Ratikan ohittaminen

Jerkku

Olen huomannut ettei pysäkille pysähtynyttä ratikkaa saa ohittaa.Osaako joku sanoa miten tämä sääntö määritellään tieliikenne laissa?

13

1538

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sama siellä
      • Jerkku

        Ei Helsingissä ole samaa ongelmaa.Voisi kuvitella että tottumattomalle Tallinnassa ajavalle tuo mainittu manööveri saattaa tuoda ikävänkin yllätyksen.


      • Käynnyt
        Jerkku kirjoitti:

        Ei Helsingissä ole samaa ongelmaa.Voisi kuvitella että tottumattomalle Tallinnassa ajavalle tuo mainittu manööveri saattaa tuoda ikävänkin yllätyksen.

        Kannattaa varoa,yleensäkin Virossa kannattaa huomioida että liikenne on kohteliaampaa,jalankulkijaa väistetään lähes aina.

        Ja sen ratikkamatkustajan yliajosta saa reilusti ikävyyksiä,varovaisuutta!


      • käyneelle
        Käynnyt kirjoitti:

        Kannattaa varoa,yleensäkin Virossa kannattaa huomioida että liikenne on kohteliaampaa,jalankulkijaa väistetään lähes aina.

        Ja sen ratikkamatkustajan yliajosta saa reilusti ikävyyksiä,varovaisuutta!

        koskahan olet virossa käynyt.taitaa olla ennen vuotta 72 jolloin itse kävin siellä eka kerran.eipä ole jalankulkijalla samaa arvoa,kuin länsimaissa.olkaa varovaisia.


      • Jerkku
        käyneelle kirjoitti:

        koskahan olet virossa käynyt.taitaa olla ennen vuotta 72 jolloin itse kävin siellä eka kerran.eipä ole jalankulkijalla samaa arvoa,kuin länsimaissa.olkaa varovaisia.

        Riippuu tietysti siitä mihin kaupunkiin vertaa.Kyllä minunkin mielestäni Tallinnassa arvostetaan jalankulkijaa enemmän mitä Helsingissä.Toinen seikka mihin olen kiinnittänyt huomiota on se, että busseissa matkustajat saavat huomattavasti rauhallisempaa kyytiä mitä stadissa.


      • tubli mees
        käyneelle kirjoitti:

        koskahan olet virossa käynyt.taitaa olla ennen vuotta 72 jolloin itse kävin siellä eka kerran.eipä ole jalankulkijalla samaa arvoa,kuin länsimaissa.olkaa varovaisia.

        Suomalaiset katselevat näemmä värillisten lasien läpi tätä liikennetouhuakin. Virossa liikenne on fiksulla mannermaisella eli keski-eurooppalaisella tasolla. Ajonopeudet ovat rauhallisia, osaavat ajaa ruuhkissa maltillisesti ja nimenomaan kunnioittavat jalankulkijoita ja punaisia valoja. Tämä kaikkihan on Suomessa ollut taaksejäänyttä elämää jo 10 vuotta.

        Virossa oli itsenäisyyden palautumisen jälkeen lyhyt n. viiden vuoden aika, jolloin kaikki moraali ja lakien kunnioittaminen jäi unholaan. Mutta se on mennyttä.

        Suomessa on taas nähty viime viikkojen aikana, että minkäänlaisia tapoja ja järkeä ei liikenteestä löydy. Esim. ne ketjukolarit ovat täysin mahdottomia Virossa. Siellä kun ihmiset osaavat ajaa kelien mukaan. Helsingin kehäteillä sen sijaan 90 prosenttia liikenteestä ajaa ylinopeutta, jotkut enemmän jotkut vähemmän. Tallinnassa todella moni ajaa "alinopeutta" - tapa joka meillä olisi monen mielestä oltava rangaistava teko! Suojatien eteen täällä ei pysähdy kukaan, kun taas Tallinnassa tapoihin kuuluu hidastaa kymmeniä metrejä aikaisemmin ja pysähtyä. Tätä tapaa Tallinnassa tuntuvat rikkovan ainoastaan turistit. Itse kun siellä ajelen, niin tunnun olevan aina se nopein kuski, kun olen Hesassa tottunut pakon sanelemana ajelemaan n. 7-10 km:n ylinopeuksia. Jälkivihreillä ajaminen on Suomessa niin yleistä, että monissa risteyksissä sitä tapahtuu jokaisella valokierrolla.

        Mistä nämä erot sitten johtuvat? Luultavasti syynä on ainakin Viron liikennevalvonnan suuri määrä ja tuntuvat sakot. Suomessahan sakot tuntuvat ainoastaan kaikkein köyhimpien lompakossa. Heillähän ei ole muutenkaan varaa autoilla. Ja poliisia ei meilläpäin näe juuri koskaan.


      • tosissas
        tubli mees kirjoitti:

        Suomalaiset katselevat näemmä värillisten lasien läpi tätä liikennetouhuakin. Virossa liikenne on fiksulla mannermaisella eli keski-eurooppalaisella tasolla. Ajonopeudet ovat rauhallisia, osaavat ajaa ruuhkissa maltillisesti ja nimenomaan kunnioittavat jalankulkijoita ja punaisia valoja. Tämä kaikkihan on Suomessa ollut taaksejäänyttä elämää jo 10 vuotta.

        Virossa oli itsenäisyyden palautumisen jälkeen lyhyt n. viiden vuoden aika, jolloin kaikki moraali ja lakien kunnioittaminen jäi unholaan. Mutta se on mennyttä.

        Suomessa on taas nähty viime viikkojen aikana, että minkäänlaisia tapoja ja järkeä ei liikenteestä löydy. Esim. ne ketjukolarit ovat täysin mahdottomia Virossa. Siellä kun ihmiset osaavat ajaa kelien mukaan. Helsingin kehäteillä sen sijaan 90 prosenttia liikenteestä ajaa ylinopeutta, jotkut enemmän jotkut vähemmän. Tallinnassa todella moni ajaa "alinopeutta" - tapa joka meillä olisi monen mielestä oltava rangaistava teko! Suojatien eteen täällä ei pysähdy kukaan, kun taas Tallinnassa tapoihin kuuluu hidastaa kymmeniä metrejä aikaisemmin ja pysähtyä. Tätä tapaa Tallinnassa tuntuvat rikkovan ainoastaan turistit. Itse kun siellä ajelen, niin tunnun olevan aina se nopein kuski, kun olen Hesassa tottunut pakon sanelemana ajelemaan n. 7-10 km:n ylinopeuksia. Jälkivihreillä ajaminen on Suomessa niin yleistä, että monissa risteyksissä sitä tapahtuu jokaisella valokierrolla.

        Mistä nämä erot sitten johtuvat? Luultavasti syynä on ainakin Viron liikennevalvonnan suuri määrä ja tuntuvat sakot. Suomessahan sakot tuntuvat ainoastaan kaikkein köyhimpien lompakossa. Heillähän ei ole muutenkaan varaa autoilla. Ja poliisia ei meilläpäin näe juuri koskaan.

        olen aina epäillyt juttujasi,tai nimimerkilläsi kirjoitettuja.nyt kun vielä jatkat,että kolareita ei juurikaan synny ja muuta vastaavaa.minä uskon viron poliisin tilastoja,enkä ole sokea.liikennekuri on täysin peestä.ohitukset törkeitä.älkää uskoko joulupukkiin.


      • tubli mees
        tosissas kirjoitti:

        olen aina epäillyt juttujasi,tai nimimerkilläsi kirjoitettuja.nyt kun vielä jatkat,että kolareita ei juurikaan synny ja muuta vastaavaa.minä uskon viron poliisin tilastoja,enkä ole sokea.liikennekuri on täysin peestä.ohitukset törkeitä.älkää uskoko joulupukkiin.

        Törkeitä ohituksia ei tarvitse mennä Tallinnasta hakemaan. Riittää kun ajaa kehä I:lle tai Vihdin tielle. Tallinnassa ei oo vielä kukaan yrittänyt ajaa tahallaan mun päälle = punaisia päin suojatien yli tai 130 km:n nopeudessa moottoritiellä puskuriin liimautuneena. Suomessa on käynyt aika monta kertaa niin.

        Kuinka monta sataa autoa tärveltyi yhden ainoa päivän liukkailla reilu viikko sitten pääkaupunkiseudulla??? Ja joko unohtui ne bussiturmat ja suojatiellä yliajot???

        On noita esimerkkejä vaikka kuinka paljon. Pitäis varmaan taas kaivaa niitä tilastoja esiin. Baltiassa varmaankin suurin osa kuolemista ja loukkaantumisista aiheutuu itselle, koska joukossa on todella vanhoja turvattomia autoja ja turvavöitä ei välttämättä paljoa käytetä. Kevyelle liikenteelle ei välttämättä tapahdu niin paljoa.

        Joo tilastoja vaan peliin. Itsekin sain joskus tarpeekseni täällä autovarkauskirjoittelusta. Sitten kun kaivoin suomalaiset tilastot esiin, huomasin, että Helsingissä varastetaan väkilukuun nähden enemmän autoja kuin Tallinnassa!!! Että sellaisia ne "tilastot" tähän asti ovat täällä olleet.

        Joka tapauksessa esittämäni havainnot liikennekulttuurista perustuvat omiin kokemuksiin ratin takana ja jalkaisin niin meillä kuin Baltiassakin. Lisäksi on tullut jaloiteltua Pariisissa, Amsterdamissa, Berliinissä, Prahassa, Barcelonassa...


      • tubli mees kirjoitti:

        Törkeitä ohituksia ei tarvitse mennä Tallinnasta hakemaan. Riittää kun ajaa kehä I:lle tai Vihdin tielle. Tallinnassa ei oo vielä kukaan yrittänyt ajaa tahallaan mun päälle = punaisia päin suojatien yli tai 130 km:n nopeudessa moottoritiellä puskuriin liimautuneena. Suomessa on käynyt aika monta kertaa niin.

        Kuinka monta sataa autoa tärveltyi yhden ainoa päivän liukkailla reilu viikko sitten pääkaupunkiseudulla??? Ja joko unohtui ne bussiturmat ja suojatiellä yliajot???

        On noita esimerkkejä vaikka kuinka paljon. Pitäis varmaan taas kaivaa niitä tilastoja esiin. Baltiassa varmaankin suurin osa kuolemista ja loukkaantumisista aiheutuu itselle, koska joukossa on todella vanhoja turvattomia autoja ja turvavöitä ei välttämättä paljoa käytetä. Kevyelle liikenteelle ei välttämättä tapahdu niin paljoa.

        Joo tilastoja vaan peliin. Itsekin sain joskus tarpeekseni täällä autovarkauskirjoittelusta. Sitten kun kaivoin suomalaiset tilastot esiin, huomasin, että Helsingissä varastetaan väkilukuun nähden enemmän autoja kuin Tallinnassa!!! Että sellaisia ne "tilastot" tähän asti ovat täällä olleet.

        Joka tapauksessa esittämäni havainnot liikennekulttuurista perustuvat omiin kokemuksiin ratin takana ja jalkaisin niin meillä kuin Baltiassakin. Lisäksi on tullut jaloiteltua Pariisissa, Amsterdamissa, Berliinissä, Prahassa, Barcelonassa...

        järveen, tilastoinesi. olen myös jaloitellut noissa kaupungeissa, sen lisäksi olen liikkunut niissä raskaalla kalustolla, mut se siitä. täällä ne vanhimmat ja huonoimmat autot ei kyllä aiheuta niitä vahinkoja, suurimman osan onnettomuuksista aiheuttaa turvallisemman, uudemman ja tehokkaamman auton kuljettaja. Entisen kaupunginjohtajan kommentti kun ajoi 600 mersulla törkeää ylinopeutta,aineissa, ja 2 tyttöä kuoli vastapuolen autossa, ostakaa turvallisempia autoja, säilytte vammoitta niin kuin minäkin.SE LIIKENNEKULTTUURISTA!!! ps. 11vuotta ei riitä että vois olla kulttuuria.


      • Jerkku kirjoitti:

        Ei Helsingissä ole samaa ongelmaa.Voisi kuvitella että tottumattomalle Tallinnassa ajavalle tuo mainittu manööveri saattaa tuoda ikävänkin yllätyksen.

        maassa sama asia, on pysähdyttävä, jos ei ole SUOJAKOROKETTA tai -kaidetta. en muista kuinka se lakikirjassa on, mut toi oli selkokielellä.


      • Helsingissä
        Jerkku kirjoitti:

        Ei Helsingissä ole samaa ongelmaa.Voisi kuvitella että tottumattomalle Tallinnassa ajavalle tuo mainittu manööveri saattaa tuoda ikävänkin yllätyksen.

        On vain muutama pysäkki,joilla ei ole koroketta matkustajille ratikkakaistan ja autokaistan välissä. Tallinnassa lähes kaiiki pysäkit on autokaistan laidassa eli jalankulkijat loikkivat kadun poikki.


    • Rikala

      ... lienee mahdotonta.

      Ihmiset / asiakkaat purkautuvat ratikasta kadulle, eli maantielle.

      Monessa maassa sama juttu !

      • Rotwalli

        Kaikissa CCCP maissa ei ole erikseen rotwalleja, ratikka matkustajille !


    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1097
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      876
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      855
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      657
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      70
      605
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      583
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      536
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      493
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe