Jaksamisesta kysymys.. nyt 59 vuotias mies. Kysyn jos jollakin Teillä tähän ikäryhmään kuuluvalla olisi tietoa kuinka menetellä. Tässä tarinani: Vuonna 2000 jouduin lopettamaan yritystoiminnan 20 vuoden jälkeen voimakkaan markkinatilanteen muutoksen vuoksi. Myyntitulot tippuivat yli 4 milj.mk vuodessa ja nopeasti. Henkilökuntaa oli 14 ja kaikki yli 10 v. palveluksessa olleita. En pystynyt reagoimaan niin nopeasti tilanteesen, eli sanomaan hyvää henkilökuntaani ulos, koska heillä oli jo pitkät irtisanomisajat. Tulorahoitus ei riittänyt firman pyörittämiseen. Siitä seurasi 2 vuoden sairasloma, paha masennus.
Menin ystäväni firmaan työntekijäksi v.2003. Nyt tammik.2005 katkaisin jalkani. Viikon päästä pitäisi mennä töihin ja kuulin työkaveriltani, että firman omistajan mielestä en olisi tervetullut. Sairasloma 2 kk. Maksoin vapaaehtoista eläkettä etukäteen, että pääsisin eläkkeelle 55 vuotiaana. Velkajärjestelijä mittasi sen ulos. Menetin kaiken omaisuuteni. Asun kaupungin vuokra-asunnossa. Mitä mahdollisuuksia on jatkaa ? Siis elämistä. Ei ole kiva mennä työpaikkaan takaisin johon ei ole toivottu. Jos sanon itseni irti niin miten tulen toimeen, koska säästöjä ei ole. Pankki vei viimeisetkin. Eli kysymys: mikä on ns. työputki, tai miten voin jatkaa. Työtä toki haluaisin tehdä, mutta kuka ottaa 59 v. ja vielä entisen yrittäjän.
Eläketietoa
9
2579
Vastaukset
- veeti.severi
ei saa sanoa irti kuin vasta kun hän on palannut töihin,senjälkeen työvoimatoimiston asia on järjestää töitä tai osaaikaeläkkeelle ensin!
Ystävätoveria älä usko'vaan itse pomolta pitää irtisanominen tulla!- töihin
Tämä on perheyritys jossa olen töissä, eli heitä on viisi. Isä, äiti ja lapset. Tekivät minulle 15 vuotta alihankintatyötä. Tiivis perheyhteys keskenään. Henkinen painostus tulee olemaan kova. Vaikka olenkin kylmän ja raa´án yrityselämän käynyt läpi, niin ei tunnu kivalta olla työyhteisössä jossa tuntee olevansa ulkopuolinen. Tämä on minun ensimmäinen sairasloma työurani aikana. Ei päivääkään pois töistä sairasloman takia 38 vuoteen. Minä en vain tule kestämään työilmapiiriä jossa tuntee olevansa ulkopuolinen. Se masennus oli niin kova kaiken loputtua v.2000. Ei se mitään jos olisin jalkani katkaissut työajalla, mutta kotirapuilla liukastuin. Onko mitään foorumia mistä saisi todellista tietoa ? En tietenkään ole missään liitossa, koska elämäni olen ollut yrittäjänä. Maksan jäsenmaksua nyt yksityiseen työttömyyskassaan.
töihin kirjoitti:
Tämä on perheyritys jossa olen töissä, eli heitä on viisi. Isä, äiti ja lapset. Tekivät minulle 15 vuotta alihankintatyötä. Tiivis perheyhteys keskenään. Henkinen painostus tulee olemaan kova. Vaikka olenkin kylmän ja raa´án yrityselämän käynyt läpi, niin ei tunnu kivalta olla työyhteisössä jossa tuntee olevansa ulkopuolinen. Tämä on minun ensimmäinen sairasloma työurani aikana. Ei päivääkään pois töistä sairasloman takia 38 vuoteen. Minä en vain tule kestämään työilmapiiriä jossa tuntee olevansa ulkopuolinen. Se masennus oli niin kova kaiken loputtua v.2000. Ei se mitään jos olisin jalkani katkaissut työajalla, mutta kotirapuilla liukastuin. Onko mitään foorumia mistä saisi todellista tietoa ? En tietenkään ole missään liitossa, koska elämäni olen ollut yrittäjänä. Maksan jäsenmaksua nyt yksityiseen työttömyyskassaan.
pysty antamaan,mutta jossakin on varmaan paikka missä sinua voi auttaa.
Olisiko työnvoimatoimisto,ainakin osaavat eteenpäin neuvoa.
Ymmärrän hyvin,että ei mieltä ylennä mennä työpaikkaaan ,missä aistii olevansa, ei tervetullut.
Silti luulen ,että on syytä mennä ja sieltä käsin ottaa ja etsiä keinoja.
Kovia olet kokenut,mutta älä menetä toivoasi,asiat yleensä jotenkin selviää.
