Neuvokaa, haenko muutosverokortin Kelalle tyött. etuutta varten vai en?

Anonyymi

Kannattako vai ei. Nyt siis ne ottaa Kelalla työmarkkinatuesta 20% veron, palkkavero mulla on 1,5 %. Mitään töitä en tee nyt eikä ole näköpiirissäkään. Oletus on että olen täysin työtän koko loppuvuoden (toki voi haaveilla työstä). En oikein tajuu näitä, koska pelkän että sitten vuoden lopulla tuleekin isot veromätkyt jos pyydän verottajalta jonkun muutosverokortin Kelaa varten, ja se on jotain 0 tai tosi matala prosentti. En halua maksaa mätkyjä. Mut ärsyttää toi 60 euron menetys veroissa joka kuu. Miten te ootte toimineet ja mikä on kannattavinta?
Soitin vieläpä verotoiistoon ja joku mies siellä sanoi että jos laittaa 0 % etuutta varten veroprosentin, niin sitten jos saan työtä , voi mulle tullakkin jotain 50% vero siihen. Eihän tossa oo mitään järkeä.

13

337

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Anna sen veroprosentin vaan olla 20%, varsinkin jos saat toimeentulotukea, koska se otetaan sitten toimeentulotuessa huomioon kasvaneena tulona.

• Anonyymi

Ensinnäkään sä et voi saada mitään 0% verokorttia verotettaville etuuksille, siksi kuulostaa oudolta että olisit tuollaista puhelua käynyt. Etuuksien verotus on erilainen kuin esimerkiksi palkan eli tulon, eikä kukaan joka saa kuukausittain työmarkkinatukea, voi saada sitä nollaprosentilla tai edes kovin pienellä veroprosentilla. Jos sä haet siihen muutosverokorttia ja sun tuloiksi lasketaan vuoden työmarkkinatuki eikä muuta (verotettavaa etuutta/tuloa) sun veroprosentti tulis olemaan melko varmasti 16 ja 19 % välillä. Jos haluat sen prosentin-pari kuukausittain ennemmin kuin veronpalautuksena niin sitten kannattaa hakea muutosverokorttia.

• Anonyymi

Ei sitä 0% muutosverokorttia mitenkään saa, jos on koko vuoden työmarkkinatuella. Laskin huvikseni verohallinnon laskurilla, että jos olen loppuvuoden työtön, veroprosentti olisi noin 16%

• Anonyymi

Näinpä, mulle on laskettu ainoaksi tuloksi koko vuodelle 1.2 lähtien, eli siis 11 kk ajan, peruspäiväraha, joka on siis yhtä suuri kuin työmarkkinatuki ja mun verotusprosentti on 18,5 prosenttia. Enkä ole kirkollisverovelvollinen.
        Ihan läpiä päähänsä puhuu se joka väittää että nollaprosentilla saisi.

• Anonyymi

Tuo palkkaveropidätysprosenttisi 1,5 näyttää niin ihanan pieneltä.

• Anonyymi

Minullakin on 1,5% 13800 euroon asti. Nyt ei puutu kuin työpaikka missä tuon summan tienaisi.

• Anonyymi

Tulis hyvät mätkyt hehe

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tulis hyvät mätkyt hehe

Ei tulisi. Tuon rajan yli vero% kyllä jo aika raju 26% joten määräaikainen lusminen ~4kk kohtuullisella liksalla eli yli 2500e brutto vuorotyöstä olisi ok..

• Anonyymi

Eihän siitä mätkyjä pitäisi tulla, jos tulot jää alle tuon 13.800 joka on rajana.

• Anonyymi

no voi olla ettå se virkailija puhui jostain muusta alhaisesta veroprosentista kuin 0. Mutta silti se olisi paljon alempi kuin 20%
      Saan siis työmarkkinatukea 33e /päivä, en ole liiton jäsen enkä yhtään mitään, töissä en ole ollut vuosikausiin (opiskelija/sairas/tyhjänpäällä ollut syrjäytynyt syrjäseudulla).
      ap

• Anonyymi

Muutama kaveri on kertoillut, että olivat laskeneet tuota vero%, mutta olivatkin joutuneet maksamaan jälkeenpäin mätkyjä, kun alennettu vero% ei ollutkaan riittänyt. Mä en ainakaa lähtis tuota 20% muuttelemaan. Se on kuulemma aika tarkasti laskettu riittämään työmarkkinatukeen. Tämä johtuu siitä, että tuesta ei voi tehdä verotuksessa samoja vähennyksiä kuin palkkatulosta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Muutama kaveri on kertoillut, että olivat laskeneet tuota vero%, mutta olivatkin joutuneet maksamaan jälkeenpäin mätkyjä, kun alennettu vero% ei ollutkaan riittänyt. Mä en ainakaa lähtis tuota 20% muuttelemaan. Se on kuulemma aika tarkasti laskettu riittämään työmarkkinatukeen. Tämä johtuu siitä, että tuesta ei voi tehdä verotuksessa samoja vähennyksiä kuin palkkatulosta.

Ei ole laskettu tarkasti. Liian korkea. Jos ei kuulu kirkkoon ja asuu kaupungissa, jossa alhainen kuntavero, voi veroprosentti olla
        Jopa 13,5 %. Sitäpaitsi vähätuloiset ei maksa Yle-veroa. Kesällä kannattaa tarkistaa, onko syytä korottaa veroprosenttia. Sain takasin 1,50 e veronpalautuksia, eli hyvin oli laskettu. Kelassa ja veropalvelussa on joku ihme vimma markkinoida tätä 20%. Kannattaa tehdä laskelmat Vero.fi:ssä. Kone ei valehtele.

• Anonyymi

Viime vuonna otin alemman veroprossan, mutta ei sitä 20% saanut kuin 17,5%. Yhtä tyhjän kanssa..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      24
      4736
    2. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3734
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      48
      3135
    4. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2677
    5. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      206
      2621
    6. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      51
      2609
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2410
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      152
      2338
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1955
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      108
      1549
    Aihe