Lutheria panettelijoille

Anonyymi

Loppiais päivän saarna:
Kristityt kokoontuivat johonkin taloon samalla tavalla kuin nykyäänkin 10 tai 20 naapurusta saattaa kokoontua jonkun luokse saarnaamaan ja rukoilemaan ja sakramenttia nauttimaan.
Tämä ja monet muut kohdat todistavat, ketkä lopulta seuraavat Lutheria ja ennen kaikkea raamattua.

14

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Luterilaisessa opissa samoin kun Raamatussakin papin tehtäviä hoitaa virkaan asetettu pappi. Luterilaisessa kirkossa papin tehtäviä ei hoida tehtävään sakramanttien toimittamiseen kouluttamattomat henkilöt. Tämä oli jo vanhan liiton aikana hyvin tarkkaa, kuka voi olla pappi ja kuka eivoi olla.

      Kirkkojärjestys 12 §

      Ehtoollisen jakaa pappi. Lehtorilla on oikeus avustaa ehtoollisen jakamisessa ja jakaa ehtoollista 10 §:ssä tarkoitetussa tapauksessa.

      Kirkkoherra voi myöntää evankelis-luterilaisen kirkon konfirmoidulle, kristillisestä vakaumuksesta tunnetulle jäsenelle oikeuden avustaa ehtoollisen jakamisessa. Puolustusvoimien kirkollisessa työssä oikeudesta avustaa ehtoollisen jakamisessa päättää kenttäpiispa. (7.5.2010/666)

      Jos joku on kuoleman vaarassa tai muuten erityisessä hätätilassa ja hän haluaa ehtoollista, saa jokainen kristitty antaa hänelle ehtoollisen, jos pappia ei ole saatavissa.


      13 §

      Pyhän kasteen toimittaa pappi.

      Oikein kastettua ei saa kastaa uudelleen.

      • Anonyymi

        Vanhentunutta tietoa. Maallikot ovat pitkään olleet mukana jakamassa ehtoollista. Onko tämä kirkkojärjestys raamatun yläpuolella, jossa Jeesus ei asettanut ehtoollista papeille, vaan omille opetuslapsille? Raamattu kieltää myös naisillta pappeuden. Eli sekin on laitettu romukoppaan.


    • Hebr 8: 4. Sillä jos hän nyt maan päällä olis, niin ei hän olisi pappi; sillä papit ovat, jotka lain jälkeen lahjoja uhraavat,

      • Anonyymi

        Meinaatko vihne, että tässä olisi kyse ehtoollisesta? Luku jatkuu:

        6. Mutta nyt on hän paremman viran saanut, niinkuin hän paremman Testamentinkin välimies on, joka parempain lupausten päällä seisoo.
        7. Sillä jos entinen olis puuttumatoin ollut, niin ei toiselle olisi siaa tehty;
        8. Sillä hän nuhtelee heitä ja sanoo: katso, päivät tulevat, sanoo Herra, että minä Israelin huoneelle ja Juudan huoneelle tahdon Uuden Testamentin päättää,
        9. En sen Testamentin jälkeen, jonka minä heidän isillensä sinä päivänä annoin, kuin minä heidän käteensä rupesin, heitä Egyptin maalta johdattaakseni; sillä ei he pysyneet minun Testamentissani, niin en minäkään ole heistä lukua pitänyt, sanoo Herra.
        10. Sillä tämä on se Testamentti, jonka minä tahdon säätää Israelin huoneelle, niiden päiväin jälkeen, sanoo Herra: minä tahdon antaa minun lakini heidän mieleensä, ja tahdon ne kirjoittaa heidän sydämiinsä, ja tahdon olla heidän Jumalansa, ja heidän pitää oleman minun kansani.


    • Anonyymi

      Martti Lutherista ei lestadiolaista saa tekemälläkään, jos avaaja sitä tarkoittaa?
      Herrnhutilaisuutta lähinnä lestadiolaisuus on.

      Herrnhutilaisuus syntyi kreivi Nikolaus Ludwig von Zinzendorfin maatilalla Böömissä 1700-luvulla. Herrnhut tarkoittaa suomeksi ”Herran katseen alla” (tai ”Herran suoja”). Zinzendorf otti vastaan vainottuja kristittyjä eri liikkeistä. Hänen maatilalleen tuli bööminveljiä, hussilaisia, metodisteja ja schwenckfeldiläisiä.

    • Anonyymi

      Ei uuden testamentikaan aikanakaan kuka hyvänsä rivimies papin tewhtäviä suorittanut. Kristinuskon piiriin on noussut viime vuosikymmeninä satoja erilaisia hurmahenkisiä liikkeitä. Näitä nousee ja kaatuu. Aikansa toimivat ja sitten nämä liikkeitä perustelevat "Ptrick Tiaiset" paljastuvat.

      Kutsuttu homoksi?

      Uskontoaiheisiin keskittyvä Yle Radio 1:n Horisontti-ohjelma (11.3.) haastatteli Patrick Tiaista ja Elise Oittista. Oittinen on entinen helluntailiikkeen ja Vapaakirkon pastori, joka joutui jättämään työnsä transsukupuolisuutensa vuoksi.

      Tiainen toimi perustamansa Word of Faith -liikkeen johtajana, kunnes suhde toisen miehen kanssa sai hänet itsensä jättämään yhteisön.

      T. Tohtori Markku Koivistolle kävi samoin. 😥

    • Ihan aluksi Lutheria lainaten: Kun Martin sai viestin jonkin ystävän lankeemuksesta, hän totesi: Hän tänään, minä ehkä huomenna.

      Eikö se ole lain mukaan palvelemista, kun pitää olla akateeminen tutkinto, pitää olla vihkimys, pitää olla sakraalitila jne.

      • Anonyymi

        Jos ainoastaan tuon verran tuntee Lutherin opetuksia, niin silloin ei kannata hänestä täällä kirjoitella.

        Vaan jotta voi uskoa evankeliumin, pitää tietää mikä on evankeliumi. Siksi pitää päivittäin lukea Raamattua.

        Lakihenkisyys puolestaan on autuuddn rakentamista omien tekojen ja kieltäymysten avulla.

        Mitä ajattelet korkeakoulun opettajasta, joka ei ole käynyt edes peruskoulua. Ei pitäisi kirjoitella typeriä kristinuskoa opettavista ja seurakuntia johtavista henkilöistä. Eihän sellainen henkilö voi virkatehtävissä toimia, eikä opettajana, jolla ei ole tehtävään soveltuvaa koulutusta.

        Muutoin käy niin kun esim esikoislestadiolaisuudessa kävi. Liike muuttui - "seuraa kakiitietävää erehtymätöntä johtajaa" - liikkeeksi. Vastuuhenkilöistä joiden piti oalvella, tuli isäntiä, joiden ei tarvitse enään kuunnella ketään, eikä oppia mitään. 😲


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ainoastaan tuon verran tuntee Lutherin opetuksia, niin silloin ei kannata hänestä täällä kirjoitella.

        Vaan jotta voi uskoa evankeliumin, pitää tietää mikä on evankeliumi. Siksi pitää päivittäin lukea Raamattua.

        Lakihenkisyys puolestaan on autuuddn rakentamista omien tekojen ja kieltäymysten avulla.

        Mitä ajattelet korkeakoulun opettajasta, joka ei ole käynyt edes peruskoulua. Ei pitäisi kirjoitella typeriä kristinuskoa opettavista ja seurakuntia johtavista henkilöistä. Eihän sellainen henkilö voi virkatehtävissä toimia, eikä opettajana, jolla ei ole tehtävään soveltuvaa koulutusta.

        Muutoin käy niin kun esim esikoislestadiolaisuudessa kävi. Liike muuttui - "seuraa kakiitietävää erehtymätöntä johtajaa" - liikkeeksi. Vastuuhenkilöistä joiden piti oalvella, tuli isäntiä, joiden ei tarvitse enään kuunnella ketään, eikä oppia mitään. 😲

        Kirkoissa käynyt
        PÄINVASTAISESTI. MITÄ YRITIT KERTOA. Saammehan SEN KAIKKI TODETA JA nähdä HEDELMÄT.
        Kkirjain on kuollettanut koko laitoksen ja sama kehitys näkyy Esikoiset RYssä Esikoislestaadiolaisuudessa on taas henki tehnt eväksi ja kristillisyys voi hyvin. Pysyväisyys ollut viime vuodet 2016 jälkeen 98% nuorissa ja nuorissa perheissä HERRAN TYÖLLÄ ON SIUNAUS KUN SITÄ OIKEINTEHJÄÄN


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ainoastaan tuon verran tuntee Lutherin opetuksia, niin silloin ei kannata hänestä täällä kirjoitella.

        Vaan jotta voi uskoa evankeliumin, pitää tietää mikä on evankeliumi. Siksi pitää päivittäin lukea Raamattua.

        Lakihenkisyys puolestaan on autuuddn rakentamista omien tekojen ja kieltäymysten avulla.

        Mitä ajattelet korkeakoulun opettajasta, joka ei ole käynyt edes peruskoulua. Ei pitäisi kirjoitella typeriä kristinuskoa opettavista ja seurakuntia johtavista henkilöistä. Eihän sellainen henkilö voi virkatehtävissä toimia, eikä opettajana, jolla ei ole tehtävään soveltuvaa koulutusta.

        Muutoin käy niin kun esim esikoislestadiolaisuudessa kävi. Liike muuttui - "seuraa kakiitietävää erehtymätöntä johtajaa" - liikkeeksi. Vastuuhenkilöistä joiden piti oalvella, tuli isäntiä, joiden ei tarvitse enään kuunnella ketään, eikä oppia mitään. 😲

        Ensin pitää tietää, vasta sitten voi uskoa.

        Esikoislestadiolaisuudessa pitää vain uskoa ja tietää ei saa ainakaan kovin paljon mistään muusta kuin "esikoislestadiolaisesta totuudesta".


    • Anonyymi

      Ei Kristus parannusta tekemättömien valehtelijoiden joukossa asu. JOkainen sen viesteistäkin näkee.

      Sokea ryhmähenki, itseihailu, pelko, pelottelu, häpeä, itsesääli, ja johtajien korottaminen ovat ne tekijät, jotka esikoislestadiolaisuutta enään pitää koossa.
      Tämä on faktaa. On siellä joukossa toki muutakin, mutta johto on hengellisessä ylpeydessä pausunut ja umpimätä.

      • Anonyymi

        Kuolleet haudatkoon kuolleet lukee raamatussakin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuolleet haudatkoon kuolleet lukee raamatussakin

        No missä kohdassa tuo siellä "raamatussakin" Sinun mielestäsi "lukee"?
        Kirjoitatko tänne kuulopuheita, vai oletko itse lukenut?


    • Anonyymi

      Luther oli myös talousoppinut ja julkaisi monia talouselämän moraalisia sääntöjä mm. lainattua rahaa ei saa lainata edelleen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      193
      4566
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      122
      2853
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      324
      2274
    4. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      133
      2260
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      1962
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1526
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      114
      1441
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      30
      1362
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1190
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1081
    Aihe