Hei! Olen tässä miettinyt, että kuinka todennäköisesti 18-vuotias voidaan lähettää suljetulle osastolle? Nyt 17 -vuotiaana yritän pitää itsemurha ajatukset ja aikomukset itselläni ja puhun vain pinta puolisesti asioista muille. Mutta mietin, saanko olla 18 -vuotiaana rehellinen vai pitääkö olla silloinkin hiljaa kaikesta... En ollut varma, kuinka mikäkin eri lääkkeet vaikuttaa fyysisssti ja otin puolipurkkia ahdistukseen käytettäviä lääkkeitä ja buranaa, eilen sitten purkillisen buranaa. Mutta en uskalla myöntää kenelläkään asiasta etten luo turhaa huolta tai lisää ongelmia.
Suljettu osasto
31
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Kysy isältäsi.
- Anonyymi
Kiitos tästä, tämä auttoikin paljon.
"En ollut varma, kuinka mikäkin eri lääkkeet vaikuttaa fyysisssti ja otin puolipurkkia ahdistukseen käytettäviä lääkkeitä ja buranaa, eilen sitten purkillisen buranaa. Mutta en uskalla myöntää kenelläkään asiasta etten luo turhaa huolta tai lisää ongelmia."
- Älä käytä lääkkeitä väärin, et kestä tuollaisia määriä; soita 112:een ja kysy neuvoa.
Tuntuu hirveältä lukea täältä, kun nuoretkin ihmiset voivat niin pahoin, vaikka ansaitsisivat paljon parempaa. Minäkin olin aika lukossa nuorempana ja näkymätön pitäen sisälläni kaiken, joka on silkkaa pahoinvointia vaan eikä se kannata. Mutta jos alat avautua väärille ihmisille, sinisilmäisyyttäsi voidaan käyttää hyväksi. Nuorten päältä on liian helppoa kävellä, yritä pitää puolesi ja olla itsesi paras ystävä. Jos sinulla ei ole muuta luotettavaa ystävää, kirjoita ahdistuksesi pois, joka on auttanut ainakin minua paljon, auttaen edelleenkin. Lue ketjun https://tinyurl.com/spuaym2 lopusta viesti "How I got myself back - miten sain itseni takaisin". Ollessasi nuori - eikä kannata vanhanakaan - tehdä mitään sydäntään vastaan; ei nauraa, jos ei ole iloinen; ei hymyillä, jos ei hymyilytä eikä teeskennellä mitään edes lähimmilleen.
Toivon voimasia sulle oikein paljon ja neuvoisin vielä olemaan ajattelematta sellaista asiaa kuin itsemurha yhtään. Kaikkihan kai ajattelee välillä, että kun on oikein raskasta niin pääsispä pois, mutta se on vaan sitä, ettei jaksaisi kärsiä enempää elämän muututtua sietämättömäksi, jolloin pitäisi saada levätä vaan kerätäkseen voimia.- Anonyymi
Vain psykoottisen aikuisen voi määrätä pakkohoitoon. Alaikäisillä syyksi riittää itsetuhoisuus, mutta aikuisella ei. Aikuinen voi siten puhua avoimesti, ellei ole sillä hetkellä psykoosissa.
- Anonyymi
Lisäyksenä: selvästi maanisenkin voi mahdollisesti määrätä pakkohoitoon. En ole varma tästä. Mutta selvää maniaa ilmeisesti pidetäänkin psykoottisena tilana ilman psykoosioireotakin (ainakin wikipediassa joskus luki näin). Joka tapauksessa masentunutta tai ahdistunutta ei.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lisäyksenä: selvästi maanisenkin voi mahdollisesti määrätä pakkohoitoon. En ole varma tästä. Mutta selvää maniaa ilmeisesti pidetäänkin psykoottisena tilana ilman psykoosioireotakin (ainakin wikipediassa joskus luki näin). Joka tapauksessa masentunutta tai ahdistunutta ei.
Tässä vielä linkki pakkohoidon kriteereihin aikuispotilailla:
https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00512 - Anonyymi
Olet väärässä. Psykiatriassa voidaan vangita suoraan itsemurha-ajatuksista mainitseva.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet väärässä. Psykiatriassa voidaan vangita suoraan itsemurha-ajatuksista mainitseva.
Ei voida jos hän on täysi-ikäinen eikä ole psykoottinen. Katso vaikka linkistä. Jos sinun tai läheisesi kohdalla on toimittu niin, se on ollut laitonta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei voida jos hän on täysi-ikäinen eikä ole psykoottinen. Katso vaikka linkistä. Jos sinun tai läheisesi kohdalla on toimittu niin, se on ollut laitonta.
