Vaipat arjessa ja ihmissuhteet

Anonyymi

Olen 30-vuotias mies ja käytän teippivaippoja yliaktiivisen rakon ja pidätyskyvyn ongelmien takia. Mietin onko täällä muita, jotka käyttävät myös arjessa tai päivisin vaippoja terveydellisistä syistä? Miten teillä vaipat vaikuttavat sosiaaliseen, elämään, ihmissuhteisiin tai dettailuun / seurusteluun? Minun täytyy myöntää, etten oikein uskalla ja kehtaa tutustua uusiin ihmisiin tai solmia läheisiä ihmissuhteita, kun vaipat syövät varmuutta, aiheuttavat häpeää ja pelkään vaippojen käytön paljastumista. Muuten arki vaippojen kanssa sujuu ihan hyvin ja elämänlaatu on kohentunut.

29

3058

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vaivaasi on saatavana hoitoja, jolloin et tarvitse vaippoja.

      • Anonyymi

        Olen syönyt yliaktiivisen rakon lääkkeet, mutta mukana on myös muita pidätyskyvyn ongelmia ja terveysongelmia jotka vaikuttavat pidätyskykyyni, ja useamman lääkärin kanssa on päädytty vaipparatkaisuun, jota en sinänsä kyllä ole kokenut huonoksi.


    • Anonyymi

      En itse käytä, mutta en pitäisi mitenkään kielteisenä asiana sitä jos selviäisi että joku niitä käyttää. Olen nuorempana hoitanut eri ikäisiä vaipankäyttäjiä.

    • Anonyymi

      Ihmissuhdeongelmia näyttää olevan.

      • Anonyymi

        Kyllä mulla muutamat läheiset tietävät terveydentilani ja vaippojen käytön, mutta koen hankalaksi / aristelen uusia ihmissuhteita eli jos kaveriksi tai ystäväksi jotain 20-30-vuotiaita, että miten sitten tuo vaippa-asia ja kun on lähemmin ja tiiviimmin tekemisissä niin miten pystyn peittelemään vaippojen käytön tai pelkään, että he huomaavat tai asiaa tulee ilmi, sillä pääsääntöisesti kotini ulkopuolellakin minulla on vaippa housuissa. Koen kyllä myös, että aika ongelmitta voin missä vain liikkua ja olla vaipoissa. Ainoa missä koen häpeää ja epävarmuutta on esimerkiksi baari- tai yöelämä vaippojen kanssa, jossa on paljon 20-30-vuotiaita. Tässä yhteydessä koen jonkin verran huolta, että jos joku huomaa, että olen vaipoissa... Muuten koen, että kokonaisuutena menee ihan hyvin.


    • Anonyymi

      Olen itse vähän alle 30 ja samankaltaisia vaivoja on. Vaippoja käytän, niin housu- kuin teippivaippojakin. En huutele asiasta, mutta hyvät ystävät tietävät ja seurustellessa olen ottanut asian esiin hyvissä ajoin ennen mitään nakuhommia. Ei se täyspäistä ja ajattelevaa ihmistä hetkauta. Eihän vaippa ole mikään luonteenpiirre vaan apuväline. Monilla nuorilla vuotaa rakko tai suoli tai vaikka Crohnin takia on käytössä avannepussi. Rohkeasti vaan tutustumaan ihmisiin ja sitten ottamaan asia esiin kun tuntee toista vähän paremmin.

      • Anonyymi

        Kiitos kannustavasta vastauksestasi! Oletko itse mies vai nainen? Itseäni huolettaa se, että sen jälkeen mut nähtäisiin jotenkin huonossa valossa tai ei enää yhtä pidettynä tai seurani ja läsnäoloni ei sitten samalla tavalla kelpaa tai että sen jälkeen herätän halveksuntaa. Vaipat aikuisella, etenkin nuorella ovat yhä valitettavasti iso tabu, jonka takia tuntuu, että kovin yksin, vaikka kuitenkin monet nuoret aikuisetkin joutuvat käyttämään vaippoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos kannustavasta vastauksestasi! Oletko itse mies vai nainen? Itseäni huolettaa se, että sen jälkeen mut nähtäisiin jotenkin huonossa valossa tai ei enää yhtä pidettynä tai seurani ja läsnäoloni ei sitten samalla tavalla kelpaa tai että sen jälkeen herätän halveksuntaa. Vaipat aikuisella, etenkin nuorella ovat yhä valitettavasti iso tabu, jonka takia tuntuu, että kovin yksin, vaikka kuitenkin monet nuoret aikuisetkin joutuvat käyttämään vaippoja.

        Olen mies.
        Keskimäärin vaippaa ei huomata eikä siihen suhtauduta pilkallisesti. Ei kukaan täysipäinen pilkkaa tai syrji vaikka liikuntarajoitteistakaaan kaveria. Yhden illan baaripokien kanssa vaippa voisi varmaan synnyttää hämminkiä, mutta ei inkontinenssi estä seurustelua eikä seksielämää. Kokemusta on. Sovittamista ja järjrstelyjä se voi vaatia, mutta ihmisillä on muitakin vaivoja, jotka vaikuttavat elämään. Moni esim. seurustelee mielenterveysongelmaisen kanssa. Sekin vaatii sopeutumista ja huomiointia.


      • Anonyymi

        Kyllä yliaktiviseen rakoon löytyy jo hoitoja 2023.Olethan käynyt sairaalan plk. Asiantuntevan alan lääkärin luonna? Parhaat kuitenkin on Miesten Housuvaipat Tena.Eivät näy ja tuntuvat mukavilta. Sanovat miehet jotka niitä käyttävät! Naisilla on omat Tena housuvaipat ,sama asia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä yliaktiviseen rakoon löytyy jo hoitoja 2023.Olethan käynyt sairaalan plk. Asiantuntevan alan lääkärin luonna? Parhaat kuitenkin on Miesten Housuvaipat Tena.Eivät näy ja tuntuvat mukavilta. Sanovat miehet jotka niitä käyttävät! Naisilla on omat Tena housuvaipat ,sama asia.

        Itse asiassa yliaktiivisuus ei sinänsä aiheuta pidätyskyvyttömyyttä, vaan sulkijoiden heikkous tai epätarkoituksenmukainen ohjaus, kuten vaikkapa dementiassa. Sitten aiheuttaa myös lantionpohjan heikkous yms. Sitten tuolla ylläsi on kategorinen virhe; kylläpä vaan hyvinkin voi vaikuttaa mulkun seisokkiin eri tavoin pidätyskykyongelmat.
        Variaatioita on paljon vaurion syistä ja laajuudesta riippuen. Nuo housut on isoilla määrillä surkeat, ei kannata uskoa mitä imee!

        Monisairas


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Ei vaippa kovin herkästi esille tuleva asia ole. En tiedä yhtään 20-30 vuotiasta vaipankäyttäjää, mutta voihan niitä olla. Ei se ole oleellista ihmisessä.

      Jos saisin tietää jonkun tutuistani käyttävän vaippaa, olisin yllättynyt, mutta ei se asennettani kyseiseen ihmiseen muuttaisi, kun ei se ole oleellista. Saattaisi se kuitenkin tehdä joitain asioita ymmärrettävämmäksi, en tiedä.

      Olen nainen, 27 v. Vaippa poikaystävällä? Ehkä pikkujuttu, ei varmasti ratkaise mitään minun puolestani, jos intiimikin kanssakäyminen kuitenkin sujuu.

      Onhan meillä ihmisillä monenlaisia puutteita. Vaippa olisi pikkuasia.

    • Anonyymi

      miten seksi sujuu jos virtsaa erittyy koko ajan.Eikö se kortu täyty virtsalla?Tuskin kuitenkaa kukaan nainen haluaa sisäänsä toisen virtsaa?

      • Anonyymi

        Juu ei se tuossa tilanteessa onnistukaan. Aina ei pidätyskykyttömyyteen liity jatkuvaa valumista. Äkillisesti tarve voi tulla eri syistä, mutta tämmösissä tilanteissa ja muutenkin monesti on myös jäykistymisen kanssa ongelmaa. Ja todellakin, kukaan ei varmaan halua sisällensä virtsaa, elikkä mikähän mahtaa olla naisten mielikuva tässä mielessä!

        Monisairas


      • Anonyymi

        Inkontinessia on monenlaista. Ei se virtsa välttämättä koko ajan valu. Siemensyöksyn aikana virtsaputkeen ei pääse virtsaa.


      • Anonyymi

        Erektio sulkee virtsan tulon!


    • Anonyymi

      Itse olen käyttänyt Tenan inkohousuja joitakin vuosia, ensin reissuilla, töissä ja sittemmin jokapäiväisessä käytössä. Stressi on hellittänyt ja ostotkin paikallisista
      marketeista ei hävetä enää. Jollain laivaristeilylläkin on tullut pokattua sänkyseuraa
      ja tullut huomatuksi mutta ei se menoa rajottanut. Viimeksi 2019 jouluristeilyllä
      löysin hyttiseuraa neidosta jolla itselläkin oli Tenahousut. Suomessa on varmasti
      jopa 50000 inkotenssin vaivaamaa naista joilla on halut tallella, rohkeudesta en
      tiedä. Minusta suojien käyttö on ok, mieluummin varmana kuin ainainen pelko
      että käy nolosti.

    • Anonyymi

      Joo olen samassa asemassa! Käytän Teippi ja Flex Vaippoja! Jo kohta puoli vuotta!

    • Anonyymi

      Minulla on hermostohäiriö tms. joka tekee sen, että rakko saattaa tyhjentyä kerralla. Useimmat päivät menee, ettei mitään häiriötä. Vaippahousut on silti aina, kaiken varalla. Niihin olen niin tottunut, etten osaisi olla ilman. Vaimolla on sellaista, että jos ei ihan heti pääse vessaan, niin rakko tyhjenee kerralla. Niinpä me molemmat käytämme vaippoja ja tilaamme niitä postimyynnistä.

      • Anonyymi

        Tätäkin pidän paremmin siedettävänä, että koko lasti (joskin vain pissa!!!) tulee kerralla ja muulloin ei mitään. Eikös se vauvoillakin mene tähän tyyliin. Mihähän se tollanen on mikä esiintyy vain välillä...? Kun taas itsellä on jatkuvaa heikkoutta molemmissa(!!!) sulkijoissa, mutta ihan täysin inkontinentti en silti ole. Tosin kaikki tyhjenee myös tietyn pisteen jälkeen, ja aina mitä yritän välttää! Pienikin paine jo riittää, on se sitten sisäistä tai vaikka joku raskaampi nosto.

        Silti saa kuulla kaikkia juttuja akkaimaisista kiukutteluista tai miten helposti sitä voisi tehdä sitä tätä ja mennä sinne tänne, ja kun vielä heikkoutta jaloissa, hikoiluherkkyyttä, heikkoa lämmönsietoa ottaa päähän 😠 Parhaiten sujuisi tämä eli istuminen (ja seisominen välillä) ja kirjoittaminen, ylipäänsä aivotyö ja vaativakin. Mutta tämähän se ei mene ihmisten päänuppiin ei sitten millään, ilmeisesti siksi kun puheiden puolesta olen heidän mielestä joku höperö . Syynä lienee pelleily, osin dissosiaatio, syrjäytyminen ja heidän väärinkäsitykset&tyhmyys!

        Monisairas


    • Anonyymi

      OK! Ymmärän tilanteen!

    • Anonyymi

      Miksi esim telkkarissa on mainoksia vain naisten virtsankarkailusta? Vaikka miehillä on niitä paljon useammin. Miehetkö nuo mainokset tekevät, eivätkä kehtaa myöntää omaa ongelmaansa.. Naisilla vain, ja sitä mainostetaan. Hah ja pah.

      • Anonyymi

        Miehillä virtsanpidätyksen häiriöt ovat nuorella aikuisiällä ja keski-iässä harvinaisia ja liittyvät tuolloin poikkeuksellisiin rakenteen tai hermotuksen häiriöihin.

        eihän niissä tenamainoksissa ole nuoria naisia vaan ihan on keski-ikäisiä naisia.


    • Anonyymi

      Kyllä naiset on lopulta vahvempia ja rohkeampia kuin miehet 🤭😉

    • Ite oon 22 ja oon käyttäny vaippoja 6 vuotta, hermosto ongelmien takia. Ite on jollain lailla jo tottunut käyttöön, mut kyl se sosiaalista elämää latistaa.

    • Nuoruuden tapaturma tausta . Pitkään ollut vaipoissa 24/7

      • Anonyymi

        Naisilla vaiva tulee usein raskauksien myötä ja/tai kun joudutaan kohtua operoimaan.
        Miehillä taas eturauhanen vaikeuttaa virtsaamista tai muut ongelmat


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Naisilla vaiva tulee usein raskauksien myötä ja/tai kun joudutaan kohtua operoimaan.
        Miehillä taas eturauhanen vaikeuttaa virtsaamista tai muut ongelmat

        Jes, ja sitten eturauhassyövän hoidot voi pahimmillaan aiheuttaa kaikki mahdolliset lantionpohjan vaivat, ei siis yksin vähäinen virtsankarkailu! Onneksi sentään aika harvinaista.

        Monisairas


    • Anonyymi

      Eikö lääkäri ole suositellut leikkausta , vai onko vaiva sen laatuinen että siihen ei ole hoitona leikkaus sopivaa.
      Vaikea tietää miten miehillä , mutta naisille kyllä tehdään leikkauksia asian korjaamiseksi
      Ota selvää kaikki mahdollisuudet että pääsisit vaivasta eroon ennenkö luovutat sillä olet niin nuori vielä että luulisi että keinoja on saada vaiva pois

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      90
      3841
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      593
      3625
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      3602
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      13
      2271
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      53
      2229
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      322
      1972
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      123
      1947
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      187
      1766
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      27
      1433
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1352
    Aihe