Mikä idea on ollut Abloylla "kehittää" idiottivarmat releohjatut moottorilukkorungot logiikkaohjatuiksi härpäkkeiksi? Nuo vanhemmat mallit 8904F porskuttavat kuin junan vessa, ei se moottori mihinkään hajoa ja mekaaniset releet kestää ja sieltä voi vaihtaa vaikka yksittäisen releen. Miksi se on niin helvetisti hienompaa ja parempaa, että siellä on kumiin valettu piirilevy ohjaamassa lukkoa, kuin että siellä on moottori ja pari relettä, jotka sitä moottoria ohjaa?
EL590 kestää näköjään n. 5 vuotta, eikä siinäkään moottori hajoa vaan siellä kumiin valetussa ohjauslogiikkaelektroniikassa "jokin", ilman yhtäkään mekaanista relettä. Tilatiedot tulee jonkun moottorin kierrosimpulssitiedon mukaan, ja tilatietoja jos ei EL590 enää anna niin se on ensioire siitä että ei se koko paska kohta enää toimi. Korjaus on=vaihda lukko=n. 1000€.
Pätee kymmeniin muihinkin sovellutukssiin. Miksi idioottivarmasta reletekniikasta pitää lähes joka asiassa siirtyä oikuttelevaan logiikkaohjaukseen, jonka vikoja on mahdotonta paikantaa ja korjata käyttämättä valmistajan kallista asiantuntemusta ja uusimatta kokonaisia kalliita järjestelmäkomponentteja.
No, hajoaa se relekin joskus, mutta se on helppo paikallistaa ja edullista ja helppoa vaihtaa. Jos joku logiikkaohjattu järjestelmä "ei toimi", niin ei sille moni tee mitään muu kuin järjestelmän valmistaja, ja kalliilla.
Abloyn moottorilukot
11
<50
Vastaukset
- Anonyymi
No millä se kielen liike nykyisin tehdään jos ei moottorilla?
- Anonyymi
Joillain se on vain pakkomielle vastata, vaikka ei ymmärrä koko aiheesta yhtään mitään...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joillain se on vain pakkomielle vastata, vaikka ei ymmärrä koko aiheesta yhtään mitään...
Eipä näytä olevan perusteet hallussa siellä :D
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joillain se on vain pakkomielle vastata, vaikka ei ymmärrä koko aiheesta yhtään mitään...
Kannattaako kysellä ja avautua moottorilukoista, jos ei ymmärrä edes niiden toimintaperiaatetta...
- Anonyymi
Solenoidilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joillain se on vain pakkomielle vastata, vaikka ei ymmärrä koko aiheesta yhtään mitään...
Menipäs jauhot suuhun ;)
- Anonyymi
Koska halutaan tehdä murtautumista helpommaksi: Salainen agenntti voi kävellä puhelimen kanssa ovelle, kirjoittaa "007" ruutuun ja ovi aukeaa!
Juuri mietin, että pitäisikö hitsata omatekoinen lukko vanhojen kyläseppä-lukkojen tyyliin. Saisi tehtyä aivan päheen vääntökammen avaimeen samalla ja kestää vääntöä toista sataa kiloa menemättä rikki.- Anonyymi
Siinäpä olisi sitä elektroniikkaa aivan hurjasti. Minä puolestani tekisin latoomme kunnon teljen puusta; on tota tammea tuossa niin paljon käyttämättömänä. Sitten siihen telkeen voisi asentaa mikrokytkimen asentoanturiksi ja kytkeä vihreä/punaledin näyttämää asunnolle onko ovi teljetty tai ei. lopuksi arduinon valvomaan koska systeemin nappiparisto huutaa hoosiannaa ja vilkuttamaan sen jälkeen punaista energian loppumisesta. jatkosuunnitelmana on käyttää telkeä kuorma-auton tuulilasimoottorilla edestakaisin, jotta ladonovet saa kaukosäätimellä auki/kiinni. Siihen tosin jo tarvittaisiin 24V akustoa ja latausta kerran maassa(ei kuussa).
Jos jollain on vastaavia projekteja menossa niin voin aina konultoida kyseistä henkilöä.
Terv. Elekoronikko - Anonyymi
Miten pitäisi ITSE toteuttaa moottorilukkorunko ?
Voisin hyvin
a) suunnitella sähkölukon elektroniikan
ja
b) suunnitella sähkölukon tietotekniikan, eli ohjelmiston mikrokontrollerille, joka ohjaa lukon muuta elektroniikkaa.
Mutta mekaniikka ja sähkö/mekaniikka rajapinta onkin sitten haastavampi suunniteltava.
Varsinkin, kun lukko on sellainen käyttökohde, jossa vaaditaan erittäin korkeaa luotettavuutta.
Jottei lukko jäisi ikuisesti lukituksi, siinä pitäisi olla vähintään 2 toisistaan riippumatonta moottoria, joista kumpikin yksinään kykenee avaamaan lukon.
Ja jos lukkorungon pitää mahtua oven sisään, niin siellä ei ole paljon ylimääräistä tilaa.
Ja pienillä vaihteistolla varustetuilla sähkömoottoreilla on tietty minimipaksuus, joka on yleensä isompi kuin se standardin lukkorungon paksuus !
Lukon mekaniikkasuunnitteu ei siis ole helppoa !
- Anonyymi
Miksi pitäisi keksiä jotain moottorilukkoja kun tähänkin asti on pärjätty yli sata vuotta sitten keksityillä riippulukoilla.
- Anonyymi
"Miksi pitäisi keksiä jotain moottorilukkoja"
Vastaus: Lukitusturvallisuuden takia.
Voimapihdeillä moni riippulukon sanka katkeaa helposti.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan
Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.1923291Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus
Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha242151- 242061
Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!
Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.901925Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?
Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?701598Sakarjan kirjan 6. luku
Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se241351- 81251
Avaa sydämesi mulle
❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo361247Elia tulee vielä
Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan351207Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa
Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k61198