Innostuin tassa vanhoilla paivilla opiskelemaan espanjaa ja oletin, etta sen oppisi suht helposti.
Tormasin kuitenkin akkia kaikennakoisiin kieliopin termeihin, joita en ole tuntenut.
Tuo preteritikin on valttamaton aikamuodoissa. Taytyykohan minun vanhalla ialla opiskella viela suomen kielioppi ja espanjankin?
MdK olisi lingvistina ehka paras neuvoja mutta muutkin voivat neuvoa naissa epsanjan ongelmissani.
Voihan preteriti!
9
981
Vastaukset
- Trina
Olen kyllä oppinut, että PRETERITIÄ käytetään
kun tiedämme, mitä tapahtui tiettynä ajankohtana.
Esim:Hable con Maria ayer. (En osaa laittaa
painotusviivoja kirjainten päälle)
Imperfekti ilmaisee päättymätöntä tekemistä
mennneessä ajassa.
(KUVAILEE OLOUHTEET, PAIKAN, MIELENTILAN JA
ULKONÄÖN).
Esim: Comiamos el postre, cuando- Trina
liian aikaisin.
- sono telefono.
Vaikea on kyllä äkkipäätä keskutellessa päättää,
että minkäs aikamuodon nyt otan käyttöön.
Hyvähän sinun siellä paikan päällä on opiskella,
kun kuulet kieltä koko ajan, mutta toista se on
täällä kun kerran viikossa harrastaa.
Ehkäpä kerrot kokemuksistasi kielenopiskelusta
siellä.
Pidän espanjankielestä, mielelläni sitä
puhuisin, mutta taitaa olla näin vanhoilla
päivillä turha toive.
- ja aikamuodot
ovat minullekin vaikeita kun pitää ulkoa muistaa epäsäännölliset verbit ja niitä espanjassa on ihan riittämiin. Ja sitten siellä on vielä noita muitakin suttuisia kielioppiasioita, ei taida minusta tulla ainakaan kovin oikeata kieltä puhuvaa mutta ajattelin kuitenkin sitkeästi yrittää tuota puhumista ja siinä rinnalla tankata noita verbeja (ja vähän lisää muitakin sanoja) ja mennä ehkäpä vielä jollekin kurssillekin kunhan sopiva löytyy.
- Trina
Olen minäkin oppinut, että PRETERITI ilmoittaa:
mitä tapahtui tiettynä ajan kohtana.
Esim: Ayer abrieron la tienda a las nueve.
Imperfekti ilmaisee päättymätöntä tekemistä
menneesä ajassa.(kuvailee olossuhteet, paikan,
mielentilan, ulkonäön).
Esim: Comiamos el postre, cuando sono telefono.
(en osaa painomerkkejä laittaa tällä koneella)
Kuulostaa helpolta, alappas käyttää puheissasi
oikeita aikailmaisuja niin kylläpä saa funtsia
kaksikin kertaa, että mitäs muotoa tässä nyt
käytänkään.
Ääntäminen on melko helppoa, mutta kieliopin
kanssa saa kyllä tehdä töitä.
Mikäs sinun on oppiessa kun siellä paikan päällä
opiskelet ja kuulet koko ajan- menee useimmiten
aikamuodot ihan mäkeen , erityisesti preteri ja imperfekti, ja jos niitä jää miettimään en minä ainakaan saa sanottua kuin juuri mitään. Toistaiseksi on tilanteeni se että osaan lukea ja ymmärtää paljon, paljon paremmin kuin puhua, pitäisi varmaankin joutua ummikkoapaikkaan vuodeksi, osaiskohan sitten jotain enemmän ?
- Trina
Ei tässä ollut tarkoitus koko ketjua täyttää.
Miten lie lähtenyt yhtenään ennen aikojaan.
Elämä on yllätyksiä täynnä. Ei taallakaan niin helppoa ole. Ei ole helppo lyottaytya espanjalaisten kanssa juttusille varsinkaan osaamattomana.
Nyt minulla on kuitenkin hyva suomalainen, espanjaa puhuva opettaja, ja olen mielestani paasemassa sisalle kieleen. Tarkeimmat verbit ja ehka imperfekti alkuun, ehka sitten muuta.
Melkein pitaisi ehka pyytaa palstalta anteeksi tallaisen aiheen esiin ottamista.
Kiitos mielenkiinnosta ja opiskeluintoa.
Ruuneperi [email protected]
Helpottaisi varmaan jos kertaisi ensin suomen kielen kielioppia.
Sitten olisi helpompi oppia verbien (teonsanojen) aikamuodot.
Muuten voi olla "hebreaa" yrittää oppia mitä
on pretérito imperfecto, pretérito indefinido tai futuro imperfecto ja el potencial ym.- Annukka
Itse olen oppinut niin ruotsin kuin englanninkin siten että olen vaan rohkeasti alkanut ihmisten kanssa puhumaan. Kyllähän niitä virheitä saattaa vieläkin sattua mutta eihän se maailmoita kaada jos jonkun sanan sanoo väärin. Suomessa ilmeisesti laitetaan liian suuri paino kieliopin osaamiseen että moni luovuttaa jo siinä vaiheessa opiskelun. Rohkeasti vaan juttusille vierasmaalaisten kanssa. Kirjojen lukeminen vieraalla kielellä on paljon helpompaa kuin puhuminen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 694303
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺674137Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭363552Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli163133Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle342802En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä142572Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm102344IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm251471Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi
Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta1571282Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?
Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli751069