Lämpimästi onnea sinulle toivottelen.- Asioita hoitanut
Kuten Veeti sanoi, älä usko kaikkea mitä ystävät kuiskivat. Mene sairaslomasi jälkeen töihin tavalliseen tapaan, sairasloman aikana ei ketään voi irtisanoa. Kun olet aloittanut työt katso mitä tapahtuu kylmän rauhallisesti, tee työsi kuten ennen. Jos sinut irtisanotaan, työvoimatoimisto on seuraava paikka josta on mahdollista saada fakta tietoa miten on sinun kannaltasi parhain tapa edetä.
Kyllä sinun tilanteesi tulee järjestymään tavalla tai toisella parhaaksesi. Jos työpaikalla saat epäasiallista kohtelua, henkilöstöpäällikkö on sitä varten joka on näitä asioita hoitaa. Ei kenenkään tarvitse kaikkea moskaa hyväksyä mitä päälle kaadetaan.
Pääset 500-päivän työttömyysajan jälkeen ns.työttömyyseläkeputkeen,koska olet syntynyt ennen -49-vuotta.
Toinen ehkä parempi vaihtoehto on masennukseen vedoten hakea sairaslomaa ja vuoden sairasloman jälkeen siirrytään eläkeyhtiön maksamalle kuntoutustuelle ja yleensä teidän iässä todennäköisesti jatkuva(toistaiseksi)työkyvyttömyyseläkeelle "vapauttava"päätös tulee suht.helposti.
Kelasta kannattaa käydä lasketuttamassa kuntoutustuen määrä.Sairasajan korvauksenhan jo tiedätkin.
Jos jostain syystä esim.työttömyyskorvaus on niin pieni,että se ei riitä "siedettävään toimeentuloon",niin asumis-tai toimeentulotuki on mahdollista anoa ja saada,jos perusteet niille on olemassa.
Kannattaa käydä kelassa ja työvoimatoimistossa aivan ensimmäiseksi katsomassa vaihtoehdot,miten edetä.
Itse olen myös yrittäjä.Sairastuin vuonna-98,syksyllä ja olen sen jälkeen ollut Sairaslomalla,kuntoutustuella ja viime kesänä sain jatkuvan eläke päätöksen työkyvyttömyyseläkkeestä.
Tosin reilun vuoden sairastelin oman "pussin varassa",koska tuloni yrityksestä verotettin n.80%,pääomatulona.Sen vuoden aikana "poltin"pääomaa niin,että sain 2000-vuodelle'kunnollisen'sairaslomakorvauksen.Ts.myin sellaisia omaisuuseriä,että oma pääomaosuus aleni ja verotus tapahtui enemmän työtulon verotuksena.
Vaikka pääomatuloveroni esim.ennen sairastumistani laskettiin ns,nettovarallisuussäännösten mukaan,eli se oli pelkästään liikevoitosta (työtulosta)ansaittua tuloa.Kuitenkin se ,että työtuloa verotettiin pääomatulona aiheuttaa sen,että sairaslomakorvaukseen ei sellaista työtuloa lasketa ja sairasloman korvaus kelan peruspäivärahan suuruiseksi.- netistäkin
Saat pätevää tietoa osoitteesta www.kela.fi
Siellä on työttömyys osastokin, poikkea etsimässä. - huomiseen
Kiitos kaikille asiallisista ja hyvistä vastauksista. Se antaa uskoa huomiseen !
- hämy
niin mene nykyisen työnantajasi puheille ja nosta kissa pöydälle.
Anna hänelle vaihtoehdot ja kysy suoraan millainen hänen näkemyksensä on. Haluaako hän nuorentaa henkilökuntaa ja sinä olet tarvittaessa valmis siirtymään työttömyyskassan kautta eläkkeelle.
Aluksi työnantajasi pitää antaa sinulle lomautus tai lopputili ja asiat alkavat luistaa omalla painollaan.
Olen itse samanlaisilla järjestelyillä siirtynyt työttömäksi pari kuukautta sitten. - Soitto
hämy kirjoitti:
niin mene nykyisen työnantajasi puheille ja nosta kissa pöydälle.
Anna hänelle vaihtoehdot ja kysy suoraan millainen hänen näkemyksensä on. Haluaako hän nuorentaa henkilökuntaa ja sinä olet tarvittaessa valmis siirtymään työttömyyskassan kautta eläkkeelle.
Aluksi työnantajasi pitää antaa sinulle lomautus tai lopputili ja asiat alkavat luistaa omalla painollaan.
Olen itse samanlaisilla järjestelyillä siirtynyt työttömäksi pari kuukautta sitten.Soitin tänään kuuden aikaan hallituksen puheenjohtajalle ja hän oli todella huolestunut tilastani ja toivotti tervetulleeksi töihin !!! Lupasi tulla kotiini huomenna kahville !! Neuvottelutaitoa (tottakai) omasta mielestäni löytyy, olen toiminut asiakaspalvelukouluttajana yli neljä vuotta. Siis ennen yrittäjyyttäni. Ja alan yliopistollinen tutkinto kasvatustieteestä. Mutta, pitkän tien kulkeneena... ne ei merkitse kuitenkaan mitään...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 943792
Nainen olet minun
Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli473175Sille ei voi enää mitään
Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.1002807- 1342457
Harmi jos ei enään nähdä
Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki572450- 612388
Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun
mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??1172377Vau miten upea nainen!
Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.212304Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv232296- 642080