tulisiko dysforia hoitaa pois eikä leikata kehoa?

Anonyymi

luettuani viestejä huomasin kommentin jossa todettiin että transseksuaalisuus ei ole sairaus. kuitenkin he hakeutuvat hoitoon ja syövät lääkkeitä?

toinen teksti totesi että ihminen on sitä itse kokee olevansa. olenko siis kissa jos minä koen olevani kissa?

olenko mies jos koen olevani nainen vaikka synnyin miehen kehossa?

tällaisia kysymyksiä pohdin ja myönnän sen että jotkut ihmiset kokee aitoa dysforiaa. kysymykseni kuuluukin, että pitäisikö dysforiaa hoitaa psyykkisesti pois vai tehdä ihmisille peruttamattomia kehollisia muokkauksia? oma näkemykseni on että dysforiaa tulee hoitaa pois

15

1084

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Asiaa voisi ehkä valaista niin, että sinulla on vaikkapa liikavarvas, känsä tai mikä vaan, joka jatkuvasti haittaa elämääsi. Käveleminen on vaivalloista ja tämä haittaa jokapäiväistä elämääsi. Elämä ei oikein maistu.
      Mitä teet, menet tohtorin pakeille ja sieltä sinut lähetetään psykiatrille, koska vaivasi ei ole fyysisesti niin paha, että se olisi todellinen.
      Harvoin näin kaiketi käy. Homma hoidetaan ja elämä jatkuu.
      Mutta kun kysymyksessä on sukupuoli, niin silloin vika on perusoletuksen mukaan korvien välissä. Sukupuoli on oletuksen mukaan vakaa ja pyhä. Tästä syystä alkaa melkoinen rumba.
      Kutenkin kysymyksessä on sama perusvaiva.

      • Anonyymi

        Juu dysforia tulisi hoitaa pois, eikä muutella kehoa.
        Ns. sukupuolen korjaus on joka tapauksessa ihmisen päänsisäinen asia, ulkopuoliset tuskin edes huomaavat näitä mullistavia muutoksia.
        Eihän todellisuudessa juuri mikään muutu, muutama karva ehkä kasvaa tai poistetaan yms.
        Aika harva ryhtyy alapäähajotuksiin onneksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu dysforia tulisi hoitaa pois, eikä muutella kehoa.
        Ns. sukupuolen korjaus on joka tapauksessa ihmisen päänsisäinen asia, ulkopuoliset tuskin edes huomaavat näitä mullistavia muutoksia.
        Eihän todellisuudessa juuri mikään muutu, muutama karva ehkä kasvaa tai poistetaan yms.
        Aika harva ryhtyy alapäähajotuksiin onneksi.

        "Juu dysforia tulisi hoitaa pois, eikä muutella kehoa."
        Kyllähän tuota on aikoinaan yritetty, todella rankoillakin tavoilla. Mutta jo n. 70-80 vuotta sitten todettiin ettei ihmisen psyykkistä ominaisuutta pystytä muuttamaan tältä osin niin ettei siitä aiheutuisi psyykkisiä ongelmia.

        "Aika harva ryhtyy alapäähajotuksiin onneksi."
        Mistä nykäisit tuollaisen päätelmän - hihastasiko? Transmiehillä kyseiset genitaalien korjaukset ovat hankalampia, joten he eivät välttämättä kaipaa täydellistä korjaushoitoa siltä osin. Transnaisten osalta taas genitaalien korjaus on suhteellisen helppo (lääkäri totesi keskitason plastiikkakirurgiseksi operaatioksi). Myös lopputulokset ovat suurimmalla osalla hyviä, komplikaatioita tulee harvoin. Vain hyvin harva jättää toimenpiteen tekemättä.
        Muunsukupuoliset ovat sitten aivan oma ryhmänsä, eikä heillä ole aina kovin suurta halua suurempiin kirurgisiin toimenpiteisiin.


    • Anonyymi

      Tuolla lääketieteellisillä sivuilla sanottiin, että transmiehen penis ei voi saada erektiota, kun siinä ei ole paisuvaiskudosta. Onko se totta?

      • Anonyymi

        Klitoriksessakin on paisuvaiskudosta. Transmiehelle voidaan asettaa samoja apuvälineitä kuin cis-miehillekin.


    • Itse olen transnainen mutta dysforiaa en ole koskaan kokenut niin voimakkaaksi. Kyllä: on transihmisiä jotka eivät koe dysforiaa niin voimakkaaksi mutta heille on tärkeää päästä hoitoihin. Nää asiat ei ole yks yhteen ja jokainen ihminen on yksilöllinen ja kokee asiat eri tavalla. Esim. Minä en leikkauksiin halua mennä. Minulle riittää parran laserointi ja hormonihoidot. Joillekin se ei riitä. Joillekin riittää pelkkä polilta saatu diagnoosi (hirveä sana!).

      Ps. Aloittaja käytti sanaa transseksuaali, joka on vanhentunut termi. Transseksuaalilla tarkoitetaan seksuaalista suuntautumista. Näissä asioissa on kyse transsukupuolisuudesta jolla ei ole mitään tekemistä seksuaalisuudella. Ja sitten on transvestiitti joka kans ihan eri asia kuin transsukupuolinen tai transseksuaali. Oon huomannut että ihmisillä menee nämä kolme asiaa tosi helposti sekaisin.

      • Anonyymi

        Jos ei koe dysforiaa niin miksi ihmeesä silti "hoitoihin" pääsy olisi tarpeellista?
        Jos ei ahdista niin miksei silloin voi elellä tyytyväisenä sellaisena kuin on, miehenä?
        Ei ymmärrä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos ei koe dysforiaa niin miksi ihmeesä silti "hoitoihin" pääsy olisi tarpeellista?
        Jos ei ahdista niin miksei silloin voi elellä tyytyväisenä sellaisena kuin on, miehenä?
        Ei ymmärrä.

        Kuten sanoin, nää asiat ei oo yks yhteen ja ne on aika monitasoisia. Miehenä eläminen oli jotain mitä en koskaan kokenut olevan minua. Se että mua kohdeltiin miehenä ja errä mun pitäisi elää siinä lokerossa joka mulle on aina ollut väärä, oli tosi vierasta ja se satutti mua tosi paljon. Olettamukset minusta yms. Halusin naisen vartalon ja koin(koen) olevani nainen. Halusin rinnat ja feminiiniset piirteet joita mulla ei ollut. Ainoa keino saada nämä asiat, on hormonihoidot. Moni asia ei liity ulkonäköön vaan enemmän päässä oleviin asioihin mutta niin kauan kun ulkonäköni oli omaa mieltäni vastaan, se tuntui pahalta ja väärältä. Toki mulla on aina ollut dysforiaa mutta ei pahaa sellaista. Nyt kun mulla on estrot ollut pidempään, mua ei luokitella väärin. Saan käydä rauhassa naisten vessassa ja kun näytän henkkareitani, siinä on N merkintä ja naisen nimi. Koen olevani ensimmäistä kertaa elämässäni onnellinen ja vapaa. Saan olla oma itseni. Toivottavasti tää avautui hieman.


      • Mari_1990 kirjoitti:

        Kuten sanoin, nää asiat ei oo yks yhteen ja ne on aika monitasoisia. Miehenä eläminen oli jotain mitä en koskaan kokenut olevan minua. Se että mua kohdeltiin miehenä ja errä mun pitäisi elää siinä lokerossa joka mulle on aina ollut väärä, oli tosi vierasta ja se satutti mua tosi paljon. Olettamukset minusta yms. Halusin naisen vartalon ja koin(koen) olevani nainen. Halusin rinnat ja feminiiniset piirteet joita mulla ei ollut. Ainoa keino saada nämä asiat, on hormonihoidot. Moni asia ei liity ulkonäköön vaan enemmän päässä oleviin asioihin mutta niin kauan kun ulkonäköni oli omaa mieltäni vastaan, se tuntui pahalta ja väärältä. Toki mulla on aina ollut dysforiaa mutta ei pahaa sellaista. Nyt kun mulla on estrot ollut pidempään, mua ei luokitella väärin. Saan käydä rauhassa naisten vessassa ja kun näytän henkkareitani, siinä on N merkintä ja naisen nimi. Koen olevani ensimmäistä kertaa elämässäni onnellinen ja vapaa. Saan olla oma itseni. Toivottavasti tää avautui hieman.

        Ja lisään vielä: minulla oli ahdistusta omasta kehosta mutta se ei niinkään liittynyt dysforiaan vaan siihen, etten ole mies mutta näytän mieheltä.


      • Anonyymi
        Mari_1990 kirjoitti:

        Ja lisään vielä: minulla oli ahdistusta omasta kehosta mutta se ei niinkään liittynyt dysforiaan vaan siihen, etten ole mies mutta näytän mieheltä.

        En usko tollaseen.
        Jos on miehen keho luonnostaan niin on mies, harva on kroppaansa aivan tyytyväinen muutenkaan.
        Minusta biologia määrittää sukupuolen, muu on mielikuvitusta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        En usko tollaseen.
        Jos on miehen keho luonnostaan niin on mies, harva on kroppaansa aivan tyytyväinen muutenkaan.
        Minusta biologia määrittää sukupuolen, muu on mielikuvitusta.

        No jos et usko niin et usko. Enkä oikeastaan ihmettelekään koska sulla ei taida olla omakohtaisia kokemuksia kyseisestä aiheesta? Itse kuitenkin tiedän kuka koen olevani ja kulle se taas on täyttä totta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En usko tollaseen.
        Jos on miehen keho luonnostaan niin on mies, harva on kroppaansa aivan tyytyväinen muutenkaan.
        Minusta biologia määrittää sukupuolen, muu on mielikuvitusta.

        Cis-ihmiselle on ylivoimaista ymmärtää transsukupuolisen kokemaa sukupuoliristiriitaa. Kun sellaista ei ole itsellä, se menee yli ymmärryksen eikä cis'si pysty asettumaan transsukupuolisen asemaan.

