Pörssisähköä ostaneet huomio!

Anonyymi

Tarkistakaa tai tarkistuttakaa laskuistanne sähkönmyyjän perimä kilowattitunnin hinta. Monet sähkönmyyjät, varmaan lähes kaikki, myyvät sähköä pörssihintaan sidottuna lisättynä jollakin marginaalilla, esim 0,3 - 0,7 snt/kWh.

Joillakin myyjillä näyttää käyvän niin, että se kilowatin hinta laskussa onkin sitten vähän korkeampi kuin oikeasti pitäisi. Tämä vedätys onnistuu siksi että tuon pörssihinnan tarkistaminen monen asiakkaan itsensä toimesta on vaikea. Vaikein se on silloin kun sopimus perustuu tuntikohtaiseen pörssihintaan. Sitä hintaa ei tarkasti pysty näkemään mistään taulukosta. Nord Poolin sivuilla on taulukoita esim pörssihinnan kuukausittaisille keskiarvohinnoille, joiden avulla pääsee arvioimaan hiukan hinnan oikeellisuutta. Taulukon hinta on euroina megawattitunnille, joten se pitää muuttaa senteiksi kilowattitunnille ja sitten siihen tulee lisätä arvonlisävero sekä myyjän marginaali.

Vertailun vaikeutta tuo se että näillä epäselvää laskutusta harjoittavilla myyjillä laskutusjaksot ovat muuta kuin yksi kuukausi. Lisäksi on huomattava, että keskiarvohinta ei tuntikohtaisessa laskutuksessa anna totuutta tarkasti koska on erihintaisia tunteja ja kunkin sähkönkäyttäjän käyttö kohdistuu joskus enemmän kalliille tunneille ja välillä halvemmille.

Itse olen laskenut tuntikohtaisen hinnan omalle kohdalle pitkältä ajalta kun meillä oli pörssisähkösopimus eräältä myyjältä eikä myyjän hinta meinannut osua kohdalleen ilman pientä avustamista.

Julkisuudessa, kuten YLE:llä ja lehdisssä, on keskusteltu näiden eräiden myyjien (nimessä erinäisiä isojen kirjaimien ja Energy- Kraft- jne hienojen sanojen yhdistelmiä) markkinointimenetelmistä ja sopimuksen syntymisen epäselvyyksistä. Kohteena ovat olleet erityisesti iäkkäät ihmiset, joilla monilla ei ole mahdollisuutta tarkistaa asioita kun ei ole nettiä käytössä. Kuitenkaan ei olla puhuttu siitä että ne eivät noudata omia kirjoittamiaan myyntiehtoja varsinkaan hinnan osalta, joka nyt sentään on aika tärkeä pointti. Hinnan lisäksi näillä firmoilla on käytössä tosi suuret arviolaskutukset tulevilta kuukausilta. Niitäkään ei tarvitse hyväksyä vaan lain mukaan ne tulee olla kohtuulliset ja perustua verkkoyhtiön arvioimaan vuosikulutukseen.

Kehoittaisin nyt että tarkistaisitte sähkölaskujanne. Nuoremmat omaiset voisitte kysellä vanhempienne, isovanhempienne ja muidenkin tuttavienne sähkösopimusten ja laskujen perään. Olisi tärkeä huomata ylilaskutus ennen kuin määräaikainen sopimus päättyy. Jos on laskuissa jotain reklamointia pitää huomauttaa myyjää asiasta ja koska se ei kuitenkaan riitä, pitää jättää avoimena oleva lasku maksamatta myyjän uhkailuista ja selittelyistä huolimatta. Tulee vaatia laskutuksen korjaus koko sopimuskaudelta ja maksaa vasta sitten. Kun sopimuskausi on kerennyt päättyä, korjaaminen voi olla vaikeaa mutta kun myyjältä jää rahaa saamatta korjaukseen ollaan valmiimpia.

Kommentoikaa tähän keskusteluun omia sähkölaskujanne niin esim laskutusjakson ajankohdan ja perityn kilowattitunnin hinnan perusteella pystyn sanomaan onko hinta oikean suuntainen. Voitte lähettää myös sähköpostia hattiwatti857 at gmail.com. Pitää tietää myös sopimuksen hintaperuste (tuntikohtainen, edellisen kuukauden keskiarvohinta vai joku muu) sekä myyjän marginaali. Minulla on excel-taulukossa pohjat valmiina pitkälle ajalle tuntikohtaisista pörssihinnoista.

Jutun tarkoitus olisi ettei kukaan maksaisi turhasta näille epärehellisille sähkönmyyjille eli paremmin sanottuna sähkön välittäjille.

4

<50

    Vastaukset

    • Sopimus on voimassa vuoden kerrallaan

    • Miksi käyttää hattiwattia kun on olemassa valtakunnallinen kuluttajasuoja joka hoitaa tämän? miksi hattiwatti tämän tekisi?

      • Hattiwatti kannustaa ja tarvittaessa auttaakin ihmisiä selvittämään sähkölaskutuksen oikeellisuutta.

        Ensiksi on arvioitava vähän silmämääräisesti onkohan esim hinnat oikein. Jos ne näyttävät olevan pielessä, pitää selvittää tarkemmin. Jotta voi reklamoida myyjää, pitää pystyä osoittamaan virhe omilla laskelmilla. Ei välttämättä riitä että syyttelee vääristä hiinnoista. Ja jos pystyy näyttämään laskelmillaan virheen, on myyjän melkein pakko taipua. Ja jos ei taivu, sitten pitää jättää lasku maksamatta ja vaikka otta yhteyttä kuluttajansuojaan. Se kuluttajansuojan apu voi olla vähäistä mutta sieltä kautta sitten voi toki saada avun esim jos sopimus on jo päättynyt eikä myyjä suostu palautuksiin.

        Tehokas tapa on jättää lasku maksamatta. Myyjä voi uhkailla perintätoimilla ja sähkön katkaisulla mutta nehän voi jättää huomioimatta. Vääränlaisen laskun kanssa myyjä ei lähde ulosottotoimiin, eikä hakemaan verkkoyhtiöltä sähkönkatkaisua. Kyllä he senverran ymmärtävät näistä asioista.

        Laitan tähän alle keskiarvoja pörssisähkön kuukausittaisista keskiarvohinnoista. Niissä on arvonlisävero mutta ei sitä myyjän marginaalia. Noiden lukujen kanssa voi vähän jo arvioida omia laskujansa. Hinta snt/kWh sis alv.

        2019
        Tammikuu 6,92
        Helmikuu 5,80
        Maaliskuu 4,96
        Huhtikuu 5,14
        Toukokuu 4,94
        Kesäkuu 3,81
        Heinäkuu 5,69
        Elokuu 6,05
        Syyskuu 6,05
        Lokakuu 5,74
        Marraskuu 5,67
        Joulukuu 4,76
        Tammikuu 2020 3,37

        Meidän tapauksessa käytännön hinta oli joinakin jaksoina sama kuin keskiarvo ja enimmillään n 0,3 snt enemmän kuin keskiarvo. Noihin keskiarvohintoihin pitää muistaa lisätä siis se marginaali, esim 0,5 snt tai mikä se onkaan.

        Toki kulutuslukematkin kannatta tarkastaa ettei myyjä ole niihin tehnyt "vahingossa virhettä". Ne voi tarkistaa vaikka verkkoyhtiön siirtolaskusta.

        Meidän tapauksessa myyjä veloitti puolentoista vuoden ajan n 2 - 2,5 snt ylimääräistä joka kilowattitunnilta. Siitä voi jokainen miettiä sitten omaa tilannettaan jos on samalla tavalla laskutus kuin meillä. Halvimmilla jaksoilla oli ylilaskutusta n 50%. Se on melkoinen tuotto myyjälle. Harvalla sijoituksella saa tuommoista tuottoa. Lisänä vielä korkea perusmaksu ja rumasti ylisuuri arviolaskutus tuleville kuukausille, niin hinnan kuin arvioidun kulutuksenkin suhteen. Sitten jos myyjä pyörittää vielä pikavippifirmaa siinä sivussa niin kyllähän raha poikii...

        Monella sähkönkuluttajalla olisi noille rahoille muutakin käyttöä kuin laittaa niitä näiden pelureiden bisneksiin.


    • Kotitaloudet ei käytä pörssisähköä. Että siinäpä tarkastelette töpselinreikiänne, että mitä sieltä valuu.

    suomi24-logo

    Osallistu keskusteluun

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Britti kehuu Suomalaista terveydenhoitoa.

      MTV HS: Brittimies virui Suomessa viisi viikkoa tajuttomana hengityskoneessa – elämästä kamppailu juuri Suomessa oli onnekas sattuma Brittiläinen toi
      Maailman menoa
      50
      2819
    2. Sofia juhlimassa kavereiden kanssa

      Sofia nähty juhlimassa tämän illan aikana eri puolella Helsinkiä ilman Stefua. Onkohan tullut jo ryppyjä rakkauteen?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      85
      2737
    3. Nyt on kyllä Soffa juubassa

      Ihan känninen postaus. Partsielämää jee...alamäki vai putki
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      2575
    4. Pitkän parisuhteen salaisuus, vai onko sitä

      Vuosia vaan tulee lisää ja tuossa se kumppani pysyy rinalla vaikka en ole mikään ihanne mies, kaikilla kai vikansa. Pitää vain hyväksyä toinen ja olla
      Parisuhde
      57
      1527
    5. Onko Martinalla tuparit?

      Ja onkohan niihin kutsuttu Stefu ja Sohvi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      57
      925