Insinöörit turhia???

Neliöjuuri

Tällä palstalla keskustellaan jatkuvasti milloin tradenomeista, milloin restonomeista, kuinka turhia ammatteja ne ovat. Samoin muista amk-ammateista.

Ovatko insinööritkin samaa kategoriaa eli kannattaisiko lukea DI:ksi suoraan? Tekniikka kiinnostaisi, mutta yliopisto lienee meikäläiselle liian teoreettinen. Joten harkitsen amk-insinööriksi lukemista. Mutta onko sekin samanlaista "höttöä" millaiseksi muita amk-aloja on kuvailtu?

Eli insinöörit/opiskelijat, avautukaa ja kertokaa!

17

3048

Vastaukset 17

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tradenomi vm. 2003

Olit sitten merkonomi, Upsalan ekonomi, insinööri tai DI. Montako kertaa tämä pitää sanoa?

• Neliöjuuri

Älä sitten sano mitään jos mielipiteesi on niin itsestään selvä ;)

• Tradenomi vm. 2003
        Neliöjuuri kirjoitti:

Älä sitten sano mitään jos mielipiteesi on niin itsestään selvä ;)

...itsestään selvää. Mitä väliä on mikä olet, jos teet hommasi hyvin?

• Neliöjuuri
        Tradenomi vm. 2003 kirjoitti:

...itsestään selvää. Mitä väliä on mikä olet, jos teet hommasi hyvin?

Moni muukin varmasti tekee hommansa yhtä hyvin kuin minä. Enkä voi vielä tietää, kuinka hyvät paperit saan. toisten ammattien edustajia on aina enemmän työttömänä kuin toisten. Nyt kuulostaa siltä, et tradenomeja on paljon työttömänä.

• Tradenomi vm. 2003
        Neliöjuuri kirjoitti:

Moni muukin varmasti tekee hommansa yhtä hyvin kuin minä. Enkä voi vielä tietää, kuinka hyvät paperit saan. toisten ammattien edustajia on aina enemmän työttömänä kuin toisten. Nyt kuulostaa siltä, et tradenomeja on paljon työttömänä.

Tradenomeja koulutetaan tällä hetkellä liikaa. Aloituspaikat saisi vähentää puoleen. Toisaalta tradenomit tekevät paljolti samoja hommia mitä merkonomit ennen, joita taas koulutetaan nykyään huomattavasti vähemmän kuin ennen.

• ttt

Et osaa jos ei ole opetettu. Ja työnantaja ei voi luottaa osaamiseesi, jos tietää sinun opiskelleen jossain höpöhöpö opistossa.

• Neliöjuuri
        ttt kirjoitti:

Et osaa jos ei ole opetettu. Ja työnantaja ei voi luottaa osaamiseesi, jos tietää sinun opiskelleen jossain höpöhöpö opistossa.

Siis onko amk kokonaisuudessan höpöhommaa? Antaa tulla mielipiteitä! Ouluun haen jos haen.

• kkk
        Neliöjuuri kirjoitti:

Siis onko amk kokonaisuudessan höpöhommaa? Antaa tulla mielipiteitä! Ouluun haen jos haen.

Jos rahkeet riittävät niin mahdollisimman kauas amk:sta ja mahdollisimman nopeasti.

Sosiaalinen elämä opiskelijatovereiden kanssa on vaikeaa, kun se koostuu Sedun paikoissa roikkumisesta ja tosi-tv:n katselusta. Yleissivistys nolla.

Opetus? Kaikki pääsevät läpi, haastavuus nolla. Valinanvara opinnoissa. Nolla.

Mahdollisuus kehittää itseään pitemälle kuin lukujärjestys sallii.Nolla.

• Kia81
        kkk kirjoitti:

Jos rahkeet riittävät niin mahdollisimman kauas amk:sta ja mahdollisimman nopeasti.

Sosiaalinen elämä opiskelijatovereiden kanssa on vaikeaa, kun se koostuu Sedun paikoissa roikkumisesta ja tosi-tv:n katselusta. Yleissivistys nolla.

Opetus? Kaikki pääsevät läpi, haastavuus nolla. Valinanvara opinnoissa. Nolla.

Mahdollisuus kehittää itseään pitemälle kuin lukujärjestys sallii.Nolla.

Tuo vaativuus kyllä riippuu sekä koulutusohjelmasta että koulusta. Itse olen hyvin tyytyväinen Tampereen ammatikorkeaan, jossa opiskelen insinööriksi.

Tarkoituksenahan ei käsittääkseni ole valmistua suoraan vaativiin asiantuntijatehtäviin yhtiön johtoportaaseen, vaan osaaminen ja ammattitaito tulevat sitten kokemuksen myötä työelämässä. Koulussa (oli se sitten ammattioppilaitos, ammattikorkeakoulu tai yliopisto) saadaan pohjatiedot ja työelämä opettaa kuinka niitä käytetään.

• puupää

sontaa se amk-opiskelukin on.oon pettyny ja pahasti, pelkkää turhanpäiväsiä kursseja, teoriaa joka ei liity mitenkään omaan alaan. Aivan liian vähän käytännöntyötä, luotetaan vaan pitkään harjotteluun, tietysti tekekmällä oppii mutta kun ne työpaikatki on kivenalla. Musta on ihan huuhaata opiskella joutavia asioita jos ei niistä ole mitään hyötyy ikinä

• Neliöjuuri

Ja missä koulussa opiskelet?

• DI.

mutta insinöörien työtehtävät ovat heikentyneet vuosien varrella ja arvostus on laskenut (mielestäni Nokia on tähän osittain syyllinen). Insinööri koulutus on yksi harvoja koulutuksia AMK:ssa jossa on jotain järkeä.

Mene ehdottomasti AMK:on jos et halua niin pitkää/vaativaa matikkaa ja fysiikkaa. Toki AMK:kin joudut matemaattisia aineita pakertamaan...

• Itse luen toista vuotta Amk:ssa Insinööriksi. Ja olen kokenut opiskeluni mielekkääksi. Ehkä esim tradenomien arvostus on sen vuoksi vielä vähäistä, koska se on niin tuore tutkinto. Insinööreillä ei tätä hätää ole. Perinteitä ja arvostusta ainakin vielä riittää.

• DI.
        athenaus kirjoitti:

Itse luen toista vuotta Amk:ssa Insinööriksi. Ja olen kokenut opiskeluni mielekkääksi. Ehkä esim tradenomien arvostus on sen vuoksi vielä vähäistä, koska se on niin tuore tutkinto. Insinööreillä ei tätä hätää ole. Perinteitä ja arvostusta ainakin vielä riittää.

esim Nokialla insinöörit seisovat tuotantolinjalla (eivät tietenkään kaikki) mikä on heille aivan väärä paikka. Eräskin tuttu tekee työtä jossa hänelle tulee laite hän testaa sen jos ei toimi hän lähettää sen takaisin. Aivan väärin oppiiko hän mitään? No ei. Se on sellaista aivot narikkaan hommaa

• pollo

Minusta kannattaa ehdottomasti mennä ensin sinne yliopistoon ja mennä amk:uun sitten, jos yliopistossa opetettavat teoriat, matikat sun muut, tuntuvat liian vaikeilta.

Itse olin aiemmin amk:ssa ja kun teoriakurssit oli siellä niin helppoja, niin aina sitä mietti, että pitäisi mennä yliopistoon saamaan korkeampaa opetusta. Kun menet suoraan yliopistoon, niin sun ei tarvitse tuskailla tuollaisten asioiden kanssa ja säästät aikaakin, sikäli jos sinne yliopistoon sitten jäät.

Työkurssit eivät harjoituksiltaan paljon poikkea amk:ssa ja yliopitossa, mutta parempi teoriaosaaminen johtaa toki myös parempaan käytännönosaamiseen (tai ainakin pitäisi), joten kyllä yliopistossa opitaan käytännötkin yleisesti ottaen paremmin.

Eli hae sinne teknilliseen, jos tekniikan opiskeleminen kiinnostaa.

• Neliöjuuri

Opiskelin yliopistossa, mutta se oli liian teoreettista. Tutkin amk:n kurssikuvauksia ja vaikuttivat kiinnostavilta. Haluaisin kutenkin kommentteja amk-opiskelusta ja tutkinnosta.

• Anonyymi

Mitäköhän mahtaa kyseinen kirjoittaja nykyään tehdä? Kun viestistä on 17 vuotta aikaa vierähtänyt ja mahtaikohan sama henkilö lukea amk-insinööriksi. Koska viestin mukaan hän harkitsi siihen lukemista 2005. Toivottavasti hänelle menee hyvin nykyään, eikä vaan ei ole joutunut pitkäaikaistyöttömäksi. Kuten moni koulutettu on tällä hetkellä Suomessa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tässä ovat Elämäni biisi vieraat lauantai 19.9. - Yksi vieras on kohuttu TTK-juontajaehdokas

Elämäni biisi vieraslista on harvinaisen mielenkiintoinen lauantaina. Mukana myös kohuttu TTK-juontajaehdokas, josta ei
      Tv-sarjat
      20
      1334
    2. Mies joka on oikeasti kiinnostunut

Ja näkee sut pitkäaikaisena kumppanina, siirtää vaikka vuoria selvittääkseen asiat eikä ota pienintäkään riskiä menettää
      Ikävä
      133
      1241
    3. 64
      1230
    4. Mikä sun salaisuus on,kun näytät niin nuorelta..

Vaikka oot jo noin vanha!?
      Ikävä
      108
      1215
    5. Kunnanhallitus

Miten käy täällä vuosia tuomioita jakaneelle valittajalle, hovioikeus hylännyt kaikki syytteet.
      Puolanka
      67
      1049
    6. Onko nyt kaikki asiat käyty läpi?

Mun mielestä on👍
      Ikävä
      109
      999
    7. Rauha, sopiiko

Ei häiritä enää toisiamme. Annetaan molemmille rauha unohtaa, pyydän tätä todella. Kiitos. Miehelle.
      Ikävä
      94
      957
    8. Miesten (epä)viehättävyydestä kysymys

Mieltä askarruttava asia, liki dilemma. Palstallahan jotkut miesoletetut usein toteavat, että kaikki naiset tavoittelev
      Sinkut
      182
      923
    9. Minkä kappaleen

haluaisit soivan, kun astellaan alttarille?
      Ikävä
      84
      847
    10. MiltäKaivattusi

Näyttää? !
      Ikävä
      43
      824
    11. Ei siitä pääse yli, eikä ympäri!

Pakko se on myöntää ja tunnustaa. Olisin halunnut p*nna sinua sydämeni kyllyydestä. Itseäni vanhemmalle naiselle
      Ikävä
      66
      791
    12. Myönnetään, tunnen lämpimiä tunteita kohtaasi

Vaikutat tosin liian hyvältä ollaksesi totta. Komeita miehiä on maailma pullollaan mutta sinussa on jotain.....
      Ikävä
      50
      686
    13. Vieläkö tykkäät

Minusta niin paljon että olisit valmis?
      Ikävä
      43
      656
    14. Tykkäätkö minusta

Mies vai et? -nainen
      Ikävä
      58
      653
    15. Mitä meidän välillämme

On käynyt näiden vuosien aikana?
      Ikävä
      70
      636
    16. Olit hyödytön.

Mulle hyödytön..
      Ikävä
      98
      628
    17. Humppila korvasi johtajia tekoälyllä

https://yle.fi/a/74-20215155 Humppilassa on lakkautettu teknisen ja hallintojohtajan virat. Säästöä tuli hetkessä 150
      Maailman menoa
      87
      618
    18. Perhoseni (miehelle)

Miksi et usko, että mun rakkaus sinuun on aitoa ja vilpitöntä? Tai että se oli jo silloin? Miksi ajattelet, ettet ole r
      Ikävä
      123
      592
    19. Olen tavattavissa

tänään klo 17-02 siinä ravintolassa. Tulethan sinäkin?
      Ikävä
      52
      564
    20. Mnot, miksi sinulle on tärkeää solvata uskovia?

Onko sinulla joku katkeruus tai peräti viha heitä kohtaan? Kirjoituksesi nimittäin tihkuvat katkeruutta ja vihaa uskovi
      Luterilaisuus
      305
      552
    Aihe