AMK:sta englanninkieliseen maisteriohjelmaan, vaatimustaso ja kokemuksia?

Anonyymi

Olen käynyt suomen kielellä perus amk tasoiset opinnot ja mietin miten pärjäisin englanninkielisessä maisteriohjelmassa? Onko miten rankkaa hypätä amk:sta suoraan maisterivaiheeseen siis ylipäätään? Keskiarvoni AMK:ssa on melkein 4. Englantia ymmärrän hyvin, mutta puhuessa en kovin hyvin osaa lausua sanoja kun kielen käyttö ei ole päässyt harjaantumaan. Kieltä ei oikein ole tarvinut käyttää kuin ulkomailla ja AMK:n englannin kielen kursseilla. Vapaa ajalla luen kuitenkin paljon englanninkielistä kirjallisuutta ja sen ymmärtäminen ei tuota vaikeuksia. Kirjoittaminen onnistuu myös aika hyvin englanniksi. Mietin vain, että onko englanti ainut haaste maisteriohjelman suorittamisessa, jos tulee valituksi? Sen verran olen lukenut, että ilmeisesti esseitä pitää tehdä ja opiskelu on paljon teoriapainoitteisempaa kuin AMK:ssa.

3

147

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Itse hyppy AMK:sta yliopistoon ei sinänsä ole rankka. Se onnistuu tai ei onnistu.

      Englanniksi opiskelu on aluksi työlästä. Mutta varsinainen koetinkivi on teoreettiseen opiskeluun tottuminen ja ammattikorkeaan verrattuna monella tavalla aivan toisen vaatimustason saavuttaminen. Useimmat yliopistoon päässeet siinä kuitenkin onnistuvat, mutta myös keskeyttäjiä on.

    • Anonyymi

      Kehotan menemään ainakin pariksi vuodeksi työhön, sellaiseen työhön jossa voit kohtuullisesti soveltaa amk- ja muita taitojasi.
      Jos sen jälkeen jatko-opiskelu tuntuu hyödylliseltä, mene opiskelemaan vieraskieliset maisterijutut maahan, jonka kielenä on kyseinen vieraskieli.

      Työssäoloaikana ehdit säästää ja päästä työnantajasi kanssa sopimukseen, joka helpottaa ulkomaanreissusi rahoitusta, ja helpottaa työllistymistäsi palattuasi.
      Hienoa jos osaat edes vähän saksaa, koska sopiskelu saksankielisessä maassa (saksa, itävalta, sveitsi ja myös vähän venyen esimerkiksi hollanti ja tanskakin) ja pätkätyöt siellä onnistuvat helpommin kuin Britanniassa tai USAssa.

      Itse opiskelin Britanniassa ajat sitten, siis ennen Suomen EU-aikaa. Rahoitin opiskeluni omilla työsäästöilläni. Onneksi lukuvuosimaksut vasta tulivat silloin ja olivat vielä pieniä.

      Älä putkiopiskele itseäsi työttömäksi maisteriksi tai tohtoriksi! Älä tee näin itsestäsi riesaa itsellesi ja Suomelle.

    • Anonyymi

      Samapa se on mennä kokeileen, jos pääsee. Tältä paikkakunnalta en ole mitään kunnon työtä saanut opiskeluaikana. Pelkkiä hanttihommia tehnyt kesäisin pienellä palkalla. Kunnon paikkoihin olen päässyt haastatteluun, mutta sinne on niin vaikea päästä kun on yleensä kaksi haastattelukierrosta mistä pitäisi kunnialla selvitä. Lisäksi muilla hakijoilla enemmän aina työkokemusta. Sinällään ei kiinnosta jäädä tänne työttömyystilastoon pyörimään valmistumisen jälkeen tai hanttihommiin. Mielummin menen yliopistoon, jos pääsen. Työttömyyden vaara on jo nykyiselläänkin olemassa. Intoa opiskeluun sinällään riittää ja itseni kehittämiseen. Eipä tässä ole enään mitään hävittävää. Yhteiskunta on mitä on...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      66
      1592
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1359
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1192
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      118
      1169
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      44
      1038
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      67
      818
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      815
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      89
      696
    9. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      184
      693
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      634
    Aihe