Montako vuotta määräaikaisena?

Anonyymi

Lähinnä aineenopettajilta kyselisin, että montako vuotta olette olleet määräaikaisina ennen viran saamista tai jos olette vielä määraikaisia, kuinka kauan määräaikaisuuksien peräkkäisyys on kestänyt?

Itse olen ollut 9 lukuvuotta pätevänä aineeni opettajana määräaikaisuuksuen jatkumossa. Loppua ei näy. Onko muita, joilla on kestänyt näin kauan?

5

75

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      En itse ole ollut, mutta työkavereina on monia, jotka ovat määräaikaisella sopimuksella, jota aina jatketaan. Peruste määräaikaisuudelle on luonnollisesti "epävarmuus työtehtävien riittävyydestä tulevaisuudessa" vaikka moni paahtaa kolmeakymmentä viikkotuntia.

      Useita vuosia on monella tilanne ollut päällä. Joillain jopa useita kymmeniä.

    • Anonyymi

      Olen ollut kolmessa ammattiopistossa määräaikaisissa tehtävissä ja viimeisimmässä olin alle lukukauden, koska minua alettiin joukolla henkisesti kiusata. Tämä tapahtui yli 10 vuotta sitten ja en ole palannut enää opettajan tehtäviin, vaikka olisin sillä alalla pätevä ja yrittäjänäkin oli yli 5 vuoden työkokemus. Moni kadehti sitä pientä palkkaani, joka oli muistaakseni alle 2000 euroa kuussa ja työmäärä oli hirvittävä. Nyt olen opiskellut alaa, josta valmistun alalle, jossa palkka on edelleen ehkä just ja just 2000 euroa, mutta nyt opinnot keskeytyivät väliaikaisesti koronan takia, kun ei saa näyttöjä tehtyä missään. Luultavasti olen kouluttautunut yli miljoonan euron edestä valtion varoin, mutta kukaan ei huoli ylipainoista mummelia töihin. Näin se on, ikä- ja ulkonäkörasismi vaikuttaa. Nyt meillä on nuori ja nätti pääministeri, joka varmaan tarkoittaa hyvää kaikille, vaikka näen kyllä hänessä Aku Ankassa kuvatun Milla Magian, joka haluaa kiihkeästi Roope Ankan onnenlanttia...

      Entisenä opettajana (myös tehnyt peruskouluissakin sijaisuuksia pikkasen) olisin ehdottomasti sitä mieltä, että koululaisten tulee olla kotiopetuksessa kesäkuuhun saakka. Oppilaat saisivat verkko-opetusta lukujärjestyksen mukaisesti esim. Teamsin kautta ja siellä puretaan myös kotona tehdyt läksyt. Jos oppilaalla on oppimisvaikeuksia eikä huoltaja pysty auttamaan oppimisessa, niin silloin pitäisi voida tilata kotiin sovitusti muutamaksi tunniksi koulunkäyntiavustaja ohjaamaan opettajan ohjeiden mukaisesti läksyjen teossa. Samalla tulisi tarkistettua kodin henkinen ja taloudellinen tilanne, että kaikki on hyvin eikä ole lastensuojeluun tarvetta. Myös erityis- ja resurssiopettajat voisivat jalkautua lasten omiin koteihin.

      Toinen vaihtoehto on pienryhmätoiminta, eli esim. 21 oppilaan ryhmä jaetaan kolmeen osaan ja he ovat eri tiloissa koko koulupäivän ja noudattavat hyvää hygieniaa ja syövät luokissaan kuin ennen vanhaan pulpeteilla. Yksi opettaja ja kaksi avustajaa huolehtisivat sitten lähiopetuksesta. Sehän on vain järjestelyistä ja rahasta kiinni. Nythän on järjestelmällisesti tuhottu kouluissa pienryhmätoiminta inkluusion tieltä ja koulunkäyntiavustajia on tehty työttömiksi!

      PS. Parin vuoden päästä alkaa eläkeikäni, joten eipä tässä enää tämä joutenolo harmita, tietysti rahaa on vähän. Kesällä pitää hoitaa kasvimaata ja kerätä marjoja ja sieniä. Alkakaahan kunnostella siirtolapuutarhoja ja palstoja, sillä tulevana vuonna talous on niin romahtanut, että Euroopassakin voidaan kokea pula-ajat ja jopa nälänhätää, kun Covid19 toinen vaihe pääsee vauhtiin ja talous entisestään taantuu.

    • Anonyymi

      viisi vuotta

    • Anonyymi

      Mulla on käsitys, että useat määräaikaisuudet on laittomia. Siksi kannattaa pyytää luottamusmiestään tutkimaan määräaikaisuuksien syitä, jos on tullut liittyneeksi johonkin ammattiliittoon .
      https://www.oaj.fi/ajankohtaista/uutiset-ja-tiedotteet/2020/espoo-korvauksiin-perusteettomasta-maaraaikaisuudesta/

    • Anonyymi

      Tunnen ainakin 7 vuotta määräaikaisuuksia tehneen, useita 6 vuotta määräaikaisuuksia tehneitä sekä vuonna 2008 valmistuneen opettajan joka on edelleen määräaikaisuuslimbossa. Yksi tuttavani sai juuri elämänsä ensimmäisen viran 44-vuotiaana.

      Jos olisin tämän tiennyt niin en olisi mennyt edes lukioon yliopistosta puhumattakaan, vaan olisin lähtenyt vaikka putki- tai sähkömieheksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onks sulle väliä, jos jokin kaivattusissa

      ei ole täydellistä? Esim. venytysmerkit, arvet, selluliitti, epäsymmetriset rinnat, vinot hampaat jne?
      Ikävä
      87
      4688
    2. Ei sinussa ollut miestä

      Selvittämään asioita vaan kipitit karkuun kuin pikkupoika.
      Ikävä
      134
      4203
    3. Shokkiyllätys! 31-vuotias Hai asuu vielä "kotona" - Anna-vaimon asenne ihmetyttää: "No ei tämä..."

      Hmmm, mitenhän sitä suhtautuisi, jos aviomies/aviovaimo asuisi edelleen lapsuudenperheensä kanssa? Tuore Ensitreffit-vai
      Ensitreffit alttarilla
      36
      2785
    4. Eikö Marin ollut oikeassa kokoomuksen ja persujen toiminnasta

      Ennen vaaleja Marin kertoi mitä kokoomus tulisi hallituksessa tekemään ja tietysti persut suostuu kaikkeen, mitä kokoomu
      Maailman menoa
      209
      1817
    5. Olet elämäni rakkaus

      On ollut monia ihastumisia ja syviäkin tunteita eri naisia kohtaan, mutta sinä olet niistä kaikista ihmeellisin. Olet el
      Ikävä
      37
      1357
    6. Missä Steffe hiihtää?

      Missä reppuli luuraa? Ei ole Seiskassa mitään sekoiluja ollut pariin viikkoon? Onko jo liian kylmä skulata tennistä ulko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      25
      1339
    7. Wiisaat Lappajärvellä iät.

      Nyt nimiä listaan menneistä ja nykyisistä Wiisaista Lappajärveläisistä. Itseäkin voi tuoda esille kaikessa Wiisaudessa.
      Lappajärvi
      12
      1316
    8. Ratkaiseva tekijä kiinnostuksen heräämisessä

      Mikä tekee deittikumppanista kiinnostavan? Mitä piirrettä arvostat / et arvosta?
      Sinkut
      67
      1278
    9. Milloin nainen, milloin?

      Katselet ja tiedän, että myös mieli tekee. Voisit laittaa rohkeasti viestin. Tiedät, että odotan. Ehkä aika ei ole vielä
      Ikävä
      61
      1233
    10. Seiska: Konsta Hietanen ja Aami-rakas iltamenoissa - Salkkareista Aami täräyttää: "Sarja oli..."

      Konsta Hietanen jätti Salatut elämät -draamasarjan tänä syksynä. Konstaa kyllä kaivataan vieläkin Salkkareissa! Lue li
      Suomalaiset julkkikset
      2
      1212
    Aihe