OHJE

ANTURAN TEKOON

Laitan nyt tännekkin tuolla kivitalo-osastolla laittamani vastauksen, jos vaikka olisi hyötyä perustuksen rakentajalle:

1. Koko laudoituksen rakentamiseen ei saa käyttää YHTÄÄN NAULAA, vaan kaikki kokoaminen tehdään cyproc ruuveilla (45-50mm)
2. Pystytolpat, jotka hakataan maahan tehdään laudasta. Kärkien teroitus moottorisahalla useampi lauta päällekkäin.
3. Laudoituksen sisäpuolelle tuleva rauta laitetaan sisäpuolen laitoihin hakattujen 10 cm naulojen päälle. Tarvittaessa sieltä täältä surraa kiinni

4. Pystytolppien päät sahaat poikki moottorisahalla, siten että tolpan pää ei ole laudoituksen korkein kohta
5. Muotti tuetaan päältäpäin pakkausvanteella, eli sitä mustaa vannetta, jota käytetään mm. puunippujen pakkaamisessa. Tätä löytyy mm. kodinkoneliikkeiden roskiksesta :-) Tästä leikkaat peltisaksilla tai rälläkällä 65cm pätkiä ja teet toiseen päähän vasaralla ja naulalla pienen reiän.Kiinnität vanteen laudoituksen pystytolpan kohdalle cyprocruuvilla (sitä valmista reikää hyväksikäyttäen) ja toisen pään toiselle puolelle (teet sopivaan kohtaan naulalla alkureiän ja kiinnität ruuvilla)

6. Mikäli laudoituksen ja maan väliin jää ilmaa niin lapioit hiekkaa laudoituksen sisä/ulkopuolelle

7. Pumppuautolla /vast. täytät muotin ja koska tukeminen on tehty teräsvanteilla niin pinnan saa liipattua hyvinkin suoraksi (helpottaa kivien latomista)

8. Törkkää kiinnitykset betoniin ekalle harkkokerrokselle

8. Kun antura on kuivunut niin purat laudoituksen akkuporakoneella ja sinulla on taas ehjää puutavaraa seuraavan muotin tekoon, ainoastaan sahan ketju kuluu jos katkot kuraista lautaa.

9. Muista hakata ne anturasta törröttävät naulan päät (raudoituksen kannattajat) vinoon ettet satuta itseäsi.

Jani

tekstiä selventävät kuvat:

http://www.kanetti.fi/~sailor/antura/

20

9838

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PuuhaPete

...tuo ristiriita kohdan (1) ja (3) välillä koskien naulojen käyttämistä :) ?!

• riku-rikasto

Ei siinä ole mitään ristiriitaa!!!!

Kohdassa 1 kyse oli laudoituksen rakentamisesta ja siihen ei saanut käyttää nauloja

Kohdassa 3 oli kyse raudoituksen laittamista laudoitukseen eli se on eri asia kuin pelkän laudoituksen rakentaminen!!!

Tekstiä kun lukee sitä pitää myös ajatella!!!

• tehnyt
        riku-rikasto kirjoitti:

Ei siinä ole mitään ristiriitaa!!!!

Kohdassa 1 kyse oli laudoituksen rakentamisesta ja siihen ei saanut käyttää nauloja

Kohdassa 3 oli kyse raudoituksen laittamista laudoitukseen eli se on eri asia kuin pelkän laudoituksen rakentaminen!!!

Tekstiä kun lukee sitä pitää myös ajatella!!!

anturalaudoituksia jo ainakin 10 v tuolla tavalla.
        Erona se, ettei juoksuteräkset lähde vaeltamaabetonia pumpatessa, niinkuin tuolla systeemillä.
        Ratkaisepa arvoitus, niin voit taas esitellä.

• raudat huonosti
        tehnyt kirjoitti:

anturalaudoituksia jo ainakin 10 v tuolla tavalla.
        Erona se, ettei juoksuteräkset lähde vaeltamaabetonia pumpatessa, niinkuin tuolla systeemillä.
        Ratkaisepa arvoitus, niin voit taas esitellä.

kun nauloilla kiinni, ja vähän väärässä paikassakin.

Parempi sitoa toisiinsa risteyskohdissa ja vaikka roikkumaan pitkillä osuuksilla.

• paskan jauhaminen
        raudat huonosti kirjoitti:

kun nauloilla kiinni, ja vähän väärässä paikassakin.

Parempi sitoa toisiinsa risteyskohdissa ja vaikka roikkumaan pitkillä osuuksilla.

Lainattu:
        http://www.betoni.com/fi/Betoniopas/Betonityot/Raudoitustyo/

"Suojabetonikerroksen tulee olla:
        50 mm maata vasten valettaessa (esimerkiksi anturan pohjat)
        30 - 35 mm perusmuurissa (kylmät ja kosteat olosuhteet)"

1. Kuvista näkee selvästi että raudat on surrattu risteyskohdissa toisiinsa
        2. Raudat on juuri oikeassa paikassa 50mm täyttyy ilman muuta
        3. Kannattaa varmaan kommentoida vasta kun asiasta jotain tietää

Tyhmä saa olla muttei ääliö...

Jake

• valun
        paskan jauhaminen kirjoitti:

Lainattu:
        http://www.betoni.com/fi/Betoniopas/Betonityot/Raudoitustyo/

"Suojabetonikerroksen tulee olla:
        50 mm maata vasten valettaessa (esimerkiksi anturan pohjat)
        30 - 35 mm perusmuurissa (kylmät ja kosteat olosuhteet)"

1. Kuvista näkee selvästi että raudat on surrattu risteyskohdissa toisiinsa
        2. Raudat on juuri oikeassa paikassa 50mm täyttyy ilman muuta
        3. Kannattaa varmaan kommentoida vasta kun asiasta jotain tietää

Tyhmä saa olla muttei ääliö...

Jake

yhteydessä ne eivät pysy tuolla tavalla paikoillaan.
        Pumpulla kun rutkutetaan, niin teräkset voivat olla keskellä rinnakkain tai laudoituksessa kiinni.
        Parempia ja yksinkertaisempia konsteja löytyy hommaan kyllä.
        Ei tarvi heti kiihtyä.

• onpa vaikeeta
        valun kirjoitti:

Pumpulla kun rutkutetaan, niin teräkset voivat olla keskellä rinnakkain tai laudoituksessa kiinni.
        Ei tarvi heti kiihtyä.

Jättäkää se anturan teko ammattilaisille, niin ei tarvi tommosia lapsellisia leivontaohjeita täällä levitellä.

• ei arvaa
        onpa vaikeeta kirjoitti:

Jättäkää se anturan teko ammattilaisille, niin ei tarvi tommosia lapsellisia leivontaohjeita täällä levitellä.

Ei arvaa jättää ammattilaisille. Mun mielestä tuo leivontaohje on hyvä. Sillä onnistuu amatöörikin. "Ammattilainen" haluaa tehdä anturan kunnolla, varsinkin jos on tuntipalkalla. Tämmöiset ohjeet pitäisi kieltää kun niitten mukaan tekee niin ei mene kuin 2 päivää isoonkaan anturaan.

• niin on marjat
        valun kirjoitti:

Ei tarvi heti kiihtyä.

"Pumpulla kun rutkutetaan, niin teräkset voivat olla keskellä rinnakkain tai laudoituksessa kiinni."

Huomaa että kommentoija ei ole ollut ikinä 10 metriä lähempänä minkäänlaista betonipumppua. Varmaan nuo teräkset on surrattu myös nauloihin...itku tulee teitin kanssanne.

Turkulainen raksamies

• turkkuseen
        niin on marjat kirjoitti:

"Pumpulla kun rutkutetaan, niin teräkset voivat olla keskellä rinnakkain tai laudoituksessa kiinni."

Huomaa että kommentoija ei ole ollut ikinä 10 metriä lähempänä minkäänlaista betonipumppua. Varmaan nuo teräkset on surrattu myös nauloihin...itku tulee teitin kanssanne.

Turkulainen raksamies

anturalaudoitustyömaalle akkukone kädessä ja 50mm ruuveja liivintasku pulloollaan.
        Mahtaako mesu kysyä, et mistä olet karannu.
        Voi helvetti näitä juttuja täällä, ihan kuin
        jotain lego-töitä tehtäis.

• sitä sitten

kaikki toimii.
        Näytäppä sitten kuvia, kun olet suunnitellut harkot paikoilleen.
        Kerro myös miten heität laastia myllyyn ja miten kaadat valmiin kuran kärryihin, nimenomaan kummalla kädellä väännät kahvasta. Olen tosi kiinnostunut.

• ressukkaa
        sitä sitten kirjoitti:

kaikki toimii.
        Kerro myös miten heität laastia myllyyn ja miten kaadat valmiin kuran kärryihin, nimenomaan kummalla kädellä väännät kahvasta. Olen tosi kiinnostunut.

