Ylitehoisuus kiellettävä. Saastuttaa ja väärä kehitys.

Anonyymi

Max 40 kw. Vaihteisto käyttöön. Nopeus max 90kmh. -10c matka minimi 1000km 2 henkilöä plus 30kg tavarat kuormalla. Tesla on jees mutta tuolle teholle muutettava. Matkailuvaunut sähköavusteisiksi ja katot aurinkopaneeleista.
40kw teho riittää varmasti. Vaihteisto on avain voiman riittämiseen. Suoraveto vain erikoiskäyttöön,kevyeen. Aurinkopaneelit maksimi kokoon laitteisiin. Vain näin maailma pelastuu.

Isotmatkailuautot toimivat myös tällä teholla. Ja matka sujuu ympäri maailman. Ei se tämän vaikeampaa ole. Muutos on helppo ja järkeenkäyvä. Ihminen on typerä kun 0-100km 3sek on ajatuksen ainoa kiiluva säde.

82

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tavallan olet oikeassa, olen tarkkaillut sähköautossani käytettyä tehoa ja normaali ajossa harvoin tehon tarve on yli 30kWh. Tasaisella menee noin 7kWH JA jyrkässä ylämäessä nousee tuohon kolmeen kymppiin joten 40kwh varmasti riittäisi jopa hieman sporttisempaan ajoon.

      • Anonyymi

        Keskity ajamiseen ja muiden huomioimiseen!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Keskity ajamiseen ja muiden huomioimiseen!!

        Sehän onnistuu kun ei ole yht'äkkiä käsissä autoa jonka suorituskyky on tottunut siihen 0-100 km/h 16sek ja onkin heti kiihtyvä ylitehoinen sähköauto. Tesloilla on ollut onnettomuuksia kun ihmiset ei tajua suorituskyvyn parantumisesta eteen tulevia ongelmia.
        Ylitehoisuus jokaon siis tarpeetonta koska maailmaahan tässä ollaan pelastamassa eikä nautintoja tekemässä, ettei se tärkein nyt unohdu. Ylitehoisuus koskee jo monta automerkkiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sehän onnistuu kun ei ole yht'äkkiä käsissä autoa jonka suorituskyky on tottunut siihen 0-100 km/h 16sek ja onkin heti kiihtyvä ylitehoinen sähköauto. Tesloilla on ollut onnettomuuksia kun ihmiset ei tajua suorituskyvyn parantumisesta eteen tulevia ongelmia.
        Ylitehoisuus jokaon siis tarpeetonta koska maailmaahan tässä ollaan pelastamassa eikä nautintoja tekemässä, ettei se tärkein nyt unohdu. Ylitehoisuus koskee jo monta automerkkiä.

        Aika vähissä lienevät ne kaverit jotka ovat 16s nollasta sataan kiihtyvästä kamppeesta (onko niitä vielä jossain?) vaihtaneet Teslaan. Asiakaskunnalla on keskimäärin muitakin mielihaluja kuin maailman pelastaminen. Nopeilla autoilla tuppaa sattumaan enemmän onnettomuuksia kuin hitailla, ihan siksi että ne tietyntyyppiset riskukuljettajat haluavat yleensä nopean auton. Jos nopeita autoja ei olisi saatavilla niin kyllä ne samat veijarit pöljäilisivät vaikka mopolla.

        Jos katsotaan yhteiskunnan taholta hyväksi asiaksi että sähköautoja myydään, ei niiden ominaisuuksien tarkoituksellisessa heikentämisessä ole mitään järkeä. Henkilökohtaisesti voisin olla kiinnostunut vaikkapa 30 tonnia maksavasta 110 kW:n ID.3:sta, mutta en todellakaan 30 tonnia maksavasta 40 kW:n ID.3:sta. Kiihdytä sillä nyt sitten lyhyeltä moottoritien rampilta sekaan auto täynnä perhettä ja tavaraa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Keskity ajamiseen ja muiden huomioimiseen!!

        Aasimainen vastaus, auto kerää dataa myös korkeudesta, voin mastuboida tiedoilla jälkeäpäin.

        Sähköautot ovat ikään, kuin älyautoja myös, tietysti ymmärtää, että polttis autoilija ei ihan elä tässä päivässä tegnologian ymmärryksessä.


      • Anonyymi

        Sulla menee teho ja energia sekaisin.

        Tehon yksikkö on Watti.


      • Anonyymi

        Puhut nyt väärillä termeillä, aloittaja tarkoitti tehoa. Jos kertomasi verrataan tavalliseen polttomoottoriautoon, aloittaja esitti että 55 hv riittää moottoritehoksi (useimmiten riittääkin, jopa paljon vähemmän). Sinä taas puhut kuinka monta litraa auto kuluttaa bensiiniä sadalla kilometrillä.


    • Anonyymi

      Asiaa puhut. Olen myös ihmetellyt miksi sähköautoissa pitää olla hirmuiset yli 100kW tehot? Näillä sitten pääsee sen 200-300km kun on valtava akkukapasiteetti. Menee tehot ihan hukkaan.
      Kun teho on jotain 40kW niin johan em. akkukapasiteetti antaisi ajomatkaksi luokkaa 800-1000km ilman välilatausta. Autohan voisi muuten olla kuten nyt mutta turhaa moottoritehoa vaan pois.

      • Anonyymi

        Miksi autoteollisuus työntää markkinoille isoja maastureita ym? Eikö EUn pitäisi saada aikaan sopimus, että sähköautojen tuotantoa ja myyntiä lisätään? Jotenkin tuntuu, että tämä autoilu vastaan ilmaston pelastaminen ei oikein toimi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi autoteollisuus työntää markkinoille isoja maastureita ym? Eikö EUn pitäisi saada aikaan sopimus, että sähköautojen tuotantoa ja myyntiä lisätään? Jotenkin tuntuu, että tämä autoilu vastaan ilmaston pelastaminen ei oikein toimi?

        Nyt pukkaantuu tai jollei korona kiusaa isompia maastureita täyssähköisenä ainakin mersulta ja BMW llä.

        Toyotasta en tiiä tai skotasta, audillakin vissiin.


      • Anonyymi

        Oikeastaan väärin sillä tahtovat kuluttaa noin 15-25 kwh sadallekilometrille keskimäärin. Ei se 40kwh akku vie kuin n 150-300km keleistä riippuen. Mutta suuritehoinen kiihdyttely vaan kuluttaa sitä energiaa ihan joka voimanlähteellä ja ei jarrutus sitä takaisin tuo kuin hivenen sähköllä. Epämiellyttävää kyytiäkin semmoinen nykiminen. Tavoite on maailman pelastus ei sen liikennevalo kyykyttämisen sen lapsellisuuden tavoittelu. Hyvä olisi jos kaupunkialueen sähköautot putoaisi tehoiltaan kaikki 10kw tehoon ja taajaman ulkopuolella tehot palaa käyttöön. Ilma on sakeaa ainetta.


      • Anonyymi

        Hirmuiset? 100 kW on aika monessa polttomottoriautossakin, ettei ne "hirmuiset" tehot ole.

        Hyvissä sähköautoissa sen sijaan on helposti 300 - 400 kW.

        Akkukapasiteetti on hyvässä sähköautossa lähemmäs 100kWh, mutta sillä ei ole hetkellisen tehon kanssa mitään tekemistä, se on sama kuin polttoainetankin koko.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi autoteollisuus työntää markkinoille isoja maastureita ym? Eikö EUn pitäisi saada aikaan sopimus, että sähköautojen tuotantoa ja myyntiä lisätään? Jotenkin tuntuu, että tämä autoilu vastaan ilmaston pelastaminen ei oikein toimi?

        Maasturit ovat hyötyautoja.

        Miksi sen sijaan työnnetään markkinoille turhanpäiväisiä urheiluautoja ja tehoautoja Kukaan ei tarvitse alle 12 s 0-100km/h kiihtyvyyttä.


      • Anonyymi

        Iso akku on kallis. Auton hinta nousee sen vuoksi niin paljon, että ostajalle on tarjottava jotain muuta kuin tavallinen keskivertokottero.


    • Anonyymi

      Polttomootori vehkeet on kyllä ankeita kun hukkaavat mielettömästi tehoa, ennen vetäviä pyöriä! Kyllapa sähkö on kätsyä tekniikkaa?

      • Anonyymi

        Kyllä, kuskataan älytöntä kuormaa akkuja aina kyydissä ajoi kuinka vähän tahansa ja kuitenkin käytännöllisyys, eli lataaminen pitää suunnitella ennakkoon ettei virta lopu.


      • Anonyymi

        Sähkössä se hukka vain siirretään fyysisesti eri paikkaan, eli voimalaitokselle.

        Kokonaissysteemin hyötysuhde paranee marginaalisesti, ja sitten kun huomioidaan systeemin valmistus jne. kustannukset, hyöty tulee sitäkin kyseenalaisemmaksi.


    • Anonyymi

      Patteriautoon tosiaan riittääsi parikymmentä kW, kun ei niillä kuitenkaan kaupunkien ulkopuolelle ole asiaa. Hyvä että asia alkaa aueta patteripetterillekin.

      • Anonyymi

        Patteriauto on tulevaisuus ja pitkät matkat sujuu hyvin. Ei se bensa tupla turbokaan ole hääppöinen kun siihen laitetaan 12 litrainen bensa tankki vai mitä luulet? Akku ja bensa tankki on sama asia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Patteriauto on tulevaisuus ja pitkät matkat sujuu hyvin. Ei se bensa tupla turbokaan ole hääppöinen kun siihen laitetaan 12 litrainen bensa tankki vai mitä luulet? Akku ja bensa tankki on sama asia.

        " Akku ja bensa tankki on sama asia."

        Mutta täysikään bensatankki ei paina 500 kg!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Akku ja bensa tankki on sama asia."

        Mutta täysikään bensatankki ei paina 500 kg!

        Mutta vaihteisto ja polttonestettä pääosin lämmöksi muuttava polttomoottori painavat satoja kiloja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta vaihteisto ja polttonestettä pääosin lämmöksi muuttava polttomoottori painavat satoja kiloja.

        Tyypillinen polttomoottoriauton paino on 1300 kg.

        Patteriautot sitten jotain 1700 kg luokkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Patteriauto on tulevaisuus ja pitkät matkat sujuu hyvin. Ei se bensa tupla turbokaan ole hääppöinen kun siihen laitetaan 12 litrainen bensa tankki vai mitä luulet? Akku ja bensa tankki on sama asia.

        Juu pitkätkin matkat sujuu hyvin, kun ajetaan riittävän hitaasti. Sähköautossahan kulutus muuttuu ajonopeuden ja -olosuhteiden mukaan paljon dramaattisemmin kuin polttomoottoriautolla.


    • Anonyymi

      Aloitin ketjun ja toinen idea on polttomoottori joka on vain sähköntuottaja ja kiinteästi autossa mutta polttoaine on etanol tai bensa ,diesel ja kokonaisuus lataa akkuja hyvällä hyötysuhteella lämmöntalteenotto hukkalämmöstä pakokaasu yms jakaminen akkujen hyvinvointiin hukkalämpö hyötykäyttöön. Eli akku on pienempi/kevyempi esim n 300 km matka sähköllä polttomoottori sammuksissa. Moottori voisi toimia myös ajonaikana ja tuottaa lämpöä kylmiin aikoihin hukkalämmöstä ja latailee akkuja samalla ja jatkaa myös hiukan toimintamatkaa. Auto on siten käypä myös sähköttömille alueille satunnaisiin liikkumisiin ja retkiin. Laturimoottori jotain 1,5- 2kw luokkaa. Ei vaadi kovin suurta raskasta meluavaa muinaismoottoria joka on siis alansa huippua ja siten puhdas mutta luotettava. Pitkäikäistä tekniikka että latausmoottori voi sähköistää vaikka mökkiä viikonlopun reissuilla. 100% sähköauto ei ihan kaikille ole järkevin mahdollisuus. Toisekseen kaupunki asuminen on myrkkyä muutenkin osalle ihmisiä kuten esim allekirjoittaneelle. Kaasua jotenkin vierastan vieläkin. Aurinkopaneelia joka kattoon kulkupeleissä.

      • Anonyymi

        Johan tuollaisia omalla generaattorilla varustettuja "sähköautoja" on ollut kohta kymmenen vuotta, mullakin on yksi. Mutta 300 kilometrin ajomatkan mahdollistava akkupaketti on niin iso, painava ja kallis köntti ettei sen kaveriksi ole mieltä rakennella painavaa ja tilaa vievää polttomoottoria. Jo 60-100 km:n käyttösäteen akusto riittää suurimmalle osalle autoilijoista niin suureen osaan ajoja, että suurempi akusto on lähinnä kallista mukana hinattavaa kuollutta painoa. Niille pidemmille reissuille kun on joka tapauksessa se pottomoottori.

        Kahden kilowatin moottori ei sitten riitä yhtään mihinkään. Keskikokoisen auton tarvitsema sähköenergia per 100 km on vuoden keskiarvona luokkaa 20 kWh. Vai pitäisikö sitä polttomoottoria vinguttaa kymmenen tuntia että autolla voisi ajaa tunnin? Lataushäviöt sitten päälle.

        Vaihteistolle ei sähköautossa ole tarvetta kun pysytellään suomalaisten nopeusrajoitusten sisäpuolella. Tutustu sähkömoottorin vääntökäyrään niin ymmärrät miksi.

        Sähköauton suuri teho tulee vähän niin kuin sivutuotteena. Jotta autolle saadaan käyttökelpoinen toimitasäde yhdellä latauksella, siinä pitää olla isot akut joista yleensä myös saadaan suuri hetkellinen virta. Ja virta on se joka rajoittaa sähkömoottorin tehoa. Itse moottorin mitoittaminen isolle teholle ei maksa juuri mitään, eikä lisää kohtuuttomasti painoa. Polttomoottoriautossa asetelma on ihan erilainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Johan tuollaisia omalla generaattorilla varustettuja "sähköautoja" on ollut kohta kymmenen vuotta, mullakin on yksi. Mutta 300 kilometrin ajomatkan mahdollistava akkupaketti on niin iso, painava ja kallis köntti ettei sen kaveriksi ole mieltä rakennella painavaa ja tilaa vievää polttomoottoria. Jo 60-100 km:n käyttösäteen akusto riittää suurimmalle osalle autoilijoista niin suureen osaan ajoja, että suurempi akusto on lähinnä kallista mukana hinattavaa kuollutta painoa. Niille pidemmille reissuille kun on joka tapauksessa se pottomoottori.

        Kahden kilowatin moottori ei sitten riitä yhtään mihinkään. Keskikokoisen auton tarvitsema sähköenergia per 100 km on vuoden keskiarvona luokkaa 20 kWh. Vai pitäisikö sitä polttomoottoria vinguttaa kymmenen tuntia että autolla voisi ajaa tunnin? Lataushäviöt sitten päälle.

        Vaihteistolle ei sähköautossa ole tarvetta kun pysytellään suomalaisten nopeusrajoitusten sisäpuolella. Tutustu sähkömoottorin vääntökäyrään niin ymmärrät miksi.

        Sähköauton suuri teho tulee vähän niin kuin sivutuotteena. Jotta autolle saadaan käyttökelpoinen toimitasäde yhdellä latauksella, siinä pitää olla isot akut joista yleensä myös saadaan suuri hetkellinen virta. Ja virta on se joka rajoittaa sähkömoottorin tehoa. Itse moottorin mitoittaminen isolle teholle ei maksa juuri mitään, eikä lisää kohtuuttomasti painoa. Polttomoottoriautossa asetelma on ihan erilainen.

        Tuo edellinen pölvästi on taas myymässä lataushybridiä.

        Katsotaan pojan kortit
        - vakiokierrosluvulle optimoidun polttomoottorin hyötysuhde 35 %
        - generaattori 92 %
        - akun lataus 92 %
        - akun purkaminen 92 %
        - taajuusmuuttaja 95 %
        - sähkömoottori 92 %
        - alennusvaihde kiinteällä välityssuhteella 98 %

        Kokonaishyötysuhde bensasta auton liike-energiaksi 23,3 %.

        Tavallinen auto
        - moottorin hyötysuhde maantieajossa 30 %
        - voimansiirto 93 %

        Kokonaishyötysuhde 28 %. Tosin tämä vain ajettaessa pitkää matkaa tasanopeudella. Kaupungissa polttoainetta kuluu tyhjäkäyntiin ja liike-energiaa hukataan jarrutuksiin. Lyhyillä ajomatkoilla myös moottorin lämmitys käyntilämpöön vie veronsa -> keskimääräinen hyötysuhde 15 %.

        Patterivouhottajan sarjahybrdi saattaa toimia ruuhkaliikenteessä, missä voidaan pelata jarrutusenergian talteenoton kanssa. Maantieajossa moinen ratkaisu on ihan katastrofi.

        Vrt. jäänmurtajissa ja ruåtsinlautoissa käytetään vastaavaa ideaa eli dieselkoneilla tahkotaan sähköä ja propelli pyörii sähkömoottorin voimin. Tämä mahdollistaa hyvän manöveerauskyvyn (mm. nopea suunnanvaihto). Pitkää matkaa tahkoavissa rahtilaivoissa on puolestaan suoraveto. Kirjaimellisesti. Moottorina on niin hidaskäyntinen diesel, ettei edes alennusvaihteistoa tarvita - propelli on suoraan kampiakselin päässä kiinni. Häviöt minimoitu näin.

        Em. syystä Opel Ampera on sarjahybridi kaupunkiajossa, mutta muuttuu rinnakkaishybridiksi maantiellä (kone kytketään mekaanisesti voimansiirtoon).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo edellinen pölvästi on taas myymässä lataushybridiä.

        Katsotaan pojan kortit
        - vakiokierrosluvulle optimoidun polttomoottorin hyötysuhde 35 %
        - generaattori 92 %
        - akun lataus 92 %
        - akun purkaminen 92 %
        - taajuusmuuttaja 95 %
        - sähkömoottori 92 %
        - alennusvaihde kiinteällä välityssuhteella 98 %

        Kokonaishyötysuhde bensasta auton liike-energiaksi 23,3 %.

        Tavallinen auto
        - moottorin hyötysuhde maantieajossa 30 %
        - voimansiirto 93 %

        Kokonaishyötysuhde 28 %. Tosin tämä vain ajettaessa pitkää matkaa tasanopeudella. Kaupungissa polttoainetta kuluu tyhjäkäyntiin ja liike-energiaa hukataan jarrutuksiin. Lyhyillä ajomatkoilla myös moottorin lämmitys käyntilämpöön vie veronsa -> keskimääräinen hyötysuhde 15 %.

        Patterivouhottajan sarjahybrdi saattaa toimia ruuhkaliikenteessä, missä voidaan pelata jarrutusenergian talteenoton kanssa. Maantieajossa moinen ratkaisu on ihan katastrofi.

        Vrt. jäänmurtajissa ja ruåtsinlautoissa käytetään vastaavaa ideaa eli dieselkoneilla tahkotaan sähköä ja propelli pyörii sähkömoottorin voimin. Tämä mahdollistaa hyvän manöveerauskyvyn (mm. nopea suunnanvaihto). Pitkää matkaa tahkoavissa rahtilaivoissa on puolestaan suoraveto. Kirjaimellisesti. Moottorina on niin hidaskäyntinen diesel, ettei edes alennusvaihteistoa tarvita - propelli on suoraan kampiakselin päässä kiinni. Häviöt minimoitu näin.

        Em. syystä Opel Ampera on sarjahybridi kaupunkiajossa, mutta muuttuu rinnakkaishybridiksi maantiellä (kone kytketään mekaanisesti voimansiirtoon).

        Asiasi on kyllä oikein, mutta vähän vähemmän aggressiivinen twisti veisi keskustelua paremmin eteenpäin.

        Tietääkseni kaikki ladattavat hybridit ovat jossain määrin kompromisseja, valitut painotukset vaan vaihtelevat. Sarjahybridin hyötysuhde on tosiaan häviöiden kertautumisen vuoksi rinnakkaishybridiä huonompi. Toisaalta markkinoilla ei taida olla yhtään rinnakkaishybridiä täysitehoisella sähkömoottorilla, vaan huipputehontarvetta katetaan käynnistämällä polttomoottori. Johtuneeko tilantarpeesta?

        Ampera muuten on rinnakkaishybridi vain moottoritie(kesä)nopeuksissa eli silloin kun polttomoottori on sopivalla pyörintänopeusalueella kytkeytyäkseen suoraan voimansiirtoon. Varsinaista vaihteistoahan siinä ei ole. Tämähän ei tosin ollut tekstisi pointti, kunhan vähän tarkensin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asiasi on kyllä oikein, mutta vähän vähemmän aggressiivinen twisti veisi keskustelua paremmin eteenpäin.

        Tietääkseni kaikki ladattavat hybridit ovat jossain määrin kompromisseja, valitut painotukset vaan vaihtelevat. Sarjahybridin hyötysuhde on tosiaan häviöiden kertautumisen vuoksi rinnakkaishybridiä huonompi. Toisaalta markkinoilla ei taida olla yhtään rinnakkaishybridiä täysitehoisella sähkömoottorilla, vaan huipputehontarvetta katetaan käynnistämällä polttomoottori. Johtuneeko tilantarpeesta?

        Ampera muuten on rinnakkaishybridi vain moottoritie(kesä)nopeuksissa eli silloin kun polttomoottori on sopivalla pyörintänopeusalueella kytkeytyäkseen suoraan voimansiirtoon. Varsinaista vaihteistoahan siinä ei ole. Tämähän ei tosin ollut tekstisi pointti, kunhan vähän tarkensin.

        > Toisaalta markkinoilla ei taida olla yhtään rinnakkaishybridiä täysitehoisella sähkömoottorilla, vaan huipputehontarvetta katetaan käynnistämällä polttomoottori.

        Täysin väärin! Opel Ampera / Chevrolet Volt on juuri tällainen!

        Tosin Amperakin on pikemminkin sähköauto "range exterder" polttomoottorilla. Tosin Amperan akku on sähköautoksi pieni ja polttomoottori aika iso verrattuna moneen muuhun "range extender" malliin, missä polttis on lähinnä pelastusrengas.

        Amperassa sähkömoottori on 111 kW tehoinen eikä tässä autossa 63 kW polttomoottoria tarvita apuun edes täyskaasukiihdytyksissä. Ampera osaa myös esilämmittää itsensä tolpasta imettävällä virralla (ainakin Kialla "haasteita" tässä). Ajon aikana jos vilu yllättää, niin sitten kait joudutaan polttomoottoria vaivaamaan...

        Useimmissa hybrideissä ne sähkömoottorit ovat joko itkettävän/säälittävän tehoisia (tyyliin 10 kW) tai akku ei niitä jaksa ruokkia, joten polttomoottoria pitää ulisuttaa reippaammissa kiihdytyksessä. Vrt. mopoautoissa 4 vaiolikosenyt 5 kW, mutta mopoauton paino on 30 % näiden hybridien painosta.

        Aloittajan kaipaamalla 40 kW tehollakin painava sähköauto puutuu ylämäkiin, missä tehontarve voi olla kolminkertainen tasamaalla köröttelyyn verrattuna.

        Ainakin pitäisi rakentaa joka mäkeen ohituskaistat, jotta pääsee rekat ohi puutuvista patteriautoista ;-D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Johan tuollaisia omalla generaattorilla varustettuja "sähköautoja" on ollut kohta kymmenen vuotta, mullakin on yksi. Mutta 300 kilometrin ajomatkan mahdollistava akkupaketti on niin iso, painava ja kallis köntti ettei sen kaveriksi ole mieltä rakennella painavaa ja tilaa vievää polttomoottoria. Jo 60-100 km:n käyttösäteen akusto riittää suurimmalle osalle autoilijoista niin suureen osaan ajoja, että suurempi akusto on lähinnä kallista mukana hinattavaa kuollutta painoa. Niille pidemmille reissuille kun on joka tapauksessa se pottomoottori.

        Kahden kilowatin moottori ei sitten riitä yhtään mihinkään. Keskikokoisen auton tarvitsema sähköenergia per 100 km on vuoden keskiarvona luokkaa 20 kWh. Vai pitäisikö sitä polttomoottoria vinguttaa kymmenen tuntia että autolla voisi ajaa tunnin? Lataushäviöt sitten päälle.

        Vaihteistolle ei sähköautossa ole tarvetta kun pysytellään suomalaisten nopeusrajoitusten sisäpuolella. Tutustu sähkömoottorin vääntökäyrään niin ymmärrät miksi.

        Sähköauton suuri teho tulee vähän niin kuin sivutuotteena. Jotta autolle saadaan käyttökelpoinen toimitasäde yhdellä latauksella, siinä pitää olla isot akut joista yleensä myös saadaan suuri hetkellinen virta. Ja virta on se joka rajoittaa sähkömoottorin tehoa. Itse moottorin mitoittaminen isolle teholle ei maksa juuri mitään, eikä lisää kohtuuttomasti painoa. Polttomoottoriautossa asetelma on ihan erilainen.

        Selitin asiani ilmeisen väärin koska kommenttisi on johonkin toiseen ilmeisen oikea mutta esittämääni autoon väärä johtopäätös monessa kohdassa.

        "Johan tuollaisia omalla generaattorilla varustettuja "sähköautoja" on ollut kohta kymmenen vuotta, mullakin on yksi. Mutta 300 kilometrin ajomatkan mahdollistava akkupaketti on niin iso, painava ja kallis köntti ettei sen kaveriksi ole mieltä rakennella painavaa ja tilaa vievää polttomoottoria. Jo 60-100 km:n käyttösäteen akusto riittää suurimmalle osalle autoilijoista niin suureen osaan ajoja, että suurempi akusto on lähinnä kallista mukana hinattavaa kuollutta painoa. Niille pidemmille reissuille kun on joka tapauksessa se pottomoottori.

        Kahden kilowatin moottori ei sitten riitä yhtään mihinkään. Keskikokoisen auton tarvitsema sähköenergia per 100 km on vuoden keskiarvona luokkaa 20 kWh. Vai pitäisikö sitä polttomoottoria vinguttaa kymmenen tuntia että autolla voisi ajaa tunnin? Lataushäviöt sitten päälle.

        Vaihteistolle ei sähköautossa ole tarvetta kun pysytellään suomalaisten nopeusrajoitusten sisäpuolella. Tutustu sähkömoottorin vääntökäyrään niin ymmärrät miksi.

        Sähköauton suuri teho tulee vähän niin kuin sivutuotteena. Jotta autolle saadaan käyttökelpoinen toimitasäde yhdellä latauksella, siinä pitää olla isot akut joista yleensä myös saadaan suuri hetkellinen virta. Ja virta on se joka rajoittaa sähkömoottorin tehoa. Itse moottorin mitoittaminen isolle teholle ei maksa juuri mitään, eikä lisää kohtuuttomasti painoa. Polttomoottoriautossa asetelma on ihan erilainen."

        Akku "köntti" on suht pieni koska ajomatka on noin 300km akulla.
        Latausmoottori ei moottori kuten kirjoitit, on pieni ei iso ja tilaa vievä koska sen lataus teho on normi 8ampeeria tunnissa 220v luokkaa. Semmoisilla autoilla ajetaan jo nyt esim tesla. Tutustuppa esim 2kw salkku agrekaatteihin painonpuolesta ja en nyt tarkoita että suoraan laitetaan se kipor 2kw sinne autoon. Vaan jotain hienompaa eikä ole iso ja raskas. Vaihteistoja tulee sähköautoihin koska 40kw ei riitä muuten,vaihteistolla se voima muutetaan oikeaksi oikeaan tilanteeseen ja kuormaan. Tiedän sähkömoottoreiden käyttäytymistä jotain en muuten kirjoittaisi tätä.

        Maailmaahan tässä ollaan pelastamassa ja siksi ylitehoiset energia imurit pitää poistaa. Moottoritien rampista kiihtyy hyvin liikenteen sekaan jos tahtoa löytyy ja hei löytyyhän sitä kun näkymätön virus pisti maailman polvilleen. Tämä pikkulataus setti auto siis ladataan kuten sähköautotkin hitaasti yön yli tai päivänmittaan töissä. Oma lataus moottori lisä on paremmin sopiva elämänlaadun paremmin haluamille seuduille ja esim sinne sähköttömälle mökille jossa se agrekaatti jauhaa puskassa sähköä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        > Toisaalta markkinoilla ei taida olla yhtään rinnakkaishybridiä täysitehoisella sähkömoottorilla, vaan huipputehontarvetta katetaan käynnistämällä polttomoottori.

        Täysin väärin! Opel Ampera / Chevrolet Volt on juuri tällainen!

        Tosin Amperakin on pikemminkin sähköauto "range exterder" polttomoottorilla. Tosin Amperan akku on sähköautoksi pieni ja polttomoottori aika iso verrattuna moneen muuhun "range extender" malliin, missä polttis on lähinnä pelastusrengas.

        Amperassa sähkömoottori on 111 kW tehoinen eikä tässä autossa 63 kW polttomoottoria tarvita apuun edes täyskaasukiihdytyksissä. Ampera osaa myös esilämmittää itsensä tolpasta imettävällä virralla (ainakin Kialla "haasteita" tässä). Ajon aikana jos vilu yllättää, niin sitten kait joudutaan polttomoottoria vaivaamaan...

        Useimmissa hybrideissä ne sähkömoottorit ovat joko itkettävän/säälittävän tehoisia (tyyliin 10 kW) tai akku ei niitä jaksa ruokkia, joten polttomoottoria pitää ulisuttaa reippaammissa kiihdytyksessä. Vrt. mopoautoissa 4 vaiolikosenyt 5 kW, mutta mopoauton paino on 30 % näiden hybridien painosta.

        Aloittajan kaipaamalla 40 kW tehollakin painava sähköauto puutuu ylämäkiin, missä tehontarve voi olla kolminkertainen tasamaalla köröttelyyn verrattuna.

        Ainakin pitäisi rakentaa joka mäkeen ohituskaistat, jotta pääsee rekat ohi puutuvista patteriautoista ;-D

        Paitsi että Ampera ei ole rinnakkaishybridi kuin poikkeustapauksessa, muulloin se on sarjahybridi. Muistan lukeneeni jostain että raja-arvo rinnakkaishybridikäytölle on 117 km/h nopeus, eli tähän vuodenaikaan se olisi aina sarjahybridi. Vaikea sanoa, tuota ei lue ohjekirjassa eikä vaihtoa tilasta toiseen huomaa mitenkään.

        Lisäksi uutta Amperaa ei kaupasta ole saanut moniin vuosiin. Onhan se tietty käytettyjen markkinoilla, mutta ei uusien.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo edellinen pölvästi on taas myymässä lataushybridiä.

        Katsotaan pojan kortit
        - vakiokierrosluvulle optimoidun polttomoottorin hyötysuhde 35 %
        - generaattori 92 %
        - akun lataus 92 %
        - akun purkaminen 92 %
        - taajuusmuuttaja 95 %
        - sähkömoottori 92 %
        - alennusvaihde kiinteällä välityssuhteella 98 %

        Kokonaishyötysuhde bensasta auton liike-energiaksi 23,3 %.

        Tavallinen auto
        - moottorin hyötysuhde maantieajossa 30 %
        - voimansiirto 93 %

        Kokonaishyötysuhde 28 %. Tosin tämä vain ajettaessa pitkää matkaa tasanopeudella. Kaupungissa polttoainetta kuluu tyhjäkäyntiin ja liike-energiaa hukataan jarrutuksiin. Lyhyillä ajomatkoilla myös moottorin lämmitys käyntilämpöön vie veronsa -> keskimääräinen hyötysuhde 15 %.

        Patterivouhottajan sarjahybrdi saattaa toimia ruuhkaliikenteessä, missä voidaan pelata jarrutusenergian talteenoton kanssa. Maantieajossa moinen ratkaisu on ihan katastrofi.

        Vrt. jäänmurtajissa ja ruåtsinlautoissa käytetään vastaavaa ideaa eli dieselkoneilla tahkotaan sähköä ja propelli pyörii sähkömoottorin voimin. Tämä mahdollistaa hyvän manöveerauskyvyn (mm. nopea suunnanvaihto). Pitkää matkaa tahkoavissa rahtilaivoissa on puolestaan suoraveto. Kirjaimellisesti. Moottorina on niin hidaskäyntinen diesel, ettei edes alennusvaihteistoa tarvita - propelli on suoraan kampiakselin päässä kiinni. Häviöt minimoitu näin.

        Em. syystä Opel Ampera on sarjahybridi kaupunkiajossa, mutta muuttuu rinnakkaishybridiksi maantiellä (kone kytketään mekaanisesti voimansiirtoon).

        Opel ampera on aivan eri ideainen mitä ketjun aloittaja kirjoitti,ei saa rinnastaa. Eri teniikka ja filosofia.


      • Anonyymi

        Tuo auto on keksitty jo aikoja sitten, sille on nimikin; hybridiauto.

        "Laturimoottori jotain 1,5- 2kw luokkaa"

        Näin pieni laturimoottori ei riitä mihinkään, ellet halua odotella kolmea päivää sitten kun akku loppuu ja tarvitsee päästä liikkeelle. Jos auton kulutus on 20 kWh, tarvitaan 60 kWh akku 300 km matkan ajamiseen. Tuon lataaminen 1,5 kW sähköteholtaan olevalla agregaatilla vie optimaalisissa olissa vähintään 40 tuntia.

        Jos moottorin hyötysuhde on sama, se saa olla vaikka 200 kW tehoinen, latauksen kulutusta se ei nosta yhtään. Isoin ongelma on moottorin massa.

        Ja tästä päästään siihen, että moottorin kannataisi ehkä olla kaasuturbiini ennemmin kuin mäntämoottori. Niillä on parhaimmillaan hyvä hyötyshde ja erittäin pieni koko ja massa suhteessa tehoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo auto on keksitty jo aikoja sitten, sille on nimikin; hybridiauto.

        "Laturimoottori jotain 1,5- 2kw luokkaa"

        Näin pieni laturimoottori ei riitä mihinkään, ellet halua odotella kolmea päivää sitten kun akku loppuu ja tarvitsee päästä liikkeelle. Jos auton kulutus on 20 kWh, tarvitaan 60 kWh akku 300 km matkan ajamiseen. Tuon lataaminen 1,5 kW sähköteholtaan olevalla agregaatilla vie optimaalisissa olissa vähintään 40 tuntia.

        Jos moottorin hyötysuhde on sama, se saa olla vaikka 200 kW tehoinen, latauksen kulutusta se ei nosta yhtään. Isoin ongelma on moottorin massa.

        Ja tästä päästään siihen, että moottorin kannataisi ehkä olla kaasuturbiini ennemmin kuin mäntämoottori. Niillä on parhaimmillaan hyvä hyötyshde ja erittäin pieni koko ja massa suhteessa tehoon.

        Lisäksi kaasuturbiini on mekaanisesti yksinkertainen, joten se on erittäin luotettava.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisäksi kaasuturbiini on mekaanisesti yksinkertainen, joten se on erittäin luotettava.

        Toisin kuin kevyet mäntämoottorit tuppaavat olemaan nopeakäyntisiä, ja lyhytikäisiä.

        Jos haluat suuremman tehon mäntämoottorista suhteessa sen massaan, yksi tapa on nostaa kierrosnopeutta, mutta samalla lisääntyy eri pintoihin kohdistuva kulutus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisäksi kaasuturbiini on mekaanisesti yksinkertainen, joten se on erittäin luotettava.

        Kaasuturbiinin hyösysuhde vain on surkea. Eli kulutus kasvaisi. Lisäksi näitä on riivannut moottorin hidas kiihtyminen maksimiteholle/kierrosluvulle. Kaasuturbiiniauton 0-100 kiihtyvyys on siis ollut vähän verkkaan puoleista, vaikka teho paperilla iso.

        Kaasuturbiin puoltaa paikkaansa silloin, kun moottorin paino tai tehopainosuhde on ratkaisevaa. Eli lentokoneissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaasuturbiinin hyösysuhde vain on surkea. Eli kulutus kasvaisi. Lisäksi näitä on riivannut moottorin hidas kiihtyminen maksimiteholle/kierrosluvulle. Kaasuturbiiniauton 0-100 kiihtyvyys on siis ollut vähän verkkaan puoleista, vaikka teho paperilla iso.

        Kaasuturbiin puoltaa paikkaansa silloin, kun moottorin paino tai tehopainosuhde on ratkaisevaa. Eli lentokoneissa.

        Parhaiden kaasuturbiinien hyötysuhde on erittäin hyvä sähköntuotannossa, yli 60% hyötysuhdeita saavutettu voimalaitosturbiineilla:

        https://www.mhi.co.jp/technology/review/pdf/e503/e503001.pdf

        Kaastuturbiinia käytettäisiin autossa vain generaattorina, jolloin kiihtyvyys ei ole ongelma. Ajo tehdään kokonaan sähkömoottorilla ja akusta saatavalla virralla, jollion nopea vaste ja kiihtyvyys saadaan sieltä.

        Hybridin heikkoja puoli ovat polttomoottorin suuri massa ja kompleksisuus, jotka molemmat ratkeavat kaasturubiinilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Parhaiden kaasuturbiinien hyötysuhde on erittäin hyvä sähköntuotannossa, yli 60% hyötysuhdeita saavutettu voimalaitosturbiineilla:

        https://www.mhi.co.jp/technology/review/pdf/e503/e503001.pdf

        Kaastuturbiinia käytettäisiin autossa vain generaattorina, jolloin kiihtyvyys ei ole ongelma. Ajo tehdään kokonaan sähkömoottorilla ja akusta saatavalla virralla, jollion nopea vaste ja kiihtyvyys saadaan sieltä.

        Hybridin heikkoja puoli ovat polttomoottorin suuri massa ja kompleksisuus, jotka molemmat ratkeavat kaasturubiinilla.

        Tietenkään pienistä turbiineista ei koskaan saada yhtä hyviä hyötysuhteita kuin voimalaitoksissa, mutta väite, että turbiinin hyötysuhde olisi ertyisen heikko ei kyllä pidä paikkaansa.

        Myös mäntämoottoreissa huippuhyötysuhteet on tehty isoilla hidaskäyntisillä koneilla eikä pienillä automoottoreilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Johan tuollaisia omalla generaattorilla varustettuja "sähköautoja" on ollut kohta kymmenen vuotta, mullakin on yksi. Mutta 300 kilometrin ajomatkan mahdollistava akkupaketti on niin iso, painava ja kallis köntti ettei sen kaveriksi ole mieltä rakennella painavaa ja tilaa vievää polttomoottoria. Jo 60-100 km:n käyttösäteen akusto riittää suurimmalle osalle autoilijoista niin suureen osaan ajoja, että suurempi akusto on lähinnä kallista mukana hinattavaa kuollutta painoa. Niille pidemmille reissuille kun on joka tapauksessa se pottomoottori.

        Kahden kilowatin moottori ei sitten riitä yhtään mihinkään. Keskikokoisen auton tarvitsema sähköenergia per 100 km on vuoden keskiarvona luokkaa 20 kWh. Vai pitäisikö sitä polttomoottoria vinguttaa kymmenen tuntia että autolla voisi ajaa tunnin? Lataushäviöt sitten päälle.

        Vaihteistolle ei sähköautossa ole tarvetta kun pysytellään suomalaisten nopeusrajoitusten sisäpuolella. Tutustu sähkömoottorin vääntökäyrään niin ymmärrät miksi.

        Sähköauton suuri teho tulee vähän niin kuin sivutuotteena. Jotta autolle saadaan käyttökelpoinen toimitasäde yhdellä latauksella, siinä pitää olla isot akut joista yleensä myös saadaan suuri hetkellinen virta. Ja virta on se joka rajoittaa sähkömoottorin tehoa. Itse moottorin mitoittaminen isolle teholle ei maksa juuri mitään, eikä lisää kohtuuttomasti painoa. Polttomoottoriautossa asetelma on ihan erilainen.

        "Anonyymi
        24.03.2020 12:39

        Johan tuollaisia omalla generaattorilla varustettuja "sähköautoja" on ollut kohta kymmenen vuotta, mullakin on yksi. Mutta 300 kilometrin ajomatkan "
        tietääksen ei olevielä yhtään autoa esittämälläni tavalla ollut tuotannossa.
        Ydin:pieni energia tehokas agrekaattikombo joka elää omaa elämäänsä.
        (esim 2 viikkoa etelässä ja parkkiruudussa pitää auton tyytväisenä ja valmiina vaikka -20c pakkasessa akku lämmin valmiina ajoon täysi akku. Mökki viikonloppu korvessa kaukana verkoista pitää mökin ja auton sähköissä vaikka avustavana mäkkipaneelien ollessa niukat. Pakkasella pitää akut oikeassa lämmössä ja samalla ohjaamoa.
        Idea on ajaa paljon pelkällä akulla joka ladataan olemassa olevasta järjestelmästä kaupoissa yms. Sähkön totaalisesti loppuessa liikkuu vielä omin voimin mitä lie 10-20km/h ja lyhyellä parkkiseisauksella hetki lujempaakin mutta se on hätä tilanne.Mutta ei jää koskaan tienposkeen tuiskuun ja tuuleen näin. Kehäkolkme sisä puoli tuksin on tarvetta usein mutta ihmeesti uudeltamaalta lähdetään pakoon kaupunkia usein vuosikymmenestä toiseen. Lisäksi joillekin tulee mitta täyteen kaupunkia. Itse en muuta koskaan kaupunkiin. Käyn joskus ja ei ole ihmisen paikka eikä lemmikkieläinten.
        generaattoria pitää kehittää lisää että esim e85 on energiatehokkaampi ja litralla saa paljon kwh ,nyt se on vielä liian pieni hyötysuhteeltaan. Parempaan pystytän varmasti!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo auto on keksitty jo aikoja sitten, sille on nimikin; hybridiauto.

        "Laturimoottori jotain 1,5- 2kw luokkaa"

        Näin pieni laturimoottori ei riitä mihinkään, ellet halua odotella kolmea päivää sitten kun akku loppuu ja tarvitsee päästä liikkeelle. Jos auton kulutus on 20 kWh, tarvitaan 60 kWh akku 300 km matkan ajamiseen. Tuon lataaminen 1,5 kW sähköteholtaan olevalla agregaatilla vie optimaalisissa olissa vähintään 40 tuntia.

        Jos moottorin hyötysuhde on sama, se saa olla vaikka 200 kW tehoinen, latauksen kulutusta se ei nosta yhtään. Isoin ongelma on moottorin massa.

        Ja tästä päästään siihen, että moottorin kannataisi ehkä olla kaasuturbiini ennemmin kuin mäntämoottori. Niillä on parhaimmillaan hyvä hyötyshde ja erittäin pieni koko ja massa suhteessa tehoon.

        Autossahan on isompi akku jota ladataan normisti sähköautotyyliin. Lisälaturi on no lue itse missä se on no selitetty sekin asia. Kirjoitit tietämättä miten tämä ketju on edennyt. 1.5 kw on mukava latausteho joka riittää pitkälle ja sähköttömään korpeen.


    • Anonyymi

      > Tuo edellinen pölvästi on taas myymässä lataushybridiä.

      Eh, siis sarjahybridiä.

    • Anonyymi

      Ei sähkömoottorin nimellisteho vaikuta pätkääkään saavutettavaan ajomatkaan, jos moottorin painoa ei oteta huomioon. Sähkömoottorin hetkellisen akusta otetun tehon määrittää sähköjärjestelmän hyötysuhde, auton mekaaninen vierintävastus ja nopeudesta johtuva ilmanvastus, ei moottorin nimellisteho. Ekoasetuksilla tms maksimitehoksi voitaisiin säätää vaikka 10 kW

      • Anonyymi

        Olisiko ollut 250kg bmwi3 agregaatin paino REX malleissa jote ei se mahdottomia paina.

        Range pelkillä akuilla luokka 180km ja bensalla niin kauas, kun jerrykannussa tavaraa piisaa tai käyt tankkamassa vähän väliä.


    • Anonyymi

      Aloittaja miettii asioita polttomoottori mielessään, eli mitä tehokkaampi kone, sitä enemmän se kuluttaa vaikka ajo olisi rauhallista.
      Tämä ei päde sähköautoihin. Sähkömoottorin teholla ei ole juuri mitään vaikutusta ko. auton kulutukseen eli ajomatkaan koska sähkömoottori toimii aina erittäin hyvällä hyötysuhteella eikä siinä ole ns. joutokäyntiä.
      Eli sähköauton moottoriteho voi olla suuri tai pieni, vain akun koolla, auton aerodynamiikalla ja voimalinjan häviöillä on vaikutusta ajomatkaan. Toki myös fysiikan lait, eli ajotapa ja lämpötila vaikuttavat.

      • Anonyymi

        Juurikin näin ja tästä syytä vaikka sähköauton 150kW moottori vaihettaisiin 50kW moottoriin, ei ajomatka pitene kuin hitusen eli joitakin prosentteja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juurikin näin ja tästä syytä vaikka sähköauton 150kW moottori vaihettaisiin 50kW moottoriin, ei ajomatka pitene kuin hitusen eli joitakin prosentteja.

        Ei ehkä pitene lainkaa. Tehokkaampi moottori on kalliimpi, mutta suurin kuluerä joka tapauksessa akku... ja jos laitetaan iso = kallis = painava akku toimintasäteen kasvattamiseksi, niin miksei sitten otettaisi iloa irti tästä akusta saatavasta suuresta purkuvirrasta/tehosta?

        Polttomoottorilla hyötysuhde heikkenee pienellä kuormituksella. Varmaan sähköpeleilläkin hyvin hiljaa hiipiminen on epätaloudellista, koska taajuusmuuttajilla yms. rekkuloillakin on tyhjäkäyntihäviö. Toisaalta tehojen kasvaessa kasvavat myös häviöt (jännitehäviö johtimissa, käämityksissä yms. on verrannollinen virran neliöön ja tehohäviö virran kuutioon). Turhan pientä moottoria joutuu ehkä moottoritiellä rääkkäämään jo huonomman hyötysuhteen alueella?

        Käytännössä isompi vaikutus näkyy olevan sillä moottorin tyypillä. Esim kestomagneettimoottori on kalliimpi, mutta taloudellisempi, kuin oikosulkumoottori.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juurikin näin ja tästä syytä vaikka sähköauton 150kW moottori vaihettaisiin 50kW moottoriin, ei ajomatka pitene kuin hitusen eli joitakin prosentteja.

        Leafissa sillä Eco toiminnalla se leikkaa tehoja ja ehkä jotain muutakin, niis kyllä sillä tosiaan hieman saa rangea kasvatettua. Itsellä keskikulutus ollut 12,8 kwh/100 pää painotus taajamassa liikkumista, mutta myös muuta hieman.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Leafissa sillä Eco toiminnalla se leikkaa tehoja ja ehkä jotain muutakin, niis kyllä sillä tosiaan hieman saa rangea kasvatettua. Itsellä keskikulutus ollut 12,8 kwh/100 pää painotus taajamassa liikkumista, mutta myös muuta hieman.

        Jos sähkönkulutus on 12,8 kWh/100km ja keskinopeus 50 km/h, niin keskimääräinen teho on vain 6,4 kW. Ei taida polttiksella onnistua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Leafissa sillä Eco toiminnalla se leikkaa tehoja ja ehkä jotain muutakin, niis kyllä sillä tosiaan hieman saa rangea kasvatettua. Itsellä keskikulutus ollut 12,8 kwh/100 pää painotus taajamassa liikkumista, mutta myös muuta hieman.

        Nää ecotoiminnat saattavat rajoittaa kiihtyvyyttä (sähköautossa häviöt kasvavat lusikka lattiassa vedellessä), pistävät ilmastoinnin kokonaan pois päältä tai ainakin käyttelevät sitä pienemmällä teholla jne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos sähkönkulutus on 12,8 kWh/100km ja keskinopeus 50 km/h, niin keskimääräinen teho on vain 6,4 kW. Ei taida polttiksella onnistua.

        Kuka jaksaa kontata pitkiä matkoja 50 km/h? Siis muut kuin mopoautolla päristelevät patteripetteri ;-D

        Polttomoottorivehkelläkin taloudellisin ajonopeus on yleensä 50-60 välimaastossa, mutta 80 km/h ei kuluta paljoa enemään, joten tosiasiallista tarvetta tientukkona konttaamiseen ei ole. Kulutus alkaa nousta reilummin vasta nopeuden ylittäessä 80 km/h. Siinä kohtaa alkaakin patteriautojen vaikeudet. 120 km/h tyhjentää akut pikavauhtia - voi olla esim. nihkeää päästä Helsingistä Tampereelle. Täytyy joko suorittaa pikalataus matkan varrella tai köröttää 80 km/h. Niin tai näin, matkaa joutuu varaamaan ½ h enemmän aikaa. Vähän kuin joskus 50 luvulla...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka jaksaa kontata pitkiä matkoja 50 km/h? Siis muut kuin mopoautolla päristelevät patteripetteri ;-D

        Polttomoottorivehkelläkin taloudellisin ajonopeus on yleensä 50-60 välimaastossa, mutta 80 km/h ei kuluta paljoa enemään, joten tosiasiallista tarvetta tientukkona konttaamiseen ei ole. Kulutus alkaa nousta reilummin vasta nopeuden ylittäessä 80 km/h. Siinä kohtaa alkaakin patteriautojen vaikeudet. 120 km/h tyhjentää akut pikavauhtia - voi olla esim. nihkeää päästä Helsingistä Tampereelle. Täytyy joko suorittaa pikalataus matkan varrella tai köröttää 80 km/h. Niin tai näin, matkaa joutuu varaamaan ½ h enemmän aikaa. Vähän kuin joskus 50 luvulla...

        Voisitko korjata tuon sanan "patteripetteri" kun käytät sitä halventavasti ja riitaa aiheuttavasti,kiitos.
        80km/h ei ole mikään taikanopeus käänne kulutuksessa. Ajonopeudet tulee rajata 90km/h jolla pääsee helsingistä lappiin sujuvasti. Junahan on olemaassa ja rataa pitää jatkaa pohjoisen maan perukoille saakka nopasti. Elämää on muuallakin kuin helsingissä ja se on hyvä asia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka jaksaa kontata pitkiä matkoja 50 km/h? Siis muut kuin mopoautolla päristelevät patteripetteri ;-D

        Polttomoottorivehkelläkin taloudellisin ajonopeus on yleensä 50-60 välimaastossa, mutta 80 km/h ei kuluta paljoa enemään, joten tosiasiallista tarvetta tientukkona konttaamiseen ei ole. Kulutus alkaa nousta reilummin vasta nopeuden ylittäessä 80 km/h. Siinä kohtaa alkaakin patteriautojen vaikeudet. 120 km/h tyhjentää akut pikavauhtia - voi olla esim. nihkeää päästä Helsingistä Tampereelle. Täytyy joko suorittaa pikalataus matkan varrella tai köröttää 80 km/h. Niin tai näin, matkaa joutuu varaamaan ½ h enemmän aikaa. Vähän kuin joskus 50 luvulla...

        Imppaatko polttonesteitä, kirjoitin ajamiseni olevan taajamassa.

        Taajama = 50 km/H ja voidaan osoitta liikennemerkein muita nopeuksia kuten 40, 60, 70 km/h

        Maantiellä keskikulutus on leafissa 17.5 kWh/100km , kyllä olen ajanut sillä kaupunkien välejä ihan moottoritiellä ja mitään ongelmaa huomannut, ilmeisesti sulla tuota omakohtaista kokemusta paljonkin?

        Kävisit tuulettamassa päätäsi, esim tollasen leafin saat jokaiselta jälleenmyyjätä vuorokaudeksi koeajoon, siis ihan normi juttu, koska polttisjampella on vahvat ennakkoluulot.

        Voisit sen jälkeen olla hieman realistisempi jutuissasi.

        Rohkeesti vaan kokeilemaan, ei siitä sähköiskua saa, jollet ala osiin purkamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka jaksaa kontata pitkiä matkoja 50 km/h? Siis muut kuin mopoautolla päristelevät patteripetteri ;-D

        Polttomoottorivehkelläkin taloudellisin ajonopeus on yleensä 50-60 välimaastossa, mutta 80 km/h ei kuluta paljoa enemään, joten tosiasiallista tarvetta tientukkona konttaamiseen ei ole. Kulutus alkaa nousta reilummin vasta nopeuden ylittäessä 80 km/h. Siinä kohtaa alkaakin patteriautojen vaikeudet. 120 km/h tyhjentää akut pikavauhtia - voi olla esim. nihkeää päästä Helsingistä Tampereelle. Täytyy joko suorittaa pikalataus matkan varrella tai köröttää 80 km/h. Niin tai näin, matkaa joutuu varaamaan ½ h enemmän aikaa. Vähän kuin joskus 50 luvulla...

        sulle ehkä ongelma, mutta uskoisin sen olevan enneminkin taloudellinen, ja siitä tulee tuo jumalaton agressio, joka ilmenee esim haukkumanimellä "patterpetteri"

        Etkö pääse ohi sinun autollasi jos tuollainen olisi maantiellä ajamassa 60 km/h.

        Nykyään patteripetteri ja vanha autoni oli nokivasara jolla range yli 1000km ja 0-100 kiihtyvyys 6.6s ja huiput rajoitettu 250km/h

        En ole huomannut leafissani mitään ongelmaa rangen, kiihtyvyyden tai rajoitetun n.150km/h suhteen omassa käytössä ja samoilla reiteillä tulee ajettua, kuin ennen ja kaikkeen on leafi taipunut tähän saakka.

        Mukavinta on ettei tarvitse käydä hakemassa dieseliä pumpulta, auto kulutti 8,6l / 100km taajama ajossa, maantuellä 6,5l ja patteriauto vain 1,2€ sadalla samoin käyttömaksu ero nokivasara 750€ vuosi patterpeteri 160€ mukana on polttoainelisä 30ct päivä vaikka sähkö jossa normaali sähkövero


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Imppaatko polttonesteitä, kirjoitin ajamiseni olevan taajamassa.

        Taajama = 50 km/H ja voidaan osoitta liikennemerkein muita nopeuksia kuten 40, 60, 70 km/h

        Maantiellä keskikulutus on leafissa 17.5 kWh/100km , kyllä olen ajanut sillä kaupunkien välejä ihan moottoritiellä ja mitään ongelmaa huomannut, ilmeisesti sulla tuota omakohtaista kokemusta paljonkin?

        Kävisit tuulettamassa päätäsi, esim tollasen leafin saat jokaiselta jälleenmyyjätä vuorokaudeksi koeajoon, siis ihan normi juttu, koska polttisjampella on vahvat ennakkoluulot.

        Voisit sen jälkeen olla hieman realistisempi jutuissasi.

        Rohkeesti vaan kokeilemaan, ei siitä sähköiskua saa, jollet ala osiin purkamaan.

        > Imppaatko polttonesteitä, kirjoitin ajamiseni olevan taajamassa.

        Imetkö persettä? Kirjoitit "Jos sähkönkulutus on 12,8 kWh/100km ja keskinopeus 50 km/h, niin keskimääräinen teho on vain 6,4 kW. Ei taida polttiksella onnistua."

        Eikä sillä 17,5 kW/100 kulutuksellakaan pitkälle pötkitä. Leaf oli pitemmän matkan testissä jollain autolehdellä (TM/Tuulilasi), jossa tuli eteen sekin, ettei toistuvat pikalataukset onnistu. Autosta puuttuu aktiivinen akun jäähdytys, joten se saattaa kieltäytyä pikatankkauksesta, jos akku on liian kuuma.

        Ykköskoppaisen muotoilu/sisustun on myös niin aneeminen, kuin jostain mopoautosta, ettei moiseen kiinnostanut 35-40 k€ upottaa. EI itseasiassa kiinnostanut edes ottaa mokomaa koeajoon, vaikka edellisessä työpaikaissa tällainen oli tarjolla keikka-autoksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        > Imppaatko polttonesteitä, kirjoitin ajamiseni olevan taajamassa.

        Imetkö persettä? Kirjoitit "Jos sähkönkulutus on 12,8 kWh/100km ja keskinopeus 50 km/h, niin keskimääräinen teho on vain 6,4 kW. Ei taida polttiksella onnistua."

        Eikä sillä 17,5 kW/100 kulutuksellakaan pitkälle pötkitä. Leaf oli pitemmän matkan testissä jollain autolehdellä (TM/Tuulilasi), jossa tuli eteen sekin, ettei toistuvat pikalataukset onnistu. Autosta puuttuu aktiivinen akun jäähdytys, joten se saattaa kieltäytyä pikatankkauksesta, jos akku on liian kuuma.

        Ykköskoppaisen muotoilu/sisustun on myös niin aneeminen, kuin jostain mopoautosta, ettei moiseen kiinnostanut 35-40 k€ upottaa. EI itseasiassa kiinnostanut edes ottaa mokomaa koeajoon, vaikka edellisessä työpaikaissa tällainen oli tarjolla keikka-autoksi.

        Ei leafia ole tarkoitettukkaan maraton ajoon, mulla ei ole koskaan ollut ongelmaa omassa ajossa, en edes lataa joka päivä.

        Jos tarvetta ajaa päivittäin yli 400km päivässä varmasti on parempiakin autoja...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei leafia ole tarkoitettukkaan maraton ajoon, mulla ei ole koskaan ollut ongelmaa omassa ajossa, en edes lataa joka päivä.

        Jos tarvetta ajaa päivittäin yli 400km päivässä varmasti on parempiakin autoja...

        "Jos tarvetta ajaa päivittäin yli 400km päivässä varmasti on parempiakin autoja..."

        Ihan varmasti!


    • Anonyymi

      Ennenvanhaan Wartburg-miehet todistelivat Unionin baarissa että ei teholla mitään tee, paitsi hävittää rahansa. Satunnaisia amerikkalaisia katselivat niin vihaisesti että hyvä kun ei reikä tullut peltiin.

      • Anonyymi

        "Ennenvanhaan Wartburg-miehet todistelivat Unionin baarissa että ei teholla mitään tee, paitsi hävittää rahansa. Satunnaisia amerikkalaisia katselivat niin vihaisesti että hyvä kun ei reikä tullut peltiin."

        Miksi katselivat niin vihaisesti?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ennenvanhaan Wartburg-miehet todistelivat Unionin baarissa että ei teholla mitään tee, paitsi hävittää rahansa. Satunnaisia amerikkalaisia katselivat niin vihaisesti että hyvä kun ei reikä tullut peltiin."

        Miksi katselivat niin vihaisesti?

        Sellaista se kateus teettää.

        Tojoteroilla kateus teettää kehittelemään kaikenmaailman satuja. Koska on liian hapokasta myöntää, että tuli halvasta itäautosta maksettua ylihintaa ominaisuuksiinsa nähden.


      • Anonyymi

        Tulevaisuudessa ne ovat Dacia Spring-miehiä🤣


    • Anonyymi

      "Kaasua jotenkin vierastan vieläkin."

      Kaasumoottorit ovat aivan tavallisia bensakoneita ja käyvät myös bensalla. Kaasu on vaan paljon puhtaampi polttoaine samalle koneelle. Sen takia varastoissa käytetään kaasutrukkeja sisätiloissa. Pistäpä samaan tilaan bensa- tai dieseltrukkeja niin porukkaa alkaa kuolemaan häkämyrkytykseen.

    • Anonyymi

      Varsinkin saksalaiset vierastavat jostakin syystä kaasua ;)

    • Anonyymi

      Matkailuvaunujen katot voi täyttää paneeleilla, mutta ei niillä suurta merkitystä ole kulutuksen kannalta.

      Esim. Teslan kokoisen auton akuston lataaminen sen pinnoille mahtuvilla paneeleilla vie helposti kuukauden. No vaunuun mahtuu vähän enempi paneelia, mutta edelleen ollaan kahdessa viikossa vähintään.

    • Anonyymi

      Avustus on jo hyvä asia ja käyttösähkön tekee kepoisesti asuntovaununauton neliömetrit kirkkaasti. Toisekseen montako kilowatti asuntovaunun katto tuottaa? jopa 10m2 pintaa , jo tulee sähköä. Suurikin merkitys jo tuommoinen. Autoihin pitäisi lailla tehdä paneelikatot. Tuulettaisi jo kesäkuumilla ohjaamoakin viileämmäksi parkissa. On aivan eri asia mennä autoon onko kabiinin lämpö 70c vai 40c ja nopeammin alkaa olla sopivampi sekä on pois kulutuksesta.Hyödyt on selkeät. Asenteet on jumissa vain. utoteollisuuteen tarvitaan koronavirusta ja voimakkaana. Saadaan perempia autoja käyttöön ja puhtaampia sekä liikennekuolemat vammautumiset pienenee.

      • Anonyymi

        Lailla tehdä paneelikatot?

        Tai jospa vaan avaa hetkeksi ikkunat kun lähtee liikkeelle? Parisataa metriä riittää hyvin tuuletukseen, ja ilmastointi sitten jatkaa siitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lailla tehdä paneelikatot?

        Tai jospa vaan avaa hetkeksi ikkunat kun lähtee liikkeelle? Parisataa metriä riittää hyvin tuuletukseen, ja ilmastointi sitten jatkaa siitä.

        Muunmuassa yksi hyöty paneelien hyöty ja mukavuus käytöstä. 200 m polttavan kuumaa kyytiä jos voisi olla viileämpikin. Jos lähdetään ei mukavuus linjalle niin paljon saa maailmasta poistaa tavaraa. Eipä tarvita autoissa enää ohjaustehostinta,jarrutehostinta,keskuslukkoa,ei kaukosäätöäkään ovi lukkoihin,ei tihkukytkintä,ei nopeuksia pyyhkimiin,ei takalsainlämmitintä, ei istuimenkorkeuden säätöä,ei istuimen siirtoa eteentaakse,ei sisävaloja,ei starttimoottoria kammella käynttiin,ei neliovista koria,eiaurinkolippaa,sytytyksen säätö manuaalisesti joitain turhia varusteita...ei näin kyllä tekniikasta pitää hyötyä. Turhaa on turha teho.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muunmuassa yksi hyöty paneelien hyöty ja mukavuus käytöstä. 200 m polttavan kuumaa kyytiä jos voisi olla viileämpikin. Jos lähdetään ei mukavuus linjalle niin paljon saa maailmasta poistaa tavaraa. Eipä tarvita autoissa enää ohjaustehostinta,jarrutehostinta,keskuslukkoa,ei kaukosäätöäkään ovi lukkoihin,ei tihkukytkintä,ei nopeuksia pyyhkimiin,ei takalsainlämmitintä, ei istuimenkorkeuden säätöä,ei istuimen siirtoa eteentaakse,ei sisävaloja,ei starttimoottoria kammella käynttiin,ei neliovista koria,eiaurinkolippaa,sytytyksen säätö manuaalisesti joitain turhia varusteita...ei näin kyllä tekniikasta pitää hyötyä. Turhaa on turha teho.

        Turhaa myös kääntyvät etupyörät. Kattoakaan ei tarvii painamassa. Eikä ovia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Turhaa myös kääntyvät etupyörät. Kattoakaan ei tarvii painamassa. Eikä ovia.

        Kyllä kääntyvät etupyörät tarvitaan ja avoauto on erikoistilanteisiin ei normi autoksi ja ovet ilman muuta pitää olla älä tyhmiä kirjoita .


    • Anonyymi

      Sähköauto ei tarvitse polttomoottorissa käytettävvää vaihteistoa, se vaan aiheuttaa huonomman hyötysuhteen. Autokäytössä joudutaan käyttämään joitakin vaihderatkaisuja, jotta yleensä yhdestä sähkömoottorista saadaan voima välitettyä vetopyöriin (suoravetomoottoreita ei käytetä vaikka se olisi mahdollista). Sähkömoottorilla on suurin vääntö käynnistyshetkellä, eikä se heikkene kierrosluvun kasvaessa. Polttomoottori tarvitsee vaihteiston koska sen suurin vääntö on aika korkealla kierrosluvulla. Muuttajatekniikalla sitten säädellään sähkömoottorin kierroslukua tarpeen mukaan. Formula-e ajoissa jopa kuuluu kuinka taajuutta muutetaan ja kotonakin modernin pesukoneen suoravetomoottorin säätyvän taajuuden kuulee kun se alkaa linkoamaan.

      • Anonyymi

        Sähkömoottoria voi kuormittaa vaihteistolla paremman hyötysuhteen alueella ja 40kw teho riittää myös julmiin newtonmetrilukemiin 4 pyörälle vetäessään. 40kw riittää silloin myös mahdottomiinkin tilanteisiin. Tuskin nyt 9 vaihteista tarvitaan kuitenkaan, 2-3 kenties insinöörit sen osaa laskea ja kokeilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähkömoottoria voi kuormittaa vaihteistolla paremman hyötysuhteen alueella ja 40kw teho riittää myös julmiin newtonmetrilukemiin 4 pyörälle vetäessään. 40kw riittää silloin myös mahdottomiinkin tilanteisiin. Tuskin nyt 9 vaihteista tarvitaan kuitenkaan, 2-3 kenties insinöörit sen osaa laskea ja kokeilla.

        Olet aika yksin tuon 40kW kanssa. Kyllä se riittää jos vekotin on hyvin kevyt mutta nämä nykyisen ruuhet kuin tankkeja.

        Koska ostajat eivät halua 40kW vehkeitä niin niitä ei juuri tehdäkään.
        Kukaanhan ei oikeastaan tarvi asuintilaakana kuin 15m2/henki mutta silti asunnot aika paljon isompia. Meidänkin lapsiperheessä on 60m2 per nuppi. Eikä yhtään haitta nyt kun pääasiassa ollaan kotona.

        Kukaan ei myöskään oikeasti tarvi yli 100e kännykkää mutta aika monella on taskussa >600e känny.

        On niin paljon asioita mitkä ei ole välttämättömiä mutta antavat jollain tavalla iloa/tyydytystä.



        Muuten, kyllä nimenomaan sähkömoottorin ominaisuus että vääntö heikkenee kierrosten noustessa. Tämä johtuu tehon rajoituksesta joko lämpökuorman myötä tai virtalähteen kyvykkyydestä. Yleensä jälkimmäinen autojen tapauksessa.
        Sähköauto todellakin kaipaisi pari vaihdetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet aika yksin tuon 40kW kanssa. Kyllä se riittää jos vekotin on hyvin kevyt mutta nämä nykyisen ruuhet kuin tankkeja.

        Koska ostajat eivät halua 40kW vehkeitä niin niitä ei juuri tehdäkään.
        Kukaanhan ei oikeastaan tarvi asuintilaakana kuin 15m2/henki mutta silti asunnot aika paljon isompia. Meidänkin lapsiperheessä on 60m2 per nuppi. Eikä yhtään haitta nyt kun pääasiassa ollaan kotona.

        Kukaan ei myöskään oikeasti tarvi yli 100e kännykkää mutta aika monella on taskussa >600e känny.

        On niin paljon asioita mitkä ei ole välttämättömiä mutta antavat jollain tavalla iloa/tyydytystä.



        Muuten, kyllä nimenomaan sähkömoottorin ominaisuus että vääntö heikkenee kierrosten noustessa. Tämä johtuu tehon rajoituksesta joko lämpökuorman myötä tai virtalähteen kyvykkyydestä. Yleensä jälkimmäinen autojen tapauksessa.
        Sähköauto todellakin kaipaisi pari vaihdetta.

        Kyllä vaan yksin on oltu monen asiankanssa vuosien mittaan mutta olen huomannut että myös kehitys on siihensuuntaan mennyt.Valitettavasti myös mennyt siihensuuntaan jota olen sanonut negatiiviseksi kehitykseksi ja juuri niin on käynyt liian usein ,ihminen on hullu.
        40kw on arvo joka on summittainen mutta se riittää moneen kun siihen lisätään 200nm arvo. Pelkkää matematiikkaa miten massa liikkuu sen jälkeen. Nopeus on Useinkin täydin sivuseikka elämän kannalta muka tärkeissä asioissa mitkä ei ole oikeasti tärkeitä.
        Pelastus Yms laitokset on erivapauksien piirissä. Pentti Linkolalla oli joitain oikeita asioita mutta ei kyllä kaikki koska Luolamiehetkin olisi pitäneet paremmasta elämästä ja jos se olisi se oikea niin useat asuisi edelleen luolissa... heh


      • Anonyymi

        Sähkömoottori kyllä hyötyisi vaihteistosta. Ei se veto ole tasaista joka kierrosnopeudella ja hyötysuhde optimissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähkömoottori kyllä hyötyisi vaihteistosta. Ei se veto ole tasaista joka kierrosnopeudella ja hyötysuhde optimissa.

        Lisä monimutkaisuus tuo enemmän haittaa kuin hyötyjä. On niitä kokeiltu mutta ne on hylätty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisä monimutkaisuus tuo enemmän haittaa kuin hyötyjä. On niitä kokeiltu mutta ne on hylätty.

        Ei pidä paikkaansa. Sähkömoottorin ohjaustekniikka halpenee selvästi kun sen ei tarvitse tuottaa todella kovaa virta ja kuitenkin pumpata jännite hyvin korkealle jotta liikkeelle lähdön ja pienten nopeuksien suuri virta ja huippunopeuden suuri jännite saatasiin aikaan.

        Olettaen että halutaan saada moottorista ulos sama teho kaikilla nopeuksilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei pidä paikkaansa. Sähkömoottorin ohjaustekniikka halpenee selvästi kun sen ei tarvitse tuottaa todella kovaa virta ja kuitenkin pumpata jännite hyvin korkealle jotta liikkeelle lähdön ja pienten nopeuksien suuri virta ja huippunopeuden suuri jännite saatasiin aikaan.

        Olettaen että halutaan saada moottorista ulos sama teho kaikilla nopeuksilla.

        Paha sanoa kun en ole elektroniikan ammattilainen. Sen kuitenkin olen lukenut että eri valmistajat ovat kokeilleet kaksivaihteisia voimalinjoja autoissaan ja hylänneet ne. Kai niillä on ollut hyvä peruste tehdä niin ja ymmärtääkseni tuo mekaaninen kompleksisuus on ollut se nega-puoli jota saavutetut hyödyt eivät ole ylittäneet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei pidä paikkaansa. Sähkömoottorin ohjaustekniikka halpenee selvästi kun sen ei tarvitse tuottaa todella kovaa virta ja kuitenkin pumpata jännite hyvin korkealle jotta liikkeelle lähdön ja pienten nopeuksien suuri virta ja huippunopeuden suuri jännite saatasiin aikaan.

        Olettaen että halutaan saada moottorista ulos sama teho kaikilla nopeuksilla.

        "Olettaen että halutaan saada moottorista ulos sama teho kaikilla nopeuksilla."

        Olen kuitenkin konetekiikan ammattilainen ja sellaisena voin sanoa että tuolllaista ei halua yksikään valmistaja. Jos koneesta halutaan ulos sama teho joka pyörintänopeudella niin se tarkoittaisi aivan järjetöntä vääntöä pienillä kierroksilla.
        Se mitä yleisesti halutaan on sama vääntöomentti mahdollisimman laajalla kierroslukualueella. Silloin voimalinja voidaan mitoittaa tälle vääännölle ja saavuttaa suurin mahdollinen kiihtyvyys suurella kierroslukualueella ja pitää voimakja järkevän painoisena ja hintaisena..


    • Anonyymi

      Hyvä aloitus mutta aivan väärässä miten ois kaikki kulkuneuvot kieltoon ainoa mikä kulkis ois hevonen poro koiravaljakko aasi kameli ja polkupyörä mitäs siihen sanotte...
      Turha maailmaa enää saastuttaa kun on rajat kiinni.

    • Anonyymi

      Aloitushan on mitä typerin. Tuollainen auto on täysin kaupunkiauto ja silloin riittää paljon lyhyempi range ja silloin voitaisiin akusto ja tekniikka rakentaa kevyemmin.
      Mitä järkeä on 1000km rangella jos auto ei muuten kelpaa maanteille nopeutensa ja tilojensa puolesta.

      • Anonyymi

        No kunhan itseajavat autot tulee ja keskitetty liikkumisen ohjaus niin loppuu se kohnottaminen. Silloin 40kW kyllä riittää. Kun tekoäly optimoi niin eipä tarvitse kiihdytellä ylimääräistä. Tärkeintähän on päästä paikasta toiseen mahdollisimman mukavasti. Ei se ajaminen mitään kivaa ole. Ymmärrän kyllä että joillekin se antaa illuusion oman elämän tai edes tilanteen hallinnasta mutta parempi olisi ne hallinnan tunteet hakea jostain muualta.


      • Anonyymi

        "Aloitushan on mitä typerin. Tuollainen auto on täysin kaupunkiauto ja silloin riittää paljon lyhyempi range ja silloin voitaisiin akusto ja tekniikka rakentaa kevyemmin.
        Mitä järkeä on 1000km rangella jos auto ei muuten kelpaa maanteille nopeutensa ja tilojensa puolesta."

        Pitkänmatkan auto myös. Nopeus on riittävä 100% varmuudella. Maailmaa ollaan pelastamssa, muista. Tilaa on riittävästi koosta ei tarvitse tinkiä eikä semmoista luekkaan missään. Toki erikokoisia autoja pitää olla ja muotoisia. Tekniikka vain yhtenäistä ja erittäin pitkäikäistä ja muuneltavaa moneen käyttöön. Tekniikahan on jo olemassakin. Asenteet vain on esteenä ja ahneet ihmiset. Tahto puuttuu. 90km/h on


    • Anonyymi

      Seatin pieni auto tm lehden testissä näytti että teho on riittävä 40kw ja vääntö 200nm riittää. Ehkäpä 2 nopeusaluetta riittäisi hyvän hyötysuhteeseen ja voiman riittämiseen kaikissa olosuhteissa. Nythän on jo muutenkin kaikissa sähköautoissa vaihteisto eli alennus vaihde käytössä,yksi lisää parantaisi tilannetta.

      Muotoilua pitäisi parantaa kun esim seat on kulmikas. Max 90kmh nopeus on jo kova vastus tehdä tilaa autonkokoiselle kovaan ilmaan.

      Näin se maailma pelastettaisiin autoilun osalta. Tahtoa ei ei löydy. Kaupungita pitää tehdä avaremmiksi ja paljon. Luontoa runsaasti enemmän kaupunkeihin.

    • Anonyymi

      Daciahan tuo markkinoille auton, joka ei taatusti ole ylitehoinen! Tehoa 33kW ja kiihtyvyys 0-100 19,1 sekuntia. Taatusti hitain nykyauto mikä markkinoilta löytyy. Luulenpa vain että monikaan ei moista halua ostaa, siitä on ajamisen nautinto kaukana ja luulenpa että akkukin tyhjenee aika nopeasti tuollaisessa jota joutuu käytännössä koko ajan ajamaan lusikka pohjassa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2142
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1694
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1511
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      36
      1495
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1435
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1407
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1341
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1260
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1239
    Aihe