Olen huomannut ettei pysäkille pysähtynyttä ratikkaa saa ohittaa.Osaako joku sanoa miten tämä sääntö määritellään tieliikenne laissa?
Ratikan ohittaminen
13
1507
Vastaukset
- sama siellä
Ratikkojen vuorovälit tiuhat ja yleensä olen huomannut sen tulon ihmisten alkaessa liikehtiä kohti ajotietä. Itse kun en aja, tutkaileppa nettisisivua
http://www.laki24.fi/liik-liikennesaannot-liikennesaannotrikkominen.html- Jerkku
Ei Helsingissä ole samaa ongelmaa.Voisi kuvitella että tottumattomalle Tallinnassa ajavalle tuo mainittu manööveri saattaa tuoda ikävänkin yllätyksen.
- Käynnyt
Jerkku kirjoitti:
Ei Helsingissä ole samaa ongelmaa.Voisi kuvitella että tottumattomalle Tallinnassa ajavalle tuo mainittu manööveri saattaa tuoda ikävänkin yllätyksen.
Kannattaa varoa,yleensäkin Virossa kannattaa huomioida että liikenne on kohteliaampaa,jalankulkijaa väistetään lähes aina.
Ja sen ratikkamatkustajan yliajosta saa reilusti ikävyyksiä,varovaisuutta! - käyneelle
Käynnyt kirjoitti:
Kannattaa varoa,yleensäkin Virossa kannattaa huomioida että liikenne on kohteliaampaa,jalankulkijaa väistetään lähes aina.
Ja sen ratikkamatkustajan yliajosta saa reilusti ikävyyksiä,varovaisuutta!koskahan olet virossa käynyt.taitaa olla ennen vuotta 72 jolloin itse kävin siellä eka kerran.eipä ole jalankulkijalla samaa arvoa,kuin länsimaissa.olkaa varovaisia.
- Jerkku
käyneelle kirjoitti:
koskahan olet virossa käynyt.taitaa olla ennen vuotta 72 jolloin itse kävin siellä eka kerran.eipä ole jalankulkijalla samaa arvoa,kuin länsimaissa.olkaa varovaisia.
Riippuu tietysti siitä mihin kaupunkiin vertaa.Kyllä minunkin mielestäni Tallinnassa arvostetaan jalankulkijaa enemmän mitä Helsingissä.Toinen seikka mihin olen kiinnittänyt huomiota on se, että busseissa matkustajat saavat huomattavasti rauhallisempaa kyytiä mitä stadissa.
- tubli mees
käyneelle kirjoitti:
koskahan olet virossa käynyt.taitaa olla ennen vuotta 72 jolloin itse kävin siellä eka kerran.eipä ole jalankulkijalla samaa arvoa,kuin länsimaissa.olkaa varovaisia.
Suomalaiset katselevat näemmä värillisten lasien läpi tätä liikennetouhuakin. Virossa liikenne on fiksulla mannermaisella eli keski-eurooppalaisella tasolla. Ajonopeudet ovat rauhallisia, osaavat ajaa ruuhkissa maltillisesti ja nimenomaan kunnioittavat jalankulkijoita ja punaisia valoja. Tämä kaikkihan on Suomessa ollut taaksejäänyttä elämää jo 10 vuotta.
Virossa oli itsenäisyyden palautumisen jälkeen lyhyt n. viiden vuoden aika, jolloin kaikki moraali ja lakien kunnioittaminen jäi unholaan. Mutta se on mennyttä.
Suomessa on taas nähty viime viikkojen aikana, että minkäänlaisia tapoja ja järkeä ei liikenteestä löydy. Esim. ne ketjukolarit ovat täysin mahdottomia Virossa. Siellä kun ihmiset osaavat ajaa kelien mukaan. Helsingin kehäteillä sen sijaan 90 prosenttia liikenteestä ajaa ylinopeutta, jotkut enemmän jotkut vähemmän. Tallinnassa todella moni ajaa "alinopeutta" - tapa joka meillä olisi monen mielestä oltava rangaistava teko! Suojatien eteen täällä ei pysähdy kukaan, kun taas Tallinnassa tapoihin kuuluu hidastaa kymmeniä metrejä aikaisemmin ja pysähtyä. Tätä tapaa Tallinnassa tuntuvat rikkovan ainoastaan turistit. Itse kun siellä ajelen, niin tunnun olevan aina se nopein kuski, kun olen Hesassa tottunut pakon sanelemana ajelemaan n. 7-10 km:n ylinopeuksia. Jälkivihreillä ajaminen on Suomessa niin yleistä, että monissa risteyksissä sitä tapahtuu jokaisella valokierrolla.
Mistä nämä erot sitten johtuvat? Luultavasti syynä on ainakin Viron liikennevalvonnan suuri määrä ja tuntuvat sakot. Suomessahan sakot tuntuvat ainoastaan kaikkein köyhimpien lompakossa. Heillähän ei ole muutenkaan varaa autoilla. Ja poliisia ei meilläpäin näe juuri koskaan. - tosissas
tubli mees kirjoitti:
Suomalaiset katselevat näemmä värillisten lasien läpi tätä liikennetouhuakin. Virossa liikenne on fiksulla mannermaisella eli keski-eurooppalaisella tasolla. Ajonopeudet ovat rauhallisia, osaavat ajaa ruuhkissa maltillisesti ja nimenomaan kunnioittavat jalankulkijoita ja punaisia valoja. Tämä kaikkihan on Suomessa ollut taaksejäänyttä elämää jo 10 vuotta.
Virossa oli itsenäisyyden palautumisen jälkeen lyhyt n. viiden vuoden aika, jolloin kaikki moraali ja lakien kunnioittaminen jäi unholaan. Mutta se on mennyttä.
Suomessa on taas nähty viime viikkojen aikana, että minkäänlaisia tapoja ja järkeä ei liikenteestä löydy. Esim. ne ketjukolarit ovat täysin mahdottomia Virossa. Siellä kun ihmiset osaavat ajaa kelien mukaan. Helsingin kehäteillä sen sijaan 90 prosenttia liikenteestä ajaa ylinopeutta, jotkut enemmän jotkut vähemmän. Tallinnassa todella moni ajaa "alinopeutta" - tapa joka meillä olisi monen mielestä oltava rangaistava teko! Suojatien eteen täällä ei pysähdy kukaan, kun taas Tallinnassa tapoihin kuuluu hidastaa kymmeniä metrejä aikaisemmin ja pysähtyä. Tätä tapaa Tallinnassa tuntuvat rikkovan ainoastaan turistit. Itse kun siellä ajelen, niin tunnun olevan aina se nopein kuski, kun olen Hesassa tottunut pakon sanelemana ajelemaan n. 7-10 km:n ylinopeuksia. Jälkivihreillä ajaminen on Suomessa niin yleistä, että monissa risteyksissä sitä tapahtuu jokaisella valokierrolla.
Mistä nämä erot sitten johtuvat? Luultavasti syynä on ainakin Viron liikennevalvonnan suuri määrä ja tuntuvat sakot. Suomessahan sakot tuntuvat ainoastaan kaikkein köyhimpien lompakossa. Heillähän ei ole muutenkaan varaa autoilla. Ja poliisia ei meilläpäin näe juuri koskaan.olen aina epäillyt juttujasi,tai nimimerkilläsi kirjoitettuja.nyt kun vielä jatkat,että kolareita ei juurikaan synny ja muuta vastaavaa.minä uskon viron poliisin tilastoja,enkä ole sokea.liikennekuri on täysin peestä.ohitukset törkeitä.älkää uskoko joulupukkiin.
- tubli mees
tosissas kirjoitti:
olen aina epäillyt juttujasi,tai nimimerkilläsi kirjoitettuja.nyt kun vielä jatkat,että kolareita ei juurikaan synny ja muuta vastaavaa.minä uskon viron poliisin tilastoja,enkä ole sokea.liikennekuri on täysin peestä.ohitukset törkeitä.älkää uskoko joulupukkiin.
Törkeitä ohituksia ei tarvitse mennä Tallinnasta hakemaan. Riittää kun ajaa kehä I:lle tai Vihdin tielle. Tallinnassa ei oo vielä kukaan yrittänyt ajaa tahallaan mun päälle = punaisia päin suojatien yli tai 130 km:n nopeudessa moottoritiellä puskuriin liimautuneena. Suomessa on käynyt aika monta kertaa niin.
Kuinka monta sataa autoa tärveltyi yhden ainoa päivän liukkailla reilu viikko sitten pääkaupunkiseudulla??? Ja joko unohtui ne bussiturmat ja suojatiellä yliajot???
On noita esimerkkejä vaikka kuinka paljon. Pitäis varmaan taas kaivaa niitä tilastoja esiin. Baltiassa varmaankin suurin osa kuolemista ja loukkaantumisista aiheutuu itselle, koska joukossa on todella vanhoja turvattomia autoja ja turvavöitä ei välttämättä paljoa käytetä. Kevyelle liikenteelle ei välttämättä tapahdu niin paljoa.
Joo tilastoja vaan peliin. Itsekin sain joskus tarpeekseni täällä autovarkauskirjoittelusta. Sitten kun kaivoin suomalaiset tilastot esiin, huomasin, että Helsingissä varastetaan väkilukuun nähden enemmän autoja kuin Tallinnassa!!! Että sellaisia ne "tilastot" tähän asti ovat täällä olleet.
Joka tapauksessa esittämäni havainnot liikennekulttuurista perustuvat omiin kokemuksiin ratin takana ja jalkaisin niin meillä kuin Baltiassakin. Lisäksi on tullut jaloiteltua Pariisissa, Amsterdamissa, Berliinissä, Prahassa, Barcelonassa... tubli mees kirjoitti:
Törkeitä ohituksia ei tarvitse mennä Tallinnasta hakemaan. Riittää kun ajaa kehä I:lle tai Vihdin tielle. Tallinnassa ei oo vielä kukaan yrittänyt ajaa tahallaan mun päälle = punaisia päin suojatien yli tai 130 km:n nopeudessa moottoritiellä puskuriin liimautuneena. Suomessa on käynyt aika monta kertaa niin.
Kuinka monta sataa autoa tärveltyi yhden ainoa päivän liukkailla reilu viikko sitten pääkaupunkiseudulla??? Ja joko unohtui ne bussiturmat ja suojatiellä yliajot???
On noita esimerkkejä vaikka kuinka paljon. Pitäis varmaan taas kaivaa niitä tilastoja esiin. Baltiassa varmaankin suurin osa kuolemista ja loukkaantumisista aiheutuu itselle, koska joukossa on todella vanhoja turvattomia autoja ja turvavöitä ei välttämättä paljoa käytetä. Kevyelle liikenteelle ei välttämättä tapahdu niin paljoa.
Joo tilastoja vaan peliin. Itsekin sain joskus tarpeekseni täällä autovarkauskirjoittelusta. Sitten kun kaivoin suomalaiset tilastot esiin, huomasin, että Helsingissä varastetaan väkilukuun nähden enemmän autoja kuin Tallinnassa!!! Että sellaisia ne "tilastot" tähän asti ovat täällä olleet.
Joka tapauksessa esittämäni havainnot liikennekulttuurista perustuvat omiin kokemuksiin ratin takana ja jalkaisin niin meillä kuin Baltiassakin. Lisäksi on tullut jaloiteltua Pariisissa, Amsterdamissa, Berliinissä, Prahassa, Barcelonassa...järveen, tilastoinesi. olen myös jaloitellut noissa kaupungeissa, sen lisäksi olen liikkunut niissä raskaalla kalustolla, mut se siitä. täällä ne vanhimmat ja huonoimmat autot ei kyllä aiheuta niitä vahinkoja, suurimman osan onnettomuuksista aiheuttaa turvallisemman, uudemman ja tehokkaamman auton kuljettaja. Entisen kaupunginjohtajan kommentti kun ajoi 600 mersulla törkeää ylinopeutta,aineissa, ja 2 tyttöä kuoli vastapuolen autossa, ostakaa turvallisempia autoja, säilytte vammoitta niin kuin minäkin.SE LIIKENNEKULTTUURISTA!!! ps. 11vuotta ei riitä että vois olla kulttuuria.
Jerkku kirjoitti:
Ei Helsingissä ole samaa ongelmaa.Voisi kuvitella että tottumattomalle Tallinnassa ajavalle tuo mainittu manööveri saattaa tuoda ikävänkin yllätyksen.
maassa sama asia, on pysähdyttävä, jos ei ole SUOJAKOROKETTA tai -kaidetta. en muista kuinka se lakikirjassa on, mut toi oli selkokielellä.
- Helsingissä
Jerkku kirjoitti:
Ei Helsingissä ole samaa ongelmaa.Voisi kuvitella että tottumattomalle Tallinnassa ajavalle tuo mainittu manööveri saattaa tuoda ikävänkin yllätyksen.
On vain muutama pysäkki,joilla ei ole koroketta matkustajille ratikkakaistan ja autokaistan välissä. Tallinnassa lähes kaiiki pysäkit on autokaistan laidassa eli jalankulkijat loikkivat kadun poikki.
- Rikala
... lienee mahdotonta.
Ihmiset / asiakkaat purkautuvat ratikasta kadulle, eli maantielle.
Monessa maassa sama juttu !- Rotwalli
Kaikissa CCCP maissa ei ole erikseen rotwalleja, ratikka matkustajille !
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nasima löi Jussille luun kurkkuun
Nasima kertoi ettei Jussi sovi puhemieheksi, koska sallii rasismin. Mihin toimiin perussuomalaiset ryhtyvät? Kuka nouse3337611Razmyar on säälittävä - puhemiehellä ei ole mitään syytä ottaa kantaa tähän "silmäkohuun"
jonka toimittajat sai aikaan. Asia ei kuulu puhemiehelle millään lailla. Razmyar haluaa taas vaan huomiota. Mutta jos r735391Pitkän linjan yritysjohtaja: Suomen tapahtumat eivät ole Aasian kärkiuutinen
Viimeaikaista kohua on käytetty sisäpoliittisena lyömäaseena, Thomas Zilliacus sanoo. – Koska asiaa kuitenkin kommentoi1074574Siviilipalvelusmies Halla-aho normalisoi rasismin perussuomalaisissa
SMP:n tuhkille perustettu puolue ei ollut ihmisiä vastaan, vaan instituutiokriittinen. "Missä EU - siellä ongelma", oli224373Miten Eerolan silmäkuvat voivat levitä muutamassa tunnissa ympäri maailmaa?
Seuraako koko maailma persujen ja erityisesti Eerolan somea reaaliajassa? Edes kansanedustajan itsemurha eduskuntatalos1264195Suomalaisilta vaaditaan valtavasti suvaitsevaisuutta - miksi sitä ei vaadita muslimeilta
Suomalaisilta vaaditaan kaikkea, pitää olla suvaitsevainen ja hyväksyä vieraiden tavat, rasisti ei saa olla jne. Miksi s523917Juuri Suomen valtamedian toimittajat teki "silmävääntelystä" sen kohun
ja ilmeisesti ottivat yhteyttä myös ulkomaisiin medioihin, että katsokaas tätä. Mutta Japanin medioissa on asiaan suhta1543800Demarit ovat oikeasti törppöjä eli heikkoälyisiä
ja todistavat sitä päivittäin täällä lapsellisilla jutuillaan. Kauheasti on hehkuttaneet kuinka demarien kannatus vaan743697Perussuomalaiset eivät harrasta maalittamista kuten vasemmisto
Huomaa tässä keinotekoisessa "rasismi"-kohussakin kuinka vasemmistolaiset maalittavat Perussuomalaisia. Me emme vastaava293596SDP:n kansanedustaja Marko Asell: Suomen myönnettävä maahanmuuton ongelmat
Hänen mielestään Suomen pitää pyrkiä rajoittamaan jyrkästi turvapaikanhakijoiden pääsyä maahan ja hän arvioi, että maaha843432