kotoa muutto??

´niiinu

heij! olen 14v. tyttö ja haluisin muuttaa jo pois kotoa.. asun isän, äidin ja pikkubroidini kanssa omakotitalossa, mutta haluaisin silti muuttaa, koska tarviin omaa rauhaa. ajattelin, et jos rahat eij riitä, ni voisin ehkä muuttaa kimppakämppäänki muutaman kaverin kans.. onko teidän mielestä järkevää? oon kuitenki halunnu tätä jo aika kauan.. ja miten on, kuinka vanha on oltava, et saa muuttaa pois kotoa? luulin ennen et täytyy olla täysi-ikänen, mut luin täältä palstalta, et joku oli muuttanu kotoota jo 15- vuotiaana.. saako 15-vuotias muka jo muuttaa pois kotoa? entä 14..? missä raja oikeen kulkee?

37

21885

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niiskuneiti

      Mietis nyt kaks kertaa.. Miten sä rahottaisit koko homman? Onko kotona muka niin rauhatonta et tarvisisi muuttaa kotoa pois...? Vai teetkö päässäs siitä sellasen.. Oon kuullu niiltä ketkä on muuttanut 14-16veenä (oon itse 15) kotoa pois ni et ei kannata, joutuu jossai vaihees palaa takasi kotii ku rahat ei riitä.. Oo vaan iha rauhas koton nii kaua ko tuut siihe ikää et pystyt elättää ittes (: en tätä pahalla sano(!!) ja tää ei liity mitenkää asiaa mut mun porukat kuoli kun olin täyttääs 13v.. sillo tuli kusi sukkaa.. Onko asiat todella niin huonosti? Nauti siitä ajasta.. ei oo tarkotus saarnata.. (:

    • 16v.

      Oletko nyt ihan varma että haluat pois? Oletko varma, ettet halua koulusta tultuasi lämmintä ruokaa nenäsi alle, entäpä puhtaat vaatteet? Haluatko luopua näistä kaikista ihanuuksista?
      Ja tietenkin, elämä maksaa. Ruoka, astianpesuaine, pyykinpesuaine, vuokra, (joissakin talouksissa) vesi ja sähkö, huonekalut, kännykkälaskut, vaatteet, cd-levyt, nettiyhteys jne.
      Uskon että vanhempasi maksaisivat osat nuista, mutta tuskinpa kaikkea.

      Nii-in.. Sitten vanhempiin. Käyttäytyvätkö he sinua kohtaan ihan kunnollisten vanhempien tavoin, vai miksi haluat pois? Vanhempasi tuskin antavat sinun muuttaa tuossa iässä pois, kun voit aivan hyvin asua kotonakin. Ja heille se kustannus tulee. 14-vuotias ei saa olla töissä ilman vanhempien lupaa, ja lupien kanssakin niin vain puolet loma-ajasta, koulupäivinä työaika jää hyvin minimiin, mitä laki antaa.

      Olin itse 13-14 vuotias kun halusin pois kotoa. Meillä meni huonosti, se oli ainut syy miksi halusin pois. Vanhemmat joivat ja käyttivät väkivaltaa. Harmikseni, tai oikeastaan onnekseni en päässyt muuttamaan pois. Nyt kaikki on rauhoittunut, mutta olen yhä muuttamassa pois. Ensi syksynä muutan toiseen kaupunkiin, ja aloitan uuden elämän. Vanhempani eivät menojani maksa, joten huvitukset jäävät minimiin. Tuskin riittää edes ruokaan, josta usein kaikki tinkivät.
      Elämä on todella kallista, mieti ensin.
      Ja entä valmis ruoka ja puhtaat vaatteet, mieti niitäkin.. :)

    • Aakke

      Ilman vanhempien lupaa et ole muuttamassa mihinkään. Periaatteessa muuten kyllä voisit muuttaa pois, mutta et saisi kelaltakaan, saisitko yhtään tukea joten sinun pitäisi mennä töihin. Sossu kyllä saattaisi antaa vähän, mutta sekään ei todellakaan ala elättämään 14 vuotiasta pikku tyttöä, joka "tarvitsee omaa rauhaa".
      Jos nyt puhutaan aivan järkevästi niin sinun kannattaa muuttaa aikaisintaa silloin kun menet opiskelemaan jonnekin. Et sinä niin kipeästi tarvitse omaa rauhaa ja kuitenkin jos muuttaisit niin 75 % todennäköisyydellä muutat takaisin seuraavan puolen vuoden aikana.

      • yksi äiti

        Eipä anna sos:virastokaan kyllä 14.vuotiaalle elämisrahoja!Mutta antaa nuorisokoti tai sijaisperhe paikan jos tilanne vaatii.eikä kyllä 14-15v.löydy paljon töitäkään,niin lisäksi kyllä ei lapsille asuntojakaan vuokrata!"16 on ikäraja kun edes mahdollista saada sosvirastosta rahallista apua,ja ei kyllä silloinkaan jos syynä on muuten vain)vanhemmilla on elatusvelvollisuus!


    • ngns

      jos muutat opiskelemaan vaikka johonkin eripaikkakunnalle niin voi asua vaikka jossain opiskelukämpässä, mutta tuskimpa sielä mitään omaa rauhaa saa.

      olet holhouksen alainen 18 vuoteen asti eli voit kyllä asua eri paikassa kun vanhemmat mutta niillä on velvoite maksaa sun kaikki kulut. kun täytät 18 niin rahaa pitäis saada jo itse..

      jos sulla on hyvät välit perhees kanssa niin sitten ei ehkä kannata koska se syö paljon rahaa.

      • narkoleptikko

        viestissäsi sanoit, että vanhemmilla on velvoite maksaa lapsen kulut, pistää miettimään kuinka pitkälle tämä väite on totta. olen itse 15- vuotias ja suurin syy muuttohaluuni on se, että joka päivä saan kuulla valitusta yksinhuoltajaäidiltäni kuinka ''rahanahne paska'' olen. Teen töitä, tienaan 180-250 euroa kuukaudessa ja sillä rahalla maksan paljon; kaikki vaatteeni, sukista talvikenkiin, hygieniatuotteet, meikit, uudet petivaatteet.. lukioon nyt mennessäni opiskelut. en saa minkäänlaista viikkorahaa, tai mitään muutakaan tuloa äidiltäni ja silti saan kuulla joka päivä siitä kuinka, äitini maksaa ruokani ja katon pääni päälle. en koskaan ole pyytänyt häneltä rahaa, vain lainaa. tiedän, ettei lapsituki minusta ole paljoa, mutta onhan sekin jotain, vai kuinka? muuttamalla pois kotoa saisin riippumattomuuden ja ''vapauden.'' realistikkona olen kuitenkin päättänyt hyötyä edes ilmaisesta asumisesta ja ruuasta ja asua kotona opiskelujeni ajan. jatkuva patistaminen ja haukkuminen kuitenkin saa haaveilemaan täydestä riippumattomuudesta, jonkinlainen haju kun minulla siitä kerran jo on.


    • nimetön

      viel tossa iässä :) Kato kolmen-neljän vuoden päästä uudestaan. Ei se kuulemma niin hienoo oo ku puhutaan..

      • jaajo

        olenpa nytten mutsin ja faijan kämpässä pitämässä taloa pystyssä kun ne on kahden viikon lomalla, ja on paljon mukavampaa asua isossa talossa jossa on kunnolliset kalusteet ja tilat ihan jokapäiväsiin askareisiin.ja ajonikin olen hoitanut faijan Audilla ei ole tarvinnut tuotaa omaa romua käyttää,sen olen jättänyt tuohon pihalle lumeen.Ihan pelottaa miten ryhtyy ahdistamaan kun palaan takaisin Hoasin solukämppäni ahdistaviin 23 neliöön.että ei se köyhässä opiskelija kämpässä asuminen autuasta ole.


