Vuohista!

afrikkalainen kääpiövuohi

Haluaisin 1-2 afrikkalaista minivuohta.
( kääpiö,mini? )
Kertokaa niistä...
1. Kuinka korkea säkä yleinsä?
2. Saan yhden, ehkä kaksi. Tiedän miksi kannattaisi ottaa 2, mutta en ehkä saa kuin yhden. Olisin sen kanssa päivittäin.
3. Kun vieressä on auto tie, niin uskaltaako päästää irti? Ei järin iso piha, mutta metsää ja peltoa ympärillä.
4. Koiranpentu.saksanpaimen. Ystävystyykö?
5. Asun vantaalla. Olen selvittänyt että paikassa saa pitää vuohia, mutta tietääkö kukaan minne jätteet?
6. Tiedän mitä syövät ja tarvitsevat mutta paljonko menee suunnilleen rahaa kk/vuodessa..?

Saisin vuoheni keväällä, eli kohta. Jos saan. Olen halunnut vuohia jo kohta vuoden ja olen lukenut kaikkia aiheesta. Tiedän kaikki haitat vuohista, että ne ei pysy aidassa jos se ei ole vähintään 150cm....ym...
Haluisin kuulla omia kokemuksianne. Kaikkia, hyviä ja huonoja.

Ottaisin yksi tai kaksi kiliä, poikia. Leikkauttaisin ne ihan kilinä.. Se oli suositeltavaa... kuulemma.

Onko muita mini/kääpiö vuohia kuin afrikkalaiset kääpiövuohet?

Kiitos jos jaksatte lukea tämän sekavan aiheen ja vastata siihen.

ps. Jos saan vuohen niin etsin vielä tietoa enemmän.

5

4551

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • VuohiKili

      Muutamasta vuohesta on kokemusta, valitettavasti en nykyisin omista yhtään...Mutta voin suositella vuohta lemmikiksi, koska se on älykäs, mukava ja siitä on paljon seuraa. Afrikkalaisista kääpiövuohista en kyllä osaa kertoa, omani avat olleet ihan tavallisia maatiaisvuohia :)

      Mieluiten vuohelle pitäisi hankkia lajitoveri, jos sen seurassa ei ole muita eläimiä (esim.poni), mutta jos voit tarjota sille _paljon_ virikkeitä, kaippa se yksinäänkin pärjäilee, vaikkakin ei tietenkään ole suotavaa (kuten tiedät)...

      Autotie voi olla ongelma, riippuu vähän vuohesta. Omista vuohista kaikki kyllä pelkäsi autoja ja juoksivat omaan karsinaansa turvaan jos pihalle ajoi auto, mutta jotkut vuohet saattavat olla niin jääräpäisiä, että autot ei niitä pelota. Ainakin jos tie on vilkasliikenteinen, kannattaa vuohta pitää irti vain valvotusti (ja sitä pitää pitää sitten koko ajan silmällä, vuohi ehtii yllättävän nopeasti paikasta toiseen!) Kannattaa testata ensin narulla taluttaen, miten käyttäytyy pihalla ja miten suhtautuu mihinkin...

      Jos koirasi on hyvin koulutettu, eikä sillä ole metsästysviettiä (että lähtisi jahtaamaan vuohta), voi olla, että niistä voi tulla jopa jonkin sortin "ystävät". Meillä tosin vuohet yrittivät aina puskea koiria, vaikkakin hakeutuivat niiden seuraan usein...Eli ihan "haliystäviä" niistä tuskin tulee, riippuu tosin kuinka nuorena kilin ottaa, ja kuinka paljon koira ja vuohi viettävät aikaa yhdessä. Ainakin sietämään oppivat toisiaan,jos ei muuta, näin luulisin!

      Totta on ainakin, että poikakilit kannattaa kuohia, heti kun ne saa, koska se haju mikä niistä alkaa erittymään, kun pääsevät sukukypsiksi ei ole kovin miellyttävä...

      Tietenkin kaikki vuohet ovat persoonia, sen huomaa helposti jos niiden kanssa viettää paljon aikaa. Omat vuohet ovat olleet aika erilaisia, toiset tykkäsivät puskea vähän enemmän,vaikka niitä yritti miten opettaa siitä tavasta pois, toiset olivat superkilttejä. Puutarhassa vuohi tekee kyllä tuhojaan, että kannattaa aidata kaikki kasvit ja puut mitkä haluaa säilyttää, koska vuohen jäljiltä ne on entisiä!! Ja vuohelle kelpaa melkein kaikki kasvit ja puut...Varsinkin ne joita se ei saisi syödä :)
      Vuohen omistajalla pitää kyllä olla hyvät hermot, koska vuohi on todella jääräpäinen, vähän kissantapainen otus! Mutta kyllä ottaisin taas niitä, kunhan tilaisuus tulisi että voisin... On ne minun mielestä niin hassuja elikoita :) Ja niistä on paljon iloa myös... Moniksi vuosiksi.

    • Tai juoksulanka

      Kyllä aidattu alue olisi parempi, nimittäin vuohi myös tykkää kiipeillä. Esimerkiksi, jos pihallanne on parkissa auto, on ihme, jollei vuohi sen katolle kiipeä. Tulee kallis lasku... Ja tien läheisyydestä puhumattakaan, se voi vaikka aiheuttaa kolarin, tai jäädä itse auton alle. Voithan myös laittaa sille tavallisen koiran kaulapannan (nahkaisen tietysti, ei kuristavaa) ja juoksulangan.

    • että EU-pyrokratia velvoittaa sinut merkitsemään se yksikin vuohi ja ilmoittamaan rekisteriin, pystyvät näin
      "torjumaan vakavia eläintauteja"
      koskee niitäkin jotka ei hae mitään tukia.

      • Kiusanteolta kuulostaa enemmän

        tai oman palkkatyön varmistelulta, kun luodaan uutta byrokratiaa...


    • Janolofhenriettamakkonen

      Mitä maxaa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4613
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2259
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1774
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1508
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1443
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1308
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe