SUOMI-ALBANIA??

riina-zeraphina

Ciao!!

Huomasin vasta ekaa kertaa tälläsen foorumin, ja tällästä oon hitto vieköön ettinykkin, ja kauan!! =)
Kaiken maailman palstoilla vierailen ahkeraan, mutta oli tosiaan vaikee löytää tätä monikulttuuri palstaa!! Pitäis olla omana osionaan!!

Eli...mulla on albanialainen elinkumppani, ja me eletään tällä hetkellä kahden maan välillä, eli suomen, ja italian.
Haluttais ilmeisesti muuttaa pysyvästi suomeen, ja haluaisinkin tietää, että onko täälä niin paljon niitä albaaneja, vai ei??
Ja mitähän ihmettä pitäis tehdä, että se saisi tänne luvat?? Ainako se naimisin meno on se edellytys??
Mikähän mahtaa olla työllisyys tilanne? Kellään albanialaisia perheitä, tuttuja, tutun tuttuja??
Kertokaahan!! =)

Grazie mille!

Riina-Zeraphina =)

118

22624

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Äippä

      Täällä olisi yksi suomi-albanialainen perhe :) Mieheni on tullut suomeen vuonna 91 ja siitä asti suomessa asustellut. Täällä on paljon albaaneja.. ainakin siltä se tuntuu :D Työllisyys tilanne ei ole mitenkään hyvä.. varsinkaan ulkomaalaisilla!! Suurin osa työllistetyistä ulkomaalaisista pitää omaa ravintolaa tms.

      Ja tosiaan naimisiin pitäisis teidän mennä jotta parhaiten mieskin luvan saisi jäädä suomeen.. yksi asia vielä on et jos lapsi olisi teille tulossa tai jo olisi yhteinen lapsi niin sehän vasta asiaa auttaakin :D

      Jos työpaikka vielä olisi suomesta tiedossa niin bravo! Osaako miehesi suomea ollenkaan? jos ei osaa, sitä kannattaa opettaa ennen suomeen tuloa, sekin auttaa asiaa :) Nykyään katsotaan todella tarkkaan kelle luvat annetaan ja kelle ei.. hakioita on niin paljon. Onnea yritykselle jos päätätte suomeen asettua!

      • 00

        missa pain suomea asustelette? Olen ollut nyt naimisissa albanialaisn kanssa 5 vuotta ja asutaan eglannissa. Halu suomeen on kylla kova..


    • Jonna

      Tuli mieleen, että en ole "kohtalotovereiden" kanssa hetkeen aikaan keskustellutkaan.. Telkkari-ohjelma Maailmanympäri sivuilla oli joskus keskustelupalsta, jossa juteltiin aika aktiivisesti Albaniasta. Nyt en löytänyt koko sivua, joten taitaa olla kyseiset sivut lopetettu ohjelman myötä..

      Asiaan.. :) Suomalainen tyttö olen ja naimisissa albanialaisen miehen kanssa. Suomessa olemme nyt yhdessä asuneet vuoden verran. Hirveän paperisodan jälkeen loppujen lopuksi mies saatiin tänne. Ennen sitä kyllä menimme Albaniassa naimisiin, joten loppupeleissä oleskelulupa sitten kuitenkin saatiin.

      Mitä olen muidenkin kanssa keskustellut (ja omasta kokemuksesta), niin ilman avioliittoa on melkein mahdotonta päästä Suomeen. Edes viisumia on todella vaikea saada. Ei siis pääse edes käväisemään Suomessa visiitillä.

      Mun kokemus on, että Kosovon albaaneja on varmaankin aika paljon Suomessa, mutta ihan Albanian albaaneja ei varmaan kovin paljon.

      Työnsaantimahdollisuuksista en osaa paljon sanoa, kun mies on koko ajan kokopäiväisesti opiskellut suomea.

      Onko teillä miten pitkä historia takana? Jos saan kysyä.. :)

      • riina-zeraphina

        Ciao!!

        Historiaa meijän kohdalla ei ole paljon, mutta sitäkin tiiviimmin on byrokratia koetellu italiassa, ja nivouttanu meijän suhdetta tiukkaakin tiukemmin yhteen.
        Mun mieheni pääsee kyllä ilman ongelmia tulemaan suomeen, koska on ns eu lipun alla, eli vaikka on siis täysin albanian passilla, niin sillä on dokumentti paperit eurooan valtiossa, joten sen puoleen ei ongelmia.
        Nyt meinaan seuraavaks mennä italiaan ainakin hetkeks asumaan, ja sitten on tehtävä isoja päätöksiä, että mikä maa, ja mennäkkö naimisiin, vai ei, jne jne.
        Jos voit, niin laitahan vietsiä osoitteeseen:
        [email protected]


      • suski

        heips! olen menossa naimisiin Kosovolaisen sulhaseni kanssa Kosovossa. Toivoin että voisit ottaa minuun yhteyttä mahdollisimman nopeasti kun tämän luet... ja myös muut ketkä tämän lukevat jotka ovat naimissa Kosovolaisen, albanialaisen ym kanssa. eli siis mailia vaan nopeasti tuleemaan: [email protected]


    • ade

      moi halusit tutustua ihmisiin ketä tietää kosovolaisista tai on kosovolaisen kanssa naimisiss ym meilaile jos kiinnostaa olen itse illut pitkään ja tiedän kulttuurista mutta aina ei ole pahitteeksi tietäää lisää ja toisten kokemukset on kiva kuulla.

      • suski

        eli kirjoitan sinulle myös... mikäli tämän luet niin toivon että voisit ottaa minuun yhteyttä sähköpostilla. [email protected].

        olen nimittäin menossa naimisiin kosovolaisen miehen kanssa. ja kaikki neuvot on tarpeen


    • Nefeli

      Ensimmäistä kertaa kompastun netissä kohtalotovereihin! ;-) Olen ollut naimisissa 2,5 vuotta albanialaisen miehen kanssa. Tavattiin viisi vuotta sitten Kreikassa ja kahden maan väliä reissattiin kolme vuotta. Suomessa ollaan asuttu pysyvästi kaksi vuotta.

      Mentiin naimisiin ja haettiin puoli vuotta sen jälkeen oleskelulupaa, joka tulikin aika kivuttomasti. Oleskelulupa toki helpommin irtoaa avioliiton kautta, mutta tiedän tuttavapiiristä myös tapauksen, jossa oleskelulupa saatiin ihan todistamalla että yhdessä oltiin asuttu se riittävä aika (2 vuotta muistaakseni). Prosessina jälkimmäinen vaatii enemmän paperisotaa ja haastatteluja, mutta naimisiin ei tietenkään kannata mennä pelkän oleskeluluvan vuoksi. Eli keinoja yhteiselämän aloittamiseen kyllä löytyy. :-)

      Suomessa ei albanialaisia ole ilmeisesti järin monta, tiedän itse vain alle kymmenen Albanian albanialaista. Kosovon albaaneja on sitten huomattavasti enemmän. Työllisyystilanteesta en osaa sanoa...luultavasti on se sama kuin muillakin ulkomaalaisilla. Kielitaito (ja koulutus) on aikalailla edellytys työpaikan saamiselle ja muutenkin koko yhteiskuntaan sopeutuminen helpottuu huomattavasti kun suomi alkaa sujumaan. Työkkäri on hoitanut ainakin meidän tapauksessa nämä maahanmuuttajien kielikurssit hyvin ja mies puhuu jo nyt hyvää suomea.

      Olisi mukava vaihtaa mielipiteitä ja kuulumisia! Sähköpostia saa (mielellään!) laittaa osoitteeseen: [email protected]

    • Lule

      Eksyin talle palstalle vasta nyt ja huomasin, etta taalla ja muillakin palstoilla on ollut aika paljon puhetta Albaniasta ja albanialaisista. Osa totta ja osa taytta potaskaa. Olen kaynyt Albaniassa monta kertaa ja tunnen todella paljon albanialaisia (en puhu nyt Kosovon albaaneista). Heitakin on moneen junaan, kuten meita suomalaisiakin. Heilla ei todellakaan ole kovin kehuttava maine maailmalla, johtuen monista seikoista.

      Albania, maan kulttuuri ja albanialaiset ovat olleet suuri osa elamaani jo monen vuoden ajan. Naiden vuosien aikana olen niin nahnyt kuin kuullutkin suunnattoman paljon, ja tasta johtuen suhtaudun aika kriittisestikin moniin kyseista maata seka sen kansaa koskeviin asioihin. Olen tavannut jos jonkin moista sakkia, mutta yleisesti ottaen albanialaiset ovat laajasydamisia ja todella vieraanvaraisia.

      Mieheni on albanialainen. Emme asu Suomessa, koska emme sita kummatkaan halua. On todella poyristyttavaa, etta tallaista tarvitsee edes kertoa, mutta aalioille tiedoksi, etta en ole kouluja kaymaton jokinorsu, huora, luuseri tai muutenkaan mieleltani sairas. En rakastunut mieheni ulkomaalaisuuteen vaan hanen persoonaansa. En myoskaan vihaa suomalaisia miehia eika sukuni hapea minua. Mieheni tekee rehellista tyota, ei siis ole sekaantunut prostituutioon tai huumeisiin kuten jotkut maanmiehensa. Han ei myoskaan varastele tai heilu pyssy kadessa kaupungilla, joten roistosta han on todella kaukana. Lirkutukset eivat minuun tehoa. Tiedan tasan tarkkaan, miksi han on kanssani. Siksi, koska han rakastaa minua. Ei ole hyotynyt minusta koskaan millaan tavalla, tarkoitan siis oleskelulupaa, rahaa tms.

      Ihmettelen, etta ihmisilla, jotka tuskin koskaan ovat tavanneet yhtakaan albanialaista, on niin nuiva asenne heita kohtaan. Tunnen monia Suomessa asuvia albanialaisia eika heilla kaikilla ole puhtaat jauhot pussissa, mutta en siita huolimatta tuomitse koko kansaa. Ja meita albanialaisten kanssa olevia kehotetaan usein painumaan Albaniaan. Ei minulla eika miehellanikaan sita vastaan mitaan muuten olisikaan, mutta tyollisyystilanne on viela surkea niin kuin palkkatasokin. Ja kylla Albaniassa aivan hyvin voi asua. Tiedoksi vain teille hienohelmoille.

      Ja teille, jotka suunnittelette muuttoa Suomeen albanialaisen kumppaninne kanssa, pyytaisin harkitsemaan kahdesti. Asiat voivat toki sujua, mutta ne voivat myos menna pahasti vikaan. Suomi saattaa olla todellinen jarkytys monelle albanialaiselle, riippuu tietenkin paljon tyypista. Ja jos suinkin vain voitte, niin opetelkaa kielta (edes auttavasti). Se avaa teille aivan toisen maailman, paasette syvemmalle kulttuuriin ja opitte ymmartamaan paremmin albanialaista mentaliteettia. Kaykaa myos Albaniassa jos vain suinkin mahdollista ja tutustukaa kumppaninne vanhempiin ja muihin sukulaisiin. Harva pettyy.

      Kiitos ja nakemiin!

      • mä vaan

        Mun mies on Kosovon albaani, ja ihmettelin heti, että miksi heti kirjoitit, mun mies on kunnon albaani Albaniasta. Meinaatko ettei Kosovossa ole kunnon albaaneja?
        Olen käynyt mieheni kotona Kosovossa monta kertaa, ja todella ihana perhe, ja muutenkin mulla ei ollut siellä mitään ongelmia. Ystävällisiä ihmisiä myös.
        Ja joka maassa on omat ongelma ihmiset, myös täällä Suomessa!!


