Suomen ruotsin opiskelu on turhaa suomenkielisille. Minulle selvisi ruotsin kielen opiskelun turhuus. Vain syntyjään ruotsinkieliset tai kaksikielisistä perheistä tulevat saavat suurimmassa osassa kaksikielisiä kuntia kielilisää. Vain ruotsinkieliset saavat siis tulonsiirtona noin kaksisataa (200) euroa kuukaudessa. Suomenkielinen, kieltä opiskellut ei saa mitään. Laskekaapa paljonko tämä tekee vaikkapa kolmessakymmenessä vuodessa! Suoraa tulonsiirtoa siis.
Virkamiesruotsin tasoinenkin opiskelu ammattikorkeakoulussa tai yliopistossa ei hyödytä ketään suomenkielistä. Tämä on aika järkyttävä totuus ja kehottaisinkin kaikkia opiskelijoita tekemään oman opiskelijajärjästönsä kautta kyselyn kaksikielisiin kuntiin. Ja kysely kannattaa tehdä siis työntekijöille, heille joille vastataan ettei kielilisää makseta kuin ruotsinkielisille, tutkinto ei siis ole tae vain syntyperä on. Ja tästä lähtien aion äänestää vain sellaista henkilöä, joka kannattaa pakkoruotsista luopumista.
Selvitä ruotsin kielilisä
7
254
Vastaukset
- Anonyymi
Pitääkö tämä muka paikkaansa? Eikös kielilisää makseta sen perusteella, osaako toista kieltä asiakaspalvelussa vai ei? Millä se todistetaan, onko kotona puhuttu äidinkielen lisäksi jotain toista kieltä?
- Anonyymi
Kielilisä maksetaan todellisen kielitaidon perusteella. Nykyään ammattikorkean ja yliopistonkin virkamiesruotsi on muodollisuus, jonka vaatimustaso on todella niin matala, ettei se takaa yhtään mitään. Jos vaatimustaso olisi korkeampi, niin varsinkaan ammattikorkeasta ei moni valmistuisi. Myös yliopistosta valmistuu erittäin heikosti ruotsia osaavia.
- Anonyymi
Minä olen hakenut kielilisää osaamiseni ja tutkintoni perusteella. Kymppi lukiossa ja virkamiesruotsi suoritettu. Kavereina pari ruotsinkielistä, joiden kanssa pystyn puhumaan ruotsia. Kysyin kielilisää. En saanut. Peruste kaksikielisessä kunnassa on se, että vain ruotsia äidinkielenään puhuvat tai kaksikieliset saavat kielilisää. Toki ymmärrän että näin kunnat säästävät. Ei tarvitse maksaa. Miksi minun tarvitsi opiskella?
Helppo tietysti väittää kaikkien äidinkielenään suomea puhuvien ruotsin kielitaidon olevan huonon, siis muiden kuin kaksikielisten. Mutta jos peruste on se, että kielitaito on huono kotikielenään kaikilla muilla kuin kotikielenään ruotsia puhuvilla, miksi ihmeessä koko kieltä ja kallista ruotsinkielijärjestelmää pidetään Suomessa?
Itse olen päättänyt etten siis käytä ruotsia muuten kuin kavereiden kanssa tai matkustaessa.- Anonyymi
Mitä jos suomenruotsalaisten suomentaito on huono? Sellaistakin sattuu jossakin rannikkoseudulla.
Saavatko silloinkin kielilisää ruotsintaidostaan?
Jos näin on, se on kyllä vääryys ja lait pitää muuttaa. - Anonyymi
Vaihda sitten henkikirjoittajalle äidinkieleksesi ruotsinkieli, niin olet ruotsinkielinen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaihda sitten henkikirjoittajalle äidinkieleksesi ruotsinkieli, niin olet ruotsinkielinen.
Tätähän RKP toivoo. Jos näin teet, olet seteliselkärankainen.
- Anonyymi
Kielitaitolisää ei makseta, jos viran tai toimen kelpoisuusehdot tai virka tai toimi luonteensa puolesta edellyttää vieraan kielen taitoa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3187504Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662166- 1761830
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161372- 1121287
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91241Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181701221RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j551161Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411081Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901019