Joku persu julistautui fasistiksi. On kuulemma asiasta ylpeä.
Mitä vamhemmaksi tulen, sitä järkyttyneempi olen siitä näköalattomuudesta, joka on itseäni nuorempien vaivana. Mietin, olenko itsekin ollut samanlainen elämäni parhaina vuosina.
En ainakaan fasismin suhteen.
Sota-ajan eläneenä olen tiennyt aina, mitä fasismi, natsismi ja stalinismi merkitsevät. Joitakin aikoja siten mediassa mietiskeltiin, voitaisiinko historian opetus koulussa lopettaa. Kysynkin, joko se on lopetettu? Onko maailmamme nyt jo vähitellen täynnä niitä, joille eivät mm. mainitsemani suuntaukset merkitse enää mitään. Kuinka paljon onkaan niitä, jotka kieltävät holokaustin
Kuinka paljon onkaan nuoria miehiä, jotka julkistautuvat uusiksi kansallissosialisteiksi!
Rasismi nousee joka puolella maailmaa. Suomessa ei sota-aikana eikä sen jälkeen esiintynyt kuin "ryssävihaa". Meillä ei ole koskaan sorrettu juutalaisia eikä islaminuskoisia, joita Suomeen kotiutui tsaarin aikoina vuosisatojen vaihteessa.
Heillä on aina ollut uskonnonvapaus.
Nyt täälläkin on erilaisia ryhmiä ja keskinäistä kyräilyä.
Eurooppa alkaa jakautua vanhoihin ajattelumalleihin. Venäjä, Puola ja muut itäiseen Eurooppaan kuuluvat maat kohtelivat juutalaisia huonosti. Heihin kohdistettiin omat lait ja säädökset. Asenne oli helppo levittää kaikelle kansalle kansallissosialismin aikoina.
Tämän päivän rasismi perustu nimenomaan rauhattomiiin oloihin, sotiin ja niistä aiheutuneisiin kansainvaelluksiin, joita pelätään ja uskotellaan, että pakenevissa ihmismassoissa suurin osa on uskonnollisia fanaatikkoja, joiden ainoa tarkoitus on tuhota länsimainen kulttuuri. Ja tämä uskomus oikeuttaa fasismin nousun länsimaissa.
Minä olen turvassa ikäni ansiosta. Pian täytän 90, eikä rauhattomat olot ehdi minua nielaisemaan. Mutta nykypäivän nuoret ihmiset, heidän tulisi herätä, heidän tulisi lukea historiansa, heidän tulisi tietää ja suhtautua oikealla tavalla omiin ja vieraisiin.
Rotuja ei ole. DNA on sen todistanut.
Olemme kaikki veljiä keskenämme.
Lukekaa historia
17
53
Vastaukset
- Anonyymi
Hyvä kirjoitus, ja tarpeellinen. Koululaitoksemme valitettavasti opettaa / on opettanut kaikenlaista tuubaa ja tietotekniikkaa päällimmäisenä. Historiat ja inhimilliset aiheet eivät kuulune päällimmäisiin aiheisiin opetussuunnitelmissa. Arvot ja arvostukset muuttuvat ja kovenevat. - Nm. Sitä saa, mitä tilaa
- Anonyymi
Oman maan kansalaiset tulee aina olla etusijalla, myös silloin kun asioita punnitaan inhimillisllä arvoilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oman maan kansalaiset tulee aina olla etusijalla, myös silloin kun asioita punnitaan inhimillisllä arvoilla.
Se on ihan eri asia kuin fasismi ja natsismi.
Totta kai jokainen valtio hoitaa omien kansalaistensa asiat, mutta sivistysvaltiossa on vain yhdet lai ja asetukset, jotka koskevat kaikkia.
Kansallissosialistinen aate oli, että yhdet lait on omille ja toiset lait toisen luokan kansalaisille. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Etusijalla" oleminen näkyy ja kuuluu tästäkin kommentista valitettavan hyvin. - Nm. Oma napa kiinnostavin
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se on ihan eri asia kuin fasismi ja natsismi.
Totta kai jokainen valtio hoitaa omien kansalaistensa asiat, mutta sivistysvaltiossa on vain yhdet lai ja asetukset, jotka koskevat kaikkia.
Kansallissosialistinen aate oli, että yhdet lait on omille ja toiset lait toisen luokan kansalaisille.Miten niin tottakai? On medioissa kirjoitettu että ollaan antamassa rokotteita muille maille ennen kuin omat kansalaiset on edes rokotettu. Ei mielestäni ole kovin hyvää omien kansalaisten asioiden hoitamista moinen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Etusijalla" oleminen näkyy ja kuuluu tästäkin kommentista valitettavan hyvin. - Nm. Oma napa kiinnostavin
Kansanedustajien ensisijainen ja pääsääntöinen tehtävä on valvoa Suomen ja suomen kansalaisten etua. Hallitus koostuu kansanedustajista joten sama velvoite myös tässä kohtaa.
Kansa on luovuttanut vallan valitsemilleen edustajille 4-vuotis kaudeksi ajaa kansan asioita. Sanoisin että tärkein tehtävä on suomalaisten hyvinvoinnin ja turvallisuuden edistäminen. Muut asiat tulevat kaukana tämän jälkeen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kansanedustajien ensisijainen ja pääsääntöinen tehtävä on valvoa Suomen ja suomen kansalaisten etua. Hallitus koostuu kansanedustajista joten sama velvoite myös tässä kohtaa.
Kansa on luovuttanut vallan valitsemilleen edustajille 4-vuotis kaudeksi ajaa kansan asioita. Sanoisin että tärkein tehtävä on suomalaisten hyvinvoinnin ja turvallisuuden edistäminen. Muut asiat tulevat kaukana tämän jälkeen.Mutku suomalaiset eivät voi hyvin ja turvallisesti, jos maailma melskaa ympärillä. Tämä ei tietenkään mahdu ahtaaseen ajatusmiljööseen, jossa on pimeääkin. - Nm. Liian vaikeasti tajuttava juttu
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tietenkin pidetään oman maan kansalaisten puolia. Ei Suomi tai Eurooppa ole mikään maailman sosiaalitoimisto.
Kumaa että muualla päin maailmaa ei kyetä rakentamaan fiksua ja toimivaa yhteiksuntaa. Lähes samat edellytykset ovat muuallakin. Kun ei onnistuta edes monen sadan vuoden aikana, niin se kertoo kenties siellä olevista ihmisistä jotakin.
- Anonyymi
Nuorten varapuheenjohtaja ei tiennyt mitä fasismi tarkoittaa ja minkälainen tunnelataus siihen liittyy. Fasismi myös sekotetaan natsismiin.
- Anonyymi
Ei lukeminen auta mitään jos ei osaa / jos sanat eivät aukea. - Nm. Lukutaidottomia on yllättävän paljon
- Anonyymi
Jonkun persun tekemisen perusteella ei pidä mustamaalta kaikkia. Kyllä ne muutkin puolueet ja poliitikot osaavat rötöstellä.
Korruption monet kasvot
https://youtu.be/3YdQ1PZ12ic
Kuten videolta voi todeta, niin keplotellaan ja tavoitellaan omaa etua. - Anonyymi
On kiroitettu että Islamilainen Hizb ut-Tahrir levittäytyy Suomeen. Tehdäänkö uutta historiaa?
- Anonyymi
Persu tunkee sun uniin ja tekee sinusta nauriin.
- Anonyymi
Perussuomalaisten ja natsien yhteystoiminnan ympärillä on vallinnut käsittämätön hiljaisuus
On mielenkiintoista nähdä, milloin uskalletaan mediassa vihdoin rikkoa suomalaisen poliittisen keskustelun tabu, eli sen myöntäminen, että perussuomalaisilla on
suoria yhteyksiä uusnatsitoimintaan.- Anonyymi
Yhtenäänhän valtamedia tuota väittää....
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta445219Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä243430Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2982822Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui552618- 1692294
- 242109
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1261881Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3661835Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881761M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti161391