Rautjärven kunnanvaltuutetuista viisi on tehnyt aloitteen kuntaliitosneuvottelujen aloittamisen selvittämisestä. https://uutisvuoksi.fi/uutiset/lahella/2a5eedbb-ecbb-46d1-ac1c-fdf68c3499f7
Omasta mielestäni kuntaliitosneuvotteluihin olisi syytä saada mukaan myös Ruokolahti ja Parikkala Imatran sekä Rautjärven kaveriksi; tällöin saataisiin ensinnäkin Etelä-Karjalan maakunnan pohjoispäähän vastavoima Lappeenrannalle. Toisekseen toteutuisi tietenkin se, että rahaa olisi käytettävissä nimenomaisesti nyt niiden karsiutuneiden palvelujen toteuttamiseen hallinnon pyörittämisen sijaan? Tällä hetkellä siis neljää hallintokokonaisuutta pyöritetään, joten selvittäisiin jatkossa yhdellä neljäsosalla kuluista, ainakin toivottavasti? Säästö kuntalaisten palvelujen ylläpitoon.
Oma asiansa on sitten se, että vähenevän väestön muuttotappio-Suomessa ei ole järkevää ainakaan Etelä-Savon tai Pohjois-Karjalan suuntaan edes ajatella, joista vaikka Etelä-Savo on parhaillaan Kainuun "nälkämaatakin" kiivaamman muuttotappion alue eikä siis ne kurjistuneet tilanteet parane kenelläkään, jos vielä jyrkemmän syöksykierteen alueisiin joku liittyisi?
Etelä-Karjalan pohjoispäässä Imatra-Rautjärvi-Ruokolahti-Parikkala -kokonaisuudella saataisiin vielä edes jotenkin väestöpohjaltaan elinvoimainen kokonaisuus. Jos sitten erillään oloa jatketaan, kurjistuvat kaikki niin yksinään ollessaan, että pienempiä ainakin alkaa odottamaan valtion toteuttamat kriisikuntavaltionohjaukset tai pakkoliitokset, jolloin sitten asioista ei voi neuvotella vaan ne sanellaan. Ja pahin skenaario olisi tavallaan, että kaikki puolipakolla Lappeenrannan yhteyteen. Silloin väistämättä jo etäisyyksien ollessa vaikka Simpeleeltä n. 70-80 km suuntaansa koko maakunta-alueen pohjoispää muuttuisi pikaisesti kurjistuvaksi takamaa-alueeksi.
Ennemmin kiirehtisin edellä mainittuja liitoksia ja valtion liikennepolitiikkaan sen jälkeen kaksoisraidehankkeen jatkamista Imatralta Parikkalaan, jolloin toiselle raiteelle saataisiin vaikkapa työmatka- ja taajamien välistä asiointiliikennettä mahdollistamaan taajamajuna Parikkala-Lappeenranta -väliä liikennöimään. Tällöin olisi ensinnäkin palvelujen saatavuutta turvattuna autottomillekin ja toisekseen saattaisi pysyä paremmin myös Parikkala-Rautjärvi-Ruokolahti -alueet asuttuina ainakin radanvarsialueilta; eli seisakkeet takaisin käyttöön myös Ruokolahdella Puntalassa; Imatran Vuoksenniskallehan jo kaavoitettiin uutta henkilöliikenneseisaketta.
Imatran talous oli käsittääkseni plussalla samoin kuin Ruokolahden, vaikka Ruokolahdella oli kouluinvestointeja. Rautjärvellä ja Parikkalassa taloustilanne heikommassa, mutta siis kaikkia kuntia todennäköisesti hyödyttäisi vaikka hallinnon yhdistelyt samoin kuin teknisen toimen eri alojen toteuttaminen isommalla yksiköllä?
Mitä mieltä olette? Vai alkaako olla jo liian myöhäistä, olisiko liitoksen jo pitänyt tehdä aikaisemmin?
Kuntaliitoskeskustelu
Anonyymi
0
<50
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1367599Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde361863Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251860- 911603
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1791525Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p104968- 49900
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28810- 31749
- 241737