Lukihäiriö??

Oon miettinyt jo jonkun aikaa että voisko mulla olla lukihäiriö kun käsiala aivan kamala, yhdys sanat on vaikeita ja luen helposti (etenkin pitkät ja vaikrat) sanat väärin(on myös paljon kirjoitus tai huolimattomuus virheitä) ja vaikka lukisin tai kirjoittaisin jonkun sanan oikein se saatraa kuulostaa vääraltä ja joskus lukiessani jätän pois tai lisään jonkun sanan esim edeltävältä riviltä ja lauseesta tuleen järjetön välillä myös kirjaimet ovat toisellapuolella sanaa mutteivät hypi ympäriinsä, esim. pilkkuja ei oikeista kohdista löydy ja myötä- ja vasta päivä sekä oikea ja vasen menevät väärin jos nopeasti pitää vastata. Tykkään lukemisesta(en ääneen ja vain jos teksti on mielenkiintoista ja semi helppoa) vaikka luenkin jonkun testin mukaan hitaasti(?) Luetun asian sisäistäminenkin on vaikeaa etenkin jos on yhtään väsynyt tuntuu että en kahden lauseen päästä tiedä yhtään mistä on kyse ja joudun lukemaan saman monesti. Tästä pika luki testistä sain jotain 16/22 eli yli puolet. On myös vaikea jos on useampi keskustelu yhtä aikaa niin joudun välillä kysymään että mitä kun en voi seurata kahta keskustelua täusillä yhtä aikaa, sama jos katson telkkaria tai olen kännykällä ja muut puhuu jostain niin en välttämättä tiedä mistä ne puhuu, on pidetty vähän tyhmänä ja huono kuuloisena tämän takia joita en tietääkseni kumpaakaan ole. Laskin myös jonkun äidinkielen kirjoitelmat ja siellä kahden aukeaman tekstissä oli jotain 25 virhettä niin monta pilkku virhettä että en jaksa laskea. Välillä joutuu tosissaan miettimään että mitenkä päin tämä kuutonen tai B kirjain yms. kirjoitetaan ja näin partiolaisena pitäisi muista miten baden powel eli b-p vai oliko p-b kirjoitetaan ja sit onko sana school vai shcool. Ainiin isälläni on lukihäiriö eli vois olla geeneissä.
Eli pitäiskö yrittää päästä testeihin, paljonko ne maksaa ja pitääkö niihin olla vanhemmilta lupa?
T.15 tyttö

4

116

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • Maksaako se peruskoululaiselta ja tosta listasta löytyi meidän koulun opettaja mut se trkee kait vaan 16 ylöspäin ja nyt ei oikein pääse terkkarille koronan takii eli pitäskö mun oottaa lukion lukiseulaan asti vai yrittää päästä jo nyt/ysillä


      • Lillukoita kirjoitti:

        Maksaako se peruskoululaiselta ja tosta listasta löytyi meidän koulun opettaja mut se trkee kait vaan 16 ylöspäin ja nyt ei oikein pääse terkkarille koronan takii eli pitäskö mun oottaa lukion lukiseulaan asti vai yrittää päästä jo nyt/ysillä

        Vai ylireagoinko mä vaan kun ei lukemisessa mitään suuria ongelmia ole


      • Lillukoita kirjoitti:

        Vai ylireagoinko mä vaan kun ei lukemisessa mitään suuria ongelmia ole

        No älä nyt ota tätä pahalla, mutta kyllä sinulla jotain kirjoittamisen ongelmia ainakin ensimmäisen viestisi perusteella on. Kerrot niistä siinä ihan itse ja suoraan sanottuna teksisi ei ollut ihan parasta a-ryhmää.

        Saat kyllä sanottua asiat ihan ymmärrettävästi, mutta kyllä ainakin minun käsittääkseni sinun ikäisen tulisi jo halutessaan pystyä kirjoittamaan melko virheetöntä tekstiä ilman sen kummempia ponnisteluja. Voihan se olla, että et vaan jaksanut näin vapaa-ajalla panostaa, mutta pointti olikin se, että ei siihen normaalisti tarvitsekaan panostaa, vaan se tulee melko itsestään.

        Minä en tiedä noista maksuista. Ne saattaa olla jopa kuntakohtaisia. En tiedä edes sitä, että onko se lukion lukitesti valtakunnallinen homma vai päättääkö siitä kunnat itse.

        Vaikka se bongaamasi koulusi opettaja ei tekisikään testejä sinun ikäisille, niin kyllä hän varmasti osaa sinua neuvoa. Mitä jos ottaisit häneen yhteyttä? Kai etäyhteydet toimii näin korona-aikanakin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      112
      1226
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      120
      1101
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      993
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      96
      812
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      306
      787
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      694
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      626
    8. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      609
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      514
    Aihe