Temperamentit värittää

Temperamentityypit löytyy täältä palstaltakin. On hyviksiä ja pahiksia ja vielä pahiksista pahimpia jne. jokainen on tietysti tehnyt kirjoitusten perusteella omat havaintonsa palstalla vaikuttavista temperamenteista.

Joskus näitä temperamentteja kuvataan värein ja niinpä palstalla on joskus sopusointua värien kesken ja välillä ei edes siedetä toisia tyyppejä, sen huomaa ketjuja lukiessa.
Minkälaisia temperamentteja mahtaa palstalla toimia.
Tunnetko temperamenttisi värin?
Aikamoisen karkea ja harvahan tuo värijaottelu ja luonnehdinta on, mutta joku voi itsensä niistä löytää.

Punainen tyyppi, voimakastahtoinen, tuloshakuinen,
suhtautuu intohimoisesti elämään ja ei ole mikään sovittelijatyyppi,
ei huomioi toisten tunteita
https://youtu.be/QDYfEBY9NM4

Vihreä tyyppi, taustalla vaikuttava humoristi tyyppi, flekmaattinen, havainnoin taustalta maailmaa ja luo vakautta ympäristöönsä.
https://youtu.be/AN5JT7wnlZM

Sininen tyyppi, rauhallinen, myös taustalla vaikuttava, mietiskelee ja pohdiskelee, meditaatiot ja mystiikat ovat siniselle tuttuja juttuja.
https://youtu.be/YEMEAxlYL04

Keltainen tyyppi on valoisa, ystävällisesti kiinnostunut maailmasta ja ihmisistä, avoin uusille kokemuksille, romantikko.
https://youtu.be/jo505ZyaCbA

Kyse on henkilökemioista, nuo musiikkilinkit kertovat eräästä porukasta
erilaisten temperatyyppien tekemästä musiikista.
Ensin heiltä kaikki sujui ja vei nelikon maailmanmaineeseen, seitsemän vuotta ja henkilökemiat eivät enää toimineetkaan.

33

66

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Naistenlehtihömppää.

• Kiva kun vastasit,
        tuo on tosi mielenkiintoinen kommentti.
        Avartava ja värikäs,
        kenestähän Beatles hemmosta tykkäätkään.
        Välinpitämättömyys paistaa tuosta sanasta.
        Maailma tarvitsee juuri laisiasi ihanuuksia.

• Anonyymi

Olisiko jo aika lopettaa nämä lapselliset testit.
      Kohta palsta pullistuu superihmisistä, jotka ovat taas niin maar mielettömän mukavia, tunteellisia ja toiset huomioon ottavia Äiti Teresan klooneja.

• Voi, että kun mä vasta pääsin vauhtiin.
        älä huoli, tämä palsta ei voi mitenkään täyttyä superihmisistä kun sinäkin täällä kommentoit.
        Maailma pelastuu ja varsinkin tämä palsta voi hyvin jatkossakin.

No lupaan lopettaa, älä pelkää, ei tää niin lystiä olekaan,
        kirjoitan vain tuonne hunksin riimeihin, sinne on niin lystiä rakkauvesta luritella.

Tykkään niin noista Beatleista ja sain selville heidän tenmperamentit
        kuvittelin, että ehkä täältäkin löytyy myös värikkäitä temperamentteja,
        mutta täällä onkin vain kaltaisiasi värittömiä nyrpeitä nöpöneniä,

• Anonyymi

Näkyy taas palstan saivartelu pääsevän vauhtiin.

• Anonyymi kirjoitti:

Näkyy taas palstan saivartelu pääsevän vauhtiin.

Tiedän kyllä mitä saivare on, se on päätäin muna,
        mutta mitä se saivartelu on, johon mielestäsi syyllistyn,
        se piti tarkistaa

saivartelu=
        vääristely, hiustenhalkominen, pedanttisuus, rikkiviisaus, viisastelu, sanasota.
        Mihinkä mielestäsi syyllistyn,
        pedantti en ole , en viisaskaan, sodankäynti tuskin on mahdollista
        jäljelle jää vääristely ja hiusten halkominen.
        Eli oolalaa jatkan saivartelua, se on pieni pahe paheitteni joukossa.
        Annetaan kaikkien kukkien kukkia, niin miksei nuo paheetkin saa siinä samalla niityllä kukkia.

