Anteeksianto

https://www.youtube.com/watch?v=5W8oLU5zZvw

Tänään puhumme anteeksiannosta ja yhdestä sen ratkaisevasta näkökohdasta, sellaisena kuin Ihmeiden Kurssi siitä kertoo meille. Oppilaan työkirjan toisessa osassa on usein siteeraamani lause kappaleessa ”Mitä anteeksianto on” (s. 440), jossa sanotaan: ”Anteeksianto…pysyttelee hiljaa ja rauhallisena, eikä tee mitään. …Se pelkästään katsoo ja odottaa eikä tuomitse.” Anteeksiannon näkökohta, johon haluan tänään keskittyä, on katsominen, joka on avain koko asiaan. Yhä uudelleen ja uudelleen Jeesus kehottaa, että meidän tulee katsoa yhdessä hänen kanssaan ja että meidän tulee katsoa yhdessä Pyhän Hengen kanssa. Meidän tulee tuoda illuusiomme (harhamme) Pyhän Hengen totuuteen. Meidän tulee tuoda syyllisyytemme ja vihamme pimeys Jeesuksen Valon täyteiseen rakkauteen ja rauhaan ja meidän tulee aina katsoa egoa yhdessä Jeesuksen kanssa. Tämä on tapa, jolla päästämme egosta irti.
Luvun 11 kappaleen viisi Egon ”dynamiikka” alussa on mielestäni ehkä selkein toteamus, jossa kuvataan Jeesuksen kanssa katsomisen koko prosessia ja selitystä siitä, mitä tarkoittaa avun pyytäminen Jesukselta. Todellisuudessa tässä puhutaan siitä, millä tavalla voimme murtaa tai purkaa mielemme aikaansaaman samaistumisemme kehoihimme. Hyvin usein, kun meitä kehotetaan katsomaan ja tajuamaan, että olemme mieliä eikä kehoja, ihmiset sanovat, että minä en tiennyt, että minulla on mieli. Kun Jeesus vie meidät matkalle mieltä vailla olevasta tilastamme (mindless) kohti tiedostavaa mieltä (mindful), ihmiset sanovat: En tiedä miten tämä tehdään. Tässä siis ohje: sinun ei tarvitse edes tietoisesti tietää, että sinulla on mieli, eikä sinun tarvitse myöskään älyllisesti ymmärtää, että sinulla on mieli. Egon strategiana on pitää meidät kaikki pysyvästi tilassa, jossa meillä ei ole ollenkaan mieltä. Kaikki mitä sinun tulee tehdä, on olla halukas katsomaan. Eikä sinun tarvitse edes tehdä sitä yhdessä Jeesuksen kanssa tietoisella tasolla. Kaikki mitä sinun tulee kyetä tekemään, on astua syrjään ja katsoa, mitä ego tekee, siinä kaikki. Egoa tulee katsoa egon tekemisiä kuitenkaan syyttämättä ja arvostelematta. Muistuta itseäsi uudelleen, että anteeksianto pysyttelee hiljaa ja rauhallisena, eikä tee mitään. Anteeksianto ei tee mitään käyttäytymisen tasolla. Se pelkästään katsoo ja odottaa kärsivällisesti, mikä tarkoittaa sitä, että se odottaa sitä, että pelkomme vähentyy riittävästi, jotta voimme todella hyväksyä, että olemme mieliä ja että emme arvostele emmekä tuomitse.
Koko anteeksiannon idea on siinä, että katsomme egoa oikean mielemme läpi ja että Kurssin keskeiset symbolit, Jeesus että Pyhä Henki, ovat myös oikean mielemme symboleja. Voisimme kuitenkin käyttää myös jotakin muuta kodikkaaksi kokemaamme symbolia, tai olla käyttämättä mitään symbolia, kunhan vain egon katsomisen prosessi tapahtuu ilman arvostelemista ja tuomitsemista. Mitä me silloin katsomme? Me katsomme sitä tosiasiaa, kuinka me teemme ongelman toisensa jälkeen ja harhautamme itsemme siitä, mikä todellinen ongelma on. Kuten Oppilaan työkirjan tehtävissä 79 ja 80 todetaan: on vain yksi ongelma, joka on uskomme erillisyyteen ja on vain yksi vastaus, joka on Sovituksen hyväksyminen ja Pyhän Hengen periaatteen hyväksyminen, jonka mukaan mitään erillisyyttä ei koskaan ole tapahtunut. Yksi ongelma – erillisyys, yksi ratkaisu – Sovitus. Yksi ongelma – ego, yksi ratkaisu – Pyhä Henki. Tämä tarkoittaa todellisuudessa sitä, että mielemme on valinnut egon ja on yksi ratkaisu mielemme tekemän virheen oikaisemiseksi: Jeesuksen tai Pyhän Hengen valitseminen opettajaksemme. Siinä kaikki!
Aina kun tunnemme houkutusta järkyttyä tai huolestua jostakin, aina kun heräämme yöllä johonkin meitä kiusaavaan ajatukseen – johonkin asiaan, joka tapahtui edellisenä päivänä tai asiaan, joka tulee tapahtumaan tänään. Aina kun kehomme kiusaa meitä, tai kun kehon kivut tai nautinnot riivaavat meitä ja niistä tulee elämämme absoluuttisia keskipisteitä, meidän tulisi tajuta, että en koskaan ole poissa tolaltani siitä syystä kuin luulen. Tätä Jeesuksen kanssa yhdessä katsominen tarkoittaa. Se merkitsee syrjään astumista ja sen tajuamista, että ongelma, josta olen tehnyt itselleni todellisen ja jonka koen olevan itseni ulkopuolella, ei ole tämä ongelma. Katson siis hätääntynyttä itseäni tietäen, että jollakin tasolla olen kirjaimellisesti turhaan poissa tolaltani. Tämä perustuu Kurssin metafysiikkaan, jonka mukaan mitään maailmaa ei kirjaimellisesti ole olemassa. Maailma on mielessä olevan ajatuksen projektio, eikä myöskään maailmaa projisoimaa ajatusta ole olemassa, sillä emme ole erillisiä Lähteestämme. Myöskään sitä että ”en koskaan ole poissa tolaltani siitä syystä kuin luulen” ei tarvitse ymmärtää, eikä sitä tarvitse myöskään pohdiskella, sillä jos tajuamme asian, koemme sisimmässämme syvää rakkautta.

1

67

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tällaisen rakkauden voimme ymmärtää Jumalan rakkautena, Jeesuksen tai Pyhän Hengen rakkautena, tai vain rakkautena yleensä, jolloin voimme kokea sellaista syvää ja pysyvää rauhaa, ettei mikään ulkopuolinen asia voi meitä häiritä. Mikään ei voi ottaa meiltä pois tätä rakkautta ja rauhaa.
      Katsominen siis tarkoittaa sitä, miten olen antanut mielelleni vallan valita rakkauden, joka on peräisin jostakin ulkopuolisesta kohteesta, henkilöstä, olosuhteesta tai tapahtumasta. Silloin olen antanut tämän vallan jollekin ulkopuoliselle asialle, ottaakseni itseltäni pois Jumalan rauhan ja rakkauden. Näin ei todellisuudessa voi tapahtua. Siis anteeksiannon ydinasia - Jeesuksen kanssa katsominen – merkitsee sitä, että astun syrjään, jolloin tajuan sen, mitä olen tehnyt. Ei sen takia, että olisin huono, tai paha, tai että olisin tyhmä, vaan siksi, että olen alkanut pelätä oikeassa mielessäni olevaa rakkautta. Koska tiedän, että jossakin sisimmässäni rakkauden läsnä ollessa, minun erityinen, ainutlaatuinen, itsenäinen itseni, jota kutsun omalla nimelläni, sulautuu tyhjyyteen. Estääkseni tämän, olen poistunut kokonaan mielestäni, ottanut itselleni kehon ja mennyt maailmaan. Olen harhauttanut itseäni jatkuvasti kaikenlaisilla ongelmilla ja olosuhteilla, joiden olen uskonut olevan ulkopuolellani ja edellyttävän huomioimistani. Tämä ei yksinkertaisesti ole totta.
      Katsominen on siis egon strategian tajuamista ja sen sanomista, että en ole koskaan poissa tolaltani siitä syystä kuin luulen. Olen hiljaa. Olen levollinen ja katson egoani arvostelematta ja tuomitsematta. Tämä on Ihmeiden Kurssin ydin ja tällä tavalla palaamme kotiin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 180
      1935
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1868
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1568
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      137
      1393
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1174
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1152
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1133
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1109
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1108
    Aihe