Kaupan yölenkit

Anonyymi

Kysymykset vanhoille kuskeille

1) Ajettiinko ennen näin paljon öisin kaupan kuormia?

2) Onko tuo kuljettajalle/yrittäjälle kannattavaa?

Omat havaintoni on että yökuormia ajettiin lähinnä isoihin kauppoihin ja niihinkin vain osa tuotteista. Nyt vaikuttaa et näitä ajetaan melkein joka kauppaa. Lastikset täynnä kuokkeja keskellä yötä. Kauppahan tässä hyötyy kun varastot on täynnä kamaa kun aamuvuoro (halpa työvoima kun ei lisät juokse) tulee töihin ja myymäläpäällikkö pääsee helposti kuormiata eroon kun aamu varhaisesta henkilökunta purkaa kuorman.

Mutta meneekö tämä kuljetusyrittäjän pussista tällainen luksus että tuotteet tuodaan keskellä yötä? Mielestäni yörahdin pitäisi olla tuplasti kalleempaa. Sotkeehan tuo jo kuskinkin vuorokausirytmin. Päivällä toki pystyy ajamaan vähemmän stoppeja mutta väliäkös sillä. Asiakas sen maksaa

51

220

    Vastaukset

    • Nyt ajetaan vain öisin, päivät vain juopotellaan😀

      • Virtuaali-todellisuudessa elävät ihmiset eli alkoholistit ajavat yötä päivää ja todella paljon.
        Mutta ne todelliset kuskit eli ammattilaiset eivät alkoholituotteita juuri käytä. Tämä on totuus kun kuljetusalalla pärjääminen nykyisin vaatii hyvää henkistä ja fyysistä kuntoa. Kyllä kauppoihin toimitetaan yhä enemmän tavaroita öiseen aikaan varsinkin iltayöstä. Kauppojen koko on kasvanut koko 2000-luvun ja hyllytys tapahtuu Prisma ja Citymarket tyyppisissä kaupoissa juurikin yöaikaan , koska tavaroiden hyllytys tapahtuu yöllä alihankintana hyllytys-firmojen toimesta niin myös tavarat toimitetaan yöllä. Kun isot toimipisteet ovat auki 24 h
        esimerkiksi pääkaupunkiseudulla niin siinä samalla hyllytys sujuu mallikkaasti ja varsinaista
        myymälähenkilökuntaa tarvitaan vain muutamia henkilöitä.
        Suuri osa kuljettajista haluaa tehdä yötyötä tai ainakin klo 2-4 välillä työpäivän aloitusta, koska on mukavaa olla aikaisin kotona. Itse en ymmärrä tällaista ajattelutapaa ollenkaan.
        Mitä iloa on olla kotona aikaisin klo 10 jos on todella väsynyt ja ei jaksa tehdä mitään ja nukkuu koko päivän jotta jaksaa taas painaa seuraavan yön. Varsinkin keski-iässä tällainen
        työaikataulu alkaa rasittamaan niin henkistä kuin fyysistä jaksamista. Asia on ihan lääketieteellisesti tutkittu ja todettu,että yötyö on ihmiselle haitallista.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Virtuaali-todellisuudessa elävät ihmiset eli alkoholistit ajavat yötä päivää ja todella paljon.
        Mutta ne todelliset kuskit eli ammattilaiset eivät alkoholituotteita juuri käytä. Tämä on totuus kun kuljetusalalla pärjääminen nykyisin vaatii hyvää henkistä ja fyysistä kuntoa. Kyllä kauppoihin toimitetaan yhä enemmän tavaroita öiseen aikaan varsinkin iltayöstä. Kauppojen koko on kasvanut koko 2000-luvun ja hyllytys tapahtuu Prisma ja Citymarket tyyppisissä kaupoissa juurikin yöaikaan , koska tavaroiden hyllytys tapahtuu yöllä alihankintana hyllytys-firmojen toimesta niin myös tavarat toimitetaan yöllä. Kun isot toimipisteet ovat auki 24 h
        esimerkiksi pääkaupunkiseudulla niin siinä samalla hyllytys sujuu mallikkaasti ja varsinaista
        myymälähenkilökuntaa tarvitaan vain muutamia henkilöitä.
        Suuri osa kuljettajista haluaa tehdä yötyötä tai ainakin klo 2-4 välillä työpäivän aloitusta, koska on mukavaa olla aikaisin kotona. Itse en ymmärrä tällaista ajattelutapaa ollenkaan.
        Mitä iloa on olla kotona aikaisin klo 10 jos on todella väsynyt ja ei jaksa tehdä mitään ja nukkuu koko päivän jotta jaksaa taas painaa seuraavan yön. Varsinkin keski-iässä tällainen
        työaikataulu alkaa rasittamaan niin henkistä kuin fyysistä jaksamista. Asia on ihan lääketieteellisesti tutkittu ja todettu,että yötyö on ihmiselle haitallista.

        Niin samaa mieltä olen edellisen kirjoittajan kanssa. Varsinkin nuorten kuljettajien toiveena nykyisin on juuri tämä yöjakelu jotta jo aamulla varhain koittaisi vapaus tehdä mitä itse haluaa vapaa-ajalla. Heillä vain on syntynyt sellainen elämäntapa jo teini-iässä,että valvotaan myöhään ja sitten nukutaan aamuisin pitkään. No menee se nuorella iällä,mutta kun pitäisi jaksaa sinne yli 40-vuoden päähän jotta saa sitä eläkettä,niin jaksaako todella tällä tyylillä. Kun kiinnostusta on näillä nuorilla kuljettajilla tällaiseen
        erikoiseen työaikaan niin kuljetusyrittäjät ovat viime vuosina innostuneet asiasta ja sopineet asiakkaiden kanssa näitä jatkuvia yötöitä. On lakut ja hälytyskoodit jotta tavarat
        saadaan perille. No niin...... ei se hyvää elämää ole tehdä töitä yöllä varsinkin kun
        on tutkittu,että se lyhentää elinikää merkittävästi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin samaa mieltä olen edellisen kirjoittajan kanssa. Varsinkin nuorten kuljettajien toiveena nykyisin on juuri tämä yöjakelu jotta jo aamulla varhain koittaisi vapaus tehdä mitä itse haluaa vapaa-ajalla. Heillä vain on syntynyt sellainen elämäntapa jo teini-iässä,että valvotaan myöhään ja sitten nukutaan aamuisin pitkään. No menee se nuorella iällä,mutta kun pitäisi jaksaa sinne yli 40-vuoden päähän jotta saa sitä eläkettä,niin jaksaako todella tällä tyylillä. Kun kiinnostusta on näillä nuorilla kuljettajilla tällaiseen
        erikoiseen työaikaan niin kuljetusyrittäjät ovat viime vuosina innostuneet asiasta ja sopineet asiakkaiden kanssa näitä jatkuvia yötöitä. On lakut ja hälytyskoodit jotta tavarat
        saadaan perille. No niin...... ei se hyvää elämää ole tehdä töitä yöllä varsinkin kun
        on tutkittu,että se lyhentää elinikää merkittävästi.

        Jos nyt tuohon kirjoitukseen jatkan,niin asiakkaat harvoin toivovat yötoimitusta,mutta kun
        nämä nuoret reippaat kuskit haluaisivat ajaa yöllä niin asiakkaat antavat hälytyskoodit ja kaiken tarvittavan jotta voidaan ajaa yöllä. Ihan älytön perusajatus sanon minä.
        Ihmisen kuuluu nukkua yöllä. Vain niiden ihmisten joilla pitää olla valmius pitää yhteiskuntajärjestystä yllä pitäisi olla hereilä tuolloin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos nyt tuohon kirjoitukseen jatkan,niin asiakkaat harvoin toivovat yötoimitusta,mutta kun
        nämä nuoret reippaat kuskit haluaisivat ajaa yöllä niin asiakkaat antavat hälytyskoodit ja kaiken tarvittavan jotta voidaan ajaa yöllä. Ihan älytön perusajatus sanon minä.
        Ihmisen kuuluu nukkua yöllä. Vain niiden ihmisten joilla pitää olla valmius pitää yhteiskuntajärjestystä yllä pitäisi olla hereilä tuolloin.

        Rekkakuski puhalsi 6,7 promillea
        https://yle.fi/uutiset/3-5138975


      • Anonyymi kirjoitti:

        Virtuaali-todellisuudessa elävät ihmiset eli alkoholistit ajavat yötä päivää ja todella paljon.
        Mutta ne todelliset kuskit eli ammattilaiset eivät alkoholituotteita juuri käytä. Tämä on totuus kun kuljetusalalla pärjääminen nykyisin vaatii hyvää henkistä ja fyysistä kuntoa. Kyllä kauppoihin toimitetaan yhä enemmän tavaroita öiseen aikaan varsinkin iltayöstä. Kauppojen koko on kasvanut koko 2000-luvun ja hyllytys tapahtuu Prisma ja Citymarket tyyppisissä kaupoissa juurikin yöaikaan , koska tavaroiden hyllytys tapahtuu yöllä alihankintana hyllytys-firmojen toimesta niin myös tavarat toimitetaan yöllä. Kun isot toimipisteet ovat auki 24 h
        esimerkiksi pääkaupunkiseudulla niin siinä samalla hyllytys sujuu mallikkaasti ja varsinaista
        myymälähenkilökuntaa tarvitaan vain muutamia henkilöitä.
        Suuri osa kuljettajista haluaa tehdä yötyötä tai ainakin klo 2-4 välillä työpäivän aloitusta, koska on mukavaa olla aikaisin kotona. Itse en ymmärrä tällaista ajattelutapaa ollenkaan.
        Mitä iloa on olla kotona aikaisin klo 10 jos on todella väsynyt ja ei jaksa tehdä mitään ja nukkuu koko päivän jotta jaksaa taas painaa seuraavan yön. Varsinkin keski-iässä tällainen
        työaikataulu alkaa rasittamaan niin henkistä kuin fyysistä jaksamista. Asia on ihan lääketieteellisesti tutkittu ja todettu,että yötyö on ihmiselle haitallista.

        Totuus todellisten ammattilaisten alkoholin käytöstä melko karmeaa luettavaa:

        https://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/4864604/Raskaan+liikenteen+tehovalvonnassa+havaittiin+vakavia+puutteita+poliisi+jakoi+500+sakkoa+ja+250+huomautusta



      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin samaa mieltä olen edellisen kirjoittajan kanssa. Varsinkin nuorten kuljettajien toiveena nykyisin on juuri tämä yöjakelu jotta jo aamulla varhain koittaisi vapaus tehdä mitä itse haluaa vapaa-ajalla. Heillä vain on syntynyt sellainen elämäntapa jo teini-iässä,että valvotaan myöhään ja sitten nukutaan aamuisin pitkään. No menee se nuorella iällä,mutta kun pitäisi jaksaa sinne yli 40-vuoden päähän jotta saa sitä eläkettä,niin jaksaako todella tällä tyylillä. Kun kiinnostusta on näillä nuorilla kuljettajilla tällaiseen
        erikoiseen työaikaan niin kuljetusyrittäjät ovat viime vuosina innostuneet asiasta ja sopineet asiakkaiden kanssa näitä jatkuvia yötöitä. On lakut ja hälytyskoodit jotta tavarat
        saadaan perille. No niin...... ei se hyvää elämää ole tehdä töitä yöllä varsinkin kun
        on tutkittu,että se lyhentää elinikää merkittävästi.

        Mitähän se papparainen taas horisee omiaan. Eikö ole kaikkien kannalta järkevintä että kalliin kaluston käyttöaste on mahdollisimman suuri? Tähän päästään kun kalusto pyörii kahdessa tai jopa kolmessa vuorossa. Kuskeja on eri ikäisiä niin yö- kuin päivävuorossa ja nuo kuvitelmasi myöhään valvovista ja pitkään nukuvista nuorista on jotain omaa stereotypista harhaasi.


    • Poliisin valvonnan karu tulos: Ajo- ja lepoaikarikkeiden määrä kohtuuttoman suuri – ei muutosta näkyvissä
      Tarkkaamattomuuden lisäksi ajo-oikeudettomuus ja rattijuopumukset nousivat huolestuttavina ilmiöinä esille. Tarkastuksissa oli 13 ajo-oikeudetonta ja 12 etsintäkuulutettua henkilöä. Lisäksi valvontajakson aikana paljastui kahdeksan alkoholirattijuopumusta, kun edellisellä kerralla lukema oli nolla.

      • Miksi Rekka-Penat juovat niin paljon.


      • Taas on liikkeellä täällä porukka joka pyrkii musta-maalaamaan koko kuljetusalan. Tärkein ajatus on haukkua kaikki suomalaiset ammattikuljettajat juopoiksi ja lakien rikkojiksi.
        Paska sakkia kaikki. Kun poliisi pitää tuolla tienpäällä raskaankaluston ratsioita niin
        poliisilla on ns. pelisilmää mitkä ajoneuvot otetaan tarkistettavaksi ja mitkä saa jatkaa
        matkaa ilman pysäyttämistä. Tämän asian kertoi minulle ammattipätevyyskoulutus-
        tilaisuudessa eläkkeelle jäänyt poliisi. Säännöllisessä ajotehtävässä olevat ajoneuvot joissa on asiakkaan mainokset kyljissä ja siisti yleisilme saa jatkaa matkaa pysäyttämättä. Poliisi luottaa ,että varsinkin nimekkäillä yrityksillä on imago kysymys niin tärkeä asia,että tilaajavastuu-lakia noudatetaan ja kuljettajat ovat työssään suurennuslasin alla. Totuus on kyllä sellainen ,että jos kuljettaja ajaa alkoholia nauttineena niin varsinkin jakeluajossa asiakkaat kyllä haistavat sen ja ajo loppuu tosi lyhyeen. Jo yhden 3 oluen nauttinut henkilö tuottaa hengitysilmassaan alkoholin tuoksun.Kuljetusalan työntekijät ovat nykyisin hyvin raitista porukkaa pääsääntöisesti ,varsinkin jos vertaa 1970-80 lukuun jolloin kuljettajan työn arvostus ei ollut sillä tasolla kuin nykyään. Silloin viina saattoi viedä miestä. Ikävä kyllä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miksi Rekka-Penat juovat niin paljon.

        Miksi taas jälleen kerran piti näiden ammatti-trollien(ammattijuoppojen) pilata hyvin alkanut viestiketju jossa oli mielenkiintoinen aihe koskien yöjakelua.Alkoholi ei liity mitenkään aiheeseen.
        On käsittämätöntä,että jotkut ihmiset haluavat pilata kaiken ja julistaa omaa tyhmyyttään.
        Siksi tätä foorumia nimitetäänkin suoli 24 keskustelupalstaksi,kun aina joku haluaa pilata
        hyvän keskustelun.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miksi taas jälleen kerran piti näiden ammatti-trollien(ammattijuoppojen) pilata hyvin alkanut viestiketju jossa oli mielenkiintoinen aihe koskien yöjakelua.Alkoholi ei liity mitenkään aiheeseen.
        On käsittämätöntä,että jotkut ihmiset haluavat pilata kaiken ja julistaa omaa tyhmyyttään.
        Siksi tätä foorumia nimitetäänkin suoli 24 keskustelupalstaksi,kun aina joku haluaa pilata
        hyvän keskustelun.

        Kun näitä raskaita ajoneuvoja kaatuilee ojiin ja metsiin lähes joka YÖ ympäri maata, niin tähän faktaan kun lisätään ammattikuljettajien reilusti lisääntynyt alkoholinkäyttö ja rattijuopumukset, niin kyllä viinan läsnäolo kauppojen YÖkuljetuksien yhteydessä on hyvä huomioida Suoli24:kin. Tenukeppi rekkakuskit ovat todella suuri vaaratekijä, eteenkin öiseen aikaan, jolloin rattiin nukahtaminen on selvänäkin ajavalle normaalia suuremoi riski.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kun näitä raskaita ajoneuvoja kaatuilee ojiin ja metsiin lähes joka YÖ ympäri maata, niin tähän faktaan kun lisätään ammattikuljettajien reilusti lisääntynyt alkoholinkäyttö ja rattijuopumukset, niin kyllä viinan läsnäolo kauppojen YÖkuljetuksien yhteydessä on hyvä huomioida Suoli24:kin. Tenukeppi rekkakuskit ovat todella suuri vaaratekijä, eteenkin öiseen aikaan, jolloin rattiin nukahtaminen on selvänäkin ajavalle normaalia suuremoi riski.

        Kyllä. Yleensä kaupat jaetaan öisin.Kuskeilla on viikko töitä - viikkovapaata. Aloitusvuoro on keskiviikkoisin.

        Toki on myös päivävuorojakin. Kaikkea ei ehdi ajaa yöllä ja asiakas on voinut vaatia eri aikataulua.

        Kuulema vielä 90-luvulla on autoja ollut kaupan pihoilla odottamassa,että kauppias tulee aukasemaan ovet.

        Nykyään kaupat pitää olla jaettuna klo 06.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä. Yleensä kaupat jaetaan öisin.Kuskeilla on viikko töitä - viikkovapaata. Aloitusvuoro on keskiviikkoisin.

        Toki on myös päivävuorojakin. Kaikkea ei ehdi ajaa yöllä ja asiakas on voinut vaatia eri aikataulua.

        Kuulema vielä 90-luvulla on autoja ollut kaupan pihoilla odottamassa,että kauppias tulee aukasemaan ovet.

        Nykyään kaupat pitää olla jaettuna klo 06.

        Mihin perustat tämän sinun työrytmisi eli viikko töitä ja viikko vapaata. Täysin tuntematon
        työrytmi suurimmalle osalle kuljetusalan ammattilaista. Jos sinä toimit näin niin hyvä niin,mutta et voi kirjoittaa kuljetusala ja lainsäädäntö sivustolle,että näin toimitaan
        koko kuljetusalalla. Myös väitteesi ,että kaupat tulee olla jaettu klo 6 mennessä. Se ei nyt ollenkaan ole totuus elintarvikejakelusta Suomessa. Hyvin pieni osa Suomessa tapahtuvasta jakelusta tapahtuu öisin. Pääsääntöisesti pääkaupunkiseudulla ja suurimmissa kaupungeissa tämä on mahdollista ,koska hyllytys on ulkoistettu näissä paikoissa ali-
        hankintayrityksille ja hyllytys tapahtuu öisin.. Silloin kun puhutaan koko Suomesta niin mitään oleellista ei ole muuttunut. Suurinosa tavaroista jaellaan kauppoihin klo 5-13 välillä. Se on vanha hyvä jakeluaikataulu jo 1900-luvulta ja on edelleen voimissaan ja hyvä niin ajatellen kuljettajien terveyttä. Yötyö on hyvin haitallista ja kun muistaa sen totuuden,että keskivertokuljettaja tekee 40- 46 vuoden työputken niin olisi mukava olla
        myös terveenä ainakin muutaman vuoden eläkkeellä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mihin perustat tämän sinun työrytmisi eli viikko töitä ja viikko vapaata. Täysin tuntematon
        työrytmi suurimmalle osalle kuljetusalan ammattilaista. Jos sinä toimit näin niin hyvä niin,mutta et voi kirjoittaa kuljetusala ja lainsäädäntö sivustolle,että näin toimitaan
        koko kuljetusalalla. Myös väitteesi ,että kaupat tulee olla jaettu klo 6 mennessä. Se ei nyt ollenkaan ole totuus elintarvikejakelusta Suomessa. Hyvin pieni osa Suomessa tapahtuvasta jakelusta tapahtuu öisin. Pääsääntöisesti pääkaupunkiseudulla ja suurimmissa kaupungeissa tämä on mahdollista ,koska hyllytys on ulkoistettu näissä paikoissa ali-
        hankintayrityksille ja hyllytys tapahtuu öisin.. Silloin kun puhutaan koko Suomesta niin mitään oleellista ei ole muuttunut. Suurinosa tavaroista jaellaan kauppoihin klo 5-13 välillä. Se on vanha hyvä jakeluaikataulu jo 1900-luvulta ja on edelleen voimissaan ja hyvä niin ajatellen kuljettajien terveyttä. Yötyö on hyvin haitallista ja kun muistaa sen totuuden,että keskivertokuljettaja tekee 40- 46 vuoden työputken niin olisi mukava olla
        myös terveenä ainakin muutaman vuoden eläkkeellä.

        https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/201705152200137574

        Erittäin harva työntekijä tekee yli 40-vuotisen työuran. Ja koska suurin osa autonkuljettajan työstä on fyysisesti keskiverto työtä rasittavampaa, on selvää, että autonkuljettajista erittäin harva kykenee pyörittämään rattia edes lähelle 40 vuotta. Tuki-ja liikuntaelinsairaudet, sekä epäterveellinen ruokailu pitää huolen ettei kroppa kestä täyttä uraa. Ikävää, mutta näin se vaan menee.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mihin perustat tämän sinun työrytmisi eli viikko töitä ja viikko vapaata. Täysin tuntematon
        työrytmi suurimmalle osalle kuljetusalan ammattilaista. Jos sinä toimit näin niin hyvä niin,mutta et voi kirjoittaa kuljetusala ja lainsäädäntö sivustolle,että näin toimitaan
        koko kuljetusalalla. Myös väitteesi ,että kaupat tulee olla jaettu klo 6 mennessä. Se ei nyt ollenkaan ole totuus elintarvikejakelusta Suomessa. Hyvin pieni osa Suomessa tapahtuvasta jakelusta tapahtuu öisin. Pääsääntöisesti pääkaupunkiseudulla ja suurimmissa kaupungeissa tämä on mahdollista ,koska hyllytys on ulkoistettu näissä paikoissa ali-
        hankintayrityksille ja hyllytys tapahtuu öisin.. Silloin kun puhutaan koko Suomesta niin mitään oleellista ei ole muuttunut. Suurinosa tavaroista jaellaan kauppoihin klo 5-13 välillä. Se on vanha hyvä jakeluaikataulu jo 1900-luvulta ja on edelleen voimissaan ja hyvä niin ajatellen kuljettajien terveyttä. Yötyö on hyvin haitallista ja kun muistaa sen totuuden,että keskivertokuljettaja tekee 40- 46 vuoden työputken niin olisi mukava olla
        myös terveenä ainakin muutaman vuoden eläkkeellä.

        Kaupan työntekijät tulee aamulla töihin siihen se perustuu,että ne on jaettuna ennen aamu 6. Nykyään logistiikkakeskukset käyttävät yhtä autoa missä kulkee kaikki tavarat.Puhutaan ns.yhteisjakelusta.

        5-13 jakelua :) en tiedä itkeäkö vai nauraa. Joo saattaa kapis kulkea tuohon aikaan, mutta harvemmin elintarvikkeet.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mihin perustat tämän sinun työrytmisi eli viikko töitä ja viikko vapaata. Täysin tuntematon
        työrytmi suurimmalle osalle kuljetusalan ammattilaista. Jos sinä toimit näin niin hyvä niin,mutta et voi kirjoittaa kuljetusala ja lainsäädäntö sivustolle,että näin toimitaan
        koko kuljetusalalla. Myös väitteesi ,että kaupat tulee olla jaettu klo 6 mennessä. Se ei nyt ollenkaan ole totuus elintarvikejakelusta Suomessa. Hyvin pieni osa Suomessa tapahtuvasta jakelusta tapahtuu öisin. Pääsääntöisesti pääkaupunkiseudulla ja suurimmissa kaupungeissa tämä on mahdollista ,koska hyllytys on ulkoistettu näissä paikoissa ali-
        hankintayrityksille ja hyllytys tapahtuu öisin.. Silloin kun puhutaan koko Suomesta niin mitään oleellista ei ole muuttunut. Suurinosa tavaroista jaellaan kauppoihin klo 5-13 välillä. Se on vanha hyvä jakeluaikataulu jo 1900-luvulta ja on edelleen voimissaan ja hyvä niin ajatellen kuljettajien terveyttä. Yötyö on hyvin haitallista ja kun muistaa sen totuuden,että keskivertokuljettaja tekee 40- 46 vuoden työputken niin olisi mukava olla
        myös terveenä ainakin muutaman vuoden eläkkeellä.

        Kaupan työntekijät tulee aamulla töihin siihen se perustuu,että ne on jaettuna ennen aamu 6. Nykyään logistiikkakeskukset käyttävät yhtä autoa missä kulkee kaikki tavarat.Puhutaan ns.yhteisjakelusta.

        5-13 jakelua :) en tiedä itkeäkö vai nauraa. Joo saattaa kapis kulkea tuohon aikaan, mutta harvemmin elintarvikkeet.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kaupan työntekijät tulee aamulla töihin siihen se perustuu,että ne on jaettuna ennen aamu 6. Nykyään logistiikkakeskukset käyttävät yhtä autoa missä kulkee kaikki tavarat.Puhutaan ns.yhteisjakelusta.

        5-13 jakelua :) en tiedä itkeäkö vai nauraa. Joo saattaa kapis kulkea tuohon aikaan, mutta harvemmin elintarvikkeet.

        Juu puhu sinä yhteisjakelusta, Kyllä me kaikki tiedämme ,että Inex Partner ja Kesko on haalinut itselleen todella paljon tehtaita yhteisjakeluun varsinkin liha-alan jakelu perustuu ainoastaan tukkuliikkeiden yhteisjakeluun. Mutta sinä unohdat täysin Valion ,Arlan , Fazerin. Vaasan leipomo, Perheleipurit ja monet muut perinteiset leipomot he jakavat edelleen itse suurimmalle osalle asiakkaista tavarat. Panimot Koff,Hartwall ja Olvi jakavat
        K-kauppoihin ja ravintoloihin ja "villeille" kauppiaille ihan itse tuotteensa. Ei pidä unohtaa
        myöskään ravintola toimituksia. Myöskin tärkeä sektori valtiohallinnon ja kuntien asiakkaat ja henkilöstöravintolaketjut. Näihin panimot, leipomot ja varsinkin meijerit toimittavat tavarat suoraan tuotantolaitoksilta. Yrityksistä osuusmeijeri Valio on kaikista tiukin asenteissaan,siksi he eivät valmista mitään tuotteita kauppojen omilla
        merkeillä Pirkka, Ruokaa kotimaasta tai Rainbow. Mitä tästä opimme. Ei kaikki ole niin mustavalkoista tästä poikki ja pinoon asenteella. Sellainen ihminen joka väittää ettei leipomoiden juuri paistetut leivät ja leivonnaiset toimiteta kauppoihin klo 5-13 välillä vaan yöllä ei toimi kuljetusalalla. Ihmiset haluavat juuri paistettua leipää kun tulevat
        työstä kotiin ja esim. Fazer on kokeillut toimittaa lämmintä leipää myös iltapäivisin kauppoihin.Asiakas haluaa ostaessa kokemuksen " tämä leipähän on juuri paistettu"
        Olen seurannut elintarvikealaa työssäni lähes 40 vuotta ja tämä tukkuliikkeiden
        halu hoitaa itse monien tuotteiden jakelu on myrkkyä kuljetusliikkeille. Työmahdollisuudet ovat vähentyneet ja lähes ilmaisin pitää ajaa näille isoille toimijoille.
        Heillä on ota tai jätä periaate.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kaupan työntekijät tulee aamulla töihin siihen se perustuu,että ne on jaettuna ennen aamu 6. Nykyään logistiikkakeskukset käyttävät yhtä autoa missä kulkee kaikki tavarat.Puhutaan ns.yhteisjakelusta.

        5-13 jakelua :) en tiedä itkeäkö vai nauraa. Joo saattaa kapis kulkea tuohon aikaan, mutta harvemmin elintarvikkeet.

        Pitää muistaa,että on paljon kauppoja jotka sijaitsevat asuintalojen läheisyydessä ja siksi
        kaikki jakelutoiminta on kielletty ennen klo 7. Laki sanoo ettei ennen klo 7 saa aiheuttaa
        melua ja samoin melun aiheuttaminen on kielletty klo 22 jälkeen. Siellä ei aja Inexin, Keskon eikä Valion autot. Myöskään jäteautot pysyvät poissa ennen klo 7 :ää .
        Ainoastaan talvisin aura-traktorit rämistelevät asukkaiden kiusaksi yöllä. Perkele....
        Mutta tänä talvena ei ole ollut edes sitä häiriötä. Se joka muuta kirjoittaa niin puhuu kyllä
        palturia. Näitä asiakkaita on todella paljon Suomenmaassa jossa joka taajamassa kerrostalon alakerrassa tai vieressä on K-market,Sale tai Alepa ...... tai LIdl


      • Anonyymi kirjoitti:

        Pitää muistaa,että on paljon kauppoja jotka sijaitsevat asuintalojen läheisyydessä ja siksi
        kaikki jakelutoiminta on kielletty ennen klo 7. Laki sanoo ettei ennen klo 7 saa aiheuttaa
        melua ja samoin melun aiheuttaminen on kielletty klo 22 jälkeen. Siellä ei aja Inexin, Keskon eikä Valion autot. Myöskään jäteautot pysyvät poissa ennen klo 7 :ää .
        Ainoastaan talvisin aura-traktorit rämistelevät asukkaiden kiusaksi yöllä. Perkele....
        Mutta tänä talvena ei ole ollut edes sitä häiriötä. Se joka muuta kirjoittaa niin puhuu kyllä
        palturia. Näitä asiakkaita on todella paljon Suomenmaassa jossa joka taajamassa kerrostalon alakerrassa tai vieressä on K-market,Sale tai Alepa ...... tai LIdl

        Niin tässä viestiketjussa on 2 erilaista porukkaa. Ne jotka ovat selkeästi yöjakelun kannalla ja sitten ilmeisesti "varttuneemmat" kuljettajat jotka liputtavat perinteisen ajattelutavan
        mallia,että työ tehdään varhaisaamussa ja aamupäivällä . Kaikille on yhteistä se,että viimeistään klo 14 pitäisi olla kotona. Kun on nuori niin jaksaa painaa pitkää päivää ja yötä.
        Nuorelle yötyö ei ole mikään ongelma sillä palautuminen työn rasituksesta tapahtuu nopeasti. Kun ikää tulee lisää ja on perustettu perhe,on lapsia niin pitäisi jaksaa olla hereillä myös perheen arjessa. Totuus on kuitenkin sellainen ,että jo 40 vuotias mies ei jaksa 100%
        osallistua perheen arkeen iltapäivisin ja iltaisin jos tekee pelkkää yötyötä. Ihminen vanhenee ja palautuminen raskaasta kuljettajan työstä ei onnistu pienillä aamu-unilla.
        No mitä tästä seuraa kiistoja perheen sisällä ja lopulta avioero jos vaimo ei hyväksy ja ymmärrä miehen raskasta työtä yöllä. Kuljettajan työura on pitkä kuten tuossa joku aiempi kirjoittaja kirjoitti 40-46 vuotta ja pitäisi jaksaa. siksi on surullista,että jotkut nuoret kuskit ihannoivat tuota yötyötä jota kaikilla muilla aloilla vihataan yli kaiken.


      • Anonyymi kirjoitti:

        https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/201705152200137574

        Erittäin harva työntekijä tekee yli 40-vuotisen työuran. Ja koska suurin osa autonkuljettajan työstä on fyysisesti keskiverto työtä rasittavampaa, on selvää, että autonkuljettajista erittäin harva kykenee pyörittämään rattia edes lähelle 40 vuotta. Tuki-ja liikuntaelinsairaudet, sekä epäterveellinen ruokailu pitää huolen ettei kroppa kestä täyttä uraa. Ikävää, mutta näin se vaan menee.

        Mutta kun se ei enää vuonna 2020 mene niin. Olen pitkänlinjan kuski takana 38 vuotta ja edessä vielä 8 vuotta jos hyvin menee. Intoa on ja jos terveys kestää niin mikä ettei.
        Tuki ja liikuntaelin sairaudet olivat hittijuttu 1980 luvulla jolloin eläkkeelle jäätiin alle 50-vuotiaina. Fysioterapeuttini sanoi,että nykyiset kuljettajan istuimet ovat huippuluokkaa
        paljon paremmat kuin toimistotuolit. Selkää kuormittavat liikkeet ovat vähentyneet,koska tavaroita ei juurikaan enää nostella . Kaikki on pyörillä tai trukkilavoilla. Hankalia asiakkaita ei juurikaan ole kaikki pienet kantopaikat ovat lopettaneet ja hyvä niin. Työterveyshuolto pitää huolen siitä,että kuski todella puree porkkanaa ja kaikki rasvainen mättö on vain paha uni menneestä ajasta sillä ne työterveystädit ovat saakelin tiukkoja. Viimeistään vaimo kotona syöttää vain sitä terveellistä ruokaa joka on todella hyvää ihan aikuisten oikeasti kun ei aseta itse ennakkoasenteita millekkään uudelle asialle.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mutta kun se ei enää vuonna 2020 mene niin. Olen pitkänlinjan kuski takana 38 vuotta ja edessä vielä 8 vuotta jos hyvin menee. Intoa on ja jos terveys kestää niin mikä ettei.
        Tuki ja liikuntaelin sairaudet olivat hittijuttu 1980 luvulla jolloin eläkkeelle jäätiin alle 50-vuotiaina. Fysioterapeuttini sanoi,että nykyiset kuljettajan istuimet ovat huippuluokkaa
        paljon paremmat kuin toimistotuolit. Selkää kuormittavat liikkeet ovat vähentyneet,koska tavaroita ei juurikaan enää nostella . Kaikki on pyörillä tai trukkilavoilla. Hankalia asiakkaita ei juurikaan ole kaikki pienet kantopaikat ovat lopettaneet ja hyvä niin. Työterveyshuolto pitää huolen siitä,että kuski todella puree porkkanaa ja kaikki rasvainen mättö on vain paha uni menneestä ajasta sillä ne työterveystädit ovat saakelin tiukkoja. Viimeistään vaimo kotona syöttää vain sitä terveellistä ruokaa joka on todella hyvää ihan aikuisten oikeasti kun ei aseta itse ennakkoasenteita millekkään uudelle asialle.

        Jos nyt olen oikein ymmärtänyt niin jokainen on oman elämänsä seppä. Jostain käsittämättömästä syystä tälläkin foorumilla joku kirjoittaa ,että tuki ja liikuntaelin-sairaudet ja epäterveellinen ruokailu takaa sen ettei kuljettaja tee pitkää työuraa.
        Mitä ihmettä halutaanko oma terveyskin jättää jonkun muun harteille tässä tapauksessa työnantajan syyksi. Järki hoi. Jokainen kuljettaja pystyy pitämään huolta omasta terveydestä kuten kaikki muutkin työikäiset ihmiset. Kuljettajan ei tarvitse syödä epäterveellisesti,se ei ole kuljetusalalle kuuluva velvoite.Saa syödä ihan terveellisesti. Kuljettaja voi tehdä reippaan iltalenkin (ei tarvitse juosta) noin 5-7 km siten ,että syke nousee ja hiki tulee 5 kertaa viikossa. Siihen sauna päälle niin vot. Puolisokin on tyytyväinen kun makuuhuoneen puolella tämän seurauksena menee hyvin. Mieskunto kohenee helposti . 1 tunti illassa reipasta kävelyä. tulokset näkyy jo 2 kuukauden sisällä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos nyt olen oikein ymmärtänyt niin jokainen on oman elämänsä seppä. Jostain käsittämättömästä syystä tälläkin foorumilla joku kirjoittaa ,että tuki ja liikuntaelin-sairaudet ja epäterveellinen ruokailu takaa sen ettei kuljettaja tee pitkää työuraa.
        Mitä ihmettä halutaanko oma terveyskin jättää jonkun muun harteille tässä tapauksessa työnantajan syyksi. Järki hoi. Jokainen kuljettaja pystyy pitämään huolta omasta terveydestä kuten kaikki muutkin työikäiset ihmiset. Kuljettajan ei tarvitse syödä epäterveellisesti,se ei ole kuljetusalalle kuuluva velvoite.Saa syödä ihan terveellisesti. Kuljettaja voi tehdä reippaan iltalenkin (ei tarvitse juosta) noin 5-7 km siten ,että syke nousee ja hiki tulee 5 kertaa viikossa. Siihen sauna päälle niin vot. Puolisokin on tyytyväinen kun makuuhuoneen puolella tämän seurauksena menee hyvin. Mieskunto kohenee helposti . 1 tunti illassa reipasta kävelyä. tulokset näkyy jo 2 kuukauden sisällä.

        Taidat olla sokea. Kun katsoo keskimääräistä autonkuljettajan, erityisesti rekka-ja bussikuskien ulkoista habitusta, niin ei ihan ensimmäisenä tule mieleen kaveri, joka syö terveellisesti, harrastaa liikuntaa jne. Hehe. Ei todellakaan. Lihapiirakat, makkaraperunat, tupakointi, munkkikahvit ja uutisista ilmi tullut lisääntynyt alkoholin käyttö, pitävät huolen, ettei yleiskunto pääse nousemaan edes tyydyttävälle tasolle.

        Kuten aikaisemmassa kirjoituksessa linkin avulla todistettiin, niin autonkuljettajan työurat ovat keskimäärin muita ammatteja lyhyempiä. Juurikin tuki - ja liikuntaelinvaivojen takia joiden lisäksi liikalihavuuden, istumatyön ja liikuntaa harrastamattoman elämäntavan mukanaan tuomat muut sairaudet heikentävät työssä pärjäämistä normaaliin eläkeikään saakka.

        https://www.skal.fi/fi/ekuljetusyrittaja/ammattikuljettajan-tyohyvinvointi-haltuun

        Huomattava ylipaino, diabetes, sydänsairaudet, tuoakointi, pitävät huolen ettei keskiverto rekkakuski ole todellakaan mieskunnoltaankaan parasta a-ryhmää.

        Avaa poju silmäsi realismille. Olet ilmeisesti sen verran uusi alalla, ettet ymmärrä tai halua nähdä ammattisi huonoja puolia. Ilmeisesti rekkakuskin työ on unelma-ammattisi, niin siinähän ei voi olla mitään huonoa. No, Siperia opettaa sinua vielä.

        https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.is.fi/ruokala/ajankohtaista/art-2000001927033.html&ved=2ahUKEwiS-dG_za3oAhWB2aYKHXEhBMcQjjgwAnoECAkQAQ&usg=AOvVaw1-Ux908kPwa5yhejMYpsXU&cshid=1584863773098


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin tässä viestiketjussa on 2 erilaista porukkaa. Ne jotka ovat selkeästi yöjakelun kannalla ja sitten ilmeisesti "varttuneemmat" kuljettajat jotka liputtavat perinteisen ajattelutavan
        mallia,että työ tehdään varhaisaamussa ja aamupäivällä . Kaikille on yhteistä se,että viimeistään klo 14 pitäisi olla kotona. Kun on nuori niin jaksaa painaa pitkää päivää ja yötä.
        Nuorelle yötyö ei ole mikään ongelma sillä palautuminen työn rasituksesta tapahtuu nopeasti. Kun ikää tulee lisää ja on perustettu perhe,on lapsia niin pitäisi jaksaa olla hereillä myös perheen arjessa. Totuus on kuitenkin sellainen ,että jo 40 vuotias mies ei jaksa 100%
        osallistua perheen arkeen iltapäivisin ja iltaisin jos tekee pelkkää yötyötä. Ihminen vanhenee ja palautuminen raskaasta kuljettajan työstä ei onnistu pienillä aamu-unilla.
        No mitä tästä seuraa kiistoja perheen sisällä ja lopulta avioero jos vaimo ei hyväksy ja ymmärrä miehen raskasta työtä yöllä. Kuljettajan työura on pitkä kuten tuossa joku aiempi kirjoittaja kirjoitti 40-46 vuotta ja pitäisi jaksaa. siksi on surullista,että jotkut nuoret kuskit ihannoivat tuota yötyötä jota kaikilla muilla aloilla vihataan yli kaiken.

        Ei täällä ole kuin änkyrä papparaisia stereotypisine käsityksineen nuorista kuskeista ja jotka luulevat että nuoret kuskit ovat keksineet yötyöt ja tätä virheellistä käsitystä yritetään heille oikaista. Mutta ymmärtäähän tuon, kun käsityskyky on puutteellinen ja pitää itseään kaikkitietävänä niin vaikeaa on ymmärtää asioita. Ja aika harva muuten erityisesti pitää yötöistä, ne vaan kuuluu alan luonteeseen koska autojen pitää liikkua mahdollisimman paljon.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Taidat olla sokea. Kun katsoo keskimääräistä autonkuljettajan, erityisesti rekka-ja bussikuskien ulkoista habitusta, niin ei ihan ensimmäisenä tule mieleen kaveri, joka syö terveellisesti, harrastaa liikuntaa jne. Hehe. Ei todellakaan. Lihapiirakat, makkaraperunat, tupakointi, munkkikahvit ja uutisista ilmi tullut lisääntynyt alkoholin käyttö, pitävät huolen, ettei yleiskunto pääse nousemaan edes tyydyttävälle tasolle.

        Kuten aikaisemmassa kirjoituksessa linkin avulla todistettiin, niin autonkuljettajan työurat ovat keskimäärin muita ammatteja lyhyempiä. Juurikin tuki - ja liikuntaelinvaivojen takia joiden lisäksi liikalihavuuden, istumatyön ja liikuntaa harrastamattoman elämäntavan mukanaan tuomat muut sairaudet heikentävät työssä pärjäämistä normaaliin eläkeikään saakka.

        https://www.skal.fi/fi/ekuljetusyrittaja/ammattikuljettajan-tyohyvinvointi-haltuun

        Huomattava ylipaino, diabetes, sydänsairaudet, tuoakointi, pitävät huolen ettei keskiverto rekkakuski ole todellakaan mieskunnoltaankaan parasta a-ryhmää.

        Avaa poju silmäsi realismille. Olet ilmeisesti sen verran uusi alalla, ettet ymmärrä tai halua nähdä ammattisi huonoja puolia. Ilmeisesti rekkakuskin työ on unelma-ammattisi, niin siinähän ei voi olla mitään huonoa. No, Siperia opettaa sinua vielä.

        https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.is.fi/ruokala/ajankohtaista/art-2000001927033.html&ved=2ahUKEwiS-dG_za3oAhWB2aYKHXEhBMcQjjgwAnoECAkQAQ&usg=AOvVaw1-Ux908kPwa5yhejMYpsXU&cshid=1584863773098

        Koeta nyt ymmärtää hyvä ihminen se elämän tosiasia ,että jos ihminen ei halua pitää itsestään huolta vaan noudattaa epäterveitä elämän tapoja niin se ei liity mihinkään ammattiin . Se on ihmisen itse valitsema tie. Luot sellaista virheellistä kuvaa kuljetusalasta,että
        kuljettajan kuuluu olla todella ylipainoinen, kuuluu olla diabetes,rasvamaksa ja munuaisten vajaatoiminta.,alkoholiongelma jota oikein korostat vaikka todellisuudessa se ei pidä ollenkaan paikkaansa. Itseasiassa tupakointikin on vähentynyt 1980 luvulta tähän päivään radikaalisesti. Itse toimin isossa yrityksessä ja vain 2 kuljettajaa polttaa,mutta hekin noudattavat tiukkoja ohjeita eli autossa ei polteta. Työpaikallani eläkkeelle jäädään 65- vuotiaana keskimäärin,mutta on myös jääty 68 vuotiaana ja kesäisin on eläkeläiset vielä tuuranneet lomalaisia. Jos on hyvä työpaikka ja hyvät työkaverit niin ei ole mikään ongelma pärjätä normaaliin eläkeikään asti kuljetusalalla.
        Hyvät ajojärjestelijät huomioivat ikäihmiset ja tekevät heille sopivia kuormia niin kyllä vanhakin jaksaa ja lisäksi he ovat todella reiluja ja mukavia työkavereita nuoremmille.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Koeta nyt ymmärtää hyvä ihminen se elämän tosiasia ,että jos ihminen ei halua pitää itsestään huolta vaan noudattaa epäterveitä elämän tapoja niin se ei liity mihinkään ammattiin . Se on ihmisen itse valitsema tie. Luot sellaista virheellistä kuvaa kuljetusalasta,että
        kuljettajan kuuluu olla todella ylipainoinen, kuuluu olla diabetes,rasvamaksa ja munuaisten vajaatoiminta.,alkoholiongelma jota oikein korostat vaikka todellisuudessa se ei pidä ollenkaan paikkaansa. Itseasiassa tupakointikin on vähentynyt 1980 luvulta tähän päivään radikaalisesti. Itse toimin isossa yrityksessä ja vain 2 kuljettajaa polttaa,mutta hekin noudattavat tiukkoja ohjeita eli autossa ei polteta. Työpaikallani eläkkeelle jäädään 65- vuotiaana keskimäärin,mutta on myös jääty 68 vuotiaana ja kesäisin on eläkeläiset vielä tuuranneet lomalaisia. Jos on hyvä työpaikka ja hyvät työkaverit niin ei ole mikään ongelma pärjätä normaaliin eläkeikään asti kuljetusalalla.
        Hyvät ajojärjestelijät huomioivat ikäihmiset ja tekevät heille sopivia kuormia niin kyllä vanhakin jaksaa ja lisäksi he ovat todella reiluja ja mukavia työkavereita nuoremmille.

        Koeta nyt hyvä ihminen ymmärtää se elämän tosiasia, että vaikka sinun työpaikassasi ja lähipiirissä olisikin kuljettajia jotka pitävät jossain määrin huolta terveydestään, niin se ei poista sitä tosiasiaa, että suurimmassa määrin kuljetusalaa ei näin ole, kuten yllä olevista linkeistä voit todeta. Istumatyö, pitkät työvuorot kuluttavat tuki-ja liikuntaelimiä, epäterveellinen ruoka ja tupakointi lisäävät myös saurauksista johtuvia ennenaikaisia työkyvyttömyyseläkkeelle päätymisiä.
        Autonkuljettajien ei tietenkään kuulu olla ylipainoinen tai sairas, mutta sellaista porukkaa nyt vaan jopa silmin nähden ratin takana istuu. Ja mitä tulee alkoholin käytön kuljetusalalla kieltämiseen, niin ylempänähän tällä palstalla on uutinen hiljattain tehdystä ratsiassa jossa löytyi ennätys paljon pienessä hönössä ajavia ja muutama räikeä rattijuoppokin. Eli alkoholi näyttelee todellakin surullisen suurta osaa raskaankaluston kuljettajien parissa.
        En jaksa enempää tätä jatkaa, koska elät ilmeisesti jossain kuplassa, jossa suljet silmäsi uutisilta jotka eivät imartele kuljetusalaa. Se mitä sinä näet ja koet jokapäiväisessä työelämässäsi, ei todellakaan tarkoita totuutta koko kuljetusalasta. Kuljetuksia pyörii muuallakin kuin sinun ympärilläsi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Koeta nyt hyvä ihminen ymmärtää se elämän tosiasia, että vaikka sinun työpaikassasi ja lähipiirissä olisikin kuljettajia jotka pitävät jossain määrin huolta terveydestään, niin se ei poista sitä tosiasiaa, että suurimmassa määrin kuljetusalaa ei näin ole, kuten yllä olevista linkeistä voit todeta. Istumatyö, pitkät työvuorot kuluttavat tuki-ja liikuntaelimiä, epäterveellinen ruoka ja tupakointi lisäävät myös saurauksista johtuvia ennenaikaisia työkyvyttömyyseläkkeelle päätymisiä.
        Autonkuljettajien ei tietenkään kuulu olla ylipainoinen tai sairas, mutta sellaista porukkaa nyt vaan jopa silmin nähden ratin takana istuu. Ja mitä tulee alkoholin käytön kuljetusalalla kieltämiseen, niin ylempänähän tällä palstalla on uutinen hiljattain tehdystä ratsiassa jossa löytyi ennätys paljon pienessä hönössä ajavia ja muutama räikeä rattijuoppokin. Eli alkoholi näyttelee todellakin surullisen suurta osaa raskaankaluston kuljettajien parissa.
        En jaksa enempää tätä jatkaa, koska elät ilmeisesti jossain kuplassa, jossa suljet silmäsi uutisilta jotka eivät imartele kuljetusalaa. Se mitä sinä näet ja koet jokapäiväisessä työelämässäsi, ei todellakaan tarkoita totuutta koko kuljetusalasta. Kuljetuksia pyörii muuallakin kuin sinun ympärilläsi.

        Haha haa... Mutta muutos on on jo syntynyt me nuoret naiset reippaat ja kuljettajantyöhön innolla asennoituneet valtaamme pala palalta ihan pikkuhiljaa tilaa itsellemme kuljetusalan ammattilaisina. Me pidämme itsestämme huolta ja kroppa on treenattu kun harrastamme vapaa-ajalla liikuntaa jotta jaksamme näyttää miehille,että täältä pesee ja linkoaa.
        Alkoholille sanomme Yäk. Yäk ja vielä kerran Yäk. Jo nyt on nähty ,että työnantajat palkkaavat todella mielellään meitä nuoria naisia ,koska meihin voi luottaa hommat hoituu ja autot pysyy kunnossa. Meitä powergirl kuskeja tapaat useimmiten juuri isojen kuljetusyritysten autojen ratista . Kuljetusala on taitolaji ei voimalaji. Näin on joka vuosi meitä on vain yhä enemmän ja hyvä niin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Koeta nyt hyvä ihminen ymmärtää se elämän tosiasia, että vaikka sinun työpaikassasi ja lähipiirissä olisikin kuljettajia jotka pitävät jossain määrin huolta terveydestään, niin se ei poista sitä tosiasiaa, että suurimmassa määrin kuljetusalaa ei näin ole, kuten yllä olevista linkeistä voit todeta. Istumatyö, pitkät työvuorot kuluttavat tuki-ja liikuntaelimiä, epäterveellinen ruoka ja tupakointi lisäävät myös saurauksista johtuvia ennenaikaisia työkyvyttömyyseläkkeelle päätymisiä.
        Autonkuljettajien ei tietenkään kuulu olla ylipainoinen tai sairas, mutta sellaista porukkaa nyt vaan jopa silmin nähden ratin takana istuu. Ja mitä tulee alkoholin käytön kuljetusalalla kieltämiseen, niin ylempänähän tällä palstalla on uutinen hiljattain tehdystä ratsiassa jossa löytyi ennätys paljon pienessä hönössä ajavia ja muutama räikeä rattijuoppokin. Eli alkoholi näyttelee todellakin surullisen suurta osaa raskaankaluston kuljettajien parissa.
        En jaksa enempää tätä jatkaa, koska elät ilmeisesti jossain kuplassa, jossa suljet silmäsi uutisilta jotka eivät imartele kuljetusalaa. Se mitä sinä näet ja koet jokapäiväisessä työelämässäsi, ei todellakaan tarkoita totuutta koko kuljetusalasta. Kuljetuksia pyörii muuallakin kuin sinun ympärilläsi.

        En tiedä mikä tämä maailmanlopun saarnaaja oikein on mutta todella tyhmä mies täytyy olla kun oman ammattinsa edustajat haluaa haukkua kaikki alkoholisteiksi ja elämäntapansa perusteella muutenkin roska sakkiin. Tosiasiat eivät ole tätä todellakaan.
        kun nuoria kuljettajia (25-35 v) ikäryhmää tunnen hyvin niin suurinosa on perheellisiä ja 2-3 lasta vähintään ovat hyvin vastuuntuntoisia vanhempia ja heille perhe on se tärkein asia. Se on suurempi perhe kuin monella akateemisella ihmisellä. Sitä valtiovalta on toivonut eli synnytys talkoita..Myöskin työnantajat ymmärtää hyvin nykyään,että on muutakin elämää kuin työ. Kuljettajat hoitavat duunit,mutta osallistuvat hyvin lastensa harrastuksiin esim. urheiluseuroissa jne. jopa työnantaja tukee rahallisesti harrastuksia. On uskomatonta ,että jotkut vastuuttomat kuljettajat itse luovat sellaista kuvaa ,että kuljetusalalla on työssä vain ilman päämäärää koheltavia alkoholisteja.Niitäkin varmasti on ja samoiten lääkäreitä juristeja ja insinöörejä. maailma ei ole täydellinen. Ei kuitenkaan leimata ihmisiä ammatin perusteella. Sovitaan niin !


      • Anonyymi kirjoitti:

        Koeta nyt hyvä ihminen ymmärtää se elämän tosiasia, että vaikka sinun työpaikassasi ja lähipiirissä olisikin kuljettajia jotka pitävät jossain määrin huolta terveydestään, niin se ei poista sitä tosiasiaa, että suurimmassa määrin kuljetusalaa ei näin ole, kuten yllä olevista linkeistä voit todeta. Istumatyö, pitkät työvuorot kuluttavat tuki-ja liikuntaelimiä, epäterveellinen ruoka ja tupakointi lisäävät myös saurauksista johtuvia ennenaikaisia työkyvyttömyyseläkkeelle päätymisiä.
        Autonkuljettajien ei tietenkään kuulu olla ylipainoinen tai sairas, mutta sellaista porukkaa nyt vaan jopa silmin nähden ratin takana istuu. Ja mitä tulee alkoholin käytön kuljetusalalla kieltämiseen, niin ylempänähän tällä palstalla on uutinen hiljattain tehdystä ratsiassa jossa löytyi ennätys paljon pienessä hönössä ajavia ja muutama räikeä rattijuoppokin. Eli alkoholi näyttelee todellakin surullisen suurta osaa raskaankaluston kuljettajien parissa.
        En jaksa enempää tätä jatkaa, koska elät ilmeisesti jossain kuplassa, jossa suljet silmäsi uutisilta jotka eivät imartele kuljetusalaa. Se mitä sinä näet ja koet jokapäiväisessä työelämässäsi, ei todellakaan tarkoita totuutta koko kuljetusalasta. Kuljetuksia pyörii muuallakin kuin sinun ympärilläsi.

        Olen pidemmän aikaa seurannut kirjoitteluasi ja tunnistan sinut aina näistä mielipiteistäsi. Sinulla on aina sama kaava kirjoituksessa. Viittaat aina johonkin pidettyyn ratsiaan.
        Kirjoitat aina kun on mahdollista ja samasta aiheesta ja haluat luoda kuvaa siitä,että
        bussin tai kuorma-autonkuljettajat ajavat pienessä maistissa aina.
        Ilmiselvästi et ole itse kuljettaja ,koska nostat itsesi kuljetusalan yläpuolelle. Jos kirjoituksesi perustuisi edes jonkinlaiseen totuuteen ja tutkittuu asiaan niin kaikissa suomalaisissa kuorma-autoissa ja busseissa olisi jo vuosia ollut puhalluslaite vakiona.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olen pidemmän aikaa seurannut kirjoitteluasi ja tunnistan sinut aina näistä mielipiteistäsi. Sinulla on aina sama kaava kirjoituksessa. Viittaat aina johonkin pidettyyn ratsiaan.
        Kirjoitat aina kun on mahdollista ja samasta aiheesta ja haluat luoda kuvaa siitä,että
        bussin tai kuorma-autonkuljettajat ajavat pienessä maistissa aina.
        Ilmiselvästi et ole itse kuljettaja ,koska nostat itsesi kuljetusalan yläpuolelle. Jos kirjoituksesi perustuisi edes jonkinlaiseen totuuteen ja tutkittuu asiaan niin kaikissa suomalaisissa kuorma-autoissa ja busseissa olisi jo vuosia ollut puhalluslaite vakiona.

        90-luvulla pääsääntöisesti lähes kaikkiin kuorma-autoihin asennettiin nopeusrajoitin joka rajoittaa nopeuden 89 km/h . Tällaiset keskustelut saadaan loppumaan kun joku fiksu tekisi eduskunnalle nyt lakialoitteen , että kaikkiin busseihin ja kuorma-autoihin asennetaan alkolukko. Silloin meillä on taatusti raitis kuljettajakunta Suomessa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mutta kun se ei enää vuonna 2020 mene niin. Olen pitkänlinjan kuski takana 38 vuotta ja edessä vielä 8 vuotta jos hyvin menee. Intoa on ja jos terveys kestää niin mikä ettei.
        Tuki ja liikuntaelin sairaudet olivat hittijuttu 1980 luvulla jolloin eläkkeelle jäätiin alle 50-vuotiaina. Fysioterapeuttini sanoi,että nykyiset kuljettajan istuimet ovat huippuluokkaa
        paljon paremmat kuin toimistotuolit. Selkää kuormittavat liikkeet ovat vähentyneet,koska tavaroita ei juurikaan enää nostella . Kaikki on pyörillä tai trukkilavoilla. Hankalia asiakkaita ei juurikaan ole kaikki pienet kantopaikat ovat lopettaneet ja hyvä niin. Työterveyshuolto pitää huolen siitä,että kuski todella puree porkkanaa ja kaikki rasvainen mättö on vain paha uni menneestä ajasta sillä ne työterveystädit ovat saakelin tiukkoja. Viimeistään vaimo kotona syöttää vain sitä terveellistä ruokaa joka on todella hyvää ihan aikuisten oikeasti kun ei aseta itse ennakkoasenteita millekkään uudelle asialle.

        Hankalia asiakkaita ei juurikaan ole kaikki pienet kantopaikat ovat lopettaneet ja hyvä niin

        Hahaha ,et sitten ole paljoa jaellut Turkkilaisten pizzapaikkoihin ,samoin monet kahvilat on ihan pers*paikoissa,että kyllä kantaa saa.Tuu leipurille vetämään tonnin lavoja pikkuleipomoihin pitkin pitäjiä niin tiedät kun polvet rutisee ja selkä valittaa..vai muka hyviä paikkoja..voi jeesus..


    • Olet varmaan huomannut muutoksen kauppojen aukioloajoissa ja tavaramäärissä verrattuna entiseen. Lisäksi ihmisten vaatimustaso on kasvanut, heti varhaisesta aamusta on oltava tuoreet leivät hedelmätjne. saatavilla. Luulisi olevan itsestään selvää että tällainen vaatii muutosta myös kuljetusvolyymeihin- ja aikatauluihin ja täten niitä joudutaan suorittamaan kaikkina vuorokaudenaikoina. Täällä sitten joku tai jotkut papparaiset jaksaa horista kuinka nuoret kuskit ovat keksineet yötyöt :D

      • Papparaiset eivät horise mitään ,sillä heillä on valtava tieto taito kuljetusalasta.
        Kuljettajilla on varsinkin elintarvikealalla oli sitten vanha tai nuori nykyisin samansuuntaiset
        toiveet jos saavat itse päättää työhöntuloajasta. He haluavat aloittaa työnsä mahdollisimman
        aikaisin jotta välttävät aamuruuhkat ja pääsevät aikaisin kotiin.
        Mitä tuoretuotteiden toimitukseen kauppoihin tulee niin ainakin leipomot ajavat nykyisin
        pääsääntöisesti 1 -kuorman päivässä asiakkaalle ja toimitus on klo 5- 13 välillä.
        Kaikki asiakkaat eivät suostu yötoimituksiin eivätkä anna avaimia/lakuja kuskeille. Myös panimot toimittavat pääsääntöisesti päivällä tavarat. Eli kyllä niitä jakeluautoja myös päivällä ajaa tuolla lähiöissä . Terveysalan ammattilaisten mielestä ei ole järkevää tehdä töitä mitä ei ole pakko tehdä yöllä,sillä se on vahingollista ihmisen terveydelle. Tästä asiasta on valtavasti tutkimustietoa onhan tuota vahingollista 3-vuorotyötä tehty jo toistasataa vuotta. Nimimerkki työsuojeluvaltuutettu


      • Anonyymi kirjoitti:

        Papparaiset eivät horise mitään ,sillä heillä on valtava tieto taito kuljetusalasta.
        Kuljettajilla on varsinkin elintarvikealalla oli sitten vanha tai nuori nykyisin samansuuntaiset
        toiveet jos saavat itse päättää työhöntuloajasta. He haluavat aloittaa työnsä mahdollisimman
        aikaisin jotta välttävät aamuruuhkat ja pääsevät aikaisin kotiin.
        Mitä tuoretuotteiden toimitukseen kauppoihin tulee niin ainakin leipomot ajavat nykyisin
        pääsääntöisesti 1 -kuorman päivässä asiakkaalle ja toimitus on klo 5- 13 välillä.
        Kaikki asiakkaat eivät suostu yötoimituksiin eivätkä anna avaimia/lakuja kuskeille. Myös panimot toimittavat pääsääntöisesti päivällä tavarat. Eli kyllä niitä jakeluautoja myös päivällä ajaa tuolla lähiöissä . Terveysalan ammattilaisten mielestä ei ole järkevää tehdä töitä mitä ei ole pakko tehdä yöllä,sillä se on vahingollista ihmisen terveydelle. Tästä asiasta on valtavasti tutkimustietoa onhan tuota vahingollista 3-vuorotyötä tehty jo toistasataa vuotta. Nimimerkki työsuojeluvaltuutettu

        Vain varkaat ja muut hämärätyypit tekevät työtään öisin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vain varkaat ja muut hämärätyypit tekevät työtään öisin.

        Kaupan yölenkit on kielettävä, että saa normaaliset ihmiset yöllä nukkua.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Papparaiset eivät horise mitään ,sillä heillä on valtava tieto taito kuljetusalasta.
        Kuljettajilla on varsinkin elintarvikealalla oli sitten vanha tai nuori nykyisin samansuuntaiset
        toiveet jos saavat itse päättää työhöntuloajasta. He haluavat aloittaa työnsä mahdollisimman
        aikaisin jotta välttävät aamuruuhkat ja pääsevät aikaisin kotiin.
        Mitä tuoretuotteiden toimitukseen kauppoihin tulee niin ainakin leipomot ajavat nykyisin
        pääsääntöisesti 1 -kuorman päivässä asiakkaalle ja toimitus on klo 5- 13 välillä.
        Kaikki asiakkaat eivät suostu yötoimituksiin eivätkä anna avaimia/lakuja kuskeille. Myös panimot toimittavat pääsääntöisesti päivällä tavarat. Eli kyllä niitä jakeluautoja myös päivällä ajaa tuolla lähiöissä . Terveysalan ammattilaisten mielestä ei ole järkevää tehdä töitä mitä ei ole pakko tehdä yöllä,sillä se on vahingollista ihmisen terveydelle. Tästä asiasta on valtavasti tutkimustietoa onhan tuota vahingollista 3-vuorotyötä tehty jo toistasataa vuotta. Nimimerkki työsuojeluvaltuutettu

        Ikävä kyllä tuo tietotaito on yleensä peräisin sieltä 50 luvulta ja mitään uusia asioita tai muutoksia ei haluta oppia tai hyväksyä, monella jo ymmärryksessäkin vikaa. On tullut huomattua että pitkään alalla toimiminen ei välttämättä tarkoita suurta tietämystä tai ammattitaitoa. Edelleenkään, kuskit saati kuljetusliikkeet eivät päätä toimitusaikoja, sen tekee toimeksiantaja.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ikävä kyllä tuo tietotaito on yleensä peräisin sieltä 50 luvulta ja mitään uusia asioita tai muutoksia ei haluta oppia tai hyväksyä, monella jo ymmärryksessäkin vikaa. On tullut huomattua että pitkään alalla toimiminen ei välttämättä tarkoita suurta tietämystä tai ammattitaitoa. Edelleenkään, kuskit saati kuljetusliikkeet eivät päätä toimitusaikoja, sen tekee toimeksiantaja.

        Järki hoi 1950 luvulla ajaneet kuskit jo olleet kauan eläkkeellä.Suurin osa jo kuollut. Turha heitä on nyt ottaa tähän keskusteluun mukaan. Vielä työelämässä ovat 1970-luvun lopulla aloittaneet kuskit. Riippuu täysin yrityksestä ja yrityksen asenteesta kuljettajia kohtaan miten myös vanhat kuskit ovat valmiita uudistuksiin. Jos kuljettajat ovat aktiivisesti mukana jo suunnitteluvaiheessa kun uudistuksia toteutetaan niin myös vanhat kuskit ovat valmiita oppimaan uusia asioita . Itse olen seniorikuljettaja ja uudet asiat mm. digitalisaatio uusine haasteineen on opiskeltu ja omaksuttu ja hommat sujuvat myös kokeneilla kuskeilla ongelmitta. Moni kuljetusyritys tekee sen virheen,että iäkkäille kuljettajille lyödään uudet asiat yllättäen eteen ilman kunnollista perehdytystä ja siitä syntyy se valtava muutos -vastarinta. Hyvä keino lieventää sukupolvien välistä kuilua on laittaa seniorikuljettajan matkaan oppiin juuri valmistuneita kuljettajia. Siinä itseasiassa oppii molemmat. Vanha jakaa elämänkokemustaan ja nuori joka on sanavalmis tuo esille hyviä näkemyksiä siitä miten hänelle on nämä asiat opetettu. Parhaimmillaan molemmat oppivat toisiltaan uusia asioita. Valitettavasti kaikki kuljetusyrittäjät eivät ymmärrä ,että
        tällainen on sitä parasta tietotaidon siirtoa sukupolvelta toiselle, Isoissa kuljetusyrityksissä "ns. hyvissä työpaikoissa" tällainen toiminta on kuitenkin ihan arkipäivää nykyisin .


      • Anonyymi kirjoitti:

        Järki hoi 1950 luvulla ajaneet kuskit jo olleet kauan eläkkeellä.Suurin osa jo kuollut. Turha heitä on nyt ottaa tähän keskusteluun mukaan. Vielä työelämässä ovat 1970-luvun lopulla aloittaneet kuskit. Riippuu täysin yrityksestä ja yrityksen asenteesta kuljettajia kohtaan miten myös vanhat kuskit ovat valmiita uudistuksiin. Jos kuljettajat ovat aktiivisesti mukana jo suunnitteluvaiheessa kun uudistuksia toteutetaan niin myös vanhat kuskit ovat valmiita oppimaan uusia asioita . Itse olen seniorikuljettaja ja uudet asiat mm. digitalisaatio uusine haasteineen on opiskeltu ja omaksuttu ja hommat sujuvat myös kokeneilla kuskeilla ongelmitta. Moni kuljetusyritys tekee sen virheen,että iäkkäille kuljettajille lyödään uudet asiat yllättäen eteen ilman kunnollista perehdytystä ja siitä syntyy se valtava muutos -vastarinta. Hyvä keino lieventää sukupolvien välistä kuilua on laittaa seniorikuljettajan matkaan oppiin juuri valmistuneita kuljettajia. Siinä itseasiassa oppii molemmat. Vanha jakaa elämänkokemustaan ja nuori joka on sanavalmis tuo esille hyviä näkemyksiä siitä miten hänelle on nämä asiat opetettu. Parhaimmillaan molemmat oppivat toisiltaan uusia asioita. Valitettavasti kaikki kuljetusyrittäjät eivät ymmärrä ,että
        tällainen on sitä parasta tietotaidon siirtoa sukupolvelta toiselle, Isoissa kuljetusyrityksissä "ns. hyvissä työpaikoissa" tällainen toiminta on kuitenkin ihan arkipäivää nykyisin .

        Nämä tekstit täällä kertoo kyllä jotain näistä vanhuksista ja heidän käsityksistään. Vai että nuoret kuskit on keksineet yötyöt ja haluavat valvoa öisin, joopa joo. Mistä ihmeestä kukaan voi edes saada päähänsä jotain tällaista?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Nämä tekstit täällä kertoo kyllä jotain näistä vanhuksista ja heidän käsityksistään. Vai että nuoret kuskit on keksineet yötyöt ja haluavat valvoa öisin, joopa joo. Mistä ihmeestä kukaan voi edes saada päähänsä jotain tällaista?

        Kyllä nyt on niin ettei kukaan ole väittänyt,että nuoret kuskit ovat keksineet yötyön ja ovat siihen syyllisiä. Täällä keskustelu on nyt mennyt ihan sairaaksi. Vanhat kuskit ovat tyhmiä ja alkoholisteja ja syövät pelkkää makkaraperunaa grillikioskilla. Kaikki nämä väitteet ovat ihan perättömiä eivät perustu mihinkään tilastolliseen tosiasiaan. Se että nuoria kuljettajia on paljon yötyössä johtuu siitä ettei nämä työtehtävät sovellu esimerkiksi perheelliselle ihmiselle jossa on useita pieniä lapsia kotona. myöskään vanhemmalle kuljettajalle tuo työ ei sovellu,koska palautuminen työn rasituksesta ei ole enää sillä tasolla kuin nuorella. Siksi kun näitä töitä on tarjolla niin niihin hakeutuvat lähinnä nuoret aloittelevat kuljettajat.
        Muutenkin on typerää kirjoittaa siihen sävyyn,että vanhat kuskit ovat itsepäisiä juntteja kun he ovat tosiasiassa tosi hyviä mukavia työkavereita ja aina valmiina auttamaan myös nuoria kuljettajia kun he itse neuvoa pyytävät.
        .


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä nyt on niin ettei kukaan ole väittänyt,että nuoret kuskit ovat keksineet yötyön ja ovat siihen syyllisiä. Täällä keskustelu on nyt mennyt ihan sairaaksi. Vanhat kuskit ovat tyhmiä ja alkoholisteja ja syövät pelkkää makkaraperunaa grillikioskilla. Kaikki nämä väitteet ovat ihan perättömiä eivät perustu mihinkään tilastolliseen tosiasiaan. Se että nuoria kuljettajia on paljon yötyössä johtuu siitä ettei nämä työtehtävät sovellu esimerkiksi perheelliselle ihmiselle jossa on useita pieniä lapsia kotona. myöskään vanhemmalle kuljettajalle tuo työ ei sovellu,koska palautuminen työn rasituksesta ei ole enää sillä tasolla kuin nuorella. Siksi kun näitä töitä on tarjolla niin niihin hakeutuvat lähinnä nuoret aloittelevat kuljettajat.
        Muutenkin on typerää kirjoittaa siihen sävyyn,että vanhat kuskit ovat itsepäisiä juntteja kun he ovat tosiasiassa tosi hyviä mukavia työkavereita ja aina valmiina auttamaan myös nuoria kuljettajia kun he itse neuvoa pyytävät.
        .

        Mutta juuri niinhän tuossa aiemmin kirjoitettiin. Että nuoret kuskit oikein itse pyytävät lakut ja avaimet päästäkseen toimittamaan tavarat yöllä. Jokainen alalla tomiva ymmärtää että tällainen väite on täysin naurettava. Yllättävän paljon kuitenkin näkee myös vanhuksia yöhommissa, etenkin terminaalien välisessä runkoajossa joka ei ole fyysisesti rasittavaa. Ilmeisesti kuitenkin monelle täällä kirjoittavalle vanhukselle on jonkinlainen hyve mennä nukkumaan klo viimeistään klo 21 jälkeen ja herätä ennen kuutta. Kannattaisi sisäistää että nykyään yhteiskunta pyörii lähes kellon ympäri ja töitä on tehtävä silloin kuin tarvitaan. Mitä väärää on valvoa myöhään ja nukkua pitkään, jos saa riittävän määrän unta ja tällainen rytmi sopii?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Nämä tekstit täällä kertoo kyllä jotain näistä vanhuksista ja heidän käsityksistään. Vai että nuoret kuskit on keksineet yötyöt ja haluavat valvoa öisin, joopa joo. Mistä ihmeestä kukaan voi edes saada päähänsä jotain tällaista?

        Toimin yrityksessä jossa aloitetaan työt aikaisin aamulla. Olen tehnyt kuljettajan työtä
        hyvin pitkään .Työpaikallani kuljettaja voi itse päättää hyvin pitkälti milloin haluaa aloittaa työpäivänsä. Itse olen pitänyt tiukasti kiinni,että työpäivä alkaa klo 5. Työkaverini jotka ovat pääsääntöisesti nuorempia ovat pikkuhiljaa hivuttaneet omaa työhöntulo aikataulua aina vain aikaisemmaksi jopa klo 3 yöllä . He haluavat saada avaimia ja hälykoodeja asiakkaille jotta pystyvät toimimaan mahdollisimman aikaisin. Kun olen kysynyt syytä tähän niin he ovat perustelleet ,että on hyvä hoitaa hommat pois ennen aamuruuhkaa ja pääsee aikaisin kotiin. Miten sitten mitataan se mikä arvo on sillä ,että nukutaan öisin. Minä menen klo 5 töihin ja kaikki sukulaiset ja ystävät taivastelevat ,että hui miten sinä heräät noin aikaisin.
        Kyllä niitä aamuyön virkkuja on kuskeissa vaikka täällä muuta väitetään.Jotkut vain haluavat tehdä duunit yöllä ja niitä kuskeja on yllättävän paljon.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Toimin yrityksessä jossa aloitetaan työt aikaisin aamulla. Olen tehnyt kuljettajan työtä
        hyvin pitkään .Työpaikallani kuljettaja voi itse päättää hyvin pitkälti milloin haluaa aloittaa työpäivänsä. Itse olen pitänyt tiukasti kiinni,että työpäivä alkaa klo 5. Työkaverini jotka ovat pääsääntöisesti nuorempia ovat pikkuhiljaa hivuttaneet omaa työhöntulo aikataulua aina vain aikaisemmaksi jopa klo 3 yöllä . He haluavat saada avaimia ja hälykoodeja asiakkaille jotta pystyvät toimimaan mahdollisimman aikaisin. Kun olen kysynyt syytä tähän niin he ovat perustelleet ,että on hyvä hoitaa hommat pois ennen aamuruuhkaa ja pääsee aikaisin kotiin. Miten sitten mitataan se mikä arvo on sillä ,että nukutaan öisin. Minä menen klo 5 töihin ja kaikki sukulaiset ja ystävät taivastelevat ,että hui miten sinä heräät noin aikaisin.
        Kyllä niitä aamuyön virkkuja on kuskeissa vaikka täällä muuta väitetään.Jotkut vain haluavat tehdä duunit yöllä ja niitä kuskeja on yllättävän paljon.

        Hyvin harvassa hommassa tuo on mahdollista, joten älä yleistä. Sisäistä se että sinä olet vanha ja näinollen sinuun verrattuna suurin osa kuskeista nuoria. Miten se on sinulta pois jos firmaasi on sattunut paljon sellaisia henkilöitä joille sopii hyvin aloittaa työt yöllä? Et sinä voi toisen puolesta tietää mikä on kullekin sopivin aika tehdä töitä, vaikka näin tunnutkin luulevan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hyvin harvassa hommassa tuo on mahdollista, joten älä yleistä. Sisäistä se että sinä olet vanha ja näinollen sinuun verrattuna suurin osa kuskeista nuoria. Miten se on sinulta pois jos firmaasi on sattunut paljon sellaisia henkilöitä joille sopii hyvin aloittaa työt yöllä? Et sinä voi toisen puolesta tietää mikä on kullekin sopivin aika tehdä töitä, vaikka näin tunnutkin luulevan.

        On ikävää,että et ymmärrä lukemaasi tai luet kirjoitusta kuin "piru raamattua" En ole arvostellut kenenkään työhön tulo aikaa. Ihan kahvikupposen ääressä kysellyt ,että mikä ajaa miehet vielä aikaisemmin työhön. Minusta on todella hyvä asia jos saa tulla töihin silloin kun itsestä hyvältä tuntuu. Kaikilla ei ole edes valinnan mahdollisuutta. Lopuksi totesin,että näitä aamuvirkkuja kuskeja on ja ihan vapaasta omasta tahdosta. Mitä kuljettajien ikäjakautumaan tulee niin kyllä varttuneemmat ja keski-ikäiset (jos 35 vuotta täyttäneet) lasketaan keski-ikäisiin niin enemmistö koko Suomen kuljettajista joita on
        70 000 ihmistä ovat tätä sakkia. Nuoria on vaikea houkutella alalle. Lisää pitäisi saada nuoria kun eläkkeelle jää iso joukko joka vuosi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        On ikävää,että et ymmärrä lukemaasi tai luet kirjoitusta kuin "piru raamattua" En ole arvostellut kenenkään työhön tulo aikaa. Ihan kahvikupposen ääressä kysellyt ,että mikä ajaa miehet vielä aikaisemmin työhön. Minusta on todella hyvä asia jos saa tulla töihin silloin kun itsestä hyvältä tuntuu. Kaikilla ei ole edes valinnan mahdollisuutta. Lopuksi totesin,että näitä aamuvirkkuja kuskeja on ja ihan vapaasta omasta tahdosta. Mitä kuljettajien ikäjakautumaan tulee niin kyllä varttuneemmat ja keski-ikäiset (jos 35 vuotta täyttäneet) lasketaan keski-ikäisiin niin enemmistö koko Suomen kuljettajista joita on
        70 000 ihmistä ovat tätä sakkia. Nuoria on vaikea houkutella alalle. Lisää pitäisi saada nuoria kun eläkkeelle jää iso joukko joka vuosi.

        Tilastonikkari ei malta olla kommentoimatta. Kuljetusalan pienyrittäjistä 82% on ikähaarukassa 40-65 vuotiaat. 18-39 vuotiaat osuus 18 %. Kuljettajien kohdalla
        luku ei ole ihan yhtä surullinen eli kyllä koko kuljetusala pahasti ukkoutuu niin kuljettajien kuin yrittäjien osalta. Isoissa kaupungeissa nuorten kuljettajien määrä tuntuu isolta varsinkin jakeluajotehtävissä,mutta kun huomioi kaikki 70 000 tavaraliikenteen kuljettajaa
        niin ikäjakauma ei ole kovin hyvä ja nuoria tarvittaisiin nopeasti lisää alalle. Näin ollen tuo aiempi kirjoittaja, väitti että suurin osa kuskeista on nuoria pitää ehkä paikkansa pääkaupunkiseudulla Turussa ja Tampereella ja nimenomaan paikallisessa jakeluajossa,mutta isommassa kokonaisuudessa suuntaukseen pitäisi saada nopeasti muutos ja nuoria enemmän alalle.Suomi on iso maa ja kuljetusalan mitä erilaisempia työtehtäviä tarjolla myös kasvukeskusten ulkopuolella.


      • Höpö höpö leivät viedään pakastettuina viikkoa ennen jos pakkasessa tilaa joten ne voi lämmittää milloin vaan.


    • Kaupan yölenkit sopivat ainoaastaan maahanmuuttajille.

      • Kaupan yölenkit eivät sovi valkoihoiselle alkuunkaan.


    • Sanotan näin.
      Yötöitä kun tekee säännöllisesti niin noin 15v niin on tienannut sen saman kuin päiväkuski 40 vuodessa.

      Keskimäärin noin 18pv kuukaudessa töitä, vapaajaksot 2-4pv.
      Palkka maksetaan TESin mukaan,. riippuu toki verouksesta, itaellä vähän yli 3,000 netto. Ja sitten päivarahat päälle.

      Tämä S-ketjun ajossa, yöt nukutaan kotona ja kalustokin on kunnossa.
      Veltoille puukenkäukoille ja ratin päällä makoilijoille homma ei sovi. Mutta jos haluaa kartuttaa kassaa muutaman vuoden silläkin uhalla, että yötyö syö miestä/naista niin suosittelen.

      • Kyllä se on ky´´´´´pä joka yöllä töitä tekee.


      • Niin muttakun kyllä se pittääpi ihmisen herätä klo 5 ja mennä nukkumaan viimeistään yhdeksältä kun aina on näin ollut ja yötöitä ei saisi kyllä kukkaan tehä eikä myöhhään valvoa kyllä jämpti on näin

        t. papparaiset


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielipiteitä amk pääsykokeesta?

      Itselle englanti ja eettiset taidot oli vaikeimpia... Jäikö teillä paljon vastaamatta kysymyksiin? Minulla joka osiossa jäi johonkin vastaamatta.
      Pääsykokeet
      120
      4850
    2. No niin....Tiemaksut sitten tulee.

      Jopa 1000€ lisää kuluja autoilijalle. Näin se Suomi varmaan yrittää ylöspäin mutta muistaa pitäisi että se raha on taas pois muusta kulutuksesta.Jälle
      Maailman menoa
      165
      4492
    3. Henkirikos

      Tietoa kenelläkään viime yön puukotuksesta..?
      Jämsä
      19
      2603
    4. Stefan maksoi velkansa

      Stefan maksoi eläkeyhtiölle velkansa. Siitä saitte kaikki kateelliset ja katkerat luuserit.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      58
      2499
    5. Senaatintorilla 10.000 mielenosoittajaa. Koronasta viis

      Senaatintorilla hirmuinen Black livers matter miekkari menossa. https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006528841.html
      Maailman menoa
      230
      2462