Onko kellään kokemusta alle 2-vuotiaana aloitetusta kielikylvystä, miten molemmat kielet kehittyneet? Meidän muksu nyt 1 v 4 kk ja syksyllä tarkoitus aloittaa kielikylpy. Vielä tuolla ei juurikaan sanoja ole... Ollaankohan ihan viisaita?
alle 2-v. kielikylpyyn?
13
3945
Vastaukset
- nonii
meijän muksu oli 2vee2,5kk kun meni ruotsinkieliseen päiväkotiin eikä osannu vielä puhuu (me ollaan täysin suomenkielisii ja täysin suomenkielisellä paikkakunnalla) nyt ruotsinkielisessä koulussa kaikki on menny hienosti
- perheessä siis
Eri asia olisi, jos perheessä toinen vanhemmista puhuisi ko. kieltä.
Miksi täysin suomenkielinen perhe laittaa pienen, vielä puhumattoman, lapsen "väärän" kieliseen päiväkotiin? Eikö lapsella pitäisi olla yksi vahva kieli ensin opittuna?
Tuttavaperhe on kaksikielinen siten, että molemmilla vanhemilla on vahva suomen kieli, mutta toisella vanhemmista on äidinkielenään ruotsi.
Perheessä puhutaan vain ja ainoastaan suomea.
Lapset olivat aivan normaalissa suomenkielisessä päiväkodissa ja vasta esikouluiässä, siis vuotta ennen koulun aloittamista, menivät kielikylpypäiväkotiin. Lapset ovat nyt ruotsinkielisessä koulussa ja hyvin on mennyt. Ruotsin kieli on hallinnassa hyvin, koulukirjat on ruotsinkieliset tietysti. Vanhemmat voivat tietysti auttaa koulutehtävissä, koska osaavat kuitenkin kielen ja toisella vanhemmista se on äidinkieli.
Toisessa perheessä on sama tilanne, mutta sillä erotuksella että toinen vanhemmista ei osaa ollenkaan ruotsia. ´Lapset ovat kuitenkin vahvasti ruotsinkielisiä, eli toinen vanhempi on aina puhunut lapsille ruotsia, toinen on puhunut suomea, ja lapset ovat olleet ruotsinkielisessä pk:ssa ja nyt koulussa.
Koululäksyjen suhteen tilanne on ongelmallinen, sillä tämä suomenkielinen vanhempi ei osaa auttaa lasta koulutehtävissä ollenkaan, koska ei ymmärrä ruotsinkielisestä koulukirjasta mitään. Jos äiti on esim. iltavuorossa, eikä siis saa apua, on opettaja vihainen kun kasapäin tehtäviä on tekemättä.
Kuulostaa vain erikoisuudentavoittelua ??- mammax3
...meillä ei ole kyse minkäänlaisesta "erikoisuudentavoittelusta", ihan vaan lapsen tulevista kielten taidoista. Kun on läheltä seurannut noita pakkoruotsin kanssa puurtajia niin houkuttelee kyllä mahdollisuus oppia ruotsi helpommalla, ja tähän kielikylpy on oiva paikka, koska tutkittuhan on, että yli kolmevuotiailla tuo toimii mainiosti. Meillä olisi mahdollisuus aloittaa kielikylvyssä jo aikaisemmin, enkä oikein ole löytänyt tutkittua tietoa siitä miten kielten kehitys sellaisessa tapauksessa sujuu, joten kyselin kokemuksia täältäkin, mutta niitä ei kai juurikaan ole (?). Luonnollisesti arveluttaa noin varhainen aloitus, kun äidinkieli ei ole vielä tuon kehittyneempi...
- Laura
mammax3 kirjoitti:
...meillä ei ole kyse minkäänlaisesta "erikoisuudentavoittelusta", ihan vaan lapsen tulevista kielten taidoista. Kun on läheltä seurannut noita pakkoruotsin kanssa puurtajia niin houkuttelee kyllä mahdollisuus oppia ruotsi helpommalla, ja tähän kielikylpy on oiva paikka, koska tutkittuhan on, että yli kolmevuotiailla tuo toimii mainiosti. Meillä olisi mahdollisuus aloittaa kielikylvyssä jo aikaisemmin, enkä oikein ole löytänyt tutkittua tietoa siitä miten kielten kehitys sellaisessa tapauksessa sujuu, joten kyselin kokemuksia täältäkin, mutta niitä ei kai juurikaan ole (?). Luonnollisesti arveluttaa noin varhainen aloitus, kun äidinkieli ei ole vielä tuon kehittyneempi...
Me asutaan täällä Porvoossa, missä ruotsin kielen taito on melkeinpä välttämätön. Tahdotaan helpottaa poikamme elämää, ja aiotaan laittaa hänet joko kielikylpyyn tai ruotsinkieliseen päiväkotiin. Viimeistään 1,5-vuotiaana.
Olen kuullut paljon positiivisia kokemuksia asiasta, ja uskon ettei meillekään tule asian kanssa ongelmaa. Olemme molemmat suomenkielisiä, mutta hallitsemme myös sujuvasti ruotsin kielen.
Rohkeasti vaan kielikylvettämään, lapsi tulee vielä kiittämään teitä siitä. - vaan!!
mammax3 kirjoitti:
Laittakaa ihmeessä kielikylpypäiväkotiin kun kerran on mahdollista! Lapsilla on ilmiömäinen kyky ymmärtää, että yksi ihminen puhuu yhtä ja toinen toista kieltä. Kotona teidän ei siis kannata ruveta yhtään sanaa ruotsia puhumaan (ei saakaan!), se on sitten päiväkodin asia.
- Äiti
Laura kirjoitti:
Me asutaan täällä Porvoossa, missä ruotsin kielen taito on melkeinpä välttämätön. Tahdotaan helpottaa poikamme elämää, ja aiotaan laittaa hänet joko kielikylpyyn tai ruotsinkieliseen päiväkotiin. Viimeistään 1,5-vuotiaana.
Olen kuullut paljon positiivisia kokemuksia asiasta, ja uskon ettei meillekään tule asian kanssa ongelmaa. Olemme molemmat suomenkielisiä, mutta hallitsemme myös sujuvasti ruotsin kielen.
Rohkeasti vaan kielikylvettämään, lapsi tulee vielä kiittämään teitä siitä.eikä ruotsin kieli todellakan ole välttämättömyys. Minulle ei ainakaan puhuta kaupoissa ruotsia, missä mahdatkaan asua. Itselläni on samanikäinen lapsi kuin sinulla, eikä todellakaan tulisi edes mieleen laittaa 1,5 vuotiasta lasta *väärän* kieliseen päiväkotiin tai kielikylpyyn. Eiköhän ole parasta oppia ensin se yksi kieli kunnolla ja sen jälkeen alkaa miettiä sitä toista kieltä. Olen seurannut yhtä tuttavaani ja hänen vouhotustaan kielikylvystä. Noh hän laittoin alle 2-vuotiaan lapsensa kielikylpyyn ja kuinkas ollakaan, lapsi ei oppinut kunnolla suomea eikä ruotsia. Eikä lapsessa ole mitään vikaa suinkaan. Vaan asiantuntijoiden mukaan lasta ei saa sekoittaa kahdella kielellä ratkaisevassa oppimisvaiheessa. Mielestäni kielikylpy on erillaisuuden tavoittelua ja prassailua.
- Asiaan perehtynyt
Äiti kirjoitti:
eikä ruotsin kieli todellakan ole välttämättömyys. Minulle ei ainakaan puhuta kaupoissa ruotsia, missä mahdatkaan asua. Itselläni on samanikäinen lapsi kuin sinulla, eikä todellakaan tulisi edes mieleen laittaa 1,5 vuotiasta lasta *väärän* kieliseen päiväkotiin tai kielikylpyyn. Eiköhän ole parasta oppia ensin se yksi kieli kunnolla ja sen jälkeen alkaa miettiä sitä toista kieltä. Olen seurannut yhtä tuttavaani ja hänen vouhotustaan kielikylvystä. Noh hän laittoin alle 2-vuotiaan lapsensa kielikylpyyn ja kuinkas ollakaan, lapsi ei oppinut kunnolla suomea eikä ruotsia. Eikä lapsessa ole mitään vikaa suinkaan. Vaan asiantuntijoiden mukaan lasta ei saa sekoittaa kahdella kielellä ratkaisevassa oppimisvaiheessa. Mielestäni kielikylpy on erillaisuuden tavoittelua ja prassailua.
Suomessa toteutettavaa Kanadan mallin mukaista täydellistä varhaista kielikylpyä on tutkittu varsin paljon, eikä missään ole havaittu, että se sekoittaisi lasta tai aiheuttaisi jotain ongelmia. Päinvastoin oikeastaan, kielikylvyllä on havaittu olevan paljon etuja. Esimerkiksi poikien ÄIDINkielen koulumenestys oli kielikylpyläisillä huomattavasti parempi kuin ei-kielikylpyläisillä. Tytöilläkin oli parempi kuin ei-kielikylpyläisillä mutta ei niin selkeästi. Ilmeisesti kielikylvyn tietty toiminnallisuus ja kielellä pelaaminen tukee "tyypillistä poikaa" erityisesti.
Sitten tuohon ikäkysymykseen. Kielikylpyä suositellaan yli 3-vuotiaille, perusteluna se, että tuossa vaiheessa lapsen oman äidinkieli on jo varsin kehittynyt. Yleisimmin kielikylpy taidetaan aloittaa 3-5-vuotiaana. MUTTA tuosta iästä vielä: on myös esitetty, että tuo kolmen vuoden ikäraja ei ole hyvin perusteltu. Oppivathan nekin lapset kielensä, joiden vanhemmat puhuvat eri kieliä ts. ovat kaksikielisestä perheestä. Kielikylvyn tapauksessa kotona on yksi kieli, päiväkodissa toinen, eikä ole mitään syytä uskoa, että tällainen sekoittaisi jotenkin enemmän kuin se, että kotona puhutaan kahta kieltä.
Olen seurannut läheltä 1-2-vuotiaitakin kielikylpyläisiä (kielikylpypäiväkodin sisarusryhmässä), ja ihan kivastihan nuo siinä pärjäävät. No, tällaisella anekdootilla nyt ei tietenkään ole mitään todistusarvoa.
Vaasan yliopisto on julkaissut runsaasti tutkimuksia ja raportteja kielikylvystä. Eivät ole pahan hintaisiakaan, jos joku kiinnostuu enemmänkin.
Olen itse ruotsinopettaja, ja täytyy kyllä sanoa että 6-vuotiaan lapseni kielikylvyssä oppima ruotsin kieli on jo aivan ällistyttävää. Sanavarasto on laaja, kieliopin hallinta esim. sanajärjestys jo varsin hyvä, ääntäminen tietysti ihan perfecto (kun ei ole oppinut kieltä lukemalla vaan kuulemalla)... - minnali
Laura kirjoitti:
Rohkeasti vaan kielikylvettämään, lapsi tulee vielä kiittämään teitä siitä.Olen samaa mieltä,rohkeasti vaan.Lapsi kyllä oppii kielen mitä nuorempi on,ja onhan siitä hyötyä kaksikielisessä maassa kun osaa molemmat kotimaiset.Oma tytär ruotsinkielisessä koulussa ja hyvin mennyt vaikka ollaan suomenkielisiä miehen kanssa.Siinä sivussa on tullut itsekin opittua vähän svenskaa.Aloitti ruotsinkielisen hoidon jo 1,5 vuotiaana,siitä se ajatus sitten lähti.
- Abi-pojan äiti
Hei, silmiini osui otsikkosi.
Minulla on poika joka on aloittanut 6-vuotiaana ruotsinkielen kielikylvyn ½-päivä eskarissa. Nyt hän on käynyt 9 luokkaa peruskoulua ruotsinkielen kielikylpy luokalla. Suomenkielistälukiota 3-vuotta joka ei ole enään kielikylpyä. Tämän kevään Yo siis.
Poikani kävi ensin eskaria kielikylpynä eli tädit puhuivat äidinkielenään ruotsia. Lapset keskenään suomea ja sitä mukaan kuin oppivat niin ruotsia. Tädit hallitsivat tietenkin myös suomen. Koska lapset olivat suomenkielisestä perheestä, mikä on edellytys kielikylpyyn pääsylle tai ainakin pitäisi olla, niin he tässä vaiheessa eivät juuri puhu ruotsia, eivätkä ymmärrä aina kaikkea. Tädit käyttivät suomenkieltä hyvin harvoin lähinnä silloin jos jotain ikävää oli lapselle sattunut.
Kielikylvyn lähtökohta on, että lapsi on suomenkielisestä perheestä (silloin kun paikkakunnan vahvin kieli on suomi. Esim. Ahvenanmaalla toimisi toisinpäin.)
Lapsen äidinkieli on jo opittuna jossain määrin eli noin 3-6 vuotiaana olisi hyvä ikä aloittaa k.kylpy. Alle 3v. on liian nuori k,kylpyyn. K.kylvyn tarkoituksena ei ole tehdä kaksikielisiä lapsia vaan lapsia joilla on selkeästi oma äidinkieli ja toinen k.kylpymenetelmällä opittu kieli joka on lähes yhtä vahva kuin äidinkieli.
Päivä kodissa opitaan kk kieltä sen verran että koulussa jo jotain ymmäretään. Idea opetuksessa on että ope puhuu ruotsia (ehdottomasti open äidinkieli) ja toistaa ja selittää asian uudestaan kunnes asia on ymmärretty. Lapsilla on lupa tunilla tulkata toinen toisiaan jos joku ei ymmärtänyt tai ei muistanut jotain sanaa. Lapset alkavat puhumaan kukin ruotsia luokassa sitä mukaan kun ovat valmiit siihen. Opettaja kannustaa. Kotona ja vapaajalla ei lapselle puhuta rotsia jollei se ole henkilön äidinkieli. Kodin tehtävä on hoitaa äidinkieli mahd. hyväksi lapselle.
Eka luokalla on tunnit ruotsiksi ja oppimateriaali ruotsiksi. Ainoastaan yksi aine opetetaan suomeksi ja se on usein uskonto. Tämän opettaa eri opettaja äidnkieli hänellä suomi.
Vähitellen luokka-asteittain oppitunteja lisätään suomenkielisiksi, kunnes kuudennella on noin puolet suomeksi ja toinen puoli ruotsiksi. Huomioitavaa on, että joka ainetta opetetaan sekä suomeksi että ruotsiksi mutta ei samoja asioita molemmilla kielillä. Äidinkieltä ja vieraita kieliä tietystikkin ko.kielellä. Vieraita kieliä selitetään suomeksi kuitenkin.
Vieraiden kielten kuten esim. saksa ja englanti opetus on kielikylpy oppilaille helpompaa.
Oma poikani aloitti kolmannelta A-saksan ja ope puhui heille alusta asti saksaa toisin kuin normaali suomenkieliselle luokalle. Viidenneltä luokalta A2- englantia.
Kielten opiskelu on tuntunut hänelle luontevalta ja helpolta. Nyt kevään yo-kirjoituksissa hän on kirjoittanut kolme A-kieltÄ (yhden niistä jo syksyllä käytännön syistä)ja ne lähtivä hyvin arvosteluin lautakuntaan. Ruotsi mm. taisi lähte koulun parhainpistein eteenpäin.
Huomioitavaa on, että mm. lukuaineissa opitaan sanasto molemminkielin.
Jos suomenkielisen perheen lapsi laitetaan kokonaan ruotsunkieliseen koulun on suuri vaara ettei lapsi pysy opetuksessa mukan vaan jää jälkeen muista, koska ei ymmärrä kaikkea puhuttua ja ei mahdollisesti saa tukea läksyjen tekoon kotoonta. Myöskin viestit opelta tulee ruotsiksi toisin kuin k.kylvyssä. Kk viestit tulee vanhemmille suomeksi.
Lämpimästi suosittelen oman poikani kokemuksen kautta kielikylpyä, mutta vasta hiukan myöhemmin, jotta lapsi oppii ensin äidinkieltä.
Niin vielä, kk opetuksessa jäädään ensin jälkeen muista tavallisista oppilaista ,mutta kuudenteen mennessä ollaan saavutettu, jopa ohitettu muut tiedoissa ja taidoissa. - Kielikylpytätsky
Heippa vaan kaikki!
Työskentelen itse ruotsinkielisessä kielikylpypäiväkodissa. Kolme ryhmää, joista 2 kielikylpyä ja yksi suomenkielinen ryhmä. Meillä edellytys kielikylpyyn siirtymisessä on että oma äidinkieli on tarpeeksi kehittynyt ja että ikää on kertynyt 3v. Meidänkin puolel aikuiset puhuvat paljon keskenään ruotsia, jotta lapset oppivat kuulemaan ruotsia. Tällein meillä:D - kevennys.
Poikani kävi koulussa ruotsinkielen kielikylpyluokan toisen vuoden syksyä.
Hän oli katsellut alle kouluikäisenä ruotsinkielistä Vaahteramäen Eemeliä varmaan sata kertaa. Kun koulu alkoi niin filmi unohtui kunnes, sitten kyseisenä syys päivänä kaivoi kasetin kaapista ja alkoi katsella ohjelmaa. Kasetissa ei ollut tekstitystä eikä käännettyä puhetta - aitoa riikinruotsia.
Olkkarista kuului makeata naurua ja menin katsomaan, kysyin mikä voi naurattaa noin kovasti kun olet nähnyt tuon ainakin satakertaa.
Vastaus: Niin, niin äiti, mutta kun nyt mä ymmärrän nää vitsit.
Eli äiti hoi! Poikasi osaa jo ruotsia melko hyvin. - Liekki
Varhainen täydellinen kielikylpy aloitetaan Suomessa yleensä 4 tai 5 vuoden iässä. Näin siksi, että tällöin lapsen äidinkieli on kielikylvyn alkaessa jo siinä määrin kehittynyt, ettei toinen kieli sitä enää syrjäytä. Tätä aikaisempaa aloitusta pidetään yleensä jonkinasteisena riskinä vaikkakaan asiaa ei ole hirvittävästi tutkittu. Raja on asetettu enemmänkin sen pohjalta mitä tiedetään lapsen kielenoppimisesta yleensä. 4-5 vuoden iässä myös sellaiset oppimisvaikeudet, joita kielikylpy saattaisi pahentaa ovat yleensä jo näkyvissä. Kehityshäiriöt eivät kuitenkaan sinällään ole este kielikylvyn aloittamiselle.
Toisaalta tässä maassa on paljon kaksikielisiä perheitä, joissa molemmat kielet elävät ja voivat hyvin myös pienten lasten suussa. Oma veikkaukseni, ja korostan että kyseessä on nimenomaan veikkaus, on että kielikylpy sujuu myös noin 2 vuotiaiden kohdalla, mikäli hoitohenkilökunta puhuu ruotsia äidinkielenään ja ryhmä ei ole kovin suuri. Lisäksi lapsella tulee olla kodin puolelta vahva tuki suomen kielen kehitykselle eli vanhemmilla pitää olla aikaa olla lapsensa kanssa. Tämä ei kuitenkaan edellytä mitään ylimaallisia suorituksia. Viittaan enemmänkin siihen, että jos molemmat vanhemmat ovat työssä kello 7-22, niin äidinkielen käyttö voi jäädä liian vähäiseksi.
Molemmat omat lapseni ovat aloittaneet kielikylvyn 4 vuoden iässä ja hyvin on sujunut. Molempien äidinkieli on paitsi vahva myös rakas. Lisäksi he molemmat puhuvat ja kirjoittavat myös hyvää ruotsia. Kielikylvystä on myös ollut ainakin sikäli hyötyä myös vieraiden kielten suhteen että lapset eivät ujostele puhua niitä - ei edes silloin kun sanasto ei ole ihan täysin hallinnassa.
Kannattaa muistaa, että jokainen lapsi on yksilö ja ottaa tämä huomioon. Kielikylpy on kuitenkin hyvä tapa oppia useita kieliä jo nuorella iällä. Omien kokemusteni perusteella suosittelen lämpimästi. - Maltti
...kunnes oma äidinkieli on varmalla pohjalla. Itse olen suomenruotsalainen ja mieheni suomenkielinen. Lapsi oppii molemmat, mutta odottaisin että lapsi ensin osaa ilmaista itseään omalla äidinkielellään jos ette itse osaa ruotsia.
Meillä tietty vahvempi on ruotsi mutta kovasti tuo on alkanut matkimaan suomenkieltäkin ja osaa automaattisesti heittää suomeksi kun puhuu isän kanssa. Ikää 1v10kk.
Mutta hyvä että aloittavat ajoissa. Inhoittaa tuo että kun lapsi sitten laitetaan kouluikäisenä kielikylpyyn niin siinä kärsii lapsi, opettaja ja luokkatoverit. Ja ikävintä on että ruotsinkielisissä kouluissa välituntikieli on jo suomi koska niin paljon "kaksikielisiä" jotka kummiskin ovat suomenkielisiä...
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta445239Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä243440Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2992830Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui562643- 1702312
- 242119
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1261881Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3661845Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881761M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti161391