    • Kiesus

      ÄLÄ ihmeessä muuta! Saa olla todella raskas syy jos tuon ikäisenä muuttaa pois kotoa pysyvästi. Kyllä siitä haaveilla saa ja ehkä pitääkin mutta ellei ole kotona jokin todella pahasti vinossa niin en suosittelele. Omaa rauhaa pitää ensisijaisesti hakea ihan muualta kuin omasta asunnosta

    • dn-z

      Eivätköhän kaikki teini-ikäiset jossain vaiheessa halua muuttaa kotoa pois ihan vain sen takia, että perheen kanssa ei menekään ihan niin hyvin kuin haluaisi?

      Jos joku on 15-vuotiaana muuttanut pois kotoaan, on varmasti syynä ollut ennemminkin opiskelu, kuin oman rauhan tarvitseminen.

      Tuskin edes tiedät, mitä kuluja tuo omassa kämpässä asuminen teettää. Vuokria ei pelkillä viikkorahoilla makseta, vedestä, sähköstä ym. kuluista puhumattakaan.

      Ja viimeisimpänä: Vanhemmathan ne sinut elättää, tuskimpa nuo haluavat sinun muuttavan kotoa pois. Heiltä saat kaikki mukavuudet, joita ei omassa kämpässä olekaan. Rahaakaan ei mistään muualta alaikäinen saa.

      Alaikäisen asuminen omassa kämpässä onnistuu siis aika pitkälti vain vanhempien suostumuksella.

    • jamie

      onhan muutto tietysti teoriassa mahdollista vanhempien suostumuksella. ovatko vanhempasi valmiita maksamaan vuokrasi, ruuan sekä muut asumiseen liittyvät kustannukset vai millä tavoin aikoisit asumisesi rahoittaa?? itse muutin 17-vuotiaana pois kotoa, pakottavista syistä kuitenkin. yli puoli vuotta etsin turhaan vuokra-asuntoa, ja lopulta vanhempani ostivat minulle yksiön. 14-vuotiaan on varmasti todella vaikeaa saada mistään vuokra-asuntoa, minutkin tyrmättiin heti alkuunsa kun kuulivat ikäni.. mielestäni 14-vuotias ei kuitenkaan voi elää yksin ja itsenäisesti vaikka kuinka "kypsä" kuvittelisikaan olevansa.. järkevintä olisi unohtaa nuo haaveet muutamaksi vuodeksi.

    • LoserBoozer

      Mä oon 23v ja asun vielä porukoiden kanssa..
      Ei tarvitse huolehtia pyykeistä,ruuista,
      laskuista..Tarvitsee vaan käydä töissä,panna
      tyttöystävää ja juoda kaljaa..buhahaha

      Elämä on ihanaa kun tyytyy vähään!!

      • Voi voi sinua

        Olet äidin helmoissa viihtyvä peräkamaripoika! Joiksi yli 20-kymppiset kotona olijat luokiteellaan.


      • Eräs joka tietää
        Voi voi sinua kirjoitti:

        Olet äidin helmoissa viihtyvä peräkamaripoika! Joiksi yli 20-kymppiset kotona olijat luokiteellaan.

        Jos haluaa pois kotoa, on syyksi keksittävä jotain järkevämpää kuin oman rauhan haluaminen. Olen 17, ja olen muuttamassa poikaystäväni kanssa yhteen opiskelujen takia. Toki minäkin haluan jo omaa elämää, "pois kotoa homehtumasta", mutta haluan silti pitää yhteyttä vanhempiini ja tietää, että jos on todella paha jama, he auttavat.

