Laittomasti maahan tuotu koira

Anonyymi

Ostin tietämättäni ja tyhmyyttäni laittomasti maahan tuodun koiranpennun. Tämä selvisi, kun valvontaeläinlääkäri soitti minulle. Nyt olen pari päivää odotellut AVI:lta soittoa, että mitä tulee tapahtumaan. Koiralta siis puuttuu TRACES-todistus sekä rabiesvakuutuksen oli allekirjoittanut tuoja, eikä kasvattaja. Siru, siihen täsmäävä passi sekä lääkitykset/penturokote löytyy (elleivät leimat ole väärennettyjä). Onko jollain siis kokemusta asiasta, että kenellä esim. maksuvastuu on mahdollisesta lopetuksesta/palautuksesta/karanteenista? Tai paljonko mahdollinen karanteeni kustantaa? Pentu terveen oloinen; syö, juo, pissaa, kakkaa, leikkii... Koira siis Latviasta tuotu.
Stressaavaa tämä puhelun odottaminen.

9

284

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Olihan se varmaan halpa.

    • Anonyymi

      Tässä ei nyt kaikki täsmää. Kenen sinusta ensinnäkin olisi kuulunut ottaa selvää maahantuontimääräyksistä? Kasvattajan, tuojan vai sinun? Miten on?

      Latvia on EU-maa, joten alle 12-viikkoisella pennulla ei tarvitse olla edes rabiesrokotetta, joten minkä ikäinen pentu on? Jos alle tuon 12 viikkoa, niin kaikki rabieksesta sinulle kerrottu on täyttä puuta heinää.

      Suomessa ei ole varsinaista karanteenimahdollisuutta, vaikka sellainen paperilla usein mainitaankin. Eli missä pentua on pidetty pari päivää? Oletko vaivautunut ottamaan selvää, vai eikö edes kiinnosta, millaisissa oloissa on pentu, joka on tämänhetkisessä olinpaikassaan sinun takiasi?

      Koska karanteeni on käytännössä mahdottomuus ja koska pentu ei ole lähtenyt tuojan mukana välittömästi takaisin, niin on mahdollista, että se on jo lopetettu tai tullaan ainakin lopettamaan lähes 100% varmuudella. Nyt kysymys kuuluukin: Minkälainen sadisti vain odottelee kotosalla, että sinuun päin otetaan yhteyttä sen sijaan, että soittelisit itse joka paikan läpi selvittääksesi, missä ja miten pentua tällä hetkellä pidetään ja mitä sille aiotaan tehdä ja miksi? Rabieksesta puhuminen ei riitä pienen pennun kohdalla. Suorastaan kuvottavaa lapamatoisuutta ja vastuuttomuutta sinulta. Toivottavasti tajuat olla hankkimatta ikinä koiraa, sillä et selvästikään ole kykenevä elävästä, tuntevasta olennosta huolehtimaan.

      • Anonyymi

        Ap;

        Ymmärsit väärin. Siis minä ostin henkilöltä koiran, joka on tuonut tämän pennun laittomasti Suomeen. Laittomaksi tekee se, että puuttuu TRACES-todistus. Valvontaeläinlääkäri, joka minuun otti yhteyttä, oli seurannut eräällä nettisivustolla myyjän toimintaa ja yrittänyt tavoittaa tätä ennen kuin hän myy pennut. Hän kuitenkin vastasi vasta, kun pennut olivat maailmalla. Valvontaeläinlääkäri pyysi häneltä ostajien yhteystiedot, kuten myös minun, ja otti minuun yhteyttä, kertoi pennun tulleen laittomasti, ja pyysi odottamaan AVI:n päätöstä, jotka ovat todennäköisesti nämä kolme vaihtoehtoa. Kyseinen myyjä on joskus aiemminkin tuonut laittomasti pentuja maahan, joten valvontaeläinlääkäri tiesi seurata tämän puuhia. Kyseisellä myyjällä kuitenkin kaikki somet ovat julkisia sekä numeropalvelusta löytyy tämän yhteystiedot, eli hän ei myöskään ole "kadonnut maailmasta". Hän varmasti saa nyt syytteensä ja itse aion tehdä rikosilmoituksen AVI:n päätöksen jälkeen. Pennulla on oikein hyvä koti ja hyvät olot tällä hetkellä, joten siitä ei tarvitse murehtia. :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ap;

        Ymmärsit väärin. Siis minä ostin henkilöltä koiran, joka on tuonut tämän pennun laittomasti Suomeen. Laittomaksi tekee se, että puuttuu TRACES-todistus. Valvontaeläinlääkäri, joka minuun otti yhteyttä, oli seurannut eräällä nettisivustolla myyjän toimintaa ja yrittänyt tavoittaa tätä ennen kuin hän myy pennut. Hän kuitenkin vastasi vasta, kun pennut olivat maailmalla. Valvontaeläinlääkäri pyysi häneltä ostajien yhteystiedot, kuten myös minun, ja otti minuun yhteyttä, kertoi pennun tulleen laittomasti, ja pyysi odottamaan AVI:n päätöstä, jotka ovat todennäköisesti nämä kolme vaihtoehtoa. Kyseinen myyjä on joskus aiemminkin tuonut laittomasti pentuja maahan, joten valvontaeläinlääkäri tiesi seurata tämän puuhia. Kyseisellä myyjällä kuitenkin kaikki somet ovat julkisia sekä numeropalvelusta löytyy tämän yhteystiedot, eli hän ei myöskään ole "kadonnut maailmasta". Hän varmasti saa nyt syytteensä ja itse aion tehdä rikosilmoituksen AVI:n päätöksen jälkeen. Pennulla on oikein hyvä koti ja hyvät olot tällä hetkellä, joten siitä ei tarvitse murehtia. :)

        Pentu siis tullessaan alle 12vkoa, joten rabies-rokotetta ei ole saanut, joten silloin pitäisi olla rabiesvakuutuks (vakuute siitä, että pentu ei ole ollut tekemisissä luonnonvaraisten, mahdollisesti tautisten eläinten kanssa). Pennulla tämä on, mutta sen on allekirjottanut tuoja, eikä kasvattaja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pentu siis tullessaan alle 12vkoa, joten rabies-rokotetta ei ole saanut, joten silloin pitäisi olla rabiesvakuutuks (vakuute siitä, että pentu ei ole ollut tekemisissä luonnonvaraisten, mahdollisesti tautisten eläinten kanssa). Pennulla tämä on, mutta sen on allekirjottanut tuoja, eikä kasvattaja.

        Höpö höpö. Mitään vakuutuksia ei todellakaan tarvitse olla. Mistä lienet noin typerän hölynpölyn edes löytänyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpö höpö. Mitään vakuutuksia ei todellakaan tarvitse olla. Mistä lienet noin typerän hölynpölyn edes löytänyt.

        "EU-maasta tuodun koiran myyjällä on oltava TRACES-terveystodistus, joka on laadittu enintään kaksi päivää ennen tuontia. Tämä tuotuja koiria koskeva todistus trokareilta puuttuu käytännössä aina. Lisäksi koiralla täytyy olla 1−5 päivän sisällä tuonnista annettu ekinokokkilääkitys, rabies-vakuutus tai koiran iän vaatima rabiesrokotus. Koiralla on myös oltava EU-passi, joka täsmää koiran tunnistemerkintään."

        Esim täältä: http://www.avi.fi/web/avi/tiedotteet/tiedotteet-2017;jsessionid=BC14E038A8C0DF090ECADE0192E2A382?p_p_id=122_INSTANCE_aluevalinta&p_p_lifecycle=0&p_p_state=normal&p_p_mode=view&p_r_p_564233524_resetCur=true&p_r_p_564233524_categoryId=14406

        Löytyy myös ruokaviraston sivuilta samaa asiaa. 😊


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "EU-maasta tuodun koiran myyjällä on oltava TRACES-terveystodistus, joka on laadittu enintään kaksi päivää ennen tuontia. Tämä tuotuja koiria koskeva todistus trokareilta puuttuu käytännössä aina. Lisäksi koiralla täytyy olla 1−5 päivän sisällä tuonnista annettu ekinokokkilääkitys, rabies-vakuutus tai koiran iän vaatima rabiesrokotus. Koiralla on myös oltava EU-passi, joka täsmää koiran tunnistemerkintään."

        Esim täältä: http://www.avi.fi/web/avi/tiedotteet/tiedotteet-2017;jsessionid=BC14E038A8C0DF090ECADE0192E2A382?p_p_id=122_INSTANCE_aluevalinta&p_p_lifecycle=0&p_p_state=normal&p_p_mode=view&p_r_p_564233524_resetCur=true&p_r_p_564233524_categoryId=14406

        Löytyy myös ruokaviraston sivuilta samaa asiaa. 😊

        Ruokaviraston sivuilta sen sijaan löytyy tämän päivän tuontivaatimukset, niin voit sinäkin jättää vanhentuneet tiedot omaan arvoonsa.


    • Anonyymi

      Vielläkö niitä hälmöjä löytyy jotka haluaa halpispennun , ja viellä ulkomailta😩🙈

      Pentitehtaista ne lienevät raukat.Ei pidä tukea toimintaa jossa koirat kärsii ihmisen rahan ahneuden vuoksi.

      Toivottavasti ihmisten silmät aukenee, ja lopettavat tuollaisen toiminnan tukemisen.Vain niin se laittomien pentujen maahantuonti ja pentutehtailu loppuu.

      Googlatkaa pentutehtailu, viron tuonti pennut yms....löydätte tietoa, josta on apua ettette lankea sairaisiin pentutehdaspentuihin...

    • Anonyymi

      Eli paskalakit ovat ampuneet koirasi..

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      70
      2112
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      172
      1639
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      155
      1557
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1358
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      50
      1332
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      287
      1182
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      135
      1069
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1033
    9. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1032
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      54
      892
    Aihe