COVID-19 -ahdistus ja pelastus

Lopetin kirjoittelun palstalle puoli vuotta sitten. Enpä tuolloin olisi arvannut, että tulisin vielä joskus uskoon. Kuitenkin nyt COVID-19:n jyllätessä on kuolemanpelko alkanut hiipiä kimppuun päivä päivältä vahvemmin ja tarve henkilökohtaiselle pelastukselle on kasvanut suuriin mittoihin.

Tässä tilanteessa tarvitsisin jonkin hengellisen kotipesän. Kaipaankin nyt pikaista apua palstan asiantuntevilta uskovaisilta seuraavassa akuutissa ongelmassa: Mihin kirkkoon eli seurakuntaan kannattaisi liittyä siinä mielessä, että saisin parhaan mahdollisen tuen konversiolle hyväksi uskovaiseksi ja saisin sen kautta varmimmin siedettävän ikuisen elämän? Perusluterilaisuus vaikuttaisi helpolta, koska minut on jo vauvana kastettu ja myöhemmin konfirmoitu, mutta riittääkö se?

Jos ette osaa auttaa tuossa pesänvalintakysymyksessä, niin olisi ainakin kiva kuulla näkemyksiä siitä millä tavoin uskovien yhteisössä yleisesti suhtaudutaan ajatukseen uskomisesta henkilökohtaisen pelastuksen saavuttamiseksi.

55

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ikiateistina olen ilmeisen väärä henkilö neuvomaan ketään uskonasioissa, mutta sanon silti että, olettaen että olet tekstissäsi vakavissaan, liity kirkkoon ja ota yhteyttä lähimpään seurakuntaasi.

      Sieltä saat, toivottavasti, apua mieltäsi vaivaaviin uskonkysymyksiin.

      Tsemppiä tv qwertyilija

    • Aprillipilat ovat uskottavampia, jos ne kerrotaan jonakin muuna päivänä kuin huhtikuun ensimmäisenä. Toinen uskottavuutta lisäävä tekijä olisi, että pila on yhdenmukainen pilailijan aikaisemman tyylin kanssa. Aikaisempien kirjoitustesi perusteella voidaan hahmotella malli, jota aito uskoontulotunnustuksesi noudattelisi. Tämä aloitus ei sitä noudata. Toisaalta aloitus huokuu tyypillisiä ateistisia ennakkoluuloja (uskoontulo johtuu siitä-ja-siitä), jollaisia aidossa uskoontulotunnustuksessa tuskin esiintyisi.

      • Anonyymi

        "Aprillipilat ovat uskottavampia, jos ne kerrotaan jonakin muuna päivänä kuin huhtikuun ensimmäisenä."

        Kristinuskossa aprillipilat onkin siksi hajautettu 365,25 päivälle vuodessa. Huippu saavutetaan pääsiäisen aikaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Aprillipilat ovat uskottavampia, jos ne kerrotaan jonakin muuna päivänä kuin huhtikuun ensimmäisenä."

        Kristinuskossa aprillipilat onkin siksi hajautettu 365,25 päivälle vuodessa. Huippu saavutetaan pääsiäisen aikaan.

        Päinvastoin! Kristuksen ylösnousemus on maailmanhistorian merkittävin tosiasia!

        Mutta mitä tarkoittaa "merkitys" historiallisista tapahtumista puhuttaessa? Mitä "merkitystä" on esimerkiksi Sommen taistelulla? Ja mistä tuo "merkitys" sille tulee? Historioitsijan päästäkö?


      • he-ma
        herrens_tiggare kirjoitti:

        Päinvastoin! Kristuksen ylösnousemus on maailmanhistorian merkittävin tosiasia!

        Mutta mitä tarkoittaa "merkitys" historiallisista tapahtumista puhuttaessa? Mitä "merkitystä" on esimerkiksi Sommen taistelulla? Ja mistä tuo "merkitys" sille tulee? Historioitsijan päästäkö?

        Siinä toinen hupailija!

        Eikö olisi asiallista näinä aikoina jättää nämä jäynät, vaikka ne naurattavatkin ja siten helpottavat eristyksestä kärsivien arkea?


      • Anonyymi

        Aprillipilat ovat asia erikseen, mutta ihan turhaan syytät ateisteja siitä, että uskoontulokokemusten muka virheellisesti koetaan johtuvan siitä-ja-siitä. Ehdottomasti lähes kaikki uskottavat uskoontulokokemukset on kuitenkin kuultu uskovilta. Jos ei teistisesti uskovia olisi koskaan ollut toitottamassa kokemuksistaan, niin ateismin käsite ei tarkoittaisi mitään, eikä kukaan olisi kuullut minkäänlaisia (teistisiä) uskoontulokokemuksia. Kyllä te teistit itse olette nyt niitä, joilla on luuloja, ja joita lähes täysin yksinomaan voi syyttää ennakkoluulojen luomisesta.


      • Anonyymi

        "Toisaalta aloitus huokuu tyypillisiä ateistisia ennakkoluuloja (uskoontulo johtuu siitä-ja-siitä), jollaisia aidossa uskoontulotunnustuksessa tuskin esiintyisi."

        Haa. Vaikka kukaan ei haluaisikaan tulla uskoon pelastuakseen, niin silti kristinuskon ydinsanoma (eli käytännössä pääasiallinen markkinointiteema) on nimenomaan pelastus. Ja olenpa tavannut kymmeniä tapauksia, joissa uskomista tyrkytetään meile uskosta osattomille ihmetellen, kuinka voimme kääntää pelastukselle selkämme. Yksi hilpeä uskovaisten viljelemä meemi on se, ettei putoavassa lentokoneessa ole ateisteja. Jos sinä nyt pidät epätodennäköisenä, että joku ateisti alkaisi suhtautua pelastukselle vastaanottavin mielin kuolemanpelossa, niin olemme samoilla linjoilla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Aprillipilat ovat asia erikseen, mutta ihan turhaan syytät ateisteja siitä, että uskoontulokokemusten muka virheellisesti koetaan johtuvan siitä-ja-siitä. Ehdottomasti lähes kaikki uskottavat uskoontulokokemukset on kuitenkin kuultu uskovilta. Jos ei teistisesti uskovia olisi koskaan ollut toitottamassa kokemuksistaan, niin ateismin käsite ei tarkoittaisi mitään, eikä kukaan olisi kuullut minkäänlaisia (teistisiä) uskoontulokokemuksia. Kyllä te teistit itse olette nyt niitä, joilla on luuloja, ja joita lähes täysin yksinomaan voi syyttää ennakkoluulojen luomisesta.

        Aloittajan uskoontulon syynä oli kulkutaudin aiheuttama akuutti kuolemanpelko ja ahdistus ja siitä kummunnut "henkilökohtaisen pelastuksen tarve", joka on "kasvanut suuriin mittoihin". Hän tahtoisi tietää, kuinka hän saisi "varmimmin siedettävän ikuisen elämän", hän siis ei ole vielä valinnut uskonsa yksityiskohtia, koska hän ei vielä tiedä, mikä suuntaus tai lahko lupaa siedettävimmän ikuisen elämän (hän on myös ääliö, joka uskoo minkä tahansa lupauksen), ja hän olisikin nyt kiinnostunut tietämään, kuinka "uskovien yhteisössä yleisesti suhtaudutaan ajatukseen uskomisesta henkilökohtaisen pelastuksen saavuttamiseksi".

        Jos tämä on jonkun mielestä uskottava tarina, niin olkoon sitten.


