään. Ei kannata hermoilla, kaikki menee ihan hyvin.

        enpä tiennytkään että kohdun voi poistaa myös alakautta epiduraalipuudutuksessa! Tämähän on ilman muuta se haluttavin vaihtoehto... Itselläni on suunniteltu tähystysleikkaus, eli vatsanpeitteisiin tehdään muutama sentin pituinen viilto, siis ei ihan kamalaa, mutta nukutus annetaan.
        Ehkä lääkärini ei osaa sinulle tehtyä leikkausta? Tiedätkö yhtään miksi sitä sinulle tarjottiin, siis painoivatko jotkin lääketieteelliset seikat puntarissa?

        Itse olen kallistunut munasarjojen jättämisen puolelle. Haluaisivat ottaa kun niiden hormoonit altistavat rintasyöpään ja äidillä on ollut. Mitä nyt olen netistä lukenut niin perinnöllisyys näyttää liikkuvan isältä tyttärelle. Munasarjat saa siis jäädä!
        Mutta olisi kivaa saada pelkkä epiduraali nukutuksen sijaan. Yks tyhmä kysymys: mistä lääkäri tiesi mitä leikata jos ei ollut tähystystä?


      • alateitse
        tintin kirjoitti:

        enpä tiennytkään että kohdun voi poistaa myös alakautta epiduraalipuudutuksessa! Tämähän on ilman muuta se haluttavin vaihtoehto... Itselläni on suunniteltu tähystysleikkaus, eli vatsanpeitteisiin tehdään muutama sentin pituinen viilto, siis ei ihan kamalaa, mutta nukutus annetaan.
        Ehkä lääkärini ei osaa sinulle tehtyä leikkausta? Tiedätkö yhtään miksi sitä sinulle tarjottiin, siis painoivatko jotkin lääketieteelliset seikat puntarissa?

        Itse olen kallistunut munasarjojen jättämisen puolelle. Haluaisivat ottaa kun niiden hormoonit altistavat rintasyöpään ja äidillä on ollut. Mitä nyt olen netistä lukenut niin perinnöllisyys näyttää liikkuvan isältä tyttärelle. Munasarjat saa siis jäädä!
        Mutta olisi kivaa saada pelkkä epiduraali nukutuksen sijaan. Yks tyhmä kysymys: mistä lääkäri tiesi mitä leikata jos ei ollut tähystystä?

        Minulle tehtiin kohdunpoisto alateitse sen takia, kun korjattiin noi muutkin laskeumat, eli jouduttiin "kiristämään" tikeillä limakalvoja virtsarakon ja peräsuolen seinämissä. Minulle selvitettiin leikkausta edeltävällä gynis käynnillä eri leikkaustavat. Tähystyksellä tehdään leikkaus silloin kun ei poisteta kuin kohtu ja sekin on aivan terve(eli ei ole myoomia), eikä saman leikkauksen yhteydessä tehdä muita korjauksia. Ja jos taas on myoomia ja kohtu on suuren kokoinen, niin leikkaus tehdään avoleikkauksena. Tämä alateitse tehtävä leikkaustapa on se kaikkista tavallisin. Ja epiduraalipuudutus on nykyään parempi, kun nukutukseen liittyy aina riskejä, näin minulle selvitti anestesialääkäri, ennen leikkausta. Anestesilääkäri suositteli epiduraalia, mutta sain itse kuitenkin päättää, haluanko nukutuksen vai puudutuksen. Gynekologi teki sisätutkimuksen ja ultrasi, jossa selvisi mitä leikataan ja mistä. Nämä leikkaukset ovat jokapäiväisiä naistentautien osastolla ja kaikki ko. lääkärit tietävät eri leikkaustavat. Käske lääkärin selittää sinulle, miksi leikkaus tehdään tähystyksellä, nukutuksessa. Ja sano myös omat toivomuksesi leikkauksen suhteen, niin minä tein. Kyselin kaiken mahdollisen ja jopa mahdottomankin, ja minulle selitettiin. Tosta munasarjojen jättämisestäkin kannattaa keskustella, niin minäkin tein. Yleensä ne jätetään, jos ovat täysin terveet. Mutta tosta syöpäriskistä mulle ei selitetty, kun ei suvussa ole tapauksia.


      • anja
        tehty kirjoitti:

        Olin tasan kaksi viikkoa sitten kohdunpoistoleikkauksessa, kolmen laskeuman takia (kohdun,virtsarakon ja peräsuolen). Leikattiin alakautta epiduraalipuudutuksessa ja kaikki meni hyvin. Munasarjat jätettiin, koska olivat täysin terveet, eikä minun näin ollen tarvitse ainakaan vielä syödä hormooneja. Minulle leikkaava lääkäri sanoi, että munasarjoja ei poisteta missään tapauksessa, jos ne ovat täysin terveet. Kolmen sentin kysta oli oikeassa munasarjassa, mutta sekin puhkesi itsellään leikkauksen yhteydessä. Eikä senkään takia olisi tarvinnut poistaa munasarjaa, vaan se olisi vain tyhjennetty. Hermoilin myös jonkin verran ennen leikkausta, mutta lääkärini oli aivan ihana ja keskustelun aikana poistui kyllä jännitykset täysin. Nyt sitten on neljän viikon sairasloma ja parannellaan itseään. Ei kannata hermoilla, kaikki menee ihan hyvin.

        Olen jonossa minäkin. Kiitos vain kaikille näitten viestien kirjoittajille, on niistä apua!
        Jos sitten vielä tietäisi miten kohdunpoisto on vaikuttanut? Onko vaihdevuodet tulleet kohinalla vai hitaasti ikään kuin ajallaan?
        Ja onko sen jälkeen tuntoa jäljellä ja sängypuoli sujuu niin kuin ennenkin? Se seikka arveluttaa, etenkin kun mies estelee leikkausta kun luulee minun menevän heti haluttomaksi. On kuulemma jostain näin lukenut. Lieneekö huuhaata vai onko siinä perääkin?


      • anja
        tehty kirjoitti:

        Olin tasan kaksi viikkoa sitten kohdunpoistoleikkauksessa, kolmen laskeuman takia (kohdun,virtsarakon ja peräsuolen). Leikattiin alakautta epiduraalipuudutuksessa ja kaikki meni hyvin. Munasarjat jätettiin, koska olivat täysin terveet, eikä minun näin ollen tarvitse ainakaan vielä syödä hormooneja. Minulle leikkaava lääkäri sanoi, että munasarjoja ei poisteta missään tapauksessa, jos ne ovat täysin terveet. Kolmen sentin kysta oli oikeassa munasarjassa, mutta sekin puhkesi itsellään leikkauksen yhteydessä. Eikä senkään takia olisi tarvinnut poistaa munasarjaa, vaan se olisi vain tyhjennetty. Hermoilin myös jonkin verran ennen leikkausta, mutta lääkärini oli aivan ihana ja keskustelun aikana poistui kyllä jännitykset täysin. Nyt sitten on neljän viikon sairasloma ja parannellaan itseään. Ei kannata hermoilla, kaikki menee ihan hyvin.

        Olen jonossa minäkin. Kiitos vain kaikille näitten viestien kirjoittajille, on niistä apua!
        Jos sitten vielä tietäisi miten kohdunpoisto on vaikuttanut? Onko vaihdevuodet tulleet kohinalla vai hitaasti ikään kuin ajallaan?
        Ja onko sen jälkeen tuntoa jäljellä ja sänkyhommat sujuu niin kuin ennenkin? Se seikka arveluttaa, etenkin kun mies estelee leikkausta kun uskoo minun menevän heti haluttomaksi. On kuulemma jostain näin lukenut. Lieneekö huuhaata vai onko siinä perääkin?


