Terve
Olemme ostamassa omakotitaloa. Kiikarissa ollut yksi meille sopiva unelmatalo, joka on ollut myynnissä pitkään. Kaikki näyttää olevan hienosti kunnossa. Sen takia pohdituttaakin miksi asunto on niin pitkään ollut myynnissä ja hintaa hilattu alaspäin pikku hiljaa. Myynti-ilmoituksesta otettiin pois yllättäen läjä kuvia talon lämmitysjärjestelmästä, jotka olivat mukana ensimmäisissä ilmoituksissa. Kyse siis 2012 valmistuneesta yksikerrosomakotitalosta, jossa normi takka, vesikiertoinen lattialämmitys. 3000l vesivaraaja, alapalokattila normaalille puulle, varaajassa suorasähkövastukset varalla, aurinkokeräimet katolla veden lämmitykseen, lisänä normaali erillinen ilmalämpöpumppu. Olen lähinnä pohtinut onko tuo ns. perinteinen puukeskuslämmitys asia, joka ”pelottaa” nykyihmisiä siinä määrin, ettei kiinnostusta ole, koska itse täytyy parin kolmen päivän välein riippuen vuoden ajasta, käydä sitä tulta raapimassa sinne kattilaan ja ihan itse lämmittää taloa, koska varaajassa olevat sähkövastukset tekevät lämmityksestä todella kallistaa jos niiden varassa mentäisiin muuten kuin tilapäisesti talosta poissa ollessa pidempiä aikoja. Itselleni ja puolisolleni ei lämmityskattilan sytyttäminen ole mikään kauhistus kun molemmat olemme maalta ja kummankin kodeissa on aina lämmitetty näin. Emme siis odota edes täysin passiivista lämmitystä, jonka eteen ei itse tarvitse tehdä mitään.
Tuommoiseen lämmitysjärjestelmään myöskin varmaan halutessaan on mahdollista myöhemmin asentaa esim pelletti tai hakesysteemeitä, joissa on automatiikkaa niin, ettei tulta tarvitse itse käydä niin aktiivisesti sytyttelemässä.
Se mitä koitan kysyä, onko tuossa lämmitysjärjestelmässä jotain sellaista ”pommia” tai ongelmaa, jota emme näe??
Toinen asia on vesikiertoinen lattialämmitys. Minulla ei ole käytännön tietoa tänä päivänä näillä vuosiluvuilla (2012) rakennetuista systeemeistä, että kuinka turvallisia ne ovat? Joillain sivustoilla mainitaan, että 20 v kohdalla yleensä tämmöiseen järjestelmään joudutaan tekemään jonkinlainen perusremontti mutta en tiedä mitä se pitää sisällään? Saako siis lattiassa olevat ilmeisesti muoviset putket vaihdettua tarvittaessa? Jos putki menisi jostain rikki niin vesivahinkohan on katastrofaalinen jos vedet menevät lattiarakenteisiin. Talossa on kellarikerros, jossa autotallia, teknistä tilaa ja suurta ryömintä tilaa, eli talon asuinkerroksen alapuolen pystyy tarkastamaan liki koko pinta-alan osalta. Mutta miten asukkaan täytyy siis asennoitua tuollaisen vesikiertoisen lattialämmityksen remontti/huoltotoimiin niin, ettei juurikaan tuommoista katastrofaalista vesivahinkoa koskaan pääse syntymään?
Olen kiitollinen neuvoista ja vastauksista koska tämä on 2 vuoden etsinnässä ensimmäinen talo, joka täyttäisi meidän toiveet täydellisesti ja hinta olisi enemmän kuin sopiva sijaintiin, asuinneliöihin, poikkeuksellisiin autotalli/verstastiloihin nähden ja kun lämmityspuutkin tod näk saataisiin ns. omasta takaa maksamatta kunhan jaksaa itse rankaa työntää automaattiklapikoneeseen. Ja on mukava asua talossa, jossa myös kellarikerros on rakennettu niin, että pääset tarkastelemaan asuinkerroksen alapuolelta tilannetta kauttaaltaan eikä ole mitään riskirakenteita piilossa siten kuin riskirakenteet ja vaikka talon alle kertyvän kosteuden/veden ymmärrän.
Kiitokset etukäteen kommentoijille.
Lämmitystapa mietityttää ostopäätöstä tehdessä
10
113
Vastaukset
- Anonyymi
Uudehkoissa omakotitaloissa vesikiertoinen lattialämmitys on yleisin lämmönjakotapa. Turha murehtia kaikkea mitä 'voisi' sattua.
Ei kaikki saa koronavirustakaan vaikka sitä on liikkeellä. - Anonyymi
Opettele kappalejako nopeasti. Tuollaista teksimuuria on rasittava lukea, eli en lukenut ollenkaan.
- Anonyymi
Työläs, todella työläs. Sopii ahkeralle eläkeläisille, ei työssä käyvälle.
- Anonyymi
Kellari kerros on aina ongelma ei siitä pääse yleensä mihinkään,se hakehommakin on ihan revästy,nähty on,kilke kalke ja ei se oo halpaa edes ja kun tulee sähköhäiriö tai muu niin lämmitys lakkaa koska edelleen ollaan sähkön varassa automaatti syötön kanssa.
Kyllä sinä joudut sitä puulla lämmittämään,ei se ilmasta ole se voi nyt tuntua jahka nyt hommaat vuosittain rungot ja alat tekemään ,pätkimään halkomaan,kuivaamaan mättämään liiteriin ja kantamaan sisälle.Tuo homma on hyvää liikuntaa mutta muista tulevaisuudessa sinä olet kotona et missään muualla kovinkaan kauaa.Talosta tulee sinulle ajanviete. - Anonyymi
Toisaalta siihen voisi asentaa maalämmön mikäli klapihommat alkavat kyrsimään?
En tiedä tekniikkapuolesta niin paljoa että voisin varmaksi sanoa, kannattaa kysellä joltain enempi asiantuntijalta.- Anonyymi
Maalämpö tämän ikäisessä talossa eli hyvin eristetyssä on järkevä vasta yli 200 neliöllä. Varaajaa voi käyttää sähkövastuksilla, se ei ole niin kallista kuin yleisesti luullaan.
- Anonyymi
Vesikiertoinen lattialämmitys putket on ikuisia. Ne on jokapuolelta betonin sisällä. Vesi virtaa vaan putkessa, vaikka olisi reikä , niin ei ympärillä oleva betoni sitä voi imeä. Käyttöikä 60 vuotta ainakin.
- Anonyymi
Erikoinen käsitys ikuisesta! Miljoona vuottakaan ei ole mikään ikuisuus. Lapsille voi yksi päiväkin joskus tuntua ikuisuudelta. Kuinka vanha olet? Minä vuonna menet kouluun?
Millaistas betonia teillä on, jos se ei voi vettä imeä?
Betonihan sen kun paranee kastuessaan, mutta kaikki muu mikä siinä on kiinni, on sitten vähän toinen asia.- Anonyymi
Tehdastakuu putkille on 50 vuotta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3257758Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662186- 1771876
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161422- 1121297
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91271Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181701241RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j601210Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411091Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901029