Oon 12v tyttö ja mun vanhemmat ei anna mulle yhtään yksityisyyttä. Esim kun katon jotain Netflixistä nii ne haluu väkisin tietää mitä katon ja sit kun ne saa tietää ne alkaa valittaa siitä, vaikka se ois joku 3vuotiaitten ohjelma... tän takii oon useesti aatellu hypätä joltain korkeelta kalliolta alas tai karata kotoota mun IBFän luo, vaikka se asuu yli 150 kilsan päässä. Ja oon kotona muutenkin niinkun orja. En oikeesti jaksa tätä! Uskokaa tai älkää tiiän, et ne EI tee sitä koska muka välittää musta!!!!
Mitä teen niitten kaa?
Mitä teen vanhempien kanssa?
3
170
Vastaukset
- Anonyymi
Jos koet, että vanhempasi tekevät vääryttä sinua kohtaan, niin suosittelen, että otat yhteyttä lastensuojeluun. Vaikka se voi kuulostaakin hieman tabulta, niin lastensuojelu ei ole vihollinen. He antavat tukea sinulle ja neuvovat vanhempiasi toimimaan oikein. Yhteydenoton voi tehdä myös anonyymisti.
- Anonyymi
Voin kokemuksesta sanoa että noin niitä fiksuja lapsia syntyy. Vanhemmat kun tuolla tavalla kasvattaa ja välittää niin se todellakin palkitaan sitten parin vuoden päästä kun huomaatkin olleesi muita fiksumpi, kun jätit puhelimesi rauhaan ja rupesit liikkumaan.
Mulle kävi samoin. Tuntuu kuin oisin ite kirjottanut ton saman tekstin 5 vuotta sitten, siis ilman noita itsetuhosia ajatuksia.
Tee mitä teet mutta myöhemmin voi kaduttaa kun et kuunnellut vanhempiasi. Ne tietää maailmasta enemmän kun sinä ja siksi ne pitää susta huolen et sulle ei käy samoin kun nykysille sun ikäsilles.
U go girl! ;) Heippa,
Onpa kurja kuulla, että vanhempasi eivät anna sinulle yhtään yksityisyyttä. Sinulla on nimittäin oikeus yksityisyyteen siinä missä aikuisillakin. On myös ikävä kuulla, että koet olevasi kuin orja kotonasi. Ymmärrettävästi tuollaisesta tulee ikävä olo. Vanhemmillasi on myös velvollisuus sinun suojeluun ja joissain tilanteissa on perusteltuakin, että he puuttuvat asioihisi niin kauan kuin olet alaikäinen.
Kirjoitit myös, että pohdit toisinaan kotoa karkaamista tai hyppäämistä korkealta kalliolta alas. Olen huolissani itsetuhoisista ajatuksistasi ja sitä mieltä, että tarvitsisit jonkun turvallisen aikuisen, jonka kanssa pohtia tämän hetkistä tilannetta kotonasi sekä saada apua asioiden käsittelyyn. Me Pelastkaa Lapset ry:ssa pidämme yllä Netari WA-nimistä palvelua Whatsappissa, jonne voi olla yhteydessä, jos kaipaa apua tai tukea elämäänsä. Vastaamma yhdessä työparini Laurin kanssa arkipäivisin 24h sisällä viesteihin. Palvelu on luottamuksellinen. Meidät saa kiinni numerosta p. 0504780951. Lisäksi meillä on osoitteesta www.netari.fi löytyvä Netari-chat, joka palvelee lapsia ja nuoria anonyymisti su-to klo 18-21. Chatissa vastaavat koulutetut työntekijät ja vapaaehtoiset.
Jos meille yhteyttä ottaminen ei tunnu mieluisalta, voitko pohtia muita aikuisia elämässäsi joille voisit jutella? Isovanhemmat, kummit, ehkä joku koulun henkilökunnasta kuten kuraattori tai terkkari? :)
Paljon tsemppiä sinulle ja rohkeutta puhua tilanteestasi jollekin, joka voi sinua auttaa!
Pauliina/Pelastakaa Lapset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde212606- 1482244
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292242Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522139Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211742Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3881617Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961556- 2881436
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131389- 1321389