• Anonyymi
        maissii kirjoitti:

Voi, että kun mä vasta pääsin vauhtiin.
        älä huoli, tämä palsta ei voi mitenkään täyttyä superihmisistä kun sinäkin täällä kommentoit.
        Maailma pelastuu ja varsinkin tämä palsta voi hyvin jatkossakin.

No lupaan lopettaa, älä pelkää, ei tää niin lystiä olekaan,
        kirjoitan vain tuonne hunksin riimeihin, sinne on niin lystiä rakkauvesta luritella.

Tykkään niin noista Beatleista ja sain selville heidän tenmperamentit
        kuvittelin, että ehkä täältäkin löytyy myös värikkäitä temperamentteja,
        mutta täällä onkin vain kaltaisiasi värittömiä nyrpeitä nöpöneniä,

Ollaanko saatu palstalle korppis kakkonen ?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ollaanko saatu palstalle korppis kakkonen ?

Miksi sinä olet täällä, jos et kestä ihmisten kirjoitelmia ja kertomuksia? - Nm. Kertoo sinusta, ei heistä

• Anonyymi

Mut palvelun tarjoaja ei rajoita mm. kirjoittajien tyypittelykään. Tiedoksi vaan pahiksille, että s24 palstoja seurataan yliopistotasoillakin.
        Paperia riittää kaikille kirjoittajille.

• Anonyymi

Olen muuten keltainen mutten romantikko. Ei kannata testejä lopettaa, kivoja ovat.

• Anonyymi

Olisikos linkkiä siihen väritestiin?

• Ei ole linkkiä,
        koska en ole aloituksen pohjana käyttänyt mitään naistenlehtien tai muitakaan testejä,

Satuin kirjaston poistokirjoista löytämään vanhan kirjan
        ja ihan ilmaiseksi vielä.

Olen sitä lueskellut ja saanut siitä idean aloitukseen

kirjoittaja on Toni Dunderfeltin
        Kirjan nimi on Henkilökemia, Yhteistyö erilaisten ihmisten välillä.
        painovuosi on 1998

• maissii kirjoitti:

Ei ole linkkiä,
        koska en ole aloituksen pohjana käyttänyt mitään naistenlehtien tai muitakaan testejä,

painovuosi on 1998

sori, Kirjoittaja on Tony Dunderfelt

• Anonyymi
        maissii kirjoitti:

Ei ole linkkiä,

painovuosi on 1998

Ok, kiitos!

• Anonyymi
        maissii kirjoitti:

sori, Kirjoittaja on Tony Dunderfelt

Hömppää on kuten kainalokarvatkin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hömppää on kuten kainalokarvatkin.

Kainalokarvat ovat konkretiaa ja totista totta.
        Joillakin on, joillakin ei. Jotkut ajelee, muutamat ei.

Lapsenlapseni päiväkotiryhmä on "Kirjava".
        Luulen että minäkin olen. Vaikka pukeudun mustaan.
        Siinä voi pestä silmiään, samoin kuin valkoisessa.
        Siksi Mary Quantilla (mitenhän se kirjoitetaankaan?) oli valkea koti.

Mrs.W

• Anonyymi

Tellukka tietää mikä o n tietämisien arvoista, siis kuka kirjoitti nyt.

• Olen vihreä.
      Ainakin lähipiirini mielestä. Niin uskon, mutta tämä on vain m mielipiteeni.

• Olen vihreä.
      Ainakin lähipiirini mielestä. Niin uskon, mutta tämä on vain m mielipiteeni.

• Taatusti olin varovainen painaessani lähetä. Silti tuli tuplaten?

• Tässä opuksessa kerrotaan, että
        vihreä arvostaa -avoimuutta, rehellisyyttä, myönteisyyttä, huumorintajua, luotettavuutta, tasa-arvoisuutta, loukkaamattomuutta, asiallisuutta ja aitoutta

ja vihreää ärsyttää -jyrääminen, toisen hyväksikäyttö, ylimielisyys, kaikkitietävät päällepäsmärit, epäoikeudenmukaisuus, epärehellisyys, liika uteliaisuus, hössötys, keskeyttäminen, leimaaminen ja kuppikunnat.
        Yleensä me ollaan monen värin yhdistelmiä, mutta kirjoituksistasi voi löytää paljon vihreää,
        lähipiirisi siis tuntee ja tietää.

• "Minä olen Saruman ja minussa on kaikki värit"
      Musta on kaiken värin tyhjiö ja valkoinen kaikkien värien summa.
      Minussa on kaikkia värejä, jopa mustaa ja valkoista.
      Olen keltainen.

• Taru sormusten herrasta ei ole kovin tuttu, varsinkaan se valkoinen velho.

Olen Ittenin väriopin ja koulukunnan kasvattama ja uskon edelleen sen väriympyröihin ja harmoniaan ja siihen, että värit ovat heijastuksia ja näkyvän valon aallonpituuksia, joita silmän tapit yms aistivat.
        Musta ja valkoinen eivät ole siinä mielessä värejä,
        valkoinen heijastaa kaikkia taajuuksia yhtä paljon ja musta imee kaikki itseensä.

Keltainen olen näissä temperamenttiväreissä, ihan sillä perusteella , että olen romantikko.

• Anonyymi

sory punaisen 🙄

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

sory punaisen 🙄

no, jopas...ilmeisesti punainen kirjoitettuna väärin laukaisi ropotin 😁 ja viesti meni kiellettyjenviestien hautausmaalle. Olen sinipuna eli voimakas lila.

korppis

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

no, jopas...ilmeisesti punainen kirjoitettuna väärin laukaisi ropotin 😁 ja viesti meni kiellettyjenviestien hautausmaalle. Olen sinipuna eli voimakas lila.

korppis

Lila on voimakkaiden ihmisten väri. Taiteilijoiden, runoilijoiden ja näkijöiden väri mm.
        Ite äijänä dikkaan oranssia. Pysähdyn ihailemaan harvinaista oranssiin vivahtavaa taivaanrantaa.
        . hurtin vallu.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lila on voimakkaiden ihmisten väri. Taiteilijoiden, runoilijoiden ja näkijöiden väri mm.
        Ite äijänä dikkaan oranssia. Pysähdyn ihailemaan harvinaista oranssiin vivahtavaa taivaanrantaa.
        . hurtin vallu.

Tällä hetkellä oranssi toppatakkini on väriläikkä valkoisten hankien keskellä.; ) tykkään myös oranssi väristä.
        Korppis

• Anonyymi

Silloin kun ajat sitten oli tällainen testi työpaikan jollakin kurssilla...olin sininen ... minulla oli muutoinkin silloin sininen kausi meneillään...

mimmimum-..mi

• Minä olen hurahtanut astrologiaan ja kyllä sieltä luonteenpiirteitäni pystyn
      omaksumaan.
      Luonnehorroskooppini kertoo,häpeilemättä kaiken?
      Olen rapu/leijona ja en vieläkään tiedä,että pitäiskö elää vedessä vai viidakossa?
      Olen mukana kuvassa ama

• Anonyymi

Aikamoinen pahis tuo punainen tyyppi, koskapa ei ota huomioon t0isten tunteita ! Vihreään luonnetyyppiin yhdistetään yleensä rauhallisuus, mutta flegmaattinen - ei kai sentään !Hyvis- ja pahistyyppeihin en usko kuin saduissa ja tarinoissa , ja kuuluihan lapsuuteen leikkiä rosvoa ja poliisia. Keltainen kuulostaa noista Beatleseistä omimmalta, Paul taisi olla suosikkini ihanine silmineen. Romantiikan symboliksi nousi taiteessa sininen kukka, keltainen pääsiäisnarsissi ja ojan pohjan rentukka hehkuvat uutta elämää ja energiaa, kuten vihreät niitytkin, samoin pienet hennonvihreät hiirenkorvat ja kaikki versot. Ristiriitaisuuksia täynnä nämä luonneanalyysit , varsinkin kun vertaa värien muihin merkityksiin. Mutta onhan kiva värienkin pohjalta tutkiskella omaa olemustaan , muitten suhteen voikin olla varovaisempi.

Värianalyysien teko oli yhteen aikaan suosittua vaatteiden valinnan pohjaksi. Luontaisten värien pohjalta etsittiin pukevia värejä kokeilemalla kasvoja vasten erivärisiä huiveja. Ihmiset jaettiin silmien, hiusten, kulmien ja ihon värien perusteella kesä-. syksy-, talvi- ja kesäihmisiin. Itse olen sen mukaan syksyihminen, mutta en kovin paljon käytä niitä värejä, joita suositeltiin. Ruohonvihreää, voikukankeltaista, voimakkaan violettia enkä kirkasta sinistä käytä, mieluummin vedenvihreää, persikkaan vivahtavaa keltaista , kanervansävyistä lilaa ja pastellinsinistä. Punainen saa olla puhdas puolukan väri, joka on piirun hillitympi kuin paloauton puna, tai haalea vanha roosa, viininpunainen tuntuu raskaalta. Oranssi on selvä energiaväri, ostan mielelläni oransseja kukkia ja liikuntavaatteissani suosin sitä myös. Minulla on oranssi kevyttoppis ja keltaiset sadevaatteet, sateenvarjo oranssinkirjava ja pöydällä kulhossa oranssikuorisia sitrushedelmiä.

Ramoona

• Anonyymi

Aikaisemmat kommenttini voimakkaasta lila-aurasta ympärilläni perustuvat seitkytluvulla ennustajan antamaan lausuntoon. Ei ne mihinkään värianalyysiin perustu, mutta puna/siniyhdistelmä sopinee luonteeni.

Lilavaatteita ei taida komerostani löytyvän. Sinistä, mustaa ja kukkakuoseja tummalla pohjalla.
        Ruskea sopii myös hyvin sekä oranssit ja moniväriset kaulahuivit piristävät. Ruskea/musta leopardin tassu kuvioinen juhla-asuni sopii moneen menoon.

Korppis

• En nyt sanoisi pahikseksi tuota punaista tyyppiä,
        varmasti ihan kivoja ihmisiä, meissähän on usein useampaa
        temperamenttityyppiä ja vaikuttaa ihmisen käyttäytymiseen muukin kuin pelkkä temperamentti. Mutta hauskaa miettiä, miten monista asioista itsetuntomme on rakentunut. Ja ei se enää näin ikäihmisenä enää paljoa merkitse , repussa on jo suurin piirtein kaikki mitä mukanamme kannamme, vaikka voihan sitä vanhanakin tulla eteen tilanteita , joissa punnitaan itsetuntemuksemme tai stressinsietokykymme tms

Tämä opukseni kertoo punaisen tyypin arvostavan: rehellisyyttä, luotettavuutta, sopimukset pitävät, sujuvaa järjestelmällisyyttä, uudistushalua, oma-aloitteisuutta, energisyyttä, tekemistä ei jahkailua, oikeudenmukaisuutta
        Punaista ärsyttää: turha pohtiminen, jaarittelu, päättämättömyys, ahneus, itsekkyys, velttous ja kaavoihin juuttuminen, pessimismi huumorintajuttomuus, särmättömyys.

• Keltaisia vaatteita ei taida garderoobistani löytyä, väri ei pue minua, mutta tuon aloituksessa olevan analyysin mukaan persoonani on lähinnä keltainen, vaikka vaihtelee aika ajoittain ja minulla on sekä vihreitä että sinisiä kausia. Punaisen eri sävyjä löytyy kyllä vaatteistani ja myös jalkineista ja muista asusteista, mutta en ole mikään pomottajatyyppi.
      Mustavalkoisuutta on runsaasti vaatekomerossani, mutta toivottavasti ei kovin paljon persoonassani.

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kaipaatko sinä

Yhtään meidän katseita
      Ikävä
      209
      2708
    2. Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä

Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo
      Sonkajärvi
      52
      1906
    3. Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.

Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol
      Maailman menoa
      407
      1518
    4. Jotkut ihmiset pelkäävät syöpää sairastavaa

On hauskaa, kun kertoo jollekin, että "minulla on syöpä". Jotkut käyttäytyvät kuin se olisi tarttuva tauti. Eivät uskall
      Sinkut
      153
      1483
    5. Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis
      Maailman menoa
      362
      1389
    6. Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden

Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe
      Ikävä
      64
      1278
    7. Kääminsä polttanut taksi suomussalmella

Vieläkö sillä hermonsa menettäneellä hulluja ylinopeuksia ajavalla asiakkaansa haukkuvalla( jos ajat paska kyydin hänen
      Suomussalmi
      25
      1266
    8. Eronnut Janni Hussi palaa julkisuuteen - Aloittaa uudessa työssä, joka on aivan uusi pesti Suomessa

Janni Hussi on saanut viime aikoina kohujulkisuutta, kun hänen ja Joel Harkimon avioliitto päättyi eroon kesällä 2025. H
      Suomalaiset julkkikset
      14
      1196
    9. olisit voinut mies edes

Pyytää anteeksi 🙏🫶
      Ikävä
      59
      1046
    10. Jorma Uotinen avaa sanaisen arkkunsa TTK-miesparista ja koko uudistuksesta: "Sehän on..."

Tanssii Tähtien Kanssa -parketilla nähdään ensimmäistä kertaa Suomessa tanssiparina miespari kauden alusta asti. Mikko S
      Tanssii tähtien kanssa
      23
      938
    Aihe