miksi?

veeti.severi

kysymys' minusta on oikea
jos ei ymmärrä, tapahtunutta,
menetystä,
miksi minä, miksi minulle,
ja kun ei saa vastausta
on aivan hukassa.

Meidän nimismies kertoi taannoin
miehestä joka oli juopumuksen takia otettu säilöön,
Hän oli vain hokenut: miksi,miksi,en ymmärrä....
hänellä oli ollut taskussa lappu jossa laulun sanat ja poikansa kuolinilmoitus,

Hänet haudattiin maanantaina
menoin pienimuotoisin
kahvit juotiin,
niinkuin aina
mutta mielin hiljaisin
joku kysyi muilta: miksi?
isä katsoi lattiaan:

Haukut sai hän opettajilta
he eivät nähneet verhontaa
kyydin kotiin poliisilta
kotiin tyhjään odottamaan.
Missä tahansa hän kulki
mutkaiseksi muuttui tie
takanaan hän portit sulki
ja sanoi: virrat minua vie.

Hänet pilvilinnoistaan aina
ulos revittiin
ja koko pilvilinnan kansa
käskijöihin vaihdettiin.
Vähitellen mullaksi maatui kukkatarha
toiveiden.

kerto...

Herra siunaa pieni enkeli,
joka väsyi lentämään.
Hänet ota kotiin luokses lepämään.
Viisitoista vuotta hän
jaksoi yrittää
ota herra hänet luokses lepämään.

...Näin pääsiäisenä sallitte näin
murheellisen aiheen esittää...
Tästä voi jokainen varmaan
oman mielipiteen sanoa.
Isänä olisin kauhistunut enkä ymmärtäisi
ja siksi voin tämän isän sanoihin yhtyä.

18

1180

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maalaismies*

Avauksesi, veeti, tuo mieleen Aleksis Kiven "Sydämeni laulun". Mitäpä siihen lisäämistä kuin, että hyvin sopii aihe pääsiäisen sanomaan ja hiljentymiseen.

• veeti.severi

ei kommenteja ole tullut'
      itse paljon mietin silloin kun kuulin,
      olen varmaan aika herkkä,
      eikö tosiaan nuorta olisi kukaan
      voinut auttaa?
      Isän tuntoja mietin'
      syyllisyys varmaan ajoi juomaan!
      Kunpa me aina voisimme olla
      tukemassa lähimmäistämme,
      niillä avuilla mitä meillä on'
      vaikka vain vierellä kuuntelemalla!

• korkea kynnys myös kuuntelijan osaan.
        Sitä pelkää,että ei osaa sanoa tarvittaissa mitään,ja sitten ei edes kuuntelemaan uskalleta.

Minulla itselläni on ikävä muisto siitä,kun en ymmärtänyt auttaa.
        Työtoverini oli eronnut ja hyvin masentunut,toiset naureskelivat,kun hän nukahteli työn ääreen.
        Jostakin syystä hän lyöttäytyi minun seuraani työmatkoilla ja juttelimme.
        Hän kertoili asioitaan,mutta ei kovin avoimesti,totesi vain usein olevansa minulle kade,kun minulla oli sisko.

Yritin rohkaista häntä kertomaan murheitaan,mutta en tuntenut häntä kovinkaan paljon (pelkkä lyhytaikainen työrupeama)ja en aavistanut ollenkaan hänen todellista hätää.
        Eräänä aamuna tulin työpaikalle ja minulle kerrottiin hänen kuolleen,ei jaksanut murheineen.

Kyllä siinä tuli itsesyytöksiäkin,miksi en ymmärtänyt,mutta on kovin vaikeaa sisäistää toisen tuskaa,peläten käsitettävän uteliaisuudeksi.
        Osaisinkohan vieläkään auttaa ketään,tuonkaan kokemuksen jälkeen,en varmaan.
        Tulee mieleen ,mitä kaikkea olisin voinut tehdä,mutta en vain osannut.

• veeti.severi
        SkillaN kirjoitti:

korkea kynnys myös kuuntelijan osaan.
        Sitä pelkää,että ei osaa sanoa tarvittaissa mitään,ja sitten ei edes kuuntelemaan uskalleta.

Minulla itselläni on ikävä muisto siitä,kun en ymmärtänyt auttaa.
        Työtoverini oli eronnut ja hyvin masentunut,toiset naureskelivat,kun hän nukahteli työn ääreen.
        Jostakin syystä hän lyöttäytyi minun seuraani työmatkoilla ja juttelimme.
        Hän kertoili asioitaan,mutta ei kovin avoimesti,totesi vain usein olevansa minulle kade,kun minulla oli sisko.

Yritin rohkaista häntä kertomaan murheitaan,mutta en tuntenut häntä kovinkaan paljon (pelkkä lyhytaikainen työrupeama)ja en aavistanut ollenkaan hänen todellista hätää.
        Eräänä aamuna tulin työpaikalle ja minulle kerrottiin hänen kuolleen,ei jaksanut murheineen.

Kyllä siinä tuli itsesyytöksiäkin,miksi en ymmärtänyt,mutta on kovin vaikeaa sisäistää toisen tuskaa,peläten käsitettävän uteliaisuudeksi.
        Osaisinkohan vieläkään auttaa ketään,tuonkaan kokemuksen jälkeen,en varmaan.
        Tulee mieleen ,mitä kaikkea olisin voinut tehdä,mutta en vain osannut.

ihmisen on vaikea ottaa apua vastaan,
        eikä pidä tietenkään itseään syyttää
        tapahtuneesta, kunhan on ollut juuri
        silloin apuna'kuulevana korvana
        kun olette kohdanneet.

• fiiuliN

Vaikean aiheen laitoit puntaroitavaksi.
      Vaikean ainakin sellaiselle joka ei mitään tuontapaista ole joutunut kohtaamaan (onneksi).

Sitä on kenenkään vaikea sanoa ”miksi juuri minulle”.
      Kyllä varmaankin monta nuorta kohdellaan hyljeksien
      toiset jaksavat , toiset taas eivät jaksa sellaista sisimmässään kantaa, vaan sortuvat.

Arka, heikko ihminen, joka haluaisi hyvän maailman, häiriintyy ilkeydestä ja huonosta kohtelusta.
      Ilkeydet ovat raskaita kantaa näille heikoille ihmisille, toiset masentuvat siitä, toiset pakenevat, haluavat pois omaan maailmaansa, jossa heillä on toivo elää .
      Mutta riippuu ihmisen lahjakkuudesta, miten onnistuu luomaan hyvän oman maailmansa.

Tämä mainitsemasi henkilö ei jaksanut kantaa liian raskasta taakkaansa vaan luopui, jättäen jälkeensä kuitenkin jonkun, joka ehkä oli yhtä heikko, ei jaksanut auttaa lastaan jaksamaan ja ponnistelemaan eteenpäin.

Tämä jäljellä oleva tarvitsisi nyt kaiken sen avun ja tuen , jota pois mennyt nuori ei täältä koskaan löytänyt itselleeen.

• veeti.severi

sos-lapsikylässä vierailimme
        vaari ja mummi päivillä,
        lapset ovat niin välittömiä'
        mehuhetki ja paljon kysymyksiä.
        Minun on niin hyvä olla kun näen
        että heillä on kaikki hyvin.
        Kaikilla ei ole ja siksi pitäisikin
        ajoissa puuttua nuoren elämäntilanteeseen
        ja tukea kaikessa aikuisuuteen.
        Nuoria äitejä ja isejä voitaisiin
        auttaa ja vahvistaa vanhemmuuteen
        tarvittaessa!

• Maalaismies*

Jos yhteys ei toimi, vaikuttaminen on mahdotonta. Se voi olla mahdotonta vaikka toimisikin. Elämäni tien varrelle on osunut joitakin tuttavia, jotka uskoutuivat ennen itsemurhaansa minulle, vaikka en ole ammattilainen näissä asioissa. Sitäpaitsi he olivat järkeviä eivätkä ulkoapäin nähtyinä häviäjiä ensinkään.

Tein parhaani, mutta hävisin. He sanoivat tekevänsä sen ja tekivät. Ei sille mitään voi. Luulen kaiken juontuvan kauas alkuun, kenties kohtuun saakka.

Nöyräksi se tekee.

• Anu.

Pääsiäis terveiset vain minultakin täältä mökiltä,tällä on minun nyt vähän outo kirjoittaa,mutta kun on sellainen aihe että tutuu kuin veisi sydämen rinnasta.

Kun lapeni menetin,vaikkakin sydänkohtauksen vuoksi,niin en ymmärrä sitä vieläkään,eikä ole

Aloin vihata koko maailmankaikkeutta,siihen vihaan sekottui jumala ja kirkko ja kaikki uskonto mitä voi siihenliittää,miksi nuori ihminen tempaistaan pois,siinä kysymys mihin en ole saanut vastausta.

Nyt kohta vietämme surunvuosipäivää,enkä tiedä miten tästä ikävästä ja kaipuusta pääsee yli,
        olen niin monta runoa kirjoittanut ja niitä on luettukin,mutta ei mikään tuo lastani takaisin.

Vaikka miten sitä ajattelisi ja miten sen paperille kirjottaisi ei auta yhtään
        kumpikaan lapsistani ei pysty siitä kanssani keskustelemaan,enkä minä heidän kanssaan,joten surutyö on yhä tekemättä.

Hyvää jatkoa teille kaikille.,

• luin uudelleen ja kysymys jäi vain elämään.
      Kukaan ei osaa täydellistä vastausta antaa,miten nuoren
      ihmisen itsetunto ja elämänhalu voidaan nujertaa,silloin,kun elämä ei vielä ole edes kunnolla alkuun päässyt.

Omakohtaisena ,aika lähellä olleen nuoren kuolemaan johtaneen tapauksen vuoksi,voin kysellä miksi.
      Koulukiusattuna kulki,hiukan erillainen nuori,komea miehen alku.
      Ongelmia ilmeni ,yhteenotot opettajan kanssa,päivittäisiä,yksin ruokailussa yhteen törmäyksiä.
      Hänellä oli vastenmielisyys maitoruokiin ja usein tuli pahoinvointi esim,riisipuuron syönnin jälkeen.
      Kuulemani mukaan opettaja syötti väkisin puuron pojalle.Mitä muuta tapahtui,en tiedä.
      Tästä tapauksesta on jo yli 20 vuotta,eihän tämä tänä päivänä onnistuisi.
      Siihen aikaan en asioista paljon tiennyt,jälkeenpäin on tietoni kasvanut ja ihmettelyni lisääntynyt.

Tämä tapaus on jo vanha ,mutta vieläkin kysyn miksi ?
      Nuori 16 vuotias poika lopetti elämänsä,vaikka hänellä olisi muiden nuorten tavoin ollut elämä edessä.

Miksi vieläkin tapahtuu näin,tässä tiedon ja viisauden maailmassa,,,niin miksi ???

• ikäihminen

Pieni esimerkki löytyy näillä palstoilla,ikäihminen kun kirjoittaa vaivalla koukistunein reumaisin sormin ja aikaan saa jonkinlaisen viestin,sitten tuleekin joku seriffi poistamaan viestejä,vaikka ei ole mitään aihetta,poistetaan jo ennekuin on ehtinyt paljoakaan muste kuivua,siinä on jo kiusantekoa,
        ei ole ihme että täällä lopettavat,kaikki iäkkäämmät ihmiset on poistuneet jotk ennen oli aktiivisesti näillä palstoilla,ei se ole häiriköinnin syy,vaan poistojen,sillä jokainen osasi ottaa huumorin kannallta kinailunkin,sitten tulee serifiksi joku hienohelma ja poistaa kaiken,tästä ei pitänyt tulla provo vaan tosi kertomus siitä mitä täällä tapahtuu,eikä tämä ole häiriöksi tarkoitettu.
        Kiusaamista vain on tämäkin kun hajua haukuttiin eikä se ollut läheskään näin pahaa kuin mitä tämä nyt on.Hänet vain saatiin lannistettua ja niin monet muutkin.Anteeksi että olen näin suorasukainen,mutta asia vain on näin ja näin minä sen näen.Olen sen verran hienohipiäinen että luonnolle ottaa,vanhojen ihmisten viestien poistot.

• yli 70 vee
        ikäihminen kirjoitti:

Pieni esimerkki löytyy näillä palstoilla,ikäihminen kun kirjoittaa vaivalla koukistunein reumaisin sormin ja aikaan saa jonkinlaisen viestin,sitten tuleekin joku seriffi poistamaan viestejä,vaikka ei ole mitään aihetta,poistetaan jo ennekuin on ehtinyt paljoakaan muste kuivua,siinä on jo kiusantekoa,
        ei ole ihme että täällä lopettavat,kaikki iäkkäämmät ihmiset on poistuneet jotk ennen oli aktiivisesti näillä palstoilla,ei se ole häiriköinnin syy,vaan poistojen,sillä jokainen osasi ottaa huumorin kannallta kinailunkin,sitten tulee serifiksi joku hienohelma ja poistaa kaiken,tästä ei pitänyt tulla provo vaan tosi kertomus siitä mitä täällä tapahtuu,eikä tämä ole häiriöksi tarkoitettu.
        Kiusaamista vain on tämäkin kun hajua haukuttiin eikä se ollut läheskään näin pahaa kuin mitä tämä nyt on.Hänet vain saatiin lannistettua ja niin monet muutkin.Anteeksi että olen näin suorasukainen,mutta asia vain on näin ja näin minä sen näen.Olen sen verran hienohipiäinen että luonnolle ottaa,vanhojen ihmisten viestien poistot.

Minäkin löysin palstan viime vuoden lopulla ja ajattelin, että täällä voisi vaihtaa mielipiteitä ja osallistua joihinkin keskusteluihin, mutta eihän ne mielenkiintoiset keskustelunaiheet pysyneet palstalla. Niin tyhmä olin, etten edes tiennyt osallistuvani johonkin häirikköketjuun. Enhän ymmärtänyt uutena tulokkaana nälväisyjä tai sitä, että ketjussa oli mukana joku, joka on pannassa.
        En osaa ajatella, että mielipiteesi osoittaisi, että olisi erityisen hienohipiäinen, tai sitten meitä on monta.
        Karkoitetuksi itseni tunsin.

• veeti.severi

viestin kun saisi perille'
        puhuin eilen pitkään nuoren kanssa
        hän sanoi ettei kukaan välitä,
        hänen täytyisi täyttää suuret odotukset
        jotka ovat sälytetty harteille,
        heillä on motto "poika saavuttaa sen
        mihinkä en itse saanut tilaisuutta"
        Vanhemmat antavat mahdollisuuden ja taitamattomana
        vaativat näyttämään "muille" että meidän
        poika menestyy,
        nuori kokee paineen valtavana ja vaikeuksia
        on unen kanssa,pelko kokoajan ettei pysty
        täyttämään vanhempien odotuksia!
        Ehdoitta hyväksyminen on mielestäni
        rakastamista ja luo välittämisen tunteen
        lapselle!

• ikäihminen kirjoitti:

kyselet noita poistettuja,niitä selvitettiin juuri tuolla kahvipirtti ketjussa,syy ei ole seriffin.
        En koe poistettuja kiusaksi,koska on selvitetty miksi niin tehdään.
        Mitä häiriköintiin tulee,itse en koskaan ole halunnut häiritä,mutta olen kyllä joutunut tavallaan kohteeksi ja mitä tulee kirjoittajien poistumiseen,ehkä syynä on aiheiden mielenkiinnottomuus.

Olisin kyllä sitä mieltä,että poistumalla palstoilta,tekee vain kiusaa itselleen.
        Täällähän voi kirjoitella mitä haluaa,aloittaa hyviä ,mieleisiä ketjuja,ja jos tämä on ajankulu,menettää sen kanavan, poistumalla.
        Uskon vielä että kyseinen nikki ei ole lannistunut ja toivonkin hänen kirjoittelevan ,mutta pyytäisin hyväksymään toisetkin.
        Suorasukaisuus on hyve,sitä on hyvä ylläpitää,ei suoraan puhumisessa välttämättä loukata ketään.

• Maalaismies*
        veeti.severi kirjoitti:

poika menestyy,
        lapselle!

Patenttiratkaisua elämisen paineiden ratkaisuun ei ole - olipa nuori tai vanha. Kaikesta on tullut vaikeaa, enää ei ole helppoja, turvallisia ammatteja.

Vielä vanhanakin olisi jotenkin pädettävä, pitäisi kehittää itseään, olisi kuntoiltava, opiskeltava jotakin, matkusteltava, otettava itsestään irti enemmän kuin siellä on.

Vanhallakin on pelko "tulevaisuudestaan". Entä sitten, kun en yksin kykene selviytymään. Tilanne on lohduton, jos ei ole varoja ja jos on, keneenkään ei voi luottaa.

Sitä minä ihmettelen, että joka tilanteeseen löytyy selviytyjiä. Jotkut vain näyttävät selviytyvän kuinka ahtaasta rakosesta hyvänsä, kykenevät olemaan vaikka "aian vittaksena".

• vuosikymmenet
        Maalaismies* kirjoitti:

Patenttiratkaisua elämisen paineiden ratkaisuun ei ole - olipa nuori tai vanha. Kaikesta on tullut vaikeaa, enää ei ole helppoja, turvallisia ammatteja.

Vielä vanhanakin olisi jotenkin pädettävä, pitäisi kehittää itseään, olisi kuntoiltava, opiskeltava jotakin, matkusteltava, otettava itsestään irti enemmän kuin siellä on.

Vanhallakin on pelko "tulevaisuudestaan". Entä sitten, kun en yksin kykene selviytymään. Tilanne on lohduton, jos ei ole varoja ja jos on, keneenkään ei voi luottaa.

Sitä minä ihmettelen, että joka tilanteeseen löytyy selviytyjiä. Jotkut vain näyttävät selviytyvän kuinka ahtaasta rakosesta hyvänsä, kykenevät olemaan vaikka "aian vittaksena".

Aina kuvitteli, että ensi vuonna asiat muuttuvat. Sitten saadaan velat pois, isot palkankorotukset, lottovoitto...
        Nyt on enää viimeinen suora jäljellä sekin puolivälissä, mutta samaa ktkuttelua aina vaan saa harjoittaa, vieläkin tarkempaa kuin ennen.

Nyt sen jo osaa, mutta kaivertaa silti pelko, mitäs kun eläkkeet vaan jäävät jälkeen ja muut kustannukset nousevat nousemistaan. Nyt jo velotetaan huljuvedestäkin omakotitaloissa.
        Tiedättekö mikä se on? Sadevettä rännistä!

• veeti.severi kirjoitti:

poika menestyy,
        lapselle!

monen kohdalla se kivi kengässä.

Tänä päivänä jo työn saanti on niin vaikeaa,että olisi aivan pakko kuoluttautua,tai on,ja jos nuoresta tuntuu,että voimavaroja (halujakin)ei ole,arvaa miten suuri painolasti siitä seuraa.

Toiset jaksavat lukea,onnistuvat ,saavat ystäviä ,hyvän työpaikan,mitä tekee se nuori joka ei syystä tai toisesta onnistu.
        Miten helppo on antaa periksi,lähteä kulkemaan sitä tietä ,mikä silloin tuntuu olevan vain se oikea.

