Eikö lopu ikinä?

Anonyymi

53 v. ja gynekologin ultrassa näkyi vielä molemmissa munasarjoissa useita kehittyviä munarakkuloita. Olen jo ihan tyrmistynyt. Tarkoittaako tämä sitä, ettei moneen vuoteen vielä lopu vuodot?

7

96

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Munasoluja kuluu enemmän kuin yksi joka kuukausi. Niitä tuhoutuu, vaikka söisi pillereitä. Eli vajuvat vääjäämättä loppuun. Sinänsä kannattaisi olla onnellinen myöhäisestä menopaussista. Se suojaa esim. osteoporoosilta ja sydän- ja verisuonisairauksilta. Ihokin säilyy nuorekkaampana pitkään.

      Äidilläni taisi olla menopaussi 56-vuotiaana. Vaikka hänen omalla äidillään oli n. 42-vuotiaana. Itselläni premenopaussioireilu alkoi varhain, mutta olen päässyt siitä huolimatta vähän lyhentyneellä, mutta muuten siedettävällä kierrolla 45-vuotiaaksi. Eli hitaasti tuntuu hiipuvan hormonitoiminta. Menkat ovat, vaikka oireilua on.

      • Anonyymi

        Olisin onnellinen "myöhäisestä menopaussista", jos se kuitenkin nyt jo tulisi!
        Oletin, että ultrassa olisi edes näkynyt jotakin hiipumista munasarjoissa, mutta täydellä teholla toimivat.
        Siis ei mitään toivoa ainakaan vuoteen tai kahteen? Kolmeen neljään


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisin onnellinen "myöhäisestä menopaussista", jos se kuitenkin nyt jo tulisi!
        Oletin, että ultrassa olisi edes näkynyt jotakin hiipumista munasarjoissa, mutta täydellä teholla toimivat.
        Siis ei mitään toivoa ainakaan vuoteen tai kahteen? Kolmeen neljään

        Olen ollut samassa tilanteessa. Muistan kun sanoin gynekologille, että voiko käydä niin etteivät ne koskaan lopu, osittain huumorilla ja osittain järkyttyneenä siitä että munasarjoissa näkyi toimintaa. Loppuivat pari kuukautta sen jälkeen kun täytin 55 vuotta.


    • Anonyymi

      Minipillereillä vuodot saattaa loppua.Itse olen 43 ja minipillereillä ei tuu menkkoja.

    • Anonyymi

      Minulla oli koulukaveri jonka äiti oli ollut 51 kun hän syntyi! Ja ihan luonnollisella tavalla alkunsa saanut, 1950-luvulla.

      • Anonyymi

        Minulla kuukautiset muuttuivat epäsäännöllisiksi (kierrot pitenivät) kun täytin 5i. Plussan testasin 53 vuotiaana, kun olo oli tuntunut jo muutaman viikon jotenkin kummalliselta ja tunnistin vanhastaan selvät raskausoireet.
        No kesken se meni kolmannella kuulla. Olisin kyllä pitänyt, vaikka alkuun järkytyin ja ukkoni vielä enemmän. Sen jälkeen en ukkoa ilman kumia ole sisääni päästänyt. Nyt olen 55 ja vieläkin on tullut vuotoja muutaman kuukauden välein. Yöllisiä kuumia aaltoja lukuun ottamatta en kuukautisten loppumisesta johtuvia oireita ole kärsinyt. Limakalvot tietenkin on ohentuneet ja ottaa aikansa, ennen kuin sitä ilman luikkaria luonnollisesti kostuu.


    • Anonyymi

      Eikö päinvastaisia kokemuksia löytyisi? Että kuukautiset ovatkin yllättäen päättyneet, vaikka ultrassa näkyi vielä toimintaa? :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3889
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3328
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2769
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2154
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2101
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1977
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe