Volvo Penta AD31P välijäähdytin

31:nen

Kysyisin volvon välijäähdyttimestä.Sen pohjassa on ns."juorureikä" josta tihkuaa koneen öljyä.Olen seuraillut sen vuotoa.Jos jäähdyttimen ympäristön putsaa niin 20h ajon jälkeen saa tehdä sen uudestaan.Öljy leviää ikävästi starttimootorin sekä alavesiletkun päälle ja sieltä pilssiin. Vuoto ei kuitenkaan ole mitään suurta, mutta ikävän näköistä. Mikä on vielä normaalia tihkumista, kun kuuleman mukaan sieltä pitäisi joskus öljyä tullakkin? Kone on vm.97 ja ajettu vasta 360h

14

6060

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eki

      ymmärtää väärin,mielestäni välijäähdyttimestä ei kuulu tippua öljyä,ei mistään jäähdyttimestä,ei myöskään lauhduttimesta.ehjästä koneesta ei öljyä tipu,saattaa olla että pientä rasvasta pintaa tiivisteiden luona esiintyy,mutta ei roiskimalla eikä tippumalla.kyseleppä joltain merkkiliikkeeltä tms.

    • se vähäinen vuoto, älä missään nimessä tuki reikää . se kielii myös vesivuodot lauhduttimesta jotka ovat jo koneelle POKS vaarallisia.
      Öljyhän tulee ahtimen laakerien "läpi" ,mitä ei tiivisteet pysty pitämään.Tämä määrä on sitten suoraan ahtopaineeseen sidonnainen.pienet paineet- öljyä enemmän välijäähdyttimeen.

      • eki

        tarkemmin missä sellainen reikä mistä öljyä valuu tulisi olla,kerro samaten kuinka usein sitä reikää tulisi tarkistaa koneen käydessä.
        olen aivan selvästi hukannut jonkun tiedon,onko kaikissa ahtimella ja välijäähdyttimellä varustetuiss volvoissa tuollainen.
        vesihän luonnollisesti on koneelle vaarallista
        mutta pitääkö ko.reikää tarkistaa jatkuvasti ajon aikana?oman koneeni ohjekirjassa ei tuollaista mainintaa löydy mistään.


      • eki kirjoitti:

        tarkemmin missä sellainen reikä mistä öljyä valuu tulisi olla,kerro samaten kuinka usein sitä reikää tulisi tarkistaa koneen käydessä.
        olen aivan selvästi hukannut jonkun tiedon,onko kaikissa ahtimella ja välijäähdyttimellä varustetuiss volvoissa tuollainen.
        vesihän luonnollisesti on koneelle vaarallista
        mutta pitääkö ko.reikää tarkistaa jatkuvasti ajon aikana?oman koneeni ohjekirjassa ei tuollaista mainintaa löydy mistään.

        vauhtipyörän puoleisessa päässä ,sitä ei ilman peiliä yleensä näe, halk. n.2mm
        Eipä sitä tarvi kun pakkasten jäljiltä tarkistella,tai jos vanhuuttaan kennosto murtuu, niin silloinhan se alkaa vuotaa. Rautalangalla sen voi tarkistaa ,että on auki


      • 31.nen

        Onko öljyn tihkuminen samanlaista, jos koneella on ajettu 10h tai 1000h olettaen, että turbon laakerit ovat kunnossa? Turbon ahdinpyörä ilmanputsarin puolelta oli aivan puhdas, mutta ahdinpyörästä tuntui selvä säteisvälys kylmänä. Kuuluuko asiaan. Turbo pelaa kuitenkin aivan normaalisti.


      • 31.nen kirjoitti:

        Onko öljyn tihkuminen samanlaista, jos koneella on ajettu 10h tai 1000h olettaen, että turbon laakerit ovat kunnossa? Turbon ahdinpyörä ilmanputsarin puolelta oli aivan puhdas, mutta ahdinpyörästä tuntui selvä säteisvälys kylmänä. Kuuluuko asiaan. Turbo pelaa kuitenkin aivan normaalisti.

        vuotoa , mutta päittäisvälystä ei saa olla kuin 0.05-0.1mm ,säteis saa olla 0.2- 0.3 mm ,noin mitoilla..


      • Haja
        sr.v kirjoitti:

        vuotoa , mutta päittäisvälystä ei saa olla kuin 0.05-0.1mm ,säteis saa olla 0.2- 0.3 mm ,noin mitoilla..

        Jos koneen huohotus hoidettu niin, että huohotuskäryt ohjataan välijäähdyttimelle ilman öljyjen talteenottoa niin silloin varmasti valuu öljyä välijäähdyttimestä. Volvon oma ratkaisu nykyisin on: takimmaisesta venttiilikopan kannesta lähtee ohut letku ilmanpuhdistimen keskiöön. Tällöin huohotuskäryt menevät suoraan turbolle ja välijäähdyttimelle. Racorilla on laite joka kerää huohotuskäryt talteen ja palauttaa öljyt takaisin kampikammiooon.


      • 31:nen
        Haja kirjoitti:

        Jos koneen huohotus hoidettu niin, että huohotuskäryt ohjataan välijäähdyttimelle ilman öljyjen talteenottoa niin silloin varmasti valuu öljyä välijäähdyttimestä. Volvon oma ratkaisu nykyisin on: takimmaisesta venttiilikopan kannesta lähtee ohut letku ilmanpuhdistimen keskiöön. Tällöin huohotuskäryt menevät suoraan turbolle ja välijäähdyttimelle. Racorilla on laite joka kerää huohotuskäryt talteen ja palauttaa öljyt takaisin kampikammiooon.

        Huohotus on järjestetty juuri niin kuin kerroit.Vanhemmassa mallissa oli vielä huohotussuodatin jonka kautta käryt tuli konehuoneeseen.Uudempi systeemi ei ole oikein viimeisen päälle ajateltu. Kerroit että racorilla olisi siihen parannus.Mikä firma tämä racor on? Onko sillä mitään nettisivuja josta voisi käydä katsomassa laitetta?


      • eki
        sr.v kirjoitti:

        vauhtipyörän puoleisessa päässä ,sitä ei ilman peiliä yleensä näe, halk. n.2mm
        Eipä sitä tarvi kun pakkasten jäljiltä tarkistella,tai jos vanhuuttaan kennosto murtuu, niin silloinhan se alkaa vuotaa. Rautalangalla sen voi tarkistaa ,että on auki

        nyt ymmärsin ja kun ei ole sitä mulla koska ei ole tuota konetta,volvo kuitenkin.kiitti.


      • Haja
        31:nen kirjoitti:

        Huohotus on järjestetty juuri niin kuin kerroit.Vanhemmassa mallissa oli vielä huohotussuodatin jonka kautta käryt tuli konehuoneeseen.Uudempi systeemi ei ole oikein viimeisen päälle ajateltu. Kerroit että racorilla olisi siihen parannus.Mikä firma tämä racor on? Onko sillä mitään nettisivuja josta voisi käydä katsomassa laitetta?

        Racor itsessään on jenkkiläinen tuote ja sitä valmistaa Parker-yhtymä. Suomessa edustaja on tietääkseni Wihuri Power-products ellei ole menettänyt edustusta jollekin toiselle maahantuojalle.

        Suodattimen tyyppi on muistaakseni CCV-4500. Tästä löydät lisätietoja kyseistä laitteesta:

        http://www.parker.com/EAD/displayCatalog.asp?menu_parkerid=46&menu_gid=3&menu_divid=109&catid=9869&catdesc=CCV SERIES (CLOSED SYSTEMS)&subcatid=9876&viewtype=1&sMode=Details

        Itselläni ollut kyseinen laite nyt 2 kesää AQAD 41 Volvossa, joka on n. 1000 h. ajettu. Konehuone pysyy siistinä, eikä välijäähdyttimelle mene öljykäryjä sekä ei tarvitse vaihtaa kovinkaan usein ilmanputsaria ja Volvon oma huohotussuodatinpatruuna jäi kokonaan pois. Muistaakseni maksaa itsensä takaisin noin viidessä vuodessa säästyneinä suodatinkuluina.

        Sinun kannattaa selvittää miten Racor liitetään tuohon Volvon omaan huohotussysteemiin ja asennus kannattaa tehdä huolella ja ohjeiden mukaan. Selvitä laitteen paikka ja letkuvedot huolellisesti etukäteen. Tärkein on öljyn paluuletku, joka pitää olla koko matkan suodattimelta moottorille laskeva.


      • 31:nen kirjoitti:

        Huohotus on järjestetty juuri niin kuin kerroit.Vanhemmassa mallissa oli vielä huohotussuodatin jonka kautta käryt tuli konehuoneeseen.Uudempi systeemi ei ole oikein viimeisen päälle ajateltu. Kerroit että racorilla olisi siihen parannus.Mikä firma tämä racor on? Onko sillä mitään nettisivuja josta voisi käydä katsomassa laitetta?

        on ihan eri asia,moottori kyllä ruokailee ne , eikä ne jää väl.jääh..Turbon laakereiden painevoitelun "vuoto" on sitä ÖLJYÄ joka tippuu sieltä reijästä.
        Volvon "uusi"huohotinjärjestelmä toimii ihan ok , kunhan 500-700h välein puhdistaa ahdinkotelon ja siivet, niihin kun kerääntyy ohut huohotinhöyryistä koostuva kalvo.Mutta varovaisuutta kotelon irrottamisessa ja kiinnittämisessä ,O-rengas kun on joskus vähän jumissa,ettei ahdinpyörä saa kipeetä.
        Mielestäni Racoriin uhrattu raha on turha ,vaikka olisi vanha järj. huoh. suodattimella niin halvemmalla saa volvolta uudenmallisen vent.kopan kannen ja letkun , jolloin jää suodattimen vaihtotyö pois


      • 31.nen
        sr.v kirjoitti:

        on ihan eri asia,moottori kyllä ruokailee ne , eikä ne jää väl.jääh..Turbon laakereiden painevoitelun "vuoto" on sitä ÖLJYÄ joka tippuu sieltä reijästä.
        Volvon "uusi"huohotinjärjestelmä toimii ihan ok , kunhan 500-700h välein puhdistaa ahdinkotelon ja siivet, niihin kun kerääntyy ohut huohotinhöyryistä koostuva kalvo.Mutta varovaisuutta kotelon irrottamisessa ja kiinnittämisessä ,O-rengas kun on joskus vähän jumissa,ettei ahdinpyörä saa kipeetä.
        Mielestäni Racoriin uhrattu raha on turha ,vaikka olisi vanha järj. huoh. suodattimella niin halvemmalla saa volvolta uudenmallisen vent.kopan kannen ja letkun , jolloin jää suodattimen vaihtotyö pois

        Minun mielestäni tässä on suunnittelu virhe. Miksei höyryjä ole johdettu välijäähdyttimen jälkeen lähemmäs imusarjaa.Ei ainakaan välijäähdytin likaantuisi ja ei tarvitsisi luututa pilssiä. Pilssin putsaus koneen päällä maaten ei ole niitä mukavimpia hommia!


      • jeps
        31.nen kirjoitti:

        Minun mielestäni tässä on suunnittelu virhe. Miksei höyryjä ole johdettu välijäähdyttimen jälkeen lähemmäs imusarjaa.Ei ainakaan välijäähdytin likaantuisi ja ei tarvitsisi luututa pilssiä. Pilssin putsaus koneen päällä maaten ei ole niitä mukavimpia hommia!

        Ei onnistu koska imusarjassa on ajossa isompi paine, kuin kampikammiossa.


    • Fjordilla saaristoon

      Uudemmassa 31p:ssä on suljettu huohotin systeemi tehty siten, että huohottimen putki menee ilmanputsarin keskelle.
      Kun moottorilla ajetaan ahdot päällä liussa tuolta tulee huohotin kaasut ja menevät turbon kautta välijäähdyttimen läpi kiertoon imuilman joukossa.
      Huohotinkaasussa olevaa öljyainesta "patoutuu" välijäähdyttimessä ja se valuu ulos mainitsemastasi reiästä.
      Mulla on sama juttu Volvon AD41P koneessa. no worry.
      Mobil MX15W40 (VDS2/VDS3) öljyn kanssa tuo on vähäisempää.
      Vanhoissa AQAD 31 ja 41 moottoreissa, missä on huohotin suodatin, tätä kiusallista pissimistä ei tapahdu samalla tavalla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      109
      868
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      667
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      73
      633
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      593
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      546
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      510
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe