Kymmenisen vuotta sitten Kansaneläkelaitos teki virheen, jonka vaikutukset kattoivat melkein koko 2010-luvun.
Kelan virheen takia asiakkalle maksettiin työmarkkinatukea joulukuulta 2010 nettona 514,59 €, vaikka tukeen ei ollut oikeutta TE-toimiston yrittäjyyslausunnon takia. TE-toimisto on antanut freelancerille ”varmuuden vuoksi” lausuntoja, joiden mukaan asiakas on päätoiminen yrittäjä eikä oikeutta työmarkkinatukeen ole. Välillä nämä lausunnot saa kumottua muutoksenhakulautakunnassa, välillä ei. Tätä nimenomaista lausuntoa ei saatu kumottua.
Kun Kela huomasi virheensä, tuki haluttiin periä asiakkaalta takaisin. Asiakkaana olin kuitenkin sitä mieltä, että Kela vastatkoon virheestään itse, ja riitautin perintävaatimuksen.
Asia eteni erittäin hitaasti, ja tämä juttu kuului niihin, joiden paperit kävivät Mikkelissä notaarin äidin kuolinpesässä. Jouduin kantelemaan oikeuskanslerille, ennen kuin työttömyysturvan muutoksenhakulautakunta sai asian ratkaistua ”pikakäsittelyssä” 14.12.2016. Lautakunnan päätöksen mukaan Kela saa periä tuen takaisin asiakkaalta.
Valitin edelleen Vakuutusoikeuteen, ja tämä instanssi päätti 21.9.2017 kohtuullisuuteen vedoten seuraavan: ”Työttömyysturvan muutoksenhakulautakunnan päätös kumotaan ja takaisinperinnästä määrätään luovuttavaksi kokonaisuudessaan. Asia palautetaan Kansaneläkelaitokselle toimenpiteitä varten.”
Tuo vaikuttaisi olevan ns. selvää tekstiä, mutta Kansaneläkelaitos ei sitä sulattanut. 17.11.2017 Kela kirjoitti asiakkaalle: ”Työttömyysturvan muutoksenhakulautakunta ja Vakuutusoikeus ei ole muuttanut Kelan päätöstä. Sen mukaan perimme takaisin liikaa maksettua etuutta.”
Koska Vakuutusoikeuden päätös on lainvoimainen, tuntui Kelan viesti lähinnä erikoiselta. Ajattelin, että kyllä he varmasti vielä tarkistavat asian, ennen kuin alkavat mitään oikeasti periä.
Pitkähkön hiljaisuuden jälkeen Kela alkoi karhuta maksua uudestaan 11.10.2018 ja 26.10.2018 ja uhkasi ulosottoviranomaisella. Ajattelin luottavaisesti, että kyllä he varmasti vielä tarkistavat päätöksen, ennen kuin alkavat mitään oikeasti ulosoton kautta periä.
Niin kuitenkin alettiin periä. Helsingin ulosottovirasto lähetti 24.11.2018 perintäilmoituksen ja viittasi Vakuutusoikeuden päätökseen, jossa perinnästä määrättiin luovuttavaksi kokonaisuudessaan.
Silloin kansalaiselta niin sanoaksemme käpy kärähti ja hän lähetti Helsingin ulosottovirastoon kirjeen, jossa pyysi lukemaan Vakuutusoikeuden päätöksen oikein huolellisesti. Ulosottovirastohan oli ryhtynyt perimään oikeudetonta, olematonta saatavaa.
Lisäksi Kelan toiminnasta kanneltiin oikeusasiamiehelle. Eduskunnan apulaisoikeusasiamies päätti 10.9.2019 (dnro EOAK/5947/2018), että Kelan virkailija oli laiminlyönyt huolellisuusvelvoitteensa. Vakuutusoikeuden päätös oli kirjattu tietojärjestelmään väärin ja asia oli sitten itsekseen (mutta takistellen), kenenkään enemmälti tarkistamatta edennyt automaattisessa tietojenkäsittelyssä ulosottovirastoon asti.
Vakuutusoikeudesta oli tullut samana päivänä kaksi päätöstä; hävisin yhden jutun (yrittäjyyslausunto) ja voitin toisen. Kelassa oli katsottu: ”Ei näitä tarvitse kaikkia lukea — mehän voitamme aina!”
http://tinyurl.com/tplztc8
Kelassa perinnän aloittaminen vielä viivästyi vuodella, koska siinäkin tehtiin virhe:
”Järjestelmään viety esto oli unohdettu poistaa siinä yhteydessä, kun Vakuutusoikeuden 21.9.2017 antama päätös on saapunut Kelalle. Järjestelmään viety esto huomattiin Kelan perintäkeskuksessa 10.10.2018. – – Vakuutusoikeuden päätöstä ei tässä vaiheessa tutkittu, koska se asia ei kuulu Kelan perintäkeskuksen tehtäviin.”
Lopullinen piste asialle pantiin 17.1.2019, kun Kela erikseen päätti noudattaa Vakuutusoikeuden päätöstä.
Tämä prosessi ei kuulunut suomalaisen hallinto- ja sosiaalioikeuden loistokkaimpiin tähtihetkiin. Juttu kiersi sangen verkkaisesti kaikki instanssit, ja prosessia moittivat sekä apulaisoikeuskansleri että apulaisoikeusasiamies. Pieleen meni melkein kaikki, mikä voi pieleen mennä.
Paperia tässä prosessissa syntyi melkoinen nivaska, kun otetaan kaikki päätökset, valitukset, lausunnot, selvitykset, vastaselitykset, kantelut, ulosottoilmoitukset ym. Silti tuo surkuhupaisa myllytys jaksaa yhä naurattaa, ja sinnikkyyttä siinä oppi.
Kelan virheestä tuli 9 vuoden soppa
19
61
Vastaukset
- Anonyymi
Kannattaa huomata, että perustulo poistaisi tämmöisenkin pelleilyn helposti.
Asiahan pyörii siis pitkälti "vastikkeellisen" työttömyysturvan ja siihen sisältyvien mielivaltaistenkin ehtojen ympärillä, jonka perusteella joko saa työttömyysturvaa tai ei.
Meillä Suomessa tämä "työttömyysturva" on ns. "ensisjiainen" sosiaaliturva, ja siihen sisältyy tämmöistä esimerkissäkin kerrotun kaltaista toimintaa, kaikki vain siksi että on pakko saada väkisin tehtyä työttömyysturvaan ehtoja, ja niitä ehtoja puolestaan pyöritellään ja säädellään ja käännellllään koko ajan työmarkkinakartelleissa päätöksiä tekevien toimesta.
Eli eräänlainen enemmistön tyrannia on Suomessa, kun ei edes ammattia enää saa valita kuten perustuslaissa sanotaan, koska jos valitset ay-liikkeen mielestä "väärän" ammatin, sitten sinua aletaan kiusaamaan juuri tämmöisellä byrokratiapyörittelyllä ja asialla tehdään myös suoranaisia talousvahinkojakin.
Jokainen joka tätä vähänkin älyää, tajuaa, miten valtaisa miljardiluokan vahinko tällä systeemillä tehdään koko kansalle, kaikki vain siksi, että yritetään estää kansalta valitsemasta heidän ammattiaan, koska esim. ay-liike on sitä mieltä että heillä on oikeus nostaa omia palkkojaan niinkuin haluavat, ja se tietenkin johtaa satojen tuhansien muiden ihmisten työttömyyteen, ja jälleen kerran samat työmarkkinakartelleissa valtaapitävät porukat alkaa miettimään että pitäisikö työttömät tuomita rikollisiksi, vai tuomitaanko heidät esim. mielenvikaisiksi.
Tämä "päätoimiseksi yrittäjäksi" tuomitseminen käy myös näppäränä simputtamisena Suomessaa, etenkin kun tilanteella saadaan tehtyä takaisinperintöjä yms.
Perustulo säästäisi valtavan määrän kaikkea tätä turhaa pyörittelyä, jokainen valitsisi ammattinsa niinkuin haluaa ja markkinoilla sovitaan, sosiaaliturva turvaa. Ei työvoimapolittisia lausuntoja ja muuta väkinäistä kolmannen osapuolen tunkeilemista mielipiteineen.- Anonyymi
Ay-liike ja elinkeinoelämä keskenään siis käytännössä tekee päätökset siitä, montako työpaikkaa Suomessa on.
Ei ole vaikea älytä, että keskenään he päättävät asioista siten, että vain ay-liikkeelle riittää työpaikkoja, osakkeenomistajat puolestan maksimoi omat osinkonsa. Tällöin Suomen eduskunnan vastuulla oleva _kansan_ työn tehokas käyttäminen laiminlyödään, ja lisäksi em. porukat alkaa omien etujensa kasvattamisen takia ajamaan kansaa kahtia.
