Katsastus on USA:ssakin osoittautunut kusetukseksi

Anonyymi

Yli 50 vuotta autonasentajana toiminut Scotty Kilmer paljastaa mitä huijausta katsastus on amerikassakin. silkkaa perusteetonta rahastusta eikä mitään vaikutusta liikenneturvallisuuteen.
https://www.youtube.com/watch?v=06en7ssIy5Q

19

194

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mitä tekemistä korjaamon myymällä vuosihuollolla on katsastuksen kanssa?

      • Anonyymi

        Senhän pitäisi kattaa auton turvallisuuden, seuraavaan huoltoon? Joten katsastus runkkaus on turha toimenpide!


      • Anonyymi

        korjaamot eivät saisi toimia katsastajina koska se houkuttaa heitä petokseen jossa auto hylätään perusteettomasti vain saadakseen kaupaksi tarpeettomia osia ja lisää voittoa tyhjästä korjaamolle, asiakkaan kustannuksella. Petos on rikos!


    • Anonyymi

      Ja taas tälläkin viikolla monta ajokieltoa teknisen vian takia. Että niin päin pois.

    • Anonyymi

      Kun viette niitä katiskojanne sinne katsastukseen, niin laittakaa edes silloin ne ajovalojen kanssa ikuisesti palavat sumuvalot pois päältä!

    • Anonyymi

      Ei tämä ole ameriikan maa. Taasko tämä katsastusta kusetukseksi haukkuva kaveri on päässyt suljetulta pois.

      Kun ostan auton, ostan yleensä vanhan käytetyn auton. Ja juuri katsastetun, en kohta katsastettavaa.
      Koska sellainen auto, joka on vasta katsastettu, ei sisällä perusvikoja jarruista, iskunvaimennuksesta ja vetareista. Mitä vanhempi romu on ei se tarkoita, etteikö ne voisi hajota. Mutta katsastus on suomessa parempi takuu vanhalle autolle, perusvikojen kanssa, kuin katsasta ens kuussa, hinta on kaks sataa suurempi plus kolmen sadan korjaukset jos katsastettuna myyn.
      Ja saman automallin romua, löytyy myös vasta katsastettuna ja kolmensadan korjaukset tehtynä. Joko kotipihalla tai korjaamolla.

      On suomessa niitäkin, jotka fiksaa auton läpi katsastuksesta ja myy sen kalliimmalla eteenpäin.

      Mutta jos puhutaan tonnin osasta joka olisi vikana huomattu katsastuksen perustarkastuksessa.
      Kumpi kannattaa ostaa. Vasta katsastettu vai kaksisataa halvempi katsastamatta?

      • Anonyymi

        Laita yksikin tieteellinen tutkimus joka todistaa että autojen viat aiheuttaa onnettomuuksia. Edes yksikin oikea tutkimus. Etkö laita? Siksikö kun sellaista ei ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laita yksikin tieteellinen tutkimus joka todistaa että autojen viat aiheuttaa onnettomuuksia. Edes yksikin oikea tutkimus. Etkö laita? Siksikö kun sellaista ei ole.

        Mikään onnettomuus ei johdu yleensä yhdestä tietystä asiasta. Hyvin monessa onnettomuudessa esimerkiksi renkaiden huono kunto on ollut osittaisena myötävaikuttavana tekijänä. Renkaiden kuntoa ei katsastuksella valitettavasti pystytä varmistamaan, koska autot katsastetaan korkeintaan kerran vuodessa ja lainsäädäntö on hyvin löysä. Se jos muista teknisistä syistä ei esim. Suomessa ole aiheutunut yhtään onnettomuutta, puhuu ainoastaan sen puolesta että katsastus nimenomaan estää kyseisiä onnettomuuksia. Vertailukohdaksi tulee ottaa paikka jossa on paljon liikennettä, mutta ei pakollisia teknisiä tarkastuksia. Esimerkiksi Meksikossa on tapahtunut kymmenittäin onnettomuuksia, joissa raskas ajoneuvo on jarrujen petettyjä syöksynyt päin tietullikoppia ja siihen jonottavia ajoneuvoja. Pahimmillaan näissä on kuollut kymmeniä ihmisiä yksittäisissä onnettomuuksia. Toki voit vielä argumentoida, että Suomessa ei ole tietullikoppeja eikä jyrkkiä mäkiä. https://www.youtube.com/watch?v=oq9BSBNxu8c


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laita yksikin tieteellinen tutkimus joka todistaa että autojen viat aiheuttaa onnettomuuksia. Edes yksikin oikea tutkimus. Etkö laita? Siksikö kun sellaista ei ole.

        Minäpä kerron sinulle vastarannan kiiskelle erään hyvän esimerkin katsastuksen hyödyistä:

        Katsastuksen yhteydessä jarruputket pettävät yllättävän usein. Kaltaisesi vastarannan kiisket tietenkin syyttävät siitä katsastajaa, vaikka kyseessä onkin vika autossa. Viallinen jarruputki voi normaaliajossa kestää vaikka parikin vuotta, koska normaaliajossa jarruputkiin ei kohdistu kovinkaan suurta painetta. Mutta sitten jos tuleekin se tilanne, jolloin jarrupoljinta joutuukin painamaan tavallista kovempaa, niin oletkin ihmeissäsi kun katsastamattomasta (ja todennäköisesti huoltamattomasta) autostasi katkeaakin jarruputki eikä auto siksi meinaa pysähtyäkään. Olen lähes täysin varma, että sinä et ole koskaan painanut jarrupoljinta niin lujaa kuin mitä katsastuksessa tehdään.

        Jos nyt siis muuttaisit harhaista käsitystäsi katsastuksen pahuudesta ja turhuudesta. Katsastus on ja tulee pysymään, ja hyvä niin. PISTE.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minäpä kerron sinulle vastarannan kiiskelle erään hyvän esimerkin katsastuksen hyödyistä:

        Katsastuksen yhteydessä jarruputket pettävät yllättävän usein. Kaltaisesi vastarannan kiisket tietenkin syyttävät siitä katsastajaa, vaikka kyseessä onkin vika autossa. Viallinen jarruputki voi normaaliajossa kestää vaikka parikin vuotta, koska normaaliajossa jarruputkiin ei kohdistu kovinkaan suurta painetta. Mutta sitten jos tuleekin se tilanne, jolloin jarrupoljinta joutuukin painamaan tavallista kovempaa, niin oletkin ihmeissäsi kun katsastamattomasta (ja todennäköisesti huoltamattomasta) autostasi katkeaakin jarruputki eikä auto siksi meinaa pysähtyäkään. Olen lähes täysin varma, että sinä et ole koskaan painanut jarrupoljinta niin lujaa kuin mitä katsastuksessa tehdään.

        Jos nyt siis muuttaisit harhaista käsitystäsi katsastuksen pahuudesta ja turhuudesta. Katsastus on ja tulee pysymään, ja hyvä niin. PISTE.

        Valitettavasti katsastus tulee pysymään, niinkuin väliaikainen autovero ja SDP.

        Vaikka vetäsit ihan hienon esimerkin, niin siitä huolimatta, ruostuneen jarruputken selvittämiseen ei välttämättä tarvittaisi satojen miljoonien eurojen arvoista järjestelmää joka työllistää tuhansia ihmisiä.

        Nyt ei ole niinkuin riski/hinta kohillaan. Ammutaan tykillä kärpästä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valitettavasti katsastus tulee pysymään, niinkuin väliaikainen autovero ja SDP.

        Vaikka vetäsit ihan hienon esimerkin, niin siitä huolimatta, ruostuneen jarruputken selvittämiseen ei välttämättä tarvittaisi satojen miljoonien eurojen arvoista järjestelmää joka työllistää tuhansia ihmisiä.

        Nyt ei ole niinkuin riski/hinta kohillaan. Ammutaan tykillä kärpästä.

        Mutta kuka niitä ruostuneita ja syöpyneitä jarruputkia vaihtaa, jos ei katsastuksessa määrätä. Niin eipä kukaan, ja sitten tulisi ruumiita ja paljon. Onpa hieno asia että meillä pidetään huolta turvallisuudesta katsastuksien muodossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valitettavasti katsastus tulee pysymään, niinkuin väliaikainen autovero ja SDP.

        Vaikka vetäsit ihan hienon esimerkin, niin siitä huolimatta, ruostuneen jarruputken selvittämiseen ei välttämättä tarvittaisi satojen miljoonien eurojen arvoista järjestelmää joka työllistää tuhansia ihmisiä.

        Nyt ei ole niinkuin riski/hinta kohillaan. Ammutaan tykillä kärpästä.

        Olet vissiin kenkää saanut entinen katsuri, joka ei ole osannut hommaansa. Mistä muuten tuo katkeruus kumpuaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta kuka niitä ruostuneita ja syöpyneitä jarruputkia vaihtaa, jos ei katsastuksessa määrätä. Niin eipä kukaan, ja sitten tulisi ruumiita ja paljon. Onpa hieno asia että meillä pidetään huolta turvallisuudesta katsastuksien muodossa.

        "Mutta kuka niitä ruostuneita ja syöpyneitä jarruputkia vaihtaa, jos ei katsastuksessa määrätä. Niin eipä kukaan, ja sitten tulisi ruumiita ja paljon."

        Paljon ruumiita? Sorrut nyt ylidramatisointiin. Meillä on jo referenssi olemassa siitä mitä tapahtuu kun katsastuksesta luovutaan, ja vastaus on se, että ei tapahdu mitään. Ei tule paljon ruumiita.

        "Onpa hieno asia että meillä pidetään huolta turvallisuudesta katsastuksien muodossa."

        250 miljoonan bisnestä pyöritetään sen vuoksi että "pidetään turvallisuudesta huolta" ?

        Kun liikenteessä ei kukaan kuole sen takia että autot katsastetaan tai ei katsasteta, on tuo 250 miljoonan bisnes aivan liioiteltua. Liikenteessä kuolee vain parisataa henkeä vuositasolla, joista käytännössä kaikki, ihmisen tekemän virheen vuoksi, ei teknisen vian.

        Jos katsotaan oikeasti merkittäviä asioita mihin tulisi sijoittaa rahaa, jotta ei oikeasti tulisi isoja määriä niitä ruumiita, ne olisivat:

        -tupakoinnin vähentäminen
        -alkoholin vähentäminen
        -huumeiden vähentäminen
        -mielenterveyden hoito
        -terveellinen ravinto

        Noihin satsaamalla saataisiin noin 5000 kuolemantapausta vältettyä vuositasolla, siihen verrattuna 200 kuollutta liikenteessä on olematon määrä.

        Katsastus on rahanhaaskausta, etenkin kun se valuu ulkomaille se raha.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet vissiin kenkää saanut entinen katsuri, joka ei ole osannut hommaansa. Mistä muuten tuo katkeruus kumpuaa?

        En ole katkera enkä entinen katsastusmies, olen ajatteleva kansalainen jolla on riskienhallinnasta erittäin hyvä käsitys.

        Kun liikenteessä kuolee noin 200 henkeä vuositasolla, niin kaatuamis ja putoamisonnettomuuksissa kuolee noin 600 henkeä.

        Tuon kolminkertaisen kuolemantodennäköisyyden johdosta, tulisi kansalaisilta veloittaa samassa suhteessa rahaa tarkastuksesta, jossa tarkastetaan kengänpohjien kunto (liukkaus/kulutuspinta), kodin tikasjärjestelmät sekä tehdä pakolliseksi kypärän ja valjaiden käyttö jos noustaan yli 30cm korkeudelle maanpinnasta ja kypärän käytön pakollistaminen jos ihminen on päihdyttävien aineiden vaikutuksen alaisena.

        Tarkastusmaksu kodin turvalaitteista ja varusteista, kerran vuodessa 150 euroa.

        Vaikka tuo tuntuu järjenvastaiselta, tuolla menettelyllä pelastettaisiin merkittävästi enemmän ihmishenkiä kuin auton pakollisella katsastamisella.


    • Anonyymi

      Jenkeissä ei ole lakisääteistä autokatsastusta. Jossain osavaltioissa ehkä jonkinlainen seuranta, mutta katsastukseksi sitäkään ei voi kutsua.

    • Anonyymi

      Kerronpa taas kerran sen mitä Kanadassa tapahtui kun siellä lopetettiin autojen katsastaminen.

      Ei mitään.

      Ja vaikka yksi sadastatuhannesta autosta olisikin jotenkin vaarallinen teknisen kuntonsa puolesta, se on yksi kärpäsen kakka suhteessa kuljettajien aiheuttamaan vaarallisuuteen.

      Eli, satojen miljoonien järjestelmä pyörii, että saataisiin ehkä kaksi tai kolme kuollutta pois liikenteestä vuositasolla. Itse kuljettajien riskiin ei satsata oikeastaan mitenkään.

      Kuljettajat ne kuolonkolarit kuitenkin ajaa, ei se auto.

      • Anonyymi

        Aivan aluksi haluan huomauttaa, että Kanadassa liikennettä sentään valvotaan, toisin kuin Suomessa. Lisäksi Kanadan tielainsäädäntö on tiukempi kuin Suomessa. Tämä omalta osaltaan "hämää" tällaista Kanada vs Suomi-vertailua.

        Kanadassakin kyllä katsastetaan autoja, mutta yleensä vasta siinä vaiheessa kun autoa myy eteenpäin. Kanadassa auton keski-ikä on noin 9.5 vuotta, Suomessa taas hiukan yli 12 vuotta. Keskimääräisestihän uudempi auto on paremmassa kunnossa kuin vanhempi.

        Sinun on ihan turha yrittää väittää, että katsastus olisi turhaa sillä sitä se ei ole. Kannattaisikohan sinun vain luopua siitä ylihintaisesta kotterostasi ja hankkia sellainen auto jonka huoltaminen ei maksa tähtitieteellisiä summia, niin et rähjäisi tästä samasta asiasta päivästä toiseen.


    • Anonyymi

      Vaatimus autojen katsastamisesta tulee EU-direktiivistä, joka määrittää pitkälti myös sen sisällön. Jos katsastuksesta haluttaisiin luopua, niin sitä tulisi ajaa EU-tasolla. Fixit ei nimittäin näytä lähivuosina realistiselta, koska Paavo meni liittymään takaisin Keskustaan. Toivoa ei kuitenkaan ole menetetty! Kärnä nimittäin ajaa poikkeusta Suomelle nuuskan osalta, joten ehkä hänelle kannattaisi kuiskata tästä katsastusasiasta?

      • Anonyymi

        Vaikka en katsastuksen kannalla olekaan, niin vaikea on nähdä että katsastusjärjestelmä purettaisiin maassa, jossa on Euroopan vanhin autokanta.

        Suomen tilanne on tuhoon tuomittu autoilun osalta. Siitä koitetaan repiä rahaa niinmoneen muuhun tarkoitukseen, että autokannan uusiutuminen ei onnistu. Ja jos autot ei uusiudu, katsastus tulee jäämään ikuiseksi taakaksi.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle

      Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.
      5
      2452
    2. Pilasit mun

      Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      116
      1617
    3. Viiimeinen viesti

      Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      36
      1356
    4. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

      Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      156
      1181
    5. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

      18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      52
      1095
    6. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

      Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      113
      1082
    7. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

      Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      105
      1044
    8. Syntymäpäivä

      Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      57
      1041
    9. Olet tärkeä

      mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      46
      919
    10. Vaikutat mukavalta ja

      hyväsydämiseltä ihmiseltä. Oltais oltu hyvät kaverit. ❤️
      Ikävä
      60
      882
    Aihe