      • anja
        anja kirjoitti:

        Olen jonossa minäkin. Kiitos vain kaikille näitten viestien kirjoittajille, on niistä apua!
        Jos sitten vielä tietäisi miten kohdunpoisto on vaikuttanut? Onko vaihdevuodet tulleet kohinalla vai hitaasti ikään kuin ajallaan?
        Ja onko sen jälkeen tuntoa jäljellä ja sängypuoli sujuu niin kuin ennenkin? Se seikka arveluttaa, etenkin kun mies estelee leikkausta kun luulee minun menevän heti haluttomaksi. On kuulemma jostain näin lukenut. Lieneekö huuhaata vai onko siinä perääkin?

        kolme viestiä samasta aiheesta, nyt suomi24 moderaattori sähli.
        Kirjoitin ensimmäisen, lähetin: ilmoitettiin ettei mennyt perille. Kirjoitin toisen, lähetin, sama juttu. Se oli viime yönä. Nyt sitten tulin tarkistamaan oliko mennyt perille, ei ollut. Mutta kappas vaan, heti kun olin kirjoittanut ja lähettänyt kolmannen, niin ne kaksi edellistäkin pomppasivat näkyviin!
        Sori kaikille, jotka nyt luulevat että akka on hullu tai humalassa kun toistaa itteään kun vanha gramofoonilevy! Ei tapahu toisten.


      • ei vie haluja...
        anja kirjoitti:

        Olen jonossa minäkin. Kiitos vain kaikille näitten viestien kirjoittajille, on niistä apua!
        Jos sitten vielä tietäisi miten kohdunpoisto on vaikuttanut? Onko vaihdevuodet tulleet kohinalla vai hitaasti ikään kuin ajallaan?
        Ja onko sen jälkeen tuntoa jäljellä ja sänkyhommat sujuu niin kuin ennenkin? Se seikka arveluttaa, etenkin kun mies estelee leikkausta kun uskoo minun menevän heti haluttomaksi. On kuulemma jostain näin lukenut. Lieneekö huuhaata vai onko siinä perääkin?

        Leikkaus ei vie tuntoa eikä sänkyhommat kärsi, päinvastoin. Kysyin itsekin lääkäriltä ennen leikkausta juuri näitä asioita ja lääkäri sanoi, että tuntohermot ovat aivan eri suunnalla kuin mistä leikataan. Ja lääkäri sanoi, että sänkyhommat on vain parantuneet, näin on kuulemma leikatut kertoneet. Meillä ainakin mies odottaa jälkitarkastusta ja lääkärin lupaa aloittaa sänkyhommat. On se nyt aivan mahtavaa jatkossa, kun ei tarvitse ajatella ehkäisyä, eikä kuukautiset ole vaivana. Vaihdevuosista en oikein tiedä vielä, mutta kun juttelin siitäkin lääkärin kanssa niin hän sanoi, että vaihdevuosien alkaminen saattaa joillakin aikaistua kahdella vuodella. Mutta eihän siitä kannata nyt murehtia.


      • anja
        ei vie haluja... kirjoitti:

        Leikkaus ei vie tuntoa eikä sänkyhommat kärsi, päinvastoin. Kysyin itsekin lääkäriltä ennen leikkausta juuri näitä asioita ja lääkäri sanoi, että tuntohermot ovat aivan eri suunnalla kuin mistä leikataan. Ja lääkäri sanoi, että sänkyhommat on vain parantuneet, näin on kuulemma leikatut kertoneet. Meillä ainakin mies odottaa jälkitarkastusta ja lääkärin lupaa aloittaa sänkyhommat. On se nyt aivan mahtavaa jatkossa, kun ei tarvitse ajatella ehkäisyä, eikä kuukautiset ole vaivana. Vaihdevuosista en oikein tiedä vielä, mutta kun juttelin siitäkin lääkärin kanssa niin hän sanoi, että vaihdevuosien alkaminen saattaa joillakin aikaistua kahdella vuodella. Mutta eihän siitä kannata nyt murehtia.

        no sehän oli positiivista tietoa. Olitko muuten tähystysleikkauksessa? Ja paljonko on nyt aikaa leikkauksesta?
        Miten tervehtyminen sujui, voiko heti parin päivän päästä lähteä ulos kävelemään niin kuin suositellaan? Entä saunominen? ja kuinka kauan piti käyttää verkkareita ja mummoalkkareita?


      • menossa
        anja kirjoitti:

        no sehän oli positiivista tietoa. Olitko muuten tähystysleikkauksessa? Ja paljonko on nyt aikaa leikkauksesta?
        Miten tervehtyminen sujui, voiko heti parin päivän päästä lähteä ulos kävelemään niin kuin suositellaan? Entä saunominen? ja kuinka kauan piti käyttää verkkareita ja mummoalkkareita?