Mutta psykoottisuus on mielipideasia. Käytännössä se tarkoittaa, että kuka tahansa voidaan vangita miloin tahansa. Siihen riittää psykiatrin tokaisu psykoottisuudesta. Mitä psykoottisuus edes on? Jos ja kun osaat vastata, ymmärrät asian itsekin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suljetulle voidaan vangita myös henkilö, joka ei mainitse itsemurhasta ei ole vaarallinen kenellekään eikä ole psykoottinen eikä muutenkaan mielisairas. Kokemusta on ja voin todistaa kirjoittamani. Eivät osanneet edes pyytää anteeksi virhettään 2 vrk:n vapaudenriistosta.
Uhrille vapaudenriisto ja siihen liittyvä väkivalta ei ole vähäinen asia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suljetulle voidaan vangita myös henkilö, joka ei mainitse itsemurhasta ei ole vaarallinen kenellekään eikä ole psykoottinen eikä muutenkaan mielisairas. Kokemusta on ja voin todistaa kirjoittamani. Eivät osanneet edes pyytää anteeksi virhettään 2 vrk:n vapaudenriistosta.
Uhrille vapaudenriisto ja siihen liittyvä väkivalta ei ole vähäinen asia.Tiedän, että tuokin pitää paikkaansa. Tosin se kuka on psykoottinen tai mielisairas on mielipidekysymys, joten sen mainitseminen ei tuo argumenttiin mitään merkitsevää sisältöä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Uhrille vapaudenriisto ja siihen liittyvä väkivalta ei ole vähäinen asia.Sen hetkinen käyttäytymisesi sai aikaan epäilyn mielenterveydestäsi, joka johti joutumisesi tarkkailuun.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sen hetkinen käyttäytymisesi sai aikaan epäilyn mielenterveydestäsi, joka johti joutumisesi tarkkailuun.
Ei ollut käyttäytymisessäni vikaa. En ole aggressiivinen enkä sekava. Olen hyvin käyttäytyvä 60 v. Minulla on kristillinen elämänkatsomus enkä suostunut keskustelemaan itsemurhasta psykiatrioppilaan mieliksi, koska pelkkä ajatuskin on minulle vieras ja kauhistuttava eikä tule kohdallani kyseeseen missään tilanteessa.
Olin järkyttynyt liki shokissa psykiatrioppilaan käytöksestä.
Oli kauheaa joutua kristillisen näkemyksen takia vangituksi 2 vrk:n ajaksi. Jättivät ypö yksin selviytymään aiheuttamastaan traumasta ja eivät osanneet edes pyytää anteeksi! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tässä vielä linkki pakkohoidon kriteereihin aikuispotilailla:
https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00512Tuon linkin tekstillä ei ole käytännössä mitään merkitystä.
Kenet tahansa voi vangita suljetulle osastolle laittamalla rastit tiettyihin ruutuihin. Rastituksen ei tarvitse olla totta. Vaikka voisit todistaa rastituksen totuuden vastaiseksi jopa eduskunnan oikeusasiamiehelle, niin silläkään ei ole mitään merkitystä. Riittää, että rastit löytyy tietyistä ruuduista. Ei tarvitse kuulla ennen vangitsemista lähiomaisiasi, ystävääsi tai hoitavaa lääkäriäsi. Tuollaiseen mielivaltaisen vangitsemisen voisi tehdä pienemmälläkin palkalla, jos veroeurojen säästölle olisi tarvetta. Voin todistaa kirjoittamani. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ollut käyttäytymisessäni vikaa. En ole aggressiivinen enkä sekava. Olen hyvin käyttäytyvä 60 v. Minulla on kristillinen elämänkatsomus enkä suostunut keskustelemaan itsemurhasta psykiatrioppilaan mieliksi, koska pelkkä ajatuskin on minulle vieras ja kauhistuttava eikä tule kohdallani kyseeseen missään tilanteessa.
Oli kauheaa joutua kristillisen näkemyksen takia vangituksi 2 vrk:n ajaksi. Jättivät ypö yksin selviytymään aiheuttamastaan traumasta ja eivät osanneet edes pyytää anteeksi!Tuohan on syrjintää vakaumuksen takia. Kyllä tuollaiseen olisi pitänyt puuttua.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sen hetkinen käyttäytymisesi sai aikaan epäilyn mielenterveydestäsi, joka johti joutumisesi tarkkailuun.
Hirveetä psykiatrista jargonia.
Toisekseen, eihän sivistyneessä valtiossa ketään saisi mielipiteiden pohjalta vangita. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oli kauheaa joutua kristillisen näkemyksen takia vangituksi 2 vrk:n ajaksi. Jättivät ypö yksin selviytymään aiheuttamastaan traumasta ja eivät osanneet edes pyytää anteeksi!Sinun olisi kannattanut mahdollisesti osallistua keskusteluun ja valehdella sen mukaisesti, että vastaukset miellyttävät psykiatria. Ja näin välttää vangituksi tuleminen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oli kauheaa joutua kristillisen näkemyksen takia vangituksi 2 vrk:n ajaksi. Jättivät ypö yksin selviytymään aiheuttamastaan traumasta ja eivät osanneet edes pyytää anteeksi!Suosittelisin unohtamaan ne 2 vuorokautta, nehän ovat jo takana päin.
Herkässä on jos traumatisoituu parissa päivässä, vähällä pääsit sieltä ulos, ole siihen tyytyväinen.
En toki vähättele sitä että joku voi herkästikin saada traumoja, mutta elämä jatkuu kuitenkin. Se myös tuntuu elämisen arvoiselta kun ei takerru kiinni ihan kaikkeen.
Anteeksi pyyntöjä on tuolta puolelta aivan turha odottaa, mulla on kokemusta. Niinpä en ole mieltäni pahoittanut asioista joita ei osata asiallisesti psykkan puolella hoitaa.
Onneksi ei ole tarvinnutkaan enää vuosikausiin pyöriä niissä kuvioissa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oli kauheaa joutua kristillisen näkemyksen takia vangituksi 2 vrk:n ajaksi. Jättivät ypö yksin selviytymään aiheuttamastaan traumasta ja eivät osanneet edes pyytää anteeksi!Psykiatrin käytös ja mielivaltaisuus herättää epäilyn hänellä olevasta mielenterveydenhäiriöstä. Psykiatri olisi pitänyt lähettää M1:llä tarkkailuun.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suosittelisin unohtamaan ne 2 vuorokautta, nehän ovat jo takana päin.
Herkässä on jos traumatisoituu parissa päivässä, vähällä pääsit sieltä ulos, ole siihen tyytyväinen.
En toki vähättele sitä että joku voi herkästikin saada traumoja, mutta elämä jatkuu kuitenkin. Se myös tuntuu elämisen arvoiselta kun ei takerru kiinni ihan kaikkeen.
Anteeksi pyyntöjä on tuolta puolelta aivan turha odottaa, mulla on kokemusta. Niinpä en ole mieltäni pahoittanut asioista joita ei osata asiallisesti psykkan puolella hoitaa.
Onneksi ei ole tarvinnutkaan enää vuosikausiin pyöriä niissä kuvioissa.Anteeksipyynnön merkitystä ei tule vähätellä. Tässä tilanteessa se olisi helpottanut asian unohtamista. Nyt sen puuttuminen lisäsi epäoikeudenmukaisuuden ja vääryyden kokemusta, joilla on kielteinen vaikutus terveyteen. Pieniä lapsiakin opetetaan pyytämään anteeksi perustellusta syystä. Miksi psykiatrin ei tarvitse pyytää anteeksi?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Psykiatrin käytös ja mielivaltaisuus herättää epäilyn hänellä olevasta mielenterveydenhäiriöstä. Psykiatri olisi pitänyt lähettää M1:llä tarkkailuun.
Vaikka varmasti pilailitkin niin todettakoot, että ketään ei pidä vangita psykiatrisin perustein. Ei psykiatreja, vaikka se heille moraalisesta näkökulmasta oikein olisikin, eikä ketään muutakaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Anteeksipyynnön merkitystä ei tule vähätellä. Tässä tilanteessa se olisi helpottanut asian unohtamista. Nyt sen puuttuminen lisäsi epäoikeudenmukaisuuden ja vääryyden kokemusta, joilla on kielteinen vaikutus terveyteen. Pieniä lapsiakin opetetaan pyytämään anteeksi perustellusta syystä. Miksi psykiatrin ei tarvitse pyytää anteeksi?
Samaa mieltä. Raiskauskin kestää vain muutaman hetken, mutta ei sitä tarvitse unohtaa ja "painaa villaisella." Pakottamiseen syyllistyneet psykiatrit ovat anteeksipyynnön velkaa jokaiselle uhrilleen. Monissa tapauksissa kuitenkin pelkkä anteeksipyyntö ei korvaa tapahtunutta vääryyttä vaan pakkotoimia käyttäneitä psykiatreja kohtaan tulee kohdistaa rikosoikeudellisia toimenpiteitä. Valtio on velvollinen pyytämään virallisesti anteeksi tekojaan ja korvaamaan psykiatrian uhreille taloudellisesti tapahtuineita vääryyksiä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Anteeksipyynnön merkitystä ei tule vähätellä. Tässä tilanteessa se olisi helpottanut asian unohtamista. Nyt sen puuttuminen lisäsi epäoikeudenmukaisuuden ja vääryyden kokemusta, joilla on kielteinen vaikutus terveyteen. Pieniä lapsiakin opetetaan pyytämään anteeksi perustellusta syystä. Miksi psykiatrin ei tarvitse pyytää anteeksi?
Se ettei pyydetä anteeksi johtuu ilmeisesti siitä etteivät he halua myöntää toimineensa väärin. Vähän niinkuin kunniakysymys jos näin voi tässä yhteydessä sanoa.
Eikös sanota kuitenkin että ylpeys käy lankeemuksen edellä, eli kyllä hekin joskus törmäävät omaan hölmöyteensä.
Hyvin harvoin taho joka luulee olevansa " ylempänä " muita on suostuvainen myöntämään virheensä. Eihän " vain " potilas ansaitse mitään eikä voi olla oikeassa-ajatuksella toimivat.
- Anonyymi
Älä käytä lääkkeitä väärin. Se ei psyykkisiä ongelmia poista, vaan tuo ruumiin sairauksia niiden lisäksi. Saatat menettää munuaisten ja maksan normaalin toiminnan pysyvästi. Lääkkeiden väärinkäytöstä et hyödy mitään. Kokeile hidasta ja pitkää kävelyä ahdistuksen hoitona. Mknulla se lopettaa ahdistuskierteen ja tuhoisat ajatukset sen myötä.
Elämän ongelmista selviää kyllä. Aikaa se vie. Pyri kohti kaikkea, mikä on normaalia ja tervettä. Lääkehöyry ei sellaista ole. Lepää riittävästi. Tsemppiä Sinulle! - Anonyymi
Tuntuu aina pahalta kuulla tai lukea kun nuorella ihmisellä menee huonosti.
Itselläni oli kaikki samantyyliset ongelmat nuoressa aikuisuudessa.
Kirjoitat että et puhu kenellekkään miltä susta tuntuu, se olisi se kaikkein tärkein juttu että pystyisi puhumaan. Itsekin huomasin sen vasta myöhemmin mutta onneksi edes silloin.
Nuorempana otin myös lääkkeiden yliannostuksia ja kun mietin asiaa jälkeenpäin niin ei mulla ollut loppujen lopuksi tarkoitus itseäni tappaa.
Ne olivat huomion hakua ja hätähuutoja että mulla ei ole hyvä olla. Jos olisin jo silloin osannut puhua tuntemuksistani niin ehkä olisi ne yliannostukset jäänyt ottamatta.
Lääkkeiden väärinkäyttö voi myös johtaa johonkin elimelliseen ongelmaan, vioittaa maksaa, haimaa tai jotain muuta sisuskalua, eikä niiden vaivojen kanssa ole kiva elää. Mieluummin terveenä.
Mun neuvo on että puhu jonkun kanssa, aina on kuitenkin olemassa joku joka välittää ja kuuntelee. Sellainen ei ehkä löydy heti ensimmäisellä yrityksellä mutta aina on joku olemassa.
On vaarallista purkaa pahaa oloa ottamalla liikaa lääkkeitä. - Anonyymi
Aloittaja sanoo, ettei uskalla myöntää kenellekään ottavansa yliannoksia lääkkeitä, että ei aiheuttaisi turhaa huolta ja ongelmia. Silti hän uskaltaa hautoa itsemurhaa. Eikö itsemurha loisi huolta, ongelmia, surua ja murhetta?
Kyllä nyt olisi puhuttava ja, jos suinkin mahdollista, hoito sairaalassa olisi juuri paikallaan, ettei luoda huolta ja lisää ongelmia turhaan. Muussa tapauksessa itsemurhayritys voi tuhota koko loppuelämän, kun siitä voi jäädä pysyvä fyysinen vamma ja sitkeä psyykkinen vamma lisäksi.- Anonyymi
Eihän tuo ole terveen henkilön puheita ollenkaan, mitä aloittaja tänne kommentoi. Hoidon tarpeessahan hän on.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eihän tuo ole terveen henkilön puheita ollenkaan, mitä aloittaja tänne kommentoi. Hoidon tarpeessahan hän on.
Määrittele terve ihminen tässä yhteydessä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Määrittele terve ihminen tässä yhteydessä.
Terve ei kumminkaan ole henkilö, joka purkki kaupalla nielee pillereitä ahdistukseensa,
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Terve ei kumminkaan ole henkilö, joka purkki kaupalla nielee pillereitä ahdistukseensa,
Mikä sairaus hänellä on? Flunssa?
- Anonyymi
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2018/11/18/nain-saat-apua-kriisitilanteessa-kokosimme-listan-auttavista-puhelimista
Hädän hetkellä on hyvä jutella mieltä painavasta asiasta jonkun toisen kanssa. Kokosimme listan keskeisistä auttavista puhelimista, joista useat päivystävät lähes tai kokonaan vuorokauden ympäri.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1387785Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde381985Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251930- 911643
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801575Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071030- 49930
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4919Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28830- 34812