Jokainen tajunnee myös sen, että em. prosessissa ajetaan Suomessa ensimmäisenä työttömiksi nimenomaan tärkeimmiltä aloilta, avoimelta sektorilta väkeä kortistoon. Avoin sektori on kilpailulle alttiit alat ja niiden tehtävä on kilpailla lopulta maailmanmarkkinoiden markkinosuuksista. Tämä sektori käytännössä laiminlyödään vain siksi että joidenkin kartellivaltaa käyttävien pitää saada elää ylitse varojen, Suomi ei kykene laittamaan talouttaan tasapainoon niin kauan kun kartellivaltaa käyttäviä kumarrellaan, ja em. työvoimapolittiista simputtamista puolestaan käytetään avoimen sektorin korkeakoulutettujakin vastaan.
Järjetön systeemi, ei voi muuta sanoa. Arvata saattaakin, että euroaikana tämä tuli selvästi ilmi, koska markka-aikana valtion hallitus on korjannut tilannetta valuuttadevalvaatioilla, joka tavallaan asettaa kotimarkkinakartellien valtaa käyttävät sopeutumaan tilanteeseen. Nyt on kartelleilla valta jota ei voida valuuttadevalvaatioilla säätää uudestaan, se johtaa Suomessa pahaan tilanteeseen kun aletaan kohtelemaan mielenvikaisina korkeakoulutettua väkeä joka ihan tahallisesti ajettiin markkinoilta ulos. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ay-liike ja elinkeinoelämä keskenään siis käytännössä tekee päätökset siitä, montako työpaikkaa Suomessa on.
Ei ole vaikea älytä, että keskenään he päättävät asioista siten, että vain ay-liikkeelle riittää työpaikkoja, osakkeenomistajat puolestan maksimoi omat osinkonsa. Tällöin Suomen eduskunnan vastuulla oleva _kansan_ työn tehokas käyttäminen laiminlyödään, ja lisäksi em. porukat alkaa omien etujensa kasvattamisen takia ajamaan kansaa kahtia.
Jokainen tajunnee myös sen, että em. prosessissa ajetaan Suomessa ensimmäisenä työttömiksi nimenomaan tärkeimmiltä aloilta, avoimelta sektorilta väkeä kortistoon. Avoin sektori on kilpailulle alttiit alat ja niiden tehtävä on kilpailla lopulta maailmanmarkkinoiden markkinosuuksista. Tämä sektori käytännössä laiminlyödään vain siksi että joidenkin kartellivaltaa käyttävien pitää saada elää ylitse varojen, Suomi ei kykene laittamaan talouttaan tasapainoon niin kauan kun kartellivaltaa käyttäviä kumarrellaan, ja em. työvoimapolittiista simputtamista puolestaan käytetään avoimen sektorin korkeakoulutettujakin vastaan.
Järjetön systeemi, ei voi muuta sanoa. Arvata saattaakin, että euroaikana tämä tuli selvästi ilmi, koska markka-aikana valtion hallitus on korjannut tilannetta valuuttadevalvaatioilla, joka tavallaan asettaa kotimarkkinakartellien valtaa käyttävät sopeutumaan tilanteeseen. Nyt on kartelleilla valta jota ei voida valuuttadevalvaatioilla säätää uudestaan, se johtaa Suomessa pahaan tilanteeseen kun aletaan kohtelemaan mielenvikaisina korkeakoulutettua väkeä joka ihan tahallisesti ajettiin markkinoilta ulos.Muutin VVO:n vuokra-asunnosta jouluna 2006 Vantaalta Helsinkiin eri firman asuntoon.
Tästä syystä sain laittomat potkut toisesta työstä ja toisesta laittoman, aiheettoman varoituksen. Menin kolmanteen duuniin ja minua alettiin työpaikkakiusaamaan vetämällä työvuorot alta. Tämä aiheutti suurta taloudellista vahinkoa. Perusteluna jo luvattujen ja annettujen työvuorojen puuttumiselle (työsopimuksen vastaista) annettiin syy, että koska en asu enää Vantaalla (lue VVO:lla) enkä omista autoa (lue:työssä jossa ei tarvita autoa eikä ole ennenkään tarvittu) minulla ei ole työvuoroja.
Menin neljänteen duuniin, ilmoitin Kelalle, että menen duuniin, heti ilmoituksen jälkeen Kela hommasi laittomat potkut minulle.
Kappas, sain heti uuden duuniin (lue: oli sovittu selän takana keskenään, että minä saan tuolta duunin). Määräaikaisuuden jälkeen minua tultiin kotoa hakemaan duuniin, johon itse en ollut hakenut (lue:olivat päättäneet keskenään selän takana, että sinähän työskentelet tuolla, vaikka kaikkien tiedossa oli, että halusin opiskelemaan eri alalleenkä edes ollut hakenut koko työpaikkaa.
