Eli kenelle kaikille tulisi maanvuokraajan irtisanomisilmoitus toimittaa, että se olisi pätevä. Kun en tiedä, keneltä hirviluvat yleensä anotaan: onkos se jokin paikallinen riistanhoitoyhdistys vai mikä instanssi? Hirviseurue on suhtautunut erittäin nuivasti haluuni irtisanoutua vuokrauksesta - onkos tämä oikein? En halua enää 10 vuotta toimia vuokraajana yhdellä lihasopalla vuodessa.
Kuis irtisanominen
35
8683
Vastaukset
- hartsu
jos maa on vuokrattu yksityiseltä henkilöltä niin sitten hänen kauttaan. muuten näitä asioita hoitaapi lähin riistanhoitoyhdistys. meniskö se näin?
voi irtisanoa joko hirviporukan johtajalle tahi seuralle...riistanhoitoyhdistyksestä neuvovat...riippuu sopimuksesta. Mä sanoin ajoissa ja kirjatulla kirjeellä,josta otin kopiot,koska tiedän porukan johtajan olevan hankala persoona :)
- Luojan Helmi..
Pääsiäistervehys..
Kokemusta löytyy täälläkin vähän joka lähtöön..
Luettuani aikoinaan mm.intiaaneista kertovan kirjan "Äitini tuuli/Bean Hartin kirjoittaman,niin viimeistään siinä vaiheessa tuli mieleen,josko vaihtaisi kaikki "tappovälineet" ja pitäis vain korkeintaan pilkki-ongen/luontokuvaukseen sopivaan kameraan menivät niistä saadut rahat!
Enkä ole katunut päiväänkään/kaikista maistakin luovuin sisaruksille/vanhalle äidille,että ei tarvii katella ihmisten riitelyjä aivan turhaan!
Maat kuuluvat saamelaisten ja alkuperäiskansojen mukaan kaikille,eikä sieltä saa ottaa tarpeetonta ja sekin erittäin harkinnalla! Viimeiset 300v ainakin? on johdettu kaikkia täysin harhaan,niin opettajatkin kuin opetettavat eivät ole osanneet kunnoittaa luontoa!
Kuten vanha muinaisten shaamanien sananlasku sanoo:" Istukselija ja nomadi eivät ole samanarvoiset,se joka liikkuu näkee enemmän.."
Hyvää Pääsiäistä kaikille ja Luontorikasta liikkumista sitä haluaville Luonnon ehdoilla vaikkapa Suomussalmelle(ainakin sinne suuntaan tai kauniin Karjalan puolelle Kalevalaan)
ps/ kuten kaikki muukin tämä on vain yksi mielipide ja sananvapauslakiin nojaten kirjoitan sen kaikille julkiseksi/odotan mielenkiinnolla kommenteja! - Qoyote
Luojan Helmi.. kirjoitti:
Pääsiäistervehys..
Luettuani aikoinaan mm.intiaaneista kertovan kirjan "Äitini tuuli/Bean Hartin kirjoittaman,niin viimeistään siinä vaiheessa tuli mieleen,josko vaihtaisi kaikki "tappovälineet" ja pitäis vain korkeintaan pilkki-ongen/luontokuvaukseen sopivaan kameraan menivät niistä saadut rahat!
Enkä ole katunut päiväänkään/kaikista maistakin luovuin sisaruksille/vanhalle äidille,että ei tarvii katella ihmisten riitelyjä aivan turhaan!
Maat kuuluvat saamelaisten ja alkuperäiskansojen mukaan kaikille,eikä sieltä saa ottaa tarpeetonta ja sekin erittäin harkinnalla! Viimeiset 300v ainakin? on johdettu kaikkia täysin harhaan,niin opettajatkin kuin opetettavat eivät ole osanneet kunnoittaa luontoa!
Kuten vanha muinaisten shaamanien sananlasku sanoo:" Istukselija ja nomadi eivät ole samanarvoiset,se joka liikkuu näkee enemmän.."
Hyvää Pääsiäistä kaikille ja Luontorikasta liikkumista sitä haluaville Luonnon ehdoilla vaikkapa Suomussalmelle(ainakin sinne suuntaan tai kauniin Karjalan puolelle Kalevalaan)
ps/ kuten kaikki muukin tämä on vain yksi mielipide ja sananvapauslakiin nojaten kirjoitan sen kaikille julkiseksi/odotan mielenkiinnolla kommenteja!Niin, kyllä asiassa on perää.. ei ole enää samanlaista metsästys hinkua kuin mitä oli nuorempana miehenä, eikä ainakaan särpimen takia.
Toki luonto ja eläimet kiinnostaa, mutta erinäkökulmasta.
Minulla on hyvä suomenajokoira ja sitä käytän metsällä, usein ilman asetta, eikä elämys siitä huonone, vaikka jänis jatkaa elämäänsä meidän poistuttua kotiin. - tossa
Luojan Helmi.. kirjoitti:
Pääsiäistervehys..
ps/ kuten kaikki muukin tämä on vain yksi mielipide ja sananvapauslakiin nojaten kirjoitan sen kaikille julkiseksi/odotan mielenkiinnolla kommenteja!asiaakin, mutta 99% ajattelusta ja mielipiteistäsi oli oman edun tavoittelua ja psyykkaamista..
Sananvapauslakiin nojaten. Se oli mielipiteeni !!
Olisit käyttänyt rahasi vaikka retiisien hankkimiseen ja syömiseen.. Ja pieni neuvo sulle.. Pidä vaikka silmäs huom. auki kun kävelet luonnossa tai häivy aikakoneellas 300 vuoden päähän historiaan jos silloin oli kaikki niin hyvin..meet kehitteleen vaikka niitä "suojeluvälineitä"
vai että Äitini tuuli...Sytytäppä valot kammariis.. - Laowai
tossa kirjoitti:
asiaakin, mutta 99% ajattelusta ja mielipiteistäsi oli oman edun tavoittelua ja psyykkaamista..
Sananvapauslakiin nojaten. Se oli mielipiteeni !!
Olisit käyttänyt rahasi vaikka retiisien hankkimiseen ja syömiseen.. Ja pieni neuvo sulle.. Pidä vaikka silmäs huom. auki kun kävelet luonnossa tai häivy aikakoneellas 300 vuoden päähän historiaan jos silloin oli kaikki niin hyvin..meet kehitteleen vaikka niitä "suojeluvälineitä"
vai että Äitini tuuli...Sytytäppä valot kammariis..Morjens...
Heräsikö "Karhut" talvi-uniltaan....
Joo kyllä "pihkatapit" kohta lentää selkosilla ja sietää siinä itekuhin katella Äiti Luontoa tarkkaan..ettei ihan siihen pesänkulmille satu!On siitähin kokemusta... Ja kevyempää lukemista sinne kammariin voisi vaikka olla Suomen Luonto ja Retki Lehdet,niin näette ettei mennyt rahat hukkaan kameran hankkijoilta...Yli 300 vuotista Karjalan mäntymetsää oli värikuvina jossain numerossa ja ilaman sitä aikakonetta/Michael Crigthtonin kirja muuten:Aikamatka.. Mutta se onkin jo toinen juttu se...
- irtisanominen
Ilmoita maat vuokranneelle metsästysseuralle kirjallisesti, niin ei ainakaan tule siitä epäselvyyttä onko viesti mennyt perille, sen tajuaminen on sitten eri asia. Mutta oletko tehnyt sopimuksen määräajaksi vai toitaiseksi voimassa olevaksi. Määräaikaisen sopimuksen purkaminen onnistuu siten kuin olette sopimuksessa sopineet. Toistaiseksi voimassa oleva voidaan irtisanoa milloin tahansa tosin viimeinen vuokrapäivä määräytyy milloin olet sopimuksen irtisanonut. Tosin senkin saa päättymään heti, jos vuoralainen rikkoo sopimusehtoja, jättää vuokran suorittamatta, käyttää metsästysoikeutta väärin, eikä rikkomus ole vähäinen.
Jokainenhan itse miettii paljonko vuokraa haluaa ja missä muodossa, mutta onko sinulle koitunut suurta vaivaa/kustannuksia siitä, että joku seura verottaa hirvikantaa myös sinunkin mailla?
Ottamatta sen suuremmin kantaa, halvemmalla vastaavan lihamäärän saa ostetua, kuin metsästämällä itse, vaikka hirviä itsekkin seurueessa metsästän.- asiallisesta tiedosta
Suurinpiirtein näin itsekin olen mietiskellyt, mutta suurin syy irtisanomiseeni lienee se, että uutena naismaanomistana sain metsästysseurueelta lähes pakonomaisen käskytyksen jatkaa vain edellisen omistajan tekemää sopimusta. Pitivät selvänä, että sopimus jatkuu ja jatkuu seuraavat 10 vuotta, koska en ollut kirjallisesti irtisanonut sopimusta. Tilan myyjälle olin sanonut irtisanoutumiseni jo tilan ostovaiheessa. Tieto ei kulkeutunut seurueelle/eivät halunneet noteerata sitä(?). Minulla ei ollut edes kopiota edellisestä sopimuksesta.
- irtisanominen
asiallisesta tiedosta kirjoitti:
Suurinpiirtein näin itsekin olen mietiskellyt, mutta suurin syy irtisanomiseeni lienee se, että uutena naismaanomistana sain metsästysseurueelta lähes pakonomaisen käskytyksen jatkaa vain edellisen omistajan tekemää sopimusta. Pitivät selvänä, että sopimus jatkuu ja jatkuu seuraavat 10 vuotta, koska en ollut kirjallisesti irtisanonut sopimusta. Tilan myyjälle olin sanonut irtisanoutumiseni jo tilan ostovaiheessa. Tieto ei kulkeutunut seurueelle/eivät halunneet noteerata sitä(?). Minulla ei ollut edes kopiota edellisestä sopimuksesta.
Kieltämättä ne jatkuvuuspykälät saattavat tällaisessa tapauksessa hieman keljuttaa, mutta kuten alempana on todettu ajokilometrejä ja pullakahveja tulee vähemmän jos tällainen on. Tosin se toistaiseksi voimassa oleva sopimus on kyllä parenpi, kuin mikään määräaikainen. Toivottavasti pääset sopimukseen seuran kanssa ja solmitte uuden sopimuksen. Vuokran määrästä tai suoritustavasta en ota suuremmin kantaa, minun seurassani ei makseta vuokraa rahassa eikä hirven lihassa, koska muutamasta eläimestä ei ole tasapuolista jaettavaa kaikille, vaan maksu "suoritetaan" peijaisissa. Toivotamme kaikki maanomistajat tervetulleiksi seuran jäseniksi ja mukaan hirviporukkaan. Kieltämättä melko asiallinen ja mukava harrastus.
- ne lihat
irtisanominen kirjoitti:
Kieltämättä ne jatkuvuuspykälät saattavat tällaisessa tapauksessa hieman keljuttaa, mutta kuten alempana on todettu ajokilometrejä ja pullakahveja tulee vähemmän jos tällainen on. Tosin se toistaiseksi voimassa oleva sopimus on kyllä parenpi, kuin mikään määräaikainen. Toivottavasti pääset sopimukseen seuran kanssa ja solmitte uuden sopimuksen. Vuokran määrästä tai suoritustavasta en ota suuremmin kantaa, minun seurassani ei makseta vuokraa rahassa eikä hirven lihassa, koska muutamasta eläimestä ei ole tasapuolista jaettavaa kaikille, vaan maksu "suoritetaan" peijaisissa. Toivotamme kaikki maanomistajat tervetulleiksi seuran jäseniksi ja mukaan hirviporukkaan. Kieltämättä melko asiallinen ja mukava harrastus.
kaikkea merkitse vuokrauksessa. Olin vain niin erittäin loukkaantunut siitä tavasta, jolla uutta tilanomistajaa kohdeltiin. Pidettiin itsestään selvyytenä vuokrasopimuksen jatkamista - ei otettu yhteyttä hyvissä ajoin ja fiksusti keskusteltu mahdollisuudesta jatkaa sopimusta. Käskyttäminen ei vain sovi minunlaiselleni - sori vaan metsämiehet.
- jopo
ne lihat kirjoitti:
kaikkea merkitse vuokrauksessa. Olin vain niin erittäin loukkaantunut siitä tavasta, jolla uutta tilanomistajaa kohdeltiin. Pidettiin itsestään selvyytenä vuokrasopimuksen jatkamista - ei otettu yhteyttä hyvissä ajoin ja fiksusti keskusteltu mahdollisuudesta jatkaa sopimusta. Käskyttäminen ei vain sovi minunlaiselleni - sori vaan metsämiehet.
omistajalle on aivan luonnollista, että solmitut velvoitteet seuraavat.
Minulla on ojien ja teiden osalta siirtynyt velvoitteita, joten pidän metsästys asiaa vähiten kiusallisena.
Kyllä neuvottelutaidon omaava maanomistaja pystyy metsästysseuran kanssa sopimaan vuokra asioista. - vuokrannut
ne lihat kirjoitti:
Tuskin sinua kukaan on halunnut tieten tahtoen "käskyttää" tosin maa-alan siirtyessä omistajalta toiselle, myös rasitteet siirtyvät ja uuden omistajan on otettava selvää mitä siirtyy jne. tosin perittävältä? on nyt huono kysella jos mitään dokumenttejä ei ole tallessa. Toisaalta voihan se olla niin, että seuran maavuokra vastaava ei tiedä omistussuhteiden vaihtumisesta ennenkuin on "liian myöhäistä".
- jotka löytyvät
jopo kirjoitti:
omistajalle on aivan luonnollista, että solmitut velvoitteet seuraavat.
Minulla on ojien ja teiden osalta siirtynyt velvoitteita, joten pidän metsästys asiaa vähiten kiusallisena.
Kyllä neuvottelutaidon omaava maanomistaja pystyy metsästysseuran kanssa sopimaan vuokra asioista.kiinteistörekisteristä siirtyvät ilman muuta kiinteistön mukana uudelle tilanomistajalle. Nehän ovat maanmittaustoimituksessa perustettuja.
Mutta sopimukseet ovat sovittavissa ja näin sanotaan metsästyslain mukaan :
14§
"Vuokrasopimuksen pysyvyys alueen omistajan vaihtuessa
Jos metsästysvuokra-alue tai osa siitä luovutetaan toiselle, alueen uusi omistaja saa irtisanoa metsästys-vuokrasopimuksen päättymään kuten toistaiseksi tehdystä metsästysvuokrasopimuksesta säädetään. Jollei uusi omistaja käytä irtisanomisoikeuttaan kolmen kuukauden kuluessa vuokrasopimuksesta tiedon saatuaan, vuokra-sopimus pysyy kuitenkin voimassa. Jos luovutuskirjassa on määräys metsästysvuokrasopimuksen pysyvyydestä tai jos luovutuksensaaja on sopimuksen muutoin hyväksynyt, vuokrasopimus sitoo luovutuksen saajaa."
...eli uusi omistaja voi irtisanoa sopimuksen 3 kk kuluessa saatuaan tiedon. - Pistiäinen
asiallisesta tiedosta kirjoitti:
olisi parempi kysäistä asiaa joltakin muulta kuin metsästäjältä.Juristi ei kovin paljon moisesta kysäisystä veloita.Tavallinen arkielämää käsittelevä lakikirjakaan ei varmaan maksa juuri mitään.Aloita vaikka lukemalla metsästyksen opas.Kyllähän uuden maanomistajan täytyy melko kivuttomasti päästä entisen omistajan rasittajista eroon.
Ota mieluummin heti yhteys juristiin,äläkä heittäydy mielikuvitustesi orjaksi.Enemmän tai vähemmän petollisista henkilöistä ei nimittäin ole yhteiskunnassa puutetta.
- sämies
Moro.
Ahneelta kuulostat !! Olen vuokrannut maatani, niin kauan kuin muistan ja olen saanut saman sopan joka vuosi. Katson kuitenkin asiaa hieman toiselta kantilta. Tekevät hyvän työn, kun viittivät rämpiä siellä joka vuosi..
Viittivät vielä kutsua minut ja puolisoni ja lyödä kaikki nenän eteen valmiiksi. Jos totta puhutaan, niin riittäis vähempikin.
Puhuvat mettästyksestä ja sen historiasta joutavia, mutta varmasti kyllä asiaa.
Kyllä siellä mukaviakin immeisiä on, jos myöskin nuivia.. Valitsen kuitenkin ne reippaammat.
Kyllä niissä seuroissa sukupolvi vaihtuu. Joistakin kun tahtoo tulla vanhetessaan vähän jäyhiä...
Kyllä mulle ainakin hattua ja käpälää nostavat kun raitilla tapaavat, niin nuoremmat kuin vanhemmatkin.
ps. SAA TAAS SOPPAA ENS. SYKSYNÄ. nam nam !! - kannatan minäkin
näitä reservaatteja, toivottavasti sun maapalasi on tarpeeksi suuri hirvien oleskeluun. Mulla on 7.5 ha reservaatissa ja se on kyllä hyvin hoidettua maata. En sano metsää koska se ei enää uusiudu kun sieltä on isot puut kaadettu. Reservaatissa on myös nuolukivi joka kerää hirvet pois metsästäjien ulottuvilta.Eivät saa liioin polkea metsästäjät maapohjaakaan. Kun sais vielä niiden koirat ymmärtämään ettei mun maalle saa tulla , koska se reservaatti. Hivenlihaa saa kaupastakin, ei tartte munkaan käydä naapurin soppalautasta katsomassa, josko hänellä on suurempi annos.Ei muuta kuin kaikki vuokrasopimukset irti ja hirvireservaatteja perustamaan. Olet kyllä innokas luonnonsuojelija, kuten minäkin. Onnea sulle.
- Basiba
Vai vielä hirvireservaatteja perustamaan ja että hirvenmetsästys kokonaan pois. Oletteko ajatelleet miten paljon hirvenmetsästys ehkäisee hirvikolarien syntymistä? Itsekin olen kokenut hirvikolarin ja onneksi selviydyin ruhjevammoilla siitä. Nyt kolmatta vuotta hirviporukassa ollut ja harvennetaan hirvi kantaa niinkuin kuuluukin. Kyllä on joillakin järki jäässä, näemmä teillä luonnonsuojelijoilla ainakin!
- silti
Me voidaan soittaa sulle auto hakeen.. Olis kuulemma vielä tyhjiä paikkoja siellä teille sopivalla laitoksella.
Tai lähinnä sulle, kun sä ton kyssärinkin varmaan oot laittanut.
Sullehan voitais keksiä vaikka oma osasto.. Semmonen "vihannes nurkkaus" Olisko osuva ?? - sitä löydy sunkaan päästä
Basiba kirjoitti:
Vai vielä hirvireservaatteja perustamaan ja että hirvenmetsästys kokonaan pois. Oletteko ajatelleet miten paljon hirvenmetsästys ehkäisee hirvikolarien syntymistä? Itsekin olen kokenut hirvikolarin ja onneksi selviydyin ruhjevammoilla siitä. Nyt kolmatta vuotta hirviporukassa ollut ja harvennetaan hirvi kantaa niinkuin kuuluukin. Kyllä on joillakin järki jäässä, näemmä teillä luonnonsuojelijoilla ainakin!
liikaa. Etkö osaa lukea hölmö rivien välistä mitään.Lue vaikka näin. Perustetaan uusia reservaatti vaikka Etelä-Suomeen Hlesingin ja Tampereen välillä on jo verkotkin vedetty aitaukseen valmiiksi. Autothan voi siirtää muualle.
- sieltä saa
silti kirjoitti:
Me voidaan soittaa sulle auto hakeen.. Olis kuulemma vielä tyhjiä paikkoja siellä teille sopivalla laitoksella.
Sullehan voitais keksiä vaikka oma osasto.. Semmonen "vihannes nurkkaus" Olisko osuva ??soittaa mihinkään ja meiliaikakin on rajattu tuntiin päivässä.
- Mutta
silti kirjoitti:
Sullehan voitais keksiä vaikka oma osasto.. Semmonen "vihannes nurkkaus" Olisko osuva ??Taitaa olla tämäkin keskusteluosasto tarkoitettu vain vittuiluun. Olet varmaan aika turhautunut kaveri.
- kun kaiken
Mutta kirjoitti:
Taitaa olla tämäkin keskusteluosasto tarkoitettu vain vittuiluun. Olet varmaan aika turhautunut kaveri.
maailman tollot vetelee hatusta mitä sattuu. Tuleeko muuten hirveen kipeää kun osuu??
- sotkeutuko turhaan
silti kirjoitti:
Sullehan voitais keksiä vaikka oma osasto.. Semmonen "vihannes nurkkaus" Olisko osuva ??minusta ensikysymyksen esittäjästä on nyt tässä ketjussa ehkä yritetty tehdä jos mikäkin pelle, vaikka sananvapaushan se täytyy antaa myös teidänlaisillekin.
vastailee "Kuis" - kili
Pitäs siirtoistuttaa mäntypistiäisiä ja muita tuholaisia mettäs täyteen pösilö.
- Jahtivouti
Jos ainut syy haluusi irtisanoa maanvuokrasopimus on se,että pidät vuokraa riittämättömänä kannattaisi ehkä kuitenkin harkita asiaa.
Käytännössä rahavuokrat ovat noin 0,4 euroa/hehtaari veroineen,pitää siis olla aika paljon pinta-alaa ennenkuin siitä mitään hyötyy varsinkin kun se on sinulle verotettavaa tuloa.
Seuran nihkeys tässä asiassa on ymmärrettävä,ymmärsin sinulla olevan määräaikaisen vuokrasopimuksen se sitoo sinua siinä missä vuokraajaakin eikä sitä periaatteessa noin vain voi irtisanoa.
Mikäli kuitenkin haluat sopimuksen irtisanoa ota yhteys seuran puheenjohtajaan ja keskustele siitä hänen kanssaan. Toivottavasti pääsette molempia osapuolia tyydyttävään jatkosopimukaseen.- kiitos
asiallisesta vastauksestasi. Muuten keskustelu näyttää rönsyilevän mihin sattuu. Seuraavassa "kuis" -kysymyksessä olen hiukan selventänyt vuokraussotkuani.
- kohdellaan
maanomistajina ja vuokraajina? Asia oli nimittäin niin, että edellisten maanomistajien metsästysvuokrasopimus "periytyi" uudelle naismaanomistajalle. Ovela mielestäni oli itse sopimus, joka oli tehty 10 vuodeksi ja määritteli seuraavan vuokrakauden jatkumaan edelleen seuraavat 10 vuotta ellei maanomistaja irtisano ennen sopimuksen päättymistä vuokrasopimusta. Metsästysseura otti yhteyttä vasta sitten kun nuo 10 vuotta olivat kuluneet ja uusi vuokrakausi olisi siis jo alkanut seuraavaksi 10 vuodeksi. Mielestäni en uutena omistajana ole sidottu määräaikaiseen sopimukseen vaan toistaiseksi voimassaolevaan, jolloin voisin sanoa sopimuksen irti välittömästi ja 6 kk ennen seuraavan metsästyskauden alkua.
- Jahtivouti
Kiitos kiitoksesta.
Nykyisin metsätiloja omistavat niin naiset kuin miehetkin eikä mielestäni siinä ole mitään eroa metsästysseuran kannalta.
Sen verran vielä siitä sinun vuokrasopimuksesta,että se on ilmeisesti tehty aikaisemmin käytössä olleelle kaavakkeelle,siinä oli tuo ovelaksi mainitsemasi jatkuvuuspykälä.Sen tarkoitus oli vähentää "jalkatyötä" ei sumuttaa vuokraajaa.
Keskiverrolla kyläseuralla on helposti yli sata maanvuokraajaa,määräaikaisten sopimusten loppuminen aiheuttaa paljon työtä seuran johtoon. (sopimusten jatkuva uusiminen)Siksi niissä oli tuo jatkuvuus kohta.
Näiden vanhojen sopimusten vanhetessa meillä tehdään nykyisin toistaiseksi voimassa olevia sopimuksia ne ovat paljon joustavampia puolin ja toisin.
Toivottavasti maalaisjärki voittaa ja pääsette yhteisymmärrykseen sillä tarpeeton kiistely tuskin on kenenkään etu. - Tähtääjä
Kohtelusta en toki pysty sanomaan mitään, mutta tuollainen sopimus on aivan normaali ja yleisimmin käytetty. Ei metsästysseuralla ole varmaan mitään tarkoitusta mitenkään jujuttaa sinua. Ota huomioon myös se, että heillä on valtavan paljon näitä sopimuksia. Heille olet yksi monista vuokralaisesta. Sinulle he ovat ilmeisesti ainoa, johon olet tälläisessä suhteessa eli sinulle asia on merkityksellisempi kuin heille. Seurassa yleensä maanvuokrasopimuksia joku hoitaa muun työn ohessa, eikä se ole taatusti mikään toivehomma.
Metsästäjät pitävät myös pienpetojen kantoja kurissa. Sitä voit toki tehdä itsekkin, mutta hirvenmetsästykseen pitää olla 500 hehtaarin yhtenäinen metsästysalue. Jos alueesi on kahden hirviseuran rajalla, niin voit toki näpäytyksenä tehdä seuraavan sopimuksen sen toisen seuran kanssa. Ellei ole ja 500ha ei tule täyteen, niin kukaan ei saa laillisesti metsästää hirviä metsässäsi. Terve menoa kokeilemaan mitä siitä seuraa. Jos hirvieläimet tuhoavat taimikkosi, niin voit toki hakea korvausta ja sitten ihmetellä suomi24.fi:ssä suurta omavastuuosuutta ym.
Valtaosan ihmisten kanssa metsästysaluevuokra-asiat sujuvat helposti. Jotkut ihmiset heittäytyvät hankaliksi. Se pannaan merkille ja varmaan heijastuu myös muiden asioiden hoidossa.
Positiivisella asenteella ja rakentavalla keskustelulla päästään aina parhaisiin tuloksiin. - muuten
Tähtääjä kirjoitti:
Kohtelusta en toki pysty sanomaan mitään, mutta tuollainen sopimus on aivan normaali ja yleisimmin käytetty. Ei metsästysseuralla ole varmaan mitään tarkoitusta mitenkään jujuttaa sinua. Ota huomioon myös se, että heillä on valtavan paljon näitä sopimuksia. Heille olet yksi monista vuokralaisesta. Sinulle he ovat ilmeisesti ainoa, johon olet tälläisessä suhteessa eli sinulle asia on merkityksellisempi kuin heille. Seurassa yleensä maanvuokrasopimuksia joku hoitaa muun työn ohessa, eikä se ole taatusti mikään toivehomma.
Metsästäjät pitävät myös pienpetojen kantoja kurissa. Sitä voit toki tehdä itsekkin, mutta hirvenmetsästykseen pitää olla 500 hehtaarin yhtenäinen metsästysalue. Jos alueesi on kahden hirviseuran rajalla, niin voit toki näpäytyksenä tehdä seuraavan sopimuksen sen toisen seuran kanssa. Ellei ole ja 500ha ei tule täyteen, niin kukaan ei saa laillisesti metsästää hirviä metsässäsi. Terve menoa kokeilemaan mitä siitä seuraa. Jos hirvieläimet tuhoavat taimikkosi, niin voit toki hakea korvausta ja sitten ihmetellä suomi24.fi:ssä suurta omavastuuosuutta ym.
Valtaosan ihmisten kanssa metsästysaluevuokra-asiat sujuvat helposti. Jotkut ihmiset heittäytyvät hankaliksi. Se pannaan merkille ja varmaan heijastuu myös muiden asioiden hoidossa.
Positiivisella asenteella ja rakentavalla keskustelulla päästään aina parhaisiin tuloksiin.Metsästysseuroihin kuuluvat ainakin yleensä kylan pankinjohtaja ja lääkäri, jossain jopa pappikin.Ainakin pankinjohtajan kanssa kannattaa olla hyvissä väleissä, pysyy hengissä. Noiden muiden kanssa taitaa olla päinvastoin , varsinkin jos pappi ei ole uskossa.
- simo
Tähtääjä kirjoitti:
Positiivisella asenteella ja rakentavalla keskustelulla päästään aina parhaisiin tuloksiin.Lopussa lainays metsästyslaista. Siinä todetaan, että minimipinta-ala on 1000 ha ja alueen on oltava yhtenäinen ja sopiva. Tiet, rakennusalueet suuret peltoalat ja irtonaiset lohkot lasketaan pois lupaa myönnettäessä.
Arvioitaessa alueen sopivuutta, joudutaan helposti tulkintaongelmiin. Tästä syystä jotkut riistanhoitoyhdistykset puoltavat lupia vain yli 2000 ha:n alueille. Kun minimi on 2000 ha ei enää tarkisteta alueen laatua muuten kuin yhtenäisyyden osalta. Ilman yhdistyksen puoltoa ei kaatolupia myönnetä.
27§ "Hirvieläimen pyyntiluvan myöntämisen edellytykset
Hirvieläimen pyyntiluvan myöntäminen edellyttää, että luvan hakijalla on käytettävissään metsästykseen sopiva yhtenäinen alue. Hirvenmetsästykseen käytettävän alueen pinta-alan on oltava vähintään 1000 hehtaaria ja muiden hirvieläinten metsästykseen käytettävän alueen vähintään 500 hehtaaria. Maa- ja metsätalousministeriö voi päättää poikkeuksista edellä tarkoitettuihin pinta-alavaatimuksiin." - metsastaja
Kyseinen sopimus malli on tosiaan vanhaa mallia oleva, automaattisesti jatkuva. Itse suositan ottamaan kyseisen seuran puheenjohtajaan yhteyden. Keskustele asiasta ja esitä sopimuksen muuttamista vaikka toistaiseksi voimassa olevaksi. Meidän seurassa kiista asiat pyritään aina keskustelemaan selviksi maanomistajien kanssa. Käytännössä seuran kannattaa luopua maan väkisin pitämisestä ja antaa vuokrasopimus pois. Ei ole metsästys seurankaan edun mukaista pitää maata vastoin maanvuokraajan tahtoa. Jos kyseessä on pelkkä hirviSEURUE niin asia voi olla mutkikkaampi. Kannattaa mielummin suosia rekisteröityjä metsästys-seuroja. Niissä yleensä maanomistajat otetaan paremmin huomioon. Meidän seura on toiminut alueella 5o.v ilman isompia ongelmia maanomistajien kanssa. Tosin suurin osa jäsenistä on itse maanomistajia tai kyläläisiä. Kannataa muistaa ilman VUOKRAMAITA ei ole toimivaa metsästys-seuraa.
- metsästyslaki 14§
...hip-hei, sieltähän se löytyy apu sellaisellekin maanomistajalle, joka tiedon saatuaan haluaa poistaa vanhan metsästysvuokrasopimuksen. Niin, ellei pääse muuten yhteisymmärrykseen oman alueensa metsästysseuransa kanssa. Kiitos tosiaan kaikille asiantuntijoille.
- pääset yhteisymmärrykseen
metsästäjien kanssa,mutta yhdistystoiminnan kuvaan kuuluu että kaikki ovat tasaarvoisia. Myöskin metsästysoikeuden vuokraajat, erillissopimuksia ei yleensä tehdä, vaan kaikki vuokraajat ovat samanarvoisia. Liity itsekin metsämiehiin ja naisiin ja koe mukavaa yhdessä oloa luonnon ja hyvien tyyppien kanssa.
- erämies
Siitä on että mailtasi ammutaan hirviä ei siinä mettä kulu ja saa korvauksia hirvien taimikoille aiheuttamista vahingoista ku maat on vuokralla.Vai onko kysymyksessä lapsellinen vallannäyttö tarve MULLA ON MAATA MUTTA EN VUOKRAA LÄLLÄLLÄÄ OLEN MAHTAVA HERRA.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2251588- 371449
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊621288Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!731280- 781204
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?761189Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031173- 541008
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18992Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per179883