Insinöörit turhia???

Neliöjuuri

Tällä palstalla keskustellaan jatkuvasti milloin tradenomeista, milloin restonomeista, kuinka turhia ammatteja ne ovat. Samoin muista amk-ammateista.

Ovatko insinööritkin samaa kategoriaa eli kannattaisiko lukea DI:ksi suoraan? Tekniikka kiinnostaisi, mutta yliopisto lienee meikäläiselle liian teoreettinen. Joten harkitsen amk-insinööriksi lukemista. Mutta onko sekin samanlaista "höttöä" millaiseksi muita amk-aloja on kuvailtu?

Eli insinöörit/opiskelijat, avautukaa ja kertokaa!

17

2739

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tradenomi vm. 2003

      Olit sitten merkonomi, Upsalan ekonomi, insinööri tai DI. Montako kertaa tämä pitää sanoa?

      • Neliöjuuri

        Älä sitten sano mitään jos mielipiteesi on niin itsestään selvä ;)


      • Tradenomi vm. 2003
        Neliöjuuri kirjoitti:

        Älä sitten sano mitään jos mielipiteesi on niin itsestään selvä ;)

        ...itsestään selvää. Mitä väliä on mikä olet, jos teet hommasi hyvin?


      • Neliöjuuri
        Tradenomi vm. 2003 kirjoitti:

        ...itsestään selvää. Mitä väliä on mikä olet, jos teet hommasi hyvin?

        Moni muukin varmasti tekee hommansa yhtä hyvin kuin minä. Enkä voi vielä tietää, kuinka hyvät paperit saan. toisten ammattien edustajia on aina enemmän työttömänä kuin toisten. Nyt kuulostaa siltä, et tradenomeja on paljon työttömänä.


      • Tradenomi vm. 2003
        Neliöjuuri kirjoitti:

        Moni muukin varmasti tekee hommansa yhtä hyvin kuin minä. Enkä voi vielä tietää, kuinka hyvät paperit saan. toisten ammattien edustajia on aina enemmän työttömänä kuin toisten. Nyt kuulostaa siltä, et tradenomeja on paljon työttömänä.

        Tradenomeja koulutetaan tällä hetkellä liikaa. Aloituspaikat saisi vähentää puoleen. Toisaalta tradenomit tekevät paljolti samoja hommia mitä merkonomit ennen, joita taas koulutetaan nykyään huomattavasti vähemmän kuin ennen.


      • ttt

        Et osaa jos ei ole opetettu. Ja työnantaja ei voi luottaa osaamiseesi, jos tietää sinun opiskelleen jossain höpöhöpö opistossa.


      • Neliöjuuri
        ttt kirjoitti:

        Et osaa jos ei ole opetettu. Ja työnantaja ei voi luottaa osaamiseesi, jos tietää sinun opiskelleen jossain höpöhöpö opistossa.

        Siis onko amk kokonaisuudessan höpöhommaa? Antaa tulla mielipiteitä! Ouluun haen jos haen.


      • kkk
        Neliöjuuri kirjoitti:

        Siis onko amk kokonaisuudessan höpöhommaa? Antaa tulla mielipiteitä! Ouluun haen jos haen.

        Jos rahkeet riittävät niin mahdollisimman kauas amk:sta ja mahdollisimman nopeasti.

        Sosiaalinen elämä opiskelijatovereiden kanssa on vaikeaa, kun se koostuu Sedun paikoissa roikkumisesta ja tosi-tv:n katselusta. Yleissivistys nolla.

        Opetus? Kaikki pääsevät läpi, haastavuus nolla. Valinanvara opinnoissa. Nolla.

        Mahdollisuus kehittää itseään pitemälle kuin lukujärjestys sallii.Nolla.


      • Kia81
        kkk kirjoitti:

        Jos rahkeet riittävät niin mahdollisimman kauas amk:sta ja mahdollisimman nopeasti.

        Sosiaalinen elämä opiskelijatovereiden kanssa on vaikeaa, kun se koostuu Sedun paikoissa roikkumisesta ja tosi-tv:n katselusta. Yleissivistys nolla.

        Opetus? Kaikki pääsevät läpi, haastavuus nolla. Valinanvara opinnoissa. Nolla.

        Mahdollisuus kehittää itseään pitemälle kuin lukujärjestys sallii.Nolla.

        Tuo vaativuus kyllä riippuu sekä koulutusohjelmasta että koulusta. Itse olen hyvin tyytyväinen Tampereen ammatikorkeaan, jossa opiskelen insinööriksi.