Joka vuosi opiskelemaan hakuaikana tulee hemmetinmoinen kiire saada työllistettyä minut (lue:töihin, joita en ole hakenut) kokoaikaisesti, jotta rnissään nimessä pääsisi opiskelemaan. Jos sillä hetkellä olen töissä muualla niin aletaan savustamaan ulos töistä kaikin keinoin esim. Puhelinhäiriköinti ( joka vuosi korkeakoulun hakuaikaan alkaa tulla tismalleen samaan aikaan mitä kummallisempia häirikköpuheluja), hakkerointi (hakkeroidaan firmojen sivut tms. etten voi tehdä työtä). Sen sijaan minun työllistäminen ei kiinnosta paskaakaan heitä muina aikoina paitsi korkrakoulujen yhteishakuaikaan keväisin. Ovat katsos päättäneet minun puoleeta mitä työtä teen ja mitä en. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Muutin VVO:n vuokra-asunnosta jouluna 2006 Vantaalta Helsinkiin eri firman asuntoon.
Tästä syystä sain laittomat potkut toisesta työstä ja toisesta laittoman, aiheettoman varoituksen. Menin kolmanteen duuniin ja minua alettiin työpaikkakiusaamaan vetämällä työvuorot alta. Tämä aiheutti suurta taloudellista vahinkoa. Perusteluna jo luvattujen ja annettujen työvuorojen puuttumiselle (työsopimuksen vastaista) annettiin syy, että koska en asu enää Vantaalla (lue VVO:lla) enkä omista autoa (lue:työssä jossa ei tarvita autoa eikä ole ennenkään tarvittu) minulla ei ole työvuoroja.
Menin neljänteen duuniin, ilmoitin Kelalle, että menen duuniin, heti ilmoituksen jälkeen Kela hommasi laittomat potkut minulle.
Kappas, sain heti uuden duuniin (lue: oli sovittu selän takana keskenään, että minä saan tuolta duunin). Määräaikaisuuden jälkeen minua tultiin kotoa hakemaan duuniin, johon itse en ollut hakenut (lue:olivat päättäneet keskenään selän takana, että sinähän työskentelet tuolla, vaikka kaikkien tiedossa oli, että halusin opiskelemaan eri alalleenkä edes ollut hakenut koko työpaikkaa.
Joka vuosi opiskelemaan hakuaikana tulee hemmetinmoinen kiire saada työllistettyä minut (lue:töihin, joita en ole hakenut) kokoaikaisesti, jotta rnissään nimessä pääsisi opiskelemaan. Jos sillä hetkellä olen töissä muualla niin aletaan savustamaan ulos töistä kaikin keinoin esim. Puhelinhäiriköinti ( joka vuosi korkeakoulun hakuaikaan alkaa tulla tismalleen samaan aikaan mitä kummallisempia häirikköpuheluja), hakkerointi (hakkeroidaan firmojen sivut tms. etten voi tehdä työtä). Sen sijaan minun työllistäminen ei kiinnosta paskaakaan heitä muina aikoina paitsi korkrakoulujen yhteishakuaikaan keväisin. Ovat katsos päättäneet minun puoleeta mitä työtä teen ja mitä en.No on siinä sinulla hieno mielikuvituksellinen trolliteksti.
Ei se ay-liikkeen valta ihan noin toimi sentään, vaikuttavat enimmäkseen työpaikkojen kokonaismäärään ja tämän lisäksi omien riviensä sisällä voi olla kyynärpään käyttöä.
Korporatismin toiminnasta on kyse, ay-liike ja elinkeinoelämä keskenään tekevät päätökset työpaikkojen määristä Suomessa.
Tämä vaikuttaa varsinkin toimialojen kehitykseen niin, että jos ay-liike päättää, se voi aiheuttaa vaikkapa kilpailulle alttiiden toimialojen ajamisen ulos maasta. Julkinen sektori neuvottelee palkankorotuksista julkisen sektorin kanssa, mitäs siinä sitten teet jos et olekaan julkisella sektorilla?
- Anonyymi
Perustulolla suurin osa tuosta roskasta poistuisi.
Mutta perustuloa ei haluta, koska halutaan että on virkamiehille paljon töitä em. asioiden käsittelyssä ja valituksissa ja kaikessa muussakin. Jotkut saattaa tehdä todella rahakkaat työurat julkisen sektorin palveluksessa vain pyörittelemällä näitä esimerkin mukaisia juttuja päivät pitkät ja tekemällä niistä milloin mitäkin tulkintoja.