      • Anonyymi
        herrens_tiggare kirjoitti:

        Aloittajan uskoontulon syynä oli kulkutaudin aiheuttama akuutti kuolemanpelko ja ahdistus ja siitä kummunnut "henkilökohtaisen pelastuksen tarve", joka on "kasvanut suuriin mittoihin". Hän tahtoisi tietää, kuinka hän saisi "varmimmin siedettävän ikuisen elämän", hän siis ei ole vielä valinnut uskonsa yksityiskohtia, koska hän ei vielä tiedä, mikä suuntaus tai lahko lupaa siedettävimmän ikuisen elämän (hän on myös ääliö, joka uskoo minkä tahansa lupauksen), ja hän olisikin nyt kiinnostunut tietämään, kuinka "uskovien yhteisössä yleisesti suhtaudutaan ajatukseen uskomisesta henkilökohtaisen pelastuksen saavuttamiseksi".

        Jos tämä on jonkun mielestä uskottava tarina, niin olkoon sitten.

        Kysymyshän ei tosin ollut siitä, että onko juuri tuollainen tarina uskottava vai ei vaan siitä, että juuri uskovilta on kuultu lähes kaikki mahdolliset uskoontulotarinat, ja kaikki ennakkoluulot uskovia kohtaan perustuvat uskovien omiin puheisiin ja tekoihin. Milloin on kyse vakavan sairauden murtaman ihmisen hädästä, päihdeongelmista ja rikoskierteestä tms. tai sitten sen teeskentelystä, että älykkään suunnittelijan teot tunnistettaisiin maailmasta jo "tosiuskon" suhteen epäuskovanakin, ja hänen olemassaolonsa tiedostettaisiin jonkinlaisena deistisenä järkiuskona ennen kuin kaatumaseuralla heittäydyttäisiin lohduttomaan itkuun synnintunnossa ja saataisiin sieltä se TOSIUSKO -- joka tapauksessa nuo uskovien tarinat ovat lähes aina kliseitä tavalla tai toisella.

        On naurettavaa, että jos joku nyt sellaisen saattuu pilanpäiten sepustamaan, niin toinen sitä alkaa sitten vakavissaan analysoida ja moittia; ikään kuin ne uskoontulokertomukset normaalisi olisivat sen parempia. Mutta ehkä se kertoo teikäläisistä jotain, ettette kestä parodiaa itsestänne... vaikka monet teistä vieläpä käyvätkin teikäläisten parodiasta itse.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kysymyshän ei tosin ollut siitä, että onko juuri tuollainen tarina uskottava vai ei vaan siitä, että juuri uskovilta on kuultu lähes kaikki mahdolliset uskoontulotarinat, ja kaikki ennakkoluulot uskovia kohtaan perustuvat uskovien omiin puheisiin ja tekoihin. Milloin on kyse vakavan sairauden murtaman ihmisen hädästä, päihdeongelmista ja rikoskierteestä tms. tai sitten sen teeskentelystä, että älykkään suunnittelijan teot tunnistettaisiin maailmasta jo "tosiuskon" suhteen epäuskovanakin, ja hänen olemassaolonsa tiedostettaisiin jonkinlaisena deistisenä järkiuskona ennen kuin kaatumaseuralla heittäydyttäisiin lohduttomaan itkuun synnintunnossa ja saataisiin sieltä se TOSIUSKO -- joka tapauksessa nuo uskovien tarinat ovat lähes aina kliseitä tavalla tai toisella.

        On naurettavaa, että jos joku nyt sellaisen saattuu pilanpäiten sepustamaan, niin toinen sitä alkaa sitten vakavissaan analysoida ja moittia; ikään kuin ne uskoontulokertomukset normaalisi olisivat sen parempia. Mutta ehkä se kertoo teikäläisistä jotain, ettette kestä parodiaa itsestänne... vaikka monet teistä vieläpä käyvätkin teikäläisten parodiasta itse.

        Kysymys oli lähinnä siitä, että jos kristinusko olisi sellaista kuin jumalankieltäjät sanovat sen olevan, kukaan ei olisi kristitty.

        Huvittavimpia tapauksia ovat tietysti "entiset kristityt", jotka kertovat, mitä he uskoivat ennen kuin rupesivat jumalankieltäjiksi. Elleivät he vääristele tahallaan, heidän täytyy olla ääliöitä, sillä ei kukaan täysipäinen ihminen uskoisi sellaisia juttuja, mitä he väittävät uskoneensa.

        Mutta ehkä ateismi todella johtuu ääliöydestä. Ateismiinhan on aina jokin syy. Koska ateismi sinänsä on järjenvastaista soopaa, kukaan ei ole ateisti perustellusti. Niinpä syyn täytyy olla perustelematon, ja silloin ääliöyskin on ihan varteenotettava vaihtoehto.


      • herrens_tiggare kirjoitti:

        Kysymys oli lähinnä siitä, että jos kristinusko olisi sellaista kuin jumalankieltäjät sanovat sen olevan, kukaan ei olisi kristitty.

        Huvittavimpia tapauksia ovat tietysti "entiset kristityt", jotka kertovat, mitä he uskoivat ennen kuin rupesivat jumalankieltäjiksi. Elleivät he vääristele tahallaan, heidän täytyy olla ääliöitä, sillä ei kukaan täysipäinen ihminen uskoisi sellaisia juttuja, mitä he väittävät uskoneensa.

        Mutta ehkä ateismi todella johtuu ääliöydestä. Ateismiinhan on aina jokin syy. Koska ateismi sinänsä on järjenvastaista soopaa, kukaan ei ole ateisti perustellusti. Niinpä syyn täytyy olla perustelematon, ja silloin ääliöyskin on ihan varteenotettava vaihtoehto.

        Itse uskoin Jumalaan, koska sanottiin sen olevan hyvä asia.

        Myöhemmin tajusin, ettei Jumalaa olekaan. Että olin ääliö.


      • Anonyymi
        torre12 kirjoitti:

        Itse uskoin Jumalaan, koska sanottiin sen olevan hyvä asia.

        Myöhemmin tajusin, ettei Jumalaa olekaan. Että olin ääliö.

        MieIipide sekin.


      • Anonyymi

        Tarkoitat vuositolkulla.


      • Anonyymi

        Kas kuinka Herran Tikkari näyttää kuinka yhdestä lekaharkosta voi anlysoida vaikka tulevan kesän sään.


      • Anonyymi
        herrens_tiggare kirjoitti:

        Kysymys oli lähinnä siitä, että jos kristinusko olisi sellaista kuin jumalankieltäjät sanovat sen olevan, kukaan ei olisi kristitty.

        Huvittavimpia tapauksia ovat tietysti "entiset kristityt", jotka kertovat, mitä he uskoivat ennen kuin rupesivat jumalankieltäjiksi. Elleivät he vääristele tahallaan, heidän täytyy olla ääliöitä, sillä ei kukaan täysipäinen ihminen uskoisi sellaisia juttuja, mitä he väittävät uskoneensa.

        Mutta ehkä ateismi todella johtuu ääliöydestä. Ateismiinhan on aina jokin syy. Koska ateismi sinänsä on järjenvastaista soopaa, kukaan ei ole ateisti perustellusti. Niinpä syyn täytyy olla perustelematon, ja silloin ääliöyskin on ihan varteenotettava vaihtoehto.

        "Kysymys oli lähinnä siitä, että jos kristinusko olisi sellaista kuin jumalankieltäjät sanovat sen olevan, kukaan ei olisi kristitty."

        Koeta nyt ymmärtää, että niitä juustoisia uskontarinoita kertovat uskovat itse. Mikä heidän motiivinsa sitten on, niin sitä minä en tiedä.

        "Huvittavimpia tapauksia ovat tietysti "entiset kristityt", jotka kertovat, mitä he uskoivat ennen kuin rupesivat jumalankieltäjiksi. Elleivät he vääristele tahallaan, heidän täytyy olla ääliöitä, sillä ei kukaan täysipäinen ihminen uskoisi sellaisia juttuja, mitä he väittävät uskoneensa."

        No ehkä voi ajatella, niin, että täytyy voida olla ääliö ollakseen kristitty. Mutta juuri heiltä niitä juttuja kuullaan.

        "Mutta ehkä ateismi todella johtuu ääliöydestä. Ateismiinhan on aina jokin syy. Koska ateismi sinänsä on järjenvastaista soopaa, kukaan ei ole ateisti perustellusti. Niinpä syyn täytyy olla perustelematon, ja silloin ääliöyskin on ihan varteenotettava vaihtoehto."

        Mikä sinun syysi on olla uskomatta Thoriin? Entä Ahura Mazdaan? Ajattele, että ihan TÄYSIN SAMALLA TAVALLA kuin sinä et usko noihin, niin joku ei usko mihinkään jumaluuteen. Jos sinusta on ääliömäistä olla uskomatta yhteen jumaluuteen, niin miksi se ei päde sitten sinun kohdallasi kun olet uskomatta johonkin toiseen? Riittävän hyvä syy ateismiin on tajuta se, ettei mistään jumalista ole minkäännäköistä näyttöä tosiasiallisina olentoina, ja sen lisäksi tiedetään, että ne ovat ihmisten keksimiä. Jos tuollaista muka todella pidät ääliömäisenä, niin sitten sinä elät pääsi sisällä jossain ihan omassa ulottuvuudessasi, missä mikä tahansa asia voi olla ihan miten vain paitsi siten, miten se oikeasti on.


      • Anonyymi

        Minkälainen merkki kuvittelet sitten itse tuon oman tyhjänpäiväisen jorinasi olevan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kas kuinka Herran Tikkari näyttää kuinka yhdestä lekaharkosta voi anlysoida vaikka tulevan kesän sään.

        No miksei? Jos kuvittelee tietävänsä muiden haukkumiseen oikeuttavalla varmuudella asioita, joita kukaan ei edes voi tietää, niin miksei sitten voisi myös teeskennellä, että voi kirjoittaa kirjoittamisen ja lukemisen arvoista asiaa, vaikkei sitä osaisi tehdäkään?


      • Anonyymi kirjoitti:

        No miksei? Jos kuvittelee tietävänsä muiden haukkumiseen oikeuttavalla varmuudella asioita, joita kukaan ei edes voi tietää, niin miksei sitten voisi myös teeskennellä, että voi kirjoittaa kirjoittamisen ja lukemisen arvoista asiaa, vaikkei sitä osaisi tehdäkään?

        "Jos kuvittelee tietävänsä muiden haukkumiseen oikeuttavalla varmuudella asioita, joita kukaan ei edes voi tietää, niin miksei sitten voisi myös teeskennellä, että voi kirjoittaa kirjoittamisen ja lukemisen arvoista asiaa, vaikkei sitä osaisi tehdäkään?"

        Mielenkiintoista. Oletan, että muiden haukkumisella viitataan siihen, että kirjoitin "ehkä ateismi todella johtuu ääliöydestä". Olen muissa ketjuissa haukkunut ihmisiä mm. paskiaisiksi, mutta en usko, että tässä viitataan siihen, koska nämä muut haukkumiset eivät ainakaan muistaakseni ole kummunneet mistään "oikeuttavasta varmuudesta". Tämä "oikeuttava varmuus" on, oletan, varmuutta Jumalan olemassaolosta eli varmuutta siitä, että ateismi on lööperiä.

        Edellä sanotun pohjalta teen sen oletuksen, että sinun käsityksesi mukaan ei voida tietää, onko Jumala olemassa vai ei. Jumalan olemassaolo siis kuuluu niihin asioihin, "joita kukaan ei edes voi tietää". Tästä teen sen johtopäätöksen, että sinun epistemologiasi mukaan ateismi ei ole tiedollisesti oikeutettua – tai kuten minä asian ilmaisisin: ateismi on järjenvastaista soopaa. Tietenkään ei teismikään tämän epistemologian mukaan voi olla muuta kuin järjenvastaista soopaa.

        Mutta minun epistemologiani mukaan on mahdollista tietää, että Jumala on olemassa. Jumala, jos hän on olemassa, voisi esimerkiksi ilmoittaa itsensä minulle tai sinulle tai kenelle tahansa siten, että ilmoituksen kieltäminen edellyttäisi joko kohtuutonta skeptisyyttä tai perusteetonta ennakkoluuloisuutta.

        Minä siis katson voivani tietää, että Jumala on olemassa, mutta sinä et katso voivasi tietää, että Jumalaa ei ole olemassa, sikäli kuin olen oikein ymmärtänyt. Tämä tarkoittaa sitä, että olemme samaa mieltä siitä, että ateismi on lööperiä.


      • Anonyymi
        herrens_tiggare kirjoitti:

        "Jos kuvittelee tietävänsä muiden haukkumiseen oikeuttavalla varmuudella asioita, joita kukaan ei edes voi tietää, niin miksei sitten voisi myös teeskennellä, että voi kirjoittaa kirjoittamisen ja lukemisen arvoista asiaa, vaikkei sitä osaisi tehdäkään?"

        Mielenkiintoista. Oletan, että muiden haukkumisella viitataan siihen, että kirjoitin "ehkä ateismi todella johtuu ääliöydestä". Olen muissa ketjuissa haukkunut ihmisiä mm. paskiaisiksi, mutta en usko, että tässä viitataan siihen, koska nämä muut haukkumiset eivät ainakaan muistaakseni ole kummunneet mistään "oikeuttavasta varmuudesta". Tämä "oikeuttava varmuus" on, oletan, varmuutta Jumalan olemassaolosta eli varmuutta siitä, että ateismi on lööperiä.

        Edellä sanotun pohjalta teen sen oletuksen, että sinun käsityksesi mukaan ei voida tietää, onko Jumala olemassa vai ei. Jumalan olemassaolo siis kuuluu niihin asioihin, "joita kukaan ei edes voi tietää". Tästä teen sen johtopäätöksen, että sinun epistemologiasi mukaan ateismi ei ole tiedollisesti oikeutettua – tai kuten minä asian ilmaisisin: ateismi on järjenvastaista soopaa. Tietenkään ei teismikään tämän epistemologian mukaan voi olla muuta kuin järjenvastaista soopaa.

        Mutta minun epistemologiani mukaan on mahdollista tietää, että Jumala on olemassa. Jumala, jos hän on olemassa, voisi esimerkiksi ilmoittaa itsensä minulle tai sinulle tai kenelle tahansa siten, että ilmoituksen kieltäminen edellyttäisi joko kohtuutonta skeptisyyttä tai perusteetonta ennakkoluuloisuutta.

        Minä siis katson voivani tietää, että Jumala on olemassa, mutta sinä et katso voivasi tietää, että Jumalaa ei ole olemassa, sikäli kuin olen oikein ymmärtänyt. Tämä tarkoittaa sitä, että olemme samaa mieltä siitä, että ateismi on lööperiä.

        Väärin meni.

        Luotaat epistemologiaani kuvitellen, että väitteeni ihmisten kyvyttömyydestä tietää asiaintila jumaluuden olemassaolon suhteen olisi absoluuttinen, muuttumaton tila -- mutta sellaistahan en ole väittänyt. Sen sijaan syy siihen, miksi jumaluuden olemassaoloa ei voi kukaan tietää on se, ettei mitään objektiivista näyttöä jumaluudesta TOISTAISEKSI ole. Heti jos olisi, niin sitten se voitaisiin tietää. Kysymys tämän asian tiedollisuudesta on siis kiinni siitä, että jos jumalia on, niin näyttäytyvätkö he. Jos heitä ei ole, emme saa koskaan tietää olisiko heitä sittenkin, koska luonnollisesti jos heitä ei ole, niin näyttöäkään heistä ei koskaan tulla saamaan. Vain siinä tapauksessa, että jumalia olisikin, ja he näyttäytyisivät, niin sitten voisimme tietää, että heitä on.

        Ateismi on aina ainakin uskon puuttumista jumaluuteen. On sairas ajatus, että jos jotain ei voida tietää, niin sitten uskoa siihen johonkin ei voisi puuttua järkevästi. Tämähän tarkoittaa, että jos emme voi tietää, että onko tonttuja sittenkin oikeasti olemassa, niin olisi lööperiä olla uskomatta tonttuihin. Ja tämä sama asia pätee ihan mihin tahansa muuhunkin asiaan, mitä joku vain voi ehdottaa. Ja sen mukaan kaiken suhteen pitäisi olla jotain kieroa "suattaapi olla" -mieltä.

        Sinun epistemologiasi on teeskentelyä, ja se nimenomaan on lööperiä, että kuvittelet tietäväsi jotain, mitä et oikeasti tiedä. Et taida oikein ymmärtää eroa siinä, että siinä missä teismi on uskoa jumaliin ja ateismi sen uskon puuttumista, niin agnostismi on se kannanotto, ettei asiaa voida tietää ja gnostismi se kannanotto, että asia muka voidaan tietää. Minä olen agnostinen ateisti ja sinä olet gnostinen teisti. Minä tiedän, ettei asiaa tällä hetkellä voida tietää, mutta minulla ei ole syytä uskoa. Sinä luulet tietäväsi, että on syytä uskoa.

        Sinä tulkitset, että Jumala on ilmoittanut itsensä. Se tulkinta on käytännössä ihan samaa kuin se, että skitsofreenikon mielestä KGB myrkyttää häntä lähettämällä kaasua pistorasiasta asuntoon. En tarkoita tällä sitä, että olet yhtä hullu kuin skitsofreenikko vaan sitä, että sinä voit olla yhtä vakuuttunut uskomuksestasi kuin hän omasta salaliittoteoriastaan, mutta kumpikaan teistä ei pysty mitenkään osoittamaan yhtään ketään muuta asian suhteen neutraalia ihmistä siitä, että näkemyksissänne olisi mitään järkeä.

        Sinun vakuuttuneisuutesi Jumalan ilmoituksesta on kumottavissa pelkästään sillä kun minä vain ilmoittaisin, että luonnon "ilmoituksesta" näkee, ettei Jumala ole. Minkäs tekisit? Etkö tajua, että vaikka sinä subjektiivisesti olisit kuinka vakuuttunut jostain asiasta, niin sinun pitää pystyä osoittamaan, että asia olisi objektiivisesti yhtä vakuuttava niillekin, jotka eivät ole järjettömiä, filosofisia skeptikoita tai metafyysisiä nihilistejä?

        Ja sinä todennäköisesti luulet, että ateismi tarkoittaisi tätä, että jumaluus vain kiistettäisiin jopa järjettömään epäilyyn vedoten. Ateismi on kuitenkin aina ensimmäiseksi ja lähtökohtaisesti jumaluskon puutetta (negatiivista ateismia), joka johtuu siitä, ettei näyttöä jumalista ole. Epäusko ei ole joka asiayhteydessä sama asia kuin kiistäminen. Pitää olla tarkkana miten käyttää kiistämisen käsitettä.

        Ateismi ei välttämättä ole sen kiistämistä, että "Jumala on olemassa", koska ateismi on yleisimmillään vain ilmoitus, että "en usko jumalia olevan olemassa", minkä voi kuitenkin esittää muodossa "kiistän uskovani jumaliin". Huomaatko? Se on eri asia kuin sanoa, että "kiistän, että Jumala on olemassa". Tämä jälkimmäinen on tiedollinen (tai siis tässä tapauksessa tiedon olettava) väite. On eri asia, että jotkut ateistit katsovat, että olisi näyttöä jumalia vastaan (positiivinen ateismi). Tuon jaon ei kannata antaa hämätä, koska tietysti myös jälkimmäinen ateisti on sitä mieltä, että sen lisäksi kun hänen mielestään näyttöä jumalia vastaan on, niin myös näyttö puolesta puuttuu.

        Ei ole lööperiä olla uskomatta mitä tahansa mitä joku väittää vain siksi, ettei näyttöä sitä jotain vastaan ole. Tämä johtuu siitä, että näytön tarjoamisen taakka on positiivisen väitteen esittäjällä. Jos sinä vain uskot, että Jumala on, et esitä väitettä, ja asiaa on turhaa vatvoa. Se on vain sinun asiasi. Mutta jos sinä väität, että Jumala on ilmoittanut itsensä, niin todistustaakka on harteillasi, ei sen harteilla, joka ei usko väitettäsi. Jos et hyväksy tätä periaatetta, niin joudut absurdiin suohon, missä epäusko mitä tahansa väitettä kohtaan olisi ääliömäistä, epätiedollista lööperiä. Eli jos et usko sitä, että minä satun olemaan maailman rikkain henkilö, olet ääliö. Siinä sinulle esimerkki oman ajattelusi vajavaisuudesta tässä asiassa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Väärin meni.

        Luotaat epistemologiaani kuvitellen, että väitteeni ihmisten kyvyttömyydestä tietää asiaintila jumaluuden olemassaolon suhteen olisi absoluuttinen, muuttumaton tila -- mutta sellaistahan en ole väittänyt. Sen sijaan syy siihen, miksi jumaluuden olemassaoloa ei voi kukaan tietää on se, ettei mitään objektiivista näyttöä jumaluudesta TOISTAISEKSI ole. Heti jos olisi, niin sitten se voitaisiin tietää. Kysymys tämän asian tiedollisuudesta on siis kiinni siitä, että jos jumalia on, niin näyttäytyvätkö he. Jos heitä ei ole, emme saa koskaan tietää olisiko heitä sittenkin, koska luonnollisesti jos heitä ei ole, niin näyttöäkään heistä ei koskaan tulla saamaan. Vain siinä tapauksessa, että jumalia olisikin, ja he näyttäytyisivät, niin sitten voisimme tietää, että heitä on.

        Ateismi on aina ainakin uskon puuttumista jumaluuteen. On sairas ajatus, että jos jotain ei voida tietää, niin sitten uskoa siihen johonkin ei voisi puuttua järkevästi. Tämähän tarkoittaa, että jos emme voi tietää, että onko tonttuja sittenkin oikeasti olemassa, niin olisi lööperiä olla uskomatta tonttuihin. Ja tämä sama asia pätee ihan mihin tahansa muuhunkin asiaan, mitä joku vain voi ehdottaa. Ja sen mukaan kaiken suhteen pitäisi olla jotain kieroa "suattaapi olla" -mieltä.

        Sinun epistemologiasi on teeskentelyä, ja se nimenomaan on lööperiä, että kuvittelet tietäväsi jotain, mitä et oikeasti tiedä. Et taida oikein ymmärtää eroa siinä, että siinä missä teismi on uskoa jumaliin ja ateismi sen uskon puuttumista, niin agnostismi on se kannanotto, ettei asiaa voida tietää ja gnostismi se kannanotto, että asia muka voidaan tietää. Minä olen agnostinen ateisti ja sinä olet gnostinen teisti. Minä tiedän, ettei asiaa tällä hetkellä voida tietää, mutta minulla ei ole syytä uskoa. Sinä luulet tietäväsi, että on syytä uskoa.

        Sinä tulkitset, että Jumala on ilmoittanut itsensä. Se tulkinta on käytännössä ihan samaa kuin se, että skitsofreenikon mielestä KGB myrkyttää häntä lähettämällä kaasua pistorasiasta asuntoon. En tarkoita tällä sitä, että olet yhtä hullu kuin skitsofreenikko vaan sitä, että sinä voit olla yhtä vakuuttunut uskomuksestasi kuin hän omasta salaliittoteoriastaan, mutta kumpikaan teistä ei pysty mitenkään osoittamaan yhtään ketään muuta asian suhteen neutraalia ihmistä siitä, että näkemyksissänne olisi mitään järkeä.

        Sinun vakuuttuneisuutesi Jumalan ilmoituksesta on kumottavissa pelkästään sillä kun minä vain ilmoittaisin, että luonnon "ilmoituksesta" näkee, ettei Jumala ole. Minkäs tekisit? Etkö tajua, että vaikka sinä subjektiivisesti olisit kuinka vakuuttunut jostain asiasta, niin sinun pitää pystyä osoittamaan, että asia olisi objektiivisesti yhtä vakuuttava niillekin, jotka eivät ole järjettömiä, filosofisia skeptikoita tai metafyysisiä nihilistejä?

        Ja sinä todennäköisesti luulet, että ateismi tarkoittaisi tätä, että jumaluus vain kiistettäisiin jopa järjettömään epäilyyn vedoten. Ateismi on kuitenkin aina ensimmäiseksi ja lähtökohtaisesti jumaluskon puutetta (negatiivista ateismia), joka johtuu siitä, ettei näyttöä jumalista ole. Epäusko ei ole joka asiayhteydessä sama asia kuin kiistäminen. Pitää olla tarkkana miten käyttää kiistämisen käsitettä.

        Ateismi ei välttämättä ole sen kiistämistä, että "Jumala on olemassa", koska ateismi on yleisimmillään vain ilmoitus, että "en usko jumalia olevan olemassa", minkä voi kuitenkin esittää muodossa "kiistän uskovani jumaliin". Huomaatko? Se on eri asia kuin sanoa, että "kiistän, että Jumala on olemassa". Tämä jälkimmäinen on tiedollinen (tai siis tässä tapauksessa tiedon olettava) väite. On eri asia, että jotkut ateistit katsovat, että olisi näyttöä jumalia vastaan (positiivinen ateismi). Tuon jaon ei kannata antaa hämätä, koska tietysti myös jälkimmäinen ateisti on sitä mieltä, että sen lisäksi kun hänen mielestään näyttöä jumalia vastaan on, niin myös näyttö puolesta puuttuu.

        Ei ole lööperiä olla uskomatta mitä tahansa mitä joku väittää vain siksi, ettei näyttöä sitä jotain vastaan ole. Tämä johtuu siitä, että näytön tarjoamisen taakka on positiivisen väitteen esittäjällä. Jos sinä vain uskot, että Jumala on, et esitä väitettä, ja asiaa on turhaa vatvoa. Se on vain sinun asiasi. Mutta jos sinä väität, että Jumala on ilmoittanut itsensä, niin todistustaakka on harteillasi, ei sen harteilla, joka ei usko väitettäsi. Jos et hyväksy tätä periaatetta, niin joudut absurdiin suohon, missä epäusko mitä tahansa väitettä kohtaan olisi ääliömäistä, epätiedollista lööperiä. Eli jos et usko sitä, että minä satun olemaan maailman rikkain henkilö, olet ääliö. Siinä sinulle esimerkki oman ajattelusi vajavaisuudesta tässä asiassa.

        Tarkoitan ateismilla väitettä, jonka mukaan Jumala ei kuulu niiden asioiden joukkoon, joista todellisuus koostuu. Jos ateismi on jotakin muuta, niin silloin en selvästikään tarkoita ateismia puhuessani ateismista. Mutta jos ateismi on ihmisten mielipiteistä riippumattoman todellisuuden olemusta koskeva väite, kuten se minun määritelmäni – miehekkään määritelmäni, jos saan sanoa – mukaan on, niin voidaan miettiä, kuinka hyvin tämä väite sopii yhteen kaiken sen kanssa, mitä todellisuudesta muilta osin voidaan perustellusti sanoa. Ja kun sitä mietitään, päädytään siihen, että ateismi on järjenvastaista soopaa. Tämä on aivan eri asia kuin edellä käsitelty epistemologinen kysymys. Toki ateismi on epistemologisestikin lööperiä.

        Negatiivinen ateismi tietysti onkin pelkkää saivartelua. Sitä kutsutaan myös heikoksi ateismiksi, ja syystä, sillä heikon ateismin edustajat ovat heikkoja eli pelkureita. He ovat punaposkisia vetelyksiä, narukätisiä nahjuksia, kynäniskaisia kuikeloita, kaukaa huutelevia vellihousuja ja tosi paikan tullen pakoon pötkiviä paskahousuja. Näille kieroille ovelille älykkäille liukkaille käärmeille minulla ei ole mitään sanottavaa, he eivät ole arvoisiani saati vertaisiani. Positiiviset eli vahvat ateistit sitä vastoin ovat rohkeita. He ovat oikeita miehisiä miehiä ja uskaltavat sanoa, että Jumalaa ei ole olemassa, he ovat tosi jumalankieltäjiä, he eivät lymyile pimeissä haisevissa loukoissa sekoittelemassa huuruavia myrkkyjä, kuten heikommat aateveljensä, vaan astuvat rohkeasti päivänvaloon paljastetuin käsin, heitä voin kunnioittaa ja pitää vertaisinani.

        "Sinun vakuuttuneisuutesi Jumalan ilmoituksesta on kumottavissa pelkästään sillä kun minä vain ilmoittaisin, että luonnon 'ilmoituksesta' näkee, ettei Jumala ole."

        Ei sinne päinkään. Luonnon ilmoitus kuuluu yleisen ilmoituksen piiriin ja on kaikille avoin. Luonto on persoonaton, se antaa kokemuksen kaikille eikä tarjoa kenellekään mitään yksityistä ilmoitusta, jota muut eivät voisi nähdä ja arvioida. Kenenkään kokemus ei ole missään erityisasemassa, kenenkään ei tarvitse "ilmoittaa", mitä luonto ilmoittaa, sillä jokaisella on vapaa ja suora pääsy luonnon omaan ilmoitukseen, mitään välimiehiä ei tarvita.

        Jumala sen sijaan on persoona, joka voi halutessaan puhua yksityisesti jollekulle, kuten hän puhui esimerkiksi Abrahamille käskiessään tätä uhraamaan Iisakin. Muut olisivat tuominneet Abrahamin moraalittomaksi, koska hänen tekonsa oli yleisen ilmoituksen vastainen, mutta hän itse tiesi jotakin, mitä muut eivät tienneet. Abraham oli erityisasemassa muihin nähden. Yleisen ilmoituksen mukaan Abraham teki väärin, mutta yksityinen ilmoitus heitti hänet yleisen ilmoituksen tuolle puolen. Tässä tapauksessa siis yleisestä ilmoituksesta tosiaan voitiin "nähdä", että Abrahamin yksityinen ilmoitus ei ole lähtöisin Jumalasta, ja kuitenkin se oli lähtöisin Jumalasta.

        "Sinä tulkitset, että Jumala on ilmoittanut itsensä. Se tulkinta on käytännössä ihan samaa kuin se, että skitsofreenikon mielestä KGB myrkyttää häntä lähettämällä kaasua pistorasiasta asuntoon."

        Jumala ei ole ilmoittanut minulle mitään, mitä hän ei ole ilmoittanut kaikille muillekin. Mutta jos olisi, niin minun kokemukseni olisi eri asia kuin skitsofreenikon kokemus, sillä minulla ei ole skitsofreniaa. Kokemustani ei siis voitaisi panna skitsofrenian piikkiin. Käyttämäsi esimerkki on muutenkin huono, koska tässä tapauksessa skitsofreenikon uskomus voidaan helposti todistaa virheelliseksi (pistorasian kautta ei ole mahdollista lähettää kaasua, ja ylipäätään pistorasiat, kaasut, myrkyt ja KGB ovat sellaisia asioita, joita muut ihmiset voivat tutkia), mutta esimerkiksi Abrahamin jumalakokemusta muut eivät voi koetella mitenkään.

        Abrahamin kokemus voi silti olla tiedollisesti oikeutettu, niin että Abraham voi perustellusti sanoa "tiedän, että Jumala on puhunut minulle". On joka tapauksessa paljon asioita, jotka Abraham katsoo tietävänsä, eikä kukaan muukaan kiistä, että Abraham todella tietää nämä asiat. Mutta jos Abrahamilta kysytään, millä perusteella hän tietää ne, hän ei ehkä osaa vastata suoralta kädeltä. Tovin mietittyään hän voi kuitenkin päätyä joihinkin ehtoihin, joiden täyttymistä hän pitää tiedon edellytyksenä. Jos Jumalan yksityinen ilmoitus täyttää nämä ehdot, Abraham voi sanoa tietävänsä, että Jumala (tai ainakin joku "ihmistä suurempi") on todella ilmestynyt hänelle. Hänen täytyykin sanoa niin, koska muussa tapauksessa hän joutuisi kieltämään kaiken muunkin, minkä hän tietää samoilla ehdoilla. Toisin sanoen kokemuksen todellisuuden kieltäminen tässä tilanteessa voisi perustua vain kohtuuttomaan skeptisyyteen tai perusteettomaan ennakkoluuloisuuteen.


      • herrens_tiggare kirjoitti:

        Tarkoitan ateismilla väitettä, jonka mukaan Jumala ei kuulu niiden asioiden joukkoon, joista todellisuus koostuu. Jos ateismi on jotakin muuta, niin silloin en selvästikään tarkoita ateismia puhuessani ateismista. Mutta jos ateismi on ihmisten mielipiteistä riippumattoman todellisuuden olemusta koskeva väite, kuten se minun määritelmäni – miehekkään määritelmäni, jos saan sanoa – mukaan on, niin voidaan miettiä, kuinka hyvin tämä väite sopii yhteen kaiken sen kanssa, mitä todellisuudesta muilta osin voidaan perustellusti sanoa. Ja kun sitä mietitään, päädytään siihen, että ateismi on järjenvastaista soopaa. Tämä on aivan eri asia kuin edellä käsitelty epistemologinen kysymys. Toki ateismi on epistemologisestikin lööperiä.

        Negatiivinen ateismi tietysti onkin pelkkää saivartelua. Sitä kutsutaan myös heikoksi ateismiksi, ja syystä, sillä heikon ateismin edustajat ovat heikkoja eli pelkureita. He ovat punaposkisia vetelyksiä, narukätisiä nahjuksia, kynäniskaisia kuikeloita, kaukaa huutelevia vellihousuja ja tosi paikan tullen pakoon pötkiviä paskahousuja. Näille kieroille ovelille älykkäille liukkaille käärmeille minulla ei ole mitään sanottavaa, he eivät ole arvoisiani saati vertaisiani. Positiiviset eli vahvat ateistit sitä vastoin ovat rohkeita. He ovat oikeita miehisiä miehiä ja uskaltavat sanoa, että Jumalaa ei ole olemassa, he ovat tosi jumalankieltäjiä, he eivät lymyile pimeissä haisevissa loukoissa sekoittelemassa huuruavia myrkkyjä, kuten heikommat aateveljensä, vaan astuvat rohkeasti päivänvaloon paljastetuin käsin, heitä voin kunnioittaa ja pitää vertaisinani.

        "Sinun vakuuttuneisuutesi Jumalan ilmoituksesta on kumottavissa pelkästään sillä kun minä vain ilmoittaisin, että luonnon 'ilmoituksesta' näkee, ettei Jumala ole."

        Ei sinne päinkään. Luonnon ilmoitus kuuluu yleisen ilmoituksen piiriin ja on kaikille avoin. Luonto on persoonaton, se antaa kokemuksen kaikille eikä tarjoa kenellekään mitään yksityistä ilmoitusta, jota muut eivät voisi nähdä ja arvioida. Kenenkään kokemus ei ole missään erityisasemassa, kenenkään ei tarvitse "ilmoittaa", mitä luonto ilmoittaa, sillä jokaisella on vapaa ja suora pääsy luonnon omaan ilmoitukseen, mitään välimiehiä ei tarvita.

        Jumala sen sijaan on persoona, joka voi halutessaan puhua yksityisesti jollekulle, kuten hän puhui esimerkiksi Abrahamille käskiessään tätä uhraamaan Iisakin. Muut olisivat tuominneet Abrahamin moraalittomaksi, koska hänen tekonsa oli yleisen ilmoituksen vastainen, mutta hän itse tiesi jotakin, mitä muut eivät tienneet. Abraham oli erityisasemassa muihin nähden. Yleisen ilmoituksen mukaan Abraham teki väärin, mutta yksityinen ilmoitus heitti hänet yleisen ilmoituksen tuolle puolen. Tässä tapauksessa siis yleisestä ilmoituksesta tosiaan voitiin "nähdä", että Abrahamin yksityinen ilmoitus ei ole lähtöisin Jumalasta, ja kuitenkin se oli lähtöisin Jumalasta.

        "Sinä tulkitset, että Jumala on ilmoittanut itsensä. Se tulkinta on käytännössä ihan samaa kuin se, että skitsofreenikon mielestä KGB myrkyttää häntä lähettämällä kaasua pistorasiasta asuntoon."

        Jumala ei ole ilmoittanut minulle mitään, mitä hän ei ole ilmoittanut kaikille muillekin. Mutta jos olisi, niin minun kokemukseni olisi eri asia kuin skitsofreenikon kokemus, sillä minulla ei ole skitsofreniaa. Kokemustani ei siis voitaisi panna skitsofrenian piikkiin. Käyttämäsi esimerkki on muutenkin huono, koska tässä tapauksessa skitsofreenikon uskomus voidaan helposti todistaa virheelliseksi (pistorasian kautta ei ole mahdollista lähettää kaasua, ja ylipäätään pistorasiat, kaasut, myrkyt ja KGB ovat sellaisia asioita, joita muut ihmiset voivat tutkia), mutta esimerkiksi Abrahamin jumalakokemusta muut eivät voi koetella mitenkään.

        Abrahamin kokemus voi silti olla tiedollisesti oikeutettu, niin että Abraham voi perustellusti sanoa "tiedän, että Jumala on puhunut minulle". On joka tapauksessa paljon asioita, jotka Abraham katsoo tietävänsä, eikä kukaan muukaan kiistä, että Abraham todella tietää nämä asiat. Mutta jos Abrahamilta kysytään, millä perusteella hän tietää ne, hän ei ehkä osaa vastata suoralta kädeltä. Tovin mietittyään hän voi kuitenkin päätyä joihinkin ehtoihin, joiden täyttymistä hän pitää tiedon edellytyksenä. Jos Jumalan yksityinen ilmoitus täyttää nämä ehdot, Abraham voi sanoa tietävänsä, että Jumala (tai ainakin joku "ihmistä suurempi") on todella ilmestynyt hänelle. Hänen täytyykin sanoa niin, koska muussa tapauksessa hän joutuisi kieltämään kaiken muunkin, minkä hän tietää samoilla ehdoilla. Toisin sanoen kokemuksen todellisuuden kieltäminen tässä tilanteessa voisi perustua vain kohtuuttomaan skeptisyyteen tai perusteettomaan ennakkoluuloisuuteen.

        Mutta ehkä Abraham on kriittiseen ajatteluun kykenemätön ääliö, jonka episteeminen rima on liian matalalla. Entä sitten profeetta Muhammad, joka myös koki voimakkaan jumalakokemuksen? Mutta Muhammad oli mielisairas, hänen kokemuksensa on samalla tasolla skitsofreenikon harhojen kanssa. Entäpä Juliana Norwichlainen, joka dokumentoi oman kokemuksensa tarkasti ("Jumalan rakkauden ilmestys")? Mutta Juliana oli sekä ääliö että sairas, hän sai näkynsä sairasvuoteella, ja keskiajallahan kaikki olivat ääliöitä.

        Mutta ehkä jossakin on joku heikko ateisti, joka on samanlainen poikkeuksellinen nero ja mielenterveyden perikuva kuin kaikki muutkin heikot ateistit ja joka siitä huolimatta kokee uskonnollisen kokemuksen, joka täyttää ne ehdot, jotka hän poikkeuksellisessa neroudessaan ja esimerkillisessä mielenterveydessään on tiedolle asettanut. Mitä hänen pitäisi tehdä? Pitäisikö hänenkin nostaa tiedon rimaa tai ruveta epäilemään omaa mielenterveyttään? Pitäisikö hänen siis nöyrtyä ja myöntää, ettei hän olekaan ollut kriittinen ajattelija? Tai ettei hän olekaan mieleltään terve? Mutta siihen heikon saivartelija-ateistin ylpeys ei kerta kaikkiaan taivu. Varsinainen dilemma! Pitäisi valita Jumalan ja nöyryyden väliltä!

        "Luotaat epistemologiaani kuvitellen, että väitteeni ihmisten kyvyttömyydestä tietää asiaintila jumaluuden olemassaolon suhteen olisi absoluuttinen, muuttumaton tila -- mutta sellaistahan en ole väittänyt."

        Asia olisi voinut tulla selväksi, jos et olisi kirjoittanut "kukaan ei edes voi tietää", vaan "kukaan ei tiedä". Vaikka tietysti sinun olisi pitänyt kirjoittaa "kukaan ei tietääkseni tiedä", sillä ethän sinä voi tietää, että kukaan ei tiedä. Et voi edes väittää (valehdella), että kaikkitietävä olento (Jumala) on ilmoittanut sinulle yksityisesti, että kukaan ei tiedä, onko Jumalaa olemassa vai ei. Sinä et siis tiedä, se on tullut selväksi. Mutta joku muu voi tietää. On paljon asioita, joita sinä et tiedä, mutta jotka joku muu tietää. Ei siinä olisi mitään erikoista, että sinä et tietäisi, että Jumala on olemassa, mutta joku muu tietäisi. Se olisi ihan normaalia.

        Tämän takia jumalankieltäjiä pidetään ylimielisinä ja omahyväisinä. He kuvittelevat tietävänsä, mitä muut voivat ja eivät voi tietää. Hetkeäkään epäröimättä he mitätöivät toisten ihmisten kokemukset julistamalla ne ilman mitään perusteita harhoiksi tai mielisairauden oireiksi, ja vieläpä sellaiset kokemukset, joita nämä ihmiset itse pitävät usein elämänsä merkittävimpinä ja vaikuttavimpina. Aivan uskomattoman ylimielistä ja omahyväistä. Edes minä en kykene yhtä rehvakkaaseen yläpuolelle-asettumiseen ja paremmin-tietämiseen, ja yrityksen puutteesta minua ei todellakaan voida moittia.


    • Ihan hyvä aprillipila, menin jekkuun.

      • Itse epäilin oliko totta. En uskonut.


      • Aivan. Eipä tässä mitään.


      • Anonyymi
        torre12 kirjoitti:

        Itse epäilin oliko totta. En uskonut.

        Heh, upposi täysin sínuun.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Heh, upposi täysin sínuun.

        Heh. Ei tuollaista voi uskoa.


      • Anonyymi
        torre12 kirjoitti:

        Heh. Ei tuollaista voi uskoa.

        No sinä uskoit.


      • Anonyymi kirjoitti:

        No sinä uskoit.

        Valehtelu on rumaa, kuulepa.


      • Anonyymi
        torre12 kirjoitti:

        Valehtelu on rumaa, kuulepa.

        Miksi sitten harrastat sitä jatkuvasti?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miksi sitten harrastat sitä jatkuvasti?

        En valehdellut, että en uskonut aloituksen juttuun.


      • Anonyymi

        Kävipä hassusti. Ei ollut tarkoitus. :-D


    • Anonyymi

      Aprillipila tai ei niin uskoontulon jälkeen yleensä ihminen hakeutuu itselleen sopivaan seurakuntaan. Koska olemme niin erilaisia ja myös seurakuntia on erilaisia eri painotuksin niin useimmiten jokaiselle löytyy oma kotiseurakunta. Sinänsä ei ole merkitystä minkä seurakunnan jäsenrekisterissä nimi on. Sillä on merkitystä että se nimi on Taivaan kirjoissa. Tietenkin kannattaa valita seurakunta kuitenkin joka tunnustautuu apostoliseen uskoon ja tätä varten kannattaa lukea Uutta Testamenttia, missä se uskoontulo kerrotaan ja mitä siitä eteenpäin Kristuksen seurakunnassa ollaan.

      • Naurettavaa. Että uskoontulo luetaan kirjasta.


      • Anonyymi
        torre12 kirjoitti:

        Naurettavaa. Että uskoontulo luetaan kirjasta.

        Ymmärsit ihan väärin - - usko tulee kuulemisesta ja kuuleminen Kristuksen Sanan kautta.

        Tuossa yllä kerrotaan miten apostolinen seurakunta ja usko rakentuu Uuden Testamentin mukaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ymmärsit ihan väärin - - usko tulee kuulemisesta ja kuuleminen Kristuksen Sanan kautta.

        Tuossa yllä kerrotaan miten apostolinen seurakunta ja usko rakentuu Uuden Testamentin mukaan.

        Joo. Mihin Raamattua tarvitaan? Uskon pitäisi riittää ja tulla ilman Raamattua.

        Vai onko kyseessä usko kirjaan?


      • Juu. Usko on uskoa, lukeminen lukemista.

        Erittäin tyhjänpäiväinen toteamus.


      • Ja mihin sinä kykenet? Hah.


      • Anonyymi

        Eipä sitä mitenkään huomaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä sitä mitenkään huomaa.

        Sinusta ei varsinkaan, heh.


    • Anonyymi

      Tämä on Luterilaisuus-palsta. Aloittajalla on jo tuttu kotipesä täällä. Täällä viihtyy moni attekin. Hyvää jatkoa!

    • Anonyymi

      Hare krishnoista löytyy pesä?

    • Kokeiles juoda toinen pullo kossua, niin voit vaikka selvitäkin.

      • Pitää paikkansa
        Sen takia en juokaan kossua, kun eka pullo menisi jo rohtuneisiin huuliin.


    • Anonyymi

      Kirkot taitaa kolista tyhjyyttään, kun tarvitsee tuollaisia aloituksia tehdä.
      JOKO RAHAT ON VALEHTELIJOILTA LOPPU

    • Anonyymi

      Salaliittoteoreetikot ovat saaneet koronapandemiasta bensaa omiin liekkeihinsä. Jopa sellaista salaliittoteoriaa levitetään somessa, että Bill Gates olisi illuminaattien toimesta rahoittanut koronaviruksen kehittämisen, joka olisi laitettu liikkeelle Wuhanista, jotta erilaisten rokotesalajuonien kautta ihmiskunnan väestön määrä saataisiin vähenemään. Tällaista mielikuvituksen tuotteena syntynyttä salaliittoteoriaa levittää ihan vakavasti jopa Petri Paavola nettisivuillaan useissa artikkeleissaan ja Youtube-videoissaan.

      Onneksi tutkijat tietävät, mistä koronavirus on peräisin. Sitä on löytynyt lepakoista ja muurahaiskävyistä, joiden kautta virus on tarttunut ihmiseen, koska näitä eläimiä on myyty ahtailla ja epäsiisteillä toreilla Kiinassa. Ihmiset ovat ostaneet eläimiä ruuaksi ja saaneet käsitellessään niistä virustartunnan.

      Yleisradio on uutisoinut vastuullisesti asiasta sekä varoittanut salaliittoteorioista ja muusta valemediasta, mitä somessa levitetään koronaviruksesta.

      Yle: Koronaviruksen rna kertoo, ettei sitä tehty laboratoriossa

      Tutkimukset kumoavat salaliittoteorian siitä, että virus olisi ihmisen tekemä. Koronapandemian riehuessa maailmalla salaliittoteoriat viruksen alkuperästä ovat levinneet miltei yhtä villinä. Koronaviruksen on väitetty karanneen jostain biologisia aseita kehittelevästä laboratoriosta. Viruksen maailmanvalloitusta on väitetty myös jonkun valtion salajuoneksi.

      Varsin nopeasti kävi ilmi, ettei virus ole ihmisten käsialaa. Tutkimuksissa löytyi kuitenkin outoja palasia viruksen rna:sta.

      Niitä oli havaittu vastikään eläimeltä, joka tunnetaan nimellä muurahaiskäpy. Tällaisia suomupeitteisiä otuksia myydään elävinä kiinalaisilla eläintoreilla. Tutkijat vertailivat lepakoista ja muurahaiskävyistä löytyneitä koronaviruksia nyt ihmisistä toiseen leviävään koronavirukseen. Näiden vertailujen perusteella he päättelivät, että virus on lähtöisin eläimistä eikä laboratorioista. Tätä tukee myös tälle koronavirukselle ominainen suojautumismekanismi, joka estää ihmisen omaa immuunijärjestelmää tuhoamasta kehoon tunkeutuvaa virusta.

      https://yle.fi/uutiset/3-11276930

      Yle: Koronavirus sai netin pelonlietsojat ja salaliittoteoreetikot liikkeelle

      Sosiaalisessa mediassa ylidramatisointi ja vahvistamattomat tiedot viruksesta sekoittuvat suoriin valheisiin. Media on viime viikot ollut täynnä juttuja Kiinassa epidemiaksi yltyneestä koronaviruksesta ja eri maiden toimenpiteistä sen leviämisen estämiseksi. Uutistulvan keskellä myös virheelliset tiedot pääsevät leviämään. Koronavirukseen liittyen netissä liikkuukin nyt runsaasti virheellistä tietoa, sekä useita suoranaisia salaliittoteorioita.

      https://yle.fi/uutiset/3-11187148

      • Anonyymi

        Tämä tieto on varmaan aloittajan pesän löytämisessä aivan aivainasemassa. Kannattaa valita sellainen uskonlahko, jossa salaliittouskomukset ovat olennainen osa agendaa.


      • >Jopa sellaista salaliittoteoriaa levitetään somessa, että Bill Gates olisi illuminaattien toimesta rahoittanut koronaviruksen kehittämisen, joka olisi laitettu liikkeelle Wuhanista, jotta erilaisten rokotesalajuonien kautta ihmiskunnan väestön määrä saataisiin vähenemään. Tällaista mielikuvituksen tuotteena syntynyttä salaliittoteoriaa levittää ihan vakavasti jopa Petri Paavola nettisivuillaan useissa artikkeleissaan ja Youtube-videoissaan.

        Koska koronavirus tullee vähentämään globaalia kuolleisuutta eli lisäämään ihmisten määrää, salaliittoseuralla voisi olla edessään kovan seliselin kausi. Näin ei kuitenkaan käy, sillä kohdeyleisö ei ole turhan kriittinen ja janoaa jo seuraavia salaliittoteorioita uskottavakseen.


    • Anonyymi

      >>Perusluterilaisuus vaikuttaisi helpolta, koska minut on jo vauvana kastettu ja myöhemmin konfirmoitu, mutta riittääkö se?<<

      Ei riitä. Vauvakaste ei ole edes Jeesuksen käskemä uskoon tulon jälkeen otettava upotuskaste uskoville. Luterilainen kirkko on ekytyslaitos, jonka oppeihin uskomalla ei saa vanhurskautta Jeesuksessa Kristuksessa.

      Suosittelen aloittamaan Raamatun lukemisen. Mene myös uskovien upotuskasteelle tämän jakeen ohjeiden mukaan.

      Ap. t 2:38 Pietari vastasi: "Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen.

      • Tosi hieno uskonto. Ja äärimmäisen helppo.

        Vähän kuin hindulaisuus.


      • Anonyymi
        torre12 kirjoitti:

        Tosi hieno uskonto. Ja äärimmäisen helppo.

        Vähän kuin hindulaisuus.

        MieIipiteitä riittää.


      • >Mene myös uskovien upotuskasteelle tämän jakeen ohjeiden mukaan.

        ”Uskovien” seurakunnalla on nimikin: helluntailaiset.


    • Anonyymi

      Sanot tulleesi uskoon. Mitä sillä tarkoitat?

      • Anonyymi

        Tarkkaan ottaen aloittaja sanoo että ei olisi puoli vuotta sitten arvannut niin käyvän. Ja näin hän teki aprillipäivänä.


    • Anonyymi

      Salaliittoteoriat koronaviruksen alkuperästä leviävät villinä. TV7:n ohjelmassa Rakkauden kosketus 2.4.2020 jakso 105 Aulikki Hartikainen-Piiponen antoi uskomattoman selityksen koronaviruksen alkuperään. Sen voi katsoa tämän linkin kohdasta 14 min. 45 sek. eteenpäin: https://www.tv7.fi/vod/player/71484/

      Aulikki Hartikainen-Piipponen väittää, ettei koronavirus ole lähtenyt liikkeelle eläimistä, vaan se on Bill Gatesin rahoittaman koronavirustutkuksen salajuoni, jossa yritetään rekisteröidä ihmiset ja asentaa rokotteen avulla ihmisen sisälle mikrosiru, joka Hartikainen-Piipposen mukaan on pedon merkki. Mikrosirun avulla voitaisiin myös kontrolloida ihmisen mieltä ulkopuolelta, jolloin kiltistä ihmisestä tulee nappia painamalla ihmispeto.

      Alan tutkijat ovat voineet kumota tämän salaliittoteorian ja todistaa, että koronavirus on lähenyt liikkeelle eläimistä: https://yle.fi/uutiset/3-11276930

      Aulikki Hartikainen-Piipposen selitys asiasta on järkyttävää eksytystä ja valemediaa. Bill Gatesin rahoittamalla rokotetutkimuksella ei sellaista juonta, että ihmiset samalla saataisiin sirutettua pedon merkillä. Gatesin hankkeen tarkoitus on tuottaa yksi uusi hyödyllinen rokote koronavirusta vastaan eikä mitään muutta.

      Pedon merkki on ihan eri asia, mikä liittyy Antikristuksen palvontaan. Pedon merkissä on pedon nimi tai sen nimen luku 666, kuten Ilmestyskirjan luvut 13 ja 14 kertovat. Pedon merkki asennetaan joko oikeaan käteen tai otsaan. Rokotuksia ei tehdä otsaan vaan monet rokotteet annetaan pakaralihakseen, joten sellainen rokote ei voi olla pedon merkki.

      Petri Paavolan ja Aulikki Hartikainen-Piipposen salaliittoteoriat ovat vaarallista kansan pelottelua, minkä tarkoitus on aiheuttaa kansassa levottomuutta ja haluttomuutta ottaa koronavirukseen mahdollisesti kehitettävä rokote. Tällä hetkellä ei ole mitään sellaista tietoa, että kulkutauteja vastaan annettavissa rokotusohjelmissa olisi Ilmestyskirjan mainitsemat tunnusmerkit pedon merkistä.

      • TV7 oli kanava, jonka valheisiin kyllästyin ja lopetin katsomasta.


    Ketjusta on poistettu 12 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      144
      2427
    2. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      178
      1461
    3. Rita syyttää muita "virheistään"

      Taas Donnasta lasu ilmoitus ja kaiken maailman kriisejä Akin virheen takia. Aki teki vakavan rikoksen, turha sitä on mui
      Kotimaiset julkkisjuorut
      100
      1241
    4. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      72
      1177
    5. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      99
      1159
    6. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      169
      1092
    7. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      96
      1055
    8. Jos saisit nainen vielä pudotettua 20 kiloa?

      Niin voitaisiin katsella uudestaan.
      Ikävä
      49
      1017
    9. Niiiiin pihkassa

      Hänen ihanan vuoksi minulla on pikkarit märät koko ajan. Säikähdin vähän, näetköhän kaiken minusta? Yritän pitää perusil
      Ikävä
      39
      980
    10. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      72
      911
    Aihe