Tulostin Epson XP 315 värit

Anonyymi

Vaihdoin loppuneen mustan värikasetin laitteeseen, muita värejä on n. puolet kasetista vielä jäljellä. Tulostus ei alkanut toimia kunnolla eli kopiosta/tulosteesta ei saa mitään selvää, vain muutamia haaleita väriraitoja näkyy. Missähän voisi olla vika ?

Minulla on nyt Epsonin alkuperäiset värikasetit käytössä. Aiemmin käytin lähikaupungista ostettuja ei-alkuperäisiä ja kaikki toimi hyvin, vaikka joskus tulikin herja siitä, ettei ole alkuperäiset. Nyt on tuo kauppa lopettanut, joten jouduin turvautumaan noihin ylihintaisiin alkuperäisiin.

Olen ajanut tulostuspään puhdistuksen ym. joten siitä ei pitäisi olla kyse.
Löytyisikö apuja, miten saan kunnollisen tulostuksen ? Kiitos !

18

230

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

se on tukossa...eli muste kuivunut ja nyt särki

• Anonyymi

Resetoi laite ja kalibroi uuteen värikasettiin, ohjeet netissä

• Anonyymi

resetoi, kalibroi....mitähän ne tarkoittavat ?

Netistä löytyy Epsonin 160 sivuinen käyttöohje ja sieltä kyllä myös värikasetteja koskeva useita sivuja oleva luku, mutta sanasto ja teksti ovat sellaista kieltä, että minä en niitä osaa tulkita ! Osaan vaihtaa kasetit tulostimen näytön ohjeiden mukaan ja tehdä tulostuspään puhdistuksen ym. ,mutta mitä se tarkoittaa, kun ohjeissa puhutaan Windowsista, sehän on tietokoneella oleva ohjelma ? Miten tietokoneelta tehdään jotain muutoksia itse tulostimelle ?
        En ole mikään tekniikkanörtti, ei nämä asiat ole mitenkään itsesäänselvyyksiä minulle ja jos yrittää googlettamalla selvittää ongelmia, joutuu sellaiseen tiedontulvaviidakkoon ja termeihin, että ei tule mitään. Siksi kirjoitin tänne Apua aloittelijoille-palstalle. Eivät tälläset yli 60-vuotiaat seniorit ole näiden asioiden kanssa niin tuttuja.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Netistä löytyy Epsonin 160 sivuinen käyttöohje ja sieltä kyllä myös värikasetteja koskeva useita sivuja oleva luku, mutta sanasto ja teksti ovat sellaista kieltä, että minä en niitä osaa tulkita ! Osaan vaihtaa kasetit tulostimen näytön ohjeiden mukaan ja tehdä tulostuspään puhdistuksen ym. ,mutta mitä se tarkoittaa, kun ohjeissa puhutaan Windowsista, sehän on tietokoneella oleva ohjelma ? Miten tietokoneelta tehdään jotain muutoksia itse tulostimelle ?
        En ole mikään tekniikkanörtti, ei nämä asiat ole mitenkään itsesäänselvyyksiä minulle ja jos yrittää googlettamalla selvittää ongelmia, joutuu sellaiseen tiedontulvaviidakkoon ja termeihin, että ei tule mitään. Siksi kirjoitin tänne Apua aloittelijoille-palstalle. Eivät tälläset yli 60-vuotiaat seniorit ole näiden asioiden kanssa niin tuttuja.

VAIHDA TULOSTIMEN MERKKIÄ. PISTE.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mitä merkkiä suosittelet sitten ?Millä merkillä kasettien vaihto toimii paremmin ja helpommin ?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Resetoiminen ja kalibroiminen tässä tapauksessa tarkoittaa ohjelman poistamista tietokoneelta ja sitten uudelleen asennusta. Näin maalaisjärjellä ajateltuna.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mitä merkkiä suosittelet sitten ?Millä merkillä kasettien vaihto toimii paremmin ja helpommin ?

Canon tai HP. Ja jos mahdollista, niin laser. Noita suosittelen. Epsonia en milloinkaan, sillä se vaihdattaa väripatruunoita sen mukaan, kun sille tuntuu. Milloinkaan ei värit ole epsonista lopussa, kun se silleen ilmoittaa. Se näet laskee vain patruunoiden liukukelkan liukumäärän ja sen mukaan ilmoittaa että värit on lopussa - eivät silti ole.
        Itse asiassa se ei tiedä yhtään mitään mistään väreistä tai niiden määrästä. Se tietää vain miten rahastetaan niillä!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Täysin samaa mieltä. Yksi epson tulostin oli ja se oli aivan käsittämnättömän kömpelö k'äyttää ja jatkuvia ongelmia värikasettien ja tulostuslaadun kanssa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyseessä on Epson tulostin. Alkuperäisten värikasetien loputtua et tule saamaan siitä kelvollista tulostusjälkeä vaikka mitä tekisit, tämä piti minunkin lopulta myöntää. Sitä meni halpaan ja osti Epson merkkisen tulostimen. Vähimmällä vaivalla pääset kun heität virheharkinnan elektroniikan kierrätykseen ja hankit uuden tulostimen, eri merkkisen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ainakin HP ja Canon!

• Anonyymi

Hanki lasertulostin. Se on parempi kuin mustesuihkutulostimet.

• Anonyymi

Jep! Huomattavasti parempi!

• Anonyymi

Minkälaiset värikasetit lasertulostimessa on? Ovatko ne yhtä kalliita kuin mustesuihkutulostimen värikasetit ? Onko vaikea vaihtaa ? Kestävätkö yhtä pitkään ?

Näyttäisi siltä, että lasertulostimen maksaa aika paljon enemmän. Nykyinen Epson mustesuihku on kestänyt melkein 10 vuotta minun käytölläni eikä mitään muuta vikaa ole kuin tuo värikasettien kanssa vehtaaminen.

Voiko olla muuten totta se, kun joku kaveri sanoi, että jos yksikin neljästä väristä on loppu tai loppumaisillaan, niin tulostin ei suostu tulostamaan mitään kunnolla, vaikka muissa kolmessa olisi väriä riittävästi ?

Kiitos !

T. Aloittaja

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minkälaiset värikasetit lasertulostimessa on? Ovatko ne yhtä kalliita kuin mustesuihkutulostimen värikasetit ? Onko vaikea vaihtaa ? Kestävätkö yhtä pitkään ?

Näyttäisi siltä, että lasertulostimen maksaa aika paljon enemmän. Nykyinen Epson mustesuihku on kestänyt melkein 10 vuotta minun käytölläni eikä mitään muuta vikaa ole kuin tuo värikasettien kanssa vehtaaminen.

Voiko olla muuten totta se, kun joku kaveri sanoi, että jos yksikin neljästä väristä on loppu tai loppumaisillaan, niin tulostin ei suostu tulostamaan mitään kunnolla, vaikka muissa kolmessa olisi väriä riittävästi ?

Kiitos !

T. Aloittaja

Kalliin puoleisia ovat, mutta kestoltaan todella pitkiä, eivätkä kuivu koskaan, koska ovat jauhetta!
        Jo alkuperäiset patruunat kestävät jopa vuosia normi kotitaloudessa. Käytännössä tulostin menee ennemmin vanhaksi, kuin mitä kestää värien loppuminen, jos nyt ei ihan ammattilainen tulostaja ole.
        Määriä en lähde tässä arvailemaan, mutta ero on suuri verrattuna suihkemustepatruunoihin, joita saa monasti ostaa ihan vain niiden rikkoutumisen takia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kiitos !

T. Aloittaja

Olen hankkinut pari näitä käytettyinä ja kaikille sama oepraatsio: ebaystä puhdistusneste satsi jossa letkuptruutta käsittelyn jälkeen pari ohjelmallista puhdistusta niin alkaa toimia

• Anonyymi

Kokeile pelkkää mustaa, jonka vaihdoit.
      Jos tekee puhdistuksen pitää se testata testi sivulla. Uuden kasetin laitto voi vaatia myös kalibroinnin, se on tulostuspäiden kohdistuksen, muuten voi tulla "siksakkia".

Ei kai Epson vaan ole niin kade, ettei se hyväksy eri valmistajien seka käyttöä?

• Anonyymi

Lähinnä tuo vaikuttaisi halppis-musteen aiheuttamalta ongelmalta - siinä kun ei ole mukana liuotinta joten tukkeaa tulostuspään jos pääsee loppumaan. Se epsonin kasetti - jos ei ole kovin pahasti tukossa printteri - voi itse asiassa sulattaa sen vielä auki jonkin ajan kuluttua.
        Todennäköisesti kuitenkaan ei, vaan joudut tekemään puhdistuslitkun, esim 1dl=0,8dl ammoniakkipohjaista ikkunanpuhdistinta(ei saa sisältää mitään muuta, esim. hajuaineita) ja 0,2dl isopropanolia. Tämän truuttaa - tai tiputtelee muutamia pisaroita - tulostuspäästä varovasti läpi ja homman pitäisi olla selvä. Sen näkee kun muste liukenee pois. Joissain malleissa tukos ei ole tulostuspäässä, vaan itse asiassa muoviputkessa matkalla sinne eli se pitää irrottaa. Eli hyvä pesu kuivaus. Vesijohtovesi ei toimi, koska muste on rasvaliukoista! Jos jätät kuivattamatta tuon puhdistuslitkun pois, saat varautua myöskin väriongelmiin, koska se liuottaa yleensä aika paljon vielä väriä jolloin värit vääristyy..
        Tulostin ei tulosta, jos yksikin kaseteista on vajaa ts. "low ink" tilassa. Edes mustaa ei pysty aina tulostamaan, jos jokin väreistä on tyhjä. Myöskään tyhjää kasettia ei pidä mennä irrottamaan etukäteen - kuivattaa tulostuspään varmasti. Ja kyllä tuo nyt kannattaa mennä vaihtamaan n. 1kk kuluessa, ettei pääse kuivahtamaan: Mustetta voi olla todella vähän jäljellä kasetissa ja sekin voi kuivahtaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lähinnä tuo vaikuttaisi halppis-musteen aiheuttamalta ongelmalta - siinä kun ei ole mukana liuotinta joten tukkeaa tulostuspään jos pääsee loppumaan. Se epsonin kasetti - jos ei ole kovin pahasti tukossa printteri - voi itse asiassa sulattaa sen vielä auki jonkin ajan kuluttua.
        Todennäköisesti kuitenkaan ei, vaan joudut tekemään puhdistuslitkun, esim 1dl=0,8dl ammoniakkipohjaista ikkunanpuhdistinta(ei saa sisältää mitään muuta, esim. hajuaineita) ja 0,2dl isopropanolia. Tämän truuttaa - tai tiputtelee muutamia pisaroita - tulostuspäästä varovasti läpi ja homman pitäisi olla selvä. Sen näkee kun muste liukenee pois. Joissain malleissa tukos ei ole tulostuspäässä, vaan itse asiassa muoviputkessa matkalla sinne eli se pitää irrottaa. Eli hyvä pesu kuivaus. Vesijohtovesi ei toimi, koska muste on rasvaliukoista! Jos jätät kuivattamatta tuon puhdistuslitkun pois, saat varautua myöskin väriongelmiin, koska se liuottaa yleensä aika paljon vielä väriä jolloin värit vääristyy..
        Tulostin ei tulosta, jos yksikin kaseteista on vajaa ts. "low ink" tilassa. Edes mustaa ei pysty aina tulostamaan, jos jokin väreistä on tyhjä. Myöskään tyhjää kasettia ei pidä mennä irrottamaan etukäteen - kuivattaa tulostuspään varmasti. Ja kyllä tuo nyt kannattaa mennä vaihtamaan n. 1kk kuluessa, ettei pääse kuivahtamaan: Mustetta voi olla todella vähän jäljellä kasetissa ja sekin voi kuivahtaa.

Lisätään vielä yksi linkki esimerkiksi:
        https://www.youtube.com/watch?v=omRYwjC7kdc
        -Muista katsoa, onko siellä letku vai pitääkö puhdistaa pelkkää lukupäätä, et halua pistää reikää siihen!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      193
      8686
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4848
    3. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4298
    4. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      62
      3857
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3236
    6. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      3050
    7. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2716
    8. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      53
      2716
    9. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2511
    10. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      42
      2395
    Aihe