      • Lule
        mä vaan kirjoitti:

        Mun mies on Kosovon albaani, ja ihmettelin heti, että miksi heti kirjoitit, mun mies on kunnon albaani Albaniasta. Meinaatko ettei Kosovossa ole kunnon albaaneja?
        Olen käynyt mieheni kotona Kosovossa monta kertaa, ja todella ihana perhe, ja muutenkin mulla ei ollut siellä mitään ongelmia. Ystävällisiä ihmisiä myös.
        Ja joka maassa on omat ongelma ihmiset, myös täällä Suomessa!!

        En vaittanyt kirjoituksessani, etta Kosovon albaanit eivat olisi kunnon albaaneja. Toki he ovat ja tunnen heitakin. Korostin vain, etta kirjoitukseni koski albanialaisia eika Kosovon albaaneja.

        Kaikkea hyvaa teille!


      • sunne
        mä vaan kirjoitti:

        Mun mies on Kosovon albaani, ja ihmettelin heti, että miksi heti kirjoitit, mun mies on kunnon albaani Albaniasta. Meinaatko ettei Kosovossa ole kunnon albaaneja?
        Olen käynyt mieheni kotona Kosovossa monta kertaa, ja todella ihana perhe, ja muutenkin mulla ei ollut siellä mitään ongelmia. Ystävällisiä ihmisiä myös.
        Ja joka maassa on omat ongelma ihmiset, myös täällä Suomessa!!

        hei,minäkin olen naimisissa kosovonalbaanin kanssa.vasta vähän aikaa ja olen kiinnostunut kaikesta...miten voisin oppia kieltä enemmän ja paremmin kuin vain arjessa..olisi kiva tietää heidän kulttuuristaan ja tavoistaan..ja ne jotka ovat olleet kauan jo naimisissa muualta tulleen kanssa-onko niitä ongelmia enemmän kun on eri kulttuuri vai ovatko ne kuitenkin loppujen lopuksi miehen ja naisen ongelmia.tarkoitan ongelma voi olla sama jos olet pohjanmaalta ja miehesi itä-suomesta.
        oletko osannut jo kieltä kun olet mennyt kosovoon?


      • TUNG!
        sunne kirjoitti:

        hei,minäkin olen naimisissa kosovonalbaanin kanssa.vasta vähän aikaa ja olen kiinnostunut kaikesta...miten voisin oppia kieltä enemmän ja paremmin kuin vain arjessa..olisi kiva tietää heidän kulttuuristaan ja tavoistaan..ja ne jotka ovat olleet kauan jo naimisissa muualta tulleen kanssa-onko niitä ongelmia enemmän kun on eri kulttuuri vai ovatko ne kuitenkin loppujen lopuksi miehen ja naisen ongelmia.tarkoitan ongelma voi olla sama jos olet pohjanmaalta ja miehesi itä-suomesta.
        oletko osannut jo kieltä kun olet mennyt kosovoon?

        Hei Sunne,
        Sorry et vastaan vasta nyt, mutta olin Kosovossa.
        Kieltä voi oppia vaikka työväen opistolla, joskus on ainakin ollut albaanin kielen kursseja. Otappa selvää.
        Kulttuuri eroja on, mutta ne oppii ajan kanssa, minun mieheni kanssa ei ole paljon ongelmia ollut, koska keskustelemme paljon.
        Kun menet Kosovoon, niin siellä huomaa enemmän sen kulttuuri eron, naiset ovat enemmän siellä keskenään.
        Mutta nautin todella paljon, kun olen mieheni kotimaassa, ja menen vastaisuudessakin käymään.
        Mieheni on paras, mitä olisin koskaan voinut kuvitella saamani.
        Toivotan paljon onnea teille, ja tutustu miehesi kulttuuriin, se rikastuttaa enemmän elämäänne.
        Kiva kun on enemmänkin suomi-kosovo avioliittoja!!


      • sunne täällä
        TUNG! kirjoitti:

        Hei Sunne,
        Sorry et vastaan vasta nyt, mutta olin Kosovossa.
        Kieltä voi oppia vaikka työväen opistolla, joskus on ainakin ollut albaanin kielen kursseja. Otappa selvää.
        Kulttuuri eroja on, mutta ne oppii ajan kanssa, minun mieheni kanssa ei ole paljon ongelmia ollut, koska keskustelemme paljon.
        Kun menet Kosovoon, niin siellä huomaa enemmän sen kulttuuri eron, naiset ovat enemmän siellä keskenään.
        Mutta nautin todella paljon, kun olen mieheni kotimaassa, ja menen vastaisuudessakin käymään.
        Mieheni on paras, mitä olisin koskaan voinut kuvitella saamani.
        Toivotan paljon onnea teille, ja tutustu miehesi kulttuuriin, se rikastuttaa enemmän elämäänne.
        Kiva kun on enemmänkin suomi-kosovo avioliittoja!!

        jep.olen etsinyt kaikkialta kursseja.tuntuu että olisi kivempaa opiskella ryhmässä.no,vielä ei ole löytynyt.jatkan etsimistä.
        me emme voi mennä vielä kosovoon kun paperit eivät ole kunnossa.(siis oleskeluluvat)mutta varmaan jonkusen kuukauden päästä.en usko että meillä olisi mitään ongelmia sen suhteen.
        meilläkään ei ole ollut mitään ongelmia avioliitossa.kulttuurista olen saanut pieniä vihiä kun olemme vierailleet toisten kosovolaisten luona.välillä hämmentää kun en tiedä että mitä minulta odotetaan.esim.vieraanvaraisuus.haluavatko he todella että olen heillä kylässä vaikka tiedän että on heidän vauvan nukkumaanmenoaika?pieni esimerkki vaan mutta joskus mietityttää.he ovat niin ystävällisiä ja vieraanvaraisia.no,päätin olla oma itseni.ja asiat ovatkin sujuneet.ongelma ehkä on enemmän se ,että osa heistä ei osaa muuta kuin albaniaa.
        oletko ollut kauan naimisissa?olisi kiva enemmänkin kirjoitella.sunnuntai-aurinkoa!


      • mä täällä
        sunne täällä kirjoitti:

        jep.olen etsinyt kaikkialta kursseja.tuntuu että olisi kivempaa opiskella ryhmässä.no,vielä ei ole löytynyt.jatkan etsimistä.
        me emme voi mennä vielä kosovoon kun paperit eivät ole kunnossa.(siis oleskeluluvat)mutta varmaan jonkusen kuukauden päästä.en usko että meillä olisi mitään ongelmia sen suhteen.
        meilläkään ei ole ollut mitään ongelmia avioliitossa.kulttuurista olen saanut pieniä vihiä kun olemme vierailleet toisten kosovolaisten luona.välillä hämmentää kun en tiedä että mitä minulta odotetaan.esim.vieraanvaraisuus.haluavatko he todella että olen heillä kylässä vaikka tiedän että on heidän vauvan nukkumaanmenoaika?pieni esimerkki vaan mutta joskus mietityttää.he ovat niin ystävällisiä ja vieraanvaraisia.no,päätin olla oma itseni.ja asiat ovatkin sujuneet.ongelma ehkä on enemmän se ,että osa heistä ei osaa muuta kuin albaniaa.
        oletko ollut kauan naimisissa?olisi kiva enemmänkin kirjoitella.sunnuntai-aurinkoa!

        Moi,
        Ollaan oltu naimisissa yli 7 kuukautta ja odotamme kanssa mieheni oleskelulupaa, hän on tällä hetkellä Kosovossa odotelemassa, mikä on todella ärsyttävää!!
        Ja siksi olen käynyt siellä monta kertaa, ja tutustunu hyvin kulttuuriin.
        Vierailut ovat siellä arkipäivää, ja aika ei katso koska kyläillään,usein aika myöhäänkin. Ketään ei ulos ajeta, ja ollaan todella vieraan varaisia ja todella ystävällisiä. Yksin en ollut siellä lainkaan, mikä tuntui aluksi kauheelta, mutta siihen tottusi. Koko suku ollaan käyty läpi ja uusintakierros alkaa heti, aivan eri kuin Suomessa.
        Toivon että pääset käymään pian miehesi kotimaassa, sitten ymmärrät enemmän, mikä on kuitenkin positiivistä.
        Mä kanssa odottelen, että alkaisi albanian kielen kurssi tänä vuonna, anoppini toiveesta, odottaa kovasti että opin puhumaan, Hänb kun puhuu mulle koko aika albaniaa, mutta onneksi mieheni sisko tulkkaa englanniksi.
        Miten kauan olette odotelleet lupaa UVI:sta?
        Olen todella kyllästynyt siihen virastoon.
        Illan jatkoja, tosi kiva vaihdella kuulumisia!!


      • sunne taas
        mä täällä kirjoitti:

        Moi,
        Ollaan oltu naimisissa yli 7 kuukautta ja odotamme kanssa mieheni oleskelulupaa, hän on tällä hetkellä Kosovossa odotelemassa, mikä on todella ärsyttävää!!
        Ja siksi olen käynyt siellä monta kertaa, ja tutustunu hyvin kulttuuriin.
        Vierailut ovat siellä arkipäivää, ja aika ei katso koska kyläillään,usein aika myöhäänkin. Ketään ei ulos ajeta, ja ollaan todella vieraan varaisia ja todella ystävällisiä. Yksin en ollut siellä lainkaan, mikä tuntui aluksi kauheelta, mutta siihen tottusi. Koko suku ollaan käyty läpi ja uusintakierros alkaa heti, aivan eri kuin Suomessa.
        Toivon että pääset käymään pian miehesi kotimaassa, sitten ymmärrät enemmän, mikä on kuitenkin positiivistä.
        Mä kanssa odottelen, että alkaisi albanian kielen kurssi tänä vuonna, anoppini toiveesta, odottaa kovasti että opin puhumaan, Hänb kun puhuu mulle koko aika albaniaa, mutta onneksi mieheni sisko tulkkaa englanniksi.
        Miten kauan olette odotelleet lupaa UVI:sta?
        Olen todella kyllästynyt siihen virastoon.
        Illan jatkoja, tosi kiva vaihdella kuulumisia!!

        moi!me ollaan oltu naimisissa 5 kk.toivottavasti mieheni ei joudu kosovoon odottelemaan lupaa.toisaalta hän näkisi sululaisia mutta en oikein tiedä mitä työnantaja siitä sanoo...mitenköhän ne yleensä menee.asianajaja kyllä sanoi että tälläinen mahdollisuus on olemassa.eli nyt vaan odotellaan.
        jep.mieheni sukulaisia on täällä suomessa jonkinverran ja olemme kyläilleet heillä.minäkin olen suuresta suvusta ja meillä on ihan normaalia vierailla,asua jne.toistemme luona.hyvä että molemmilla on sellaista koska tiedän että jotkut vierastavat tälläistä menoa.tottakai sitä kaipaa omaakin rauhaa ja hiljaisuutta välillä.
        hei ,oletko pääkaupunkiseudulta?-en ole täältä ainakaan mistään löytänyt kielikurssia.joku sanoi että joskus semmoinen on ollut...
        mieheni on ollut suomessa vähän yli vuoden.soitin just uviin ja käsittelijä sanoi että on tosi pitkä jono ja ennen meitä on paljon hakijoita.ainakin kolme kuukautta pitää odotella,ellei enemmän.olen kyllä ihan optimistinen kaiken suhteen.koska hänellä on töitä jne.kerrotko teidän tilanteesta-onko miehelläsi töitä ja miten työnantaja suhtautuu tilanteeseen kun hän odottaa nyt kosovossa.vai tapasitteko ulkomailla?mukavaa tuulista päivää!kirjoitellaan.


      • psejo
        sunne taas kirjoitti:

        moi!me ollaan oltu naimisissa 5 kk.toivottavasti mieheni ei joudu kosovoon odottelemaan lupaa.toisaalta hän näkisi sululaisia mutta en oikein tiedä mitä työnantaja siitä sanoo...mitenköhän ne yleensä menee.asianajaja kyllä sanoi että tälläinen mahdollisuus on olemassa.eli nyt vaan odotellaan.
        jep.mieheni sukulaisia on täällä suomessa jonkinverran ja olemme kyläilleet heillä.minäkin olen suuresta suvusta ja meillä on ihan normaalia vierailla,asua jne.toistemme luona.hyvä että molemmilla on sellaista koska tiedän että jotkut vierastavat tälläistä menoa.tottakai sitä kaipaa omaakin rauhaa ja hiljaisuutta välillä.
        hei ,oletko pääkaupunkiseudulta?-en ole täältä ainakaan mistään löytänyt kielikurssia.joku sanoi että joskus semmoinen on ollut...
        mieheni on ollut suomessa vähän yli vuoden.soitin just uviin ja käsittelijä sanoi että on tosi pitkä jono ja ennen meitä on paljon hakijoita.ainakin kolme kuukautta pitää odotella,ellei enemmän.olen kyllä ihan optimistinen kaiken suhteen.koska hänellä on töitä jne.kerrotko teidän tilanteesta-onko miehelläsi töitä ja miten työnantaja suhtautuu tilanteeseen kun hän odottaa nyt kosovossa.vai tapasitteko ulkomailla?mukavaa tuulista päivää!kirjoitellaan.

        Kyllä mä uskon vahvasti, että miehesi saa oleskeluluvan, onhan hän täällä odotelemassa.
        En oikein näe mitää syytä, miksei saisi jäädä.
        No mä olen yleensä aika paljon itsekseni, ja sukuni ei taas pahemmin vieraile luonani, siksi musta oli vähän outoo ekaksi. Mutta on hyvä, että olet tottunut vierailuihin.
        Ai niin, aika kauan UVI käskee odotella, meidän kielteinen päätös tuli 4 kk:den päästä, ja en tiedä milloin mieheni tulee.Taitaa mennä aikaa ja paljon, mutta Suomen oikeuslaitoksiin en luota.
        Jaksan kuitenkin, hän on mieheni jota rakastan, UVI sanoo sit mitä tahtoo. Mutta ei kait se loputtomiin tota peliä voi pelata.
        Hauskaa päivän jatkoa, kirjoitellaan kuulumisia.


      • s....
        psejo kirjoitti:

        Kyllä mä uskon vahvasti, että miehesi saa oleskeluluvan, onhan hän täällä odotelemassa.
        En oikein näe mitää syytä, miksei saisi jäädä.
        No mä olen yleensä aika paljon itsekseni, ja sukuni ei taas pahemmin vieraile luonani, siksi musta oli vähän outoo ekaksi. Mutta on hyvä, että olet tottunut vierailuihin.
        Ai niin, aika kauan UVI käskee odotella, meidän kielteinen päätös tuli 4 kk:den päästä, ja en tiedä milloin mieheni tulee.Taitaa mennä aikaa ja paljon, mutta Suomen oikeuslaitoksiin en luota.
        Jaksan kuitenkin, hän on mieheni jota rakastan, UVI sanoo sit mitä tahtoo. Mutta ei kait se loputtomiin tota peliä voi pelata.
        Hauskaa päivän jatkoa, kirjoitellaan kuulumisia.

        aamukahvilla ja sataa mahdottomasti.minkä ihmen takia miehesi sai kielteisen päätöksen?olitteko silloin jo naimisissa?mä olen kuullut että jos on joutunut kotimaahan odottelemaan,on voinut joutua oleen kaksi vuotta siellä!!!toivottavasti tämä on harvinaisempaa.normaalimpi käytäntö kai on 3-6kk.
        välillä on vaikea muistaa koko oleskelulupahakemusta kun on kaikki arjen asiat ja tekemiset.sitten havahtuu ja jossain välissä aloin jännittää kun luin muiden juttuja tai kuulin ystäviltäni.yritän kuitenkin (ja olenkin) olla positiivinen asioiden suhteen.suurimman osan aikaa emme ajattele koko lupahakemusta.kai se tieto sieltä tulee murehtimattakin.
        toivottavasti teidän asian odottelu ei kestäisi enää kauaa.eli onko miehesi ollut nyt kosovossa 3kk?siellä taitaa juuri nyt olla lämmin.
        syksyinen olo kun aamu-aurinkoa ei näy.mies on lähtenyt aikaa sitten töihin.ja minäkin nyt.kirjoitellaan!


      • psejo
        s.... kirjoitti:

        aamukahvilla ja sataa mahdottomasti.minkä ihmen takia miehesi sai kielteisen päätöksen?olitteko silloin jo naimisissa?mä olen kuullut että jos on joutunut kotimaahan odottelemaan,on voinut joutua oleen kaksi vuotta siellä!!!toivottavasti tämä on harvinaisempaa.normaalimpi käytäntö kai on 3-6kk.
        välillä on vaikea muistaa koko oleskelulupahakemusta kun on kaikki arjen asiat ja tekemiset.sitten havahtuu ja jossain välissä aloin jännittää kun luin muiden juttuja tai kuulin ystäviltäni.yritän kuitenkin (ja olenkin) olla positiivinen asioiden suhteen.suurimman osan aikaa emme ajattele koko lupahakemusta.kai se tieto sieltä tulee murehtimattakin.
        toivottavasti teidän asian odottelu ei kestäisi enää kauaa.eli onko miehesi ollut nyt kosovossa 3kk?siellä taitaa juuri nyt olla lämmin.
        syksyinen olo kun aamu-aurinkoa ei näy.mies on lähtenyt aikaa sitten töihin.ja minäkin nyt.kirjoitellaan!

        No, se menee hallinto oikeuteen, kestää kait 6-12 kuukautta. Ei usko että ollan oikeasti naimisissa.
        Ja toivon todella, että silloin saisi luvan.
        Mutta en kyllä usko, että teillä olisi mitään hätää.
        Kuinka kauan teidän hakemuksenne on ollut UVI:ssa?
        Miehelläsi on oikeus odottaa Suomessa päätöstä.
        Kyllä oli todella kuuma, kun olin heinäkuussa, tuskaisen kuuma, liikaa suomi-hipiälle. Nyt sataa vaan vettä täällä, ja masentaa....
        En ole kanssa nähnyt vielä, alkaako työväen opistolla albanian kielen kurssia, toivotaan.
        Mä olen nyt tosi väsy, pakko mennä nukkuu, aamulla aikanen herätys. Kiire ollut koko päivän.
        Kuulumisiin!!!!!!!


      • s....
        psejo kirjoitti:

        No, se menee hallinto oikeuteen, kestää kait 6-12 kuukautta. Ei usko että ollan oikeasti naimisissa.
        Ja toivon todella, että silloin saisi luvan.
        Mutta en kyllä usko, että teillä olisi mitään hätää.
        Kuinka kauan teidän hakemuksenne on ollut UVI:ssa?
        Miehelläsi on oikeus odottaa Suomessa päätöstä.
        Kyllä oli todella kuuma, kun olin heinäkuussa, tuskaisen kuuma, liikaa suomi-hipiälle. Nyt sataa vaan vettä täällä, ja masentaa....
        En ole kanssa nähnyt vielä, alkaako työväen opistolla albanian kielen kurssia, toivotaan.
        Mä olen nyt tosi väsy, pakko mennä nukkuu, aamulla aikanen herätys. Kiire ollut koko päivän.
        Kuulumisiin!!!!!!!

        hei taas.miksi ihmeessä ne ei usko että olette oikeasti naimisissa?saako sitä edes laillisesti enää epäillä.ettekö asuneet yhdessä?tylsää.

        me muutettiin aika pian yhteen asumaan.vaikka alussa ajttelin että olis niin paljon mukavampaa asua erillään ja nähdä,vierailla,olla yhdesä mutta kun kaipaisi omaa rauha semmoinen olisi ollut omassa kotona.nyt tuntuu että haluaa ehdottomasti koko ajan olla yhdessä.siis tietty on työt ja harrastukset mutta niiden jälkeen.yhteinen koti.
        hakemus nyt uutena on ollut jotain 4kk.tta uvissa.jouduttiin sitä muuttamaan.
        olitko maalla vai kaupungissa kun olit kosovassa?
        piristystä sateeseen!teetä ja sympatiaa..jees jees.kirjoitellaan.


      • psejo
        s.... kirjoitti:

        hei taas.miksi ihmeessä ne ei usko että olette oikeasti naimisissa?saako sitä edes laillisesti enää epäillä.ettekö asuneet yhdessä?tylsää.

        me muutettiin aika pian yhteen asumaan.vaikka alussa ajttelin että olis niin paljon mukavampaa asua erillään ja nähdä,vierailla,olla yhdesä mutta kun kaipaisi omaa rauha semmoinen olisi ollut omassa kotona.nyt tuntuu että haluaa ehdottomasti koko ajan olla yhdessä.siis tietty on työt ja harrastukset mutta niiden jälkeen.yhteinen koti.
        hakemus nyt uutena on ollut jotain 4kk.tta uvissa.jouduttiin sitä muuttamaan.
        olitko maalla vai kaupungissa kun olit kosovassa?
        piristystä sateeseen!teetä ja sympatiaa..jees jees.kirjoitellaan.

        Me ei olla asuttu koskaan yhdessä, mutta en oikeen näin julkisessa palstassa viitsi kertoa, kun ärsyttää nää osa ihmisistä täällä. UVI voi tehdä ihan mitä se haluaa, mutta kyl me odotetaan.
        Olin kaupungissa siellä, ja kierrettiin koko Kosove, tai no ainakin melkein. Komeat vuoret siellä on, ja käytiin tosi korkeella, että rupes pelottaa, hehehe.Olen lähdössä taas parin kuukauden päästä sinne, ja odotan innolla.
        Mistä päin sun miehes on? Jos voit kertoa, ittee ahdistaa kertoo tääl omia asioita, kun täällä on näitä toisin ajattelioita, mitä välillä ihmettelin, mitä täältä hakevat!!??!!
        Kyllä se kivempi on yhdessä asua, odotan paljon, että saisimme aloittaa yhteisen elämän, ja olen miettinyt pääni puhki kaikkia vaihtoehtoja, ja toivon että keksisin jotain järkevää!!!
        Toivotan teille hyvää illan jatkoa, ja kuulumisiin!!!


