Akbar loi valtakunnalleen vankan pohjan perustamalla hyvin kehittyneen, selkeärakenteisen hallintojärjestelmän. Se oli kenties hänen suurin saavutuksensa. Kuten Maurya.aikoina, koko järjestelmän piti tiukasti koossa kuninkaan valvoma keskushallinto. Akbar loi kiinteän, puolueettoman, 32 tasoksi järjestetyn siviilihallinnon, jossa oli säännönmukaiset arvot ja kiinteät plkat. Virkamiehiä kutsuttiin nimellä mansabdarit eli "käskynhaltijat" ja he suorittivat sekä sotilas että siviilitehtäviä. Jokainen taso luokiteltiin sen mukaan, montako ratsumiestä viranhaltijan odotettiin johtavan, ja ne vaihtelivat kymmenen komentajista viiden tuhannen komentajiin. Akbarin aikaan kaikille näille virkamiehille maksettiin käteisenä, minkä on täytynyt viedä suunnattoman suuri osa valtakunnan tuloista. Hänen seuraajiensa aikana virkamiehille annettiin luovutuskirjalla maa-alueita, joista he keräsivät veroja palkan asemesta. Järjestelmä oli suunniteltu rakenteeksi, jossa lahjakkuus ja kunnianhimo saisivat purkautua valtion palveluksessa. Kapinan vaaraa torjuttiin jatkuvalla kierrolla: joka virkamies muutti joka kolmas tai neljäs vuosi. Virkamiehen kuollessa valtio otti takaisin kaiken hänen omaisuutensa. Niinpä seuraavan sukupolven oli aloitettava arvoasteikon pohjalta
Intia suuri Akbar
Anonyymi
1
112
Vastaukset
- Anonyymi
vallanjako oli tarkasti suunniteltu pienentämään kapinan mahdollisuutta. Se merkitsi sitä, että liian kunnianhimoisella sudabarilla ei ollut rahaa, jolla maksaa joukoilleen, kun taas diwanilla ei ollut joukkoja komennossaan
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.854960- 432756
- 952724
- 1982390
ROTAT VALTAAVAT ALUEITA
Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj281953- 1331949
- 1781560
Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️161471Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut
Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh3581279Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan51249