        Leikkauksesta on kolme viikkoa ja leikattiin alateitse. Sairaalassa oloaikana (4 pvää) en käynyt ulkona, mutta liikkeelle piti lähteä leikkauksesta seuraavana päivänä. Kotiin pääsyn jälkeen menin heti seuraavana päivänä ulos kävelemään. Kävelemään ei pysty aluksi oikein rivakasti, kun alavatsa kipeytyy. Ei oikein vieläkään, mutta yksi terveydenhoitoja sanoi, että niin kauan kun on tikkiä sisällä, niin pitäisi varoa. Kantaa ei saa mitään, eikä edes imuroida. Leikkaava lääkäri sanoi, että moni nainen on palannut osastolle pelkän imuroinnin jälkeen, on kuulemma liian raskasta(hyvät ohjeet saat sairaalasta leikkauksen jälkeen). Itse kokeilin viime perjantaina siivoilla, imuroin ja puristelin vähän mattoja ja kyllä oli alavatsa kipeä, että kyllä kannattaa olla varovainen, ettei tarvitse mennä takaisin sairaalaan. Saunaan saa mennä kahden viikon päästä leikkauksesta. No noista verkkareista tai mummoalkkareista en tiedä, itse jouduin muutaman päivän pitämään väljempiä vaatteita, kun näytti siltä että oli alkamassa tulehdus. No siihen sitten sairaalan määräyksestä otin 3 Buranaa päivässä, niin helpotti sekin. Jälkitarkastus on kahden viikon päästä eli viisi viikkoa leikkauksesta.


      • tytti
        tintin kirjoitti:

        enpä tiennytkään että kohdun voi poistaa myös alakautta epiduraalipuudutuksessa! Tämähän on ilman muuta se haluttavin vaihtoehto... Itselläni on suunniteltu tähystysleikkaus, eli vatsanpeitteisiin tehdään muutama sentin pituinen viilto, siis ei ihan kamalaa, mutta nukutus annetaan.
        Ehkä lääkärini ei osaa sinulle tehtyä leikkausta? Tiedätkö yhtään miksi sitä sinulle tarjottiin, siis painoivatko jotkin lääketieteelliset seikat puntarissa?

        Itse olen kallistunut munasarjojen jättämisen puolelle. Haluaisivat ottaa kun niiden hormoonit altistavat rintasyöpään ja äidillä on ollut. Mitä nyt olen netistä lukenut niin perinnöllisyys näyttää liikkuvan isältä tyttärelle. Munasarjat saa siis jäädä!
        Mutta olisi kivaa saada pelkkä epiduraali nukutuksen sijaan. Yks tyhmä kysymys: mistä lääkäri tiesi mitä leikata jos ei ollut tähystystä?

        Hei! Se on spinaalipuudutus nimeltään ja kannattaa kysyä sopisiko se sinun tapaukseesi. Mulle piti tehdä kohdun- ja munasarjojen poisto tähystyksellä, mutta päivää ennen lääkärintarkastuksessa tyly kirurgi muutti sen avoleikkaukseksi. Mulla on 20 sentin arpi siitä ja paraneminen kesti kauan, sairaslomaa 8 viikkoa. Mutta mun leikkaus epäonnistui: endometroosi oli levinnyt joka paikkaan ja kirurgi sohaisi paksuunsuoleen reiän, josta seurasi lisää vahinkoa. Mutta mulle aina sattuu...

        Kaikki ohjeet pitää ottaa tosissaan! Ainakaan kuuteen viikkoon ei saa kantaa 2 maitopurkkia enempää. Eli aika vähän! Ja mun piti joka päivi jumpata kiinnikkeiden takia. Jos haava pääsee tulehtumaan, sairaalassaolo kestääkin sitten pitkään. Eli pakko ottaa rennosti, jos haluaa päästä pian tolpilleen.

        Helpoimmin selviääkin tähystyksen tai alakautta tehdyn leikkauksen jälkeen. Avoleikkaus on aina iso ja kompilikaatiot mahdollisia. Ja avosta jää ikuinen ruma arpi muistoksi.

        Olin 45, kun mut leikattiin ja vaihdevuodet alkoi sillä hetkellä, kun munasarjat poistettiin. Mutta se onkin kokonaan toinen tarina...


      • tintin
        tytti kirjoitti:

        Hei! Se on spinaalipuudutus nimeltään ja kannattaa kysyä sopisiko se sinun tapaukseesi. Mulle piti tehdä kohdun- ja munasarjojen poisto tähystyksellä, mutta päivää ennen lääkärintarkastuksessa tyly kirurgi muutti sen avoleikkaukseksi. Mulla on 20 sentin arpi siitä ja paraneminen kesti kauan, sairaslomaa 8 viikkoa. Mutta mun leikkaus epäonnistui: endometroosi oli levinnyt joka paikkaan ja kirurgi sohaisi paksuunsuoleen reiän, josta seurasi lisää vahinkoa. Mutta mulle aina sattuu...

        Kaikki ohjeet pitää ottaa tosissaan! Ainakaan kuuteen viikkoon ei saa kantaa 2 maitopurkkia enempää. Eli aika vähän! Ja mun piti joka päivi jumpata kiinnikkeiden takia. Jos haava pääsee tulehtumaan, sairaalassaolo kestääkin sitten pitkään. Eli pakko ottaa rennosti, jos haluaa päästä pian tolpilleen.

        Helpoimmin selviääkin tähystyksen tai alakautta tehdyn leikkauksen jälkeen. Avoleikkaus on aina iso ja kompilikaatiot mahdollisia. Ja avosta jää ikuinen ruma arpi muistoksi.

        Olin 45, kun mut leikattiin ja vaihdevuodet alkoi sillä hetkellä, kun munasarjat poistettiin. Mutta se onkin kokonaan toinen tarina...

        En ole kuullutkaan että pitäisi tehdä jotain voimisteluliikkeita leikkauksen jälkeen. Millaisia ne on? Vahvistetaanko siinä alavatsaa vai mitä? Ja tehdänkö niitä siis heti kun pääsee kotiin, vaikka ei siis vielä sais nostella mitään?


      • Rauhoittunut/leikattu 50 plus
        tehty kirjoitti:

        Olin tasan kaksi viikkoa sitten kohdunpoistoleikkauksessa, kolmen laskeuman takia (kohdun,virtsarakon ja peräsuolen). Leikattiin alakautta epiduraalipuudutuksessa ja kaikki meni hyvin. Munasarjat jätettiin, koska olivat täysin terveet, eikä minun näin ollen tarvitse ainakaan vielä syödä hormooneja. Minulle leikkaava lääkäri sanoi, että munasarjoja ei poisteta missään tapauksessa, jos ne ovat täysin terveet. Kolmen sentin kysta oli oikeassa munasarjassa, mutta sekin puhkesi itsellään leikkauksen yhteydessä. Eikä senkään takia olisi tarvinnut poistaa munasarjaa, vaan se olisi vain tyhjennetty. Hermoilin myös jonkin verran ennen leikkausta, mutta lääkärini oli aivan ihana ja keskustelun aikana poistui kyllä jännitykset täysin. Nyt sitten on neljän viikon sairasloma ja parannellaan itseään. Ei kannata hermoilla, kaikki menee ihan hyvin.

        Lupasin viime viikolla palata tänne. En jaksa seisaallaan kovin paljoa kirjoittaa, koska tikkejä alapäässä enkä voi istua. Munasarjat jätettiin, koska ei vikaa. Lääkärikin ehdotti sitä, koska toimintaa jäljellä vielä. Olin tyytyväinen, koska tulin samaan tulokseen itsekin jo viime viikolla. Leikkaus meni hyvin. Leikattiin alakautta kohtu pois ja samalla korjattiin kolme laskeumaa. En ottanut vielä ainakaan hormooneja. Sairaalassa asia kysyttiin. Katson myöhemmin, jos tarvin, saanhan niitä milloin vain. Sana "vanheneminen" kalskahti korvaan, mutta niinhän tapahtuu. Ehkä vauhti kiihtyy ilman estrogeeniä. Innostuin samalla hoitamaan itseäni kunnolla. Olen lainannut kirjan Anu Wacklinin kirjan "Näin puolustaudut tauteja vastaan". Suosittelen, teksti selkeää ja ymmärrettävää ja uskottavaa ja innostavaa. On muutakin hyvää kirjallisuutta ja tietoa. Ylös, ulos ja liikkeelle. Ja nämä keskustelut ovat hyviä.


      • tytti
        tintin kirjoitti:

        En ole kuullutkaan että pitäisi tehdä jotain voimisteluliikkeita leikkauksen jälkeen. Millaisia ne on? Vahvistetaanko siinä alavatsaa vai mitä? Ja tehdänkö niitä siis heti kun pääsee kotiin, vaikka ei siis vielä sais nostella mitään?

        Mulle tehtiin siis vaativampi avoleikkaus. Ja toki, kiinnikkeiden syntyminen pitää estää. Ohjeet annetaan sairaalasta, kirjallisena. Joten ei huolta. Eivät ole vaativia liikkeitä, mutta tarkoitettu toipumisen edistämiseksi.


      • tintin
        tehty kirjoitti:

        Olin tasan kaksi viikkoa sitten kohdunpoistoleikkauksessa, kolmen laskeuman takia (kohdun,virtsarakon ja peräsuolen). Leikattiin alakautta epiduraalipuudutuksessa ja kaikki meni hyvin. Munasarjat jätettiin, koska olivat täysin terveet, eikä minun näin ollen tarvitse ainakaan vielä syödä hormooneja. Minulle leikkaava lääkäri sanoi, että munasarjoja ei poisteta missään tapauksessa, jos ne ovat täysin terveet. Kolmen sentin kysta oli oikeassa munasarjassa, mutta sekin puhkesi itsellään leikkauksen yhteydessä. Eikä senkään takia olisi tarvinnut poistaa munasarjaa, vaan se olisi vain tyhjennetty. Hermoilin myös jonkin verran ennen leikkausta, mutta lääkärini oli aivan ihana ja keskustelun aikana poistui kyllä jännitykset täysin. Nyt sitten on neljän viikon sairasloma ja parannellaan itseään. Ei kannata hermoilla, kaikki menee ihan hyvin.

        oloni on melkomoisesti rauhoittunut tän keskustelun myötä, eli kiitos kaikille tsemppauksesta.
        Päätin jättää munasarjat kun en ole löytänyt näyttöä enkä tarpeeksi tietoa siitä että ne tosiaan voivat altistaa rintasyövälle. Kohdunkaula kai sitten pitänee "uhrata" kun kirurgi kivenkovaan väittää ettei sitä vpoi säästää tähystyksessä.
        Leikkaus on ensi maanantaina, alateitse, tähystyksessä. Pitäkää immeiset peukkunne sojossa että kaikki menee kunnialla!
        Palailen sitten myöhemmin tänne kertomaan miten meni.


      • leikkaukseen
        tintin kirjoitti:

        oloni on melkomoisesti rauhoittunut tän keskustelun myötä, eli kiitos kaikille tsemppauksesta.
        Päätin jättää munasarjat kun en ole löytänyt näyttöä enkä tarpeeksi tietoa siitä että ne tosiaan voivat altistaa rintasyövälle. Kohdunkaula kai sitten pitänee "uhrata" kun kirurgi kivenkovaan väittää ettei sitä vpoi säästää tähystyksessä.
        Leikkaus on ensi maanantaina, alateitse, tähystyksessä. Pitäkää immeiset peukkunne sojossa että kaikki menee kunnialla!
        Palailen sitten myöhemmin tänne kertomaan miten meni.

        Tsemppiä vaan!!!!!
        Kyllä kaikki hyvin menee.


      • Tanja
        tintin kirjoitti:

        oloni on melkomoisesti rauhoittunut tän keskustelun myötä, eli kiitos kaikille tsemppauksesta.
        Päätin jättää munasarjat kun en ole löytänyt näyttöä enkä tarpeeksi tietoa siitä että ne tosiaan voivat altistaa rintasyövälle. Kohdunkaula kai sitten pitänee "uhrata" kun kirurgi kivenkovaan väittää ettei sitä vpoi säästää tähystyksessä.
        Leikkaus on ensi maanantaina, alateitse, tähystyksessä. Pitäkää immeiset peukkunne sojossa että kaikki menee kunnialla!
        Palailen sitten myöhemmin tänne kertomaan miten meni.

        ...mukana kohtalotovereita kun ollaan. Minäkin pelkäsin leikkausta kovin, koska minua ei ollut koskaan ennen nukutettu. Siis itse asiassa pelkäsin nukustusta. Hermoilin sitä yli puoli vuotta kun oli lääkärilakkokin välissä. Mutta kaikki meni hyvin.

        Kyllä niin moni nainen on menettänyt kohtunsa, että lääkäreillä on rutiinia leikata. Ja nykyajan leikkausmenetelmät on niin hyvät ja se toipuminenkin alakautta tehtäessä on nopeampaa kuin ennen ja lisäksi jälkitulehdusvaara vähäisempi.

        Tseppiä sinulle ja kaikke hyvää! Tule kertomaan tänne kokemuksistasi, niin saavat taas seuraavat rohkaisua. Sen takia minäkin aina kaikille vastaan, jotka kysyvät.


      • Tanja
        Rauhoittunut/leikattu 50 plus kirjoitti:

        Lupasin viime viikolla palata tänne. En jaksa seisaallaan kovin paljoa kirjoittaa, koska tikkejä alapäässä enkä voi istua. Munasarjat jätettiin, koska ei vikaa. Lääkärikin ehdotti sitä, koska toimintaa jäljellä vielä. Olin tyytyväinen, koska tulin samaan tulokseen itsekin jo viime viikolla. Leikkaus meni hyvin. Leikattiin alakautta kohtu pois ja samalla korjattiin kolme laskeumaa. En ottanut vielä ainakaan hormooneja. Sairaalassa asia kysyttiin. Katson myöhemmin, jos tarvin, saanhan niitä milloin vain. Sana "vanheneminen" kalskahti korvaan, mutta niinhän tapahtuu. Ehkä vauhti kiihtyy ilman estrogeeniä. Innostuin samalla hoitamaan itseäni kunnolla. Olen lainannut kirjan Anu Wacklinin kirjan "Näin puolustaudut tauteja vastaan". Suosittelen, teksti selkeää ja ymmärrettävää ja uskottavaa ja innostavaa. On muutakin hyvää kirjallisuutta ja tietoa. Ylös, ulos ja liikkeelle. Ja nämä keskustelut ovat hyviä.

        ...kun kaikki meni hyvin. Ja sitten mukavaa toipilasaikaa!

        Minulla toimi ne munasarjat ainakin kolme vuotta enkä sinä aikana vanhentunut mielestäni ollenkaan silmin nähden. Tosin olin silloin vasta 45v. Sitten kun toiminta lopahti, alkoi vv-oireet melko rajuina. Hain heti laastareita. Annosta pienensin heti kun pystyin oireiden laannuttua. Sen verran nyt käytän, että limakalvot pysyvät kunnossa.

        Joo, kyllähän sitä vanhenee eikä sille voi mitään, estrogeenit eivät niitä pysäytä. Se on se elänmänkaari. Kyllähän ne ensimmäiset vanhenemisen ulkonäkömuutokset jotenkin potutti vaikka en sitä edes etukäteen niin ajatellut. Mutta sitten kun se totuus paljastuu sieltä kuvastimesta...

        Kiitos tuosta kirjavihjeestä! Käyn lainaamassa ja samalla varaan ne Antti Heikkilän hyvän olon kirjat.


      • Rauhoittunut/leikattu 50 plus
        Tanja kirjoitti:

        ...kun kaikki meni hyvin. Ja sitten mukavaa toipilasaikaa!

        Minulla toimi ne munasarjat ainakin kolme vuotta enkä sinä aikana vanhentunut mielestäni ollenkaan silmin nähden. Tosin olin silloin vasta 45v. Sitten kun toiminta lopahti, alkoi vv-oireet melko rajuina. Hain heti laastareita. Annosta pienensin heti kun pystyin oireiden laannuttua. Sen verran nyt käytän, että limakalvot pysyvät kunnossa.

        Joo, kyllähän sitä vanhenee eikä sille voi mitään, estrogeenit eivät niitä pysäytä. Se on se elänmänkaari. Kyllähän ne ensimmäiset vanhenemisen ulkonäkömuutokset jotenkin potutti vaikka en sitä edes etukäteen niin ajatellut. Mutta sitten kun se totuus paljastuu sieltä kuvastimesta...

        Kiitos tuosta kirjavihjeestä! Käyn lainaamassa ja samalla varaan ne Antti Heikkilän hyvän olon kirjat.

        Toipuminen edistyy hyvin, pitää muistaa vaan antaa aikaa toipumiselle, ettei takapakkia tule. Pidetään itsestämme hyvää huolta monipuolisesti. Ja haetaan sitten apua, jos ei omin voimin ja omilla konsteilla pärjää. Lääkäri ja hoitaja sanoivat sairaalasta lähtiessäni, että joskushan vaihdevuodet tulevat jokaiselle kuitenkin jossain muodossa ja joillakin menee nopeasti ohi, toisilla kestää pitempään. Uskon kuitenkin terveellisiin elämäntapoihin. Kokeillaan mainostamassani kirjassa olevia konsteja.Kiitos vielä sinulle tsemppauksesta, siitä on ollut paljon apua.


      • Rauhoittunut/leikattu 50 plus
        tintin kirjoitti:

        oloni on melkomoisesti rauhoittunut tän keskustelun myötä, eli kiitos kaikille tsemppauksesta.
        Päätin jättää munasarjat kun en ole löytänyt näyttöä enkä tarpeeksi tietoa siitä että ne tosiaan voivat altistaa rintasyövälle. Kohdunkaula kai sitten pitänee "uhrata" kun kirurgi kivenkovaan väittää ettei sitä vpoi säästää tähystyksessä.
        Leikkaus on ensi maanantaina, alateitse, tähystyksessä. Pitäkää immeiset peukkunne sojossa että kaikki menee kunnialla!
        Palailen sitten myöhemmin tänne kertomaan miten meni.

        Viikko leikkauksesta ja toipuminen sujuu hyvin ja maltillisesti. Leikkaus oli alakautta ja senpä vuoksi toipuminen nopeampaa kuin vatsan päältä.
        Ei tarvitse pelätä eikä jännittää. Niin tein itsekin, mutta kanssasisarien lohduttelut auttoivat. Kaikkea hyvää leikkaukseen ja siitä eteenpäin. Tule kertomaan kunhan jaksat


    • Mamuliini

      Kun kohtu on poistettu, mutta vuosia sen jälkeen poistetaan munasarjat tähystysleikkauksella, niin voiko kirurgi nostaa munasarjat pois vatsanpeitteiden läpi vai poistetaanko ne alakautta?

      Kiitos paljon vastauksesta.

      • Leikattu

        Tähystyksellä vatsanpeitteiden läpi. Ei kai sitä emättimen pohjaa enää turhaan aleta availla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      596
      16328
    2. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      46
      14594
    3. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      373
      9231
    4. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      45
      5199
    5. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      11
      4472
    6. Valkeakosken murhaaja-raiskaaja on kantasuomalainen mies tiedottaa poliisi

      Some- ja palstapersut ehtivät jo moneen kertaan julistaa tekijän maahanmuuttajaksi. Miten meni niin kuin omasta mielestä
      Maailman menoa
      162
      2951
    7. Kantasuomalainen mies pidätetty - ulkomaalaiset syyttömiä tekoon

      Verityöstä on pidätetty vuonna 2005 syntynyt mieshenkilö. Ulkomaalaisilla ei mitään yhteyttä tekoon.
      Valkeakoski
      111
      1780
    8. Mitä hänellä oli päällään kun viimeksi näit hänet?

      Avoimia vastauksia saa kirjoitella... Ehkä joku saattaa tunnistaa itsensä kommenttien joukosta :)
      Ikävä
      57
      1329
    9. Meidän tarinako on ohi?

      Ootko niin päättänyt?
      Ikävä
      90
      1245
    10. Miksi kaupunki toivoo nuorilta malttia?

      https://www.hs.fi/suomi/art-2000010453236.html "Älkää suunnitelko kostoa" Mistä on kyse? ”Toivomme, että nuorten taho
      Valkeakoski
      41
      1227
    Aihe