Olen ihmetellyt metsässäni kun kauttaaltaan isossa tukkimännikössäni siellätäällä keloontuu/kuivuu mäntyjä pystyyn. Harvennushakkuun jälkeen toisella alueella keloontui muutama kun ilmeisesti vaurioittivat juuristoa mutta samaa on nyt alueella missä ei ole hakkuita ollut.
Löysin taas tässä talvella muutaman uuden männyn josta kuoret ovat alkaneet putoilemaan ja latva kuivunut eli näitä tuntuu tulevan jatkuvasti.
Olen suosinut mäntyä puulajina juuri sen kestävyyden takia ja siksikin että mitään kiirettä päätehakkuille ei koskaan ole kuten kuusella ja koivulla.
Nyt sitten huolettaa tämä männikkö.
Tietääkseni mitään kuuselle tyypillistä kirjanpainajaa ei tukkimänniköissä tuholaisina ole saati muutakaan.
Mitä pitäisi tehdä? Olen aina antanut kelojen olla pystyssä luonnon monimuotoisuuden kannalta kun kiinnostavat muunmuassa tikkoja ja ovathan nuo komeita honkia muistoina menneestäkin mutta jos niissä on joku leviävä tuholainen pitäisikö ne kuitenkin kaataa mahdollisimman pian?
Keloja on kyllä senverran paljon että pienehkön kelohonkamökin niistä jo rakentaisi.
Mikä kelottaa tukkimäntyjä?
4
148
Vastaukset
- Anonyymi
Voiko olla kuivuus (viime kesä kuuma) ja puuston tiheys. Mäntykin keloutuu jos on tiheässä ja kuivalla mäellä
- Anonyymi
mänty keloontuu herkästi pintavauriosta esimerkiksi salamanisku.
- Anonyymi
Googleta männyn tyvitervastauti ja katso sopivatko oireet.
- Anonyymi
Tyvitervastautia minäkin veikkaisin. Ensivaiheessa alkavat oksistossa neulaset harveta ja ei mene montakaan vuotta kun mänty on täysin neulaseton ja pystyyn kuivunut. Jos näyttää sille, että alkaa laajemmalle levitä niin aukko hakkuu kuviolle. Itse olen tuollaiselle kuviolle aukkohakkuun jälkeen ottanut kynnön ja antanut taimettua luonnollisesti sekametsäksi, jossa koivua runsaasti ja vain vähän mäntyä ja kuusta joukossa ja kaikki tuo taimikasvu siis ilman kylvöä ja istutusta luonnollisesti lähtenyt kynnönjälkeen hyvin kasvuun. Riippuu toki myös vähän kasvupaikasta miten luonnontaimettuminen onnistuu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12681Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1511258Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491135- 1271008
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?206949Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä15899- 72855
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk297855- 40851