        Tarkoituksenahan ei käsittääkseni ole valmistua suoraan vaativiin asiantuntijatehtäviin yhtiön johtoportaaseen, vaan osaaminen ja ammattitaito tulevat sitten kokemuksen myötä työelämässä. Koulussa (oli se sitten ammattioppilaitos, ammattikorkeakoulu tai yliopisto) saadaan pohjatiedot ja työelämä opettaa kuinka niitä käytetään.


    • puupää

      sontaa se amk-opiskelukin on.oon pettyny ja pahasti, pelkkää turhanpäiväsiä kursseja, teoriaa joka ei liity mitenkään omaan alaan. Aivan liian vähän käytännöntyötä, luotetaan vaan pitkään harjotteluun, tietysti tekekmällä oppii mutta kun ne työpaikatki on kivenalla. Musta on ihan huuhaata opiskella joutavia asioita jos ei niistä ole mitään hyötyy ikinä

      • Neliöjuuri

        Ja missä koulussa opiskelet?


    • DI.

      mutta insinöörien työtehtävät ovat heikentyneet vuosien varrella ja arvostus on laskenut (mielestäni Nokia on tähän osittain syyllinen). Insinööri koulutus on yksi harvoja koulutuksia AMK:ssa jossa on jotain järkeä.

      Mene ehdottomasti AMK:on jos et halua niin pitkää/vaativaa matikkaa ja fysiikkaa. Toki AMK:kin joudut matemaattisia aineita pakertamaan...

      • Itse luen toista vuotta Amk:ssa Insinööriksi. Ja olen kokenut opiskeluni mielekkääksi. Ehkä esim tradenomien arvostus on sen vuoksi vielä vähäistä, koska se on niin tuore tutkinto. Insinööreillä ei tätä hätää ole. Perinteitä ja arvostusta ainakin vielä riittää.


      • DI.
        athenaus kirjoitti:

        Itse luen toista vuotta Amk:ssa Insinööriksi. Ja olen kokenut opiskeluni mielekkääksi. Ehkä esim tradenomien arvostus on sen vuoksi vielä vähäistä, koska se on niin tuore tutkinto. Insinööreillä ei tätä hätää ole. Perinteitä ja arvostusta ainakin vielä riittää.

        esim Nokialla insinöörit seisovat tuotantolinjalla (eivät tietenkään kaikki) mikä on heille aivan väärä paikka. Eräskin tuttu tekee työtä jossa hänelle tulee laite hän testaa sen jos ei toimi hän lähettää sen takaisin. Aivan väärin oppiiko hän mitään? No ei. Se on sellaista aivot narikkaan hommaa


    • pollo

      Minusta kannattaa ehdottomasti mennä ensin sinne yliopistoon ja mennä amk:uun sitten, jos yliopistossa opetettavat teoriat, matikat sun muut, tuntuvat liian vaikeilta.

      Itse olin aiemmin amk:ssa ja kun teoriakurssit oli siellä niin helppoja, niin aina sitä mietti, että pitäisi mennä yliopistoon saamaan korkeampaa opetusta. Kun menet suoraan yliopistoon, niin sun ei tarvitse tuskailla tuollaisten asioiden kanssa ja säästät aikaakin, sikäli jos sinne yliopistoon sitten jäät.

      Työkurssit eivät harjoituksiltaan paljon poikkea amk:ssa ja yliopitossa, mutta parempi teoriaosaaminen johtaa toki myös parempaan käytännönosaamiseen (tai ainakin pitäisi), joten kyllä yliopistossa opitaan käytännötkin yleisesti ottaen paremmin.

      Eli hae sinne teknilliseen, jos tekniikan opiskeleminen kiinnostaa.

      • Neliöjuuri

        Opiskelin yliopistossa, mutta se oli liian teoreettista. Tutkin amk:n kurssikuvauksia ja vaikuttivat kiinnostavilta. Haluaisin kutenkin kommentteja amk-opiskelusta ja tutkinnosta.


    • Anonyymi

      Mitäköhän mahtaa kyseinen kirjoittaja nykyään tehdä? Kun viestistä on 17 vuotta aikaa vierähtänyt ja mahtaikohan sama henkilö lukea amk-insinööriksi. Koska viestin mukaan hän harkitsi siihen lukemista 2005. Toivottavasti hänelle menee hyvin nykyään, eikä vaan ei ole joutunut pitkäaikaistyöttömäksi. Kuten moni koulutettu on tällä hetkellä Suomessa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      71
      5022
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      16
      2332
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1857
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1561
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      42
      1553
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1348
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1267
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      3
      1185
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1176
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1173
    Aihe