Et erota Lammiharkkoja muurattavista. Ihan vain kuule sulle: näitä ei muurata, vaan ne ladotaan ja sitten valetaan pumpulla.

Tässä sule sopivampi linkki: http://www.lego.com

Takasin hiekkalaatikollesi, pösilö ;D

• töitä
        turkkuseen kirjoitti:

anturalaudoitustyömaalle akkukone kädessä ja 50mm ruuveja liivintasku pulloollaan.

Moni itselleen rakentava sai varmasti tuosta ideoita itselleen. Minä ainakin. Palkallista tuskin kiinnostaa 4 kuution kasa naulaisia lautoja, koska ei hän niitä joudu siivoamaan/käsittelemään. Tai jos joutuu niin mitä sitten? Palkka juoksee ja musiikki soi.

Kiitos alkuperäiselle kirjoittajalle vinkeistä.

Jartsa

• kankriit man
        turkkuseen kirjoitti:

muutenhan tuo näyttää hyvältä systeemiltä mutta minä käytän umpivanteen tilalla reikävannetta, molemmin puolin lyön metrin välein 8 mm harjateräs tappeja n. 60 cm pitkiä ja näihin sitten laitan reikä vanteen sitomaan, joka naulaan on sidottava kutisteteräkset kiinni valu valuvaiheessa yksi mies kulkee massan edellä ja pitää teräksiä tarvittaessa paikoillaan tällä tyylillä olen tehnyt 13 v anturahommia ja leivän olen saanut ja n. 100 m anturaa 600x250 kaksi miestä saa valukuntoon 3 tunnissa, että sillee

• jew
        sitä sitten kirjoitti:

kaikki toimii.

Se että mistä näitä älypäitä piisaa joka palstalle typeriä vitsejänsä kirjoittelemaan!
        On tosi hyvä että joku laittaa vinkkejä työtavoista ym.
        Itse olen kirvesmies ja en silti alkaisi viisastelemaan kun joku neuvoja ja niksejä laittaa toisille helpottamaan talo projektien teossa.
        Tiedän kyllä miten rakennus hommia tehdään,teen sitä työkseni kokoajan,vuonna -85 aloitin.Silti sitä aina oppii uutta,kuinka saman asian voikin tehdä toisin kun on vastaanottava eikä asenteella,"minä tiedän kaiken,on näitä sorvattu".Eli jätetään typerät viisastelut ja annetaan nauvoja ja kommentoidaan niitä asiallisesti!

• Rakennuttaja

Hei,

Kuulin seuraavan vinkin tähän aiheeseen liittyen eli lautamuotin käytön voisi korvata perustuksessa käytettävillä kevytsoraharkoilla seuraavasti:
      1. Kevytsoraharkoista tehdään muotti sijoittamalla kevytsoraharkot tehtävän anturan molemmille puolille. Samalla kevytsoraharkot suojataan muovilla, jotteivat ne sotkeudu ja tartu kiinni tehtävään betonivaluun
      2. Harkkojen lukitukset paikoilleen voitaisiin tehdä esim. kuten edellä esitetyssä ohjeessa on esitetty
      3. Anturan valun ja kuivumisen jälkeen samaisista kevytsoraharkoista muurataan perustus (Ovatpahan jo valmiiksi oikeilla paikoillaankin)

Itse en ole rakennusalalla, enkä osaa arvioida kikan heikkoja kohtia, mutta maalaisjärjellä arvioidessa homma voisi toimiakkin.

Itse pidin tuota ruuvikikkaa ja rautapantaideaa hyvänä.

• ja pysyy

hyvin paikoillaan kun pumputaan betonia ja annetaan dildolla kyytiä.
        Taitaa teidän hiekkalaatikkoleikit kuulua muulle palstalle.

• antura

Kaveri teki Lammin harkoilla "anturamuotin". Hyvin toimi. Ei lähtenyt harkot liikkeelle, vaikka vibrasivat koko anturan. Muovin sai helposti lukittua harkkoihin painamalla sen keskieristeeseen nauloilla kiinni. Ei lähtenyt tuulisella kelillä lentoon...

• testattu

Kyllä tämä konsti toimii. On nähty itse.
        Tosi nopea, helppo ja halpa tapa.

• Rami

hyvistä vinkeistä,harvinaista näillä sivuilla.
      Suurin osa vastauksista oli taas sitä normaalia
      lässytystä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1767
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1578
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1099
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      974
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      812
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe