atkaako kukaan tilamme viljelyä

Jyvänjemmaaja

Elämme mielenkkintoisia aikoja. Kun itse lunastimme tilan 1970 luvulla, niin siitä piti
riittää niin sisaruksille kuin vanhemmille ja
niille piti vielä rakentaa eläkeläisasunto.
Nyt kun oma eläköityminen on muutaman vuoden
päässä niin tilata saatava tulo on laskenut koko
ajan. Rakennukset ja kohtuullinen konekanta on
olemassa, mutta se tärkein eli tulot puuttuvat.
kaikki pitäisi antaa lähes ilmaiseksi jollekin
lapsista, eikä sekään pystyisi elämään tilan
varassa. Perinteinen tilanpito on tullut tiensä päähän ja yhteistyötä tarvitaan etenkin konepuolella.

22

5037

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuin toinen puoli,Valitettavasti.

• .....

Kyllä asia noin juuri on, jos 70-luvun tyyliin maksetaan sisaruksille osuudet, rakennetaan luopujille asuinpytinki ja siinä sivussa yritetään vielä investoida tuotantoon, niin ei ole tiedossa kuin taloudellisia vaikeuksia ja pahimmassa tapauksessa alan vaihto.
      Ei pienemällä tilalla ole oikeastaan muuta vaihtoehtoa kuin osa-aikaviljely tai sitten kun eläkeikä tulee vastaan myynti tai vuokraus. Ei toiminta edes noilla suurilla tiloilla ole helppoa, jatkuva epävarmuus ja suuret taloudeliset velvoitteet.

• Jyvänjemmaaja

Laskimme eilen naapurin kanssa 150 ha tilan tulot
        viljanvilelyssä jos verojen jälkeen jää 300 e ha
        niin se on jo aika hyvin. Tulot olisivat 40.000 e. Yksi pojista on enasimmäisessä työpaikassaan
        ja ansaitsee 30.000 e vuodessa. Maatilalla on
        vielä investoinnit rasitteena. 150 ha velatonkaan
        tila ei ole kultakaivos. Jokainen kone ja turha investointi syö tulosta ja nopeasti. Viljeli-jöiden yhteistyö on kohta aivan valttämätöntä
        kulujen tasaamiseksi.

• saakura
        Jyvänjemmaaja kirjoitti:

Laskimme eilen naapurin kanssa 150 ha tilan tulot
        viljanvilelyssä jos verojen jälkeen jää 300 e ha
        niin se on jo aika hyvin. Tulot olisivat 40.000 e. Yksi pojista on enasimmäisessä työpaikassaan
        ja ansaitsee 30.000 e vuodessa. Maatilalla on
        vielä investoinnit rasitteena. 150 ha velatonkaan
        tila ei ole kultakaivos. Jokainen kone ja turha investointi syö tulosta ja nopeasti. Viljeli-jöiden yhteistyö on kohta aivan valttämätöntä
        kulujen tasaamiseksi.

VAI DIPLOOMI-I SINÖÖRI 30 TONNIA ON PALJON?
        puolet siitä saa normaali duunari ja maksaa kulunsa omasta pussista eikä tilan kuluihin lyki kaikkea-

• ompas huonot
        saakura kirjoitti:

puolet siitä saa normaali duunari ja maksaa kulunsa omasta pussista eikä tilan kuluihin lyki kaikkea-

heikossa on tulot nykyään sit inseilläkin paperikoneenhoitajilla ,tuo sanomasi ei pidä kyllä paikkaasi monellakaan vanhemmalla inssillä,paperikonemihellä. myöskin työ ei ole vertailukelpoista on paljon rakempaa fyysisesti,ja henkisesti,olla maatilalla töissä kuin rullanvieressä paperitehtaassa. tai nokialla koodia vääntämässä,jos sattuu edes töissä enää olemaan sielläkään koska on saanut loparit.inssithän nykyään joutuu kortistoon automaattisesti koska niitä on liikaa ,joka alalta.

• Ovat lainmukaisia
        saakura kirjoitti:

Maatalouden vähennykset ja niiden kirjaaminen perustuu lakiin. Maatilan mennot ja poistot
        ovat suomen tasavallan verolakeihin perustuvia
        eikä sinne yksityismenoja voi laittaa.
        Jos maatilalle jää tuo rahasumma eli 30.000 e
        verotettavaksi niin saa kyllä riemusta ylös hyppiä. Tuskin monellakaan. Saakura voi kokeilla
        osta maatila ja ryhdy nauttiin näistä ruhtinaallisista 4 e tuntipalkoista. Itselläni jäi 7.000 e verotettavaa LAINMUKAISTEN poistojen
        jälkeen.

• IERIKKA

Kyllä nykyään ihmisten pitäisi päästä eroon noista sisarosuus höpinöistä. Itse ostin tilan 2001 ja kyllä pankinjohtajan kanssa kauppaehtoja neuvotellessa ei jäänyt ostajalle eikä myyjälle epäselväksi jos suomen kielen ymmärtää, että elossa oleva ihminen saa myydä omaisuutensa toiselle henkilölle ilman mitään osuusvelvoitetta omille penskoilleen. Tietysti tilanne on toinen jos kyseessä on perikunta ja silloin perilliset ovat omistajan kuoltua siirtyneet perillisiksi. Mutta on minulla ainakin ollut alussa jo selvillä asian lainmukainen linja ja siinä ei ole muilla sisaruksilla sen kummempaa sanomista. Takana päinhän saa urputtaa ja itkeä mutta sehän ei tee muuta kuin hallaa itkijälle kun ei osaa omaan osaansa tyytyä. Meillä käytiin sisarusparven kanssa palaveri siten että koko porukka oli koolla ennen kuin kaupantekoon alettiin ja siinä kysyttiin jokaisen mielenkiinto tilaa kohtaan ja sitten kun asiat on täten yhteisessä ymmärryksessä hyväksytty on myyjän ja ostajan välinen asia sopia hinnasta ja muista kauppaehdoista.
        Tätä minun mielestä kannattaisi tilansa jatkoa miettivien ihmisten käyttää linjana ja aikataulut on mahdollista säätää siten että kaikki pääsevät palaveriin paikalle. Jos on riitainen lapsikatras ja kaikki eivät suostu paikalle voidaan kirjata asiat ylös ja se joka ei paikalle suvaitse saapua tyytyy muiden päätöksiin. Itse rakensimme sen eläkepariskunnan talon vaikka halvemmalla olisin saanut valmiin talon ostettua ja vähemmällä työllä olisi selvitty mutta se oli sitten siitä puhtaana maksettavasta rahasta pois ja sen hyväksyi myyjä puoli. Tyytyväisiä ovat tilan entiset viljelijät olleet ratkaisuun ja välit ovat pysyneet hyvinä. Muihin sisaruksiin ei jäänyt kaunoja ja olen sanonutkin että jos jota kuta tämä maalaisen "puuhastelu" alkaa niin kovasti käydä kateeksi että siitä pitää ääntä alkaa pitämään niin tarpeeksi isolla summalla tähän tilalle pääsee jatkamaan ja kokeilemaan tätä onnea ja iloa.:)

• elämäntapa

jos maatila jatkuu suvulla ,et siihen joku viitsii edes jäädä ,hän voi mitään siitä maksaa,et homma edes jotenkin kannatas hänelle. eikö tila jää lapsille "lapselle" joka tapauksessa jos hautaan joudutte ennen heitä.myöskin kannattaa käyttää ammattiihmistä suunnitelessa perinntöjen siirtoja, tarpeeksi ajoissa. kannataa jo eläessä suunitella, miten siirot saa ilman verottajaa,lapsille tai perillisille.meillä isäni ei tosin maanviljeliä,teki näin.sukulaispoika otti perikunnan maatilan jatkaakseen hän sanoi myös, ettei siitä olisi mitään voinut maksaa jos hän tilan pitoa jatkaa.sisarusten pitää olla tietysti riidattomia meillä ja sukulaisillani omaisuuksien siirotto ovat hyvin sujuneet, ilman kateutta jne.

• pankinjohtaja.

sanoi jo kymmenen vuotta taaksepäin ettei sukupolvenvaihdoksessa puhuta sisarosuuksista mitään vaan suurin huoli tulee siitä kuka sen tilan huolii, oikeassa oli.

• pankinjohtaja jo hän

Hah-hah. Et ole tainnut tutustua sikatilojen kannattavuuteen? Sisarukset tappelee verissä päin siitä kuka saa tilan. Eli kuka se nyt ei haluaisi kultamunia munivaa hanhea. Ahneus on sikäli huipussaan ettei sisaruksille haluta jättäää mitään. vaikka olis toinen vanhemmista jo kuollut ja sisarukset tarvitsevat perintönsä.

• on tänäänkin töissä
        pankinjohtaja jo hän kirjoitti:

Hah-hah. Et ole tainnut tutustua sikatilojen kannattavuuteen? Sisarukset tappelee verissä päin siitä kuka saa tilan. Eli kuka se nyt ei haluaisi kultamunia munivaa hanhea. Ahneus on sikäli huipussaan ettei sisaruksille haluta jättäää mitään. vaikka olis toinen vanhemmista jo kuollut ja sisarukset tarvitsevat perintönsä.

samassa tehtävässä.
        Joo olen 35 vuotta työtä tehnyt sikatilalla että älä ala puhumaan paskaa kultamunista.
        Taidat olla niitä sisaruksia joille jatkajan pitäisi kustantaa talo kaupunkiin ja mersu perseen alle.
        Että haista vittu ja vikise.

• sikopaimen
        on tänäänkin töissä kirjoitti:

samassa tehtävässä.
        Joo olen 35 vuotta työtä tehnyt sikatilalla että älä ala puhumaan paskaa kultamunista.
        Taidat olla niitä sisaruksia joille jatkajan pitäisi kustantaa talo kaupunkiin ja mersu perseen alle.
        Että haista vittu ja vikise.

Minäpäs olen tehnyt 36 vuotta työtä sikatilalla.Levitä eteen.

• nannukkaN
        sikopaimen kirjoitti:

Minäpäs olen tehnyt 36 vuotta työtä sikatilalla.Levitä eteen.

Yli hilseen. Kyllä kait jokainen tavallinen palliainen leipänsä etee sais työtä tehdä, kuten maatilalliset, niin näkisivät kuinka tiukassa se kultamuna on. Tuskin kaupunkilaiset sikalan ovea etes pystys aukaseen on siella sellaase katkut että 2 vk haisee niin sialle, että..

• sikopaimen
        nannukkaN kirjoitti:

Yli hilseen. Kyllä kait jokainen tavallinen palliainen leipänsä etee sais työtä tehdä, kuten maatilalliset, niin näkisivät kuinka tiukassa se kultamuna on. Tuskin kaupunkilaiset sikalan ovea etes pystys aukaseen on siella sellaase katkut että 2 vk haisee niin sialle, että..

Mihin perustuu käsitys, ettei kaupungissa tarvitse tehdä leipänsä eteen työtä?

• nannukkaN
        sikopaimen kirjoitti:

Mihin perustuu käsitys, ettei kaupungissa tarvitse tehdä leipänsä eteen työtä?

Tarkoitus on vain kertoa, että yrittäjän arki ei ole ruusuilla tanssimista. Ei maalla eikä kaupungissa.

• Molemmissa töissä
        nannukkaN kirjoitti:

Tarkoitus on vain kertoa, että yrittäjän arki ei ole ruusuilla tanssimista. Ei maalla eikä kaupungissa.

Elämä on melko erilaista maalla tai kaupungissa.
        Ei kaupunki mikään helppo ympäristö ole. Maalla
        vain harvoilla on sikala tai suuri navetta. Suurin osa on tavallista köytyvää väkeä, joille
        eu aikaansai tulojen jyrkän pudotuksen.

• noin yleensä

Itse haluaisin jatkaa kotitilaani. Se taitaa jäädä haaveeksi kun isä on laittanut suksemme pahasti ristiin. Tila olisi mielestäni ihan jatkettavissa. Muistakaa te muut jotka olette vastaavassa tilanteessa vanhempina, ettei se mukulan opiskelu tarkoita tilanjatkamisen unohtamista. Ei edes niissä tilanteissa, joissa te ette ole saaneet valita sitä opiskelupaikkaa.

• niin yleensä

Totta puhut. Pikkasen olen katkera... olisin halunnut jatkaa kotitilani viljelyä, huolimatta siitä ettö olen opiskellut muun ammatin.Tuleva jatkaja lintsasi koulusta ja vaikka isä vaati koulun käymistä loppuun niin ei sopinut nappulalle. Laiska. Uhkasi isää aseella ettei mene kouluun. Nyt tuo röyhkeys ja lapsellinen tyhmyys palkitaan. Äiti suojelee kullannuppuaan.
        Aina on puhuttu siitä että kaupunkiin muuttaneiden kelpaa kun saitte opiskella - paskat se mitään saamista ole, itse olen opintoni lainalla rahoittanut enkä notkunut kotona kolmekymppiseksi täyshoidossa. Nyt on jatkajan ja lesken kanssa välit poikki, en viitsi niitä pärstiä katsella. Sinänsä hyvä, että olen asunut muualla, pärjään yksin ja itken itkuni. Rakkaalla kotitilaa en voi käydä. Vielä ei ole sanottu, että "ei tänne tarvitse tulla" enkä aio antaa siihen tilaistuuttakaan. Pysyn poissa.

• On kusessa

Itse sain tilan hoitooni 70-luvulla. Perintönä
        appivanhemmat ja pirusti avo-ojaa sekä villiheinää. Sitte piti maksaa sisarosuudet ja
        tehdä eläläkeläisasunto. Pohjimmaisena jatkuva
        vittuilu ja sanominen siitä mitenkä paljon saitte. Olkaa lujina silloin kun papereita
        tehdään. Älkää luottako kuin itseeenne. Vanhemmatkin voivat pettää tyhmyydessään ja
        perusteettomissa talousodotuksissa 2000 luvulla.

• Koulutuksesta

Jokaisen perusoikeus on saada koulutus. Niin pitkälle kuin mahdollista. On olut ilo katsella
        kun ala-asteelta 7 keskiarvolla lähtenyt luki
        KTM paperit. Opiskelu on kuitenkin perusoikeus joka ei ole sidoksissa maatilan olemassaoloon.

• Ilmoitus
        niin yleensä kirjoitti:

Totta puhut. Pikkasen olen katkera... olisin halunnut jatkaa kotitilani viljelyä, huolimatta siitä ettö olen opiskellut muun ammatin.Tuleva jatkaja lintsasi koulusta ja vaikka isä vaati koulun käymistä loppuun niin ei sopinut nappulalle. Laiska. Uhkasi isää aseella ettei mene kouluun. Nyt tuo röyhkeys ja lapsellinen tyhmyys palkitaan. Äiti suojelee kullannuppuaan.
        Aina on puhuttu siitä että kaupunkiin muuttaneiden kelpaa kun saitte opiskella - paskat se mitään saamista ole, itse olen opintoni lainalla rahoittanut enkä notkunut kotona kolmekymppiseksi täyshoidossa. Nyt on jatkajan ja lesken kanssa välit poikki, en viitsi niitä pärstiä katsella. Sinänsä hyvä, että olen asunut muualla, pärjään yksin ja itken itkuni. Rakkaalla kotitilaa en voi käydä. Vielä ei ole sanottu, että "ei tänne tarvitse tulla" enkä aio antaa siihen tilaistuuttakaan. Pysyn poissa.

Taitaapi olla niin, että vieraan tilan otto on
        helpompaa kuin kotitilan joissakin tapauksissa.
        Moni luovuttaisi tilansa maksutta, kunhan saisi
        jonkun tilalle hoitamaan vanhukset sillä moni on
        hyvin yksinäinen. Suomalaiset ovat mestarillisia saamaan riidan ja eripuran aikaan melko tyhjästä
        mitä tulee oman suvun välisiin suhteisiin. Täysin
        vieraan kanssa voi olla helpompaa. Ainakin sitä
        vois pohtia yhtenä vaihtoehtona.

• viljely

Otapa isäsi (vanhempiesi) kera asia keskustelunaiheeksi ja sano että otat tilan haltuusi maksamalla 75%tilan verotusarvosta ja että isäsi ja äitisi voivat asua tilalla entiseen tapaan ilman eri sopimusta sinua tilanpidossa auttaen.
        Ilman eri sopimusta siksi, että vanhempasi saavat paremmat eläke-edut.
        Maatilasta luopumiseen liittyy usein niin paljon tunnearvoja että syntyy helposti väärinkäsityksiä.
        Jos maksat heille 75% verotusarvosta niin ei mene lahjaveroa.
        Samalla vanhempiasi verotetaan pienimmällä mahdollisella summalla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen noin mustis musta

Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t
      Ikävä
      50
      3287
    2. Sen kerran kun siellä käyn

Voisit olla paikalla💚💛☘️
      Ikävä
      15
      1700
    3. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      17
      1631
    4. Kumpa tietäisin. Miehelle.

Vieläkö toivot jotain viestiä, vai suutuitko taas...kun...🤔
      Ikävä
      34
      1588
    5. Miksi kaipaat

Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?
      Ikävä
      25
      1382
    6. Kauan säkin jaksoit

Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐
      Ikävä
      40
      1302
    7. Sä olet nainen kuuluisa..

..etkä mitenkään hyvällä tavalla.
      Suhteet
      61
      1239
    8. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      90
      1085
    9. Mietin tässä T....

Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..
      Suhteet
      22
      1013
    10. Joel Harkimo ja Janni Hussi eroavat

Tämä on ilon päivä 😊
      Kotimaiset julkkisjuorut
      127
      952
    Aihe