        14 vuotiaana kuuluu olla vielä kotona! Sanon suoraan: et pystyisi elämään yksin tai edes kavereiden kanssa. Hae Anna Tapioon niin pääset pois vanhempien luota, mutta silti pääset helpolla. Itse olin siellä, oli ihana koulu (käydään 7-9 luokkalaisiksi).

        Haluat pois juuri nyt lapsellisuuttasi. Älä lähde nyt, kiität itseäsi vielä myöhemmin.


    • porkkana

      kotoa muutossa ei ole ikä rajaa, ongelmana on vain raha. Mistä noin nuori saa rahaa? maksavatko vanhemmat. Ja esim. omaan kämppään ei saa allerkirjoitettua vuokrasopimusta (tuskin kukaan noin nuorena ostaa omaa kämppää) vaan täytyy olla huoltajan allekirjoitus.
      Kyllä, itse muutin kotoa pois 15 vuotiaana.

      • minä vain!

        Miten pärjäsit 15 vuotiaana yksin? Maksoiko porukat kulusi vai miten? Itse oon kiinnostunut asiasta koska kotoa pois muutto harkinnan alla pikku hiljaa.


    • ........

      Kannattaisko ny miettiä viä...ethän sä rahaa saa viä muualta kuin vanhemmiltasi ja olis aika itsekästä vaatia niitä maksamaan sun vuoras..niin ja sun pitäs itse hoitaa kaikki tehdä ruuat, siivota, pestä pyykkis jne..ja kaikki tuo maksaa myös (ruoka,pesuaineet/välineet)...niin ja millä ajattelit ostaa huonekalut, pesukoneen ja muut tarvittavat..vähä epäilen että et oo valmis asuun yksin kun et vielä käsitä kuinka helpolla pääset kun saat asua kotona...itse olen opiskelija enkä kotoa ole penniäkään saanut kun pois muutin 17-vuotiaana (muutin koska välit vanhempiin oli tosi huonot, kouluun melki 30km matka ja rahaa ei kotoa tullut) nyt pitää kelan rahoilla penniä venyttää mutta juuri pärjää...kesä täs vaan pelottaa ku ei kelalta tuu rahaa eikä töitä oo viälä tiedos...no pitää vaan pitää peukkuja ettei mee kämppä alta...et poimtina asu ny vaan siä kotona jos ei mitään suurempia ongelmia ole...pääset vaan niin paljon helpommalla...

      • RandomTyyBBi

        Kaverini sai pestin Postin pakettiautoon. Palkka on 1160/kk että kyllä sillä pitäis pärjätä:)


    • Retkivanukas

      Itte muutin kotoa 15 vuotiaana, mutta sanompa,
      että asu vaan kotona niin kauan, ku pystyt.
      On se yksin asuminen mukavaa..en kiellä sitä,
      mutta rahaa menee ja siihen kuuluu paljo muutaki, ku vaan hauskanpitoa jne.

      Pitää ottaa vastuuta ittestään ja tekemisistään.
      Ja ota huomioon, että kämppä maksaa kuukaudessa
      ihan kivasti puhumattakaan siitä, että kämppä
      pitäis varmaan kalustaakin..jne.

      Ja sä oot ihan alaikäinen vielä. Taitaa sun porukoollaki jotaki sanomista olla asiaan.
      Kyllä sä omas kämpäs kerkiät asua ja olla aikuinen.

    • Gerrye

      mun mielestä ei tavallaan ole mitään rajaa, mutta pitää ottaa huomioon rahoitus ja se,miten tulla toimeen sekä rahallisesti että yleisesti,jaksatko itse tehdä ruokaa,siivota,pyykätä jne.? olen itse ensimmäistä kertaa muuttamassa 180 km päähän kotoa,ilmaiseen asuntolaan koulun vuoksi, ja olen 18v-täyttävä. Joten ehkä tuo 14v on kyllä vähän liian nuori.

      • jopsistajoooo

        Itse haluaisin lähtee opiskelemaan toiselle paikka kunalle ens vuoden keväänä, ku olen 16. jos en pääse opiskelemaan asuntoloihin niin on jostain saatava vuokrattua joku yksiä, rahaa tietenki menis, mutta kyllä se joskus on kaikille edessä.


    • Nomoro

      mutta jos sä et edes tiedä "saatko" muuttaa pois kotoa niin ei kannata. Voin sanoo ettei oo helppoo, sitäpaitsi mistä hitosta revit siihen rahat? 14 vuotiaita ei palkata mielellään koska ne ei saa tehdä täyspitkiä päiviä, vai kuvitteleks sä että sun porukoilla on velvollisuus maksaa sun muutto toiseen osotteeseen?

    • Yu-chan

      ohooi.. itekkin halusin tuota silloin 14 vuotiaana.. (syynä oli toisella puolen suomea asuva poikaystävä)
      Nyt kuitenkin tuo täysi-ikäisyys on jo oven takana ja muutan pian.. saman henkilön takia, mutta.

      Ei missään kulje rajaa, milloin kotoa voi muuttaa. Ota huomioon että asunnon vuokrasopimuksen kirjoittamiseen täyty olla 18 vuotias, eli alaikäisten täytyy saada vanhemmilta siihen lupa. 17 vuotiaana voi saada valtiolta tukea asumiseensa. Sitä ennen rahat täytyy kiskoa - yllätys yllätys - vanhemmilta.

      • ssusa

        kyllä kelalta saa rahaa ennenki, jos muuttaa yksin, tosin peruskoulun jälkeen, mutta ei se 17 ole raja, 15, jos ei ole täyttänyt vielä syksyllä 16.


    • Yhdeksäsluokkalainen

      Olen itsekin samassa tilanteessa, mutta vähän eri syystä. Perheeni saattaa muuttaa ensi vuonna Vietnamiin isän työn takia. Haluan kummiskín käydä lukion suomessa, joten olen miettinyt omaan kämppään muuttamista sitten. Vanhemmat kyllä maksaisivat kulut, mutta ajatus yksin muuttamisesta kyllä pelotta =/

    • Vittu näitä nekroja.

    • 16,5

      Jos huoltajasi(vanhempasi) antavat luvan, voi lapsi muuttaa yksikseen asumaan. Mutta ei se lupa ja lapsen yksikseen muutto poista heidän elatusvelvollisuuttaan. Elikkä luvan annettuaan, luvan antanut vanhempi, sitoutuu huolehtimaan muuton kustannuksista, vuokrasta ja muista kustannuksista.

      Elikkä, kyllä 14v tai vaikka 17v. lapsi voi muuttaa yksikseen asumaan jos vanhemmat lupaa ja maksaa.

    • No joku ainakin

      No, mä ainakin haluan muuttaa vain isäpuolin takia, koska en pystyy enää asua sen ka. Se aina huuta mulle jne. Meil (pikkubroidin kanssa) pitää aina tiskata ja siivota vain kahdestaan, ei se tee kotona mitään. Mutta haluan jääda vain äitin ja pikkubroidin takia.

      P.S. Olen hetkeellä 15 v. (täytän 16 parin kuukauden pääst.) mutta haluan muuttaa noin 17 v.
      Mitä mul pitäis tehä? :D

      • Kokemusta biovanhempina

        Keskustele äitisi kanssa asiasta ja kerro hänelle että et koe isäpuolesi arvostavan sinua. Ehkä äiti saa isäpuolesi ymmärtämään oman arvosi. Mieti myös onko sinulle vastuutetut kotityöt kohtuuttomia( ei mitään kerran päivässä tiskit ja imurointi tyyliä) Jos tilanne vielä jatkuu silti ennallaan, niiin ota yhteys paikkakuntasi sosiaaliviranomaisiin ja kerro että kotiolot ahdistaa. Sinut todennäköisesti huostaanotetaan hyvin pian(=saat sijaisvanhemmat)ja varsinkin jos vanhemmat vastustavat. Älä kerro aikeistasi etukäteen äidillesi(äläkä veljellesi), sillä hän saattaa alkaa kärsimään tilanteesta paljon. Muista myös että sosiaaliviranomaiset valitsevat sinulle perheen johon et voi itse vaikuttaa. Lisäksi saattaa olla että kotiin ei ole vähään aikaa asiaa, sillä myös isäpuolesi katkeroituu sinulle, koska hänet syyllistetään. Lisäksi pikkuveljesi joutuu todennäköisesti hoitamaan sinunkin hommasi ja tulee kaipaamaan myös sisarusyhteyttä kanssasi, kuten sinäkin häntä sekä äitiäsi.Mieti siis vielä kerran...


    • Khyllä

      Minäkin olen 14-vuotias, ja mietin joka päivä muuttamista. Mutta olen tajunnut että olen liian nuori ajattelemaan sitä.Jos puhutaan totta niin ei 14-vuotias saa muuttaa vielä, vaan pitää ainakin olla 18 v. Mutta vähintään 16,17 v:nä saa muuttaa jos menee opiskelee. Ja jos aattelee, on se ihan hyvä asuu kotona kun saa ruokaa ja puhtaita vaatteitta ja sellaista.

    • FÄÄB

      No mä itte oon 11 ja täytän joulukuussa 12 et ei sen puoleen mut haluisin muuttaa pois kotoota yhen kaverin kaa koska en tykkää isäpuolestani joka meillä asustelee ja sen lisäksi tämä kyseinen kaverini on erittäin läheinen/tärkeä minulle!
      Uskon että osaisin rahaakin ihan hallitusti käyttää joten ei siinä oikeen muuta ku ei pääse töihin:'(

      • FÄÄB

        Ja en oikeen tiiä kannattaako peruskoulun kesken muutta koska se sit on kuitenki pakko käyä loppuun.


      • mietinytoikeesti
        FÄÄB kirjoitti:

        Ja en oikeen tiiä kannattaako peruskoulun kesken muutta koska se sit on kuitenki pakko käyä loppuun.

        Ihan tosissasko aiot? Mieti nyt oikeesti :D


    • setämies54v

      Muuta minun luokse. ♥

    • Ihmettelenvaan

      Mistä näitä älykääpiöitä sikiää?

    • Kotikullankallis

      Maailma on kova. Hanki kiva harrastus ja tapaa kavereitasi.
      Ota aikalisä. Mene ovesta ulos ja tee tunnin kävely ulkona.
      Mieli muuttuu. Muista, että vanhemmat välittävät sinusta oikeasti.
      Nuoruus kestää vain hetken.
      Ehdit vielä asua muualla.
      Vanhemmat antavat sinulle paljon, arvosta heitä.

    • Anonyymi

      Mäkin oon 14v ja haluun tosi pahasti muuttaa pois. Ei varsinaisesti muhun mitään pahaa kohdistu, mut mun vanhempien riitely ja kännisyys alkaa ottaa pinnaan. En siis tiiä kuin kauan ne on riidelly mut varmaan 5 vuotta🙄. En varmaan ikinä pysty seurustelemaan tai juomaan alkoholia koska molemmat tuo mulle näitä tapahtumia mieleen. Uskon että muutan kyl pois vasta 16-18 vuotiaana, ehkä kestän siihen asti. Onhan tää aika perseestä mut ainaki on koti ja ruokaa. Kannattaa oikeesti miettiä sun päätöstä, koska et pääse enää kouluun, töiden etsiminen tulis olee vaikeeta, ja elämä on oikeesti kallista. En nyt tiiä täysin teijän tilannetta kotona mut mun mielestä kantsis oottaa

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      68
      6783
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4400
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2813
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2100
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1663
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1447
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1151
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      305
      1135
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1124
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1091
    Aihe