AA-asiaa: Itsekäs ohjelma?

sAAmari

Olen usein kuullut lauseen:

"Käyn AA:ssa vain itseni takia."

Totta! Niin teen minäkin. En käy siellä lapseni tai kumppanini tai vanhempieni (tai työnantajan tai kumminkaimansedän) takia. Käyn itseni takia, koska i t s e haluan raittiutta.

Mutta kun olen p a l a v e r i s s a niin siellä en ole itseni takia, vaikka niinkin olen kuullut sanottavan että "käyn täällä vain itseni takia, joten minulle on ihan sama mitä mieltä muut ovat" tai "saan puhua mitä haluan koska käyn täällä vain itseni takia".

Mistä on tullut käsitys, että AA olisi itsekäs ohjelma ja palaverit paikkoja, joissa käydään itsekkäistä syistä tekemässä juuri niin kuin itseä huvittaa? Ohjelmammehan kehottaa toimimaan täysin päinvastoin! Itsekkyys on yksi niistä asioista, joista esim. kymmenennessä askeleessa eniten varoitetaan. Ensimmäinen perinne kertoo, kuinka paljon tärkeää on yhteinen hyvä, ja viides perinne kertoo selvästi mikä on ryhmän päätarkoitus.

Jos joku osaa selittää mistä tuo itsekkyyden "aate" on tullut toimintaamme niin olisi mielenkiintoista kuulla.

Toinen, mitä olen joskus miettinyt, on lause "vain puhumalla toipuu". Sekin kun on monesti käännetty tarkoittamaan sitä, että palaverissa pitää saada puhua pitkään ja paljon ja kaikesta mahdollisesta liittyi se sitten maksalaatikkoon tai kampiakseliin. Itse olen kuitenkin kuvitellut sen tarkoittavan, että kun teen neljättä ja viidettä askelta niin minun pitää olla perusteellinen ja rehellinen, eikä pitää mitään salassa itseltäni, Jumalalta ja joltakin toiselta ihmiseltä.

Kommentteja, tulkintoja, kokemuksia...??

54

3332

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Saskia

Jostain kumman syystä olen tullut siihen käsitykseen, että alkoholistit (ja narkomaanit: myös erään sortin addikteja) ovat äärimmäisen itsekkäitä. En tiedä, kuuluuko se taudinkuvaan, vai onko kyse siitä, että alunperin itsekäs ihminen ei kestä itsekkyytensä aiheuttamia vaikeuksia ihmissuhteissaan ja pakenee itsekkyyttään päihteisiin, sen sijaan että ottaisi ja kasvaisi ihmisenä. Kuitenkin jokainen päihderiippuvainen, jonka kanssa olen ollut läheisissä tekemisissä, ei ole ollut kiinnostunut muista kuin omista tarpeitaan ja toiveistaan. Selittelee kyllä, miten hän on huolehtinut lapsistaan (ovat nukkumassa ja saaneet iltapalan, vaikka isä on umpijuovuksissa ja sammuu heti tai jopa ennen kuin lapsensa...).

• sAAmari

samaan tulokseen, ja olen itse ollut juuri samanlainen kuin kuvasit. Yhä edelleen itsekkyys on pahimpia luonteenvirheitäni :-(

Mutta juuri siksi AA-ohjelma on minusta niin upea! Esim. itsekkyys on kuvattu Isossa kirjassa näin:

"Itsekkyys - itsekeskeisyys! Siinä on käsittääksemme vaikeuksiemme alku ja juuri. Sadassa eri muodossa meitä ajava pelko, itsepetos, oman edun tavoittelu ja itsesääli saavat meidät astumaan muiden varpaille ja muut vastaavat samalla mitalla."

Vaikka edelleen huomaan toimivani itsekkäästi niin ainakin minä usein h u o m a a n sen. Ja kun huomaan sen niin tiedän, että sille pitäisi tehdä jotain.

• Joonatan*

"Käyn AA:ssa vain itseni takia" Minulle ei kukaan ole koskaan sanonut,mitään tuollaista,"että voin puhua ihan mitä vain",käyn vain itseni takia.Mutta kylläkin että täällä voin puhua;"hyvistä ja huonoista asioista",kunhan puhun vain itsestäni.Näin olen kyllä kuullut sanottavan.Minusta ihan ok..Vain puhumalla toipuu!! Sama juttu,kunhan vain puhun,omasta itsestäni, tuntemuksistani! "Jos jokin asia vaivaa,tai kaikki oikein hyvin"!!Näin olen asian käsitänyt!!Ettet olisi käsittänyt väärin,tai mene ja tiedä? Olen käsittänyt asian kohdaltani ja kohdalleni niin että itsekäs itseni takia, siksi ettei muut voi vaikutaa minuun;milloin olen milloin menen AA-han,minä päätän siitä itse..Minulla kokemusta AA-sta,raitiina,joukon toistakymmentä vuotta.Eikä tuollaista ole kohdalleni sattunut.!.!

• Hellä

Siis onko kyse siitä, että rikkoo eristyneisyytensä muurin, niin ettei tarvitse päihteitä päästäkseen yhteyteen muiden ihmisten kanssa? Vai onko joidenkin kohdalla ylilyönnistä, että yrittävät päästä yhteyteen muiden kanssa, mutta keskittyvätkin itsekkäästi itseensä eikä kyse olekaan aidosta vuorovaikutuksesta? On vaan joskus aivan käsittämätöntä katsoa päihderiippuvaisen kykyä manipuloida läheisiään: enhän minä sammu, menen vain aikaisemmin nukkumaan (=olen juonut 4 pulloa viiniä alkaen aamukuudesta;) Samoin omien tuntemustensa kanssa saa olla tosi skarppina: alkoholisti kun tekee kaikkensa vähätelläkseen läheistensä tuntemuksia: lapset ovat saaneet iltapalan, hammaspesun, tyynyt ja peitot...mitä ihmettä ne rääkyvät isälle, joka on yrittänyt kaikkensa (paitsi olla selvänä lasten läsnäollessa)...

• strong_coffee

Jos joku pitää AA-ohjelmaa itsekkäänä, voi hän odottaa sen mukaisia tuloksiakin ja puhumalla tuskin edes puheripuli hellittää. Tai enhän minä voi tietää..
      Itsekkyyden aate ei liene kovin kaukaa siis peräisin. Mutta kerrot AA-ryhmän ensisijaisesta tarkoituksesta, joka sanoo asian selkeästi; "saattaa sanoma vielä kärsivälle alkoholistille". Miten yksittäiset jäsenet ja ryhmät sitä toteuttavat, riippuu siitä, onko heille itselleen saatettu AA:n sanoma? Emme voi jakaa enempää, mitä itsellämme on.

Yleinen harhaluulo mielestäni on se, että AA olisi jonkinlainen ryhmäterapia. Paljon kuulee myös puhuttavan "toipumiskokouksista", enkä ole oikein löytänyt AA-kokemuksesta pohjaa väitteelle. No toki jaamme kokemuksemme, voimamme ja toivomme, voidaksemme ratkaista yhteisen ongelmamme.
      Samoin kuulin alkuaikoina monen usein toistavan: "Vain ryhmissä toipuu"! Tarkistin tuon lauseen, joka on vännetty muodosta: "...useimmat henkilöt voivat tervehtyä vain ryhmän jäseninä".
      Kotiryhmä ja sen toiminta on siis kaiken perusta yksittäisen alkoholistin toipumisprosessissa.

• Thin Tea

Mielestäni AA-n suurin vaikutus on siinä että se on "ryhmäterapiaa" joissa saa itse puhua ja olla kuuntelevana osapuolena jonkun toisen tehdessä samoin...kuten esim. 1 askel..eihän mikään voi olla helpottavampaa uudelle tulokkaalle kun hän saa kuulla toisten puhuvan oman juomisen stoorin..elikkä hän huomaa ettei hän olekkaan yksin..elikkä en pidä harhaluulona että AA ei olisi "ryhmäterapiaa"...mitä enempi kuuntelet sitä enemmän opit ymmärtämään etkä ole enään yksin.

• Joonatan*

Meille AA-laisille on Bill-W ja joukko silloisia AA-laisia kirjoittanut, Toipumisohjelman.Joka käsitää yhden tutkielman jokaisesta askeleesta,ja jokaisesta perinteestä.Siis kaksitoista askelta ja kaksitoista perinettä!!!Kirja käsitelee laajasti,kehittävästi, ja selvästi asioita;miten voidaan toipua alkoholismi nimisestä sairaudesta!!!Kirjaa on pienikokoinen kirjakoon mittapuulla mitattuna,mutta suuri syvydeltään ja sisällöltään.Kirja tuo esiin,sellaisiakin tärkeitä asioita,mitä ei edes Isossa Kirjassa mainita..Kirja oli heti menestys,vaikka luultiin että vain vanhat jäsenet välittäisivät siitä,alkaessaan törmätä muihinkin hankaluuksiin kuin alkoholi.Mutta kirja sai hyvän vaikutuksen myös "tulokkaiden" (nuorten) suhteen.Tätä kyseietä toipumusohjelmaa käytetään myös Suomen AA-ssa..Toipumuskokouksista en ole kuullut,toipumisohjelmasta kylläkin..

• Joonatan* kirjoitti:

Meille AA-laisille on Bill-W ja joukko silloisia AA-laisia kirjoittanut, Toipumisohjelman.Joka käsitää yhden tutkielman jokaisesta askeleesta,ja jokaisesta perinteestä.Siis kaksitoista askelta ja kaksitoista perinettä!!!Kirja käsitelee laajasti,kehittävästi, ja selvästi asioita;miten voidaan toipua alkoholismi nimisestä sairaudesta!!!Kirjaa on pienikokoinen kirjakoon mittapuulla mitattuna,mutta suuri syvydeltään ja sisällöltään.Kirja tuo esiin,sellaisiakin tärkeitä asioita,mitä ei edes Isossa Kirjassa mainita..Kirja oli heti menestys,vaikka luultiin että vain vanhat jäsenet välittäisivät siitä,alkaessaan törmätä muihinkin hankaluuksiin kuin alkoholi.Mutta kirja sai hyvän vaikutuksen myös "tulokkaiden" (nuorten) suhteen.Tätä kyseietä toipumusohjelmaa käytetään myös Suomen AA-ssa..Toipumuskokouksista en ole kuullut,toipumisohjelmasta kylläkin..

Ja meidän ryhmässä ja kaikissa muissakin ryhmissä missä olen käynyt niin
        Toipumisohjelmana käytetään juuri tuota kirjaa.

• Joonatan* kirjoitti:

• Joonatan* kirjoitti:

• Joonatan* kirjoitti:

• raitis kirjoitti:

Hyvä Kirja.....on näköjään teknisiä ongelmia jossakin serverissä ;)

• sAAmari
        Joonatan* kirjoitti:

joka koostuu ensimmäisten noin sadan alkoholistin kokemuksista, on kirjoitettu kirjaan Nimettömät Alkoholistit (eli "Iso Kirja"). Siinä, ja vain siinä kerrotaan, että "Tässä ovat ne askeleet, jotka otimme ja joita ehdotamme toipumisohjelmaksi."

Ryhmät voivat lukea mitä kirjallisuutta hyvänsä, mutta jo alkuperäinen AA-määritelmäkin kehottaa "olemaan kiinnittämättä liikaa huomiota seikkoihin, jotka eivät ole sopusoinnussa Ison Kirjan kanssa" (ja jatkaa: "Jos sinulla ei ole Isoa Kirjaa, voisi olla aika hankkia se. Lue sitä, lainaa sitä ja opiskele siitä mitä tarkoittaa olla AA-lainen.")

Sitä, miksi 12/12 -kirja on käännetty suomeksi ennen Isoa kirjaa, en ymmärrä. Henkilökohtaisesti pidän enemmän esimerkiksi Kolumbuksen pohdinnoista kuin Bill W:n esseistä.

• Thin Tea
        sAAmari kirjoitti:

joka koostuu ensimmäisten noin sadan alkoholistin kokemuksista, on kirjoitettu kirjaan Nimettömät Alkoholistit (eli "Iso Kirja"). Siinä, ja vain siinä kerrotaan, että "Tässä ovat ne askeleet, jotka otimme ja joita ehdotamme toipumisohjelmaksi."

Ryhmät voivat lukea mitä kirjallisuutta hyvänsä, mutta jo alkuperäinen AA-määritelmäkin kehottaa "olemaan kiinnittämättä liikaa huomiota seikkoihin, jotka eivät ole sopusoinnussa Ison Kirjan kanssa" (ja jatkaa: "Jos sinulla ei ole Isoa Kirjaa, voisi olla aika hankkia se. Lue sitä, lainaa sitä ja opiskele siitä mitä tarkoittaa olla AA-lainen.")

Sitä, miksi 12/12 -kirja on käännetty suomeksi ennen Isoa kirjaa, en ymmärrä. Henkilökohtaisesti pidän enemmän esimerkiksi Kolumbuksen pohdinnoista kuin Bill W:n esseistä.

Ole edes AA-lainen??
        Eihän raamatun lukeminenkaan tee
        jehovalaisista luterilaisia
        Suomessa on vain yksi AA ja
        se on Suomen AA. Te Anonyymit Alkoholistit
        olette Suomen AA-n kannalta katsottuna
        "ulkopuolinen virtaus" Tervetuloa
        AA-n avopalaveriin...aivan turha mennä
        3 perinteen taakse..te itse olette
        eronneet Suomen AA-sta

• Teenlitku
        Thin Tea kirjoitti:

Ole edes AA-lainen??
        eronneet Suomen AA-sta

Sinähän erikoisen ketterä mekaanikko olet. Sinä päätät, kuka on AA:n jäsen? Sinun suusta suuhun -AAssasi ei siis perinteitä tunnusteta ryhmätoiminnan pohjaksi?

• Elmo
        Thin Tea kirjoitti:

Ole edes AA-lainen??
        eronneet Suomen AA-sta

"...aivan turha mennä
        eronneet Suomen AA-sta >>

Thin Tea puhuu paskaa
        AA-han saa tulla ja saa uudemmankin kerran tulla. Vaikka kuinka olisit tehnyt tai puhunut mitä vaan,
        tässä on ainoa vaatimus:

3.perinne: Ainoa vaatimus AA jäsenyydelle on halu lopettaa juominen.

• Thin Tea
        Elmo kirjoitti:

"...aivan turha mennä
        eronneet Suomen AA-sta >>

Thin Tea puhuu paskaa
        AA-han saa tulla ja saa uudemmankin kerran tulla. Vaikka kuinka olisit tehnyt tai puhunut mitä vaan,
        tässä on ainoa vaatimus:

3.perinne: Ainoa vaatimus AA jäsenyydelle on halu lopettaa juominen.

Siis AA-jäsennyydelle.
        Ketkä tahansa, kaksi tai kolme
        alkoholistia, jotka kokoontuvat yhteen
        raittiuden saavuttamiseksi voivat kutsua itseään AA-ryhmäksi...(edellyttäen että he eivät
        ryhmänä ole muihin liittyneitä.)
        3 perinne. ja kuten kirjoitin
        Anonyymit/Bill w:n ystävät ry. eivät kuuluu
        Suomen AA-han. vaikka useimmat heistä kylläkin väittävät toisin..eikä heillä ole rohkeutta
        kutsua omaa ryhmittymäänsä oikealla nimellä
        entäs sitten 7 perinne..eräs "muka" Suomen AA-han
        liittynyt seura kävi kaupungin kustannuksella USA-ssa...ja kas, tämä ryhmä paljastuikin
        Anonyymit Alkoholistit ryhmäksi, joten eivät
        he edes lue perinteitä saatikka että edes yrittäisivät noudattaa niitä.

• Joonatan*
        sAAmari kirjoitti:

Tarve sanei lain jotain oli tehtävä!!!!Bill-W-llä,oli samaan aikaan kolme kirjaa työn alla."Toinen painos Isosta kirjasta":"Isoon kirjaan halutiin lisätä myös naisien kokemuksia!!Ja nuorempien kokemuksia että kaikki löytäisivät omansa!!"AA tulee täysiikäiseksi":Tämä kirja sen vuoksi että,AA saa pärjätä omilaan!Kaksitoista ja Kaksitoista:Selkeyttämään toipuvia;,jossa onnistutiin mainiosti..Tämä ohjelma on ollut käytössä,ja on käytössä muuallakin maailmassa.Olen itse saanut olla mukana muuallakin kuin Suomessa,AA-ryhmissä ja kaikissa on luettu toipumusohjelmaa 12/12..!Me yritimme omasakin ryhmässä,lukea Nimetömät Alkoholistit kirjaa aina yhtenä ryhmä päivänä.Kokemukset::Nuoremmat eivät enää osallistuneet niihin ryhmiin.Isoa kirjaa kyllä kehoitetaan kaikkia lukemaan..Et tällaisia kokemuksia.

• tralla lalla laa
        Thin Tea kirjoitti:

Siis AA-jäsennyydelle.
        Ketkä tahansa, kaksi tai kolme
        alkoholistia, jotka kokoontuvat yhteen
        raittiuden saavuttamiseksi voivat kutsua itseään AA-ryhmäksi...(edellyttäen että he eivät
        ryhmänä ole muihin liittyneitä.)
        3 perinne. ja kuten kirjoitin
        Anonyymit/Bill w:n ystävät ry. eivät kuuluu
        Suomen AA-han. vaikka useimmat heistä kylläkin väittävät toisin..eikä heillä ole rohkeutta
        kutsua omaa ryhmittymäänsä oikealla nimellä
        entäs sitten 7 perinne..eräs "muka" Suomen AA-han
        liittynyt seura kävi kaupungin kustannuksella USA-ssa...ja kas, tämä ryhmä paljastuikin
        Anonyymit Alkoholistit ryhmäksi, joten eivät
        he edes lue perinteitä saatikka että edes yrittäisivät noudattaa niitä.

Yhteisössämme on myös jäseniä, jotka katsovat tärkeimmäksi tehtäväkseen tuottaa propagandaa. Puppugeneraattoriksi on helppo ryhtyä. Kokeillaanpas:

Thin Tean kotiryhmässä harrastetaan eläimiin sekaantumista ja ihmissyöntiä.

Noin, nyt meillä on väite väitettä vastaan. Pitäisikö ne vielä todistaa oikeiksi? Miksi?

• sAAmari
        Thin Tea kirjoitti:

Ole edes AA-lainen??
        eronneet Suomen AA-sta

ehkä toisen perinteen kertaaminen olisi paikallaan.

Ymmärrätkö, että tuon kaltaiset sanat voisivat passittaa herkän ihmisen kentälle? Kuinka monta ihmistä olet lähettänyt AA:sta takaisin juomaan ja kuolemaan? Eikö alkoholi tapa riittävän monia AA:n ulkopuolella muutenkin, tarvitaanko vielä omavaltaisia portinvartijoita valitsemaan ketä päästetään sisälle?

Olen jo kertaalleen ilmoittanut, etten alennu vastaamaan viesteihin, joiden argumentaatio on tasolla "sinä-olet-sitä" tai "sinä-et-ole-tätä" ja "meidän-isä-onkin vahvempi-kuin-teidän-isä". Tämä oli poikkeus, koska en kerta kaikkiaan hyväksy sitä, että joku kävelee tuolla tavalla perinteiden yli. Jatkossa keskustelen vain asioista, en henkilöistä.

Suomen AA Kustannus ry saa itse määritellä omat jäsenyysehtonsa, mutta AA:n jäsenyyttä ei määrittele edes se, saati yksittäinen jäsen.

• tralla lalla laa kirjoitti:

Yhteisössämme on myös jäseniä, jotka katsovat tärkeimmäksi tehtäväkseen tuottaa propagandaa. Puppugeneraattoriksi on helppo ryhtyä. Kokeillaanpas:

Noin, nyt meillä on väite väitettä vastaan. Pitäisikö ne vielä todistaa oikeiksi? Miksi?

tekstiä kiitos!!!

• Puppe
        raitis kirjoitti:

tekstiä kiitos!!!

Asialinjalla on syytä pysyä! Tänäpäivänähän sitä matalaa profiilia joutuu vetämään. Yli 90 prosenttia AA laisista on Anonyymejä jo nykyisin. Aina he eivät uskalla sanoa kantaansa ääneen fyysisen ja psyykisen väkivallan pelosssa. Minun ja sinun kaltaisiasi terveesti ajattelevia nuoria on paljon. Niitä, jotka tietävät, että Nimettömien terrori vielä kerran loppuu ja ihmiset saavat rauhassa raitistua. Tällä hetkellä yli 3 viikon raittiudet ovat harvinaisia. Nimettömät "pakottavat" juomaan.

• sAAmari
        Thin Tea kirjoitti:

Mielestäni AA-n suurin vaikutus on siinä että se on "ryhmäterapiaa" joissa saa itse puhua ja olla kuuntelevana osapuolena jonkun toisen tehdessä samoin...kuten esim. 1 askel..eihän mikään voi olla helpottavampaa uudelle tulokkaalle kun hän saa kuulla toisten puhuvan oman juomisen stoorin..elikkä hän huomaa ettei hän olekkaan yksin..elikkä en pidä harhaluulona että AA ei olisi "ryhmäterapiaa"...mitä enempi kuuntelet sitä enemmän opit ymmärtämään etkä ole enään yksin.

on kirjoittanut ansiokkaasti toipumisen ja terapian eroista, tosin kirjoitusta ei liene käännetty (vielä) suomeksi. Se löytyy kuitenkin menemällä osoitteeseen http://www.aabacktobasics.org/
        ja valitsemalla sieltä artikkelin "What has happened...?

Tässä vain yksi lyhyt ote:

"Almost without realizing what was happening, our meetings began changing from ones that focused on recovery from alco-holism to “discussion or participation” types of meetings that invited everyone to talk about whatever was on their mind. The meetings evolved from a program of spiritual development to the group therapy type of meeting where we heard more and more about “our problems” and less and less about the Program of Recovery in the Big Book and the preservation of our Fellowship by adhering to our Traditions."

• Puppe

Olen myös kuullut, että nimettömät käyvät anonyymejen ryhmissä tekemässä valheellista propakantaa. Eräskin puhui pitkään ja haisi viinalle ja halusi ryhmään valtuustorakenteen. Kertoi olleensa 5 vuotta selvinpäin vaikka kävi usein vessassa taskumatilla.

• Puppe kirjoitti:

Olen myös kuullut, että nimettömät käyvät anonyymejen ryhmissä tekemässä valheellista propakantaa. Eräskin puhui pitkään ja haisi viinalle ja halusi ryhmään valtuustorakenteen. Kertoi olleensa 5 vuotta selvinpäin vaikka kävi usein vessassa taskumatilla.

No nuot kuulopuheet ovat sellaisia joihin en yleensä ota kantaa....ehkä totta ehkä ei.

• Joonatan*
        sAAmari kirjoitti:

ehkä toisen perinteen kertaaminen olisi paikallaan.

Ymmärrätkö, että tuon kaltaiset sanat voisivat passittaa herkän ihmisen kentälle? Kuinka monta ihmistä olet lähettänyt AA:sta takaisin juomaan ja kuolemaan? Eikö alkoholi tapa riittävän monia AA:n ulkopuolella muutenkin, tarvitaanko vielä omavaltaisia portinvartijoita valitsemaan ketä päästetään sisälle?

Olen jo kertaalleen ilmoittanut, etten alennu vastaamaan viesteihin, joiden argumentaatio on tasolla "sinä-olet-sitä" tai "sinä-et-ole-tätä" ja "meidän-isä-onkin vahvempi-kuin-teidän-isä". Tämä oli poikkeus, koska en kerta kaikkiaan hyväksy sitä, että joku kävelee tuolla tavalla perinteiden yli. Jatkossa keskustelen vain asioista, en henkilöistä.

Suomen AA Kustannus ry saa itse määritellä omat jäsenyysehtonsa, mutta AA:n jäsenyyttä ei määrittele edes se, saati yksittäinen jäsen.

ovat tehneet oman päätöksensä,mitä ohjelma tukee!!!AA-ryhmään ei voi osallistua humalassa!!!"Sitten on jouduttu tekemään myös sellaisia päätöksiä (ryhmän sisäisiä"):Että jos joku systemaattisesti,haluaa luoda sekaannusta mitenkä vain ryhmää häiritsemällä .Häiriköt poistetaan!!Mutta esim.anonyymit saavat osallistua kyseisiin AA-palavereihin,kunhan ovat häiritsemättä,ryhmäntoimintaa.Tietysti palaveri on silloin avoin.AA-n suljetuihin palavereihin osallistuu vain AA-laiset,joita ovat ne joilla on halu lopettaa juominen.Ja vain ja ainoastaan halu lopettaa juominen!!Ei sellaiset jotka tietentahtoin yrittävät ujutaa AA-han jotain ulkopuolista!!Pitäkäämme AA puhtaana!!!Tämä ovat päätöksiä, jotka minäkin hyväksyn..

• Joojoomies*
        Joonatan* kirjoitti:

ovat tehneet oman päätöksensä,mitä ohjelma tukee!!!AA-ryhmään ei voi osallistua humalassa!!!"Sitten on jouduttu tekemään myös sellaisia päätöksiä (ryhmän sisäisiä"):Että jos joku systemaattisesti,haluaa luoda sekaannusta mitenkä vain ryhmää häiritsemällä .Häiriköt poistetaan!!Mutta esim.anonyymit saavat osallistua kyseisiin AA-palavereihin,kunhan ovat häiritsemättä,ryhmäntoimintaa.Tietysti palaveri on silloin avoin.AA-n suljetuihin palavereihin osallistuu vain AA-laiset,joita ovat ne joilla on halu lopettaa juominen.Ja vain ja ainoastaan halu lopettaa juominen!!Ei sellaiset jotka tietentahtoin yrittävät ujutaa AA-han jotain ulkopuolista!!Pitäkäämme AA puhtaana!!!Tämä ovat päätöksiä, jotka minäkin hyväksyn..

Suomalaiseen AA:han on tullut kaikenlaista hölynpölyä ulkopuolelta.

Sitkeiltä hajottajilta kesti aikansa ujuttaa meille sellainen ulkopuolinen virtaus kuin toipumisohjelma. Onneksi ohjelmasta ei tarvitse välittää. Kaikki on vain ehdotuksia.

Perinteen pahuksetkin onnistuivat jotkut ulkopuoliset muiluttamaan meille. Onpa kuitenkin vielä sellaisia jäseniä, jotka kävelevät ulos, jos valitaan palaverin aiheeksi perinne. Säilyy perinteinen AA puhtaampana kun ei kuunnella mitä tahansa.

Amerikan ja muun maailman palvelurakenne on viimeinen juttu mitä yrittävät ujuttaa. Ei tule onnistumaan tämäkään kuin osittain. Minä jään vaikka yksin rakenteen ulkopuolelle ja kohtelen kaikkea muuta ulkopuolisina virtauksina. Minä vedän vaikka ämpärin päähäni ja minun AA:ni on siinä.

• Suvi Opas
        Joojoomies* kirjoitti:

Sitkeiltä hajottajilta kesti aikansa ujuttaa meille sellainen ulkopuolinen virtaus kuin toipumisohjelma. Onneksi ohjelmasta ei tarvitse välittää. Kaikki on vain ehdotuksia.

Perinteen pahuksetkin onnistuivat jotkut ulkopuoliset muiluttamaan meille. Onpa kuitenkin vielä sellaisia jäseniä, jotka kävelevät ulos, jos valitaan palaverin aiheeksi perinne. Säilyy perinteinen AA puhtaampana kun ei kuunnella mitä tahansa.

Amerikan ja muun maailman palvelurakenne on viimeinen juttu mitä yrittävät ujuttaa. Ei tule onnistumaan tämäkään kuin osittain. Minä jään vaikka yksin rakenteen ulkopuolelle ja kohtelen kaikkea muuta ulkopuolisina virtauksina. Minä vedän vaikka ämpärin päähäni ja minun AA:ni on siinä.

Minun Ryhmäsä ei lueta Bill Weetä. sanovat sen ollee ja oon kuullu.. että se ois A.A.n hajoitaja.. päätimme vuosia sitte.. puhume vaa itestä.. ja on toiminu. Tulokaita palijo.
        Ei kanata sekotaa joillai ohjelmila enää päätä.. eiköhä sitä jo oo ihan tarpeeks sekotetu viinaksilla..?

• varma tieto
        Suvi Opas kirjoitti:

Minun Ryhmäsä ei lueta Bill Weetä. sanovat sen ollee ja oon kuullu.. että se ois A.A.n hajoitaja.. päätimme vuosia sitte.. puhume vaa itestä.. ja on toiminu. Tulokaita palijo.
        Ei kanata sekotaa joillai ohjelmila enää päätä.. eiköhä sitä jo oo ihan tarpeeks sekotetu viinaksilla..?

http://www.webalcoholic.com/hajottajapeli.htm

• Joonatan*
        varma tieto kirjoitti:

http://www.webalcoholic.com/hajottajapeli.htm

Kaikkeahan ne klopit tekee,no se on sitä nuoruuden huumaa.Mikäs siinä jos joku haluaa leikkiä!!!Kaikennäköisiä pellejä!!!Varmaan hyvä yhdistäjä,jollekin hajanaiselle laumalle..Mistä lienee kyse,talo ja pelle.Enpä viitinyt katella..Ei varmaan liittynyn aiheeseen miltään osin???

• Joonatan*
        Suvi Opas kirjoitti:

palauteesta,raitista jatkoa!!!

• Joonatan*
        Joojoomies* kirjoitti:

ollut käytössä kirjan "syntymästä saakka"!Kiitos eritäin hyvästä ja rakentavasta palauteesta!!!

• joojoomies***
        Joonatan* kirjoitti:

ollut käytössä kirjan "syntymästä saakka"!Kiitos eritäin hyvästä ja rakentavasta palauteesta!!!

Suomeksi: Joonatan v***uilee.

Oli hauska ja raitis päivä. Kiitos!

• Thin Tea
        tralla lalla laa kirjoitti:

No nyt määki kävin tutustumassa
        Anonyymit Alkoholistit/ Bill W.n Ystävät ry.
        palavereihin. Ette ikinä usko kuinka mahtava
        fiilis siellä oli: Pojat tanssi pelkät
        tangat jalassa ja cd-soittimesta kuului
        Helsinki City Boys ja tytöt taputti
        käsiään.

• Hölmö
        Joonatan* kirjoitti:

Voihan rähmä teirän kanssa. Olen raitis nuori AA:lainen ja luulin itsekkin, että 12&12 kirja sisältää toipumisohjelman, mutta myönnän olleeni väärässä, sillä ohjeet miten askeleet OTETAAN löytyvät "Nimettömät Alkoholistit" kirjasta eli ns. Isosta kirjasta.
        Väärinkäsitys johtui siitä, kun eräs perheenjäseneni, joka raitistui ennen minua toi 12&12 kirjan kotiin ja näytti kohtia siitä kun minua ahdisti. Kirja näytti tuovan helpoitusta, mutta mitään pysyvää ratkaisua se ei antanut. Kyseinen ihminen oli edelleen masentunut jne. Muutaman kuukauden kuluttua hän tuli kotiin iloisena, uusi kirja kädessään hehkutellen sieltä parhaita paloja. Vihdoinkin hänen masennuksensa oli poissa. Nyt mielenkiinto heräsi myös minussa ja pian olin jutussa mukana ja olen onnellinen, että ensimmäinen AA ryhmäni käytti Ison kirjan toipumisohjelmaa, nythän vasta voin ymmärtää noita Billin esseitä askelista. Järkeily ja tutkiminen eivät auttaneet. Tarvittiin hengellistä toimintaa!Tietoisuus syistä ja olosuhteista pitää minut tänäänkin raittiina.
        Kannattaisi edes kokeilla tehdä esitetyllä tavalla, ennen kuin arvostelee sitä. Voi olla että saa ottaa "kympin"
        Luojalle kiitos siitä, että sanomamme on levinnyt, ettei niin monien tarvitse kuolla tietämättä mista ihan oikeasti on kysymys! Vastaus ei löydy pelkällä kokouksissa istumalla. On mentävä paljon pidemmälle - omaan sydämmeensä :)

• Joonatan*
        Hölmö kirjoitti:

Voihan rähmä teirän kanssa. Olen raitis nuori AA:lainen ja luulin itsekkin, että 12&12 kirja sisältää toipumisohjelman, mutta myönnän olleeni väärässä, sillä ohjeet miten askeleet OTETAAN löytyvät "Nimettömät Alkoholistit" kirjasta eli ns. Isosta kirjasta.
        Väärinkäsitys johtui siitä, kun eräs perheenjäseneni, joka raitistui ennen minua toi 12&12 kirjan kotiin ja näytti kohtia siitä kun minua ahdisti. Kirja näytti tuovan helpoitusta, mutta mitään pysyvää ratkaisua se ei antanut. Kyseinen ihminen oli edelleen masentunut jne. Muutaman kuukauden kuluttua hän tuli kotiin iloisena, uusi kirja kädessään hehkutellen sieltä parhaita paloja. Vihdoinkin hänen masennuksensa oli poissa. Nyt mielenkiinto heräsi myös minussa ja pian olin jutussa mukana ja olen onnellinen, että ensimmäinen AA ryhmäni käytti Ison kirjan toipumisohjelmaa, nythän vasta voin ymmärtää noita Billin esseitä askelista. Järkeily ja tutkiminen eivät auttaneet. Tarvittiin hengellistä toimintaa!Tietoisuus syistä ja olosuhteista pitää minut tänäänkin raittiina.
        Kannattaisi edes kokeilla tehdä esitetyllä tavalla, ennen kuin arvostelee sitä. Voi olla että saa ottaa "kympin"
        Luojalle kiitos siitä, että sanomamme on levinnyt, ettei niin monien tarvitse kuolla tietämättä mista ihan oikeasti on kysymys! Vastaus ei löydy pelkällä kokouksissa istumalla. On mentävä paljon pidemmälle - omaan sydämmeensä :)

Kokemuksestani!!"(Liki viisitoista vuotta raitiina ollut)"Te puhutte Billin esseistä,etäkä te etes kaikki tiedä mitä se tarkoitaa.Olen niin paljon nyt ollut tekemisissä, näitten weiareiden kanssa,että olen huomannut muutamia praaseja mitä ne kaikki höpötää!Kapakoissa on kyllä istuttu perse ruvella,muttako ryhmässä pitäs tunti pari olla,niin menee hermot!!Jotain pitää tehdäkin raittiuden eteen!!Olen huomannut sen että,näihin weiareihin on aluksi hyvä liityä ja olla,siten onkin niinkuin ajelehtiva ajopuu!!Kummeja ne haluis kaikki olla,ja pikaisesti valmistua kummeiksi jossain alotajain kokouksissa,vaikka korvantakukset on vielä märkänä!!12/12 on se ohjelma joka on koettu parhaaksi toipumisohjelmaksi,niin Suomessa kuin ulkomaillakin,ne ryhmät missä olen ulkomaillakin käynyt ovat käyttäneet 12/12 ohjelmaa!!!12/12 kun on toipumisohjelmana, ja Isoakirjaa lukee ohessa niin silloin mielestäni ollaan oikealla tiellä.AA on aina Suomessakin puhdistanut itse itsensä näistä ulkopuolisista,uskoisin niin käyvän nytkin!!Takaisin muuto on jo alkanut niin ryhmien kuin yksitäistenkin ihmisten muodossa!!AA-han perustuu vetovoimaan eikä jäsenten kalasteluun, ainakaan oikeissa AA-ryhmissä!!!

• Hölmö

Jos ei ota askelta ei pääse eteenpäin eli hengellistä kasvua EI tapahdu saatikaan toipumista alkoholismista.
        Onhan se vaarallista siinä saattaa, vaikka kohdata Suuren todellisuuden :)
        Tietoisuuteen pääsee ainoastaan tutustumalla itseensä - TEKEMÄLLÄ askelia. Esitetyllä tavalla, juuri niinkuin sata ensimmäistä toipunutta tekivät.
        Nyt lopetan, koska en halua väitellä.

• Pessi

Mistä ohjelman askeleesta moinen "vain puhumalla toipuu" -väite löytyy? Ihan outo se minulle on. AA:n ohjelmahan korostaa jotain ihan muuta: "Opimme kuuntelemisen taidon" - siellä sanotaan.

Jos sinä elämässäsi teet aina niinkuin muut haluavat - näin juopon on usein tehtävä saadakseen viinaa yms; on nöyristeltävä, harrastettava sosiaalista ja fyysistäkin huoruutta, niin ei se mitään epäitsekkyytä ole... Se on pakko, jos haluaa elää juovaa elämää.

Jos juoppo pääsee juomahimostaan, niin vähitellen hänestä alkaa tulla ihminen joka ei ole "muiden armoilla" - hän pystyy olemaan oma itsensä - ja hän voi jopa olla avuksi muille. Minusta tällainen itsekkyys on ihan hyväksi.

• sAAmari

vaan se on juuri yksi näistä kiertävistä iskulauseista (ainakin täällä päin), joita kuulee sanottavan ilman mitään perusteluita. Näitähän on paljon muitakin: "90 päivää ja 90 palaveria", tai "persettä penkkiin" jne. Ne ovat juuri sitä suullista perinnettä, jota ei löydy kirjallisuudesta.

Sitten ovat erikseen tietysti ne lauseet, joita ryhmähuonien seinillä näkee, kuten "Elä ja anna elää" tai "Hiljaa hyvä tulee". Ne löytyvät myös Isosta Kirjasta.

Kuka, muuten, tuntee sen verran Isoa Kirjaa että tietää heti mistä sieltä löytyy teksti "Ajattele, ajattele, ajattele"? Nopein vastaaja palkitaan ;-)

• Joonatan*

Minun henkilökohtainen kokemus on:Kun alan puhua muuntamatonta totuuta itsestäni;"itselleni ja muille, alkaa toipuminen".Tämän kaiken olen itse saanut kokea jo lähes viisitoista vuotta sitten.Myöhemmin aina uusissa tulokaissa,ne jotka alkavat puhua itsestään tosiasioita, mitää lisäämättä pois vättämättä alkavat toipua!Tulokaat ovat lisääntyneet ryhmässämme kiitetävästi:Kiitos kuuluu siitä:Jumalalle,AA-lle, ja toipumisohjelmallemme.Jokin esitti jotain prosenttilukuja anonyymeistä ja nimettömistä alkoholisteta.Itse en ole kirjaa pitänyt,mutta ne esitetyt luvut oli vissin pyrähtäneet väärin käsin!!!No sillä väliä!!Mikä vain autaa alkoholistia toipumaan, se on hyvä!!Käykäämme käsikädessä toisiamme tukien!! Yritetään yhdessä miettiä mikä on parasta sanoman vientiä, vielä kärsiville alkoholisteille!!En halua kylvää epäsopua!!!

• Pessi
        Joonatan* kirjoitti:

Minun henkilökohtainen kokemus on:Kun alan puhua muuntamatonta totuuta itsestäni;"itselleni ja muille, alkaa toipuminen".Tämän kaiken olen itse saanut kokea jo lähes viisitoista vuotta sitten.Myöhemmin aina uusissa tulokaissa,ne jotka alkavat puhua itsestään tosiasioita, mitää lisäämättä pois vättämättä alkavat toipua!Tulokaat ovat lisääntyneet ryhmässämme kiitetävästi:Kiitos kuuluu siitä:Jumalalle,AA-lle, ja toipumisohjelmallemme.Jokin esitti jotain prosenttilukuja anonyymeistä ja nimettömistä alkoholisteta.Itse en ole kirjaa pitänyt,mutta ne esitetyt luvut oli vissin pyrähtäneet väärin käsin!!!No sillä väliä!!Mikä vain autaa alkoholistia toipumaan, se on hyvä!!Käykäämme käsikädessä toisiamme tukien!! Yritetään yhdessä miettiä mikä on parasta sanoman vientiä, vielä kärsiville alkoholisteille!!En halua kylvää epäsopua!!!

Puhumisella ei ole mitään tekemistä raitistumisen kanssa. AA ohjelma ei kehoita ketään puhumaan vaan KUUNTELEMAAN. En ensimmäisinä kahtena vuotena asanonut sanaakaan. Nyt jo vuosien päästä jonkinverran jos on asiaa. Mutta jos joku olisi tullut minulle sanomaan, että "puhumalla toipuu", en olisi ikinä AA:n piiriin jäänyt. Ja tunnen kaltaisiani useita - ehkä suurin osa jäsenistä (puhekoneet poislukien) hiljentyy ensi vuodet sen KUUNTELUN oppimiseen - mikä on paljon tärkeämpää kuin puhuminen.

Sitä paitsi se muuntelematon totuus sinusta.... Mietipä vähän. Kyllä se on SINUN omaa TOTUUTTASI edelleen. Ei mitään maailmoja mullistavaa yleispätevää ilmiötä...

• Pessi kirjoitti:

Puhumisella ei ole mitään tekemistä raitistumisen kanssa. AA ohjelma ei kehoita ketään puhumaan vaan KUUNTELEMAAN. En ensimmäisinä kahtena vuotena asanonut sanaakaan. Nyt jo vuosien päästä jonkinverran jos on asiaa. Mutta jos joku olisi tullut minulle sanomaan, että "puhumalla toipuu", en olisi ikinä AA:n piiriin jäänyt. Ja tunnen kaltaisiani useita - ehkä suurin osa jäsenistä (puhekoneet poislukien) hiljentyy ensi vuodet sen KUUNTELUN oppimiseen - mikä on paljon tärkeämpää kuin puhuminen.

Sitä paitsi se muuntelematon totuus sinusta.... Mietipä vähän. Kyllä se on SINUN omaa TOTUUTTASI edelleen. Ei mitään maailmoja mullistavaa yleispätevää ilmiötä...

Siinä mielessä olemme näköjään samanlaisia
        "kavereita" että minä myös kuuntelin ensimmäiset 3 vuotta ennenkuin uskalsin avata oman suuni..mutta
        pysyin kuitenkin raittiina vaikka en puhunut..
        olen myös samaa mieltä siitä että ei AA-ssa sanota että sinun täytyy puhua..minä olisin luultavasti myös lähtenyt heti pois jos
        joku olisi sanonut minulle että sinun täytyy puhua..minulla on tapana sanoa uusille tulokkaille että täällä ei ole mitään pakkoa mihinkään..ainoa pieni "sääntö" että ryhmään tullaan selvinpäin.

• Joonatan*
        Pessi kirjoitti:

paljon jotka kävivät vuosia ryhmissä,ennenkuin alkoivat puhumaan mitään!!Sittemmin ovat kyllä puhuneet.Ei se varmaan mikään sääntö ole että pitää ruveta puhumaan ryhmissä yleisesti.Kait voi myös kummin kanssa puhua,käsitäisin että sinäkin olet kummillisi puhunut,jo aiemminkin.No en enää ota kantaa näihin asioihin..Kuljemme tuhansia eri teitä..

• Joonatan* kirjoitti:

paljon jotka kävivät vuosia ryhmissä,ennenkuin alkoivat puhumaan mitään!!Sittemmin ovat kyllä puhuneet.Ei se varmaan mikään sääntö ole että pitää ruveta puhumaan ryhmissä yleisesti.Kait voi myös kummin kanssa puhua,käsitäisin että sinäkin olet kummillisi puhunut,jo aiemminkin.No en enää ota kantaa näihin asioihin..Kuljemme tuhansia eri teitä..

Kummi suhde on minulle ollut tärkeä ja on vieläkin...olen ollut AA-ssa vuodesta 96 ja teemme edelleen 4-5 askelta.."hiljaa hyvä tulee"
        samoin kuin muitakin askeleita...kiitos siitä kummilleni ja AA-lle.

• Voihan

Pyhä yksinkertaisuus. Puhuakko vaikko kuunnella.Ollakko vaiko Eikö olla...

Lukekaa AA:n määritelmä niin selviää mistä on kysymys:

J A K A M I S E S T A

Sitä silloin kuunnellaan ja puhutaan vuorotellen...

Ja lisään vielä varmuudeksi, että sen voi aloittaa milloin haluaa.

Kaikki todellakin on vapaaehtoista...

Jos paikalla on tulokkaita, niin lukekaa!!!
        AA:lla on paljon hyviä kirjoja...

Etsivä löytää :)

• Nebukatnesar
        Pessi kirjoitti:

"Itseasiassa olemme vain siinä määrin sairaita kuin meillä on salaisuuksia" :)

• Tupa-Jumi

Niin, kyllä me alkoholistit selittää osaamme. Puhumista riittää aidasta ja aidanseipäästäkin.
      Mielestäni jokaisen olisi tykönään mietittävä, mitä minulla olisi sellaista asiaa, mikä voisi auttaa toisia kokouksessa olevia toipumaan, tai ainakin saamaan ahaa - elämyksiä.

Olen ollut AA-kokouksissa, missä on käyty kyläkaupan tarjoukset läpi, tai riekonpyynnit ja kalavaleet yms. En tiedä kuinka tärkeitä nämä asiat ovat edes heille itselleenkään, mutta kun pitää puhua, niin kuin on ollut tapana. Olen usein kuullut sanonnan, ”ei ole väliä, mitä sanoo, mutta olet aina oikeassa.” Tuo on minusta itsekeskeistä, jos mikä.

Jokainen joka myöntää olevansa alkoholisti, on sitä. Eli jokainen päättää itse onko alkoholisti vai ei. Siihen ei ulkopuolisia tarvita.

Jokainen joka haluaa liittyä AA:han, voi siihen liittyä, ainoa vaatimus jäsenyydelle on ”halu lopettaa juominen”. Siihenkään ei kenelläkään muulla ole mitään sanottavaa.

AA-kokouksiin ovat kaikki tervetulleita. Mutta tulee muistaa, että kokous mihin menet, on joidenkin kotiryhmä, jossa toimii ryhmäomatuntoon perustuva asioiden hoitamistapa. Kokouksen kulku saattaa kummeksuttaa sinua, mutta muista että olet vieras ja käyttäydy sen mukaisesti. En näe mitään järkeä pitää henkisiä ”portasreita”, käännyttämässä ihmisiä pois kokouksista.
      Tulee muistaa, että minä olen kotiryhmääni varten ja ryhmä on minua varten.

Jokainen löytää ajan myötä oman tapansa saattaa sanomaamme; jakaa kokemusta, voimaa ja toivoa vielä ongelmiensa kanssa kamppaileville ”lajitovereille”. Sekin sopii, että laitat ämpärin päähäsi ja toteat, että tämä on minun tie pysyä raittiina, kuten eräs täällä totesi. Mutta ehdotan, ettet mene ämpärin kanssa AA-kokouksiin, jos sinulle sattuu sellainen ajatus tulla. Sinua nimittäin saatetaan kummeksua ämpärisi takia. (mutta tuskin sinua käännytetään oveltakaan sen takia)

Mutta toisaalta mitä enemmän osallistumme AA-tapahtumiin ja tapaamisiin, sitä paremmin vahvistamme omaa ja toisten raittiutta. Koskaan emme voi käydä liikaa kokouksissa!
      AA-kokoukset ovat mielestäni kaukana ryhmäterapiasta. Olen nimittäin niissäkin käynyt. Siellä oli aivan eri metodit. Eihän kait ole tarkoitus, että käyn oksentamassa pahan oloni kokouslattialle ja lähden yhtä huonona pois sieltä. Tai toisaalta lähden huonovointisempana kokouksesta, kuin sinne mennessäni. Itse käyn kokouksissa toipumassa. En usko, että ketään kiinnostaa kunka huonosti minulla meni juomakautenani, kun jokainen alkoholisti sen tietää omasta menneisyydestään.

Yritän toteuttaa sitä tärkeintä päämääräämme, ”auttaa vielä kärsivää alkoholistia.” Useimmiten se onnistuu, joskus ei. Tärkeä asia minulle on myös kotiryhmän toimiminen. Näin voin auttaa parhaiten ehkä juuri sinua, apua tarvitseva alkoholisti. Meillä on ovet auki kaikille sinne haluaville.

• Hölmö

"Emme enää ajattele pelkästään itsekkäästi." Lainaus "Isosta kirjasta". On totta, etten itsekkään käy AA kokouksissa pelkästään itseni vuoksi. Päinvastoin yleensä menen kokouksiin ja vedän niitä, viedäksini sanomaa Ison kirjan toipumisohjelmasta. Mutta miten oli alussa kun olin kärsivä itsemurhahakuinen nuori? Totta kai hain apua ITSELLENI. Tietämättä lainkaan kuka olin.
      Ohjelmaan opastamisen jälkeen minusta todella tuntui, että haluan auttaa muita ja omistaa elämäni tälle viestille, joka on Rakkaus! Vaikka nyt noin kolme vuotta myöhemmin viestini on sama voin silti tunnistaa tuon tutun itsekkyyden itsessäni päivittäin! Kysymys onkin siitä tunnistanko sen itsessäni vai näenkö sen ainoastaan muissa!? Tunnistamalla sen tiedän mikä on motiivini:)
      Tämä on minun kokemukseni itsekkyydestä eli en ajattele enää pelkästään itsekkäästi, mutta pyhimystä minusta ei ole tullut, vaikka joskus sellainenkin hullu ajatus hiipii mieleeni;)
      Hyviä vointeja sAAmarille näen, että olet samalla tiellä: "Tietoisella" ;)

• Joonatan*

Vai vedät ryhmiä??Puhut itsekyydestä!!Ajatele Ajatele!!!AA-ssa,ainakaan aidossa AA-ssa.Ei ole johtajia,eikä "vetäjiä",etet vain olisi hairahtanut johonkin ulkopuoliseen!!Nöyryyttä se vaatii,eikä vetäjän ylpeyttä!!!Kuuntele vielä muutama vuosi,äläkä sitenkään ala leikkiin johtajaa!!!Sinun asenteesi on tosi itsekäs!!!!ps,olen varmaan väärässä,""kiitos kuitenkin""....

• Aika..en ole koskaan kuullutkaan ryhmän "vetäjistä"..No minulla
        taitaa olla vielä paljon oppimista ;-)

• strong_coffee
        raitis kirjoitti:

Aika..en ole koskaan kuullutkaan ryhmän "vetäjistä"..No minulla
        taitaa olla vielä paljon oppimista ;-)

Voisit esimerkiksi alkaa tutustua AA-toimintoihin tilaamalla AA-Ryhmäkäsikirjan. Siinä selvitetään AA-ryhmän toimintaa ja "kuinka AA-ryhmä syntyy ja miten se toimii.
        Monessa eri yhteydessä puhutaan vetäjistä/vetäjästä. Johtajuudesta AA:ssa on "Maailmanpalvelun Kaksitoista Käsitettä" -kirjasessa omistettu oma luku, joten hauskoja lukuhetkiä!
        Kirjallisuustilauksethan hoituvat kätevästi klikkaamalla vaikkapa sheriffin suosikkilinkkiä.

Vanha viisaus on: "Lue enemmän, luulet vähemmän.."

• Joonatan*
        strong_coffee kirjoitti:

Voisit esimerkiksi alkaa tutustua AA-toimintoihin tilaamalla AA-Ryhmäkäsikirjan. Siinä selvitetään AA-ryhmän toimintaa ja "kuinka AA-ryhmä syntyy ja miten se toimii.
        Monessa eri yhteydessä puhutaan vetäjistä/vetäjästä. Johtajuudesta AA:ssa on "Maailmanpalvelun Kaksitoista Käsitettä" -kirjasessa omistettu oma luku, joten hauskoja lukuhetkiä!
        Kirjallisuustilauksethan hoituvat kätevästi klikkaamalla vaikkapa sheriffin suosikkilinkkiä.

Vanha viisaus on: "Lue enemmän, luulet vähemmän.."

Olen itseasiassa odotellutkin,milloin sieltä moninimimerkki vahva kaffipoika, on oikeat kirjansivut löytänyt!!!Eikä montaa päivää mennytkään kun hän ne löysi!!Tulokaillakin on varmaan kiva mennä;weiareitten ryhmään kun ensimmäisenä,jokin tartuu kädestä,ja eiku takahuoneeseen kummitettavaksi!!Siten ulos ja oikeisiin AA-ryhmiin,ja tullesasi seuraavankerran tuot kummitetavan tullessasi,silloin voit saada kummin oikeuden,jos johtajat sen niin päättää!!Ja jos satut oleen nainen,ehdottomasti naiskummi!!!(jokaisessa saamarin viestissä)Vielä yksi asia ihmetytää,milloit tulet AA-han kaffipoika,kun olet jo vähinsä kiinnostunut,"kirjainlukumielessä" kyseisestä yhteisöstä!!Tervetuloa!!!Paluu muutto jo käynissä!!Eikä ole kirjasta eikä lehtisistä luettu!!!Suuri vaara tulokaat!!Musta mies ja eiku takahuoneen pimeyteen,siellä kyllä luulot lähtee,on nimitäim sellaiset vetäjät ja johtajat!!Jatka vain,sieltä paketista kafin syöntiä!!Mut vieläkään et vesihanalleni pääse!!Sieltä AA-toimintaa pian 70- vuotta,muutamia sivuja taaksepäin vieläkin,löytyy mitä minä sinusta ajatelen!!!Kuitenkin Kiitos neuvoista,Herra Johtaja/Bill.w-n ystäväin vetäjä!!!

• strong_coffee
        Joonatan* kirjoitti:

Olen itseasiassa odotellutkin,milloin sieltä moninimimerkki vahva kaffipoika, on oikeat kirjansivut löytänyt!!!Eikä montaa päivää mennytkään kun hän ne löysi!!Tulokaillakin on varmaan kiva mennä;weiareitten ryhmään kun ensimmäisenä,jokin tartuu kädestä,ja eiku takahuoneeseen kummitettavaksi!!Siten ulos ja oikeisiin AA-ryhmiin,ja tullesasi seuraavankerran tuot kummitetavan tullessasi,silloin voit saada kummin oikeuden,jos johtajat sen niin päättää!!Ja jos satut oleen nainen,ehdottomasti naiskummi!!!(jokaisessa saamarin viestissä)Vielä yksi asia ihmetytää,milloit tulet AA-han kaffipoika,kun olet jo vähinsä kiinnostunut,"kirjainlukumielessä" kyseisestä yhteisöstä!!Tervetuloa!!!Paluu muutto jo käynissä!!Eikä ole kirjasta eikä lehtisistä luettu!!!Suuri vaara tulokaat!!Musta mies ja eiku takahuoneen pimeyteen,siellä kyllä luulot lähtee,on nimitäim sellaiset vetäjät ja johtajat!!Jatka vain,sieltä paketista kafin syöntiä!!Mut vieläkään et vesihanalleni pääse!!Sieltä AA-toimintaa pian 70- vuotta,muutamia sivuja taaksepäin vieläkin,löytyy mitä minä sinusta ajatelen!!!Kuitenkin Kiitos neuvoista,Herra Johtaja/Bill.w-n ystäväin vetäjä!!!

Sinulla ei taida olla alkeellisintakaan käsitystä keskustelusta, puhumattakaan AA-toiminnasta. Kommenttisi ja kyhäelmäsi ovat henkilöön käypiä, etkä näköjään pysty muuhun kuin tuohon samaan pakkomielteiseen jorinaasi.

Minulla on rekisteröity nimimerkki juuri tuon ehkä itseäsi vaivaavan moninimimerkkeilyn ehkäisemiseksi. Samalla se auttaa itseäni myös tarkistamaan omat viestini.

Rehellisyys, halukkuus ja AVOIN MIELI ovat toipumisemme ydin, mutta ne ovat välttämättömiä. Jokainen voi tietysti ottaa myös sinun säälittävän tapasi ja jatkuvan juupas - eipäs -tyylisi. Jokainen jättää uskoakseni höpinäsi omaan arvoonsa.

Jos haluat käydä keskustelua ja jakaa kokemuksiasi AA:sta, sen periaatteista ja kenties mielipiteistäsikin, voit kaikin mokomin kirjoittaa osoitteeseeni: [email protected]

Sataprosenttinen vastaus asiallisiin kommentteihisi taataan! Mukavaa aurinkoista kevään jatkoa toivottelee strong_coffee, rek.tavaramerkki eli parasta kahvia jo vuodesta 1990

• Joonatan*
        strong_coffee kirjoitti:

Sinulla ei taida olla alkeellisintakaan käsitystä keskustelusta, puhumattakaan AA-toiminnasta. Kommenttisi ja kyhäelmäsi ovat henkilöön käypiä, etkä näköjään pysty muuhun kuin tuohon samaan pakkomielteiseen jorinaasi.

Minulla on rekisteröity nimimerkki juuri tuon ehkä itseäsi vaivaavan moninimimerkkeilyn ehkäisemiseksi. Samalla se auttaa itseäni myös tarkistamaan omat viestini.

Rehellisyys, halukkuus ja AVOIN MIELI ovat toipumisemme ydin, mutta ne ovat välttämättömiä. Jokainen voi tietysti ottaa myös sinun säälittävän tapasi ja jatkuvan juupas - eipäs -tyylisi. Jokainen jättää uskoakseni höpinäsi omaan arvoonsa.

Jos haluat käydä keskustelua ja jakaa kokemuksiasi AA:sta, sen periaatteista ja kenties mielipiteistäsikin, voit kaikin mokomin kirjoittaa osoitteeseeni: [email protected]

Sataprosenttinen vastaus asiallisiin kommentteihisi taataan! Mukavaa aurinkoista kevään jatkoa toivottelee strong_coffee, rek.tavaramerkki eli parasta kahvia jo vuodesta 1990

>>Kommenttisi ja kyhäelmäsi ovat henkilöön käypiä

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2470
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      196
      1157
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1071
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      930
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      296
      888
    6. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66
      858
    7. Kyllä me vaan

Tykätään toisistamme ❤️ siinä ei ole mitään väärää kenellekään
      Ikävä
      53