22 harrastaja

Aloittava

Olen hankkimassa 22 pistoolia. Ostolupa jo on. Mikä on paras pistooli seuraavanlaiseen käyttöön?
- ns.hupi/harrastus ammuntaa kotona olevalla hiekkakuopalla.
- pienempi osa rata-ammuntaa, olen seuran jäsen. Mutta se rata ammunta, ainakin täällä päin on aika totista puuhaa. Mulle riittää 8:kin :)

Tällä hetkellä 2 mielessä, S&W 22a ja Walther target. Molemmat kävi käteen hyvin. Mekaniikka kiinnostaisi, joten onko joku aseidentuntija purkanut molemmat. Osaisi materiaalien ja rakenteiden perusteella sanoa kumpi on luotettavampi/kestävämpi ase. Esim. hajooko noin komposiitit jos ampuu -20 pakkasessa??? Harvoin tulee silloin ammuttua...mutta mikä se semmonen ase on joka ei sellaista kestä! Haen siis rk kestävyyttä. :) Kiitos vastauksista!

18

12523

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • model 41 .22

      siinä hyvä pistooli

      • Aloittava harrastaja

        Näyttäis toi 41 model olevan lähes 3x kalliinpi. Mitäs ominaisuuksia siinä tulee lisää? Onko materiaalit parempia? Kestääkö paremmin? Mukava ois vähän kuulla perusteluja miksi hyvä pistooli?


      • 41.22
        Aloittava harrastaja kirjoitti:

        Näyttäis toi 41 model olevan lähes 3x kalliinpi. Mitäs ominaisuuksia siinä tulee lisää? Onko materiaalit parempia? Kestääkö paremmin? Mukava ois vähän kuulla perusteluja miksi hyvä pistooli?

        kestävä,tarkka,kokonaan terästä.


    • asdas

      tollasen pelin kun hommaat niin kyllä kestää, kaikki aseen osat ovat rautaa, muovia vain perälevyissä.

      hinta muistaakseni jotain 400-500, on joskus äänestetty mailman kestävimmäksi sarjavalmisteiseksi .22 kaliperiseksi...

      • Metsien mies

        Ruger MKII on paras valinta.
        Luepa Kaliberi-lehti 2/2005.
        Kestävä ja tarkka.Valmistettu pienin muutoksin vuodesta -49.Eniten valmistettu .22 pistooli maailmassa, kohta kolme miljoonaa.
        Kestää helteet ja pakkaset.
        Siitä on iloa vielä pojanpojillesikin.
        Itse olen ampunut kymmeniätuhansia laukauksia ko aseella ongelmitta.


      • lolitas
        Metsien mies kirjoitti:

        Ruger MKII on paras valinta.
        Luepa Kaliberi-lehti 2/2005.
        Kestävä ja tarkka.Valmistettu pienin muutoksin vuodesta -49.Eniten valmistettu .22 pistooli maailmassa, kohta kolme miljoonaa.
        Kestää helteet ja pakkaset.
        Siitä on iloa vielä pojanpojillesikin.
        Itse olen ampunut kymmeniätuhansia laukauksia ko aseella ongelmitta.

        ..oli sama pulma, mutta tein pelimiehen ratkaisun enkä ostanut kumpaakaan.
        vaan löysin itselleni sen oikean -->
        http://www.triebel.de/bilder/251831.jpg
        SIG SAUER MOSQUITO .22lr 275€!
        -minulle oli myös ulkonäkö suuressa roolissa...


      • Aloittava
        lolitas kirjoitti:

        ..oli sama pulma, mutta tein pelimiehen ratkaisun enkä ostanut kumpaakaan.
        vaan löysin itselleni sen oikean -->
        http://www.triebel.de/bilder/251831.jpg
        SIG SAUER MOSQUITO .22lr 275€!
        -minulle oli myös ulkonäkö suuressa roolissa...

        Kiitos kaikille vastauksista. Toi Ruger pistooli vaikuttaa myös aika hyvältä ja laadukkaalta. Kaikki vastaajat on lukeneet kysymyksen oikein! :)
        Vaikka olen aika nuori (ehkä juuri siksi?) olisi mukava jos ase kestäisi vaikka 50 vuotta. Yksi ominaisuus jota pistoolista haen on sen lyhyys. Mielestäni joku 4" on sopiva piipun pituus. Siinä ajassa kyllä ehtii hitaampikin ruuti palaa. Pitemmille matkoille, kivääri on kuitenki aina ylivoimainen tarkuudessa. Joten toi Sig Sauer on nyt S&W ja Waltherin kanssa vertailussa. S&W ja Walther kokeiltu ja hypistelty. Kukanhan tuota Sig Saueria myy suomessa? Ois kiva käydä "testaa". Ampuma-aseen tilaaminen/osto ulkomailta voi olla mulle liian vaikea homma.


      • Aloittava
        Aloittava kirjoitti:

        Kiitos kaikille vastauksista. Toi Ruger pistooli vaikuttaa myös aika hyvältä ja laadukkaalta. Kaikki vastaajat on lukeneet kysymyksen oikein! :)
        Vaikka olen aika nuori (ehkä juuri siksi?) olisi mukava jos ase kestäisi vaikka 50 vuotta. Yksi ominaisuus jota pistoolista haen on sen lyhyys. Mielestäni joku 4" on sopiva piipun pituus. Siinä ajassa kyllä ehtii hitaampikin ruuti palaa. Pitemmille matkoille, kivääri on kuitenki aina ylivoimainen tarkuudessa. Joten toi Sig Sauer on nyt S&W ja Waltherin kanssa vertailussa. S&W ja Walther kokeiltu ja hypistelty. Kukanhan tuota Sig Saueria myy suomessa? Ois kiva käydä "testaa". Ampuma-aseen tilaaminen/osto ulkomailta voi olla mulle liian vaikea homma.

        Niin mites toi Sig Sauer, onko se metallia vai ns.komposiitti ase. Ootko purkanu? Miltä vaikuttaa? Muovia/metallia osissa? Kiitos vastauksista.


      • Termis
        Aloittava kirjoitti:

        Niin mites toi Sig Sauer, onko se metallia vai ns.komposiitti ase. Ootko purkanu? Miltä vaikuttaa? Muovia/metallia osissa? Kiitos vastauksista.

        on Sinisalo http://www.juhanisinisalo.fi/ Sieltä kannattaa kysellä.


      • Aloittava harrastaja
        Termis kirjoitti:

        on Sinisalo http://www.juhanisinisalo.fi/ Sieltä kannattaa kysellä.

        Joo kävin kattelemass Sig Sauerin. Firma muuten on harrastajan taivas! Lasikaapissa pari rynkynnäköistä asetta, pääsispä uudestaan armeijaan!:) Myyjät ystävällisiä. Ei tarvi olla kova, kun on tarpeeksi iso ase,heh. Sig ase on kompakti ja käteen sopiva. Mutta viimeistely aika karu! Tämä yksilö oli myös kolhuinen, piipun suussa metalli näkyvissä=raapaistu betonipöytään!? Jolloin sinkiä! oleva piipun ulkovaippa viilaantunut! Myös hylsyaukon etureunassa kolhuja! Näytti kuin olisi hylsyt jäänyt väliin? Tämä ase oli siis UUSI! Myös luistissa oleva piipun reikä epäkeskosti! Valu/koneistus epäonnistunut. Muovia/komposiittia tässä aseessa on runsaasti. Muovivalussa toivomista!
        Hintaa aseella on 400e. Walther on hyvin samanoloinen, mutta se kahva on todella lyhyt!
        Joten toi S&W 22A vaikuttaa tällä hetkellä parhaalle.Onko jollain lukijalla kokemusta S&W 22A kestävyydestä? Kestääkö 5000/ 25000 /50000 laukausta? Toi S&W 41 houkuttelisi mutta 1000e pienoispistoolista tuntuu paljolta.


      • smith
        Aloittava harrastaja kirjoitti:

        Joo kävin kattelemass Sig Sauerin. Firma muuten on harrastajan taivas! Lasikaapissa pari rynkynnäköistä asetta, pääsispä uudestaan armeijaan!:) Myyjät ystävällisiä. Ei tarvi olla kova, kun on tarpeeksi iso ase,heh. Sig ase on kompakti ja käteen sopiva. Mutta viimeistely aika karu! Tämä yksilö oli myös kolhuinen, piipun suussa metalli näkyvissä=raapaistu betonipöytään!? Jolloin sinkiä! oleva piipun ulkovaippa viilaantunut! Myös hylsyaukon etureunassa kolhuja! Näytti kuin olisi hylsyt jäänyt väliin? Tämä ase oli siis UUSI! Myös luistissa oleva piipun reikä epäkeskosti! Valu/koneistus epäonnistunut. Muovia/komposiittia tässä aseessa on runsaasti. Muovivalussa toivomista!
        Hintaa aseella on 400e. Walther on hyvin samanoloinen, mutta se kahva on todella lyhyt!
        Joten toi S&W 22A vaikuttaa tällä hetkellä parhaalle.Onko jollain lukijalla kokemusta S&W 22A kestävyydestä? Kestääkö 5000/ 25000 /50000 laukausta? Toi S&W 41 houkuttelisi mutta 1000e pienoispistoolista tuntuu paljolta.

        mulla on vuoden verran ollut S&W 22A 5,5" piipulla. noin 5 tuhatta laukausta ammuttu. todella ronkeli tuntuu paukuille olevan = syöttöhäiriöitä. mutta Federal Lightningeillä toimii eritt.hyvin. eli ei saa olla luodissa "talia" päässä. ase ei ole sinistetty, vaan maalattu mustaksi, joten kolhia ei kannattais. mun aseessa maali muuten pysynyt ok paitsi luistin oik.puolelta vähän irronnut etureunasta. liipaisin muovia. helppo huoltopurkaa. tarkkuus ei ole ehkä huippuluokkaa. vaimentimenkierteen ja adapterin olen asennuttanut. kyllä ihan tyytyväinen olen ollut.


      • koko?
        smith kirjoitti:

        mulla on vuoden verran ollut S&W 22A 5,5" piipulla. noin 5 tuhatta laukausta ammuttu. todella ronkeli tuntuu paukuille olevan = syöttöhäiriöitä. mutta Federal Lightningeillä toimii eritt.hyvin. eli ei saa olla luodissa "talia" päässä. ase ei ole sinistetty, vaan maalattu mustaksi, joten kolhia ei kannattais. mun aseessa maali muuten pysynyt ok paitsi luistin oik.puolelta vähän irronnut etureunasta. liipaisin muovia. helppo huoltopurkaa. tarkkuus ei ole ehkä huippuluokkaa. vaimentimenkierteen ja adapterin olen asennuttanut. kyllä ihan tyytyväinen olen ollut.

        Mikäs näistä on isompi kooltaan S&W 22a vai Mosquito. Tuntu toi p22 liian pieneltä. CZ Kadet lienee hyvä vaihtoehto kans.


      • smith
        koko? kirjoitti:

        Mikäs näistä on isompi kooltaan S&W 22a vai Mosquito. Tuntu toi p22 liian pieneltä. CZ Kadet lienee hyvä vaihtoehto kans.

        netistä katselin mittoja, S&W 22A: kokonaispituus 5,5" piipulla 24,13cm ja paino n.950g. Mosquiton pituus 18,30cm ja paino lippaan kera 700g.


      • Kokeillu
        smith kirjoitti:

        netistä katselin mittoja, S&W 22A: kokonaispituus 5,5" piipulla 24,13cm ja paino n.950g. Mosquiton pituus 18,30cm ja paino lippaan kera 700g.

        S&W 22A on tosiaan ronkeli paukulle ja sen luistin virityssyvennykset ovat todella huonot. Rata-ammuntaan piippulinja on korkea eikä kahvasta saa kunnon otetta. Omani myin parin vuoden jälkeen pois. S&W on omimmillaan revolverinvalmistajana.
        S&W 41 on parempi mutta kallis. Ruger on OK peruspyssy, mutta saattaa olla häiriöaltis jos lippaan huulet vähänkään kolhii. Browning Buck Mark kannattaisi tsekata tai sitten vanha kunnon Margolin, joka toimii ja on tarkkakin, mutta ulkonäössä ei ole hurraamista. Vaatii radalla ehkä piippupainoa.
        Suosittelen käytettyä ratapyssyä: Hämmerli, Sako, Walther GSP, Benelli, Pardini, Hi-Standard. Mosquito on palveluspistoolin näköinen hupiammunta-ase kuten tämä uusi pikku-Waltherkin, CZ kadetista on kuulunut ristiriitaisia kertomuksia. Radalla noihin kyllästyy nopeasti kuten S&W 22A:aan.


      • iudgh93uh
        Aloittava kirjoitti:

        Kiitos kaikille vastauksista. Toi Ruger pistooli vaikuttaa myös aika hyvältä ja laadukkaalta. Kaikki vastaajat on lukeneet kysymyksen oikein! :)
        Vaikka olen aika nuori (ehkä juuri siksi?) olisi mukava jos ase kestäisi vaikka 50 vuotta. Yksi ominaisuus jota pistoolista haen on sen lyhyys. Mielestäni joku 4" on sopiva piipun pituus. Siinä ajassa kyllä ehtii hitaampikin ruuti palaa. Pitemmille matkoille, kivääri on kuitenki aina ylivoimainen tarkuudessa. Joten toi Sig Sauer on nyt S&W ja Waltherin kanssa vertailussa. S&W ja Walther kokeiltu ja hypistelty. Kukanhan tuota Sig Saueria myy suomessa? Ois kiva käydä "testaa". Ampuma-aseen tilaaminen/osto ulkomailta voi olla mulle liian vaikea homma.

        Totta kai pistoolin täytyy olla mahdollisimman lyhyt että näyttäisi James Bondin aseelta mutta samalla tarkkuuskin on sitä samaa luokkaa eli aivan surkea.


    • Mulla olis lähes käyttämätön smitikka 6" piipulla joutilaana. Vaimenninki löytyy se alkuperäinen myyntipakkaus.

      • sdfgagfdsg

        Voi olla että aloittajan ostolupa on näin 13 vuoden jälkeen mennyt jo umpeen.


    • lannenhunttari

      noihin pistooleihin kannattaa hommata 'punapiste' tahtain osuu paljon paremmin,,,eika ne ole hintaviakaan..minulla tollanen colt huntsman... nissani toimii hyvin.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6283
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4016
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      263
      2436
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1960
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1423
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1316
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1087
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1060
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1006
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      981
    Aihe