Somettuminen on pilannut äidin kielen

Anonyymi

"Somettuminen on pilannut äidin kielen
2.3.2020 04:00 Susanna Lähdekorpi

Kirjoitampa viellä vähän oikein kirjoitus asiaa jotta saadaan veren paineet nousemaan sekä sielä että täälä.

On nimittäin ruvennut oikein kunnolla täälä toimittajan aivo kopassa nyppimään erityisesti tuola some maailmassa kaiken laiset kirjoitus virheet.

Enään ei osata kirjoittaa yhdys sanoja oikein ei sitten millään.



https://www.hameensanomat.fi/kolumnit/somettuminen-on-pilannut-aidin-kielen-1079358/?fbclid=IwAR0q3GhdBeSSRFm35YzzXPUdLTtWA11iPg_sb6csP63T8OB6IH5KI6TpTdI

Sielä täälä ja ehkä viellä tuolakin on myös huomattavan paljon älliä kateissa (monellakin tapaa) tai sitten älliä on jopa liikaa.

Niimpä niin. Enään ei vain osata.

Ylimääräisiä änniäkin lisäillään sanoihin joihin ne eivät kuullu ja välillä ämmät ottavat ännien paikan. Ne ovat ne peijakkaan ämmät sellaisia!

Kovin moni nyky nuori tai vanhempikaan yksilö ei tunne pilkku sääntöjäkään kuin yö kerhossa.

Isot ja pienet kirjaimetkin menevät meillä Suomalaisilla täälä suomessa arpomalla ihan vinksin vonksin. Tai kaikki on ainakin heikun keikun niinkuin Ruotsalaisella peppi pitkä tossulla.

Missä siis vika kysympä vain?

Onko syy äidin maidossa vai mummonliha pullissa?

Vai Suomalaisen koulun äidin kielen opetuksessa? Kaikista pisa tutkimusten tuloksista huolimatta?

3

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      "Veikkaampa syylliseksi somea itseään. Sielä käytettävä pika kirjoitus kun on saanut Z suku polven täysin ymmälleen.

      Digi natiivi toisensa jälkeen toistaa väärin kirjoitettuja sanoja eteen päin ja tässä on tulos.

      Enään ei lueta kirjojakaan joista olisi voinut joitain oikein kirjoitus asioita jäädä märkä korvien ali tajuntaan.

      Tuntematon sotilas on todellakin tuntematon paitsi valko kankaalta ja aku louhimiehen ohjaamana.

      Nykyään taidetaan vain kuunnella ääni kirjoja jos niitäkään eikä sielä Suomen kieli oppi paljon erotu.

      Nynne kaikki ajattelee et mä oon joku kieli poliisi ja hifistelijä.

      Mut kamoon enkö oo oikeessa? Ei mua se haittaa et somessa näin kirjoitetaan koska oion tekstiä sielä itsekin vaan se ettei tosissaan tiedetä et sanoja ja lauseita ei oikeesti noin kirjoiteta.

      Siis OMG! Emmää kestä enään!"

      • Anonyymi

        Ja suoraan toiselle nimellä mainiten vihan purkauksia.


    • Anonyymi

      Joku viisas vaati, että kaunokirjoitus olisi saatava pakolliseksi takaisin kouluihin. Minä en edes tiennyt, että se on poistettu kouluista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2251
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1958
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1918
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1720
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1498
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1178
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1173
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe