Miten löytää biologiset vanhemmat?

...

Eli sellaista haluaisin tietää...
Minut adoptoitiin pois heti syntymän jälkeen 16 vuotta sitten ja elämä tuntuu jotenki tyhjältä. Ei ole yhtäkään henkilöä jossa voisin nähdä itsestäni mitään, ja tässä iässä on vielä vaikeempaa kun ihmetteelee kuka oikeasti on ja mistä tulee.. Haluaisin tietää miksi minulla on siniset silmät ja ruskeat hiukset, miksi teen niin ja näin.
Sen olen kuullut että pitäisi olla 18 vuotta ennekuin on yhtään mahdollisuukia tiedustella biologisia vanhempia?
Mutta jos joku voisi vähän neuvua mitä pitäisi tehdä, ja jos jollakin on omia kokemuksia vanhempien ettimisistä olisi myös niitä kiva kuulla.

16

4984

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ------

      Aloita kysymällä adoptiovanhemmiltasi asiasta. Heillä on varmasti jotain tietoa biovanhemmistasi.
      On ihan normaalia, että tuossa iässä kelaat noita asioita. Toivottavasti löydät vastauksia.

    • sara´´

      Jos adoptio tapahtui pelan kautta, on siellä jotain tietoa bio-vanhemmistasi.täysi-ikäisyyttä ei välttämättä tarvita jos haluat yhteyttä bio-vanhempiisi. Taitaa lähtökohta lähinnä olla se että sinulla on itsellä halu etsiä juuresi ja toivottavasti bio-vanhemmilla on myös halu tavata sinut ja kuulla mitä sinulle kuuluu. oletko ajatellut mitä haluat näiltä bio-vanhemmilta? haluatko vain tavata kerran/pari vai haluatko ihan luoda suhteet heihin. Kaikki kannattaa miettiä etukäteen ettei pettymyksiä tule. Suosittelen kuitenkin että selvität ensin sen minkä kautta adoptio on hoidettu. He siellä osaavat neuvoa sinua eteenpäin. Toivon että löydät vanhempasi!

    • bczbvcz

      joo pitää odottaa et oot 18 vuotta

      • lola1223

        Sulla on väärää tietoa, ei tosiaankaan tarvii odottaa täysi-ikäiseksi että voi ottaa yhteyttä.


    • täälläkin

      Olen asunut pienestä lapsesta saakka sijaiskodissa. Olin ottolapsi, minua ei adoptoitu. Meidän perheessä puhuttiin asioista, myös biologisista vanhemmistani. En ollut tekemisissä biologisten vanhempieni kanssa, tiesin suurinpiirtein missä he asuivat ja jotain taustatietoa. Kun tulin murrosikään, mieltäni askarruttivat samanlaiset asiat joita sinä nyt mietit. Erään sukulaiseni kautta sovimme tapaamisen ensin äitini kanssa, mutta täytyy sanoa että se tapaaminen oli fiasko, äiti oli siellä humalassa vastaanottamassa minua, mutta se ei ollut kovin suuri yllätys koska tiesin hänellä olevan alkoholiongelma. En pitänyt yhteyksiä biologiseen äitiini sen jälkeen. Halusin myös tavata isäni, tiesin suurinpiirtein missä hän asui, lähdin häntä etsimään, kyselin pienen kylän naapureilta missä mahtaa sen niminen mies asua ja löysin lopulta oikean osoitteen. Minua ei osattu odottaa, mutta isäni oli iloinen kun tapasi minut. Jälkeenpäin, hänen jo kuoltua, kuulin että hän oli ollut ylpeä tyttärestään koska olin rohkeasti uskaltautunut tulla häntä tapaamaan. Tapasin biologista isääni myös tämän jälkeen, hän kävi pari kertaa sijaiskodissani ja oli paikalla myös kun valmistuin. Sijaisvanhemmillenikaan tämä ei ollut ongelma, he ymmärsivät.
      Jotenkin tuntuu että sain "rauhan" kun tapasin biologiset vanhempani vaikka yhteydenpitomme ei jatkunutkaan pitemmälle, biologista äitiäni en halunnut enää tavata ja biologinen isäni kuoli muutaman vuoden kuluttua. Mutta olen onnelllinen että tein niinkuin tein. Tuntui että oli helpompi jatkaa elämää. Ymmärrän täysin miltä sinusta tuntuu.
      Itse sain kuulla jokin aika sitten että minulla on siskopuoli jossakin päin suomea, mutta koska hänet on adoptoitu en onnistu saamaan hänen yhteystietojaan mistään, oikeastaan tiedän vain etunimen. Sukulaisia ei ole kertomassa mitään tietoja jotka auttaisivat, mutta uskon että jos niin on tarkoitettu, löydän hänetkin vielä.
      En osaa sinua neuvoa, mutta halusin vain kertoa oman tarinani. Tsemppiä ja onnea sinulle ystäväni!! :))