      • s....
        psejo kirjoitti:

        Me ei olla asuttu koskaan yhdessä, mutta en oikeen näin julkisessa palstassa viitsi kertoa, kun ärsyttää nää osa ihmisistä täällä. UVI voi tehdä ihan mitä se haluaa, mutta kyl me odotetaan.
        Olin kaupungissa siellä, ja kierrettiin koko Kosove, tai no ainakin melkein. Komeat vuoret siellä on, ja käytiin tosi korkeella, että rupes pelottaa, hehehe.Olen lähdössä taas parin kuukauden päästä sinne, ja odotan innolla.
        Mistä päin sun miehes on? Jos voit kertoa, ittee ahdistaa kertoo tääl omia asioita, kun täällä on näitä toisin ajattelioita, mitä välillä ihmettelin, mitä täältä hakevat!!??!!
        Kyllä se kivempi on yhdessä asua, odotan paljon, että saisimme aloittaa yhteisen elämän, ja olen miettinyt pääni puhki kaikkia vaihtoehtoja, ja toivon että keksisin jotain järkevää!!!
        Toivotan teille hyvää illan jatkoa, ja kuulumisiin!!!

        jes.roikun täällä ja mustakin on tosi vaikeeta kirjoittaa tällä palstalla.koko ajan vähän jännittää ja tietty hankalaa kun ei tiedä miten kirjottais omia asioitaan.voitasko siirtyä sähköpostisysteemeihin?
        jepjep.kirjoitellaan


      • psejo
        s.... kirjoitti:

        jes.roikun täällä ja mustakin on tosi vaikeeta kirjoittaa tällä palstalla.koko ajan vähän jännittää ja tietty hankalaa kun ei tiedä miten kirjottais omia asioitaan.voitasko siirtyä sähköpostisysteemeihin?
        jepjep.kirjoitellaan

        Tiedätkö miten voisimme vaihtaa osoitettamme, kun en haluisi et muut sais tietää? Kivempi olis kyllä kirjoitella sähköpostiin.
        No mulla on yks jippiin maili osoite, jos kirjoitat sinne osoittees, niin sit mä ilmotan sulle, mitä käytän joka päivä. Jookos?
        [email protected]
        Kuulumisiin!!!


      • suski
        mä vaan kirjoitti:

        Mun mies on Kosovon albaani, ja ihmettelin heti, että miksi heti kirjoitit, mun mies on kunnon albaani Albaniasta. Meinaatko ettei Kosovossa ole kunnon albaaneja?
        Olen käynyt mieheni kotona Kosovossa monta kertaa, ja todella ihana perhe, ja muutenkin mulla ei ollut siellä mitään ongelmia. Ystävällisiä ihmisiä myös.
        Ja joka maassa on omat ongelma ihmiset, myös täällä Suomessa!!

        heips! myös sinulle... eli toivon että voisit ottaa minuun mahdollisemman nopeasti yhteyttä koska sulhaseni on kosovolainen ja ollaan menossa kosovossa naimisiin ja sen jälkeen suomeen kun saadaan hänelle oleskelulupa. itse olen siihen asti hänen kanssa kosovossa.

        kaikki vinkit ja neuvot on tarpeen.

        eli pistäppä sähköpostia tulemaan

        [email protected]


      • tung sulle prinsessa
        mä vaan kirjoitti:

        Mun mies on Kosovon albaani, ja ihmettelin heti, että miksi heti kirjoitit, mun mies on kunnon albaani Albaniasta. Meinaatko ettei Kosovossa ole kunnon albaaneja?
        Olen käynyt mieheni kotona Kosovossa monta kertaa, ja todella ihana perhe, ja muutenkin mulla ei ollut siellä mitään ongelmia. Ystävällisiä ihmisiä myös.
        Ja joka maassa on omat ongelma ihmiset, myös täällä Suomessa!!

        oot oikeassa ja oot ihQ koska sanot niin hienosti niin kun hutisilmä katso mua ja neea hienosti


      • Shqiponja
        psejo kirjoitti:

        No, se menee hallinto oikeuteen, kestää kait 6-12 kuukautta. Ei usko että ollan oikeasti naimisissa.
        Ja toivon todella, että silloin saisi luvan.
        Mutta en kyllä usko, että teillä olisi mitään hätää.
        Kuinka kauan teidän hakemuksenne on ollut UVI:ssa?
        Miehelläsi on oikeus odottaa Suomessa päätöstä.
        Kyllä oli todella kuuma, kun olin heinäkuussa, tuskaisen kuuma, liikaa suomi-hipiälle. Nyt sataa vaan vettä täällä, ja masentaa....
        En ole kanssa nähnyt vielä, alkaako työväen opistolla albanian kielen kurssia, toivotaan.
        Mä olen nyt tosi väsy, pakko mennä nukkuu, aamulla aikanen herätys. Kiire ollut koko päivän.
        Kuulumisiin!!!!!!!

        Moikka.. Olen kos-alb nainen,miheni on myös kos-alb, mutta jos teillä on jotain kysyttävää ihan mistä vaan meidän kutlurista tai ihan mistä vaan, niin mä yritän auta tai vasata rehellisesti.


      • pershendetje
        sunne kirjoitti:

        hei,minäkin olen naimisissa kosovonalbaanin kanssa.vasta vähän aikaa ja olen kiinnostunut kaikesta...miten voisin oppia kieltä enemmän ja paremmin kuin vain arjessa..olisi kiva tietää heidän kulttuuristaan ja tavoistaan..ja ne jotka ovat olleet kauan jo naimisissa muualta tulleen kanssa-onko niitä ongelmia enemmän kun on eri kulttuuri vai ovatko ne kuitenkin loppujen lopuksi miehen ja naisen ongelmia.tarkoitan ongelma voi olla sama jos olet pohjanmaalta ja miehesi itä-suomesta.
        oletko osannut jo kieltä kun olet mennyt kosovoon?

        minä olen naimisiin makedonian albanialainen mies,koska minä itse olen tullut suomessa melkejin 4vuotta ja puhun aika hyvin suomea sanotaan ;) ja mun mihelle on perhe tällä ja he ovat jo 15vuotta asumassa suomessa. ja mitä te haluaisite tiedä saanko kysyä??? kiitos


      • minaaaa
        Shqiponja kirjoitti:

        Moikka.. Olen kos-alb nainen,miheni on myös kos-alb, mutta jos teillä on jotain kysyttävää ihan mistä vaan meidän kutlurista tai ihan mistä vaan, niin mä yritän auta tai vasata rehellisesti.

        moi


      • oo
        Shqiponja kirjoitti:

        Moikka.. Olen kos-alb nainen,miheni on myös kos-alb, mutta jos teillä on jotain kysyttävää ihan mistä vaan meidän kutlurista tai ihan mistä vaan, niin mä yritän auta tai vasata rehellisesti.

        Olen ollut nyt naimisissa 5 vuotta albaanialaisen kanssa, asutaan lontoossa. Haluaisin tulla suomeen asumaan mutta pelkaan etta mies jaa tyottomaksi ja kuitenkin asiat ovat kohtuu hyvin taalla lontoossa, kummatkin olemme toissa ja meilla on lapsi. Miten olette sopeutuneet ja kuinka nopeasti opit suomen kielen?


      • toinen utelias
        Shqiponja kirjoitti:

        Moikka.. Olen kos-alb nainen,miheni on myös kos-alb, mutta jos teillä on jotain kysyttävää ihan mistä vaan meidän kutlurista tai ihan mistä vaan, niin mä yritän auta tai vasata rehellisesti.

        tung shqiponja!

        kirjoittaisitko sähköpostisi tänne niin voisin kirjoitella sinulle henkilökohtaisesti?


      • kosovossa asunut
        mä vaan kirjoitti:

        Mun mies on Kosovon albaani, ja ihmettelin heti, että miksi heti kirjoitit, mun mies on kunnon albaani Albaniasta. Meinaatko ettei Kosovossa ole kunnon albaaneja?
        Olen käynyt mieheni kotona Kosovossa monta kertaa, ja todella ihana perhe, ja muutenkin mulla ei ollut siellä mitään ongelmia. Ystävällisiä ihmisiä myös.
        Ja joka maassa on omat ongelma ihmiset, myös täällä Suomessa!!

        Kyllä Kosovon albaani on pääsääntöisesti ahne ja työtä vieroksuva. Kosovo on kuin muutkin islamin maat: hyvä paikka miehelle mutta helvetti naiselle. Kosovolaiset ovat itsekkäitä ja turvautuvat kaikessa toisten apuun. Roskat heitetään suoraan luontoon ja ilmeisesti kansainvälisten ihmisten pitäisi ne sieltä siivota. Kosovolainen yrittää aina pettää tai vedättää (esim vuokraisännät).

        Kosovo on täydellisen mätä ja korruptoitunut maa. Mikään ei toimi. Vettä tulee joka toinen päivä, sähköt katkeilevat, liikenne on täysi kaaos jne. Ei siis ihme, että nämä työtä vieroksuvat albaanimiehet niin kovin mielellään hakeutuvat naimisiin mm. suomalaisten naisten kanssa.


      • Kosovolainen
        kosovossa asunut kirjoitti:

        Kyllä Kosovon albaani on pääsääntöisesti ahne ja työtä vieroksuva. Kosovo on kuin muutkin islamin maat: hyvä paikka miehelle mutta helvetti naiselle. Kosovolaiset ovat itsekkäitä ja turvautuvat kaikessa toisten apuun. Roskat heitetään suoraan luontoon ja ilmeisesti kansainvälisten ihmisten pitäisi ne sieltä siivota. Kosovolainen yrittää aina pettää tai vedättää (esim vuokraisännät).

        Kosovo on täydellisen mätä ja korruptoitunut maa. Mikään ei toimi. Vettä tulee joka toinen päivä, sähköt katkeilevat, liikenne on täysi kaaos jne. Ei siis ihme, että nämä työtä vieroksuvat albaanimiehet niin kovin mielellään hakeutuvat naimisiin mm. suomalaisten naisten kanssa.

        Olet varmasti joku serbi sillä kaikki mitä sanot on p*skaa .
        Töitä kosovolainen tekee yötä päivää katsomatta ikää . Vedättäminen voi kyllä pitää paikkaansa jossain tapauksissa . Jos itse olet joku henkilö joka ei kosovolaisista pidä niin turha tänne tulla repiin p*ersettäs ja itkemään kun sielä ei suju . Mitä siä luulit sielä asuessasi ? Luulitko että se on joku Dubai ? Muista sinä kuka oletkaan että sota loppui -99 ei -1900 alussa , joten ei ihme että paikka on mätä ja korrputoitunut.
        Ihmettelen kyllä vieläkin miten voit sanoa että kosovolainen ei töitä tee ?!??


      • Alpot ja Sepot, mitä ero
        Kosovolainen kirjoitti:

        Olet varmasti joku serbi sillä kaikki mitä sanot on p*skaa .
        Töitä kosovolainen tekee yötä päivää katsomatta ikää . Vedättäminen voi kyllä pitää paikkaansa jossain tapauksissa . Jos itse olet joku henkilö joka ei kosovolaisista pidä niin turha tänne tulla repiin p*ersettäs ja itkemään kun sielä ei suju . Mitä siä luulit sielä asuessasi ? Luulitko että se on joku Dubai ? Muista sinä kuka oletkaan että sota loppui -99 ei -1900 alussa , joten ei ihme että paikka on mätä ja korrputoitunut.
        Ihmettelen kyllä vieläkin miten voit sanoa että kosovolainen ei töitä tee ?!??

        Kyllä olen ihan puhdasverinen suomalainen. Väitätkö esimerkiksi, että mainitsemaani rlskaamista ei Kosovossa ole? Oletkl sinä raukka lukenut sotahistoriaa ollenkaan? Kaikki muut maat ovat sodan jälkeen jälleenrakentaneet itsensä kuntoon. Miksiköhän Kosovo ei ole? Ja toden totta: sota loppui JO 1999. Mitä kosovolaiset ovat saaneet senjälkeen aikaan? Mutta mitäpä voisi odottaa epätasa-arvoiselta ja täysin sivistymättömältä kansalta jota vieläpä sovinistinen uskonto kahlitsee? Mktä muuten itse teet Suomessa jos olet kosovolainen? Minä olin Kosovossa hakemassa aiemmin verojen muodossa maksamani OMAT EU-rahani pois.

        Ai niin, miksiköhän kosovolaiset haluavat koko ajan muuttaa pois ihanasta kotimaastaan? Avaa silmäsi ja ymmärrä paikkasi, Alpo.


      • Dubai suck's
        Kosovolainen kirjoitti:

        Olet varmasti joku serbi sillä kaikki mitä sanot on p*skaa .
        Töitä kosovolainen tekee yötä päivää katsomatta ikää . Vedättäminen voi kyllä pitää paikkaansa jossain tapauksissa . Jos itse olet joku henkilö joka ei kosovolaisista pidä niin turha tänne tulla repiin p*ersettäs ja itkemään kun sielä ei suju . Mitä siä luulit sielä asuessasi ? Luulitko että se on joku Dubai ? Muista sinä kuka oletkaan että sota loppui -99 ei -1900 alussa , joten ei ihme että paikka on mätä ja korrputoitunut.
        Ihmettelen kyllä vieläkin miten voit sanoa että kosovolainen ei töitä tee ?!??

        Dubai? Onko Dubai joku paratiisi? Samoja musuja siella asuu, heilla on vain oljya. Ei noita rattipaita kannata eika tarvitse toisistaan erotella. Samata ihmusoikeusrikkomukset jokaisessa muslimivaltiossa.


    • Nöffi^

      mikä on kosovon kansallisruoka??meidän pitäisi tietää,koska ope sanoi..sinun pitäisi tietää..olethan kaikkitietävä profeetta..

    • merkku

      hei. minä olen ollut yhdessä albanialaisen kanssa jo kolme vuotta italian maalla. aluksi olin hyvinkin varovainen ja oli tiettyjä pelkotiloja silloin tällöin. pikku hiljaa kuitenkin huomasin että hän on maailman kiltein ja huomaavaisin ihminen. nyt olemme menneet kihloihin ja yritämme keksiä kumpi on parempi mahdollisuus elää, täällä suomessa vai siellä italiassa. on hirveän vaikeaa kummallekin tällä hetkellä. minä kun haluaisin olla suomessa ja haluaisin että hän tulisi tänne. mutta ymmärrän myös, että hänelle se ei tulisi olemaan maailman helpoin asia.
      olen tavannut hänen koko perheensä ja minulla ei ole kuin hyviä kokemuksia. hänen äitinsä on erittäin sydämmellinen eikä hänen veljensäkään huonosti minua ole koskaan kohdelleen. päin vastoin. haluaisinkin kysellä, että mitä pitää tehdä kun suomeen tullaan. onko ollut vaikeata saada papereita, työtä, suomen kielen koulutusta. auttakaa joku minua. en todellakaan tiedä mitä pitäisi tehdä. jos hän ei viihdy täällä millään, minä tottakai palaan takaisin italiaan hänen kanssaan. mutta kuten hän aina sanoo, että jos ei kokeile ei tiedä.

      • riku80

        katso www.suomi-albania.org


      • nobi79
        riku80 kirjoitti:

        katso www.suomi-albania.org

        katso myös: www.a-f-b-a.org


    • albaniaa..

      Voisiko joku suomentaa mitä tämä tarkoittaa? Ti ndreq me vjet un per ni sahat ta prishi. Joku jos osaa albaniaa, kiitti jos suomentaisit tämän!

      • joku albanialainen

        ti ndreq me vjet, une per ni sahat ta prishi = sä teet kaiken sen eteen vuosia, mä pilaan sen tunnissa.


      • Misu1313

        Voisiko joku suomentaa mitä tämä tarkoittaa? qy Anna qysh u ba qe ka ndreq ftyren
        kur kesh me tha skam qef me qit ksi sende ne qaf
        ytash qe mi pa mu e shkreta pi qet
        edhemu me d´hidhen sendte e saj asaj te miat
        qerpikt i ka ba edhe buzet
        a e pe pallten
        Kiitos etukäteen!


    • ???

      Mitä väliä jos menee naimisiin? Ja miks haluasit tietää kuinka paljon albaaneja suomes on??

    • kosovosta tullut

      Moi....Selailin sivustoja kun sattumalta löysin tämän sivuston.


      Kyllä suomassa on paljon albaaneja...Tuodakseen sun miehen suomeen pysyväks vaatii avioliitoa, ilman sitä ei kyllä onnistu. Suomessa nyt on lama kriisi en tiiä miten onnistuu, mutta kokeile onneasi.

      Terv. albaani

      • Vaikeaa...

        Heippa,

        haluaisin tuoda Albanialaisen poikaystäväni vierailulle Suomeen. Onko kenelläkään antaa neuvoja millaiset paperit tarvitaan esim. kuukauden viisumia varten??

        On kyllä välillä mahdotonta käsittää miten vaikeaa kaikki on kun Albania ei kuulu EU:hun...mutta eikai tämän elämän ole niin helppoa tarkoituskaan olla... :-)

        Terv, Tyttöystävä


      • Joopajoo2
        Vaikeaa... kirjoitti:

        Heippa,

        haluaisin tuoda Albanialaisen poikaystäväni vierailulle Suomeen. Onko kenelläkään antaa neuvoja millaiset paperit tarvitaan esim. kuukauden viisumia varten??

        On kyllä välillä mahdotonta käsittää miten vaikeaa kaikki on kun Albania ei kuulu EU:hun...mutta eikai tämän elämän ole niin helppoa tarkoituskaan olla... :-)

        Terv, Tyttöystävä

        Tuokaa vaan tänne ne kaikki Kosovon ja Albanian kähtävät. Tässäpä näitte, mitä ne tekevät.


      • hoh hoijaa
        Joopajoo2 kirjoitti:

        Tuokaa vaan tänne ne kaikki Kosovon ja Albanian kähtävät. Tässäpä näitte, mitä ne tekevät.

        Olet todella yksinkertainen, kannattaisi nyt vähän miettiä asioista syvällisemmin. Jos yksi kosovolainen tappaa, ei kai ne kaikki nyt tapa ja samaa murhatouhua käyttää ihan suomalaisetkin, tappaa vielä lapsetkin kaupan päälle. Onko sinulla sellainen käsitys että kaikki suomalaiset miehet ovat perheentappajia tai juoppoja?

        Lieventyykö sinun mielestä murha jos tekijä on suomalainen, minusta ei, kaikki murhaajat ovat samaa paskasakkia, kansalaisuudesta riippumatta.

        Kosovon valintaa EU-jäsenmaaksi niin ei varmaan vaikuta yksistään sinun mielipide.


      • Jouni Kanki
        hoh hoijaa kirjoitti:

        Olet todella yksinkertainen, kannattaisi nyt vähän miettiä asioista syvällisemmin. Jos yksi kosovolainen tappaa, ei kai ne kaikki nyt tapa ja samaa murhatouhua käyttää ihan suomalaisetkin, tappaa vielä lapsetkin kaupan päälle. Onko sinulla sellainen käsitys että kaikki suomalaiset miehet ovat perheentappajia tai juoppoja?

        Lieventyykö sinun mielestä murha jos tekijä on suomalainen, minusta ei, kaikki murhaajat ovat samaa paskasakkia, kansalaisuudesta riippumatta.

        Kosovon valintaa EU-jäsenmaaksi niin ei varmaan vaikuta yksistään sinun mielipide.

        Jos saa kerran blondia, niin vaikka tappaa, jottei vaan muut saa maistaa samaa herkkua.


      • Joopajoo2
        Jouni Kanki kirjoitti:

        Jos saa kerran blondia, niin vaikka tappaa, jottei vaan muut saa maistaa samaa herkkua.

        Joo, näin se on. Kosovon albaani on tappanut tuhansia Serbejä, miksei se tappaisi Suomalaisiakin. Jokaisella Kosovon albaanillahan pitää olla ase. Muuten ei ole mies eikä mikään. Harkitkaa naiset, kun sotkeennutte näihin kähtäviin. Ne ovat oikeasti tappajia, kysykääpä miehiltänne UCK:sta.


      • ibh
        Vaikeaa... kirjoitti:

        Heippa,

        haluaisin tuoda Albanialaisen poikaystäväni vierailulle Suomeen. Onko kenelläkään antaa neuvoja millaiset paperit tarvitaan esim. kuukauden viisumia varten??

        On kyllä välillä mahdotonta käsittää miten vaikeaa kaikki on kun Albania ei kuulu EU:hun...mutta eikai tämän elämän ole niin helppoa tarkoituskaan olla... :-)

        Terv, Tyttöystävä

        Hei
        Helpointa on mennä naimisiin sen alfa-uroksen kanssa. Sitten kun paperit on kunnossa en näe mitään syytä hänen maahan tuloon. Papereita voi kertoa sen vielä että suomessa laittomiin aseisiin ei vaadita lupaa toistaiseksi. (uutta aselakia laaditaan ja huhujen mukaan nekin kielletään; kannatta toimia ennen kevättä)

        Kun kirjoitit elämästa ja sen helppoidesta sain sen kuvan että ettet pelkää kohdata haasteita. Joten jatkoja, sillä vuosi 2010 kaipaa sensaatiouutisia.


      • KatherineW
        ibh kirjoitti:

        Hei
        Helpointa on mennä naimisiin sen alfa-uroksen kanssa. Sitten kun paperit on kunnossa en näe mitään syytä hänen maahan tuloon. Papereita voi kertoa sen vielä että suomessa laittomiin aseisiin ei vaadita lupaa toistaiseksi. (uutta aselakia laaditaan ja huhujen mukaan nekin kielletään; kannatta toimia ennen kevättä)

        Kun kirjoitit elämästa ja sen helppoidesta sain sen kuvan että ettet pelkää kohdata haasteita. Joten jatkoja, sillä vuosi 2010 kaipaa sensaatiouutisia.

        Kuka tietää kajaanissa yhdeksänkymmentäluvun alussa asuvien kosovan albaanien kohtaloa? Missä nykyään asuvat ja ovatko edes suomessa? Osa muutti ainakin rovanniemelle.


      • juupa juu
        Joopajoo2 kirjoitti:

        Joo, näin se on. Kosovon albaani on tappanut tuhansia Serbejä, miksei se tappaisi Suomalaisiakin. Jokaisella Kosovon albaanillahan pitää olla ase. Muuten ei ole mies eikä mikään. Harkitkaa naiset, kun sotkeennutte näihin kähtäviin. Ne ovat oikeasti tappajia, kysykääpä miehiltänne UCK:sta.

        Olet tainnut unohtaa 1990 luvulla katsoa uutisia. Kukahan siellä entisessä Jugoslaviassa mahtoi harrastaa teurastusta. Ettei vaan olisi serbit halunneet itselleen puhtaan Serbian sen sairaan Slobon ja sen ruman ämmänsä kanssa? Serbit tappoi yhtenä päivänä noin 10 000 muslimia Bosniassa, siinä sulle serbiaa!!


      • -----
        KatherineW kirjoitti:

        Kuka tietää kajaanissa yhdeksänkymmentäluvun alussa asuvien kosovan albaanien kohtaloa? Missä nykyään asuvat ja ovatko edes suomessa? Osa muutti ainakin rovanniemelle.

        OLEN KOSOVALAINEN KENESTÄ OLET KIINOSTUNUT?


      • Leppävaarasta
        ----- kirjoitti:

        OLEN KOSOVALAINEN KENESTÄ OLET KIINOSTUNUT?

        Tervemenoa murhaajat!


      • ----
        Leppävaarasta kirjoitti:

        Tervemenoa murhaajat!

        mitääs te suomalaiset murhaajat mihin teidät kanata viedä....


      • sin sit
        ---- kirjoitti:

        mitääs te suomalaiset murhaajat mihin teidät kanata viedä....

        Vankilaan ja ikuisiksi ajoiksi, sama kohtelu oli kansalaisuus mikä tahansa!


      • Shqiponja
        KatherineW kirjoitti:

        Kuka tietää kajaanissa yhdeksänkymmentäluvun alussa asuvien kosovan albaanien kohtaloa? Missä nykyään asuvat ja ovatko edes suomessa? Osa muutti ainakin rovanniemelle.

