Lukihäiriö??

Oon miettinyt jo jonkun aikaa että voisko mulla olla lukihäiriö kun käsiala aivan kamala, yhdys sanat on vaikeita ja luen helposti (etenkin pitkät ja vaikrat) sanat väärin(on myös paljon kirjoitus tai huolimattomuus virheitä) ja vaikka lukisin tai kirjoittaisin jonkun sanan oikein se saatraa kuulostaa vääraltä ja joskus lukiessani jätän pois tai lisään jonkun sanan esim edeltävältä riviltä ja lauseesta tuleen järjetön välillä myös kirjaimet ovat toisellapuolella sanaa mutteivät hypi ympäriinsä, esim. pilkkuja ei oikeista kohdista löydy ja myötä- ja vasta päivä sekä oikea ja vasen menevät väärin jos nopeasti pitää vastata. Tykkään lukemisesta(en ääneen ja vain jos teksti on mielenkiintoista ja semi helppoa) vaikka luenkin jonkun testin mukaan hitaasti(?) Luetun asian sisäistäminenkin on vaikeaa etenkin jos on yhtään väsynyt tuntuu että en kahden lauseen päästä tiedä yhtään mistä on kyse ja joudun lukemaan saman monesti. Tästä pika luki testistä sain jotain 16/22 eli yli puolet. On myös vaikea jos on useampi keskustelu yhtä aikaa niin joudun välillä kysymään että mitä kun en voi seurata kahta keskustelua täusillä yhtä aikaa, sama jos katson telkkaria tai olen kännykällä ja muut puhuu jostain niin en välttämättä tiedä mistä ne puhuu, on pidetty vähän tyhmänä ja huono kuuloisena tämän takia joita en tietääkseni kumpaakaan ole. Laskin myös jonkun äidinkielen kirjoitelmat ja siellä kahden aukeaman tekstissä oli jotain 25 virhettä niin monta pilkku virhettä että en jaksa laskea. Välillä joutuu tosissaan miettimään että mitenkä päin tämä kuutonen tai B kirjain yms. kirjoitetaan ja näin partiolaisena pitäisi muista miten baden powel eli b-p vai oliko p-b kirjoitetaan ja sit onko sana school vai shcool. Ainiin isälläni on lukihäiriö eli vois olla geeneissä.
Eli pitäiskö yrittää päästä testeihin, paljonko ne maksaa ja pitääkö niihin olla vanhemmilta lupa?
T.15 tyttö

4

55

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • Maksaako se peruskoululaiselta ja tosta listasta löytyi meidän koulun opettaja mut se trkee kait vaan 16 ylöspäin ja nyt ei oikein pääse terkkarille koronan takii eli pitäskö mun oottaa lukion lukiseulaan asti vai yrittää päästä jo nyt/ysillä

• Lillukoita kirjoitti:

Maksaako se peruskoululaiselta ja tosta listasta löytyi meidän koulun opettaja mut se trkee kait vaan 16 ylöspäin ja nyt ei oikein pääse terkkarille koronan takii eli pitäskö mun oottaa lukion lukiseulaan asti vai yrittää päästä jo nyt/ysillä

Vai ylireagoinko mä vaan kun ei lukemisessa mitään suuria ongelmia ole

• Lillukoita kirjoitti:

Vai ylireagoinko mä vaan kun ei lukemisessa mitään suuria ongelmia ole

No älä nyt ota tätä pahalla, mutta kyllä sinulla jotain kirjoittamisen ongelmia ainakin ensimmäisen viestisi perusteella on. Kerrot niistä siinä ihan itse ja suoraan sanottuna teksisi ei ollut ihan parasta a-ryhmää.

Saat kyllä sanottua asiat ihan ymmärrettävästi, mutta kyllä ainakin minun käsittääkseni sinun ikäisen tulisi jo halutessaan pystyä kirjoittamaan melko virheetöntä tekstiä ilman sen kummempia ponnisteluja. Voihan se olla, että et vaan jaksanut näin vapaa-ajalla panostaa, mutta pointti olikin se, että ei siihen normaalisti tarvitsekaan panostaa, vaan se tulee melko itsestään.

Minä en tiedä noista maksuista. Ne saattaa olla jopa kuntakohtaisia. En tiedä edes sitä, että onko se lukion lukitesti valtakunnallinen homma vai päättääkö siitä kunnat itse.

Vaikka se bongaamasi koulusi opettaja ei tekisikään testejä sinun ikäisille, niin kyllä hän varmasti osaa sinua neuvoa. Mitä jos ottaisit häneen yhteyttä? Kai etäyhteydet toimii näin korona-aikanakin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta

Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi
      Ikävä
      43
      3364
    2. Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!

https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!
      Maailman menoa
      360
      2435
    3. Kiitos rakastamani,

tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan
      Ikävä
      16
      2415
    4. Nainen, olen huolissani sinusta

Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!
      Ikävä
      80
      1688
    5. Ollaanko me päästy

Toisista yli vai mikä on tilanne
      Ikävä
      86
      1375
    6. Kello käy ja ilta pimenee

Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun
      Ikävä
      254
      1060
    7. SEO!! Pyhäsalmi

Tässä vasta muuton tehneenä pyhäsalmelle.. mietin tätä huoltoasemaa. Setelit ei kelpaa tankkaus pisteeseen, sisällä epäs
      Pyhäjärvi
      69
      956
    8. Miksi et lähesty

kaivattuasi jos olet kiinnostunut? Palstailu ei auta asiaa. 🤔
      Ikävä
      73
      896
    9. Ruumisvaunut

Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.
      Kuhmo
      25
      732
    10. Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."

Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l
      Ensitreffit alttarilla
      4
      684
    Aihe