    • - -

      Voit soittaa, lähettää sähköpostia tai mennä käymään Pelastakaa Lapset nimiseen järjestöön. Tämä järjestö hoitaa nykyään melkein kaikki suomalaiset adoptiot. He myös hoitavat Suomesta adoptoitujen ihmisten asioita adoption jälkeen eli yhteydenottoja biologisiin sukulaisiin sekä tapaamisia.

      He osaavat kertoa, onko adoptiosi hoidettu heidän kauttaan. He voivat myös kertoa, millaisia asioita biologisten vanhempien tai sukulaisten etsimiseen liittyy, sillä he ovat olleet auttamassa monia ihmisiä tämän kanssa. Voit soittaa ja kysyä tästä asiasta vaikka nimettömänä, mutta silloin he eivät tietenkään voi kertoa, onko heidän järjestönsä hoitanut adoptiosi. Sinun ei siis tarvitse olla vielä 18 vuotta eikä sinun tarvitse olla varma, mitä haluat menneisyydestäsi tietää. Voit soittaa ihan hyvin vain kyselläksesi siitä, mitä asioita vanhempien etsimiseen liittyy.

      Voit tietysti ottaa asian puheeksi myös adoptiovanhempiesi tai muiden läheisten kanssa. Tämmöistä asiaa voisi pohtia esimerkiksi kummin, serkun, tädin, hyvän ystävän tai jonkun muun kanssa.

      Tässä on linkki PeLa:n www-sivuille:
      http://www.pelastakaalapset.fi/lastensuojelupalvelut/adoptio.php

      Tsemppiä!

      • ...

        kiitos kaikille vastannaille! Saa nähdä mitä tapahtuu, toivottavasti joku päivä löytyvät. :)


      • ........
        ... kirjoitti:

        kiitos kaikille vastannaille! Saa nähdä mitä tapahtuu, toivottavasti joku päivä löytyvät. :)

        Kertoisitkos sitten palstalla myös miten on käynyt ja oletko saanut tietoa, jotta muutkin adoptoidut saavat tietoa, että onnistuuko vanhempien löytäminen ja miten on tapaaminen ym. onnistuneet.


    • Äiti

      Minulla on ottolapsi ja hän halusi tietyssä vaiheessa tietää tarkemmin taustastaan. Menimme yhdessä sos. toimistoon, josta hän oli tullut aluksi sijaislapseksi, ja hän sai tutustua taustaansa, ja antoi minullekin luvan tutustua. Hän oli silloin vähän toisella kymmenellä. Hän on tavannut aikuisena biologisen äitinsä ja puolisisaruksensa. Isän olinpaikasta ei tietoa.Minä en tunne heitä.

    • millismyy

      Hei,

      Ota yhteys PeLastakaa Lapset ry:hyn, paikalliseen toimistoon. http://www.pela.fi
      Sinne voi soittaa ja kertoa tilanteen, että haluaisi olla yhteydessä biovanhempiin. Ainoastaan heidän kauttaa asiaa voi yrittää selvittää. Jos biovanhempasi ovat elossa, heiltä kysytään suostumus siihen, että ovatko he valmiit tapaamaan sinut. Jos ovat, siunun kannattaa miettiä mitä haluaisit tietää. Tilanne voi mennä heti lukkoon, jos alkaa syytellä. Heillä on sellaiset syyt että ovat sosiaalityöntekijän kanssa yhteistyössä tulleet yhdessä siihen tulokseen, että eivät voi pitää sinua elämäntilanteestaan/ongelmistaan johtuen. Suostuivatpa he tapaamaan tai ei, PeLalla on sinua koskevat kansiot, joissa on paljon tietoa, sinulla on oikeus niihin, en vain ole varma minkä ikäisenä että oliko se 18v. Jos ikäraja ei täyty, niin keskustele toiveestasi adoptiovanhempiesi kanssa, että tahtoisit nähdä paperisi, jotka ovat adoptioneuvonnan antaneessa toimistossa. Vanhempien läsnä ollessa tai luvalla saat tutkia niitä vapaasti ja opit varmasti itsestäsi uutta. Voit myös kirjoittaa kirjeen biovanhemmillesi ja pyytää PeLaa toimittamaan sen heille. Suoraan et voi lähettää mitään. PeLa toimii välikätenä kaikissa näissä asioissa ja se on myös nuorten kannalta hyvä. He järjestävät tapaamisen myös, jos biovanhemmille niin sopii. Voi myös olla, että biovanhempia ei tavoiteta (muuttaneet ulkomaille, numero salainen) tai että toisesta vanhemmasta ei ole tietoa. Yleensä tilanne helpottaa kun asiasta saa tietoa ja kenties näkee bioäitinsä. Elämä asettuu taas uomiinsa ja voi lähteä eteenpäin. Suurin osa adoptiolapsista haluaa ottaa selvää juuristaan jossain elämänvaiheessa. En tunne vanhempiasi, mutta kannattaa sinun miettiä että miten asian esität heille, etteivät koe sitä uhkauksena yms. Jos asiallisesti keskustelee, varmasti ymmärtävät. Biovanhempien taustalla on usein vakavia ongelmia, voi olla että he ovat päässeet niistä jo yli, mutta kannattaa varautua myös siihen, että heidän elämänsä voi olla todella huonossakin jamassa, ettei pettyisi niin kovin. Tsemppiä sinulle keskusteluihin!

      • kram

        ..ovat hoitaneet kotimaisia adoptioita ja hoitavat edelleen. Jotkut kunnat hoitavat kotimaisia adoptioita ilman PeLaa (säästösyistä?) ja tällöin Pelalla ei tuskin ole mitään kansioita eikä tietoa ko. adoptiosta. Toki Pelasta voi selvittää, ovatko he hoitaneet adoption.

        Etenkin 70- ja vielä 80-luvuillakin adoptioita tapahtui paljon suoraan kuntien toimesta, vaikka Pela tällöinkin hoiti suurimman osan adoptioista. Valitettavasti näissä tapauksissa adoptoidut ja biologiset vanhemmat voivat jäädä jälkipalveluista osattomiksi, mutta tällöinkin kannattaa mielestäni keskustella Pelan työntekijöiden kanssa, sillä heillä on paljon kokemusta jälleentapaamisista.

        Adoption takana ei sitä paitsi aina ole mitään massiivista ongelmatilannetta, minkä takia biologinen äiti on joutunut lapsestaan luopumaan. Tottakai se on aina kriisi, mutta kyseessä ei todellakaan ole välttämättä mikään alkoholi-, huume- tai mielenterveysongelma tai muu syrjäytyminen kuten viestistäsi olin aistivinani.


    • Äiti

      Hei!
      jos olet adoptoitu esim. pelastakaa lapset ry:n kautta, voit ottaa yhteyttä sinne. Siellä on olemassa (ja missä tahansa järjestössä tai kunanssa, jos kunta on hoitanut adoption) pareit adoptiostasi. Paperit sisältävät tiedot vanhemmistasi, ei r asia kuinka täydellisesti. Biologinen äitisi on paperit täyttänyt ja siellä on tiedot sotu-tunnuksia myöten. MUTTA laki sanoo seuraavaa: jos olet kiinnostunut tietämään vanhemmistasi aj adoptiostasi sinulla on 15-vuotiaana (16 ja 17v) oikeus saada tietää RAJOITETUSTI ASIOITA. se tarkoittaa sitä, että et ole oikeutettu alaikäisenä lukemaan papereita vaan sinulle kerrotaan se, mitä ammatti-ihminen näkee hyväksi kertoa ottaen huomioon sen, ette ole vielä aikuinen ja välttämättä kypsä kuulemaan ja käsittelemään kaikkea sitä mitä paperit sisältävät, koska monesti adoptioon voi liittyä hyvin vaikeita asioita.
      18-vuotiaana sinulla on oikeus lukea KAIKKI adoptioon liittyvät asiakirjat ja paperit, koska lain edessä olet aikuinen. Luopuessasi sinusta, vanhempasi menettivät myös oikeutensa etsiä sinua koskaan "käsiinsä" mutta sinulla se oikeus on. Etene kuitenkin hitaasti ja mieti tarkkaan milloin olet valmis kohtaamaan ihmiset jotka ovat sinusta luopuneet ja ne syyt jotka ovat siihen johtaneet. Ota huomioon myös pettymisen mahdollisuus. Voi olla että sinun ei toivota ilmestyvän oven taakse tai puhelimeen äänenä. ja vaikka toivottaisikin, voi kohtaaminen silti tuoda pintaan tunteita jotka eivät kaikki ole positiivisia. Tai voi olla että saat elämääsi ihmisen joka rikastuttaa elämääsi rakkaudellaan ja olemassaolollaan.

      • ..puhutte..

        ....niinkuin kaikki biovanhemmat olisi narkkareita, murhaajia, skitsofreenikoita, ja voihan niin joissakin tapauksessa ollakkin mutta esim. teiniäidit jotka lapsistaan ovat luopuneet voivat elää täysin normaalia elämää. Kun joskus tilanne muuttuisi niin että bio-vanhemmat puolustaisi itse tällä palstalla näkemyksiään. mutta ei, ja ehkä parempi onkin koska moni tuntee kovaa tuskaa tekemästään teosta ja jo pelkästään sana että on "hyljännyt" on bio-äideille kova pala.


      • Anonyymi
        ..puhutte.. kirjoitti:

        ....niinkuin kaikki biovanhemmat olisi narkkareita, murhaajia, skitsofreenikoita, ja voihan niin joissakin tapauksessa ollakkin mutta esim. teiniäidit jotka lapsistaan ovat luopuneet voivat elää täysin normaalia elämää. Kun joskus tilanne muuttuisi niin että bio-vanhemmat puolustaisi itse tällä palstalla näkemyksiään. mutta ei, ja ehkä parempi onkin koska moni tuntee kovaa tuskaa tekemästään teosta ja jo pelkästään sana että on "hyljännyt" on bio-äideille kova pala.

        Yksi biovanhempi nyt kommentoi. Olen ollut itse lasuasiakas lapsesta saakka. Olin iloinen lapsesta, järjestänyt kaiken valmiiksi vauvalle jne. Tyly vastaus lasulta oli että otetaan pois heti kun syntyy. Hirveän myllyn jälkeen rikkinäisenä ja kaikkeni taistelleena oli luovutettava mutta päätin että tätä ette riepotta kuten minulle tehtiin joten annoin adoptioon. Yli 20v muistanut joka ilta lastani


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksi biovanhempi nyt kommentoi. Olen ollut itse lasuasiakas lapsesta saakka. Olin iloinen lapsesta, järjestänyt kaiken valmiiksi vauvalle jne. Tyly vastaus lasulta oli että otetaan pois heti kun syntyy. Hirveän myllyn jälkeen rikkinäisenä ja kaikkeni taistelleena oli luovutettava mutta päätin että tätä ette riepotta kuten minulle tehtiin joten annoin adoptioon. Yli 20v muistanut joka ilta lastani

        Lyhyesti muotoiltuna aivan samallainen tarina siinä kun hallinto oikeudessa 3 tantaa istuu rivissä heittämässä tuomarille legendaa on mahdotonta voittaa. Joten on viisaampaa nuolla haavansa ja odottaa. Päivääkään 17 vuodesta ei ole mennyt ettei tyttäreni olisi mielessä ollut mutta sellaiset arvet jätti ettei esikoisella ole myöskään sisaruksia omalta puoleltani isänsä puolelta kyllä reilustikin.


    • Raukkaminä

      Miten löydän oikeat vanhemmat???autakaa mä haluun biologiset vanhemmat

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6143
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3906
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      253
      2274
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1890
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1343
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1286
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1067
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1020
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      976
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      37
      915
    Aihe