Eipä ole ihan Suomen kansan edun mukaista toimintaa tämä. Kannattaa seurailla aikooko Marinin hallitus tehdä tästä vieläkin monimutkaisemman, vai joko alkaa löytymään järki päähän, nämä te-toimiston touhut tältä osin olisi pitänyt poistaa jo ainakin vuosikymmeniä sitten. - Anonyymi
Eihän normaali ihminen mitään perustuloa kaipaa.
- Anonyymi
Osaa Kela joskus korjata virheitään onneksi nopeamminkin. Minä olin tehnyt viime syksynä töitä aktiivimallin edellyttämän minimin verran kahdella eri työsopimuksella. Vein sopimukset Kelaan, jossa virkailija kopioi ne järjestelmään.
Sitten sain päätöksen, että työmarkkinatukeani on alennettu 4,65 %, koska en olisi täyttänyt aktiivisuusvelvoitetta. Tukipäätös koski vain viime vuoden kahta viimeistä päivää, joten tappiota olisi minulle tullut 3 euroa miinus verot. Luulivatko ehkä, etten valittaisi näin pienestä? Silloin ainakin erehtyivät, sillä pienestä perusturvastani pidän kiinni.
Varasin ajan Kelan toimistoon, ja sain sen 10 päivän päähän. Vaadin selvitystä, jonka virkailija antoi: Teimme virheen ja oikaisemme. Koska luottamustani oli horjutettu, en suinkaan tyytynyt tähän, vaan tein kirjallisen valituksen sosiaaliturva-asioiden muutoksenhakulautakuntaan. Kela ei sitä antanut sille, vaan teki kahdessa päivässä oikaisevan päätöksen hyväkseni ja maksoi puuttuvat rahat tililleni.- Anonyymi
Kun tein aktiivimallin mukaan töitä (olivat jo päättäneet minun puolesta, että olen niin laiska etten mitään työtä viitsi tehdä), alkoi kamala häiriköinti. Pimpottelivat tunnin välein ovikelloa ja yrittivät kaikin tavoin savustaa työstä ulos, koska eihän se nyt käy, että tukeani ei voi alentaa, koska teen töitä aktiivimallin mukaan. Selvästi halusivat ja olivat jo päättäneet keskenään., että en täytä aktiivimallin ehtoja.
- Anonyymi
Aloittaja, esität pitkän ja sekavan virheiden ketjun niin selkeästi, että sen hahmottaa yhdellä lukemalla. Ehkä olet kirjoitusalan ammattilainen, tai muuten vaan siinä hyvä.
Olen samantapaisessa tilanteessa. Koska tiedän, että riippuisi täysin virkailijan mutusta ja mielioikusta, saisinko jatkaa ositellulla työttömyyskorvauksella sen neljän kuukauden armon ajan jälkeenkin, en ota riskiä, en yritä lainkaan. Olen pyytänyt työnestotoimiston virkailijalta kirjallista vakuutusta, että eivät pakota romuttamaan yritystäni, jos yrittää alkaisin. Pyysi ottamaan yhteyttä 'yritysasiantuntijaan'. Otin. Hän pyysi ottamaan yhteyttä siihen samaiseen virkailijaan. Valittamista olisi tämän asian lisäksi paljon muustakin työttömyystoimiston mielivallasta. Valittaminen kuitenkin vie niin paljon henkistä energiaa, että en aina jaksa. Tarkoitukseni ei ole ajaa itseäni hulluksi noiden takia, vaan pysyä normaalina työkykyisenä ihmisenä. Jospa vielä joskus systeemi korjattaisiin niin, että työtönkin voisi tehdä osa-aikaista omaa työtä. Nythän tarkoitus lienee tehdä yritteliäästä Suomesta pohjoisen bangladesh.- Anonyymi
Kannattaa itsensä työllistävien, keikkatyöläisten yms. huomata myös sellainen asia, että te-toimisto myös tutkii AJAN käyttöä työttömänä ollessa, ja jos aikaa käyttää johonkin "yritystoimintaan" niin sitten olet päätoiminen yrittäjä helposti.
Toki se kiero ja valheellinen puoli tässä asiassa on, että kukaan ei kai edes tiedä, mitkä ne perusteet on, tuntimäärineen päivineen, jonka perusteella se työttömyysajan käyttö tulkitaan "yritystoiminnaksi".
Itselläni on semmoinen ammatti, jota voi tehdä sekä palkkatyönä että laskulla (olen laskutusosuuskunnan rekisteröitynyt käyttäjä), niin voittekin jo arvata millainen soppa ja ihmettely tulee kun haen alani työpaikkaa, mutta se voidaankin helposti katsoa yrittäjyydeksi.
Tämä on vähän huono tilanne kun joutuu käytännössä pitämään kynttilänsä vakan alla, eli keikkatöidenkin etsiminen voi olla huono asia kun se voidaan tulkita päätoimiseksi yritystoiminnaksi, vaikka tosiasiassa kyse on vain päätoimisesta työn hakemisesta.
Että tämmöistä. Perustulo oikaisisi tämänkin asian, nämä turhat tulkitsemiset ja tutkimiset pitäisi saada systeemistä pois ne käytännössä estää työllistymisen.
Selkeät euromääräiset rajat voisi toimia paremmin, mutta sitten aletaan taas valittamaan että yritystoimintaa ei saa subventoida työttömyyspäivärahalla, ja samalla jätetään täysin huomiotta että työttömyyspäivärahan pelisäännöillä ja rankaisutoimilla vaikutetaan merkittävästi haitallisesti mm. perustuslaissa taattuun ammatin valitsemiseen ja hyväksymiseen.
Kaikkialta huokuu läpi selvästi se kuinka tätä työttömyyspäivärahasysteemiä yritetään käyttää työttömille kuuluvien valintojen haittaamiseen, ja samalla siis ylläpidetään ay- sekä elinkeinoelämän kartelleja, onpahan aika kieroon mennyt tämä systeemi kun ei edes enää markkinaehdoilla voida Suomessa toimia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kannattaa itsensä työllistävien, keikkatyöläisten yms. huomata myös sellainen asia, että te-toimisto myös tutkii AJAN käyttöä työttömänä ollessa, ja jos aikaa käyttää johonkin "yritystoimintaan" niin sitten olet päätoiminen yrittäjä helposti.
Toki se kiero ja valheellinen puoli tässä asiassa on, että kukaan ei kai edes tiedä, mitkä ne perusteet on, tuntimäärineen päivineen, jonka perusteella se työttömyysajan käyttö tulkitaan "yritystoiminnaksi".
Itselläni on semmoinen ammatti, jota voi tehdä sekä palkkatyönä että laskulla (olen laskutusosuuskunnan rekisteröitynyt käyttäjä), niin voittekin jo arvata millainen soppa ja ihmettely tulee kun haen alani työpaikkaa, mutta se voidaankin helposti katsoa yrittäjyydeksi.
Tämä on vähän huono tilanne kun joutuu käytännössä pitämään kynttilänsä vakan alla, eli keikkatöidenkin etsiminen voi olla huono asia kun se voidaan tulkita päätoimiseksi yritystoiminnaksi, vaikka tosiasiassa kyse on vain päätoimisesta työn hakemisesta.
Että tämmöistä. Perustulo oikaisisi tämänkin asian, nämä turhat tulkitsemiset ja tutkimiset pitäisi saada systeemistä pois ne käytännössä estää työllistymisen.
Selkeät euromääräiset rajat voisi toimia paremmin, mutta sitten aletaan taas valittamaan että yritystoimintaa ei saa subventoida työttömyyspäivärahalla, ja samalla jätetään täysin huomiotta että työttömyyspäivärahan pelisäännöillä ja rankaisutoimilla vaikutetaan merkittävästi haitallisesti mm. perustuslaissa taattuun ammatin valitsemiseen ja hyväksymiseen.
Kaikkialta huokuu läpi selvästi se kuinka tätä työttömyyspäivärahasysteemiä yritetään käyttää työttömille kuuluvien valintojen haittaamiseen, ja samalla siis ylläpidetään ay- sekä elinkeinoelämän kartelleja, onpahan aika kieroon mennyt tämä systeemi kun ei edes enää markkinaehdoilla voida Suomessa toimia.Näin on. Todella kieroa sekä äärimmäisen suunniteltua toimintaa.
Esim. ei saa valita missä ja miten asuu vaan ”he” (kartellit ja klusterit) ovat päättäneet yksilön puolesta missä ja miten asuu (Lumolla maantasalla levottomalla paikalla ylihintaan vuokralla).