        On täysin absurdia väittää että ihmisen sukupuoli määräytyy sen mukaan miltä hänen vartalonsa näyttää. Mutta se on helppo pakomahdollisuus cis-ihmiselle asiasta jota hän ei ymmärrä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Cis-ihmiselle on ylivoimaista ymmärtää transsukupuolisen kokemaa sukupuoliristiriitaa. Kun sellaista ei ole itsellä, se menee yli ymmärryksen eikä cis'si pysty asettumaan transsukupuolisen asemaan.

        On täysin absurdia väittää että ihmisen sukupuoli määräytyy sen mukaan miltä hänen vartalonsa näyttää. Mutta se on helppo pakomahdollisuus cis-ihmiselle asiasta jota hän ei ymmärrä.

        Minusta taas on täysin absurdia väittää ettei sukupuoli määräytyisi juuri kehon mukaan.

        Millä perustein trans-kokemus muka eroaa tapauksista joissa koetaan olevansa mustaihoinen vaikka ollaan valkoinen, tai tapauksissa joissa ihmisellä on outo halu vaikka leikkauttaa jalkansa pois kun kokee ettei se kuulu hänen minäkuvaansa.
        Tai nämä jotka kuvittelevat olevansa eläimiä ja leikkivät sitä ja muuttelevat itseään, tai aikuinen joka kokee olevansa lapsi .
        Millä järkevällä perusteella näissä on eroa?
        Sama asia, ihminen kokee ja kuvittelee olevansa jotain jota ei ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minusta taas on täysin absurdia väittää ettei sukupuoli määräytyisi juuri kehon mukaan.

        Millä perustein trans-kokemus muka eroaa tapauksista joissa koetaan olevansa mustaihoinen vaikka ollaan valkoinen, tai tapauksissa joissa ihmisellä on outo halu vaikka leikkauttaa jalkansa pois kun kokee ettei se kuulu hänen minäkuvaansa.
        Tai nämä jotka kuvittelevat olevansa eläimiä ja leikkivät sitä ja muuttelevat itseään, tai aikuinen joka kokee olevansa lapsi .
        Millä järkevällä perusteella näissä on eroa?
        Sama asia, ihminen kokee ja kuvittelee olevansa jotain jota ei ole.

        Niin no, sen ainakin voin sanoa että sen jälkeen kun itse aloitin transprosessin ja sain sen päätökseen, olen kokenut olevani kokonainen ihminen. On paljon tutkimuksia ja todistusaineistoja siitä, että transprosessi enimmäkseen auttaa ihmisiä, kuin vahingoittaa heitä. Eli, ne ihmiset jotka eivät pääse näiin hoitoihin, voivat huonommin. Eli lääketieteen valossa tämä on oikea hoitomuoto.

        Nuo muut mitä esitit, niihin aivan varmasti käytetään omanlaisia hoitomuotoja joita myös kehitellään jatkuvasti. Eihän syöpääkään paranneta flunssalääkkeillä koska flunssa ja syöpä ovat aivan kaksi eri asiaa. Sama juttu kaikissa noissa mitä esitit. Kaikki aivan eri asioita ja joille on mitä luultavimmin erilaiset hoitomuodot. Ja tähän taas se, että lääketiede on varmasti tutkinut noita luettelemiasi asioita ja löytänyt parhaimmat keinot siihen.

        Esim. tuo että aikuinen kokee olevansa lapsi, ei kyllä ole lähellekään sama asia kuin musaihoinen haluaa olla vaaleaihoinen. Miksi? Siksi koska niihin on aivan varmasti täysin erilaiset hoitomuodot. Sitäpaitsi on ihmisiä jotka käyvät monia leikkauksia jotta saavat ihonsa vaaleammaksi, jonka jälkeen kokevat itsensä hyväksi. Se, onko siinä järkeä alkaa leikkautaa itsensä, ei mielestäni ole kenenkään muun päätettävissä kuin sen kyseisen henkilön.

        Lisäksi, ihmisiä on ollut ties kuinka monta sataa miljardia yhteensä, ja olisi yhtä absurdia ajatella, että jokainen noista ihmisistä olisi kokenut sukupuolensa juuri sellaiseksi kun se on hänen syntymäasään nimetty.

        Niin ja muuten, kun lapsi syntyy suomessa, hänet voidaan nimetä tytöksi, pojaksi tai intersukupuoliseksi, riippuen siitä miltä alapäässä näyttää. Lisäksi on ihmisiä joiden kromosomiparit eivät ole yks yhteen yleisen käsityksen mukaisella tavalla ja näin ollen ihan molekyylitasolla he eivät ole miehiä eivätkä naisia.


    • Anonyymi

      *Transsukupuolisuus.

      En ole valinnut kokevani sitä mitä koen.
      Kehodysforia ei lähde pois ilman korjauksia, jos se painottuu vahvasti esim rintakehään, ainakin minun kohdallani. Dysforian kanssa voi jotkut elää, kuten minä mutta se ei silloin ole täyttä elämää ja se pitää vain hyväksyä, jos kerran valitsee olla pyytämättä apua.
      Käytän siis muita apuvälineitä pitämään kehodysforiani kurissa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1751
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1371
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1337
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      11
      1330
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1325
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1294
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1274
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe