Kaasu vai induktio?

Anonyymi

41

94

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei helkkari! "Nothing major" sanoo äijä... itse heittäisin kyllä tuollaisessa tilanteessa hanskat tiskiin, siksipä minulla ei kaasua veneessä ole - eikä tule. Ei induktiolla mitään veneessä tee. Dieselillä vaan kaikki.

    • Anonyymi

      Kaasulaitteiden ja kaasulinjaston säännöllinen tarkastuttaminen sekä kunnossapito on kyllä tärkeää. Samoin kaasuvaroittimen käyttö on jo maalaisjärjelläkin ajatellen täysin oleellista.

      Olen vuosien ajan Wallaksen diesel lieden käyttäjäkokemuksella palannut mielelläni kaasulieden kättäjäksi. Diesel on yksinkertaisesti toivottoman hidas ja tehoton systeemi. Lisäksi käynnistyksen aikana käryttää ulos dieselkäryään. En suosittele.

      • Anonyymi

        Kaasulieden ainoa etu on nopeus. Käynnistyksessä diesel tuoksahtaa sen verran että tietää käynnistyneen mutta ei siitä mitään näkyvää nokea tule. Induktio veneessä litiumakkuineen... taidanpa jättää sanomatta. Vanha valopetrooliliesi oli hyvä kunhan esilämmitti kunnolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaasulieden ainoa etu on nopeus. Käynnistyksessä diesel tuoksahtaa sen verran että tietää käynnistyneen mutta ei siitä mitään näkyvää nokea tule. Induktio veneessä litiumakkuineen... taidanpa jättää sanomatta. Vanha valopetrooliliesi oli hyvä kunhan esilämmitti kunnolla.

        Kaasulieden etu on paitsi nopeus myös toki tehokkuus ja ylivoimaisen helppo säädettävyys pieneltä teholta suurelle tai päinvastoin samantien. Sen takia se on ammattikokkien suosima menetelmä laajasti maailmalla. Riskit avoliekin kanssa on tunnistettava ja kaasuvuotoon liittyvät riskit on hallittava edellisen kirjoittajan kuvaamalla tavalla.

        Liesityyppien välillä on omat kannattajansa ja jokainen valitkoon sen mitä preferoi parhaana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaasulieden etu on paitsi nopeus myös toki tehokkuus ja ylivoimaisen helppo säädettävyys pieneltä teholta suurelle tai päinvastoin samantien. Sen takia se on ammattikokkien suosima menetelmä laajasti maailmalla. Riskit avoliekin kanssa on tunnistettava ja kaasuvuotoon liittyvät riskit on hallittava edellisen kirjoittajan kuvaamalla tavalla.

        Liesityyppien välillä on omat kannattajansa ja jokainen valitkoon sen mitä preferoi parhaana.

        Niputin nuo kaikki kaasun hyvät ominaisuudet nopeuteen: käyttövalmius, teho, tehonsäätö. Lämmitystehoa löytyy kyllä dieselistäkin ihan riittävästi.

        Harrastusveneilyssä harvemmin on kiire, jotain on pielessä jos niin pääsee usein käymään. Tehon nopea vähentäminen onnistuu kaikilla välineillä nostamalla astia liedeltä. Harva ammattikokki harjoittaa ammattiaan huviveneessä. Kaasulaitteiston rakenne ja riskien hallinta on helpompaa talossa kuivalla maalla kuin ahtaassa veneessä.

        Minusta ei kiinteästi asennettu kaasu ole veneessä riskinoton arvoinen. Jos ottaa veneeseen retkikeittimen kaasulla niin ainakin minun veneessäni on kaasupullojen säilytyspaikka ehdottomasti erikseen tuulettuvassa ankkuriboksissa eikä veneessä sisällä.


      • Anonyymi

        Tottakai se vanha Wallas käryttää siinä missä Volvo Penta vm -79. Huoltoa ne kaikki vaatii ja kehitys kehittyy mutta sen diesel lieden huollon laiminlyönti ilmenee kärynä ja käyntihäiriönä eikä räjähdyksenä. Mieluummin syön huonona päivänä kylmän aterian kuin että noukin hampaitani pilssistä ja lusikoin velliä kalsareistani.


    • Anonyymi

      Ehdottomasti kaasu on paras ja vaivattomin.

      • Niin sanoisin minäkin, entinen Origo spriikeitin käyttäjä. Ja nimenomaan retkikaasulaitteista puhun . Sen käytössä olevan pullon (pullot) voi nostaa yöksi ulos veneestä niin sitä kaasuvaaraakaan ei ole. Kaasu on todella nopea ja hyvä eikä nokea.
        Inductiolieden kanssa tulee se sähkönkulutus. Minun mielestäni sähköä (veneessä) pitää käyttää vain niissä tapuksissa jossa muu käyttö ei ole mahdollista. Tähän ehdottomasti EI kuulu ruuan valmistaminen.


      • Niin sanoisin minäkin, entinen Origo spriikeitin käyttäjä. Ja nimenomaan retkikaasulaitteista puhun . Sen käytössä olevan pullon (pullot) voi nostaa yöksi ulos veneestä niin sitä kaasuvaaraakaan ei ole. Kaasu on todella nopea ja hyvä eikä nokea.
        Inductiolieden kanssa tulee se sähkönkulutus. Minun mielestäni sähköä (veneessä) pitää käyttää vain niissä tapuksissa jossa muu käyttö ei ole mahdollista. Tähän ehdottomasti EI kuulu ruuan valmistaminen.


      • Anonyymi
        lihamylly1 kirjoitti:

        Niin sanoisin minäkin, entinen Origo spriikeitin käyttäjä. Ja nimenomaan retkikaasulaitteista puhun . Sen käytössä olevan pullon (pullot) voi nostaa yöksi ulos veneestä niin sitä kaasuvaaraakaan ei ole. Kaasu on todella nopea ja hyvä eikä nokea.
        Inductiolieden kanssa tulee se sähkönkulutus. Minun mielestäni sähköä (veneessä) pitää käyttää vain niissä tapuksissa jossa muu käyttö ei ole mahdollista. Tähän ehdottomasti EI kuulu ruuan valmistaminen.

        Kyllä yksi retkikaasupatruuna jo saa vuotaessaan tuhoa aikaiseksi. Tarkkana niidenkin kanssa pitää olla tiivisteiden suhteen ja jos niitä usein ruuvaa irti ja takaisin on pullon venttiilillä taipumuksena vuotaa. Varsin ikävä yllätys todeta että puoliksi käytetty patruuna on tyhjentynyt omia aikojaan vaikka räjähdystä ei tullutkaan.


      • Anonyymi

        Nuotio on tunnelmallisin mutta veneessä niin epäkäytännöllinen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä yksi retkikaasupatruuna jo saa vuotaessaan tuhoa aikaiseksi. Tarkkana niidenkin kanssa pitää olla tiivisteiden suhteen ja jos niitä usein ruuvaa irti ja takaisin on pullon venttiilillä taipumuksena vuotaa. Varsin ikävä yllätys todeta että puoliksi käytetty patruuna on tyhjentynyt omia aikojaan vaikka räjähdystä ei tullutkaan.

        Pakko kertoa miten meille kävi. Laitoimme kaasukeittimen veneen takaosaan jossa on luukku, irroittamatta kaasupulloa. Pari viikkoa myöhemmin kun oli tarve käyttää keitintä uudestaan olikin kaasupullo tyhjä. Herranjestas, noin puolikas kaasupullo (noin 100 g) oli tyjentynyt pilssiin ja konetta käytetty. Pilssin ilmanvaihtotuuletin oli, jostakin syystä, kytketty irti mutta mitään rajähdystä ei tullut. Kaasun kanssa pitää aina olla varovainen ja poistaa kaasupullo kun keitintä ei enää käytetä.
        Kahvia kannatta keittää perculaattorikeittimellä joka , kahvin valmistuttua, kaadetaan termokseen. Opan (ent. ELROD) perculaattorikeittimiä ei enää valmisteta mutta niitä löytyy kirppiksiltä. Myös kiinalaiset verkkokaupat tuntevat asian (perculator).
        https://www.google.fi/search?sxsrf=ALeKk03BgarU0u1MuYS-yJy2RDrVB4YiUg:1584261862763&q=elrod kahvipannu&tbm=isch&source=univ&sa=X&ved=2ahUKEwiErr6si5zoAhUG0aYKHZKcAo4QsAR6BAgKEAE


      • lihamylly1 kirjoitti:

        Pakko kertoa miten meille kävi. Laitoimme kaasukeittimen veneen takaosaan jossa on luukku, irroittamatta kaasupulloa. Pari viikkoa myöhemmin kun oli tarve käyttää keitintä uudestaan olikin kaasupullo tyhjä. Herranjestas, noin puolikas kaasupullo (noin 100 g) oli tyjentynyt pilssiin ja konetta käytetty. Pilssin ilmanvaihtotuuletin oli, jostakin syystä, kytketty irti mutta mitään rajähdystä ei tullut. Kaasun kanssa pitää aina olla varovainen ja poistaa kaasupullo kun keitintä ei enää käytetä.
        Kahvia kannatta keittää perculaattorikeittimellä joka , kahvin valmistuttua, kaadetaan termokseen. Opan (ent. ELROD) perculaattorikeittimiä ei enää valmisteta mutta niitä löytyy kirppiksiltä. Myös kiinalaiset verkkokaupat tuntevat asian (perculator).
        https://www.google.fi/search?sxsrf=ALeKk03BgarU0u1MuYS-yJy2RDrVB4YiUg:1584261862763&q=elrod kahvipannu&tbm=isch&source=univ&sa=X&ved=2ahUKEwiErr6si5zoAhUG0aYKHZKcAo4QsAR6BAgKEAE

        Tiedoksi
        Perculaattorikeitin on keitin joka käytöltään muistutta kotona käytettäviä sähköllä toimivia kahvinkeittimiä mutta keittoaika on noin 10 minuuttia. Tämän jälkeen lämmitys katkaistaan ja kahvi kaadetaan termariin.


      • Anonyymi
        lihamylly1 kirjoitti:

        Pakko kertoa miten meille kävi. Laitoimme kaasukeittimen veneen takaosaan jossa on luukku, irroittamatta kaasupulloa. Pari viikkoa myöhemmin kun oli tarve käyttää keitintä uudestaan olikin kaasupullo tyhjä. Herranjestas, noin puolikas kaasupullo (noin 100 g) oli tyjentynyt pilssiin ja konetta käytetty. Pilssin ilmanvaihtotuuletin oli, jostakin syystä, kytketty irti mutta mitään rajähdystä ei tullut. Kaasun kanssa pitää aina olla varovainen ja poistaa kaasupullo kun keitintä ei enää käytetä.
        Kahvia kannatta keittää perculaattorikeittimellä joka , kahvin valmistuttua, kaadetaan termokseen. Opan (ent. ELROD) perculaattorikeittimiä ei enää valmisteta mutta niitä löytyy kirppiksiltä. Myös kiinalaiset verkkokaupat tuntevat asian (perculator).
        https://www.google.fi/search?sxsrf=ALeKk03BgarU0u1MuYS-yJy2RDrVB4YiUg:1584261862763&q=elrod kahvipannu&tbm=isch&source=univ&sa=X&ved=2ahUKEwiErr6si5zoAhUG0aYKHZKcAo4QsAR6BAgKEAE

        Kun se retkikeittimen kertakäyttöinen kaasupullo poistetaan pitää vielä varmistaa ettei sen heppoinen venttiili jää vuotamaan. Näin on minulle käynyt ja lähes käyttämätön pullo on tyhjentynyt minuuteissa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kun se retkikeittimen kertakäyttöinen kaasupullo poistetaan pitää vielä varmistaa ettei sen heppoinen venttiili jää vuotamaan. Näin on minulle käynyt ja lähes käyttämätön pullo on tyhjentynyt minuuteissa.

        Tässä paljastuu näköjään kaikenlaista. Välillä tuntuu että tuurilla mennään.


    • Anonyymi

      Parhaat ruoan valmistajat suosivat kaasuaa, eli ota kaasu.

      • Anonyymi

        Meinaat, että ruuasta tulee ***** michelinin tasoista, kun sihautat kaasun tulelle ja pöperöt lämpiämään kaasulla?


    • Anonyymi

      Mulla on kaasu liesi kolmella polttarilla ja uuni, lisäksi on tokmannilta ostettu yksilevyinen valurauta liesi, se on vaimon suosikki, sillä esim perunoita keittäessä genulla sähköä noin 5-10 minuuttia ja loppuaika jälkilämmöllä, tuo levy varaa lämpöä todella hyvin.

      Veneessäni kaasulokerikko vain 3*2kg suomipulolle /3kg campingaz pulloille ja ne ovat melko kalliita vaihtaa noin 50€ reissulla paitsi kotosalla (10€) viimeksi olimme 7kk yhtäjaksoisella retkellä joten tällaisella ratkaisulla mennään.

      Mielestäni iduktiossa ei järkeä, mutta eipä myös kokemusta, joten voin olla väärässä.

      • Hei missä saa campingkaasupullon täytettyä 10 €:lla.


      • Anonyymi
        lihamylly1 kirjoitti:

        Hei missä saa campingkaasupullon täytettyä 10 €:lla.

        Tallinnassa saa 3 kg Campingasin täytettyä selvästi alle 10€. Olikohan 7 € viime kesänä. Tosin joutuu käymään n. 5 km päässä satamasta autoasemalle. Itse pyöräilen tuonne mielelläni kun muu perhe shoppailee.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tallinnassa saa 3 kg Campingasin täytettyä selvästi alle 10€. Olikohan 7 € viime kesänä. Tosin joutuu käymään n. 5 km päässä satamasta autoasemalle. Itse pyöräilen tuonne mielelläni kun muu perhe shoppailee.

        Joku Espoolaisfirma muistaakseni täyttää näitä pulloja noin 30 € per kappale.
        Kiitos tiedoista .


      • Anonyymi

        Mitä järkeä on pyörittää genua jotta saa valurautalieden lämpiämään kun sillä samalla polttoaineella voi paremmalla hyötysuhteella lämmittää sen lieden? Olettaen tietysti että on dieselgenu.


      • Anonyymi
        lihamylly1 kirjoitti:

        Joku Espoolaisfirma muistaakseni täyttää näitä pulloja noin 30 € per kappale.
        Kiitos tiedoista .

        Joo Suomessa 3 kg Campingazin täyttö on kaikkialla n. 30 €. Maksaa se Tallinnassakin satamassa tuon verran. Mutta tuolla autoasemalla tankataan samasta mittarista kuin autoja adapterilla. Hintakin on sama, n. 1€/kg, mutta päälle tulee palvelumaksu. Tuo on osoitteessa Betooni 3. Pullossa pitää olla punainen pii-symboli tarkistuksen merkkinä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo Suomessa 3 kg Campingazin täyttö on kaikkialla n. 30 €. Maksaa se Tallinnassakin satamassa tuon verran. Mutta tuolla autoasemalla tankataan samasta mittarista kuin autoja adapterilla. Hintakin on sama, n. 1€/kg, mutta päälle tulee palvelumaksu. Tuo on osoitteessa Betooni 3. Pullossa pitää olla punainen pii-symboli tarkistuksen merkkinä.

        Tarkennetaan vielä, että tuolta siis saa LPG:tä eli nestekaasua. Suomessa autoihin tankataan maakaasua, joka on lähinnä metaania eikä propaania ja butaania, kunte LPG.


      • Anonyymi
        lihamylly1 kirjoitti:

        Hei missä saa campingkaasupullon täytettyä 10 €:lla.

        Ei missään, vaihdan noita kotimaisia 2kg pulloja tuohon hintaan Turussa. Tukholmassa esim gampinggac ja suomi pullo noin 50€ ja pidemmälle mentäessä ei suomipulloja enää saa vaihdettuakaan.

        Pahoittelut huonosti muodostetusta lauseesta ja en nyt tarkaa muista gampingaz pullon kokoa oliko 2,8 vai 3,8 kg, pahoittelu myös tästä jo etukäteen, jos joku hukmaa erheen ja pahoittaa mielensä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä järkeä on pyörittää genua jotta saa valurautalieden lämpiämään kun sillä samalla polttoaineella voi paremmalla hyötysuhteella lämmittää sen lieden? Olettaen tietysti että on dieselgenu.

        Sitä järkeä, että, kun veneessä on vakivarusteena tuollainen genu, niin miksi sitä ei sitten käyttäisi, kun kuitenkin joutuu huoltamaan kerran pari vuodessa. Lataan samalla tietysti akkuja, lämmitän käyttövedet ja pörisyttelen noin tunnin pari riippuen akkupankkien tiloista.

        Yhtä hyvin voi ajatella mitä järkeä veneilyssä yleensäkään vs pääoma sijoitettu tuottavamin ja todennäköisemmin pääoma paremmin turvattu, kuin varma arvon aleneminen ja vuosittaiset kiinteät/muuttuvat kulut, meillä nuo kulut ovat melko isot, mutta niin, kuin aloitin järkeä tässä ei ole, ainakaan meillä ja rahojaan ei hautaan saa tai ainakaan tee niillä mitään


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitä järkeä, että, kun veneessä on vakivarusteena tuollainen genu, niin miksi sitä ei sitten käyttäisi, kun kuitenkin joutuu huoltamaan kerran pari vuodessa. Lataan samalla tietysti akkuja, lämmitän käyttövedet ja pörisyttelen noin tunnin pari riippuen akkupankkien tiloista.

        Yhtä hyvin voi ajatella mitä järkeä veneilyssä yleensäkään vs pääoma sijoitettu tuottavamin ja todennäköisemmin pääoma paremmin turvattu, kuin varma arvon aleneminen ja vuosittaiset kiinteät/muuttuvat kulut, meillä nuo kulut ovat melko isot, mutta niin, kuin aloitin järkeä tässä ei ole, ainakaan meillä ja rahojaan ei hautaan saa tai ainakaan tee niillä mitään

        On mullaki pippeli mut en sitä joka reikään tunge.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei missään, vaihdan noita kotimaisia 2kg pulloja tuohon hintaan Turussa. Tukholmassa esim gampinggac ja suomi pullo noin 50€ ja pidemmälle mentäessä ei suomipulloja enää saa vaihdettuakaan.

        Pahoittelut huonosti muodostetusta lauseesta ja en nyt tarkaa muista gampingaz pullon kokoa oliko 2,8 vai 3,8 kg, pahoittelu myös tästä jo etukäteen, jos joku hukmaa erheen ja pahoittaa mielensä.

        Oletko miettinyt ruveta täyttämään pullot itse ? Me tehtiin vaimon kanssa niin lähes 20 vuotta. Meillä oli silloin kaasukaappi. Se tosin vaatii pullon jossa on varaventtili (sininen Primuspullo) jotta kaasu pääse purkautumaan kun neste menee pulloon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On mullaki pippeli mut en sitä joka reikään tunge.

        Vain purjehtija voi olla noin asiallinen, olenko oikeassa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vain purjehtija voi olla noin asiallinen, olenko oikeassa?

        Et. Jeesuskin puhui vertauskuvin, väitetään, eikä ollut purjehtija.


    • Anonyymi

      Minulla on kotona kaasu. Kyllähän sitä aluksi arkaili, kun tähän kämppään muutin, mutta nyt riskiä ei ajattele enää mitenkään.

    • Anonyymi

      On tullut kokeiltua kaikki veneen perinteiset keittimet ja kaasu on jäänyt pysyäkseen. Wallas 85d oli kieltämättä avoliekittömyytensä ja muun yleisen turvallisuutensa takia miellyttävä mutta mielestäni veneessä on hölmöä nojata sähköntarpeeseen kokkaillessa, eikä se hitauskaan oikein miellyttänyt. kylmällä ilmalla hyvä koska myös lämmittää tehokkaasti eikä tuo kosteutta. 3000 Origo nyt on sysipaska kärytin, joskin täytyy myöntää että toimintavarmin. Monet silläkin lienee itsensä ja veneensä polttaneet. Kaasu ankkuriboxissa ja laitteet huollettuna on kovin vähäriskinen ja tyydyn siihen. Suurin ongelma kaasussa on standardoimaton venttiili, jos kiinnostusta on ulkomaille lähteä.

      Räkäpilli

      • Anonyymi

        Origo ei ole vaaraton. Sitä on hankala täyttää merenkäynnissä, palonarka neste lentelee sinne tänne. Minulla on paineistettu Taylorin valopetrooliliesi. Hankala käyttää, mutta aika tehokas ja polttoainetta saa kaikkialta. Eikä ole räjähdysvaaraa, tulipalon vain.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Origo ei ole vaaraton. Sitä on hankala täyttää merenkäynnissä, palonarka neste lentelee sinne tänne. Minulla on paineistettu Taylorin valopetrooliliesi. Hankala käyttää, mutta aika tehokas ja polttoainetta saa kaikkialta. Eikä ole räjähdysvaaraa, tulipalon vain.

        Meillä ei ollut sitä ongelmaa (merenkäynti) täytön kanssa koska olemme aina saaressa kun keittämistä tarvitaan. Tuo petroolikeitin (liesi) voi olla ihanteellinen koska se ei nokea ja on tehokas.Bossullakin taisi olla sellainen. Se mikä sai meidät kypsymään Origon kanssa oli, kuten sanottu jo aikaisemmin oli että kakki astiat ovat noen peitossa. Muuten Origo on OK. Tein tässä muutama vuosi sitten testejä (juuri näillä sivuilla) eri polttoaineitten kanssa ja osoittautui että lisäämällä metanoolia spriin sekaan niin nokeentuminen loppuu lähes täysin. Mutta rupea nyt sekoittamaan spriitä ja metanolia, en viitsi kun voi valita toisin. Että kaasulla mennään jatkossa.
        Niin Kärkkäinen Lahdessa myy metanolia 20 L astioissa.


      • lihamylly1 kirjoitti:

        Meillä ei ollut sitä ongelmaa (merenkäynti) täytön kanssa koska olemme aina saaressa kun keittämistä tarvitaan. Tuo petroolikeitin (liesi) voi olla ihanteellinen koska se ei nokea ja on tehokas.Bossullakin taisi olla sellainen. Se mikä sai meidät kypsymään Origon kanssa oli, kuten sanottu jo aikaisemmin oli että kakki astiat ovat noen peitossa. Muuten Origo on OK. Tein tässä muutama vuosi sitten testejä (juuri näillä sivuilla) eri polttoaineitten kanssa ja osoittautui että lisäämällä metanoolia spriin sekaan niin nokeentuminen loppuu lähes täysin. Mutta rupea nyt sekoittamaan spriitä ja metanolia, en viitsi kun voi valita toisin. Että kaasulla mennään jatkossa.
        Niin Kärkkäinen Lahdessa myy metanolia 20 L astioissa.

        Joo, Taylor on. Oppimiskäyrä on jyrkkä: joko polttaa veneensä tai uskoo, että laitteen esilämmitys täytyy tehdä kunnolla. Lattian alle saan helposti mahtumaan vaikka 100 litraa valopetroolia, jolla keittelisikin safkat jo varmaan pari kertaa maapallon ympäri. Onhan se varmaan katoavaa kansanperinnettä. Ei varmaan tule paljon uusia asennuksia, kuin joissain spesiaalitarpeissa.


    • Anonyymi

      Se petrooliliesi nimenomaan ei ole nopea vaan aivan äärimmäisen hidas. Kaiken lisäksi se on epäluotettava.

      • Anonyymi

        Paineen pumppaamisen ja esilämmityksen verran joutuu odottamaan ja sitten toimii yhtä näppärästi kuin kaasu ilman räjähdysvaaraa. En ole kokenut epäluotettavaksi, päinvastoin.


    • Anonyymi

      Niin niistä kaasuvaroittimista?

    • Anonyymi

      Dieselhellan toimintaa voi edistää sekoittamalla polttoaineeseen noin 0,5% kaksitahtiöljyä. Sytytyksessä tuoksahtaa tovin tukevamin mutta toiminta muuten on 2T öljyn kera jouhevampaa. Sama juttu kuin kaikissa dieselkäyttöisissä kojeissa, eli moottorissa, Webastossa, kamiinoissa ym.

    • Anonyymi

      Kukaan ei tainnut vastata alkuperäiseen kysymykseesi. Kaasuvarottimia on kahta perustyyppiä. Perinteisiä kiinteään 12 V jännitteeseen liitettyjä, joiden käyttöhaaste on tuo akkukytkennän vaatimus. Uudempia paristokäyttöisiä malleja löytyy nykyään myös useammalta valmistajalta. Niiden hyvä puoli on mahdollisuus pitää niitä huoletta koko ajan päällä samoin kuin palovarotintakin.

      Varottimien käytössä on oleellista asentaa ne oikeaan paikkaan. Kaasu on ilmaa raskaampaa ja siten laskeutuu veneessä pilssiin, josta se poistaminen on vaikeaa. Siksi varoitinkin tulee olla riittävän alhaalla lähellä mahdollista vuotolähdettä.

      Malleja löytyy netistä hakemalla runsaasti. Veneiden lisäksi käytetään matkailuajoneuvoissa ja mökeillä, joten valikoimaa riittää kyllä.

      • Kannattaa tutkia, varoittaako myös vedystä. Vetyä voi syntyä viallisessa akussa. Tuttavalle tuli yöherätys, kun viallinen akku oli tuottanut maasähkölatauksessa vetyä veneeseen ja kaasuhälytin varoitti. Siinä on räjähdysriski.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1355
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1086
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      78
      910
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      817
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      65
      747
    6. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      290
      716
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      708
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      39
      701
    9. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      61
      694
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      43
      675
    Aihe