Muistelen omaa itseäni,koulun käyti ei ollut kaikille mahdollista(ei kyllä ollut liiemmin halujakaan)työläiskodista vain lahjakkaimmat pääsivät opiskelemaan,piti olla "fiksu" ja rahakaan ei monasti koulun käyntiin riittänyt.

Työpaikkoja sai helpommin,ja ne toisetkaan ystäpiirin nuoret,eivät kaikki käyneet kouluja.
        Kotona oli hyväksyvä ilmapiiri,mitään ei vaadittu,toivottiin ,että tyttö hoitaisi työnsä hyvin,olisi onnellinen.
        Tämä ,rakkaudeksi sitä voi nimittää,kantaa vielä tänä päivänäkin,tunne,että oli hyväksytty,omana itsenään.

Omille lapsillenikaan en mitään tavoitteita ole laittanut,hiljaisia toiveita vain.
        He ovat itse elämänsä järjestäneet,omilla kyvyillään työpaikkansa saaneet ja mielestäni onnistuneet.
        Ei mitään korkeasti koulutettuja ,mutta veronsa ja asiansa hoitavia ,kunnon kansalaisia.

Miksi on niin tärkeää ja kunniakasta ,että minun lapseni on,rouva/herra ,,se ja se,eikö riitä,että on ihminen ,jos vielä tyytyväinen ja onnellinen,sehän on siinä.

Tämä vuodatus ei ollut ketään kolutettua ,eikä tittelin omistavaa vastaan,vaan heitin ajatuksen,että joillekin voi vähempikin riittää .
        Viisautta,(älyä) ei ole kaikille samalla mitalla annettu,ja jos voimavarat ei huipuille vie,on hyvä oppia ja sallia tyytymään vähempään.

• veeti.severi kirjoitti:

poika menestyy,
        lapselle!

Kerroitpa murheellisen tarinan.
        Kuinka voi lapsi saada hyvän itsetunnon, jos häntä ei hyväksytä? Kuka häntä kannustaa?

Voi että me vanhemmat ollaan pöljiä kun yritämme elää lastemme kautta. Vaadimme lapsilta liikaa sitä, mitä itse emme ole saaneet. Mahdollisuuksia on hyvä antaa, mutta ei pakkoa, ehkä emme olisi itsekään onnistuneet esim. jääkiekkotähdeksi tulemisessa tai viuluvirtuoosiksi..

Ihmisen perusylpeys; hän haluaisi paistatella lapsensa menestymisessä.

Pitäisi antaa lasten itsensä etsiä mielenkiintonsa ja kykyjensä tiet. Yrittää rohkaista ja luoda hyvää itsetuntoa huonomminkin menestyneelle. Sinä olet minun, sinä olet upea ja ainutlaatuinen, ja minä rakastan sinua juuri sellaisena kuin olet, kaikkine erheinesi.

beataB (vaikeaa)   

• Maalaismies* kirjoitti:

Miksi juuri minulle, miksi ei jollekin muulle?

Vapaasti mukaillen vanhasta tarinasta, jonka joskus kuulin:

- Ihmiset valittivat Luojalleen: Miksi näin raskaan taakan minulle annoit, toisilla on niin paljon helpompaa?

Luoja käski panna taakat maahan kedolle, ja antoi luvan, että jokainen saisi valita itselleen sopivan kantamuksen, "ristin", miksi sitä sitten nimitetäänkin.

Aikansa toistensa vaikeuksia katsellessaan, jokainen päätyi yllätyksekseen kuitenkin oman taakkansa kohdalle takaisin. Se tuntui kaikesta huolimatta sopivimmalta. –

Pitäneekö paikkaansa?

beataB (kunhan muistelin)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      138
      7725
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1945
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1900
    4. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1623
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1555
    6. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      104
      988
    7. Oletko miten

Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      49
      930
    8. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      4
      879
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      820
    10. Muistatko hänen

Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      34
      802
    Aihe