Elämästään luopuja

Anonyymi

Kukaan meistä ei ajattele omaishoitajan arkea ennenkuin omalle kohdalle napsahtaa.Eritasoista huolenpitoa, mutta useimmiten kaikki oma, yksityinen vapaa-aika on uhrattu. Pääsääntöisesti tulot laskevat, palkkatyö pitää jättää....
Kaikesta käytännön järjestelyistä seuraa valtava paperiurakka, lähetä, pyydä, ano jne jne. Omaishoitajan arjessa kaikenlainen Flow ja wau jää taakse, elät toisen ihmisen ehdoilla. Tämä kaikki yleensä tehdään rakkaudesta tai vähintään hienosta inhimillisyyden ajatuksesta!!!
Mitä tämä kaikki maksaa yhteiskunnalle?!? Tunnetasolla ei juuri mitään ja rahallisestikin mitaten hyvin vähän. Omaishoitajan tilipussi ei ole kadehdittava....
Miksi yhteiskunta KEHTAA verottaa tästä summasta senttiäkään!!!!
Mikä palvelus meille kaikille veronmaksajille!
Annetaan kiitos ja arvostus heille kaikille mahtavaa jaksamista edustaville!
Ollaan onnellisia joka päivästä, jolloin vastuu on vain itsestään ja terveistä läheisistä!

13

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Hyvä kirjoitus! Näinhän se asia on!

      Eilen tuli mielenkiintoinen A-studion ohjelma, jossa oli aiheena vanhustenhoito ja mm. omaishoito, vieraana mm. ministeri Kiuru. Siinä haastateltiin erästä iäkkään vanhempansa omaishoitajana työskentelevää naista, joka sai kuulemma korotettua omaishoidon tukea, 1600 eur/ kk! Siis 1600 EUR/kk!!!!! Tyytymätön oli kun tulot tippuivat niin. H a l u a i s i n saada tietää miten tämä touhu voi olla niin epätasa-arvoista, että joku saa 1600 eur ja useimpien, itseni mukaan lukien kokopäiväisen 24/7 omaishoito työn palkkio on muutama hassu satanen!/ kk. Osaako joku selittää? Nythän ihmiset luulevat eilisen ohjelman perusteella, että omaishoitajilla on ihan ok palkkiot!! Mistä näitä juttuja oikein tulee?!?

      • Anonyymi

        Sillä minimillä minä olin omaishoitajana. Tosin vanhempani hoitivat minua, eli hoitovastuu siirtyy.

        Sitten kun omaishoito on ohi niin uusi aika alkaa. Minulla ei ole kiire mihinkään, opiskelin yöt omaishoidon aikana. Nyt luen ja olen.

        Toivon rakkailleni Jumalan siunausta, on teitä ikävä!

        Samoin toivotan voimia nyt omaishoitajana oleville.


      • Anonyymi

        Kun tälläisiä 1600 euron omaishoidon palkkioita tulee julkisuuteen, tulee yleinen käsitys ja kateus siitä, että KAIKKI omaishoitajat saavat vähintään tuon 1600 euroa.
        Kun nyt joku edes korjaisi tuon miten jokunen hullu veronalainen satanen tulee 24/7 työstä.


      • Anonyymi

        Kun tälläisiä 1600 euron omaishoidon palkkioita tulee julkisuuteen, tulee yleinen käsitys ja kateus siitä, että KAIKKI omaishoitajat saavat vähintään tuon 1600 euroa.
        Kun nyt joku edes korjaisi tuon miten jokunen hullu veronalainen satanen tulee 24/7 työstä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun tälläisiä 1600 euron omaishoidon palkkioita tulee julkisuuteen, tulee yleinen käsitys ja kateus siitä, että KAIKKI omaishoitajat saavat vähintään tuon 1600 euroa.
        Kun nyt joku edes korjaisi tuon miten jokunen hullu veronalainen satanen tulee 24/7 työstä.

        Miten noin suuren oh-tuen voi saada??
        Yli 90% omaishoitajista saa kaikkein pienimmän tuen, siitäkin maksetaan veroa jopa yli 30% muut perittävät maksut.
        240€ kuukaudessa itse sain tililleni omaishoidon tukea, 1600€ tuesta ei voi edes unta nähdä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten noin suuren oh-tuen voi saada??
        Yli 90% omaishoitajista saa kaikkein pienimmän tuen, siitäkin maksetaan veroa jopa yli 30% muut perittävät maksut.
        240€ kuukaudessa itse sain tililleni omaishoidon tukea, 1600€ tuesta ei voi edes unta nähdä.

        Voiko omaishoitajan palkkioon vaikuttaa käytännössä muutkin seikat kuin vain hoidettavan kunto, tai se missä kunnassa asuu, esim. se minkälaiset ansiotulot tai minkälaisessa asemassa/ ammatissa omaishoitaja on ennen omaishoitajuutta toiminut? Entä suhteet päättäviin tahoihin? Eihän sen pitäisi, mutta tuli väkisinkin mieleen.

        - Mitä tarkoittaa käytännössä korotettu omaishoidontuki, mitkä sen perusteet ovat? Nythän näkee ja kuulee, että moni hoitaa vaikeahoitoista läheistään eikä ole ikinä kuullutkaan tuollaisesta korotetusta palkkiosta, vaikka edellytykset taatusti täyttyisivät.

        - Miksi Yle näyttää ohjelmassaan esimerkkinä juuri tuollaista paremmin ( moninkertaisesti kuin useimmat!) ansaitsevaa omaishoitajaa , kun se on kuitenkin useimmille omaishoitajille Suomessa täydellisen harhainen kuva. Onko tällä jokin tarkoitus muokata ihmisten mielipiteitä?

        Joku voi syyttää kateelliseksi ja pahantahtoiseksi, se ei ole tarkoitukseni, en ole kateellinen tälle ohjelman naiselle vaan haluan aidosti saada tietää tästä asiasta enemmän, ja kysyähän aina saa. Ohjelman myötä selvisi ainakin räikeät erot omaishoitajien palkkatasa-arvossa. Meitähän onkin A- ja B- luokan hoitajia!


    • Anonyymi

      Haluan minäkin kysyä, mitä tarvitaan, että saa noin suuren omaishoidon palkkion?

      Hoidan vuoteeseen sidottua omaistani 24/7. Palkkio noin 254 €/kk. Kaikki on minun varassani. Apuhenkilö käy aamuisin puolen tunnin ajan auttamassa raskaimmissa toimenpiteissä. Siitä hoidettava maksaa eläkkeellään noin 350 €/kk eli reilun kympin per päivä.

      Se on nyt niin, että omaishoito osaltani riittää ja hoidettava siirtyy laitoshoitoon ensi tilassa. Rakkaus ei enää riitä tehtävästä suoriutumiseen.

      • Anonyymi

        Aivan täysin ymmärrettävä tuo päätöksesi, että lopetat omaishoidon tuossa tilanteessa. Järkyttävää lukea sinunkin mitättömästä palkkiostasi raskaasta hoitotyöstäsi. Sen tietää, että kun omaisesi on petiin sidottu, on työsi todella uuvuttavaa.

        Kyllä pistää vihaksi nämä omaishoidon epäkohdat Suomessa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan täysin ymmärrettävä tuo päätöksesi, että lopetat omaishoidon tuossa tilanteessa. Järkyttävää lukea sinunkin mitättömästä palkkiostasi raskaasta hoitotyöstäsi. Sen tietää, että kun omaisesi on petiin sidottu, on työsi todella uuvuttavaa.

        Kyllä pistää vihaksi nämä omaishoidon epäkohdat Suomessa!

        Katsoin myös sen "1600€" filmin.
        Miten Kuopiossa maksetaan sellaisia summia. On tunnettu omaishoidon/kotihoidon kiristyksistä, säästösyistä.
        Olin omaishoitaja monisairaalle ja yritin loppuaikoina, että enkö saisi korotettua hoitapalkkiota, niin ei. Aina oli joku perustelu.
        No, tilanne huononi, en jaksanut enää hoitaa kotona. Hoidettava oli pakko viedä laitokseen.
        Jossa hän aika pian menehtyi.
        Kyllä ministeri Kiurukin selitteli, että pitäis tehdä jotain😟🤔.
        Mikseivät tee. Kyllä heilläkin omat edustusautot ja palkat menee "pienen" omaishoitajan ohi.
        Lakko, keltaiset liivit päälle, olisi varmaan hyvä keino, mutta kukas muu siitä kärsii kuin omaishoitoperhe loppupeleissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katsoin myös sen "1600€" filmin.
        Miten Kuopiossa maksetaan sellaisia summia. On tunnettu omaishoidon/kotihoidon kiristyksistä, säästösyistä.
        Olin omaishoitaja monisairaalle ja yritin loppuaikoina, että enkö saisi korotettua hoitapalkkiota, niin ei. Aina oli joku perustelu.
        No, tilanne huononi, en jaksanut enää hoitaa kotona. Hoidettava oli pakko viedä laitokseen.
        Jossa hän aika pian menehtyi.
        Kyllä ministeri Kiurukin selitteli, että pitäis tehdä jotain😟🤔.
        Mikseivät tee. Kyllä heilläkin omat edustusautot ja palkat menee "pienen" omaishoitajan ohi.
        Lakko, keltaiset liivit päälle, olisi varmaan hyvä keino, mutta kukas muu siitä kärsii kuin omaishoitoperhe loppupeleissä.

        Ehkä hyvillä suhteilla pelataan tässäkin, tai omaishoitaja on ns. ylemmän luokan ihmisiä.
        Meille tavallisille pulliaisille ei tuollaista tukea koskaan maksettaisi, oli hoidettava miten sairas ja raskas hoidettava tahansa.

        Ministeri Kiuru nyt lässyttää mitä lässyttää, jos niin onnellisesti kävisi että omaishoitoon lisärahaa myönnettäisiin, omaishoitajaliitto olisi varmaan niistäkin rahoista kuorimassa kermat päältä.

        Kummastuttaako teitä muita liiton toiminta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä hyvillä suhteilla pelataan tässäkin, tai omaishoitaja on ns. ylemmän luokan ihmisiä.
        Meille tavallisille pulliaisille ei tuollaista tukea koskaan maksettaisi, oli hoidettava miten sairas ja raskas hoidettava tahansa.

        Ministeri Kiuru nyt lässyttää mitä lässyttää, jos niin onnellisesti kävisi että omaishoitoon lisärahaa myönnettäisiin, omaishoitajaliitto olisi varmaan niistäkin rahoista kuorimassa kermat päältä.

        Kummastuttaako teitä muita liiton toiminta.

        Koko liitto on eliittirouvien suojatyöpaikka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koko liitto on eliittirouvien suojatyöpaikka.

        Nimenomaan näin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nimenomaan näin.

        Minulta omaishoito vei voimat, nyt "vapaalla".


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      70
      2022
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1559
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      146
      1475
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1328
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1260
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      274
      1090
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1002
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      126
      997
    9. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      111
      976
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      51
      812
    Aihe