Aloin ihmettelemään jo vuosia sitten mitä tämä on. Miksi minua kohdellaan näin. Omasta mielestäni (ja monen muun mielestä) olen ollut hyvä työntekijä. Ensin mietin, että ihmiset ovat vain kateellisia, mutta taustalla onkin paljon isompi, korruptoitunut kartelli klusteriyrityksineen savustamisineen ja vakoiluineen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaikkialta huokuu läpi selvästi se kuinka tätä työttömyyspäivärahasysteemiä yritetään käyttää työttömille kuuluvien valintojen haittaamiseen, ja samalla siis ylläpidetään ay- sekä elinkeinoelämän kartelleja, onpahan aika kieroon mennyt tämä systeemi kun ei edes enää markkinaehdoilla voida Suomessa toimia.Joku sinunlaisesi selkeästi ajatteleva hyvä kirjoittaja voisi tehdä kansalaisaloitteen tästä asiasta? Tai laatisit kirjeluonnoksen, jonkatapaisen itse kukin voisimme lähettää kansanedustajille ja työministeriöön, ja käännettynä EU:n toimistoihin. Vaatisimme työttömille oikeutta tehdä omaa työtä, jos sitä onnistuvat luomaan. Rehellisesti liikevoittonsa ilmoittaen he saisivat ositeltua työttömyyskorvausta, kunnes eivät enää sitä tarvitsisi. Starttirahasysteemin voisi romuttaa, koska se on kömpelö ja toimimaton.
Samaan aloitteeseen voisi huomioida myös lisäopiskelemaan haluavat ja satunnaisia töitä tekevät, jotta saisimme mahdollisimman laajan kannatuksen. Pitäisi olla itsestään selvää, että taitojaan saa kehittää ja itseään saa työllistää. On luovuttava suomalaisen byrokratian keksimästä absurdista kliseestä, jonka mukaan 'tuilla ei saa poistaa yrittäjän riskiä'. Siis mitä? Mikä pyhä lehmä joku 'yrittäjän riski' on? Tärkeintä on sallia yritteliäiden ihmisten, kuten sinä ja minä, työllistää itsensä ja päästä vähitellen pois tuilta. Toisin kuin monet Suomen suurimmista yrityksistä, joille 'yrittäjän riskiä poistavaa tukea' maksetaan joka vuosi miljoonia euroja! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joku sinunlaisesi selkeästi ajatteleva hyvä kirjoittaja voisi tehdä kansalaisaloitteen tästä asiasta? Tai laatisit kirjeluonnoksen, jonkatapaisen itse kukin voisimme lähettää kansanedustajille ja työministeriöön, ja käännettynä EU:n toimistoihin. Vaatisimme työttömille oikeutta tehdä omaa työtä, jos sitä onnistuvat luomaan. Rehellisesti liikevoittonsa ilmoittaen he saisivat ositeltua työttömyyskorvausta, kunnes eivät enää sitä tarvitsisi. Starttirahasysteemin voisi romuttaa, koska se on kömpelö ja toimimaton.
Samaan aloitteeseen voisi huomioida myös lisäopiskelemaan haluavat ja satunnaisia töitä tekevät, jotta saisimme mahdollisimman laajan kannatuksen. Pitäisi olla itsestään selvää, että taitojaan saa kehittää ja itseään saa työllistää. On luovuttava suomalaisen byrokratian keksimästä absurdista kliseestä, jonka mukaan 'tuilla ei saa poistaa yrittäjän riskiä'. Siis mitä? Mikä pyhä lehmä joku 'yrittäjän riski' on? Tärkeintä on sallia yritteliäiden ihmisten, kuten sinä ja minä, työllistää itsensä ja päästä vähitellen pois tuilta. Toisin kuin monet Suomen suurimmista yrityksistä, joille 'yrittäjän riskiä poistavaa tukea' maksetaan joka vuosi miljoonia euroja!On ainakin heti aluksi todettava, että kun tätä työvoimapolitiikkaa ulottuvuuksineen ja sääntöineen on pala kerrallaan vuosien varrella katsellut, niin voi jo heti sanoa että kyse ei ole mistään ihan pikkujutusta kirjoitella siitä hyvää ja selvää kuvausta mistä on kyse. Suomalainen systeemi on mielestäni ihan _tarkoituksellisestikin_ aika epäselvä ja tulkinnanvarainen, koska se jättää myös virkamiehille oivan tavan kiertää lakeja.
Perustuslaissa sanotaan yhtä, ja sitten työvoimahallinnon lakikirjoissa samat perustuslaissa mainitut asiat käännetäänkin täysin nurin, käyttäen vain toisenlaisia sanoja.
Se mitä tällä systeemillä nykyisin tehdään, on erityisesti se että ay-liike jatkaa kartellina, jäsenmäärä toki koko ajan vähenee, ja kartellien ulkopuolisilta yritetään poistaa neuvotteluasemat markkinoilla. Tämä ei ainakaan vastaa Suomen hallituksen vastuuta esim. kansan työn tehokkaasta käyttämisestä, koska ay-liike/elinkeinoelämä annetaan mennä etusijalle, ja he puolestaan käytännössä omalla toiminnallaan poistaa muilta palkanmaksun mahdollistavat työmahdollisuudet.
Kyllä tästä kirjoittamisesta ainakin tulisi todella vaativa työ, kaikki yksityiskohdat selvitettävä ja purettava kaikenlaiset "peitesanat" päältä pois, paljastettava siis selkeästi esim. se että sana "palvelu" tarkoittaa näissä yhteyksissä helposti kiusantekoa ja häirintätoimia. Tämähän on nimenomaan sama asia mitä Juhana Vartiainenkin ihan avoimesti tv-lähetyksessä eduskunnassa sanoi että palvelun tarkoitus ei olekaan palvelu vaan nimenomaan kiusanteko.
Täysin hämmästyttävää kun huomioi myös Suomen kv-sopimukset jossa edellytetään työvoimalle kunnollisia palveluja, nämä kiusanteothan ei ole mitään palvelua lainkaan.
- Anonyymi
Kelan toiminta on monissa asioissa todella byrokraattista, törkeää ja ylimielistä. Tämä johtuu suurelta osin siitä,,että valtaosa Kelan "asiakkaista" ei tunne oikeuksiasn eikä pysty tai jaksa vääntää vuosikausia kelaa vastaan.
Kiitos aloittajalle, kun olet jaksanut vääntää vuosikaudet asiassasi. Koko tarina on esimerkki siitä, että ihan itsestäänselvyyksistäkin pitää vääntää vuosikaudet kelan kanssa.
Taannoin kela vaati omaiseltani erään todistuksen alkuperäiskappaletta. Hän kieltäytyi aluksi sitä toimittamasta ja tarjosi tilalle julkisen notaarin oikeaksi todistamaa kopiota. Ei kelvannut. Perustelunaan kela suvaitsi ilmoittaa, että kela tarvitsee alkuperäiskappaleen! Lohdutuksena oli kuitenkin se, että kela säilyttää todistuksen ja asiakas voi saada sen takaisin ehkä jo kahden vuoden kuluttua !
Jos kansalaispalkka toteutettaisiin, olisi vähäväkisellä kansalla mahdollisuus saada ne etuudet, joihin heillä on oikeus. Jos vielä kelan byrokraatti- ja kyttäkaarti saataisiin siirrettyä tuottavaan työhön, olisi tuloksena suuri kansantaloudellinen säästö.- Anonyymi
Siis avaatko hieman mikä todistus piti olla alkuperäinen. Mun käsittääkseni sinne ei tarvi toimittaa kuin elatussopimukset alkuperäisinä. Muita asiakirjoja ei tarvi alkuperäisenä toimittaa.
Viranomaiselle ei pidä eikä tarvitse toimittaa mitään alkuperäisiä asiakirjoja ellei viranomaisen vaatimus perustu suoraan lakiin. Viranomaisen on pyynnöstä kerrottava se lainkohta johon vaatimus perustuu, viranomaisen ohje ei sitten ole laki. Kopion on riitettävä ja voihan sitä alkuperäistä näyttää viranomaiselle mutta niin että pitää itse paperia kädessään ja silloinkin on itsellä oltava vielä varakopio. Suuri on se viranomaisille kiusallisten papereiden määrä joka on päätynyt "vahingossa" paperisilppuriin tai muuten "kadonnut".
Hyvä kysymys viranomaiselle: Mitä viranomaisen tarvitsemaa tietoa siinä alkuperäisessä on jota kopiossa ei ole?
- Anonyymi
No tämä on juuri tämä. Tää on sama ku et mä annan jollekki tuttavalle lahjaks kalliin kajarin. Sitte tuunki sanomaan esim puolen vuoden päästä et "Taisin tehä virheen, nyt muuten maksat mul 400!!". Elikkä kela ei joudu vastuuseen virheistään vaan kansalaisen pitää maksaa kelalle heijän virheet. Logic 5/5. Ainii mut mehä ollaa Suomessa.
- Anonyymi
Kurja olisi olla jyrkinä katossa.
- Anonyymi
Kela joskus korjasi oman virheen n. 1000! Sen jälkeen ovat ottaneet tuplasti takaisin, kun en saa lääkkeitä edes! Kela pitäisi lakkauttaa! Säästyisi iso summa?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 904292
Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?382562Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä1052438Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1062211Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian281937- 321925
Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni91597Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei1901593- 291588
- 791386