        Minä olen asunnut kajaanissa joskus, olen kosovonalbani ja olen asunut suomessa yli 17 vuotta.


      • KatherineW
        ----- kirjoitti:

        OLEN KOSOVALAINEN KENESTÄ OLET KIINOSTUNUT?

        Etsin Toni/Tony nimistä miestä, veljensä oli muistaakseni Fatmir? Asui perheensä kanssa kajaanissa


      • -----
        KatherineW kirjoitti:

        Etsin Toni/Tony nimistä miestä, veljensä oli muistaakseni Fatmir? Asui perheensä kanssa kajaanissa

        en tiedä mistään tonista mutta Fatmir tiedän ynden joka asu nyt helsinkin lähistöllä, he olivat iso perhe 5 poika ja fatmir on toinen poista ja yksi tyttö.


      • KatherineW
        ----- kirjoitti:

        en tiedä mistään tonista mutta Fatmir tiedän ynden joka asu nyt helsinkin lähistöllä, he olivat iso perhe 5 poika ja fatmir on toinen poista ja yksi tyttö.

        Ok. Kuulostaa samasta perheestä olevan kyse. Etsin Fatmirin vanhempaa veljeä. Olimme samassa koulussa kajaanissa ja asuimme samalla alueella. No maailmahan on pieni joten jospa joskus törmäisimme. Kiitos kuitenkin.


      • -----
        KatherineW kirjoitti:

        Ok. Kuulostaa samasta perheestä olevan kyse. Etsin Fatmirin vanhempaa veljeä. Olimme samassa koulussa kajaanissa ja asuimme samalla alueella. No maailmahan on pieni joten jospa joskus törmäisimme. Kiitos kuitenkin.

        jooo nyt tiän miksi sanoit sit Toniksi, hän on Veton. Hän on naimisissa ja hänellä on 3 tyttö.

        bay bay kuulemin:)


      • Takaisin Kosovoon
        ---- kirjoitti:

        mitääs te suomalaiset murhaajat mihin teidät kanata viedä....

        Opettele suomea alpo. Suomalaiset pysyvät Suomessa koska se on meidän syntymäoikeutemme. Sinä voit palata Kosovoon keräämään oksia ja juomaan machiatoa homobaareissa. Sitähän te alpot osaatte parhaiten:-)


      • Ei EU:iin
        hoh hoijaa kirjoitti:

        Olet todella yksinkertainen, kannattaisi nyt vähän miettiä asioista syvällisemmin. Jos yksi kosovolainen tappaa, ei kai ne kaikki nyt tapa ja samaa murhatouhua käyttää ihan suomalaisetkin, tappaa vielä lapsetkin kaupan päälle. Onko sinulla sellainen käsitys että kaikki suomalaiset miehet ovat perheentappajia tai juoppoja?

        Lieventyykö sinun mielestä murha jos tekijä on suomalainen, minusta ei, kaikki murhaajat ovat samaa paskasakkia, kansalaisuudesta riippumatta.

        Kosovon valintaa EU-jäsenmaaksi niin ei varmaan vaikuta yksistään sinun mielipide.

        Kosovosta ei tule ikina EU-maata. Tajutkaa jo. Kivikausi parastaa parhaiten valtion tilaa.


    • --------------------

      Nimenomaan albaanien työllistymistilanteesta en tiedä sanoa, mutta oman lähipiirini kokemukset osoitavat, että, jos ei näytä suomalaiselta, on äärimmäisen hankalaa saada suomessa töitä (vaikka olisi asunut suomessa vuosia ja perhe on suomalainen).

      Lähipiirissäni on puolisoina kaksi maahanmuuttajaa, joista molemmat ovat sukujuuriltaan afrikkalaisia. Aiemmin toinen pariskunta asui vähän aikaa Suomessa eikä miehellä ollut sinä aikana mitään saumaa työllistyä. Toki heidän lapsensa oli silloin pieni, joten se aika meni sitten ihan hyödyllisesti koti-isänä. Kun he muuttivat Keski-Eurooppaan, niin mieskin sai välittömästi töitä ja on ollut samassa mieluisessa työpaikassaan nyt useita vuosia.

      Sitten toinen tapaus, jossa pariskunnan mies myös on ulkomaalainen. Hän on asunut kuusi vuotta Suomessa ja hänellä on korkea koulutus. Hän tekisi todellakin ihan mitä tahansa hommaa ja on tarttunut kaikkiin siivoushommiin ja postinjakamishommiin yms. mitä vain ikinä on saanut. On saanut vain joskus pelkkiä lyhyitä pätkiä, kun siivousfirmatkin palkkaavat mieluummin ulkopuolelta lennätettäviä kiinalaisia kuin Suomessa asuvaa kolmen lapsen isää. Onpa tullut myös havaittua, miten eräällä työpaikalla työhönottaja sivuutti miehen hakemuksen kokonaan ja myöhemmin väitti, ettei sen niminen ole koskaan edes lähettänyt paikkaan hakemusta. Kotimaassaan tällä fiksulla ja ahkeralla tyypillä taas on aina pyyhkinyt hyvin työmarkkinoilla. Hän saisi sieltä töitä milloin tahansa, muttei voi tietenkään jättää perhettään.

      Työpaikoissa vaaditaan usein myös aivan liian hyvää suomen kielen osaamista, vaikka monessa työpaikassa asiat pyörivät englanniksi ja esim. siivooja ei pahemmin kielitaitoa tarvitse.

      Nämä kaksikin tarinaa kertovat jo paljon siitä, miten vaikea maahanmuuttajien työtilanne Suomessa on työnantajien väärien asenteiden takia.

      Jos teidän molempien työllistymenne Italiassa suinkin vain onnistuisi kohtalaisen hyvin ja maa olisi muutenkin ok teille, niin älkää jääkö Suomeen. (Tämä siis sen perusteella, mitä itse olen seurannut vierestä sukulaisteni turhautumista).

      • gepsu

        Ihan kysymys onko kukaan seurustellut albaanialaisen kanssa ja selvinnyt myöhemmin että vaimo ja ehkä jopa lapset kotona.

        Itselläni oli seurustelua 3kk noin puoli vuotta sitten ja nyt seksisuhde, mutta epäilen tätä.

        Olen kuullut että on paljon tälläsiä tapauksia mut en tunne yhtään.


      • minä tunnen
        gepsu kirjoitti:

        Ihan kysymys onko kukaan seurustellut albaanialaisen kanssa ja selvinnyt myöhemmin että vaimo ja ehkä jopa lapset kotona.

        Itselläni oli seurustelua 3kk noin puoli vuotta sitten ja nyt seksisuhde, mutta epäilen tätä.

        Olen kuullut että on paljon tälläsiä tapauksia mut en tunne yhtään.

        Et tunne yhtään? Espoon murhaajalla oli suomalainen naisystävä ja albanialainen vaimo jonka kanssa kolme lasta.


      • gepsu
        minä tunnen kirjoitti:

        Et tunne yhtään? Espoon murhaajalla oli suomalainen naisystävä ja albanialainen vaimo jonka kanssa kolme lasta.

        Kyl mä tosta oon kuullu. Täytyy olla vähä varovaisempi sen kanssa.

        On vaa niin vaikee uskoo niin ihanasta ihmisestä jotain tollasta, mut osaahan ne puhua ihania ja olla niin uskottavia. Tullu tässä ajan mittaan mieleen et oiskohan kyseessä narsisti, don't know mut aijon varmasti laittaa suhteen poikki.


      • jonkunzemra?
        gepsu kirjoitti:

        Kyl mä tosta oon kuullu. Täytyy olla vähä varovaisempi sen kanssa.

        On vaa niin vaikee uskoo niin ihanasta ihmisestä jotain tollasta, mut osaahan ne puhua ihania ja olla niin uskottavia. Tullu tässä ajan mittaan mieleen et oiskohan kyseessä narsisti, don't know mut aijon varmasti laittaa suhteen poikki.

        joo itse olen ollut nyt 2 vuotta kosovon-albaanin kans mil on nykyinen ex-vaimo, ainaki suomen lain silmässä, siel vanhassa kotimaassaan. asia selvisi aika heti kun alettiin olemaan yhdessä mutta hän ei sitä myöntänyt vasta kun puoli vuotta myöhemmin..voimia jos saat suhteen poikki itselläni ei ole onnistunut, ja toisaalta tiedä edes onko haluja lopettaa..sen verran hyvin kaveri osaa puhua..


      • ikävää...
        jonkunzemra? kirjoitti:

        joo itse olen ollut nyt 2 vuotta kosovon-albaanin kans mil on nykyinen ex-vaimo, ainaki suomen lain silmässä, siel vanhassa kotimaassaan. asia selvisi aika heti kun alettiin olemaan yhdessä mutta hän ei sitä myöntänyt vasta kun puoli vuotta myöhemmin..voimia jos saat suhteen poikki itselläni ei ole onnistunut, ja toisaalta tiedä edes onko haluja lopettaa..sen verran hyvin kaveri osaa puhua..

        Nykyinen EX-vaimo ja sama kuin oma vaimo, erottu vain siksi koska voisitte avioitua. Missä se "vaimo" asuu ja onko lapsia? Luulen että asuu miehesi kotona niin kuin on tapana. Oletko käynyt hänen luonaan Kosovossa?


      • gepsu
        ikävää... kirjoitti:

        Nykyinen EX-vaimo ja sama kuin oma vaimo, erottu vain siksi koska voisitte avioitua. Missä se "vaimo" asuu ja onko lapsia? Luulen että asuu miehesi kotona niin kuin on tapana. Oletko käynyt hänen luonaan Kosovossa?

        selvisi että nainen kotona, elää ihan kaksoiselämää. Harmittaa vähän, mut hyvä et sain tietää ni pääs tommosestaki tyypistä eroon.
        En oo rasisti mut en nyt kyllä halua yhenkään ulkomaalasen kanssa mitään, ton jutun jälkeen.. Tottakai suomalainenki voi elää noin mut harvemmin..


      • hyvä kun heivas
        gepsu kirjoitti:

        selvisi että nainen kotona, elää ihan kaksoiselämää. Harmittaa vähän, mut hyvä et sain tietää ni pääs tommosestaki tyypistä eroon.
        En oo rasisti mut en nyt kyllä halua yhenkään ulkomaalasen kanssa mitään, ton jutun jälkeen.. Tottakai suomalainenki voi elää noin mut harvemmin..

        Harmin paikka, tunnen noita kosovoja sen verran että tiedän olevan yleistä, siksi olen täällä välillä nega-asenteella kirjoittelemassa heikäläisistä. Olenkin aina kirjoitellut, että kunnon häät Kosovossa, joka lomamatka mukaan viereilulle tapaamaan sukulaisia. Selventää aika paljon jo, eikä kannatta ottaa nokkiinsa, mutta joskus vaan joku ei tajua.
        Hyvä kun selvisi ajoissa ja pääsit eroon hänestä, mahtaa sitäkin huijaria vituttaa, hahahahah... Passittaisi vaan takaisin Kosovoon moisen huijarin. On siellä silti ihan ok ihmisiäkin, mutta mutta...


      • gepsu
        hyvä kun heivas kirjoitti:

        Harmin paikka, tunnen noita kosovoja sen verran että tiedän olevan yleistä, siksi olen täällä välillä nega-asenteella kirjoittelemassa heikäläisistä. Olenkin aina kirjoitellut, että kunnon häät Kosovossa, joka lomamatka mukaan viereilulle tapaamaan sukulaisia. Selventää aika paljon jo, eikä kannatta ottaa nokkiinsa, mutta joskus vaan joku ei tajua.
        Hyvä kun selvisi ajoissa ja pääsit eroon hänestä, mahtaa sitäkin huijaria vituttaa, hahahahah... Passittaisi vaan takaisin Kosovoon moisen huijarin. On siellä silti ihan ok ihmisiäkin, mutta mutta...

        ihan kusipäitä suurin osa. kyllä varmasti vituttaa, ja sillon kun mainitsin et tiedän hänen pikku salaisuutensa ni jätkä muuttu niin kylmäksi ja vittumaiseksi. tais näyttää todellisen puolensa.. olisi mulla ollu mahd. mennä ihan ovelle niin että se nainenki näkis mutta tajusin että ei se mun velvollisuus sille oo "kertoa", jos on noin tyhmä muija ni siinäpähän on. mutta se siitä, elämä jatkuu :)


      • saavat toisensa
        gepsu kirjoitti:

        ihan kusipäitä suurin osa. kyllä varmasti vituttaa, ja sillon kun mainitsin et tiedän hänen pikku salaisuutensa ni jätkä muuttu niin kylmäksi ja vittumaiseksi. tais näyttää todellisen puolensa.. olisi mulla ollu mahd. mennä ihan ovelle niin että se nainenki näkis mutta tajusin että ei se mun velvollisuus sille oo "kertoa", jos on noin tyhmä muija ni siinäpähän on. mutta se siitä, elämä jatkuu :)

        Hyvä että saat elämän raiteille. Ne naiset siellä Kosovossa ei taida olla kiinnostunut kuin rahasta, eipä ne akat taida olla kiinnostuneita kenen kanssa menevät lumeliittoon tai panevat, pääasia kun rahaa juoksee ja saa shoppailla.. Se olen huomannut että naiset ovat kylmiä kuin kivet, saa sekin ukko ansaitsevansa muijan, kumpikin kylmiä, tunteettomia tunnevammaisia ihmisiä.


      • jonkunzemra?
        ikävää... kirjoitti:

        Nykyinen EX-vaimo ja sama kuin oma vaimo, erottu vain siksi koska voisitte avioitua. Missä se "vaimo" asuu ja onko lapsia? Luulen että asuu miehesi kotona niin kuin on tapana. Oletko käynyt hänen luonaan Kosovossa?

        ei ole tietoa missä se naine asuu, ku on taas raskaana jollekkin, mut täl kertaa ei ainakaa 100% varmasti tälle suomessa asuvalle ex-miehelleen...eli on lapsia 2 kpl... en ole käynyt kosovossa, koska en ole halunnut, ehkä joskus mut vielä ei oo mun osalta sen aika, hänen perheen olen muuten nähnyt isän ja siskot, mutta en äitiä sillä hän ei ole käynyt suomessa..


      • mittatäynnä
        jonkunzemra? kirjoitti:

        ei ole tietoa missä se naine asuu, ku on taas raskaana jollekkin, mut täl kertaa ei ainakaa 100% varmasti tälle suomessa asuvalle ex-miehelleen...eli on lapsia 2 kpl... en ole käynyt kosovossa, koska en ole halunnut, ehkä joskus mut vielä ei oo mun osalta sen aika, hänen perheen olen muuten nähnyt isän ja siskot, mutta en äitiä sillä hän ei ole käynyt suomessa..

        JÄTTÄÄKÖ SINUN ALBAMIEHESI KUSITIPPOJA RENKAALLE, LATTIALLE JNE..???


      • alban vaimo
        mittatäynnä kirjoitti:

        JÄTTÄÄKÖ SINUN ALBAMIEHESI KUSITIPPOJA RENKAALLE, LATTIALLE JNE..???

        Kyllä, valitettavasti.


      • fasulepaukuttaa
        alban vaimo kirjoitti:

        Kyllä, valitettavasti.

        eikä pese käsiään vessareissulla.. yök!
        olen sanonut asiasta jo satoja kertoja!!


    • Infopankki

      Hei Riina,
      Voisitko ystävällisesti soittaa minulle. Kysyisin sinulta työhöni liittyvää neuvoa.
      Ystävällisin terveisin,
      Henni Ahvenlampi
      Infopankki.fi -verkkopalvelu
      0403341574

      • huuuhyyyhuu

        eikös ole yksinkertaisempaa muuttaa sen miehen perässä sinne kosovoon, italiaan tai mihin muuhun maahan tahansa, sinne van nyrkin ja hellan väliin maha pystyssä passaamaan miestä loppuelämäksi.
        suosittelen. lämmin ilmasto, sukulaiset lähellä jos haluat "tuulettumaan" iltaisín työkavereiden kanssa (miespuolisten) ja viikonloppuisin voit heittää kersan anopille taas kun vietätte laatuaikaa miehesi kanssa puita keräillen metsistä.
        kyl se siit


      • sinne vaan
        huuuhyyyhuu kirjoitti:

        eikös ole yksinkertaisempaa muuttaa sen miehen perässä sinne kosovoon, italiaan tai mihin muuhun maahan tahansa, sinne van nyrkin ja hellan väliin maha pystyssä passaamaan miestä loppuelämäksi.
        suosittelen. lämmin ilmasto, sukulaiset lähellä jos haluat "tuulettumaan" iltaisín työkavereiden kanssa (miespuolisten) ja viikonloppuisin voit heittää kersan anopille taas kun vietätte laatuaikaa miehesi kanssa puita keräillen metsistä.
        kyl se siit

        Onpas suppea näkemys, taitaa sinulla olla katkeruutta....


      • 15-vuotias
        sinne vaan kirjoitti:

        Onpas suppea näkemys, taitaa sinulla olla katkeruutta....

        Tää keskustelu on alkanu jo vuonna 2005 mutta koska tänäkin vuonna tänne on kirjotettu nii mikäs siinä, tänne sekaan vaan tulen.

        Äitini on suomalainen ja isä kosovolainen. Iskä tuli pakolaisena -91 ja itse olen syntynyt -95. Kosovo on ihan mahtava maa ja ihmiset on tosi hyväsydämisiä sekä vieraanvaraisia! Kuten tänne on kirjoitettu, joka maassa on omat ongelmansa. Ja haluan vaan korostaa että ihmiset on yksilöllisiä, mutta yleisesti ottaen tosi lämminhenkisiä. Toki tiedän siitäkin kansasta pahoja juttuja, kuten että mun serkkuni (täysin albaani) karkotettiin just tänävuonna Suomesta kun on rötöstellyt ja huumeiden parissa ollut. Mutta, onhan joka maassa samanhenkisiä ihmisiä? Kun yksi tekee jotain kaikki saavat kärsiä, niinkö? Sen takia tuo maine saattaa olla huono joissain paikoissa.

        Mutta, suosittelen lämpimästi visiittiä Kosovoon ja tutustumaan sen kulttuurisiin!!


      • jemma871
        15-vuotias kirjoitti:

        Tää keskustelu on alkanu jo vuonna 2005 mutta koska tänäkin vuonna tänne on kirjotettu nii mikäs siinä, tänne sekaan vaan tulen.

        Äitini on suomalainen ja isä kosovolainen. Iskä tuli pakolaisena -91 ja itse olen syntynyt -95. Kosovo on ihan mahtava maa ja ihmiset on tosi hyväsydämisiä sekä vieraanvaraisia! Kuten tänne on kirjoitettu, joka maassa on omat ongelmansa. Ja haluan vaan korostaa että ihmiset on yksilöllisiä, mutta yleisesti ottaen tosi lämminhenkisiä. Toki tiedän siitäkin kansasta pahoja juttuja, kuten että mun serkkuni (täysin albaani) karkotettiin just tänävuonna Suomesta kun on rötöstellyt ja huumeiden parissa ollut. Mutta, onhan joka maassa samanhenkisiä ihmisiä? Kun yksi tekee jotain kaikki saavat kärsiä, niinkö? Sen takia tuo maine saattaa olla huono joissain paikoissa.

        Mutta, suosittelen lämpimästi visiittiä Kosovoon ja tutustumaan sen kulttuurisiin!!

        Yksi tuttu oli Kosovossa töissä pidemmän aikaa ja sanoi sieltä tultuaan että Kosovan albaanit on niin paskaa sakkia kuin voi olla.

        Minä luotan kokemuksen sanaan enemmän kuin mihinkään.

        En ottaisi miestä sellaisesta kansasta.


      • Mä vaan
        jemma871 kirjoitti:

        Yksi tuttu oli Kosovossa töissä pidemmän aikaa ja sanoi sieltä tultuaan että Kosovan albaanit on niin paskaa sakkia kuin voi olla.

        Minä luotan kokemuksen sanaan enemmän kuin mihinkään.

        En ottaisi miestä sellaisesta kansasta.

        yleistetä!!


      • jemma872
        Mä vaan kirjoitti:

        yleistetä!!

        juopotteleva ja huonoitseuntoinen?

        Tälläkin palstalla jaksetaan ihastella kuinka albanialaiset ovat niin elämäniloisia ja räiskyvän tunteikkaita.

        Onko niin että vain mukavat yleistykset on sallittuja?

        Paitsi että suomalaisia saa tietenkin negata?

        Yleistykset eivät ole kuvitelmaa vaan ne ovat enemmän tai vähemmän totta. Voit yrittää väittää vastaan ja pilata elämäsi albanialaisen miehen kanssa kuten jotkut ovat itse kokeneet.


    • miauuuuuu

      Sattuiko miehen nimi olemaan Robi?

    • Topiaksen Poika

      Voisiko joku auttaa, saako albanialainen seurustella suomalaisen kanssa ?

      • mitä?

        Kuka sen kieltäisi?


    • Vaikea perhe

      Oisko täällä ketään jolla ois samanlainen tilanne ikinä ollu niinku mulla nyt.. eli seurustelen itseäni 4vuotta vanhemman kosovon albaanin kanssa, olen itse 17.. ja hän on aivan ihana ihminen, ja etenemme päivä päivältä ja katotaan mitä tästä tulee..äidilleni ja isäpuolelle kerroin asiasta, ja he ottivat sen ihan hyvin, toivoivat vaan ettei hän oo samanlainen kuin useat ton maalaset ihmiset on.. mut sit varsinainen ongelma ois meikäläisen isä... maailman kamalin natsi ja rasisti ja jos hän sais tietää tästä, se varmaanki näkis punasta ja sit ois helvetti irti..niinkun hän joskus sanoi "istuisin mielummin vankilassa taposta,kun kattosin että mun tytär on ulkomaalasen miehen kanssa". mun mielestä se ei voi tollasella käytöksellä pilaa muutakun omansa ja mun välit..mäki oon hyväksyny silti juopolta niin paljon paskaa että eiks pääasia ois se et mä oon onnellinen? nojoo, jos joku vois vastaa jtn..:)

      • djedjdeju

        Et taida itse olla ainakaan suomalainen, taidat olla kosovolainen provoilija.


      • kiinnostaa tietää

        vieläkö ootte yhessä? tietääkö sun isä :D ?


    • Milla ja Santilian

      Puuttumatta keskustelun viimeaikaiseen synkkään sävyyn, ajattelin kuitenkin kokeilla onneani ja kysäistä että löytyykö täältä suomalais-albanialaisia perheitä/pareja Turun seudulta? Olen muuttamassa Italiasta Suomeen tammikuussa töihin ainakin joksikin aikaa ja sulhaseni, albanialainen, olisi kiinnostunut tulemaan myös. Olisi hänelle helpompaa jos seudulta löytyisi maanmiehiä. Kiinnostaisi myös miten Turun - ja miksei muunkin Suomen - albanialaiset ovat oloihinsa tottuneet?

      Faleminderit!

      :o)

      • pensselitäti

        Onko sulhasesi Italian kansalainen? Käsittääkseni albanialainen ei voi noin vain muuttaa Suomeen.


    • star treak

      Albanialaiset ovat tunnistamattomia lentää esineitä.(UFO).Tiedätkö jonkun, onko heillä mitään avaruusalus tai jokin erityinen elämä maan päällä.Kuulin että niillä on jonkinlainen lentävät matot.Jos tiedät jotain kerro siitä meille.

    • kuultua

      naapurini oli naimisissa Albaanin kanssa noin viis vuotta, nainen on Puolasta, noin kolmen aviolittovuoden jalkeen ja yhden lapsen, mies lahti uuden naisen matkaan, mutta sen olen huomannut etta taa mies on edelleen hyvin yhteydessa lapseensa ja viettaa edelleen paljon aikaa hanen kanssaan. Taytyy siita hanelle pointsit antaa, ei kaikki miehet oo tollai eron jalkeen.

    • Kielitaidoton

      Osaako joku auttaa albaanialaisen viestin kääntämisessä? Taitaa olla vain yksi virke.

    • minäpäminä

      Huhhuh, ompa täällä tekstiä! :O
      Itse ollut aviossa albanian albanialaisen kanssa lähes 13v. Miehelläni täällä Suomessa vakituinen työpaikka. Tunnen monia suomi -alb. pareja ja suurimmalla osalla kaikki hyvin, on työpaikat, omat kodit jne... Mutta toki tähänkin joukkoon mahtuu yksi ei niin hyvin käyttäytyvä, mutta hei, ihmiset on erilaisia syntyperästään huolimatta!
      Aikanaan miehelläni kesti lähes 2v odottaa oleskelulupaa, se oli rankkaa aikaa vaikkakin mieheni sai odotella Suomessa.
      Joka kesä olemme kuukauden viettäneet Albaniassa, on ollut mahtava nähdä kuinka se maa on kehittynyt ja kasvanut. Nykysin voisin vaikka kuvitella asuvani siellä pitempään, jos vaan työllisyys olisi kunnossa.
      Mieheni vanhemmat ovat vierailleet meillä ja nykysin se suht helppoa kun ei viisumiakaan tarvitse. Mutta 3kk pitempää aikaa ei saa olla.

      • jetaime_

        Itse olen myös naimisissa Albanialaisen miehen kanssa (kotoisin Tiranasta). Miehellä oleskeluluvan saanti kesti noin 3kk.

        Itsellä vain positiivisia kokemuksia Albaaneista. Muutamia huonompia sitten naapurimaa Kosovolaisista. Nämäkin 2 sekoitetaan niin helposti..


    • albaniatar <3

      Hei! aloittaja ei varmaan enään katsele näitä kirjoituksia mutta tällä kanssa yksi suomi-kosovon albaani pariskunta. Lapsia kolme kappaletta. Asumme helsingissä. =) ikäeroa meillä 12-vuotta, minä nuorempi.

      • S

        Osaako joku sanoa mitä papereita tarvitaan naimisiinmenoa varten? Esteettömyystod(certifikat familiare). on hankittu albaniasta ja käännetty englanniksi. Tarvitaanko muuta?


    • Love shume

      Ei tarvita, kuin maistraattia varten todistus ja lähettää sen hyväksyttäväksi ennen vihkimistä ;)

      • Kysyn vaan.

        Hei,

        kuka teistä osaa albaniaa niin hyvin, että kääntäisi minulle yhden keskustelun? Tarvitsen todella apua. KUka on niin ystävällinen, että auttaa? Kerron hänelle sitten mistä kysymys. Ei kiva asia :( Mutta haluan varmuuden, etten hölmöile enempää.


      • truuuu
        Kysyn vaan. kirjoitti:

        Hei,

        kuka teistä osaa albaniaa niin hyvin, että kääntäisi minulle yhden keskustelun? Tarvitsen todella apua. KUka on niin ystävällinen, että auttaa? Kerron hänelle sitten mistä kysymys. Ei kiva asia :( Mutta haluan varmuuden, etten hölmöile enempää.

        Jätä se, ei kannata nähdä vaivaa tollasen paskan kanssa. Ovat aivan kamalaa porukkaa.


      • Kysyn vaan
        truuuu kirjoitti:

        Jätä se, ei kannata nähdä vaivaa tollasen paskan kanssa. Ovat aivan kamalaa porukkaa.

        Onko sulla omaa kokemusta? Itse haluan hoitaa asian niin ettei ole taakse katsomista jos niikseen tulee.
        Osaako joku auttaa?? Olen yrittänyt itse kääntää, mutta en taida osata riittävästi kieltä :(


      • Une..
        Kysyn vaan. kirjoitti:

        Hei,

        kuka teistä osaa albaniaa niin hyvin, että kääntäisi minulle yhden keskustelun? Tarvitsen todella apua. KUka on niin ystävällinen, että auttaa? Kerron hänelle sitten mistä kysymys. Ei kiva asia :( Mutta haluan varmuuden, etten hölmöile enempää.

        Voinko auttaa. Minä olen kosovon albaani ja asunut suomessa koko ikäni..toki voin kääntää sinulle sen keskustelun. t. nainen turusta


    • Grua

      Suomalais-kosovolaiset:
      Miten teidän suomalais-kosovolaisten perheiden lasten uskonto? Ovatko lapsenne käyneet rippikoulun? Ja käytkö uskonnontunneilla koulussa? Entä syöttekö sianlihaa?

      • TYHMÄ

        ME OLLAA MUSLIMEJA JA EN VOI PYYTÄ ENEMÄÄ KU OLLA MUSLIM JA VITUN AASI ME EI SYÖDÄ SIKAA ME SYÖDÄÄ LIHAA OOKS TYHMÄ VAI TYHMISTÄ TYHMEIN


    • Bananananananaaa

      Painukaa sinne Albaniaan vaan! Tänne ei tarvita enää yhtään "kulttuurinrikastuttajaa".

      • huh huh

        Joo albanialaiset on kyllä.. ihan oma lajinsa.. t. Yksi, jonka elämän albanialainen mies pilasi.


      • Grua38
        huh huh kirjoitti:

        Joo albanialaiset on kyllä.. ihan oma lajinsa.. t. Yksi, jonka elämän albanialainen mies pilasi.

        Minkäni pilasi elämäsi?


      • suomionpaska1

        KUUNTELE VITUN KATEELINEN SUOMALAISET ON NAKIN NÄKÖISIÄ OOTE KATELIISI AINA KU KÄVELLÄÄ JUNAASEMALLE KATOTETTE MEITÄ KATELISUUDESTA VITUN KATEELLISET SUOMALAISET


    • ValkoinenHerrarotu88

      Kyllä täällä on niitä vitun albaaneja ihan liikaa, mm Ibrahim Shkupolli oli yksi heistä.
      Nämä saatanan sotaa pakoilevat pelkurit ovat vastuussa 90% kaikista rikoksista täällä suomessa. Älkää vittu tulko tänne täällä meidän suomalaisten hermot on palanut täysin teidän rottien takia. PYSYKÄÄ POISSA SUOMESTA NIIN ETTE SAASTUTA MEIDÄN PUHDASTA VALKOISTA MAATAMME KIITOS!!!!!!!!!!!!!!

      • HAHAHAH

        hahahaha vittu olet ahdasmielinen hahaha vitun lapsi , mikä vitun herrarotu sä luulet olevasi mene nyt vittu tissiposki äites luo saatana.


      • Kosovon albaanin ulkonäk
        HAHAHAH kirjoitti:

        hahahaha vittu olet ahdasmielinen hahaha vitun lapsi , mikä vitun herrarotu sä luulet olevasi mene nyt vittu tissiposki äites luo saatana.

        Kosovolaiset ovat siitäkin syystä aivan paskakansaa, että Albanian albanit eivät halua Kosovon albaneja ja Serbian serbit eivät halua Kosovon serbejä. Ja se on fakta.

        Käykää ihmiset oikeawti Kosovossa ja todetkaa omin silmin mitä sisäsiittoisuus tarkoittaa. Mikä masentava näky kaupungilla. Likaiset miehet kävelevät suu auki, kaikilla huonot hampaa, litteä takaraivo, korkea otsa jne. Tästä ainoastaan piristävänä poikkeuksena ns. Pienipäisten ihmisten kylä. Kyllä, luitte aivan oikein. Kosovossq on kylä, jonka asukkailla on poikkeuksellisen pienet päät. Mitenkäs te Suomeen kotoutuneet Kosovon albaanit tätä kommentoitte? Kiistättekö ehkä?


      • suomalainen....
        Kosovon albaanin ulkonäk kirjoitti:

        Kosovolaiset ovat siitäkin syystä aivan paskakansaa, että Albanian albanit eivät halua Kosovon albaneja ja Serbian serbit eivät halua Kosovon serbejä. Ja se on fakta.

        Käykää ihmiset oikeawti Kosovossa ja todetkaa omin silmin mitä sisäsiittoisuus tarkoittaa. Mikä masentava näky kaupungilla. Likaiset miehet kävelevät suu auki, kaikilla huonot hampaa, litteä takaraivo, korkea otsa jne. Tästä ainoastaan piristävänä poikkeuksena ns. Pienipäisten ihmisten kylä. Kyllä, luitte aivan oikein. Kosovossq on kylä, jonka asukkailla on poikkeuksellisen pienet päät. Mitenkäs te Suomeen kotoutuneet Kosovon albaanit tätä kommentoitte? Kiistättekö ehkä?

        En tiedä albaaneista, mutta sanonpa vaan että suomalaisina meillä ei taida olla varaa naureskella muiden sisäsiittoisuudelle...


    • Pauli899

      Mitenkäs=? Saako suomalais mies otta Albaanialaista vaimoa/tyttöystävää vai käykö köpelösti ja miten albaani perheet suhtautuu siihen?? Kiva ois tietää onko tapauksia??

    • IngerM

      Ihan pakko kirjoittaa täällä oli koku joka väitti että Albaniassa on sotaa ja albanialaisia on Suomessa paljon jotka ovat paenneet sotaa tekevät täällä kaikenlaista rikollista huhuh Albanialaiset tulevat Suomeen koska ovat köyhiä ja ilman työtä. Itse on just lähdössä sinne tapaamaan poikaystävääni joka on maalman ihanin ihminen. En tarvii olla kotona kokkaamassa vaan saan käydä töissä , käyttää housuja......

    • tipi68

      olen huolissani ystäväni puolesta

      • Mirri13

        Voisiko joku suomentaa mitä tämä tarkoittaa? qy Anna qysh u ba qe ka ndreq ftyren
        kur kesh me tha skam qef me qit ksi sende ne qaf
        ytash qe mi pa mu e shkreta pi qet
        edhemu me d´hidhen sendte e saj asaj te miat
        qerpikt i ka ba edhe buzet
        a e pe pallten
        Kiitos etukäteen!


    • Anonyymi

      Minun isäni on suomalainen ja äiti on albanialainen.
      Se on vähän vaikeaa puhua englantia albaniaa ja suomea etenkin albaniaa koska äiti ja isä ovat eronneet niin yhtenä viikkona puhu suomea ja yhtenä albaniaa se näyttää helpolta mutta se on vaikeaa.sen takia minä olen Albanian tunneilla että voisi puhua enemmän albaniaa.mutta olen pärjännyt ihan hyvin .Äitini toivoo että jouluksi puhuisin enemmän albaniaa . Muuten menisimme albaniaan mutta on Corona niin minä en pysty.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5248
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3407
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1542
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      186
      1410
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1056
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      968
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      887
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      826
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      769
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      768
    Aihe